Ny norsk ELbil visjon med rått design.


https://www.elbil24.no/nyheter/3000-har-reservert-norsk-elbil/72093725

Dette var en overraskelse. Det er foreløbig en visjon. Men designet så ihvertfall rått ut. Det skal de ha.
Og modulært batteri høres smart ut.

Få er kanskje klar over det, men et av de råeste Rolls Royce designene, stammer faktisk fra en norsk designer.
Den med "katteøynene" tidlig på 1960-tallet. Designeren var fra søndre Trøndelag traktene. (Eller kanskje riktigere
å si, helt nord i Hedmark ?)
Redigert 01.02.2020 kl 18:50 Du må logge inn for å svare

https://www.google.no/search?q=vilhelm+koren+designer&sxsrf=ACYBGNRUFMAqcBbHqna4PMm0meKjNe4w0g:1580578235170&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=XujxC5pZtSeBnM%253A%252CDrvpqdDctw2BwM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kT57ESMbi15lVRO4crT0yZnoVbbVA&sa=X&ved=2ahUKEwjVzPzh8LDnAhUEmYsKHZYrCx8Q9QEwAXoECAkQBw#imgrc=XujxC5pZtSeBnM:

____________________________________________________

Vilhelm Koren het den norske designeren. Fra Kvikne mellom Ulsberg og Tynset. Han gikk bort 10. nov. 2016, 95 år gammel.


Helt fra guttedagene hadde Vilhelm en altoppslukende interesse for biler og deltok i de racerløp han kom over. For en venn tegnet han en Alfa Romeo, som vakte oppsikt i racerbilkretser. På grunnlag av denne tegningen ble han opptatt som elev ved Academy of Industrial Design i London. Der tok han i 1957 eksamen på to år med medalje for beste eksamen noensinne ved akademiet.

Det verdensberømte Rolls-Royce-konsernet tilbød ham stillingen Senior styling engineer ved Crewe styling team. Der jobbet han frem til 1961. Hans tegning av en Bentley cabriolet ble sommeren 1959 den største suksessen ved den store bilutstillingen i London. I 1963 ble Bentley S2 Continental lansert, tegnet av Vilhelm Koren.
______________________________________________________

Flott hvis norske interesser tar opp arven etter Vilhelm Koren.
Redigert 01.02.2020 kl 18:43 Du må logge inn for å svare

Fresco Reverie

Fresco Dagdrøm = freskomalt dagdrøm (på fersk mur)

Her fins design DNA fra Bentley, Rolls Royce, Maserati og Bugatti synes jeg. Det ser jo bra ut.

I nord-Sverige skal man fremstille batterier. Og i nord Finland og nord Sverige fins
mineraler som inngår i batteriproduksjonen. Norge er gode på aluminium.

http://portal.skelleftea.se/etablering-av-batterifabrik
Redigert 01.02.2020 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Thinky
02.02.2020 kl 22:27 492

https://www.tu.no/artikler/fresco-motors-lofter-pa-sloret-br-slik-skal-superbilen-fra-trondelag-bli-br/472510

Ønsker de lykke til. Dette er sprek satsning. Hva koster det å komme ordentlig igang ?
Burde man se på hva Norden selv klarer å levere av innsatsfaktorer for å få dette til ?
Fevang
02.02.2020 kl 22:33 483

Ser jo fin ut den, men sannsynligheten for at det hele er svindel er vel 99,5%...

Skal vel prøve å få noen naive til å kjøpe verdiløse aksjer.
Gi_Fan
03.02.2020 kl 05:45 368

Kanskje de vil selge også. Myndighetene har gjort en fantastisk indoktrinerings jobb.
Jeg har faktisk hørt nordmenn som drømmer om å få kjøre rundt i en oppblåst Nikko som ikke engang kan bytte batteri pakke på, den må lades hver gang.
Jeg kan forstå at noen kjøper batteribil på grunn av økonomien, eller på grunn av tidsklemma - så lenge incentivene varer/varte kan det jo være greit å ha en Model S i garasjen sammen med G klasse eller Cayenne.
Men å drømme om å kjøre batteribil...
Bare i Norge. I min del av verden vet ikke folk engang hva det er, og i andre vestlige land en del tullinger som tror de redder klima fordi de har batteribil mens de aller fleste couldn't care less.