Er Kjos lavpris allianse på vej?
Siste år i november publicerte Reuters en artikel om at Bjørn Kjos under IATA konferansen i Berlin havde oplyst at Norwegian Air planlegger å utvide sin allianse med andre flyselskaper.
Det er i dag kendt at Norwegian samarbeider med er easyJet i UK men ikke på allianse vilkår og er på vej ind i et samarbejde med JetBlue i USA.
På IATA konference sagde Bjørn Kjos følgende:
«Det vil bli en mye, mye større allianse enn det vi har i dag, og vi vil se en større gruppering komme ut i et slikt samarbeide».
https://www.hangar.no/kjos-norwegian-planlegger-a-danne-storre-allianse-med-andre-flyselskap/
I Oktober siste år blev det oplyst i en børsmelding at Norwegian og JetBlue inngik en intensjonsavtale om samarbeid. Det blev i denne sammenheng oplyst at kundene vil kunne bestille gjennomgående billetter med Norwegian og JetBlue på begge selskapers nettsider i løpet av første halvdel av 2020. Det vil sige at vi kan forvente at høre noget nærmere om ikke lenge.
Bemærk også at Bjørn Kjos melding om en stor allianse kom på toppen av JetBlue intensjonsavtalen. Bemærk også at JetBlue avtalen er en «intensjonsavtale» og ikke en endelig avtale, hvilket peger på at en masse detaljer mangler at komme på plads før man kan lave en endelig avtale men principperne har sikkert været enig om.
Er det en mulighet at det er avtale om en stor allianse som spørger i kulissen lige nu i tilleg til Boeing avtalen og at dette er årsaken til at man har skubbet reprasjonsemisjonen?
Jeg har tidligere spekuleret i at Norwegian Air muligvis var i opkjøbsforhandlinger. Men en rekke udtaleser fra Jacob Schram har svekke troen på det scenario selvom dette ikke er absolut udelukket. Lad meg gi et sitat fra Schram selv på DN24+:
Journalist: «Tror du Norwegian vil bli en del av noe større?»
Schram: «Det vet jeg ikke. Det er alltid del av en forretningsstrategi å vurdere partnerskap – om det er allianser, om en partner kjøper seg inn som deleier, eller om vi er blitt del av et større system. Eller det kan hende vi kjøper opp andre. Jeg holder alle muligheter åpne.»
Det sitat kan ikke bruges til at lave mange konklusioner. Det eneste som er klart er at alle muligheter er åpne.
Men en rekker andre svar fra Schram peker dog klart på at han har IKKE sagt ja til en job hvor hans opgave er at forberede en proces hvor Norwegian bliver opkøbt fuldt og helt av et andet selskap. Schram ser at Norwegian Air eksistere som selskab med eget brand mange år frem. Men han har ikke udelukket at man får nye storaktionærer eller at man har stærker partner som selskapet jobber samme med.
I sammenheng med opbygning af en allianse er det værd at bemerke at da Kjos trådt av som CEO var det netop for at påtage sig rollen som rådgiver for bestyrelsen der skulle jobbe med udvinkling av en alliance.
https://www.mynewsdesk.com/dk/norwegian/pressreleases/bjoern-kjos-takker-af-som-koncernchef-i-norwegian-2896372
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/geir-karlsen/da-norwegian-sjefen-gikk-av-ble-han-spesialradgiver-med-en-prioritert-oppgave-na-kom-det-forste-resultatet/2-1-690436
Hvem er relevante allianse-partner? Ja – vi kan jo lytte litt til hvem Kjos selv har nevnt og hvad diverse ekspeter har luftet af ideer.
- USA: Bjørn Kjos sagde at han ville starte i USA og her kan han krydse JetBlue av men der kan været et par selskaber mere som også kunne komme med såsom Frontier (USA) og/eller Westjet (Canada).
https://e24.no/boers-og-finans/i/Onx15V/bjoern-kjos-vil-lage-global-lavprisallianse
- Europa: EasyJet (UK) er der allerede samarbejde med men i sammenheng med en decideret alliance har Wizz Air (Ungarn/UK) også været nevnt. Tilbake i tid blev Ryan Air også omtalt men jeg tror at den aggresive attitude fra O’Leary er et udtryk for at han ikke ser Ryan Air som en del af dette samarbejde. Jeg tror måske også at man skal skelne mellem low-cost og ultra-low-cost som giver to forskellige forretningsmodeller.
https://finansavisen.no/nyheter/reise/2016/05/norwegian-samarbeid-med-easyjet-og-wizz-air
- Asien: I Asien har Norwegian allerede samarbejde med HK Express, hvor der er leasing-avtaler og det nye JV kommer til at udvide det samarbejde. Men om HK Express blir en del af alliancen har jeg ikke set noget omkring. Men AirAsia er en oplagt partner, som Bjørn Kjos også tidligere har peget på.
https://www.newsinenglish.no/2016/01/13/norwegian-eyes-airasia-alliance/
Der er en rekke andre kombinationer som kan diskuteres men ovenstående er baseret på hvad Kjos selv har peket på.
Neste spørgsmål er så hvor langt alliansen går. I de mest omfangsrige allianser køber man ejer-andele op hos hinanden. I de mest vanlige allianse-samarbejder ser man at der er interline eller codeshare avtaler, som mere er et kommercielt samarbejder som man nemmere kan forlade end hvis man har ejer-andele hos hinanden.
Jeg mener at det er relevant at tror på at noget er på vej her baseret på Kjos meldinger i høsten. Omfang og konsekvens af en alliansen er vanskelig at gennemskue men der er ingen tvivl om at dette vil være positivt for Norwegian.
Det er i dag kendt at Norwegian samarbeider med er easyJet i UK men ikke på allianse vilkår og er på vej ind i et samarbejde med JetBlue i USA.
På IATA konference sagde Bjørn Kjos følgende:
«Det vil bli en mye, mye større allianse enn det vi har i dag, og vi vil se en større gruppering komme ut i et slikt samarbeide».
https://www.hangar.no/kjos-norwegian-planlegger-a-danne-storre-allianse-med-andre-flyselskap/
I Oktober siste år blev det oplyst i en børsmelding at Norwegian og JetBlue inngik en intensjonsavtale om samarbeid. Det blev i denne sammenheng oplyst at kundene vil kunne bestille gjennomgående billetter med Norwegian og JetBlue på begge selskapers nettsider i løpet av første halvdel av 2020. Det vil sige at vi kan forvente at høre noget nærmere om ikke lenge.
Bemærk også at Bjørn Kjos melding om en stor allianse kom på toppen av JetBlue intensjonsavtalen. Bemærk også at JetBlue avtalen er en «intensjonsavtale» og ikke en endelig avtale, hvilket peger på at en masse detaljer mangler at komme på plads før man kan lave en endelig avtale men principperne har sikkert været enig om.
Er det en mulighet at det er avtale om en stor allianse som spørger i kulissen lige nu i tilleg til Boeing avtalen og at dette er årsaken til at man har skubbet reprasjonsemisjonen?
Jeg har tidligere spekuleret i at Norwegian Air muligvis var i opkjøbsforhandlinger. Men en rekke udtaleser fra Jacob Schram har svekke troen på det scenario selvom dette ikke er absolut udelukket. Lad meg gi et sitat fra Schram selv på DN24+:
Journalist: «Tror du Norwegian vil bli en del av noe større?»
Schram: «Det vet jeg ikke. Det er alltid del av en forretningsstrategi å vurdere partnerskap – om det er allianser, om en partner kjøper seg inn som deleier, eller om vi er blitt del av et større system. Eller det kan hende vi kjøper opp andre. Jeg holder alle muligheter åpne.»
Det sitat kan ikke bruges til at lave mange konklusioner. Det eneste som er klart er at alle muligheter er åpne.
Men en rekker andre svar fra Schram peker dog klart på at han har IKKE sagt ja til en job hvor hans opgave er at forberede en proces hvor Norwegian bliver opkøbt fuldt og helt av et andet selskap. Schram ser at Norwegian Air eksistere som selskab med eget brand mange år frem. Men han har ikke udelukket at man får nye storaktionærer eller at man har stærker partner som selskapet jobber samme med.
I sammenheng med opbygning af en allianse er det værd at bemerke at da Kjos trådt av som CEO var det netop for at påtage sig rollen som rådgiver for bestyrelsen der skulle jobbe med udvinkling av en alliance.
https://www.mynewsdesk.com/dk/norwegian/pressreleases/bjoern-kjos-takker-af-som-koncernchef-i-norwegian-2896372
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/geir-karlsen/da-norwegian-sjefen-gikk-av-ble-han-spesialradgiver-med-en-prioritert-oppgave-na-kom-det-forste-resultatet/2-1-690436
Hvem er relevante allianse-partner? Ja – vi kan jo lytte litt til hvem Kjos selv har nevnt og hvad diverse ekspeter har luftet af ideer.
- USA: Bjørn Kjos sagde at han ville starte i USA og her kan han krydse JetBlue av men der kan været et par selskaber mere som også kunne komme med såsom Frontier (USA) og/eller Westjet (Canada).
https://e24.no/boers-og-finans/i/Onx15V/bjoern-kjos-vil-lage-global-lavprisallianse
- Europa: EasyJet (UK) er der allerede samarbejde med men i sammenheng med en decideret alliance har Wizz Air (Ungarn/UK) også været nevnt. Tilbake i tid blev Ryan Air også omtalt men jeg tror at den aggresive attitude fra O’Leary er et udtryk for at han ikke ser Ryan Air som en del af dette samarbejde. Jeg tror måske også at man skal skelne mellem low-cost og ultra-low-cost som giver to forskellige forretningsmodeller.
https://finansavisen.no/nyheter/reise/2016/05/norwegian-samarbeid-med-easyjet-og-wizz-air
- Asien: I Asien har Norwegian allerede samarbejde med HK Express, hvor der er leasing-avtaler og det nye JV kommer til at udvide det samarbejde. Men om HK Express blir en del af alliancen har jeg ikke set noget omkring. Men AirAsia er en oplagt partner, som Bjørn Kjos også tidligere har peget på.
https://www.newsinenglish.no/2016/01/13/norwegian-eyes-airasia-alliance/
Der er en rekke andre kombinationer som kan diskuteres men ovenstående er baseret på hvad Kjos selv har peket på.
Neste spørgsmål er så hvor langt alliansen går. I de mest omfangsrige allianser køber man ejer-andele op hos hinanden. I de mest vanlige allianse-samarbejder ser man at der er interline eller codeshare avtaler, som mere er et kommercielt samarbejder som man nemmere kan forlade end hvis man har ejer-andele hos hinanden.
Jeg mener at det er relevant at tror på at noget er på vej her baseret på Kjos meldinger i høsten. Omfang og konsekvens af en alliansen er vanskelig at gennemskue men der er ingen tvivl om at dette vil være positivt for Norwegian.
Redigert 20.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
EliotS
02.02.2020 kl 11:10
4488
Det kan godt være at jeg er blevet låst i mine egen tankegang men jeg kan ikke slippe tanken omkring at Indigo Partners kommer til at spille en central rolle i denne lav-pris allianse. Jeg tror at der blir en eller anden tættere tilknytning mellem Norwegian Air og Indigo.
Det første skak-trek i det som er på vej tror jeg var avtalen i Argentina. Jetsmart er et Indigo ejet selskab. Det er ikke utenkeligt at JetSmart også bliver en del af alliansen. Derfor at man hellere ikke har oplyst flere detaljer om denne transaktion. Husk på at Wizz Air (Ungarn/UK) og Frontier Air (USA) også er Indigo ejet og begge disse er oplagt kandidater til at indgå i en allianse.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at Karlsens forklairng omkring dårlig lønsomhet i Argentina er korrekt men beslutningen har jo været nemmere, hvis dette kunne blive en del af en større avtale.
https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-selger-argentinsk-datterselskap-til-jetsmart-airlines-2950535
Men der skal ikke herske nogle tvivl om at dette er absolut spekulation fra min side.
Det første skak-trek i det som er på vej tror jeg var avtalen i Argentina. Jetsmart er et Indigo ejet selskab. Det er ikke utenkeligt at JetSmart også bliver en del af alliansen. Derfor at man hellere ikke har oplyst flere detaljer om denne transaktion. Husk på at Wizz Air (Ungarn/UK) og Frontier Air (USA) også er Indigo ejet og begge disse er oplagt kandidater til at indgå i en allianse.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at Karlsens forklairng omkring dårlig lønsomhet i Argentina er korrekt men beslutningen har jo været nemmere, hvis dette kunne blive en del af en større avtale.
https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-selger-argentinsk-datterselskap-til-jetsmart-airlines-2950535
Men der skal ikke herske nogle tvivl om at dette er absolut spekulation fra min side.
Redigert 02.02.2020 kl 11:14
Du må logge inn for å svare
Epona
03.02.2020 kl 06:52
4047
Takker for absolutt interessante betraktninger. Norwegian holder kortene tett og det er også et spørsmål om markedet er modent for mottak av allianser i dissse virustider.
Strategi
03.02.2020 kl 07:44
3910
Slik gikk det med Ryanair i 3. kvartal
Ryanair hadde et pent løft både i trafikken, inntektene og resultatet i selskapets 3. kvartal 2020.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/02/03/7493945/slik-gikk-det-med-ryanair-i-3.-kvartal
Meget solid, forventer at Norwegian også leverer bedre enn markedet forventer.
Ryanair hadde et pent løft både i trafikken, inntektene og resultatet i selskapets 3. kvartal 2020.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/02/03/7493945/slik-gikk-det-med-ryanair-i-3.-kvartal
Meget solid, forventer at Norwegian også leverer bedre enn markedet forventer.
Restplassno
03.02.2020 kl 08:22
3757
"– Vil føre til positiv effekt for Norwegian
– Ryanair leverer tall over forventning, mye grunnet høyere billettpriser. Det er et resultat av lavere tilbud på flyseter i Europa, grunnet MAX på bakken, men etterspørselen holder seg høy og det driver billettprisene opp, sier analytiker Hans Jørgen Elnæs til E24.
Han legger til at dette fører til en indikasjon for hva vi kan forvente fra Norwegian for fjerde kvartal, som kommer 24. februar.
– Jeg tror Norwegian også vil levere tall over forventning, på linje med hva konkurrentene Ryanair og Wizz Air har levert for perioden oktober-desember 2019. Det er ingen grunn til å utelate at Norwegian tar ut høyere billettpriser, og at kostnadene fortsetter i den positive trenden, selv om passasjervolumet faller grunnet 18 MAX og 10 Boeing 787 på bakken i fjerde kvartal"
– Ryanair leverer tall over forventning, mye grunnet høyere billettpriser. Det er et resultat av lavere tilbud på flyseter i Europa, grunnet MAX på bakken, men etterspørselen holder seg høy og det driver billettprisene opp, sier analytiker Hans Jørgen Elnæs til E24.
Han legger til at dette fører til en indikasjon for hva vi kan forvente fra Norwegian for fjerde kvartal, som kommer 24. februar.
– Jeg tror Norwegian også vil levere tall over forventning, på linje med hva konkurrentene Ryanair og Wizz Air har levert for perioden oktober-desember 2019. Det er ingen grunn til å utelate at Norwegian tar ut høyere billettpriser, og at kostnadene fortsetter i den positive trenden, selv om passasjervolumet faller grunnet 18 MAX og 10 Boeing 787 på bakken i fjerde kvartal"
EliotS
03.02.2020 kl 10:23
3492
Er det ikke 13. Feb Q4 + Årsrapport kommer? I artiklen er omtalt d. 24 feb.
Restplassno
03.02.2020 kl 11:04
3408
Jo, det skal være 13. Vet ikke hva de surrer med. 3. kvartal var 24.10, sikkert den de har valgt seg ut. Årsrapport er 14. april.
EliotS
14.02.2020 kl 00:11
3084
Hvad betyder Kjos og Kise seneste skaktræk i forhold til en eventuel lav-pris allianse. Præsentationen i dag bragt ikke meget nyt frem men det er klart at Kjos og Kise tror på opgang.
Epona
14.02.2020 kl 13:29
2748
Har hele tiden hatt tro på at en lavpris-allianse er på vei, helt siden BK flagget det før han gikk av.
Plutselig er vi der ... og da kan det koste skjorta å ikke være tilstede i aksjen.
Plutselig er vi der ... og da kan det koste skjorta å ikke være tilstede i aksjen.
Littoptimist
14.02.2020 kl 13:35
2724
Disse karene satser ikke 200 mill om det er ikke noe på gang. Jeg leser at de tapte sist gang de satte et slikt veddemål. Tror de har tenkt seg godt om med noe spesielt i tankene før de nå gjorde det igjen.
Strategi
14.02.2020 kl 13:48
2677
Jeg mener aksjen burde gått meget sterkt i dag, minimum 45.-
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/02/13/7497740/kjos-og-kise-oker-i-norwegian
Dette er et veldig sterkt signal til markedet ( som desverre ikke later til å forstå).
Sterk avslutning på dagen blir det garantert.
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/02/13/7497740/kjos-og-kise-oker-i-norwegian
Dette er et veldig sterkt signal til markedet ( som desverre ikke later til å forstå).
Sterk avslutning på dagen blir det garantert.
Redigert 14.02.2020 kl 14:01
Du må logge inn for å svare
Epona
23.02.2020 kl 12:22
2350
Er det tilfeldig at det står et Norwegian fly i bakgrunnen, eller har Norwegian startet en ny strategi her ... https://check-in.dk/jeg-er-gaesternes-chef/ ?
Herman*
23.02.2020 kl 15:06
2161
Er hele ledelsen i USA for tiden? Fikk mail klokken 5 i dag morges-søndag....
Epona
23.02.2020 kl 15:54
2046
Det var en intern greie mellom deg og Norwegian ja. Lett å forstå det.
Herman*
23.02.2020 kl 16:33
1985
Jeg stilte et spørsmål og fikk et høflig svar uten særlig substans. Poenget er at ledelsen enten jobber om natta eller muligens er i USA.
Epona
26.02.2020 kl 12:45
1501
Ting pågår i kulissene og snart åpenbarer det seg antatt en gladmelding. Ellers er det greit å vite at Norwegian ikke skiller mellom Jørgen Hattemaker og Kong Salomo, i motsetning til noen andre: https://flysmart24.no/2020/02/06/spilte-syk-og-ble-oppgradert-til-business-class-dette-er-metodene/