Hvor bunner Frontline ut...?

aksjenooben
FRO 01.02.2020 kl 00:00 27598

31.01.20: Kurs after market på NYSE 8,71 USD. Tilsvarer ca 80,13 kr med kurs 9,2 NOK/USD. Ned rundt 8% for dagen.

Ser vi 60-65 kroner fram mot Q4....
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
spurswild
01.02.2020 kl 00:15 13772

i så fall blir det veldig bra direkte avkastning
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.02.2020 kl 01:12 13682

Jeg har ikke peiling på det fundamentale i FRO, men chartet ser IKKE spesielt fristende ut:
https://www.tradingview.com/x/zWis0rqN/
Merk at RSI (chartet i underkant) nå begynner å bevege seg inn i oversolgte nivåer. DET er i så fall den eneste trøsten JEG klarer å se.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
spurswild
01.02.2020 kl 01:25 13642

hehe, ser d en. Mener likevel at kursen vil være høyere i november i år enn i fjor. Begrunnelsen er enkel og viser til inntjening i år og neste
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.02.2020 kl 01:32 13624

Likevel selger dagens aksjonærer seg ut i stor stil (ref chartet).
Kanskje DE vet mer enn deg?

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
spurswild
01.02.2020 kl 01:35 13584

Kanskje, m en eg vil like vel stole på meg selv. Så får vi se i november om eg burde solgt tidlig januar i år. Når vi tar hensyn til utbytter. Ikke at det kommer til ¨trenges :)
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
spurswild
01.02.2020 kl 01:38 13577

Vet, kunne solgt og kjøpt tilbake, men er ikke day trader i den forstand. Så glem det argumentet :)
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
01.02.2020 kl 02:19 13519

Dette lukter iķke bra.

Vis meg bunnen, og jeg skal fortelle dere hvor vi skal. Hva vi skriver her betyr lite. Noen tjener penger. Andre taper penger. Det er ikke mer komplisert en det.

Håper de fleste har råd til å tape, men jeg tviler. Vi får trøste oss med at det er vinnere her - for oss tapere er det er bare å starte jakten på noen ofre for våre elendige investeringer.

Vi er har selvsagt ikke skyld i våre dårlige vurderinger.

Mine tanker går til fattigstakkar med flere som har bommet med sine spådommer og analyser. Samtidig gleder jeg meg over den nye vin som profitterer på dette

Jeg et også aksjonær og ser elendigheten for min egen del. Det plager meg ikke mye.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
spurswild
01.02.2020 kl 02:26 13499

Vet ikke hva andre tåler, men eg takler det bra. som sagt tror eg november i å vil være høyere enn i fjor Er nå under 100% gevinst fra 160, men skal takle det. Siden eg mener ting vil snu.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.02.2020 kl 09:02 13290

Blander du meg med en annen???? Kan ikke huske jeg har kommet med mange spådommer i FRO. Jeg er ny i aksjen og har ikke påstått jeg har noen fasit på hva som skjer. Personlig baserer jeg meg mye på det jeg leser fra Hannisdahl. Har hatt FRO på radaren lenge og har gradvis kjøpt meg opp på korreksjonen. Økte beholdningen med 50% på 8,74 i USA i går. Faller den videre kjøper jeg mer. Jeg var innforstått med at ratene ville falle kraftig utover våren da jeg gikk inn, men det har nok skjedd tidligere enn ventet pga Corona. Jeg ser det som en god kjøpsanledning. Jeg har hedget investeringen med short i amerikanske indekser og det kom godt med i går.

Har ingen ønsker eller ambisjoner om å påvirke andres handel i FRO men deler mine tanker i håp om å få korrigert evt misforståelser jeg måtte ha.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2020 kl 11:59 13096

Frontlne-aksjen bunner forhåpentligvis før ratene. For de av oss som har en lengre investeringshorisont innenfor denne sektoren, så kan man jo håpe at ratene fortsetter å sige ned- og at de holder seg lave over en lengre periode. Forhåpentligvis vil det sette fart i skrapingen av den store mengden gammel tonnasje som nærmer seg 20 år. - Økt skraping vil bidra til å styrke tanksektoren på lengre sikt.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
børst
01.02.2020 kl 12:22 13046

Jeg har lagt merke til fallet i FRO, men tør ikke kjøpe fordi det her er fundamentale årsaker til fallet, ikke bare tekniske. Og fallet kommer til å fortsette fordi det fundamentale har forverret seg ytterligere etter Q3:

RO - Third Quarter and Nine Months 2019 Results
Frontline Ltd. (the "Company" or "Frontline"), today reported unaudited results
for the three and nine months ended September 30, 2019:

Highlights

* Reports a net loss of $10.0 million, or $0.06 per share, for the third
quarter of 2019.
* Reported spot average daily time charter equivalent ("TCE") for VLCCs,
Suezmax tankers and LR2 tankers in the third quarter were $22,900, $16,200
and $15,900, respectively.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.02.2020 kl 12:33 12991

Hvis du mener det fundamentale har forverret seg etter q3 bør du legge ved dokumentasjon på det. q4 og starten på q1 var historisk sterk. Hvis tankaksjer skal forsvare en ytterligere nedgang herfra, er det pga dårligere framtidsutsikter enn forventet. Siste fire måneder er alle enige om at har vært eksepsjonelt gode.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
børst
01.02.2020 kl 12:37 12998

Google: USGC VLCC, siste uke.

www.bunkerworld.com › news › Financial-burde...

Bunkerworld News - Financial burden of IMO 2020 falling on ...
- Oversett denne siden
For 12 timer siden - TANKERS: USGC VLCC freight falls 18% on week as global tonnage builds.


Og i tillegg til fallende rater, så har drivstoffutgiftene økt kraftig, ca. 40%, på grunn av miljøkrav.
https://www.hellenicshippingnews.com/imo-2020-leads-to-sharp-rise-in-european-bunker-premiums/
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
habbiten
01.02.2020 kl 12:44 12963

60kr hadde vært helt supert.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.02.2020 kl 12:45 12959

Man må ta høyde for de vanlige sesongvariasjonene. Gir ingen mening å sammenligne rater på ulike tider av året. Snittet siden september er langt høyere enn tidligere år, og høyere enn de fleste hadde forventet. I prognosene til Hannisdahl ligger han inne med i overkant 100k for q4 de neste tre årene, og i overkant av 20k i snitt de tre andre kvartalene. Dette ligger til grunn for prognosene om en stigning på 96% i verdiene neste to år, og siden den analysen kom ut har FRO falt nesten 20%, så da bør oppsiden være tilsvarende. De som hadde forventet at vi skulle se rater rundt 100k hele året har hatt helt urealistiske forventninger.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
børst
01.02.2020 kl 12:51 12920

Artikklene hevder ratene faller på grunn av overtonnasje, ikke sesongmessige variasjoner. Dessuten gir IMO2020, krav om svovelfattigt drivstoff, økte drivstoffkostnader. Og det påvirker bunnlinjen direkte.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
01.02.2020 kl 12:52 12892

Fundamentalt og teknisk kan tank falle mer framover. Det vil ikke overraske meg. Det er faktisk ingen grunn til at det ikke skulle falle videre. Det er nok ikke ferdig utbombet enda.

Jeg er selv relativt tungt eksponert i tank, og tenker bare høyt.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Titleist
01.02.2020 kl 12:52 12885

Børst, har du ikke fått med deg at ratene har vært langt over 100.000$ / dag i store deler av q4 og q1. Resultatene for q4 og q1 blir veldig bra.

Nå har ratene mer enn halvert seg. Dette skyldes sesong, kinesisk nyttår, corona m.v. Det fundamentale fremover ser fortsatt bra ut. Ratene er volatile og det vil gå opp og ned. Sjefen har gjort stort innsidekjøp på mye høyere kurs enn dagens. Bare et tidsspørsmål før kursene kommer opp igjen. I melllomtiden skal vi ha noen fine utbytter..
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Greenhorn
01.02.2020 kl 13:01 12849

Q4 blir bra,men Q1 vet man vel ikke. Rater nede på 20" tallet ,2 mnd igjen av Q1.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Titleist
01.02.2020 kl 13:06 12827

Du vet at når man slutter en avtale, så tar det flere måneder før seilasen er gjennomført. De flinke rederiene prøver å booke inn mest mulig på høye rater og mindre på dårlige. Så vil kvartalsresultater vise hva de oppnår.

Jeg er overbevist om at q1 vil bli hyggelig.. Vi har et par gode år foran oss. Hvorfor tror du Spetalen kjøper skip?
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Greenhorn
01.02.2020 kl 13:14 12796

Ja det vet jeg. De fleste vil vel booke på høyest mulig rater. Håper q1 blir bra jeg .

Spetalen skal vel tjene penger :-)
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
børst
01.02.2020 kl 13:15 12779

Mandag kan bli en bra dag å kjøpe litt FRO. Frontline var ned 7.59% i USA, til $8,76
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
mariner
01.02.2020 kl 13:29 12716

Robert Hvide , konsernsjef handlet 200.000 aksjer for litt i overkant av kr. 100/ aksje i desember . I tillegg løste han inN opsjoner , var det 760.000 aksjer til litt i overkant av 7 USD

Når en som sitter så tett på markedet har trua, er det er sterkt signal på hvor denne aksjen skal .
Corona viruset var noe vi ikke så kommet, men ut over det er intet endret. Er du langsiktig, er kursen vi nå ser en grei inngang . Allltid vanskelig å finne bunnen .....
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.02.2020 kl 13:36 12688

Jeg legger også vekt på det store innsidekjøpet. Har skjønt at han ikke har demonstrert noen perfekt timing på kjøp tidligere, men det viktige er at han som kjenner det fundamentale best mener at 102 var billig. Nå ligger vi 22% under det han kjøpte for. Det er ingen garanti for at det ikke kan falle lenger ned, men det er et så sterkt signal at jeg føler meg trygg på å kjøpe mer i såfall. Det har kommet en del overraskende dårlig nyheter i det siste, men det kom også positive nyheter før og etter jul, som var etter at han hadde kjøpt, så at rammebetingelsene skal ha utviklet seg så mye i negativ retning at det forsvarer mye mer enn 22%, tviler jeg på.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
01.02.2020 kl 13:47 12636

Det er bare kursflytter og kortsiktige spekulanter. De store lange pengene sitter å kjøper aksjer som blir gitt bort til duste priser. Sånn er det alltid.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2020 kl 13:48 12626

Joda, konsekvensene av viruset i Kina har utvilsomt medført at det fundamentale har endre seg på kort og mellomlang sikt. Skulle konsekvensene bli mer dyptgripende og langvarige, så vil (som tidligere nevnt) dette kunne medføre større skraping av gammel tonnasje, noe som igjen vil styrke sektoren i et lengre perspektiv.

Forutsatt at det ikke skjer nye geopolitiske hendelser som har betydning for stortank, så tror ikke jeg ikke vi vil se en vesentlig oppgang i ratene før mot slutten av sommeren- eller tidlig høst. Om et slikt scenario er priset inn i dagens aksjekurs, gjenstår å se.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.02.2020 kl 13:52 12590

Er det ingen andre som vurderer å kjøpe FRO på dette nivået og hedge med shortposisjoner i indekser hvis man frykter at coronaviruset kan ramme verdensøkonomien? Hvis man fundamentalt har tro på selskapet, men er skeptisk pga markedsklimaet synes jeg det er et bra alternativ. Det er selvfølgelig ikke et alternativ for dem som tviler på potensialet til selskapet, men de vil jeg tro ikke vurderer å bli aksjonærer uansett.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2020 kl 13:58 12553

fattigstakkar: ... Personlig mangler jeg kunnskap om hvordan man shorter en aksje eller indeks. Har du noen tips om hvor man kan lære mer om dette- og hvordan man gjør det i praksis?
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.02.2020 kl 14:12 12511

Jeg gjør det gjennom CFDs. Det finnes flere alternativ. Jeg bruker IG og CMC. For CFDs stiller man bare med en egenkapital som varierer ut fra risikoen i produktet. Man kan kjøpe FRO på den måten, og da må man stille 20% egenkapital. For indekser er kravet kun 5%. Det er også mulig å søke status som proffesjonell investor, og da er kravet så lavt som 0,25%. Dette var regelen for alle tidligere, men det ble endret etter nye EU-regler for et drøyt år siden. Personlig synes jeg det er bedre å ikke ha den statusen, for da har du samtidig en garanti for at du ikke kan tape mer enn egenkapitalen du har investert. Som proffesjonell kan du tape mer enn egenkapitlen og det kan bli ganske mye mer om man kun stiller med 0.25% egenkapital før en helg og indeksen endrer seg 2% feil vei etter helga. Det var minimal sikkerhetssjekk da jeg fikk muligheten til å handle på den måten da jeg fikk konto, så det var på sin plass at EU-reglene kom.

Du betaler ingen kurtasje når du handler indekser, og spreaden i f.eks.DJIA er under 2 poeng.

Dette er den jeg bruker mest: https://www.ig.com/no/welcome-page?next=/no/myig/live/CXCX6/history/trade-value
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2020 kl 14:46 12439

Takk for tips! Jeg skal prøve å forstå hvordan dette fungerer :-)
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2020 kl 01:56 12028

Et så stort rederi som FRO, vil jeg tro ikke bare seiler i spotmarkedet, men også har en del timecharter, og timecharter ratene bør være over nåværende spot. Slik sett kan Q1 kanskje overraske litt på oppsiden? Har Empire noen synspunkter på dette?

Hvor mye tonnasje FRO har i spotmarkedet, og hvor mye på timecharter, antar jeg er inside info. Men Robert Hvide Macleod og JF vet det.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Empire
02.02.2020 kl 12:34 11626

For årets første 9 måneder hadde Fro inntekter på ca. 564M Usd fra Voyage Charter (VC), mens det samme tallet er 28M Usd for Time Charter. Pr. 30 September 2019 hadde Fro postert ca. 33M Usd som "utestående reiser" og av dette beløpet er det 1 x LR2 (19 500 Usd/day) og 3 X Suezmax (23 750 Usd/day og 17 000 Usd/day) på Time charter som går ut i Q1 2020. Resten av beløpet er ikke avsluttede spot kontrakter (VC) pr. 30 September 2019. Inngåtte spot kontrakter fra 30. September kan man f.eks finne i VlCC appen, så er det bare å legge sammen tallene (Husk profit split på 50% for 5 X Suezmax fra Trafigura). Selskapet sier selv dette om Q4 og legg merke til siste setning.

"For the fourth quarter of 2019, we estimate spot TCE of $64,800 contracted for 78% of vessel days for VLCCs, $49,400 contracted for 71% of vessel days for Suezmax tankers and $29,900 contracted for 74% of vessel days for LR2s. The estimated spot TCEs are provided on a load-to-discharge basis. In line with previous quarters, we expect the spot TCEs for the full quarter to be lower than the TCEs currently contracted, primarily due to the impact of ballast days at the end of the quarter"

For Q3 2019 estimerte Fro selv TCE på 28 000 Usd/day i August, mens faktisk TCE hadde sunket til ca. 22 000 når Q3 rappoort ble lagt frem, som en følge av overnevnte årsaker. Les også om hvordan selskapet kostnadsfører forskjellige reiser og hvordan dette vil kunne gi ett litt feil bilde kvartal over kvartal over hva de faktisk gjør for å tjene penger, f.eks posisjonering av skip (ballast).

Oppsiden i caset er kanskje ikke på spot siden for Q4, men om de har gjort noen grove Time charter kontrakter på de nivåene vi så i oktober eller rundt nyttår? Det er en grunn til at FRO prises til en premium som andre selskaper kan drømme om. Jeg tror guidingen for Q1 2020 blir bedre enn det den er for Q4 2019, da både estimert og faktisk TCE, pga måten de inngår og regnskapsfører kontrakter på. Sammen med utbytte og rater på en liten opptur, så tror jeg som sagt at optimismen snart brer seg igjen og jeg skal kjøpe, men også ta en veldig tidlig sommerferie. Vi får se hvordan det utvikler seg :)
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
CapitaL
02.02.2020 kl 13:13 11534

Som om virusfrykt ikke var nok..

- U.S. Lifts Sanctions on Unit of China’s Biggest Shipping Company
- “With all of the sanctioned tankers back in the open market, overcapacity will weigh even faster and heavier on rates,” said Peter Sand, chief shipping analyst at Bimco. “In combination with demand being low from China, this will be an added burden for the crude oil tanker market.”

Ikke bare syklus som dytter ratene ekstra nedover nå tydeligvis.. men dagens rater nært breakeven nivåer har Hannisdahl visstnok forutsett i følge tweet, så da får vi se om ratene faller ytterligere med opphevelsen av sanksjonene.

Link:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-31/u-s-lifts-sanctions-on-unit-of-china-s-biggest-shipping-company


Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.02.2020 kl 13:24 11277

Det var nok dette som førte til det kraftige fallet på fredag. Denne nyheten var kjent tidlig under børshandelen i USA.

Edit: Ser at det var kjent allerede før Oslo børs åpnet. Denne artikkelen ble publisert 08.38 norsk tid.
https://www.reuters.com/article/us-iran-nuclear-usa-cosco/u-s-to-lift-iran-related-sanctions-on-units-of-chinese-shipper-cosco-sources-idUSKBN1ZU04I

Jeg tipper også at noen visste at dette var underveis og solgte seg ned alt på torsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2020 kl 13:49 11209

Dette er hva DNB skriver om saken:

CRUDE TANKERS
Cosco vessels at bay for now
Markets have been concerned that the Cosco Dalian
vessels will resume trade. There are 29 vessels (of
which 26 VLCCs) held up outside China due to
sanctions, see satellite footage on p2. The current
exemption by OFAC, which allows a ‘winding down of
transactions’, expires on 4 February. If these vessels
re-enter the market, we believe they will serve US
volumes, which China has pledged to purchase under
the Phase 1 trade agreement. The net effect would be
positive, as we see a positive effect of >30 VLCCs
needed versus the 27.5 VLCCs made available.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.02.2020 kl 13:51 11201

Alle visste vel også at sanksjonene mot Cosco ikke ville vare evig, så tror nok de fleste langsiktige har tatt høyde for at de skulle tilbake i markedet i løpet av noen måneder. Ikke unaturlig at det gir et salgspress på kort sikt, særlig når det skjer samtidig som markedet er nervøst, men tror ikke det vil ha stor betydning på lang sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2020 kl 15:20 11048

EURN estimated that 120 VLCC were planned to be completely offline in 2020 (including COSCO sanctions).Of that 120 vessels 26 were associated with COSCO sanctions.

It's in their Q4 report. According to them only 26 total vessels were impacted by sanctions and all were VLCC. They also said it would take quite a while for those ships to be cleared and to resume trading because all are anchored off the coast of China. You are looking at a bare minimum of 3 weeks to one month before they would start to take orders.

Even with them back in the game EURN projects we will be constrained by at least 94 VLCC for the year 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Flipper
02.02.2020 kl 20:16 10748


Coronavirus Seen Slowing Scrubber Installs in China
TOKYO/SINGAPORE, Jan 31 (Reuters) – Shipping companies may face delivery delays of vessels fitted with exhaust gas filtering equipment that complies with anti-pollution rules that kicked in this year due to the impact from the virus outbreak in China, shipping sources said on Friday.

A Mitsui OSK Lines executive said many vessels were in Chinese docks to get so-called scrubbers installed to meet the new emissions rules but with four Chinese provinces asking companies to extend the Lunar New Year holiday by a week, to Feb. 10, workers may not be available to complete installations.

“There are concerns that workers may not return so soon to Chinese repair yards where many vessels are waiting for scrubbers to be installed,” Takashi Maruyama, Mitsui OSK Chief Financial Officer, told a news conference. He added those vessels include no Mitsui OSK ships.“This may eventually reduce the number of vessels available and may lead to a tighter shipping market,” he said.

“Ships in drydock are reportedly lying idle without any work being carried out,” said a Singapore-based shipbroker adding that in some cases even provisions cannot be supplied to crews onboard ships in drydock.

Kawasaki Kisen Kaisha’s Executive Officer Yu Kurimoto also said people were not allowed to enter or exit some areas where there are many repair docks in China.

In the biggest shake-up for the oil and shipping industries in decades, the International Maritime Organization (IMO) banned ships from using fuels with a sulphur content above 0.5%, down from 3.5%, unless they are equipped with sulphur-stripping devices known as scrubbers.

The ruling started this month as the coronavirus outbreak of gathered pace and spread across the world from Wuhan, China. China is one of the world’s biggest centres for ship building, maintenance and refitting.

The United States warned Americans not to travel to China as the death toll from the virus reached 213, a day after the World Health Organization (WHO) declared a global health emergency.

Mitsui OSK’s Maruyama said shipping companies had also been banned from changing crews at some China ports, including Dalian and Qingdao.

Scrubber retrofits and removals of older fleets with a high compliance cost are expected to lead to fleet tightening, which will help increasing freight rates across sectors and ultimately boost orders, IHS Markit said last week.

About 2,000 vessels, or less than 10% of the global fleet capacity, had been equipped with scrubbers, as of Jan. 1, according to IHS Markit.

A Chinese international trade promotion agency said it would offer force majeure certificates to companies struggling to cope with the impact of the new epidemic on their business with overseas partners. (Reporting by Yuka Obayashi in Tokyo and Roslan Khasawneh in Singapore; Writing by Aaron Sheldrick; editing by Nick Macfie)
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Flipper
02.02.2020 kl 21:44 10541

Shipping overall,

China to inject $174 billion of liquidity on February 3 as markets reopen

Cheng Leng, Brenda

https://www.reuters.com/article/us-china-health-cenbank/china-central-bank-to-inject-174-billion-via-reverse-repos-on-february-3-idUSKBN1ZW074?il=0

SHANGHAI (Reuters) - China’s central bank said it will inject 1.2 trillion yuan ($173.8 billion) worth of liquidity into the markets via reverse repo operations on Monday, as the country prepares to reopen its stock markets amid a new coronavirus outbreak.

FILE PHOTO: A woman walks out of the headquarters of the People's Bank of China (PBOC), the central bank, in Beijing November 20, 2013. REUTERS/Jason Lee/File Photo
China’s authorities have pledged to use various monetary policy tools to ensure liquidity remains reasonably ample and to support firms affected by the virus epidemic, which has so far claimed 305 lives, all but one in China.

The People’s Bank of China made the announcement in a statement published on its website on Sunday, adding the total liquidity in the banking system will be 900 billion yuan higher than the same period in 2019 after the injection.

According to Reuters calculations based on official central bank data, 1.05 trillion yuan worth of reverse repos are set to mature on Monday, meaning that 150 billion yuan in net cash will be injected.

Investors are bracing for a volatile session in Chinese markets when onshore trades resume on Monday after a break for the Lunar New Year which was extended by the government.

China’s stock, currency and bond markets have all been closed since Jan. 23 and had been due to re-open last Friday.

There will be no further delays to the reopening, the country’s securities market regulator said in an interview published by the state-backed People’s Daily newspaper on Sunday.

The China Securities Regulatory Commission (CSRC) said it had taken the decision after balancing various factors, and believed the outbreak’s impact on the market would be “short term”.

To support firms affected by the epidemic, the CSRC said companies that had expiring stock pledge agreements could apply for extensions with securities firms, and it would urge corporate bond investors to extend the maturity dates of debt.

The CSRC is also considering launching hedging tools for the A-share market to help alleviate market panic and will suspend evening sessions of futures trading starting from Monday, it said.

“We believe that the successive introduction and implementation of policy measures will play a better role in improving market expectations and preventing irrational behavior,” it told the People’s Daily newspaper.

China is facing mounting isolation as other countries introduce travel curbs, airlines suspend flights and governments evacuate their citizens, risking worsening a slowdown in the world’s second-largest economy.

On Sunday, the Philippines reported the growing epidemic of a coronavirus has claimed its first fatality outside of China, where new confirmed infections jumped by a daily record to top 14,000 cases.

Additional reporting by Samuel Shen and Winni Zhou in Shanghai; Editing by Lincoln Feast.

Our Standards:The Thomson Reuters Trust Principles.

Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare