Nel skriver hydrogenhistorie med megaordre fra Nikola Motors Inc

Slettet bruker
NEL 24.07.2018 kl 19:41 7563

Hydrogen.no og Norges Hydrogenforum skriver den 24.juli 2018 denne herlige artikkel om megaordren til Nel fra Nikola Motors Inc.

NEL skriver hydrogenhistorie med megaordre til Nikola Motors

NEL annonserte før juni var omme en ny megaordre til Nikola Motors i USA for levering av 448 elektrolysører og fylleutstyr til hydrogenstasjoner. Dette er en historisk kontrakt som er den største noensinne for levering av komplette løsninger for elektrolysører og hydrogenfyllestasjoner, og en stor milepæl for Norges tilstedeværelse ved global introduksjon av hydrogen i transportsektoren.
NEL ASA meldte den 28. juni at selskapet har fått en kontrakt på flere milliarder kroner på å levere 448 hydrogenstasjoner med produksjonsutstyr til lastebilprodusenten Nikola Motor Company i USA.

Kontrakten er på mange milliarder og den største kontrakten for elektrolysører og hydrogenfyllestasjoner noensinne, ifølge selskapets konsernsjef Jon André Løkke. Han lover feiring, og sier at selskapets produksjonsanlegg på Notodden for elektrolysører skal bli verdens største.
– Gratulerer, hvor viktig er denne kontrakten?
– Dette er kjempegøy! Det er jo en svært viktig kontrakt av flere årsaker, sier Løkke til E24.

– For det første får vi bevist at vi er helt i front i verden på teknologi, både innen fyllestasjoner og produksjonsutstyr for hydrogen. Vi dekker hele verdikjeden. For det andre får vi anledning til å skalere opp og redusere kostnadene. Jo mer vi får skalert opp, jo bedre posisjon har vi i den globale konkurransen, sier han.
Store verdier
Nel Hydrogen har ikke fått lov til å oppgi kontraktsverdien, men analytikere har tidligere anslått at den kan bli på mange milliarder kroner.

Nel får kontrakt til «flere milliarder»

– Det ligger noen hint i meldingen om at den delen av kontrakten som er for å dekke Anheuser-Busch har en verdi for oss på over 500 millioner dollar (4 milliarder kroner, journ.anm.), og den er kun en del av kontrakten, sier Løkke.
Nikola Motor Company fikk tidligere i år kontrakt på å levere 800 hydrogenlastebiler til bryggeriet Anheuser-Bosch, og da trengs det ifølge selskapene rundt 28 hydrogenstasjoner.
– Største kontrakt noen gang
Det er ikke spesifisert i meldingen hvor lang tid det skal ta å levere de totalt 448 elektrolysørene, men leveransene skal etter planen begynne fra 2020.
Designarbeidet for de nye stasjonene har alt begynt, og to demostasjoner skal leveres mot slutten av 2018. De nye stasjonene vil imidlertid bli mye større.
– Dette her er den største elektrolysekontrakten som noen gang er signert. Det største anlegget som har eksistert var i Glomfjord på 135 megawatt, og dette er 1 gigawatt. Det er en helt annen størrelse, sier Løkke.
Selv om børsmeldingen er sparsommelig med detaljer om spesifikasjoner, har NEL ved flere presentasjoner siste året levert opplysninger om hvordan leveransene til Nikola muligens kan settes opp. Nikola skriver på sine sider at hver av de initielle "kommersielle" stasjonene skal produsere 8 tonn hydrogen i startfasen, og NEL har vist eksempler på "cluster 8 electrolyzer"-oppsett med bruk av 8 stk NEL 485 A-elektrolysører, et produkt som egner seg for modulær sammensetning, ifølge selskapets presentasjon - og som kan utvides og bundles med flere "clustere".
Selv om ikke detaljene er kjent enda kan vi dermed anta at totalleveransen, gitt dette oppsettet, vil kunne dekke over 50 mega-hydrogenstasjoner over hele USA, og legge grunnlaget for produksjon av opp mot 448.000 kg hydrogen per dag. Det tilsvarer kapasiteten til å fylle opp over 150 000 (person-)hydrogenbiler daglig - over 1000 ganger mer enn dagens norske hydrogenbilflåte kan etterspørre. Med denne leveransen skriver dermed NEL Hydrogen transporthistorie, ved å etablere fyllemulighet for det store gjennombruddet for nullutslipps langtrekkende lastebiler. Det kickstarter også et nasjonalt gjennombrudd for hydrogeninfrastruktur over det amerikanske kontinentet, og dette er bare begynnelsen, for Nikolas ordrereserve er på det mangedobbelte.
Norsk Hydrogenforum gratulerer vårt medlem NEL med denne store bragden, og det store spørsmålet nå er hva som skal til for å få til en tilsvarende satsing for langtransporten i Norge. Vi har en rekke store transportaktører med djerve miljømål om kraftige utslippskutt, så nå handler det om å stable på banen en storstilt norsk plan som kan løse høna- og egget-problematikken i ett stort jafs.
Kilde: https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/nel-skriver-hydrogenhistorie-med-megaordre-til-nikola-motors
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Aldara
24.07.2018 kl 20:31 7377

Og kursen surrer rundt 3,22-3,24...?
Hææææ...????
Vi må opp!!
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2018 kl 20:50 7282

Støtter deg 100% Aldara.
Nel er kraftig underpriset med Nikola milliardkontrakten i havn. Det kommer meget sannsynlig en reprising fra aksje og finans analytikere i løpet av kort tid. De av finansgutta som har satt et kursmål kr 6,- tror jeg bommer. Mitt kursmål kr 10,- bør være innen rekkevidde i løpet av denne høsten, såfremt noen av de 10 store nærliggende triggere slår inn..
Samtidig som det er svært mange kursdrivende nye meldinger som kan tikke inn.
Jeg ber markedet merke seg at først nå sier Ceo Jon Andre Løkke i Nel at de ikke har fått lov til å tallfeste Nikola kontrakten. Men mitt estimat på denne første kontrakten er ca kr 14 milliarder kroner i økt omsetning for Nel kun på de 28 første gigastasjonene. Løkke har tidligere bekreftet at de har et DB på ca 30% av kontraktssummen. Så her en inntjeningen til Nel meget godt sikret.
Husk også at dette er bare starten på Nikola/Nel eventyret som kan starte ferden oppover mot skyene.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2018 kl 11:10 6677

Her kan det komme nye gode meldinger for Nel aksjonærer...
Trevor Milton
@nikolatrevor
Følg @nikolatrevor
Some big news coming for @nikolamotor in the following few weeks. Keep an eye out!
Unveiling date for pre-production unit... Ride and drives.. New partners...supply chains... Investment rounds closing.. It's going to be a big announcement. Stay tuned! #oneclearwinner #emissionsgameover

Legg merke til order: Supply Chains...og One clear winner i Nikola/Trevor sin twitter
Forrsige gang det var One Clear Winner fra Nikola/Trevor så var det Nel som steg + 18,8 % ( var opp + 24%) på OSE samme dag som meldingen ble børsmeldt.

Det kan innebære en ytterligere stor ordre påfyll til Nel fra Nikola. For testing av demostasjonene fra Nel kan nå være montert/testet og selvfølgelig godkjent. Nel har idag som eneste produsent i dette segmentet også det høyeste sikkerhet og kvalitetsgodkjenningen på sine elektrolyse og hydrogenpumpestasjoner.
Den kunngjøringen kan gi Nel ytterligere milliardordrer fra Nikola, nå som Nel girer opp produksjonskapasiteten i alle land.

Legg også merke til Nikoloa Motors Inc sin twitter medling om at Nel kontrakten er 100+ gigahydrogenstasjoner....
Nikola Motor Company fikk tidligere i år kontrakt på å levere 800 hydrogenlastebiler til bryggeriet Anheuser-Bosch, og da trengs det ifølge selskapene rundt 28 hydrogenstasjoner. Så når finansgutta og jeg kalkluert de 28 giga stasjonene til en verdi av kr 14.3 milliarder, så kan Nikola kontrakten på 100+ gigahydrogenstasjoner være på astronomiske milliardbeløp.

Nel stiger idag også rett opp +2.47%
RT 3.320
Omsetning unormalt høy kr 14.318.941 kl.10.50
Det er noe på gang vil jeg anta...Når vi ser omsetningen og peaken rett opp for Nel.
Kommer Korea først med en gigantordre, mon tro?
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
tina2
25.07.2018 kl 23:22 6439

10 kr i løpet av høsten...... hahaha. Hvorfor ikke 20 eller 80? :D :D :D
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 00:28 6230

tina2....vær litt realist da. please.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
tina2
26.07.2018 kl 00:53 6174

Eh...hørt om ironi?
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
26.07.2018 kl 07:19 5964

Jeg forstår ikke hvordan det skal kunne bli laget nok fornybar energi til at hydrogen skal være så fordelaktig. Jeg tviler sterkt på at hydrogen er en så fantastisk løsning.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Ranudo
26.07.2018 kl 07:45 5851

I Danmark bygges 3 nye gigant havvindmølleparker, således at vi bliver mere end 100% forsynet med grøn el. Overskudsstrømmen kan jo fint anvendes til hydrogen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 07:59 5793

Korrekt Ranudo. Overskuddskraft kan jo fint anvendes til hydrogen.
Nel sin unike teknologi er i bekreftet fra meg på en annen tråd her i går. Nel bruker også overskuddskraft fra nærliggende industrier og solarkraft til å produsere hydrogen via sin geniale elektrolysepatent. Hydrogenstasjonen i Sandvika som er oppe og går ifjor høst har denne verdensledende patenten. Det var forøvrig den første Nel/Uno-X stasjonen i verden med Nel sin herlige teknologi. Det er også sannsynligvis en av årsaken til at Nel klatrer på OSE om dagen. Flere ser Nel som det nye norske industrieventyret. Med en stor oppside.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
JosefK
26.07.2018 kl 08:16 5681

Må du roe deg ned, lorden. Dette våset du lirer av deg skremmer vekk investorer.

Nel har IKKE patent på belegget de legger på elektrodene. De har det som en hemmelighet. Skjønte du forskjellen? En patent er offentliggjort mens en hemmelighet er noe du har til noen avslører den.

Nel har derimot patent på electrolyzer. Men den må ikke forveksles med de tradisjonelle elektrolysørene.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 08:32 5636

JosefK...Du bør nok forholde til deg til fakta :-) Les mere fakta her. Da Nel har en unik teknolgi:
Skal det virkelig produseres hydrogen fra solkraft i Kjørboparken, og er hydrogenet virkelig fornybart om dere bruker strøm fra nettet?

Ja, elektrolysøren vil være tilkoblet samme transformator som solcelleanlegget, og vil derfor kunne produsere direkte fra solcellepanelene, men også produsere fra nettet - når strømprisene er lave. Vi vil kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti for å sikre at all strøm vi bruker, utenom den lokale solstrømmen, er fornybar.

Elektrolysøren installeres og settes i drift i løpet av våren 2017.
Kilde:https://unox.no/hydrogen/uno-x-kjorbo-qa
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
26.07.2018 kl 08:34 5620

Og hvordan skal man ha vann til elektrolyse når vannmangelen bare blir større og større ? Tror ikke vann vil bli prioritert til elektrolyse når vannbehovet til mennesker, dyr og matproduksjon er viktigst. Sjøvann er ikke tilgjengelig fram til hydrogenstasjonene.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
AksjoNEL
26.07.2018 kl 08:58 5517

Når en brenselcelle genererer kraft fra hydrogen er avfallstoffet vanndamp når hydrogenatomene reagerer med oksygen og "vannet" man har brukt kommer mao tilbake igjen..

Skulle det mot formodning være mangel på rent vann til produksjon er selvsagt også avsalting av sjøvann en mulig løsning.

Større mengder med hydrogen vil nok ikke produseres lokalt på stasjonene men i sentrale anlegg, nær kraften, feks innestengt vannkraft, eller sol/vind.
Eventuell lokal produksjon av hydrogen blir et tilegg, fordi man uansett har plass og takflater å montere solcellepaneler på.

Det er derfor ingen grunn til at det skal være nødvendig å trekke noen sjøvannskabler eller lage avsaltningsanlegg på hver fyllestasjon, så dette ser jeg på som et ikke-problem. Det er masse vann å ta av fortsatt, og det er enorme muligheter for å spare på vannet både i landbruket og private husholdninger, langt over det som er nødvendig for å produsere hydrogen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
26.07.2018 kl 09:00 5508


Nei jeg er skeptisk.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
AksjoNEL
26.07.2018 kl 09:03 5485

Hydrogen produseres av vann, H20 ved å spalte O fra H. Når H reagerer med luft, O sitter vi igjen med H2O igjen.

Hvordan skal dette være et problem ? Jeg har hørt mange gode argumenter for hvorfor folk mener hydrogen er en dårlig løsning men dette argumentet har jeg ikke hørt før :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
26.07.2018 kl 09:28 5352


Ja jeg vet det. Jeg tenker primært på hydrogenstasjonene til NEL som er avhengige av ferskvann.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
daffyduck
26.07.2018 kl 10:07 5203

Supert å være kritisk til råvaretilgjengelighet!

Vann finnes kun på om lag 70% av jordas overflate. Nesten alle land sitter på store reservoarer. Til sammenlikning produseres batterier i dag av mineraler som kun finnes i et knippe land.

Vann går i kretsløp naturlig. Disse andre mineralene er avhengig av mennesker og resirkulering for å kunne brukes om igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
kreinh
26.07.2018 kl 10:31 5168

Bra Daff, da er vi vel ferdig med diskusjonen vann versus mineraler, altså hydrogenbil versus ren el-bil...
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
26.07.2018 kl 11:02 5060


Så når regjeringen kommer med varsler om lite vann og rasjonering så er magasinene fulle? Ellers i verden er det også vannmangel
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
AksjoNEL
26.07.2018 kl 12:05 4960

Såvidt jeg kan se kreves det ca 9L vann for å produsere 1KG hydrogen.
En tommelfingerregel sier at man kan kjøre 10 kilometer på 100 gram hydrogen, altså 10 mil per kilo.

Gjennomsnittsforbruket til en voksen person i Norge er mellom 40-60000L per år.

Du kan mao produsere opp til 6 tonn hydrogen for gjennomsnittsforbruket til en person i Norge, som hvis ikke kalkulatoren lurer meg, burde være 600,000km.

Så hvis du installerer en sparedusj og sparetoalett burde en årlig snittkjørelengde på 15000KM være innafor, og det kan
fortsatt introduseres restriksjoner på hagevanning.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
daffyduck
26.07.2018 kl 12:17 4933

kreinh

Selvsagt! Hadde vi snaket om FORBRUK av vann kunne det vært interessant. Som skrevet; vannet som lånes for en stakket stund, kommer tilbake. Dene diskusjonen er håpløs!
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 12:20 4921

Aksjerik..Øhhh...Selg dine aksjer i Nel så blir jeg rikere :-) Ingen her inne er dessverre opptatt av vann...Vann drikker vi kaldt og vi kjøper flere aksjer fra de som vil selge. Så har jeg borrevann på eiendommen. Det er iskaldt og masse vann der hele tiden...Hahaha :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
daffyduck
26.07.2018 kl 12:40 4860

Faktisk vil hydrogenprodusenters virksomhet øke vannets energikvalitet. Virksomhetene drives som regel i lavlandet. Vanndampen som avgis fra transport vil i stor grad ende opp som van med en høyde over bakken større en den var opprinnelig. Dermed vil de kunne tilføre mer energi til vannkraftverkene.

Noen har sovet i naturfagstimene på ungdomsskolen....

Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 14:37 4745

Kann Jon svare om vannforbruk på q2-presentation?

Sist fikk han en fråga om capex. Då sa han i am sorry, Det er meget allvarligt at ikke ha kontroll på capex. Vi aksjeeier må bli tuffare og stelle de rette sporsmålen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
daffyduck
26.07.2018 kl 14:46 4715

Hildur?! VI ALSJEEIERE? Hva har skjedd? Fortell!
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 14:49 4699

Har investerat en god del i nel så jeg kan gå på q-presentation. Åkte ut på stopp loss så fikk springa efter med 5 öre. Det er ok, folk flest er minus i nel liksom hela bedriften.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
daffyduck
26.07.2018 kl 14:53 4686

Ah.. Bittert, er vel bedre å sette stop loss etter eget hode?
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 14:58 4668

Vel vel jeg tror ikke en skribent her inne vet så mye om folk flest i Nel...
Alle tradere/aksjemeglere og investorer har forskjellige inngangsverdier. Alle putter inn forskjellige beløp. Mange investorer og tradere som skriver her har inne tjent masse på NEL inklusive meg selv :-) Men dette har jo bare startet nå. Alle mine egg ligger i kurven til Nel. Jeg ser at kurven vokser i antall penger hver dag. Det er det gode livet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
oppvigår
26.07.2018 kl 14:58 4665

Tror nok han har kontroll på capex. Kanskje litt lurt å ikke røpe for mye til en hver tid. Da er det bare å roe ned Hildur NOK.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
AksjeHaien
26.07.2018 kl 16:07 4589

Jeg er i pluss, så er det sagt.

Det er flere vann tråder så jeg svarer her.
1) Man behøver ikke drikkevann for å produsere hydrogen. Avløpsvann/kloakk fungerer finfint. Vannrenseanlegg kan sannsynligvis bli store hydrogenfabrikker i fremtiden.
2) Det sløses noe fullstendig hinsides med en av verdens absolutt viktigste ressurser: vann. I Norge regner man med at 30% av vannet forsvinner ut av systemet mellom vannkilden og krana hjemme. Ta også en tur til nærmeste bekk/elv og tenk på hvor mange millioner og milliarder liter som forsvinner uutnyttet rett i havet.
3) Man kan fint bygge vannreservoarer for å samle opp og utnytte ferskvann bedre. Både for å drikke og for å vanne åkre. Man bygger oljeledninger i øst og vest for å transportere olje. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor Norge ikke eksporterer drikkevann til Midt-Østen og andre steder med usikker vanntilførsel. I Norge betaler folk 44,- pr L for vann. Det er ca 3x prisen av bensin.
Umulig med vannreservoar sier du? Koster for mye og er ikke verdt prisen? Tokyo har allerede gjort dette iflg en dokumenter jeg så på NG eller discovery for 6, 7, 8 år siden. Det var riktig nok for å beskytte byen mot flom og oversvømmelse, men prinsippet blir det samme.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Wanker
26.07.2018 kl 16:12 4572

Hvis Hildur kommer på presentasjonen, tør å reise seg opp og spørre på svorsk om vannforbruket, da skal jeg spandere en øl etterpå!
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 16:14 4561

Wanker,
Konge kommentar!
Haha
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
oppvigår
26.07.2018 kl 17:28 4463

https://www.trucknews.com/sustainability/research-points-to-hydrogen-electric-trucks-as-best-option-for-the-future/1003086938/

Gjennom sin undersøkelse har CESAR gjennomgått noen av de mest lovende nullutslippskjøretøyene på markedet, inkludert brenselcelleelast Nikola One og fullt elektrisk Tesla Semi.
Negativer som lange ladetider, batterilevetiden og manglende evne til å reise lange avstander, var grunner til at elektriske lastebiler ikke ble sett av CESAR som det beste alternativet for Alberta og Canada som helhet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare