PetroNor - Oppsummering og kommende eventer del 2

FkL
PNOR 03.02.2020 kl 07:48 36514

Tenker at vi begynner med en ny generell tråd for PetroNor. De eksisterende er lange og jeg tror det kan være nyttig med en oppsummering så langt og hva vi venter i "nær" fremtid.

Slik står det til i dag:
- Produksjon: 2640 bpd
- Reserver 2P: 11.1 mmbbl
- Reserver 2C: 26 mmbbl
- Reserver unrisked: 4,9 bnbbl
- Lån: $12,9 mill
- Cash: $26,9 mill

Mål mot 2023:
- Produksjon: 30.000 bpd (9.000 bpd av dem på kun det vi har i dag)
- Reserver: 300 mmboe

Hva skjer i 2020 og videre?
- Videreutvikling av Kongo felt PNGF Sud, økning i produksjon.
- Sluttføre kontrakt på nytt felt, Kongo PNGF Bis.
- Revitalisere og videreutvikle Aje i Nigeria, økning i produksjon.
- Avklare disputt i Senegal sommer 2020, "warrantsverdi" 1 nkr.
- Avklare disputt i Gambia sommer 2020, "warrantsverdi" 1 nkr.
- Oppgjør Aje sommer 2020, samt avklare fordeling mellom aksjer og cash.
- Vår andel i Aje Petroleum vil på sikt øke fra 38,7% til 54%.

Løse og uavklarte eventer:
- Det foregår forhandlinger om felt i Gabon.
- Det foregår forhandlinger om felt i Ghana.
- Det ryktes om at PetroNor snuser på New Age sin andel på Aje.
- Det ryktes om at PetroNor kan "bistå" på OPL310 hvor Lekoil nå sliter.
- Tee Mac har hevdet at det er forhandlinger på to andre felt i Nigeria.
- Vi vet at det finnes en uavklart "warrants"-gassavtale med verdi 1 nkr.

Strategi er smarte og gode dealer ved kjøp av billige underutviklede felt gjennom bla. M&A og trolig vil PetroNor overraske med ukjente avtaler i tiden som kommer.
Det er tilført 15% mer produksjon siden fusjonen, større reserver og nye felt. Det er prognoser på 9000 bpd på det vi allerede har og med de planer som foreligger.
Arctic priser oss til 1,5 uten det som kommer fremover. Sitat West faktisk :)

Nytting og utfyllende informasjon i forhold til ovenstående informasjon
- Selskapspresentasjon: https://newsweb.oslobors.no/message/493062
- Verdivurderinger selskap/Senegal/Gambia: https://newsweb.oslobors.no/message/473267
- Analyse SB1M: https://petronorep.com/media/1302/20190917_sparebank-1_oil-and-oil-service-sector-report.pdf
- Analyse Artic: https://petronorep.com/media/1298/20191210_arctic_initiation-of-coverage.pdf
- Aje: https://newsweb.oslobors.no/message/490912

Leser du alt dette så er du up to date :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
FkL
07.02.2020 kl 21:39 4333

Der er vi nok rimelig enige. De har vært veldig positive, men personlig så tror jeg mye har vært helt utenfor deres kontroll og det er så og si umulig å ikke fremstå som positiv som leder.
fremogtilbake
07.02.2020 kl 21:56 4275

Greit å få inn nye koster. Forstår ikke helt hvorfor Pace & co skal roses så mye, de gjennomførte en emisjon som vel i "beste fall" kan sies var på et tvilsomt tidspunkt. Samtidig klarte de ikke å få gjennomført så mye, og derfor ble jo selskapet tatt over av PetroNor. Naturlig at PetrNor da også tar over i ledelsen etter hvert, særlig når warrants utløp.

Pace blir vel sittende som rådgiver og i styret inntil det blir en avklaring på S/G, når det er ferdig forsvinner han nok for godt. Vi får jo håpe - og forvente - at nye PetroNor kan skape større verdier enn det gamle APCL gjorde. Så langt synes jeg de har gjort mye riktig.

Uten at PetroNor kom inn, ville det nok ikke endt bra. Nå har aksjonærene i hvertfall en sjanse til å få noe igjen,
Redigert 07.02.2020 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
klaesp
07.02.2020 kl 22:11 4229

Flott oppsummering, fremogtilbake. Så kan vi spekulere på forsinket notering på børs, warrenst og Apcl exit .. Tror nok ikke alt er "helt ilfeldig" 🧐
fremogtilbake
07.02.2020 kl 22:19 4202

Kan godt være det ligger noe bak, men av erfaring tar slike ting som fusjoner (særlig hvis det involverer noterte selskaper) i mange jurisdiksjoner lengre tid enn man forventer når man starter.

Jeg hadde egentlig ikke noen tro på at warrants ville gå inn. Jeg har alltid trodd at APCL hadde en tvilsom sak, og jeg tror den eneste grunnen til at de kanskje får beholde noe er fordi det er et nytt selskap med en link til Abu Dhabi. Om det er nok, får vi jo se. Kommer det ikke en minnelig overenskomst snart, blir jeg ikke overrasket om PetroNor dropper voldgiftssakene og går videre uten. Det kan i lengden være bedre å glemme all gammel moro - selv om det jo ville være bra om de fikk beholde noe.
klaesp
07.02.2020 kl 22:44 4153

Jeg antar at team Abu dabi har loddet stemning grundig for løsning av lisensene i forkant av fusjonen.
thief
07.02.2020 kl 23:04 4116

Definitivt🙂De brukte jo 7mnd på å bestemme seg.Ikke veldig mye annet å sette seg inn i hos apcl,enn lisensene.Apcl var jo bare disse lisensene! Og når vi vet petronor snakket med 5 andre,en av dem veldig seriøst,så blir jo valget av apcl enda bedre!Og når vi gang på gang får bevis på et kjempegodt forhold mellom Senegal og Abu dhabi,vil det være veldig rart om ikke petronor har benyttet den fordelen🙂Og selv om det var skuffende for oss at ikke warrentene gikk inn,tror jeg det var et litt bevisst valg av petronor. For selskapet er det jo mye bedre å slippe disse millionene av aksjer i tillegg,når det kommer til fremtidig verdi av selskapet.Så at løsninger har drøyet,kan meget mulig være planen.De vil jo skape mest mulig verdier,samtidig som de sikkert tenker litt på seg selv også🙂Og nå forsvinner nesten siste rest av apcl ut.Tror nok de lander løsninger fremover,ellers veldig dumt å gi bort 15% av selskapet sitt til oss i apcl!
Slettet bruker
08.02.2020 kl 00:35 4037

Dette er vel intet annet enn ren kynisme fra mektige eiere, bruk og kast av Pace og West, siden ikke de har bruk for de lenger. Skulle tro dette indikerer at veien mot løsning ligger klar i begge land, og at Abu Dhabi nå vil styre dette i mål selv.

Det skal bli veldig spennende å følge utviklingen nå, det vil overraske meg stort om det blir flere runder med vitnemål og skriftlige innleveringer i arbitration, da hadde nok ikke dagens hendelse skjedd.
FkL
08.02.2020 kl 08:09 3913

Nå er det vanskelig å si noe definitivt med den info vi har og teorier er greit, men det er viktig å ikke glemme fakta.

Først Senegal og Gambia. Selskapet sier selv at de har god og konstruktiv dialog med landene, samt at de tror på løsninger etter sommeren. Det er nok ikke på panelet i det hele tatt å slippe disse lisensene og det er heller ingen tvil om at PetroNor har orientert seg godt og kanskje til og med hadde ferdige løsninger for alt før fusjonen. Husk at dette må se politisk rett ut i landene og som selskapet selv hevder så har skandalene og lekkasjer i media forsinket prosessen, men prosessen går videre upåvirket. Det tar bare tid.

Når det gjelder Jens så blir han sittende i styret. Det sier vel tydelig at vi ikke snakker om noen tvist eller sparking. Fakta er at selskapet legger ned i Australia og trolig nå også England og flytter til Norge. For West sin del så tror jeg rett og slett at det er er flyttelassproblem, han flytter ikke til Norge og finner seg noe annet. Litt av Jens’ avgang ligger nok også her, men i tillegg så må vi vel dessverre bare innse at han kanskje rett og slett er overflødig. Eierne har klare planer for hvor de vil og hvem som må sitte på toget for å komme dit. Jeg tror ikke han måtte gå på grunn av den jobben han gjør, men det er ikke til å legge skjul på at for mange så har hans navn et negativt skjær.

Videre så tror jeg det juridiske er så solid, og selvfølgelig noe PetroNor sjekket opp og ned før fusjonen, at det er utenfor hver tvil at landene kan tape i ICSID. Det kan selvfølgelig også vi, men tap er helt katastrofalt for landene og spesielt for Senegal. Det er ikke katastrofe for oss. Dette i tillegg til våre venner i Abu Dhabi og den informasjonen vi har fra selskapet gjør i alle fall at jeg er meget sikker på løsninger. Derimot så vet vi ikke hva slags løsninger det blir nå som warrantskravene er borte.

Nok om gammel moro. Vi skal ikke glemme at PetroNor ikke er avhengig av dette slik som APCL var. PetroNor har uten dette enorme inntekter og utsikter med moderate analyser fra 1.3-1.5. Vi skal ikke glemme prognose på 9000 bpd på det vi har i dag og den vil jeg påstå er absolutt realistisk. I tillegg har vi ambisjoner om 30000 innen 3 år. Selskapet har utvilsomt vist handlekraft gjennom kjøp og avtaler allerede og kanskje til og med enda mer med denne endringen i ledelsen.

Ingen over og ingen ved siden hevder jeg.
Redigert 08.02.2020 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
FkL
08.02.2020 kl 09:09 3854

Noen som kanskje trenger et lite kurs i oversettelse :)

"Petronor-sjef Jens Pace pensjonerer seg 29. februar, men han fortsetter i styret og skal ha en rådgiverrolle i selskapet. "

https://aksjelive.e24.no/article/b5B3Wq

EDIT
Tydelig at ikke alle forstår at det er E24 som har oversatt feil :)
Redigert 08.02.2020 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Liverbirds
08.02.2020 kl 09:29 3827

Helt riktig!!! Så mye diskusjon til en enkel tekst 😂😂
klaesp
08.02.2020 kl 11:44 3688

Det har vel ikke vært noe god kjemi mellom JP ,West og myndighetene i Gambia og Senegal... Kanskje "tilfeldig" eller? at denne endringen i ledelsen kom rett i etterkant av møte mellom Sall , Abu og styreleder i Pnor..


Jens Pace, adm. direktør i PetroNor E&P har meldt at han trekker seg fra stillingen fra 29. februar, opplyses det i en børsmelding.

Pace vil bli sittende i selskapets styre, og vil ved behov fungere som en rådgiver for PetroNor.

Redigert 08.02.2020 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2020 kl 11:52 3671

Jeg vil påstå at det er veldig sannsynlig at dette var på tapeten siste dager og muligens også helt avgjørende:

https://galsen221.com/temps-forts-de-la-visite-du-president-macky-sall-aux-emirats-arabes-unis/

PUBLICITY
The working session concluded with an official lunch hosted by His Highness Sheikh Mohamed Bin Zayed Nahyan, Crown Prince of Abu Dhabi to President Sall. An opportunity seized by the two authorities to rejoice in the excellent quality of relations between the two countries ... relations considered very strong and which date from 1993.

*#The head-to-head was, moreover, the opportunity for them to concert around the prospects for cooperation half-opened in the context of preparing Senegal for the exploitation and management of oil and gas resources. A positive experience whose objective is to help Dakar to be able to find the financial means and raise sufficient resources.*#
FkL
08.02.2020 kl 13:13 3582

Selskapet har god og konstruktiv dialog med landene, men har selv aldri oppgitt hvem som fører dialogen. Jeg tror ikke Pace har noen dårlig kjemi med landene i dag, det er ikke der det ligger. Derimot så tror jeg ikke at Pace har vært en større faktor i løsningene som kommer, da hadde vi jo ikke trengt PetroNor og Abu Dhabi så dette er vel innlysende.

Det er nok også trolig slik at det ligger mange faktorer til grunn og flytting til Norge er nok viktig. Jeg tror definitivt ikke på at de tre satt rundt bordet og sparket Pace hvis det er det du mener. Minner også om at Pace fortsetter i selskapet, men da som styremedlem.
Redigert 08.02.2020 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
thief
08.02.2020 kl 13:44 3558

Ingen tvil om at petronor,med kongehuset i Abu dhabi som storeier, lander dette🙂Står jo nesten noe hver dag om deres fantastiske forhold.Og nå er snart alle spor av apcl også borte!
FkL
08.02.2020 kl 14:10 3547

Jeg la ut denne for en drøy måned siden.

"07.01.2020 kl 07:45

Da var vårt gamle African Petroleum Corporation selskap i England avviklet. Regner dette som første steg i oppryddingen i selskapsstrukturen og flyttingen til Norge.

https://beta.companieshouse.gov.uk/company/07019697/filing-history
"

Stusset litt over at dette selskapet aldri byttet navn, men isteden ble lagt ned. Nå faller brikkene på plass. Det som ble igjen derimot var Services som Jens nå trolig vil levere sine tjenester via. Alt sammen startet nok allerede da tror jeg og følger nok en plan som er lagt for lenge siden. Ingen dramatikk og en ren omstrukturering som innebærer flytt til Norge, avvikling i Australia og England, optimalisering av ledelsen og ikke minst store besparelser.
Redigert 08.02.2020 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
FkL
08.02.2020 kl 14:59 3488

Legger også ut dette utklippet fra børsmeldingen for å tydeliggjøre at Jens absolutt er med videre, både som styremedlem og ikke minst som rådgiver.

Mr Pace will remain on the Board in a new role as Non-Executive Director, and will act as an adviser to the Company as required.

We wish Steve all the best for his future endeavours and are pleased to retain Jens’ deep industry experience and technical knowledge in his ongoing role as NED and adviser to the Company.

https://newsweb.oslobors.no/message/494888
Redigert 08.02.2020 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2020 kl 16:44 3386

En må jo bare bli imponert. I mars i fjor satt president Sall i møter med kongefamilien i Abu Dhabi, de diskuterte situasjonen innen olje og sikkert spesifikk sakene som er/var i arbitration mot APCL.

11 måneder har gått og nå er ikke Sall i arbitration mot APCL lenger, men mot de samme folkene han satt i møte med 11 måneder tidligere. APCL, Timis og tidligere toppledelse er nå historie og det er Abu Dhabis egne folk som nå styrer skuta i det nye selskapet. Noen som tror dette ikke løser seg nå, eller skal vi si allerede langt på vei er løst?

Dette fremstår så velregisert at en bare må ta av seg hatten, og ettersom arbitration er dyrt for både Petronor, Senegal og Gambia er nok løsningen nær nå som brikkene er falt på plass.

https://afriqueconfidentielle.com/politique/diplomatie/visite-president-macky-sall-a-abu-dhabi-accueil-royal-digne-de-rang/

His Excellency Hussein Al Nowais, Special Advisor to His Highness Sheikh Mohamed Bin Zayed.
The hearings all focused on the financing of investment projects in Senegal concerning the various fields of energy, Oil, Gas, infrastructure and tourism.
thief
08.02.2020 kl 17:29 3345

Ganske tydelig hva Abu dhabi har å si for petronor,når dette er en av hovedpunktene i presentasjonen av selskapet:

* supportive strategic shareholder: Petromal,part of the Abu dhabi based National Holding Group

Tydelig at dette kan utgjøre en forskjell,og opplagt da i sakene mot Senegal og Gambia!At ting tar tid,får så være.Men hele tiden vært bombesikker på at petronor aldri hadde fusjonert med apcl,uten å sjekke mulighetene for å komme frem til en løsning med myndighetene🙂Den kommer!
Redigert 08.02.2020 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2020 kl 18:52 3268

Ja når en da vet at National Holding er Al Nahyan familiens privateide investeringsselskap så blir det ikke vanskelig å legge sammen 2+2 og får svaret ~ forlik.
Slettet bruker
09.02.2020 kl 11:12 2970

Noen som har mening om kursen i morgen etter de siste hendelser?
FkL
09.02.2020 kl 11:26 2927

Aldri godt å si. Det blir jo en tolkning av siste børsmelding i så tilfelle. Personlig så ser jeg som positivt at selskapet flyttes til Norge og at strukturen blir mer optimal og mer kostnadseffektiv. Det kan jo ikke bli feil. Andre her inne har gjort andre vurderinger og noen fasit er det ingen som har. Derimot så tolker jeg de fleste som positive til dette.
Redigert 09.02.2020 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2020 kl 11:29 2920

Høres fornuftig ut. Takk for svar FKL :-)

Slettet bruker
09.02.2020 kl 11:34 2906

Dette kan nok ses på som det sterkeste signalet og beviset på at selskapet nå er Petronor og ikke APCL. Nye eiere tar grep og signaliserer i mine øyne at de har full kontroll på fremdriften i Senegal og Gambia. Nå er APCL-plasteret revet helt av, og det er eiere i midtøsten som styrer showet.

Det er heller ikke til å komme bort ifra at mange nordiske investorer har hatt begrenset tillit til Pace og West. Uavhengig av hvorvidt det har vært begrunnet eller ei er de to nå fjernet fra toppledelsen, og mange vil nok få en langt større tillit til ledelsen fremover.

Syns det er vanskelig å ikke tolke dette som et svært positivt steg for selskapet.
klaesp
09.02.2020 kl 11:53 2881

Flott innlegg, Beras. Enig 👍
Redigert 09.02.2020 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
thief
09.02.2020 kl 12:02 2864

Helt enig der Beras.Først kutter de kostnader,fjerner nesten de siste rester av apcl og sier vel samtidig at de klarer dette greit videre selv,mtp lisenskonfliktene🙂Var jo derfor de fusjonerte med apcl,fordi dem hadde kontaktene til å løse dette.Var ikke JP som skulle lande dette,han hadde jo prøvd i "årevis"!Så syntes dette var bra.Også at de beviser at de gjør alt for å tjene mest mulig penger,kutter der de kan!
thief
09.02.2020 kl 12:10 2853

Som jeg også sa da fusjonen ble kjent.Det er kun lisensene petronor er ute etter,neppe de ansatte🙂Børsnotering kunne de sikkert fått med noen av de andre de snakket med også.Så Klokkeklart at lisensene var fokus,og de har garantert gjort jobben sin i forkant!Når vi nå ser at apcl gjengen er på vei ut,er det vel ikke vanskelig å forestille seg at det bevisst ble ventet med løsninger på disse lisensene.For selskapet er det jo som natt og dag å slippe disse warrentene,tror nok de er så kyniske🙂Blir bra dette!
Slettet bruker
09.02.2020 kl 12:31 2818

Tror du har helt rett i det thief, det har nok vært en plan de har fulgt hele veien hvor de har hatt god kontroll på fremdrift og timing. Av den grunn også vil jeg ta guiding om løsning inn mot sommeren med en solid klype salt nå som vi har sett den siste tids hendelser.

Mye kan falle på plass kjapt nå som ledelseskabalen er løst og Sall har vært i Abu Dhabi og blitt enig med eierne. :-)
Slettet bruker
09.02.2020 kl 12:44 2810

Var Pnor på OB før fusjonen ,og hva var eventuelt navnet?
thief
09.02.2020 kl 12:53 2803

Nei,de var ikke børsnotert,og de het Petronor🙂
Slettet bruker
09.02.2020 kl 15:25 2697

Spennede å se om det blir mulig for kjøp på 80 tallet i morgen. Alltid noen som overreagerer og kaster kortene😅 For meg så er Sørvold rett mann til å ta selskapet videre👍🏻
thief
09.02.2020 kl 15:32 2691

Ja,da hamstrer jeg.Ville tro kursen gikk opp jeg da,ser absolutt ingenting negativt med dette,heller positivt!🙂
klaesp
09.02.2020 kl 15:43 2673

I mine øyne så er dette solide positive nyheter noe som vil trigge kursen oppover.
Slettet bruker
09.02.2020 kl 17:36 2558

Sall skryter av fruktbare møter med investorer fra Abu Dhabi som vil investere i blant annet energy i Senegal. Disse møtene fant sted nøyaktig samtidig som endringen i toppledelsen fant sted. Jeg kjøper ikke at ikke det her har sammenheng og at dette er en av de store, avgjørende brikkene som skulle på plass før forlik er klart. Konflikten startet mot APCL med Timis som eier og Pace og West i ledelsen. Når løsningen kommer er det med Abu Dhabis egen kongefamilie på eiersiden og deres egne folk i ledelsen.

https://aljalianews.ma/2020/02/09/macky-sall-evoque-la-nouvelle-impulsion-de-la-cooperation-avec-les-emirats/

Dakar, 7 Feb (APS) - President Macky Sall expects a new impetus for cooperation between Senegal and the United Arab Emirates in the light of the "points of convergence" and "interesting perspectives" that have emerged from his discussions with the Crown Prince of Abu Dhabi, Mohamed Bin Zayed Nahyan.
"I am delighted with the excellent discussion I had with His Highness Sheikh Mohamed Bin Zayed Nahyan Crown Prince of AbuDhabi. (It emerged) points of convergence and interesting perspectives to give new impetus to the cooperation, already exemplary, between our two countries, '' said Macky Sall who completed a two-day visit to the Arab Emirates on Thursday -United.

The Senegalese head of state arrived in Abu Dhabi on Wednesday morning for an official visit to the United Arab Emirates. The visit is part of the cordial friendship and multifaceted cooperation between the two countries, according to the Senegalese presidency.

President Sall was formally greeted by His Highness Sheikh Mohamed Bin Zayed Al Nahyan, Crown Prince and Minister of Defense of Abu Dhabi at the Qasr Al Watan Royal Palace, the same source reports.
He had a meeting in Dubai with His Highness Sheikh Mohamed Bin Rashid Al Maktoum, Vice-President, Prime Minister of the United Arab Emirates and Emir of Dubai. He then met with Emirati business leaders who want to invest in Senegal.

"The targeted sectors are education, energy, New information and communication technologies with in particular the creation in Dakar of a factory for the production of smartphones," said the Senegalese presidency.

She adds that "these emirates businessmen are attracted by the investment opportunities that President Macky Sall offers".
thief
09.02.2020 kl 18:18 2506

"I am delighted with the excellent discussion I had with His Highness Sheikh Mohamed Bin Zayed Nahyan Crown Prince of AbuDhabi"

Dette er altså diskusjoner presidenten i senegal(Sall) har hatt med eieren av petromal,som eier rundt 40% av petronor🙂Noen som tviler på at de kommer frem til en løsning??Eller skal de "kjempe" mot hverandre i en voldgift?Og petronor valgte apcl bare pga lisensene,og det var petromal altså med på å bestemme.Det vil si,Sheikh Mohamed Bin Zayed Nahyan var med på å fusjonere med apcl,får å få tak i verdifulle lisenser 🙂Vi kan vel ikke sitte med en bedre kontakt enn det vi gjør med Abu dhabi! Løser seg garantert,tror jeg!
Fluefiskeren
09.02.2020 kl 18:24 2509

Thief

«Garantert, tror jeg.»

Morsom formulering. 😏
Redigert 09.02.2020 kl 18:28 Du må logge inn for å svare
thief
09.02.2020 kl 18:46 2472

Må legge til at for meg er det garantert 🙂Ikke at det er garantert for andre,de får gjøre opp sin egen mening😉!Kan liksom ikke i min villeste fantasi tro at disse kjempegode vennene ikke kommer frem til en løsning!
Redigert 09.02.2020 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
09.02.2020 kl 19:04 2432

Hvis det er garantert for deg må det jo være garantert for alle oss andre aksjonærer også. Garantert er garantert.

Så er spørsmålet om kursen går opp eller ned på dette. Jeg tipper ingen av delene. Tror det mest blir skuldertrekning og at kursen blir omtrent der den har vært lenge nå.

Men klart, ingen vet.
thief
09.02.2020 kl 19:28 2389

Ja,det blir jo garantert for alle!Men ikke alle som vet det og handler annerledes ,så jeg mener de da tar feil,som selger😉Så får de som er tålmodige belønning.Heldigvis er vi forskjellig,ellers hadde børsen blitt kjedelig!