PEN - Oppgang i vente - meldinger på gang - turbulent marked

gunnarius
PEN 01.02.2020 kl 12:23 48738

Hvis det er ok for dere - den forrige tråden ble vel lang og ny opprettes. Det siste som ble debattert i den forrige tråden var graden av nye meldinger.

Har behov for å minne om at de som sitter per def long i aksjen, bør selv CoV og videre negativ effekt på oljeetterspørselen kunne ses i et midlertidig perspektiv. Det kan ta noen mnd. før vaksine finnes, men toppen av utbredelsen vil trolig kunne vurderes om noen dager. Ingen har per i dag oversikt over hvordan CoV og innstilte flyavganger etc. påvirker Kinas og den globale oljeetterspørselen. Bilkjøringen bør kunne holdes intakt eller øke – gitt bilistene anser bilkjøring - og risk for smitte - som mer safe enn offentlig transportmiddel.

Det skrives at OPEC vurderer å fremskyve planlagt OPEC møte i mars til februar. All den tid OPEC medlemmer og den russiske energiminister Novak har hatt samtaler, så kan resultatet bli møte i februar og faktisk foreligger muligheten for at det kuttes enda mer. Gitt CoV kan redusere den globale oljeetterspørselen med indikert 250.000 f/d, ligger denne reduksjon innenfor OPECs og Russlands evne til ytterligere kutt. Oljekartellet vil sette alle kluter til for å holde oljeprisen over $60.

Russia ready to hasten OPEC+ meeting to Feb on coronavirus

Reuters, Moscow
Saturday, 1 February 2020

https://english.alarabiya.net/en/business/2020/02/01/Russia-ready-to-hasten-OPEC-meeting-to-Feb-on-coronavirus.html

Har selv fulgt PEN siden transformasjonen fra NEC. Har således hatt og har kontakt med selskapet etter behov. Selv om det foreligger vanntette skott hva angår sensitiv informasjon, merker man uansett om gløden og optimismen hos ledelsen er til stede. Og det er min soleklare oppfatning at det arbeides jevnt og trutt etter de retningslinjer og strategi som nedfelt i rapporter og presentasjoner. Dette betyr at selv om det er stille på overflaten, kan det koke hektisk lenger ned i dypet. Hva jeg forsøker å si: Det er mer trolig at PEN kommer opp med noe nytt innen M&A - enn ikke. De to skisserte HoTs kjenner vi til. Utover disse så vil markedet trolig kunne erfare news om Tunisia, som det mest nærliggende. Det er følgelig ikke noen disharmoni mellom hva som fra min side oppfattes som minst business as usual til begrenset innsidekjøp som nylig meldt.

Til tross noe traurig i øyeblikket, så borer og forseres PENs operasjoner, mens aksjonærene og markedet griner sine modige tårer. Ved den tid CoV kulminerer og oljeprisen ligger over $60 igjen, kan PEN ha skapt ny produksjon (2 brønner med ca. 350 nye fat oilje innen mars og dertil to nye brønner med 350 nye fat innen juni). I tillegg har man game changer, Salloum West, hvor en melding om den siste godkjennelsen avventes. Deretter spudding som guidet av selskapet innen Q1.

Hver enkelt må selv vurdere O&G segmentet og Panoro som investeringsobjekt, men det er min soleklare oppfatning at hadde man hatt ledig kapital innen O&G ville PEN til ¨NOK 18 per aksje vært et naturlig valg. Det foreligger som ekstraordinært at aksjen - fra å være genierklært og en vidunderfull aksje, skal kunne kjøpes til rundt 30% reduksjon tidligere kurs og til 50% av planlagt tegning nye BWE aksjer.

Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
bmw5
10.02.2020 kl 09:39 5788

De som følger med på maritim trafikk har sett at det har vert opp til flere tugs rundt Adolo og Norve. Ut fra dette kan man trekke den konklusjonen at de to ferdige brønnene er koblet opp til Adolo og klar for produksjon. Melding kan komme før eller ved fremleggelsen av Q4.
Alby
10.02.2020 kl 09:48 5899


Har du en link ?
Alby
10.02.2020 kl 10:06 5868


FF
Det gjelder vel alle 4 ?
Fluefiskeren
10.02.2020 kl 10:16 5842

Nei. De to siste er guidet juni.
Trond.heim
10.02.2020 kl 11:01 5755

2 i mars og to i juni, men mener de har meldt at de ligger foran skjema, eller?
HaterAlle
10.02.2020 kl 11:23 5705

Bare et tips til trådstarter Gunnarius. Når du oppretter en ny tråd så er mitt tips om at du skriver første innlegget med maks 2 setninger. Hvis du har mer på hjertet som f.eks i denne tråstarten så skriver du det som innlegg nummer to. Grunnen er at da slipper vi å få det lange innlegget på hver ny side og dermed fylle sidene fortere enn nødvendig. Slipper å bla som mye på mobilen :)

Jeg leser forum hver dag. Har vært med i mange år. Var med fra 3 kr til 9 kr. Har siden kjøpt flere ganger og har snitt nå på 11,50. Har supertrua på Panoro, og trur på at neste opptur slår forrige topp. Grunnen er mange triggere på tur, solid ledelse, bra partnerskap med BWO, Det negative er Coronavirus, oljeprisen, usikkerhet Tunisia, Trump/presidentvalget. Kommer til å bruke anledningen til å kjøpe flere aksjer og dermed øke snittet atter engang.
Fluefiskeren
10.02.2020 kl 11:32 5690

Har ikke registrert det, men det kan jo være tilfelle likevel. Det er børsmeldingen ang. ferdigboret brønn 2 jeg forholder meg til. Fra 22. januar.

«First production from the phase 2 Tortue wells, DTM-4H and DTM-5H, is planned for March 2020 with all four phase 2 wells expected to be online by June 2020.»

sibira
10.02.2020 kl 15:37 5484

Ser ut som Pen nå har satt bunn på rundt 17:50 - 17,60 .
Da er det bare en vei fremover - oppover !!!!
Fluefiskeren
10.02.2020 kl 18:35 5349

Da får vi se om dette bidrar til høyere oljepris:

OPEC calls for extending oil production cuts amid coronavirus impact

«Organization of Petroleum Exporting Countries (OPEC) has recommended extending oil production cuts until the end of 2020 due to the negative impact of the coronavirus outbreak on global oil demand»

https://www.offshoreenergytoday.com/opec-calls-for-extending-oil-production-cuts-amid-coronavirus-impact/
Davinci_me
10.02.2020 kl 18:45 5329

Noen har støtttekjøpt denne i det stille rett i overkant av støtten på 17.40. Hvor lenge holder det med fallende oljepris?
gunnarius
10.02.2020 kl 19:45 5255

Ref. Panoro og presentasjonen i London – se side 6:

2020 NEWS FLOW

EXPLORATION:

Salloum West 1 (Tunisia, commence operations Q1, results end Q2 subject to final approvals)

Dussafu Exploration Well (Gabon, results end Q2)

2x Exploration Wells (Gabon, Contingent, Q3)

Under CORPORATE guider selskapet:

Pursue Exploration Opportunities & further accretive M&A transactions

Aje Sale Completion (Subject to Approval, Summer)

Dividend Petronor Shares (Subject to Completion)

https://www.panoroenergy.com/wp-content/uploads/2020/01/Corp-Presentation-January-short-version-v9.pdf

I morgenrapporten opplyser Mats hos Arctic at Panoro var innom sist fredag. For hva Mats skriver, ta kontakt med Arctic. Uansett, det er ikke fremkommet noe her eller rent generelt av selskapet – for det er også min forståelse at ledelsen arbeider etter prinsippet business as usual og med de M&A aktiviteter som opplyst av Panoro ovenfor (London pres.) – som skulle endre det positive bildet.

Dersom det forholder seg slik vi her på forumet har omtalt og hva selskapet selv guider – ref. London pres., er det rimelig å anta at boringen på Dussafu forseres (exploration) med først en letebrønn innen Q2. Kanskje også de 2 prod.brønnene som er planlagt tillagt med 2 stk i mars og 2 stk. i juni kan forseres. Deretter options 2 exploration brønner i Q2/Q3.

Så har vi Salloum West brønnen (Tunisia) med guidet spudding i Q1. Sistnevnte en game changer og med andre M&A muligheter i Tunisia - kan dette overraske positivt.

CoV tar ned etterspørselen etter olje for en periode. Og så har vi Russland som må om bord for at OPEC primo mars (kan bli endret til i løpet av februar) skal kunne ta ytterligere kutt på 600.000 f/d.

OPEC har meldt, 8. februar (så ditt innlegg Fluefiskeren, men hadde allerede sendt til trykkeriet):

Coronavirus: JTC recommends extending production adjustments to end 2020

08 Feb 2020 | The Minister of Energy of Algeria and President of the OPEC Conference in 2020, HE Mohamed Arkab, has said that following an extraordinary meeting of the Joint Technical Committee (JTC) held in Vienna, from 4-6 Feburary 2020, the JTC has recommended extending voluntary production adjustments under the ‘Declaration of Cooperation’ process until the end of 2020 and to proceed with an additional adjustment until the end of the second quarter.

Det er særlig: “with an additional adjustment until the end of the second quarter.” markedet avventer.

https://www.opec.org/opec_web/en/press_room/28.htm

Energiminister Novak (Russland) begrunner CoV med en red. i etterspørsel på ~200.000 f/d. I tillegg nevner han lavere produksjon i USA. Det er tydelig at Russland totalt sett ser noe annerledes både på CoV og rent generelt etterspørselen. Vi får se etter hvert som faktiske data og rapporter fremkommer hvem som tolker ståda riktigst. Markedet er kun en kortsiktig indikator hvor risk og frykt veier tyngst.

Sitter long og tar de svingningene som måtte komme. Ettersom man ikke ensidig kan spille på markedet alene, må man vurdere all elendighet opp mot hva Panoro holder på med og respektivt resultat, ref. Q4 - som jeg tror blir bra. Dynamikken i markedet utgjør et krydder og er hva som medfører at det er så fascinerende å satse på aksjer. Nei, har ikke glemt hovedbudskapet - man er på børs for å tjene penger.

Vil formode at Russland tar sin avgjørelse etter at nevnte rapporter foreligger:

OPEC will release its latest monthly oil market report on Wednesday, which should provide the bloc's latest analysis of the coronavirus impact. The International Energy Agency will issue its monthly oil market report on Thursday.

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/oil/021020-opec-in-waiting-game-with-russia-for-output-response-to-wuhan-virus

Redigert 10.02.2020 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
sibira
11.02.2020 kl 09:38 5026

Lusen omsetning av Pen idag. Treg som sirup...
gunnarius
11.02.2020 kl 09:53 5000

Hvorfor skal og bør det egentlig være så stor omsetning under de rådende omstendigheter - gitt topp 20 som de fleste andre sitter dønn rolig?

Det er eksternt man må følge med i et kort tidsperspekiv. To moment til avklaring:

1. Bøyer Russland av og blir enig om ytterligere kutt med 600.000 f/d?

2. BWE IPO - medfører en ukes utsettelse at prospektet blir endelig sluttført som planlagt eller må BWO/BWE ut for å korrigere eller stimulere. Kanskje med en statusoppdatering på Dussafu?

PEN og Q4 - 10 børsdager til, så har man info om rikets tilstand.
Trond.heim
11.02.2020 kl 10:52 4932

Leste på BWO at de så for seg 50utbytte av overskudd fra 2023, da nytt felt kom i drift.
Stadig flere selskap signaliserer fremtidig utbyttepolitikk.
Det samme forbentes fra Pen.

Topp 20 ( annen tråd) viste liten endring, sist 53.57% nå 53.50%
Rek2
11.02.2020 kl 12:10 4834

Ikke den beste tiden å gjennomføre IPO på ,men det er et intressant sammarbeids firma for PEN
gunnarius
11.02.2020 kl 12:45 4781

Det er egentlig ganske så mye som står på spill ifm. ytterligere OPEC+ kutt på 600.000 f/d. Kommer Russland med tilsagn til dette før fredag, så gir dette boost i BWE IPO.

Gitt Russland ikke bøyer av kan dette medføre slutten på det OPEC+ vi kjenner det som. Garantert vil oljeprisen kunne gå noen små dollar ned om Russland sier nei. Men er nå dette i Russlands interesse - iallefall ikke økonomisk, Det må i så fall foreligge andre motiver eller strategi for å nekte.

Egentlig sier et eventuelt nei fra Putin at den samtalen han hadde i forrige uke med saudi-kongen ikke var særlig mye verdt. Og det var etter denne samtalen at JTC anbefalte ytterligere og midlertidig kutt.

Som så mye annet, det er et sabla spill. Hvor jeg tror Russland stiller seg vrang kun for å fremsette et tilsagn som en boost i oljeprisen. Dette er min mening. Jeg kan ta feil om Russlands aksept, men neppe.
sibira
11.02.2020 kl 13:35 4739

Jeg tenker at på disse lave nivåer bør man benytte anledningen å øke porteføljen - derfor syntes jeg det er rart at Pen omsetning er så treg som sirup ..
Rek2
11.02.2020 kl 14:05 4717

PEN har vel alltid vært treg,men starter den,så siger den oppover jevnt og trutt, ikke en tradingaksje for di utålmodige... :)
Black Peter
11.02.2020 kl 15:00 4646

G,

det er vel ikke kuttet i seg selv Russland vurderer, men snarere fordelingen av de nye 600.000fatene som skal kuttes? Er ikke dette et spill for å få SA til å ta mer av støyten?
gunnarius
11.02.2020 kl 16:48 4564

Russland har etter hva jeg har erfart ikke diskutert ytterligere kutt i det hele tatt, ei heller fordelingen. Novak og Russland mener at COVID-19 utgjør minimal nedgang i etterspørsel og sammen med nedgang i USAs produksjon, så er ikke ytterligere kutt nødvendig. Dvs. Ivan mener man må se det an og først få mer facts. Det er dette de nå angivelig vurderer. Og vil trolig ha denne ukes mnds rapp. fra OPEC og IEA. Jeg tror Russland joiner det gode selskap.
Alby
11.02.2020 kl 18:06 4465


Hva er grunnen for denne plutselige pene oppgangen 😂😂
Fluefiskeren
11.02.2020 kl 18:45 4423

Alby

Oljeprisen gikk pent opp i dag og det meste oljerelatert fulgte med opp.

Faren er at det er midlertidig. Er det noen som virkelig har greie på oljemarkedet er det Rystad. Fra i dag:

«Rystad cuts global oil demand growth forecast over coronavirus impact
The coronavirus epidemic in China has triggered restrictions in the country’s public transport and air travel, both at a domestic and an international level, reducing demand for oil, which has lost about a fifth of its value since the start of the year, according to a latest report by Norwegian energy intelligence firm Rystad Energy. »


https://www.offshoreenergytoday.com/rystad-cuts-global-oil-demand-growth-forecast-over-coronavirus-impact/
Redigert 11.02.2020 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
gunnarius
11.02.2020 kl 20:15 4342

Ja, Rystad har god innsikt og det er her forventet vekst i etterspørsel for 2020 som barberes vekk med rundt 300.000 f/d. Ned fra en antatt vekst på 1.100.000 f/d. Ser det også lanseres et worst case scenario: The coronavirus’ impact on demand growth could be even wider, however, slashing growth to as low as 650,000 bpd year on year (y/y) in Rystad’s worst case scenario.

Så får vi håpe at energiminsiter Novak skjønner hva bl.a. Rystad skriver - og får oljeselskapene med seg på ytterligere kutt . Men har de egentlig noe de skulle ha sagt. Har ikke Putin og de øverste lederne allerede sagt underhånden hva Novak skal si og gjøre?

RUSSIA'S ENERGY MINISTER NOVAK WILL HOLD MEETING ON WEDNESDAY WITH OIL COMPANIES TO DISCUSS OPEC+ DEAL AND DEEPER CUTS

polion
11.02.2020 kl 23:00 4202

Min magefølelse tilsa en positiv PEN-melding i begynnelsen av denne uka, men der bommet jeg gitt.

Hva ellers gjelder analyser og spådommer omkring oljepris, rentenivåer og valutakurser, så har i det historiske perspektiv den såkalt intellektuelle eliten tatt feil så det ryker etter. Og i etterkant kommer da gjerne forklaringene på hvorfor avviket ble som det ble. Men ved stort sprik i spådommer, er det dog allikevel naturlig at noen klarer å treffe. .

Når det gjelder oljepris, støtter jeg meg heller på meningene til vår polske vaskekone på jobben. En god renholdsarbeider bør ikke være mindre kvalifisert enn en oljeanalytiker. Oljepris er og blir lotto med en hel haug med tilfeldige/usikre faktorer. Og etter noe nedgang i oljeprisen så kommer selvsagt gnålet om en oljepris ned mot 40 dalar fatet - absolutt intet nytt. Som om SA hadde tillatt det, eller hadde kunnet leve med det over tid? Nei, vil neppe tro det.

Når/hvis man finner ut at Corona-en vil gå over i likeste laget, kombinert med et litt mer positivt syn på verdenshandelen, litt nedgang i oljelagrene og at SA+ holder noenlunde kontroll på produksjonen, så har vi temmelig kvikt 5-10 dalar ekstra for fatet. Skal faktisk ikke mer til, det er i alle fall jaggumeg sikkert.
Redigert 11.02.2020 kl 23:01 Du må logge inn for å svare
sibira
12.02.2020 kl 01:11 4143

Ja, noen ganger stemmer dessverre ikke magefølelsen .
Fatt mot , det går flere tog - gladmelding kommer 😋👍
Black Peter
12.02.2020 kl 07:47 4046

Ok.

Jeg er litt spent på produksjonen i USA de neste 3-6mnd, det var jo spådd en vending. Slår den til? Vi får se..
Rek2
12.02.2020 kl 09:11 3945

Nesten flaut at markedet sender PEN ned til 17,48(-5%) på morrakvisten her...
Fluefiskeren
12.02.2020 kl 10:21 3849

På tross av økende oljepris.

Men det har vel vært en tendens at den åpner lavt og kommer seg litt utover dagen. Vi får håpe på det.
Alby
12.02.2020 kl 13:09 3704


En stor post på 22000 på kjøpersiden, hva betyr det ?
batterivann
12.02.2020 kl 13:11 3702

At noen vil kjøpe 22K aksjer i Pen. Må vel anses som et uforklarlig mysterium.
Alby
12.02.2020 kl 13:13 3695


Battervand

Hvorfor det, de vet kanskje noe vi ikke vet 😕
Alby
12.02.2020 kl 13:21 3678


Så forsvant den 🤨
batterivann
12.02.2020 kl 13:57 3626

Kan være så mangt. Man kan spekulere etter eget ønske og referere til alle snusfornuftig årsaker om oppgang. At det er noen som vet så mye mer enn resten av oss tviler jeg på med mindre de jobber der det skjer.
Rek2
12.02.2020 kl 14:30 3582

Skal vi spekulere så kan vi begynne med denne:
Møllesæters Fond går dårlig for tiden,har di PEN i sin portefølge??,kan jo være at di solgte ut???
hehe noe å tygge på....
polion
12.02.2020 kl 15:02 3558

PEN har vært sørgelig dau over tid, dvs. en absolutt nullinteresse for aksjen. Konklusjonen blir da at ingen vet noe som helst, alternativ at det lille man vet i alle fall ikke drar i positiv retning.
Fluefiskeren
12.02.2020 kl 15:33 3525

Vi vet da mye om det som skal skje. Gidder ikke å gjenta det. Det er ikke guidet at det skulle skje noe i den perioden vi har vært igjennom og fortsatt er i. Tror ikke andre vet så mye mer enn oss, men noen har nok solgt midlertidig for eventuelt komme inn igjen mot slutten av måneden.

Hvorfor må det hele tiden skje noe for en hver pris? Ingenting er vel forandret bortsett fra kanskje litt mer usikkerhet rundt Tunisiabrønnen.

Jeg har anbefalt å spise boller i ventetiden. Husk bare på at det må være rosinboller. Disse sjokoladebollene duger ikke.
polion
12.02.2020 kl 16:54 3438

Fluefiskeren, jeg vet ikke om det var særlig gode råd. Mesteparten av PEN-aksjonærene er allerede altfor feite, og nå rosinboller på toppen av det hele? Foreslår at vi i stedet hverken tar til oss vått eller tørt før kursen har passert 20 (dvs. frem til 26/2).
Fluefiskeren
12.02.2020 kl 17:00 3419


Det var da voldsomt. Innen da er vi døde sannsynligvis.

Ellers ser det ut til at Tunisia sliter med å stable en handlekraftig ny regjering på bena. Vi får håpe det ikke hsr noen betydning for Panoro og brønnen dom skal bored.

« The Prime Minister designate of Tunisia failed on Tuesday to get approval for his government from the largest party in the country, Arabi21.com has reported.

Elias Fakhfakh met separately with the head of Ennahda Party, Sheikh Rashid Al-Ghannouchi, and Nabil al Qarawi, the head of Heart of Tunisia to discuss his planned government.»

https://www.middleeastmonitor.com/20200212-prime-minister-designate-fails-to-get-support-of-tunisias-largest-party/
Trond.heim
13.02.2020 kl 06:38 3128

Fluefiskeren: Kanskje ikke guidet, men tross alt skapt forventninger om deltagelse i 1-2 nye prosjekter med 10-20% deltagelse