PEN - Oppgang i vente - meldinger på gang - turbulent marked

gunnarius
PEN 01.02.2020 kl 12:23 48766

Hvis det er ok for dere - den forrige tråden ble vel lang og ny opprettes. Det siste som ble debattert i den forrige tråden var graden av nye meldinger.

Har behov for å minne om at de som sitter per def long i aksjen, bør selv CoV og videre negativ effekt på oljeetterspørselen kunne ses i et midlertidig perspektiv. Det kan ta noen mnd. før vaksine finnes, men toppen av utbredelsen vil trolig kunne vurderes om noen dager. Ingen har per i dag oversikt over hvordan CoV og innstilte flyavganger etc. påvirker Kinas og den globale oljeetterspørselen. Bilkjøringen bør kunne holdes intakt eller øke – gitt bilistene anser bilkjøring - og risk for smitte - som mer safe enn offentlig transportmiddel.

Det skrives at OPEC vurderer å fremskyve planlagt OPEC møte i mars til februar. All den tid OPEC medlemmer og den russiske energiminister Novak har hatt samtaler, så kan resultatet bli møte i februar og faktisk foreligger muligheten for at det kuttes enda mer. Gitt CoV kan redusere den globale oljeetterspørselen med indikert 250.000 f/d, ligger denne reduksjon innenfor OPECs og Russlands evne til ytterligere kutt. Oljekartellet vil sette alle kluter til for å holde oljeprisen over $60.

Russia ready to hasten OPEC+ meeting to Feb on coronavirus

Reuters, Moscow
Saturday, 1 February 2020

https://english.alarabiya.net/en/business/2020/02/01/Russia-ready-to-hasten-OPEC-meeting-to-Feb-on-coronavirus.html

Har selv fulgt PEN siden transformasjonen fra NEC. Har således hatt og har kontakt med selskapet etter behov. Selv om det foreligger vanntette skott hva angår sensitiv informasjon, merker man uansett om gløden og optimismen hos ledelsen er til stede. Og det er min soleklare oppfatning at det arbeides jevnt og trutt etter de retningslinjer og strategi som nedfelt i rapporter og presentasjoner. Dette betyr at selv om det er stille på overflaten, kan det koke hektisk lenger ned i dypet. Hva jeg forsøker å si: Det er mer trolig at PEN kommer opp med noe nytt innen M&A - enn ikke. De to skisserte HoTs kjenner vi til. Utover disse så vil markedet trolig kunne erfare news om Tunisia, som det mest nærliggende. Det er følgelig ikke noen disharmoni mellom hva som fra min side oppfattes som minst business as usual til begrenset innsidekjøp som nylig meldt.

Til tross noe traurig i øyeblikket, så borer og forseres PENs operasjoner, mens aksjonærene og markedet griner sine modige tårer. Ved den tid CoV kulminerer og oljeprisen ligger over $60 igjen, kan PEN ha skapt ny produksjon (2 brønner med ca. 350 nye fat oilje innen mars og dertil to nye brønner med 350 nye fat innen juni). I tillegg har man game changer, Salloum West, hvor en melding om den siste godkjennelsen avventes. Deretter spudding som guidet av selskapet innen Q1.

Hver enkelt må selv vurdere O&G segmentet og Panoro som investeringsobjekt, men det er min soleklare oppfatning at hadde man hatt ledig kapital innen O&G ville PEN til ¨NOK 18 per aksje vært et naturlig valg. Det foreligger som ekstraordinært at aksjen - fra å være genierklært og en vidunderfull aksje, skal kunne kjøpes til rundt 30% reduksjon tidligere kurs og til 50% av planlagt tegning nye BWE aksjer.

Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
bmw5
13.02.2020 kl 10:16 4137

Alt er rødt i dag bortsett fra oljen, men det er ikke lenge før den er i rødt den også. Alle børser ser ut til å ha en kollektiv nedgang, antagelig styres de av noen få store multinasjonale selskaper. Vi får håpe Pen kommer med en godt Q4 rapport.
gunnarius
13.02.2020 kl 10:25 4033

Nå har kreti og pleti (EIA - OPEC - IEA) vært ute med prognoser og vurdert effekten av COVID-19 med generell impact.

Selv om oljeprisen kun er på $55, må den sies etter alt hva som er meldt å være helt ok - oljeprisen har så langt bestått syretesten. Nå blir det opp til Putin & Co. å høyne oljeprisen, etter at data/prognoser er kjent.

Hva som er planlagt i prod. fra Dussafu har vi grei kontroll på, dvs. to nye brønner i mars og to i juni. Dvs. lite av ny olje som skal selges i H1. Løftinger herfra og Tunisia vil vi trolig kunne se konturene av ifm. Q4. Behøver ikke bli så ille - gitt det meste negative (virus) angår H1. Men vil gjerne se toppen og nedgang av COVID-19.
Redigert 13.02.2020 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
gunnarius
13.02.2020 kl 13:11 3860

https://tass.com/economy/1119661

Det eneste Russland oppnår ved å trenere denne avgjørelsen, er at fokus kun rettes mot aksept eller ei. Skulle det bli nei, tror jeg fallet i oljepris blir desto større. Derfor lander jeg på det motsatte. Putin gir grønt lys og man får en boost i oljeprisen.
bmw5
13.02.2020 kl 13:14 3850

Jeg tror det er en som vil selge seg ut av Pen og satse på grønne aksjer sammen med Jens Ulltveit – Moe Det skal vist være meget lukrativt og kan gi en høy fortjeneste.
piff
13.02.2020 kl 13:29 3834

Er ikke så sikker på det. De fleste av de grønne selskaper leverer nok knapt posetiv avkastning ,med unntaksvis. Men rart med den bølgen som skyller inn over markede nå. I mine øyner det det mange bobler der.
Pen kommer den. Men ser gjerne og nesten overbevist at selskapet jobber i det stille med flere ben og stå på utenom Dussafu og Tunisia. Rask vekst vil komme gjennom oppkjøp eller delkjøp av eksisterende felt.
Fluefiskeren
13.02.2020 kl 13:29 3836

Aner en ironi der, men det er faktisk flere grønne aksjer som har gått bra de siste år.

Man kan nevne NEL, HEX og ikke minst SSO. Siste er jo helt rå.
sibira
13.02.2020 kl 16:01 3702

Pen er en veldig kjedelig aksje. Siger nedover og er treg som sirup. Ledelse skryter av aksjen og kjendisene kjøpte seg inn på 23,90 . Katta i sekken ?
Idag f,eks er olja opp over 1% - men Pen går ned ca3%..
sluttet ned under 1% Pen idag. Hver dag på sluttauksjon blir den manipulert opp ser det ut for... begynner å bli skeptisk til aksjen...

Dersom ikke noen gladmeldinger snart så selger jeg meg helt ut av Pen. Begynner å miste trua på denne...
Redigert 13.02.2020 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
Jajaja
13.02.2020 kl 16:51 3648

Jeg syns ikke det er kjedelig. Heller spennende tider, tross kursnedgang. Som vanlig litt turbulens på oljepris, god fremdrift på PENs boreprogram i Gabon og noe sendrektighet i Tunisa. Vel 2 uker igjen av februar, og vi er straks i mars måned. Første mars-uken (eller før) kan brønn 3 DTM-6H være ferdig boret, og boring DTM-7H påbegynnes. Deretter (etter ytterligere 1-3 uker) start på ny produksjon for de ferdigstilte brønnene DTM-4/DTM-5. Forventer også at det snart kommer avklaring vedrørende borestart i Tunisia.

Jeg velger som oftest å være tålmodig, og spesielt gjelder det for PEN-aksjen.
Redigert 13.02.2020 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
piff
13.02.2020 kl 17:58 3577

BWE tegningkurs settes til kr 24.40. Hmm var overraskende lavt. Gir mening for tegning her .
Tror begge aksjer kommer til og gjøre det meget bra framover. Bare redd for at disse to aksjer kommer til og følge hverandre i bevegelser en stund framover.-
Fluefiskeren
13.02.2020 kl 18:10 3579

Enig med deg. Som jeg har skrevet et par ganger så har jeg ventet en rolig februar selv om vi får Q4 på slutten av måneden.

Det vi ikke har helt kontroll på er endelig myndighetsgodkjennelse av OML 113, men det er vel ikke den store triggeren. Skjønt det kan jo være interessant å se om vi får oppgjør i cash eller aksjer. Ligger an til aksjer pr. nå med klar margin.

Det vi heller ikke vet er når vi eventuelt får melding om HoTs. Er nok en stund til enda, men håper vi får noen drypp på Q4, men tviler på det.

Ellers er det jo de hendelser som du ramser opp som er veldig spennende. Spesielt flowtallene for de to første og samlet for alle fire. Også spennende å se decline fase 1 vil øke når de fire neste er koblet til. Ikke mindre spennende er hvor neste letebrønn skal settes. Det kan det være at vi får noe mer om på Q4 eller når siste brønn i fase 2 er ferdigboret.

Masse å se fram til, men viktig å huske at ikke alle meldinger er positive. Her føler jeg meg dog ganske trygg, og jeg håper (og faktisk tror) at samlet produksjon på Torture vil slå BWO sitt estimat.

Tålmodighet, tålmodig og tålmodighet. Får bare håpe at nedgangen nå er stanset. Det er ikke likegyldig om gode meldinger kommer på 16 eller 22 kr.
Alby
13.02.2020 kl 18:12 3576


Sibira

Du sier 3 % ned men jeg ser en liten ubetydelig e. Vi endte da på 18.20
Fluefiskeren
13.02.2020 kl 18:15 3574

Jeg tror kanskje vi overdriver det selv om jo meldingene fra Dussafu burde virke likt. Dog er det jo andre forskjeller. De må gjerne følge hverandre hvis det er i retning skyene. ☁️
sibira
13.02.2020 kl 19:45 3485

Ja vi endte der - men mesteparten av dagen ned rundt 3% ..
Som jeg skriver - det skjer en justering opp i sluttauksjonen hver dag - da ser det jeg litt penere ut.

Vi får se hva q4 bringer .... jeg forventer litt mer fart i aksjen nå...
Jajaja
13.02.2020 kl 20:43 3424

> Skjønt det kan jo være interessant å se om vi får oppgjør i cash eller aksjer. Ligger an til aksjer pr. nå med klar margin.

Ifølge min kalkulator, med forbehold om regnefeil...
Grensen for kun aksjer er ved PNOR-kurs over $ 0,13. Med dagens dollarkurs på 9,26, så må PNOR kursen > kr 1,204 for at det kun skal bli aksjer.

Dersom dagens dollar og pnor-kurs på kr 0,95, vil utbyttet fordeles mellom aksjer og cash 83% og 17%. (Det med forbehold om at PNOR velger å betale cash. Ifølge teksten i meldingen som beskriver kjøpsavtalen, så "kan" de velge å betale i cash om kursen under $ 0,13).
Redigert 13.02.2020 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
sibira
13.02.2020 kl 21:06 3393

Dette er fortsatt langt frem , de snakker medio 2020 .
Det betyr tidligst høst-2020 vil jeg tro.
Dessuten Nigeria - usikre greier ..
sibira
14.02.2020 kl 06:47 3218

BWO: REDUSERER VERDSETTELSE OG EMISJON I BW ENERGY

Oslo (TDN Direkt): På grunn av betydelig volatilitet i finansmarkedene og fall i oljeprisene er emisjonen i forbindelse med BW Energys planlagte børsnotering redusert til 125 millioner dollar fra rundt 175 millioner dollar. Verdsettelsen av BW Energy er redusert fra rundt 700 millioner dollar til 500 millioner dollar.
Det fremgår av en melding fra BW Offshore torsdag.
Videre opplyses det at bokbyggingsperioden forlenges til 17. februar klokken 16:30, og tegningskursen er satt til 24,40 kroner pr aksje, sammenlignet med tidligere intervall på 34,20-36,60 kroner pr aksje. Hovedaksjonæren BW Group vil tegne seg for 25 millioner dollar i emisjonen.
Første handelsdag for BW Energy ventes nå å bli 19. februar
YNWA250505
14.02.2020 kl 09:25 3084

Gunnarius er oftere innom og skriver dritt på IOX trådene en han er på PEN om dagen? Kan d være for at oljen stiger og PEN synker? Kanskje alt ikke et så Jævlig rosenrødt i PEN som Gunn vil ha det til. T.o.m Piff eller Biff ? et inne på IOX og forsvarer Gunn. Nedgangen i PEN har akkurat begynt og ta ikke imot en fallende kniv. Å drive i Afrika er ikke lett. Bare å komme seg ut av PEN og inn i IOX.
Rek2
14.02.2020 kl 09:58 3030

Pell deg over til Iox trådene du!!....har vel ikke noe fornuftig å si angående PEN....
mimsa
14.02.2020 kl 09:59 3035

YNWA,
Argentina og Colombia er vel heller ikke noen drømmeland. Jeg er forsåvidt enig med deg i at PEN ikke er noe god investering for tiden. Dette skyldes i all hovedsak en mildt sagt dårlig investering i Tunisien. Er redd denne kan knekke ryggen på Panoro. Gabon derimot er gull, men dessverre har PEN for liten andel. Skryte kan de denne PEN ledelsen, men lite har de levert siste 18 månedene. Og som vanlig blir det stille fra den fronten når ting går dårlig, og regner med at Q4 blir dårlig og neste kvartal katastrofe om ikke oljeprisen går i 80$ ganske snart. I Tunis får de neppe borestart i år.
Redigert 14.02.2020 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
sveno
14.02.2020 kl 10:03 3019

Merkelig at ikke BWO faller mer i dag. Med justeringen av prisintervallet for BWE er jo verdien av BWOs andel i BWE også tilsvarende redusert.
Alby
14.02.2020 kl 10:34 2987


Mimsa

Vi får se, den som ler sist sist ler best 😂😂
Fluefiskeren
14.02.2020 kl 10:34 3001

IEA venter kraftig fall i oljeetterspørselen i Q1

«Thursday, February 13, 2020
In a monthly report, the International Energy Agency (IEA) said global oil demand will suffer its first quarterly drop in a decade as the COVID-19 virus (Corona Virus) pummels the economy in China and its impact reverberates throughout the world.
“Global oil demand has been hit hard by the novel coronavirus (COVID-19) and the widespread shutdown of China’s economy,” the report stated, adding, “Demand is now expected to fall by 435,000 barrels year-on-year in the first quarter of 2020, the first quarterly contraction in more than 10 years” when it dropped during the global economic crisis.”
The IEA believes that the market will see an over supply as China is one of the world’s largest consumers and will have an effect on oil producers. The IEA estimates that the demand for OPEC crude has dropped from 29.4 million bpd Q4 2019 to 27.2 million bpd in the first three months of 2020.»

https://www.petroleumafrica.com/iea-says-oil-demand-to-suffer-from-covid-19/

piff
14.02.2020 kl 10:56 2962

Hva tyngder Pen i disse dager.
-Tunisia
-oljeprisen
-usikkerheter rundt q4 presentasjonen.
-BWO/BWE preget
= den perfekte storm.
- En perfekt kjøpsanledning.
sveno
14.02.2020 kl 11:05 2943

At PEN faller 5 % mens BWO knapt faller er helt ulogisk med de nye betingelsene i BWE-emisjonen.
Rek2
14.02.2020 kl 11:09 2925

Piff
helt rett..med Oljepris på 56 er PEN ett godt kjøp nå...
men det vet man jo aldri... :)
awe20
14.02.2020 kl 11:13 2926

Nå lå det nesten 20K aksjer ute til knallpris! Kun få dager før de vil legge frem en super rapport fra Q4......
Her er det mange som mener mye om selskap og at det plutselig er en dårlig case (pga at ting lar vente på seg).... Intet nytt hos PEN, fortsatt en super case og hvor aksjen pt. er grisebillig! Kun en uke før rapport og news finnes knapt bedre mulighet.....(og nå rykker oljeprisen litt til igjen, ikke uten grunn).
Fluefiskeren
14.02.2020 kl 11:21 2910

Det er det jeg sier, sveno.

Børsen kan være et veldig frustrerende sted å være for de med logisk sans.
sveno
14.02.2020 kl 11:31 2882

Jeg fatter i hvert fall ikke hva som skjer i BWO. Opp med over 1 % på at en stor del av verdiene over natta er mindre verdt.
Hadde jeg eid BWO nå, hadde jeg solgt og tegnet meg i BWE.
Redigert 14.02.2020 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
piff
14.02.2020 kl 11:41 2855

Skal huske på at BWO har falt fra ca kr 75 -77 til dagens nivå etter melding om utskillelse av BWE.
Bwe settes til kr 24.40 mot tildliger ca kr 35. Samt utbytte en Bwe pr 7 Bwo aksje.
Er vel noen som skal ut av Pen og inn i Bwe som en del vil på peke er mer spennede og stabil enn Pen.
Både Pen -Bwo og Bwe vil nok roe seg betydelig når Forholdet Bwo og Bwe er på plass . Samt q4 på bordet for pen sitt vedkommende .
Et godt kjøp ned på 17 tallet .
piff
14.02.2020 kl 11:43 2850

Men litt overrasket over nedgangen i dag. der oljeprisen er opp ca 2.5 % og pen ned ca 5% på nå på dagen.
piff
14.02.2020 kl 11:46 2839

Har forøvrig tegnet med for aksjer i dag i BWE. Men ikke på bekostning av Pen.
sibira
14.02.2020 kl 11:49 2831

Oljeprisen går opp - Oslo børs går opp -
Pen nå ned 4,62%-
alt er som normalt !

Oppskrytt aksje ?

Hvor skal dette ende ?
Davinci_me
14.02.2020 kl 12:49 2749

PEN bryter støtten på 17,50. Jeg tror det kan ha med verdsettelsen av BWE og at Dussafu er hauset for mye opp ifht prising. Mye oljerelatert er blitt billigere mens PEN har holdt seg godt. 16 kr neste stopp.
sibira
14.02.2020 kl 12:50 2753

Overskriften på denne tråden er feil . Skal ikke være «oppgang i vente» , mer korrekt må være «nedgang i vente»
Davinci_me
14.02.2020 kl 12:53 2744

Tror rett og slett man er for optimistiske i sine multipler i PEN. Når man ser hvordan IPOen til BWE sliter og alt annet oljerelatert har stupt. Avventer jeg inngang her.
YNWA250505
14.02.2020 kl 12:56 2745

Når guruen deres Gunnaridust peller seg vekk fra IOX er jeg borte herfra
Trond.heim
14.02.2020 kl 13:14 2719

PEN s multipler er for optimistiske dersom oljepris faller under 50 og for pessimistiske dersom oljeprisennstiger over 65