NODL og NOL - Ny investor som etterspør litt informasjon

Hei! Jeg er i NODL og prøver å lese meg opp, men blir aldri smart.
Er det noen her inne som kunne gitt meg en kjapp innføring i NODL/NOL situasjonen?

Fått med meg at selskapet er splittet i to hvor Mira og Bollsta blir med NOL. Libra og Aquila blir hos NODL, men disse er ikke enda levert.

Så er det eierforholdet, NODL eier 70% av NOL, og eier av NODL vil få muligheten til tegningsrettigheter til NOL aksjer?
Om jeg kjøper aksjer idag, vil jeg da kulle få rettigheter til NOL aksjer, eller er fristen gått ut? Eller er ingenting fremdeles bestemt?
Og aktivitetene til NOL kommer til å påvirke kursen til NODL?

Hvorfor splittet de opprinnelig opp selskapet? Ser ikke helt vitsen med å splitte det opp når det ene selskapet eier fremdeles nesten hele det nye selskapet?

Takker å bukker og all honnør til dem som tar seg tiden til å forklare! Gjør det muligens lettere også for nye aksjonærer i fremtiden ;)

Redigert 01.02.2020 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
Tm3P
10.02.2020 kl 10:45 233

Verdien vår vil jo ligge i NOL, ikke i NODL som kun vil være en opsjon.
Det står ettertrykkelig at 2,0316 Nodl aksjer vil bli byttet til en NOL aksje. At du blander inn 2,3 viser bare din mangel på forståelse.

2,0316 Nodl aksjer koster per idag ca. 27kr. Siden man kun kan bytte inn 85%(utenom overtegning) så vil en NOL aksje koste ca. (27/0,85) = 32kr. Da vil man i tillegg også beholde de siste 15% av aksjene i morselskapet(har ikke peiling på hvor mye dette kommer til å bli verdsatt til)
Emisjonen som ble gjort sent i fjor verdsatte NOL til 49kr per aksje. Corona viruset har siden den tid ført til mye usikkerhet i aksjemarkedet, men jeg vil si at det bare er kortsiktig støy for en aksje som NOL som har riggene på et par års kontrakter.
Tm3P
10.02.2020 kl 11:08 202

Kan forresten nevne at hvis aksjekursen til Nodl holder seg på rundt 14kr etter at 85% av aksjene er byttet bort så vil selskapet være verdsatt til ca 25m dollar. Bare kravet vi sitter på etter den avbestilte riggen er vel høyere enn dette(ikke at vi har hørt noe mer om den saken).