Ikke kjør for nær en Tesla 3

mishka
30.01.2020 kl 19:30 1696

Kjedet meg litt i dag og leste litt på elbilforum. Kom over en tråd om hvor mye problemer det er med såkalt "fantombremsing" med Tesla 3 på både autopilot og cruisecontrol. Man blir helt sjokka av å lese dette.

https://elbilforum.no/index.php?topic=48751.0

Og enda tristere blir man av å lese tråden som heter "feil og mangler på modell 3":

https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.0

Og tråden går helt tilbake til februar 2019 med alle leveringene hvor trykket var som høyest. Og det mest utrolige er støtfangere som faller av i regnevær og alle problemene med lakk, tilpassinger i karroseriet osv. osv. Men så øker det på igjen nå ved juletida og da er det biler som lekker vann, vinduer som åpner seg av seg selv, vanninntrenging i lykter, osv. osv. Og moderator på elbilforum skriver at dette KUN er en tråd for folk som selv har opplevd disse tingene og ikke alle andre som bare har hørt om ting. Og tråden er nå kommet opp i 66 sider. Om man var LITT skeptisk før blir man helt slått ut av å lese dette.
Dette er bare trist som fa....

"Flere som har opplevd at baksiden løsner?
Jeg hentet min igår, og på vei fra Lillestrøm hørte jeg en litt skummel skrapelyd bakfra. Den forsvant og jeg tenkte ikke mer over det. Kjørte litt rundt med den igår uten mer problemer. Idag har jeg kjørt den et stykke ute i ganske heavy regnvær og pluttselig kommer lyden tilbake, jeg stopper å ser at hele bumperen/fenderen bak har løsnet...
Ringte "nødtelefonen" og skal inn på verksted imorgen. Kan også nevne at det var grovporno på nettleseren når jeg hentet den ut.. så jeg har vært skikkelig uheldig. Annet enn det er jeg veldig fornøyd med bilen da!" ERRE MULIG Å VÆRE FORNØYD ETTER DETTE??? :-) :-) (Hjernevask kalles slikt).

En annen foreslår å tette vindsus fra glasstaket med tec7 :-)

Nå kommer sikkert angrepene om at man er Teslahater, men dette elbilforumet hvor alt dette kommer fram er jo skrevet av "menigheten selv",
men jeg blir bare trist av å lese dette.
Redigert 30.01.2020 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Matsern
30.01.2020 kl 20:11 1644

Det er utrolig mange sabotører der ute. Innføring av elbiler medfører at mange mekanikere blir arbeidsledige, bilselgere som selger fossilbiler opplever økonomisk kollaps i Norge. Det snur opp ned på bilverden. Frustrasjonen blir tatt ut mot Tesla-eiere. Det er et hat som sitter dypt.

https://m.youtube.com/watch?v=iH7W6aIS1BE
Redigert 30.01.2020 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
mishka
30.01.2020 kl 20:47 1572

Tja, tror du virkelig at de som skriver om ting de har opplevd på et elbilforum er elbilhatere? Nei så konspiratorisk er jeg ikke. Forresten noen av tingene folk klaget på opplevde jeg selv da jeg leide en TM3 i høst. Det ene er den totale feilkonstruksjonen av vindusviskerne. Eller retter sagt styringen av disse. Musk har fått en ide om å bruke frontkameraet til å styre pusserne. Men det kameraet opplevde jeg at ikke i det hele tatt så forskjell på duskregn og bøtteregn. Pusserne gikk som det skulle vært syndeflod uansett. Og det å gå inn på en skjerm i 150 på autobahn er helt i tåka. Og den konstruksjonsfeilen tror jeg han skal få slite med å oppdatere OTA. Det som må til er en helt vanlig sensor i frontruta som alle andre biler har. Jeg oppdaget også fort at autopiloten slett ikke holder orden på fartsgrensene. Dette fordi den henter fartsgrensene fra google maps!!! Jeg hadde ikke kjørt mange kilometerne før den var på vei inn i et veiarbeidsområde på autobahn med 60 grense i 130. OK, det er ikke veldig farlig for man er da våken og kan bremse selv, men med så mye kameraer og fremtidsrettet teknikk burde fartsgrensen styres av skiltgjenkjenning og ikke av et kart. Skal bli spennende å se om ting bedrer seg nå når ting har roet seg litt. Da jeg hadde en kjapp prøvetur i Oslo satt selgerne og hadde lite å gjøre og jeg fikk prøve en kjapp tur på dropin. Merket ikke noe spesielt galt med den demobilen, enda jeg gransket den ganske nøye.
Men det kan ikke være så mange sider om disse kvalitetstemaene som er bløff. Mange har jo også lagt med bilder. Er det bare de som ble solgt 1. halvår kanskje?
Sannheten kommer vel om et halvt års tid når noen internasjonale bilmagasinet får kjørt langtester.
Redigert 30.01.2020 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
ewibe
30.01.2020 kl 20:47 1572

Fantombremsing var ett problem tidlig men er retta på med software oppdatering.
dial
30.01.2020 kl 20:50 1562

Fantastiske biler.
mishka
30.01.2020 kl 20:52 1554

Ser ikke slik ut på elbilforum. Folk klager forstatt på dette. Jeg merka ingenting til dette da jeg leide en i høst i Berlin, men tyske autobahner er langt bredere enn norske motorveier. Kan ligge noe der . Kan Musk ha brukt Santa Monica freeway som test-strekning kanskje?
ewibe
30.01.2020 kl 21:29 1495

Personlig har jeg kjørt model 3 siden juli ogikke hatt en eneste fantombremsing. Heller ingen andre feil.
mishka
30.01.2020 kl 21:42 1462

Har du autopilot?
Gnomen
30.01.2020 kl 22:01 1434

Haha, som om Tesla 3 er unik ift feil?
Les klager mot BMW X5, en mye dyrere bil

https://www.carcomplaints.com/BMW/X5/2011/
mishka
30.01.2020 kl 22:23 1405

Alle biler kan ha feil, men det omfanget jeg ser på elbilforumet har jeg aldri sett ang. en enkelt bilmodell før. Jeg har hatt 14 nye biler opp gjennom årene og aldri vært noe i nærheten av slike ting som listes her. Og ALDRI lakkfeil og slikt ved levering. Faktisk ikke opplevd å reklamere på noe som helst ved levering, bortsett fra en MB e-klasse 240 som de hadde glemt å bestille med xennonlys. Den linken over er fra 2011. Enormt mye har skjedd i all bilindustri de siste 10 årene. Iflg tester er nå de dårligste bilene bedre enn de beste for 10 år siden. Vi får håpe Tesla får orden på dette, for konseptet er kult. Om jeg skulle hatt elbil er nok Tesla den eneste å satse på pga SC,ene. Alt det andre av ladere er bare surr og en haug med abbonementer som i mange tilfeller ikke går om hverandre. I Tyskland skryter alle av Ionity. Problemet er bare at antallet gruses av Tesla og der Tesla har 10-12 ladesøyler har Ionity 4. Og dette skal liksom 4-5 bilmerker dele på?

Når det gjelder TM3 så ser det ut til at disse på elbilforum ikke er helt på jordet:

https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/tesla-model-3-loses-cr-recommendation-over-reliability-issues/

"“In most cases, reliability issues will undermine satisfaction,” Fisher adds. “But when a vehicle has an enthusiastic following, like with Tesla, owners may overlook some issues. We’ve seen this with other vehicles such as the Jeep Wrangler and Chevrolet Corvette.”
Redigert 30.01.2020 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
ewibe
30.01.2020 kl 23:21 1340

mishka skrev Har du autopilot?
Ja full self drive pakka på min

Tesla er hakket under franske biler i kvalitet, at enkelte tror de kjøper premiumbil når de kjøper tesla er helt bak mål. Makan til shitty kvalitet.
Gi_Fan
31.01.2020 kl 05:45 1209

Det kan kanskje stemme, men de er hakket under indiske i kvalitetsfølelse.
mishka
31.01.2020 kl 09:54 1100

Merkelig at noen har disse problemene og andre ikke. Som en skrev: Skikkelig kjipt å ha betalt 50 lapper for full pakke som jeg knapt tør bruke. Er det slik at noen kan gi blaffen i å oppdatere akkurat slik endel folk gjør med PC,en hjemme, eller blir man ustanselig minnet på dette?
Matsern
31.01.2020 kl 10:04 1085

De uvitende oppdaterer ikke. Det skjer ikke automatisk. Så lenge ikke noe skjer automatisk, vil ikke oppdatering skje. Derfor har både microsoft og apple introdusert automatiske oppdateringer. Tesla-eiere er like dumme som andre bileiere, kanskje hakket over. Finnes et stort spenn. Noen smarte leger etc med god lønn, så har du en gjeng med mindre intelligente som har lest at rike kjører tesla, så derfor har de spedd på billånet med flere kredittkort, for å få bil med riktig logo. De klager på skrangling i døra, når bilen kommer på verksted, finner mekanikeren nøkler o.l i døra.
Redigert 31.01.2020 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
mishka
31.01.2020 kl 11:26 1033

Jaja, oppdaterer man ikke kan man ha det så godt. Det du skriver lenger opp om selgere av vanlige biler har jeg sett på nært hold. Kjenner litt en som i årevis levde godt på å importere bruktbiler fra Tyskland. I de gode årene var marginene på nesten 10%. På slutten var de nede i under 5% samtidig som omsetningen gikk ned med nesten 20% pr. år. Til slutt fikk han solgt hele dritten og er nå førstidspensjonist.

Noen som vet hvordan en TM3 er rustbehandlet? Kom på dette da jeg så hvordan denne Canadiske rustbehandleren banket noen kilo møkk ut av panelene under en TM3. Hjelp det er ikke tett for sand og dritt!! Ikke unaturlig at både dette og problemer med frunken skjer i land med kaldt klima. Alle husker vel også nordmannen med frunken full av skalldyr før jul da denne gikk i vranglås. Elbilforumet er også fullt av dette problemet. I Canada er det samme problem med hanskerommet i tillegg. Tydelig at alt som skal åpnes elektrisk kan skape problemer.

https://www.youtube.com/watch?v=rMK2Hb6EReY

https://www.youtube.com/watch?v=k0F3AuZwOTE

https://www.motor.no/artikler/2020/januar/tesla-eieren-matte-hugge-opp-lokket/
Redigert 31.01.2020 kl 11:30 Du må logge inn for å svare

At sammenligne en 9 år gammel artikel på en BMW er skudt helt ved siden af. Alle ved sgu da, at Tesla har en elendig kvalitet. Tesla aktien er den største boble, vi har set siden IT i 90erne.
Gnomen
31.01.2020 kl 13:09 950

Som om dette er feil som først kommer etter 9 år? Langt ifra, dette viser bare at andre merker som f.eks BMW også sliter med kvalitetsutfordringer. Og videre, vi husker alle problemene med rust på Mercedes !!
Gnomen
31.01.2020 kl 13:13 942

Hele TM3 karosseriet dyppes i bad med rustbeskyttelse.

Ang sand samlet av plastdeksel, omtrent like mye samla min tidligere BMW 118i på dekselet under motoren :)

Og min MB C-klasse var også umulig å få opp pansere på når wire ble for slakk.
Matsern
31.01.2020 kl 13:15 931

Dette minner også om dørhåndtakene til model s. Mye handler også om hvordan man behandler bilen. Dørhåndtakene har en motor, hvis man røsker brutalt i dørhåndtaket som mange gjør, vil funksjonen bli ødelagt over tid. Låsen til frunken vil også slutte å fungere hvis man smeller igjen lokket som på en gammel opel. Samme med handskerommet. Noen er så sinnsykt uforsiktige med ting, at det er en av grunnene til at jeg aldri kjøper bruktbil.

La meg se mobilen din, så skal jeg fortelle hvordan bilen din ser ut.
mishka
31.01.2020 kl 13:30 908

Ja, jeg merket meg hvordan man skulle lukke frunken, da jeg prøvekjørte. Legge det forsiktig ned og klemme igjen med to hender på hver side av midten. Spørs om det alltid blir gjort når et kvinnfolk står med hendene fulle på et kjøpesenter :-) :-)
Samme inni bilen. Merket at åpningen i midtkonsollen måtte lukkes forsiktig igjen, hvis ikke bare spratt den opp igjen. Og scroller man for kjapt med hjulene på rattet så skjer det ingen ting, så ja alt er en vane.

BMW,en jeg kjøpte før jul var brukt og det var første gang på 30 år jeg kjøpte brukt. Strålende fornøyd så langt. Men den var jo bare demokjørt hos Berlins BMW-tempel Riller & Schnauck.
mishka
31.01.2020 kl 14:13 874

Ingen tvil om at Tesla har hatt problemer med TM3. Her er et intervju med tysklands største utleier av elbiler, Nextmove. De kan fortelle at i 2019 var kun 1 av 4 biler levert uten feil. De forlangte at Tesla enten leverte biler som var i orden eller i det minste fikk rettet feilen kjapt. Da bare kansellerte Tesla ordren på de resterende 85 stk. TM3 til en verdi av 5 mill euro fordi de forsto at dette ville de ikke klare. Et bilutleiefirma kan ikke ha biler som skal generere penger på verksted i ukesvis.

https://www.youtube.com/watch?v=boWp5JqqenY

https://nextmove.de/service-hoelle-tesla-storniert-unsere-model-3/

Videoen har fått over 2400 kommentarer og leser man dem blir det norske elbilforumet bare peanuts. Hos en fyr raste DU,en på autobahn og da han ringte hotlinen til Tesla var det bare en evig telefonkø. Høres ut som reele problemer og ikke haters som skal "disse" merket. Nextmove tilhører jo normalt sett fansen med masse skrytevideoer om Tesla.
Redigert 31.01.2020 kl 14:21 Du må logge inn for å svare