IDEX - den største bløffen på Oslo Børs!

Jannern
IDEX 25.07.2018 kl 12:01 10618

Hva får en oppegående investor til å kjøpe aksjer i IDEX?

-Selskapet har tilnærmet 0 inntekter
-De brenner av over 50 millioner kroner i kvartalet pga sin store kostnadsbase på over 200 milllNOK i årlige kostnader
-En kassebeholdning som krymper i ekspressfart. Kassa er tom i første halvdel av 2019 slik utviklingen er!
-Sjelden har man sett et selskap som setter frem flere løfter og store ord om omsetning som skal komme. Dette har pågått i årevis. med 0 resutater! De lyver så det renner av de, og skylder på ditt og datt når det de har sagt skal skje, ikke skjer! IDEX har tilnærmet 0 kroner i inntekter!
-Markedsverdien til selskapet? Over 2 mrd NOK er børsverdien med en aksjekurs på 4 kroner!!!! Forstå det den som vil!!
-I nabolandet vårt Sverige, finnes en aksje som heter Fingerprint Cards. De har lavere børsverdi enn IDEX, til tross for at de har salgsinntekter på 1-2 mrd SEK per år. Men til tross for Fingerprint sine salgsinntekter taper de enorme summer pga enorm konkurranse på fingeravtrykksensorer, og dertil svært lave marginer. FIngeprint aksjen er synkende.

Engelskmannen Robert Keith, med en endeløs lang rekke med luftslott og brutte løfter, trekker i trådene i Idex. Han har klart "å lokke" med seg fondet Woodford, som eier utrolige 30% av Idex!! Skal de kjøpe mer aksjer, så må de kjøpe opp selskapet. Det kan de selvsagt ikke fordi Woodford er et aksjefond. Som forøvrig sliter kraftig pga elendige investeringsvalg. Realiteten er vel at Woodford har omtrent vært den eneste kjøperen i IDEX i lang tid, og holdt aksjen kunstig oppe.

Enhver fornuftig investor bør spørre seg om man er i vater og tilregninelig om man har kjøpt aksjer i Idex. Selskapet er kanskje verdiløst. Kanskje er aksjen verdt 1 krone. Selv da vil børsverdien være 500 millioner kroner fordi selskapet har over 500 millioner aksjer.

Et godt råd, kom dere ut av denne kvakksalveraksjen blåst opp av den engelske luringen Robert Keith og hans støttespillere. Hvis dette selskapet ska ha noe som helst fremtidsmuligheter må de snart hente mye penger. Og da faller aksjen som en stein! Ned mot sin egentlige verdi som er mellom 0 og 1. Trolig nærmere 0 enn 1.
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 15:30 4741

Det er godt flere enn meg skjønner greia. :-)
Slettet bruker
26.07.2018 kl 15:31 4739

"Så lenge fingeren din virker, så er dette en sikrere løsning.
Et av argumentene til å kjøre piloten i sør-Afrika var at en holder alltid i kortet. Da øker terskelen for å stjele det fra deg i kasse køen. Eller se pin koden din og så stjele det på nattklubben.
Tror du Mastercard er idioter og jobber med dette for ingen grunn? Fingeravtrykk er "inn" så derfor hiver MC/VISA seg på bølgen, selv om de egentlig ikke vil?
Uansett, en kunde vil aldri bli belastet for tap pga tyveri eller mistet kort."

Her er vi helt enig, det øker selvfølgelig sikkerheten på at man slipper å taste inn koden, og derfor ingen som fanger opp koden. BRA og logisk argument.
Redigert 26.07.2018 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 15:32 4733

Jo, det er nettopp det kortet gjør. Hvis fingerprinten ikke godkjenner deg, går man over til løsning nr 2, som er dagens løsning.
Slettet bruker
26.07.2018 kl 15:32 4729

"En annen ting som gjør dette sikrere er at NFC ikke virker uten fingeren. En kan da ikke lengre ta en betaling terminal opp til baklommen på noen og "stjele" et par hundre lapper på den måten, selv om jeg har aldri hørt om noen gjøre slikt."

Enda et bra argument.. takk
Slettet bruker
26.07.2018 kl 15:35 4719

Men det er mange argumenter her som:
Uansett hva du sier så er det teit, fordi MC skal få fingerprint på sine kort.

Man må ikke miste sin fornuft oppi hele greien.
1. Ja det er tryggere ved at man selv slipper å taste inn kode
2. Ja det er tryggere ved at man ikke lengre kan sluke noen hundrelapper fra baklommen
3. Kortet i seg selv er ikke tryggere, siden man også godkjenner løsning nr. 2 (dagens løsning)

Det dette dreiser seg MEST som, er at man får en sikker/trygg og rask identifisering av personen.
- Det er det som gjør selskaper interessert i fingerprint på kort, det er en enklere mindre komplisert og noe som kundene til mastercard ønsker seg. Da slipper de masse resurser og tidsbruk på identifisering.
Redigert 26.07.2018 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 15:37 4715

På talerlisten og på vei nedover som forventet. Les TS sitt innlegg nøye en gang til å skjønner en hvorfor 2 tallet kan komme innen kort tid?
Første krav til en aksje er at den har substans.
Redigert 26.07.2018 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 15:40 4701

Poenget mitt er uansett hvilke negative sider vi ser ved biometriske kort, så er det ikke opp til oss å bestemme hva MasterCard og Visa ønsker å satse på. Det virker ikke helt som om du har innsett det.
Slettet bruker
26.07.2018 kl 15:49 4677

Ler.. Jo, jeg har jo nettopp forklart hvorfor MC og VISA ønsker å satse på fingerprint. Det er jo nettopp du som ikke ønsker å se sannheten. Mitt eneste poeng er at det øker ikke sikkerheten, og da "klikket" du helt ut. Dette skulle egentlig være en helt logisk og fornuftig samtale om løsninger. Fordeler og utfordringer, ikke noe mer.

Du klarer ikke å se at jeg er enig med deg. Men det betyr ikke at det er INGEN utfordringer eller "ulemper" med systemet.
Redigert 26.07.2018 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 15:58 4655

"Poenget mitt er uansett hvilke negative sider vi ser ved biometriske kort, så er det ikke opp til oss å bestemme hva MasterCard og Visa ønsker å satse på. Det virker ikke helt som om du har innsett det."

I så tilfelle er jo det ingen poeng å snakke med deg om noen ting egentlig. Hva er da poenget med å legge så mange innlegg?? Hvis du ikke er villig til å drøfte ting..?
Slettet bruker
26.07.2018 kl 16:02 4640

Jeg har verken klikket eller latterliggjort dine kommentarer. Vi er kanskje enige, men også helt uenige hva det gjelder sikkerhet i praktisk bruk av kortet. Jeg finner det ikke relevant for aksjen og selskapet IDEX iallefall. :-)

Har brukt litt tid på å presentere fakta, men også subjektive meninger da jeg selv har stor tro på suksess, der jeg både har tatt for meg det økonomiske og tekniske i selskapet, samt informasjon fra selskapet selv(IR). Jeg er helt innforstått med at det finnes negative sider og risiko, og den største jeg ser kortsiktig er emisjon, selv om den ikke bekymrer meg på lengre sikt.

Er åpen for diskusjon men som sagt finner jeg ikke sikkerhets spørsmålet relevant for oss, så jeg skal gjøre meg selv og deg en tjeneste med å la være å svare på akkurat den. Vi er uenige, enkelt og greit :-)
Redigert 26.07.2018 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
Tacosaus
26.07.2018 kl 17:39 2673

Date Posted: Jul 26, 2018
“Fransabank said it has launched, in partnership with Mastercard, a biometric payment card with an embedded fingerprint sensor.”

www.businessnews.com.lb/cms/Story/StoryDetails/6628/Fransabank-biometric-card-renders-pin-codes-unnecessary
Sente
26.07.2018 kl 17:57 2658

Spennende. Ingemting om dette er en demo/pilot, så kan jo love bra dette.

https://www.fransabank.com/mobile/english/mediacenter/whatsnew//Pages/Details.aspx?ArticleID=172
Slettet bruker
01.08.2018 kl 09:12 2305

Er det ikke like greit å få satt en emisjon nå på denne kursoppgangen? Er selskapet smart gjør de det snarest?