NEL: Mandag 24 februar 2020

God morgen og godt nyttår.

Ja nå er det nytt år og nye muligheter. Nådde ikke mitt personlige kursmål på 9,60 i året som gikk. Men vi starter med ny frisk og ny tro da vi vet hvilke store muligheter som bør ligge forran oss i nær framtid.

Det har ikke vært de store kontraktene dette året som er gått, men noen smådrypp har det vært. Hadde vel forventet at NIKOLA sin utrullingsplan var på plass innet utgangen av 2019. Men den gan ei. De er mye på overtid nå. Mye twitring har det vært, men uten noe serlig substans synes jeg. Dette må nå bli bedre eller så er det nedover igjen, dette har vi som har vært inne i NEL en tid fått erfare mange ganger.

Løkke har ikke fått ned en eneste av de store ballene han er ute etter å ta ned, iallefall ikke noe som vi vet om. Er spent på hva dette nye året bringer. Nåvel, vi får gi dem litt tid enda.
Det som jeg fortsatt stusser over er den planlagte utrullingen av stasjoner som etter planen skulle være langt på vei nå, ikke er kommer igang enda. Vi vet ikke mer enn det vi visste for et par år siden angående dette.

Når det gjelder Korea og Kina samt de andre større indusrielle aktørene er jeg fortsatt veldig spent på hva som kommer derfra. Disse folka er serriøse og hydrogen kommer garantert, men blir det fra NEL? Det har vokst opp mange gode og store serriøse aktører bare på et par år.

Nåvel, det har iallefall vært stor interesse for denne tråden i året som gikk og den type diskusjon og meningsutvekslinger en slik gir tråd gir. Vi viderefører den inn 2020. Skal prøve å henge med så lenge interessen er til stede. Her kan vi også følge kursutvikling fra mnd til mnd. starter med blanke ark.

Ha en fin dag og et fortsatt godt nyttår

2019.
Kurs pr 1 juli kr 7,20.
Kurs pr 1aug kr 7,12
Kurs pr 1 sept kr 6,78
Kurs pr 1 okt kr 8,32
Kurs pr 1 nov 2019 kr 7,92
Kurs pr 1 des 2019 kr 7,93
2020
Kurs pr. 1 jan 2020 kr 8,65,-
Kurs pr. 1 feb 2020 kr 9,18

Løkke til videre i 2020
Redigert i går kl 07:39 Du må logge inn for å svare
rogneveien
01.02.2020 kl 03:05 33565

Da er ny tråd for februar opprettet.

Løkke til
omans
01.02.2020 kl 10:18 33406

En oppsummering av ståa så langt, hydrogen.

https://www.weforum.org/agenda/2020/01/a-clean-energy-future-with-hydrogen-could-be-closer-than-we-think/

Ser av kursutvikling per måned at oppgangen kun er moderat for Nel så langt. Opp fra 7.20 til 9.20 på et halvt år er ikke euforisk.
Redigert 01.02.2020 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
seth
01.02.2020 kl 13:46 33193

Du har glemt ticker? :)
rogneveien
01.02.2020 kl 14:54 33115

Ticker og Takker. Ticer lagt til.

Ha en fin helg
Løkke til
Redigert 01.02.2020 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
oppvigår
01.02.2020 kl 17:41 32854

Synes denne: https://www.hydrogen.energy.gov/pdfs/htac_nov19_07_schneider.pdf
må være med på denne tråden. Tatt fra en annen tråd opprettet av Safe96.
Da begynner alt å komme på plass, og twitteren til TM bør man ta alvorlig denne gangen. Farlig å stå utenfor Nel nå.
oppvigår
01.02.2020 kl 18:03 32716

CNBC

@CNBC

“I’m done with fossil fuels. They’re done,”
@MadMoneyOnCNBC
's
@JimCramer
says after oil giants Exxon Mobil and Chevron reported Q4 earnings this morning. “We’re in the death knell phase.” https://cnb.cx/2OdZdLG
01.02.2020 kl 18:37 32557

La den inn på egen tråd-da jeg oppfattet den som helt Kjempe: En helt annen ting. Skal ikke henge ut noen men. Lurer ofte på hvorfor det står lite om Hydrogen i norske fora. Hadde i dag et treff på Facebook med en av lederne i Det Grønne. (ikke helt på topp) men like like under: Svaret han kom med var følgene. Ville bare dele det.

"""Det er i dag så og si INGEN som for alvor tror på hydrogen i personbiler. Til det er det for dyrt, for komplisert og for lite effektivt. Hydrogen kan dog ha en fremtid i fremdriftssystemer som er tyngre med større vektbelastninger. Tungtransport, skip eller annet. Så og si alle bilfabrikanter har forlatt hydrogensporet til fordel for batteridrift. Hydrogen brukes av oljeindustrien som "en lovende ny teknologi" nettopp fordi hydrogen de første tiårene høyst sannsynlig vil være produsert av vanlig gass, slik det aller meste av hydrogenet i markedet er idag. Tesla alene har flere titusen ladepunkter i USA. Du kan bygge 50-.100 hurtigladestasjoner for prisen av en hydrogenfyllestasjon. I kilowatt koster hydrogen ti ganger mer enn strøm -og det helt uten avgifter"" Sitat slutt . Sitat slutt-
omans
01.02.2020 kl 22:15 32268

her på bjerget er vi restrikte, frykt for ukjente og skeptiske. ikke minst at det skjedde en eksplosjon, så da er det "farlig i Norge".
jeg tror det er "gjengs oppfatning" blandt noen rikssynsere etc, at iallefall for NORGE, så er det utrygt fortsatt, "husk Sandvika"

https://www.dn.no/teknologi/energi/hydrogen/sikkerhet/innlegg-vi-ma-fa-sikkerheten-pa-plass-for-hydrogen-kan-bli-en-viktig-energibarer/2-1-746041

Om de ikke er på ballen tidsnok, blir man akterutseilt fra den store verden. Handling kreves når toget går.

Gud hjelpes så lite kunnskap «denne grønne» hadde.
Jeg gremmes.
Nesten så man ikke tror det er sant.

Bilfabrikantene har gitt opp H2 sporet?
😂😂😂
oophus
01.02.2020 kl 22:29 32053

"I kilowatt koster hydrogen ti ganger mer enn strøm"
Hvis dette er tegn på kunnskapsnivået hans, så forklarer jo det skepsisen. Hvordan i allverden kommer man frem til den påstanden?

Kan du be han vise måten han regner seg frem til dette? Det hadde jo vært interessant.
Redigert 01.02.2020 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Opp+
02.02.2020 kl 01:03 31801

De som forsker på fornybar energi mener hydrogen aldri kan bli det nye drivstoffet. Hydrogen er alt for ukontrollerbart. Det de dermed har startet forsking på er ammoniakk, mye lettere å ha kontroll på. Skal ikke se bort ifra at det kommer en hype rundt dette etterhvert.
Keirax
02.02.2020 kl 09:39 31518

« Hydrogenet som inngår i ammoniakkproduksjon i dag kommer fra reformert naturgass. Skal ammoniakk som drivstoff gi mening, må produksjonen skje uten utslipp, enten fra naturgass med karbonfangst og lagring, eller enda bedre – ved å bruke fornybar strøm til å splitte vann til hydrogen og oksygen i en elektrolysør»

Lägg ner hydrogen som fordonsbränsle. Ikke ens nel vill bygga stasjoner.

Eventuellt lägg ner nel og dela ut tillgångarna till oss ägare. Kan bli 1 kr per aksje tror jeg.
Sheriffen
02.02.2020 kl 16:29 30931

At du fortsatt påstår at du er Nel-eier er flaut å se på. Hvor lenge skal du holde på med dette tullet egentlig?

Har du link til uttalelse fra forskerne?
Bør jo informere verden siden det skal investeres ufattelige summer over hele verden på hydrogen nå.
Hva er kilden din?

Her er hva Toyota mener om hydrogen i bilene sine....

Oppsummering
Hydrogen er like trygt som et hvilket som helst annet drivstoff. Det er blitt brukt som energibærer i flere tiår. Toyota har enorm kunnskap og erfaring for å håndtere det på en trygg måte. Det er en karbonfri, ufarlig energikilde som kan produseres fra mange fornybare ressurser, uten å avgi klimagasser når det brukes som drivstoff. Det er kanskje ikke så rart at "Mirai" er et japansk ord som betyr "fremtid"

Link:

https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2015/hydrogen-er-det-trygt.json
Redigert 02.02.2020 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
rogneveien
02.02.2020 kl 19:42 30540

Flott link Nell. Takk
Løkke til.
Opp+
02.02.2020 kl 20:52 30326

Ingen vet hva som kommer i fremtiden, kan godt være det blir hydrogen også. De mente det ikke er funnet en fullgod løsning enda og de var heller ikke helt sikker på hydrogen. Det ble pratet en del i forsknings miljøet om ammoniakk nå, siden det var mye lettere å kontrollere enn hydrogen.

Dette kom fra SINTEF/NTNU i Trondheim, når jeg var der i forbindelse med jobb. Sikkert bare å ta turen nedover eller ringe/maile dem. De kan utrolig mye om dette og har hatt masse forskning.
oppvigår
02.02.2020 kl 21:00 30263

Mandag i morgen, og en spennende uke og tid har vi foran oss. Har vært litt motbakke med Corona-virus og DNB Markets med sitt lite troverdige kursmål på 5,-kr. , Thailandske leger skal ha lykkes i å bekjempe coronaviruset med en kombinasjon av medisin mot hiv og influensa. Dettebør kanskje påvirke markedet, som et lyspunkt vi trenger.
Nikola med TM har hatt besøk av store investerings selskap, og da snakker vi om at de er blant verdens 10 største. BlackRock, Inc, som er verdens største, er med stor sannsynlighet ett av dem.
Med TM sin twitter om at store nyheter kommer, så er nok Nel en av dem som kommer til å bli nevnt med STORE BOKSTAVER. Nå er det best å sitte i ro.
Lykke til alle sammen!!

Sintef er sikkert oppegående.
Betviler ikke det.
Men er dette en offisiell uttalelse eller bare prat over lunsj?

Virker jo litt rart om de hevder hydrogen ikke er trygt.
Man har vel holdt på med det siden 1920 tallet (industrien har jo masse hydrogen i bruk)
Vil påstå det er langt tryggere enn bensin.

Men jeg bare leser litteratur jeg kommer over.
Som feks uttalelsen fra Toyota....jeg linket deg.
Synes vel den er ganske tydelig.
Og Japanere tuller ikke med slike uttalelser.
Jeg har kjennskap Japanere via jobb og der står man skolerett for det minste slurv.
De er ekstremt nøye og korrekte. Og flinke.

Vi kan bare høre med skribenten XYZ, han mener de er så strenge at NEL aldri får godkjent noe der nede 😊
(Selv om de har innstallert utstyr fra NEL allerede da)
Redigert 02.02.2020 kl 23:43 Du må logge inn for å svare

Coronaviruset dør nok ut før de har masseprodusert og fått godkjent vaksine/medisinen.
Ila 6-7 mnd.
Det er som en vanlig influensa sånn sett.
Også SAR døde ut av seg selv etter noen mnd. 6-7?

Markedene har alltid noe nervøst over seg.
Twitter fra Trump, Nord Korea, Brexit (som ingen skriver om 1-2 dager etter Brexit), virus, osv osv.
Tipper NEL skal oppover sakte men sikkert.
Med noen humper selvsagt.
Men så kommer en giga-avtale og vi får en skikkelig reprising.
Til P/E som SS eller Hammers ikke har nok desimaler til å regne på 😂😂😂

Opp+
03.02.2020 kl 05:03 29577

Det var mer en prat over lunsj. Nel samarbeider med yara for å produsere grønn ammoniakk, som igjen skal forsyne viking supply i en testfase, så nel holder jo på med dette. Så det er jo ikke dumt for nel om det blir ammoniakk heller?

https://e24.no/energi/i/3JpyaM/yara-satser-paa-hydrogen

https://energiogklima.no/kommentar/blogg/hele-skipsfarten-kan-potensielt-ga-pa-gronn-ammoniakk/

Her er en rapport om hydrogen, de er jo ikke helt imot det heller. Var mer det at de synes ammoniakk hadde bedre forutsetning enn hydrogen pga. det var lettere å kontrollere.
https://www.ntnu.no/documents/7414984/0/Hydrogen+i+framtiden_rapport_A4_web_LR+28-03-2019.pdf/cbcf5251-7a61-41ac-88ea-faef5daf558c

Kursmål idag er 9 krona

Redigert 03.02.2020 kl 07:05 Du må logge inn for å svare

På ena sidan de som vill stoppa hydrogen i bilar;
Sintef, dsb, samferdselminister, uno-x, norges fremste energiprofessor, de grönne mfl.

De som vill ha hydrogen i bilar;
Hegnars forumslökar, LO

Nel oppfattar jeg som neutrala

rogneveien
03.02.2020 kl 07:44 29228

Da er vi igang igjen, håper denne uken kan gi et løft i form av nyheter.

Løkke til.
Nikko
03.02.2020 kl 07:50 29158

Tyskerne økte med 37 523 454 aksjer forrige uke. Slå den!
rogneveien
03.02.2020 kl 07:50 29062

Investor xys, kan ikke du forandre navn til "Corona xyz" Felles for dere begge er at vi gjerne skulle hatt en vaksine mot dere , men det finns dessverre ikke.
Virker som du nå har mutert fullsetndig ute av kontroll.
Pga deg sitter jeg sitter nå med munnbind og leser HO med fare for å bli smittet av innleggene.

Huffameg.
Redigert 03.02.2020 kl 08:29 Du må logge inn for å svare
rogneveien
03.02.2020 kl 07:51 29027

Morn Nikko.
Bare en ting å si, helt vanvittig. Dette er merkelig. Bare å sitte på toget nå.

Løkke til.
Keirax
03.02.2020 kl 07:51 28990

Enig. Lurer på om han definerer seg selv inn blant «løkene» eller om det kun gjelder aaaallle de andre her på forumet 😆
Nikko
03.02.2020 kl 08:05 28826

God morgen rogneveien :-))
Tradegate er nå 9,30. Nu børjar kalaset 😁
rogneveien
03.02.2020 kl 08:27 28618

Ser bra ut, uten tvil.
Ha en fin dag.

Løkke til.
spaggio
03.02.2020 kl 08:33 28535

Uansett hva TR er på nå er kursen kl.0900 lik kursen på OSE !
fastinvest
03.02.2020 kl 08:34 28505

Jeg leste ett dokument fra Nikola i går hvor de skrev at NEL og Nikola var tilsammen om hydrogen. Det ble vinklet på en måte som at de var samme selskap.
De skrev også at de nå skal begynne å rulle ut 700 stasjoner.
Tyskerne øker kraftig.
Det skal komme store nyheter nå og handler det om hydrogen vil aksjen gå kraftig.

Alt i alt, kommer det bud snart? Jeg tror det, selskapet har nå cash så det holder. Nikola bekrefter at NEL skal bygge 700 stasjoner. Så nå tror jeg faktisk ett oppkjøp kommer

Jeg kjenner en som jobber i Pilbara i Australia.
De har stor tro på dette med amonniakk og H2.
Yara har vel lånebetingelser på nylig opptatte lån som belønner rentenivået med grønnere produksjon.

Yara kommer... Helt klart 👍🏻👍🏻
rogneveien
03.02.2020 kl 08:36 28434

Sørøya,
Hvor du nå befinner deg.
Hva tenker du om dette? 37 mill i økning, eier snart 38%. Gigaøkning denne uka. Kunne vært interessant å høre hva du tenker.

Løkke til.
Redigert 03.02.2020 kl 08:37 Du må logge inn for å svare

Eller bare en partner?
De trenger vel ikke nødvendigvis kjøpe hele....
Men spennende er det og jeg er litt overrasket over at det ikke har større fokus i media.
(Selv om det hevdes det er mange 1000 aksjonærer i sum under CB)
Vi får se....
Håper ikke NEL blir solgt billig på dette nivået!!
2030kommer
03.02.2020 kl 09:04 28055

Wow, cb eier nå 38% av nel 😶🤔