Bergheim Auto Salg Oslo er konkurs

mishka
03.02.2020 kl 14:30 2011

Da er en av de store tradisjonsrike firmaene som vi alle husker fra good old days med merker som Chrysler, Chervrolet, Dodge og Jeep gått nedenom. Det går nesten ikke en dag uten at det er en eller flere bilfirmaer som går konkurs. Bl.a annet tap på å måtte dumpe en haug med Chevrolet Bolt til lave priser bidro. Bare trist. Snart er vi et folk som kjører rundt i omtrent bare batteribiler.

https://www.dn.no/motor/bilbransjen/konkurs/slutt-for-bilforhandler/2-1-749177

https://www.motor.no/artikler/2019/desember/bilselgeren-tapte-millioner-pa-elbil/
Redigert 03.02.2020 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
CapitaL
03.02.2020 kl 14:36 1969

Kjedelig, men har egentlig aldri skjønt at det var marked for alle bensinslukerne de solgte heller.. Suburban med ett tonn batteripakke finnes ikke så kroken på døra måtte jo komme i disse elbiltider.
mishka
03.02.2020 kl 16:23 1884

"– Vi ser at de eksisterende elbilene ikke selger like godt lenger, og vi ser at etterspørselen etter de nye elbilene ikke er like stor lenger. For oss er det bedre å få inn en del penger og få tømt lageret, framfor å ha død kapital. Vi taper penger på dette, men det første tapet er som regel det minste, sier daglig leder i Bergheim, Roger Øverbye, til Motor."

Noen som vet når tall slippes for elbilandel og salg i de første månedene av 2020?
Tallene for 2019 i Tyskland viser at alle piler peker opp. 2019 ble et godt år i alle fall i antall solgte biler, Og det faktisk en liten økning for diesel, om jeg ikke husker helt feil. Og en stor økning for elbiler. Tesla er den mest solgte elbilen nå i Tyskland med nesten dobbelt så mange solgte som Renault. Vil dette fortsette?
totalist
03.02.2020 kl 16:36 1849

Ifølge https://elbilstatistikk.no/ ble det solgt 4800 elbiler i januar 2020 (4365 i januar 2019). Spent på hva andelen av totalmarkedet. I januar i fjor var den 42%.
OZZY
03.02.2020 kl 17:25 1779

Verden trenger ikke Feite biler som Chrysler, Chervrolet, Dodge og Jeep og som bruker 4 liter med gift pr mil. NEI verden trenger biler som ikke forurenser stort og også slik at gjenvinning av bilen og batterier og hydrogentanker etc etc fungere på en god måte. men dette har folk skjønt tror jeg. Vi trenger og å innføre hydrogensamfunnet. og belønne de som velger utslippsfrie ting og sett mer skatt på feite matvarer. vi trenger ikke alt det fettet produsentene putter inn i produkter. og sett med STORE TALL utenpå produktet hvor mye kalorier det inneholder ! nå er det på høy tid å endre ting.
Tyr
03.02.2020 kl 17:50 1733

Siste jeg leste i dag er at elbileiere har fått ladeangst. Mange er overrasket over hvor dyrt det er å lade ( hvis man ikke kan lade hjemme) Dessuten, hvis man skal lade hjemme, så er det ikke lov å stikke støpselet rett i kontakten. man må investere 10-20 tusen for å kunne lade hjemme.
Redigert 03.02.2020 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
mishka
03.02.2020 kl 18:50 1670

Hehe, 10-20 lapper? I sameiet hvor jeg har leilighet, øverst i Groruddalen, har vi lagt opp infrastruktur med flatkabel for enkel tilkobling for alle 100 garasjeplassene. Det er Zaptec "smarte ladebokser" vi har gått for. Hver boks koster ferdig montert med samsvarserklæring, kjøretillegg bla, bla, bla fra installatør Kr. 22.000,-. Men det stanser ikke der:
Bare kablinga i tre garasjehus kom på ca. 400 lapper. Og i tillegg ca. 130 lapper i trådløst Wifi-system som gjør at forretningsfører kan avlese strømmen 2 ganger i året for hver enkelt bruker. Og slik må det være på et moderne ladeanlegg. So far so well: For selv etter fratrukket støtten fra miljøfacistene på rådhuset ble uansett regninga ganske heavy. For å få inn igjen NOE av dette har styret i sameiet bestemt at det skal være et "tilkoblingsbebyr" på kr. 8000,-. Det er ikke mer enn rett og rimelig fordi hvis 40 stk. betaler 8 lapper så begynner vi å nærme oss hva infrastrukturen kostet. Og når det gjelder de neste 60 vil vi uansett ende opp med nye utgifter til anleggsbidrag til Hafslund for ved noe særlig mer enn 40 stk på dette anlegget er det behov for ny trafo i gata og da er vi igang igjen. Så nye 8 lapper pr. beboer med ladeboks vil komme godt med der. Resultatet er at for å få ladeboks ferdig montert er prisen drøyt 30 lapper. Av 100 sameiere er det 8 stk hittill (Vi har nå hatt dette i 18 mnd.), som har bestilt ladeboks. Og som ikke det er nok så må sameiet betale for abonnement for 3 stk. simkort som sender strrømforbruk til forretningsfører. De abonnementene koster også en 6-700 i mnd. så styret har bestemt at strømprisen settes dette halvåret til Kr. 1,70 pr.kwh. Og det jo til å leve med. Faktisk det samme som teslas SC,er. Den som tror man kan lade for netto strømpris bor i enebolig. Og ikke kom med innlegg om at det er overprisa. Det var anbudsrunde hvor rimeligste installatør fikk jobben.. Det er bare 4 elbiler og 4 ladehybrider hittil. Det viser vel at elbiler er et vestkantfenomen. Flere enn dette har ladehybrid, men har ladekablene liggende i orginalpakningen i bagasjerommet og har holdningen: Nei jeg kjøpte ladehybrid fordi det var rimelig men å betale for ladeboks vil jeg ikke :-). Eller : "Jeg gidder ikke å kjøpe ladeboks". " Om jeg gidder så lader jeg på senteret" (Stovnersenteret). Selv har jeg en 530 hybrid og er ikke så mye i Norge, men har presis samme oppfatning. Ladeboks? Skjer ikke. Om det er ledig på gratis lader på Kaufland Berlin Tempelhof, så kan det hende jeg plugern i. Og sånn går no dagen.....

Og her i Tyskland går elbilfansen, som ikke har Tesla, omtrent amok om dagen pga de nye ladeprisene til Ionity. Folk som har sikla på ID3 griner blod. Gjerrige tyskere trodde at de skulle få fulladet en elbil for 8 euro :-). Gå på YouTube og søk på Ionity Deutschland så får man god underholdning. En av de store Teslayoutuberne mener at VAG, BMW, Ford, Jaguar osv.,som er eiere av Ionity, har gjort dette for at de håper færrest mulig skal kjøpe elbil og dermed presse Merkel og EU til retrett.
Ionity på sin side svarer at vi er et selskap som MÅ ha svarte tall og da er "dropin lading" til Eur. 0,79 pr. kwh og abonnement med fastpris + strøm til ca. Eur. 0,39 pr. kwh ikke mer enn rett og rimelig. Griseville tyskere argumenterer med at de betaler månedsabb. for Netflix, men da må de ikke betale for hver film de vil se i tillegg. Fra sidelinja sitter tyskere med vanlige biler og gliser rått og mener at "en stromer " er en stor hype og tanker bensin og diesel som aldri før. I fjor var elbilsalget 0,5% med Tesla som nr. 1 med 10.711 solgte biler og Renault Zoo med 9431. Audi 1/3 av Tesla osv.
Snart settes første spadestikk i jorda for Tesla gigafactory her i Berlin. Musk kan kanskje le hele veien til banken.
Redigert 03.02.2020 kl 19:36 Du må logge inn for å svare

Haha 👍🏻👍🏻👍🏻
Veldig bra skrevet mishka.
Vi har identisk opplegg med samme Infrastruktur (pluss nye trafoer til 600.000,-) og ladere.
Og det er i boligsameie i Blærum 😂😩
mishka
03.02.2020 kl 19:27 1612

Ja, og tanken til mange er vel denne: "25K.km. i året koster i bensin ca. 30 lapper om bilen bruker 0,8 og prisen er Kr. 15,- pr. liter.
Det er mindre enn en ladeboks koster. Hvor mange år med lading av en ladehybrid må de holde på med for å ta inn igjen 30 lapper i bensin. I det øyeblikket de kjøper en ladehybrid drar de inn det viktigste: Reduserte avgifter som er sinnsyke.
Redigert 03.02.2020 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Britax
03.02.2020 kl 19:44 1572

Fyttirakkern jeg er glad jeg har enebolig!
Her kom installasjonen av 10kW easee lader på under 10.000kr, var kort og enkel kabling fra sikringsskap.

Dette dere har på sameie er jo ran på høylys dag!
Man kan koble 101 easee ladere etterhverandre på en kurs ( noe som ikke er særlig aktuelt på grunn av samtidskonflikt og lav ladekapasitet pr enhet om mange brukes samtidig), mer hensiktsmessig er nok 5-10 ladere i serie pr 400v 32A kurs eller 4-5 ladere pr 230v 32A kurs.
Det bør ikke koste mer enn 10.000pr lader.
mishka
03.02.2020 kl 20:43 1519

Nei man kan ikke BARE koble et eller annet i serie. Det skal administreres også. Ingen vits i å finne opp hjulet om igjen. Det er slik jeg har beskrevet det skal gjøres når det gjøres riktig. Jaada, alt er så enkelt for folk med enebolig og maks 2 biler. Men det finnes verre måter å bli ranet på i et sameie. Det vi har er peanuts. Det nye nå for "fattige" sameier eller sameier der styreleder sier: "Dere skal få lading, men dette vil ikke vi i styret ha noe med å gjøre:-)" Da kommer 2020,s svar på Thorn leie-TV bare i ny drakt løpende på årsmøter. Det begynner å bli mange av dem, men de som prøver hardest er Trønderenegi med sine vindmøller på Hitra. De sier: Dette koster sameiet KR. -0-. Flott og hva skjuler seg bak dette da? Jo de kabler og fikser alt. Og prisen for bileier? Jo, Stor bil som er forsikret for 15K.km. i året betaler flatt 899,.- i måneden, liten bil forsikret for 8K.km. betaler Kr. 599 i mnd. osv. osv. DA KAN du snakke om RAN da Britax. Husker ikke helt om prisene er nøyaktig slik, men i vårt sameie lo styreleder med Tesla X så han omtrent falt av stolen da det ble presentert :-). Det er dyrt å være fattig. Og om man vil avbryte samarbeidet må man KJØPE ut anlegget til blodpris etter endt bindingstid på flere år.
Redigert 03.02.2020 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
Klodrik
03.02.2020 kl 20:52 1499

mishka - jeg vil tro at mange ladehybrid-eiere tenker som jeg gjorde da jeg kjøpte ladeboks til parkeringsplassen i sameiet - min neste bil blir uansett helelektrisk, så det er like godt å kjøpe ladeboks først som sist.
mishka
03.02.2020 kl 21:07 1463

Det var for 3 år siden. I dag er det ingen grunn til å gå omveien om ladehybrid om man ikke virkelig har et behov som tilsier at man bør unngå elbil.
I Norge NB!
Redigert 03.02.2020 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
mishka
03.02.2020 kl 21:08 1459

For å sette litt tall på "utfordringene" som politikerduster kaller det så her er noen tall fra Tyskland: Bare i EN bydel her i Berlin, i dette tilfellet Prenzlauer Berg, er det til enhver tid ca 2200 boliger som ligger ute til salgs. Av disse har bare ca 460 tilgang til egen p-plass. Altså 1/5. Og av denne 1/5 så er det slett ikke sikkert det er teknisk mulig å etablere lading for en grei pris på mange av disse. I vår bydel, Friedenau, som er Berlins minste bydel er det 227 boliger til salgs hvorav 5 har tilgang til egen p-plass:-)
Da snakker vi om ca. 2%. Resten mellom 80 og 98% må slåss om noen få offentlige ladere. Som oftest 2 stolper med tilsammen 4 stk. type 2 uttak på 3,7 kW eller 11 kw. og strømmen koster 44 eurocent pr. kwh. (NOK 4,40). Det blir spennende å se hvor mange elbiler som blir solgt i Berlin de neste årene med 3,7 mill mennesker.
Redigert 03.02.2020 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
CapitaL
03.02.2020 kl 21:42 1399

Hvis det er så få p-plasser så er jo det et problem uansett el eller ei? Bra T-bane der da, så er kanskje ikke så mange som har egen bil?
mishka
03.02.2020 kl 22:02 1367

Svaret heter gateparkering. Hver eneste gate i Berlin er smekk full av biler. Frogner i Oslo er bare rene idyllen til sammenligning. Nesten alle litt mindre sidegater har parkering på begge sider og så trangt at 2 biler ikke kan passere hverandre. Derfor var parkering i bakgården det jeg satt som nr. 1 på lista den gang vi kjøpte leilighet her. Og den prioriteringen angrer jeg ikke et sekund. Jeg ser for meg galskapen den dagen bare 10% av disse er elbiler som må lades :-) :-)
Redigert 03.02.2020 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Gnomen
04.02.2020 kl 07:27 1206

Det finnes da mange andre ladeløsninger enn Ionity, bare å benytte en av de.....
mishka
04.02.2020 kl 08:40 1144

Ja og de blir like dyre som Ionity med en eller annen fastpris. Grunnen til at folk raser er at de trodde introduksjonsprisen på 8 euro for en ladeøkt skulle vedvare. Selv en offentlig ladestolpe med AC strøm koster 0,44 euro pr. kwt. Hjemme er det over 0,30 euro og det stiger hele tiden rett og slett i takt med at Merkel faser ut atomkraft til fordel for vindmøller. Det store spørsmålet som alle stiller seg er hvor lenge Tesla gidder å subsidiere strøm til bilene. For å lade på en tysk Tesla-SC koster bare marginalt over hjemmelading. Og det er garantert tap for Tesla fordi å bygge ladestasjoner koster millioner av kroner. De få ørene de tar over strømprisen dekker ikke engang en brøkdel av leieprisen for tomta der de står. Jeg og mange med meg tipper at når Tesla får solgt mer biler så legger de også på prisen. De som kan dette sier at man nesten må doble strømprisen for å få dette til å gå rundt, spesielt med effekttariffer osv.
Redigert 04.02.2020 kl 08:41 Du må logge inn for å svare

Så det geniale med å selge elbiler er at man får mer eller mindre faste inntekter på strøm ved siden av.
Nesten som å kjøpe et dataprogram med årlig eller månedlig fee, eller en eiendom med leietomt. Man er avhengig av det man har kjøpt men er ikke herre over kostnadene selv om man har kjøpt.

For greit nok at vi i Norge (eller vi og vi det gjelder jo ikke meg) har kjøpt elbil tidlig, og at sikkert de aller fleste som har elbil kan lade rimelig hjemme.
Men i større markeder bor jo ikke folk i enebolig slik vi gjør.

Dette med de store bøtene og kravene til bilindustrien i EU virker lite gjennomtenkt.
Det kan jo hende at folket kunne tenkt seg å kjøpe elbil, men hvis det er så vanskelig å lade så kan man jo ikke.
Det høres usannsynlig ut at man vil sette opp ladestasjoner langsmed alle smågater f eks i Berlin, og hvor skal man så lade da?
Kanskje bygge enorme parkeringshus med ladeplass til noen tusen biler her og der?
Med 3,7 mill innbyggere, hvor mange biler er det? Sikkert minst 1 mill?
Som alle skal stå et sted og lade en times tid et par ganger i uken?
Det vil jo kreve litt plass, og dessuten bra tilgang på strøm.
Hvis det er så vanskelig å få nok strøm til å varme opp boligene der nede så er det vel enda vanskeligere å få nok til å lade så mange biler?
mishka
04.02.2020 kl 11:06 1035

Ja, bøtene til bilindustrien er et så stort tema at det er verdt en egen tråd. Idiotisk er det uansett for bilfabrikkene faser bare ut de rimeligste bilene som forurenser MINST fordi de fete suv,ene er mindre prisømfintlige.

Spørsmålene du stiller om lading i byer er nettopp det som diskuteres heftigst i Tyskland. Dette går sånn nogenlunde slik det er i dag med en bitteliten elbil-andel. Blir det noe som bare er i nærheten av som i Norge blir det fullstendig kollaps. Strøm nok er vel ikke problemet. Problemet er ladestasjoner og hvor disse skal være og ikke minst byggingen av disse. Offentlige ladestasjoner er megatap for kommunene og det er ikke slik som i Norge at offentlige penger pumpes opp av Nordsjøen. Jeg har sett tall som viser at om det skal være interessant for private å bygge ut må strømprisen være innprisx2. For alle disse ladestasjonene er svindyre å bygge ut selv om det bare er AC-ladere på fortauet. Og alt dette skal vedlikeholdes osv. OK. da har vi en ladepris på NOK 6,60 pr.Kwh. Og da blir regnestykket enkelt for de fleste: En fin elbil som TM3 bruker 2 Kw pr. mil. Dvs 13,20 kr. mila. En fet dieselsuv går rimeligere!! Og en annen ting som ikke alle er klar over som bare har en ladeboks i garasjen og ikke gjør som gjerrige tyskere og finregner på dette er det som heter ladetap. Det regnes på til å være ca. 8%. Det var nøyaktig det jeg også fant ut da jeg leide en. Med Norske strømpriser betyr dette null og niks, men ikke i land som har dyr strøm. Dessuten så forsvinner det 1 kw fra batteriet i døgnet bare når bilen står ubrukt. Hehe, skulle likt å se trynet på en hvilken som helst bileier hvis det renner ut en halv liter bensin i døgnet :-)
Gnomen
04.02.2020 kl 13:10 966

Så for Tyskere må man da velge Tesla som har fri superlading så lenge bilen ruller på veien :)

En kompis med første generasjon BMW i3 fant jo ut at ladetapet var hele 27%, og det var også det som var oppgitt av BMW (men den infoen var ikke lett tilgjengelig den gangen)

Du sier at strøm nok ikke er problemet. Det kommer vel an på hvor fort det skal gå an å lade? Hvis man skal lade på 10 min trengs jo færre ladeplasser enn hvis det skal ta en time, men da trengs jo mye strøm? Hvis det er 1 mill biler i Berlin og alle skal lade 30kw to ganger i uken så blir det jo litt strøm.

Hvis hver lading tar en halvtime slik at hver bil opptar ladeplassen en time i uken så trengs det da 5952 ladeplasser hvis det er en mill biler Berlin og alle er opptatt hele tiden, noe som neppe går an i praksis.

Ja ja tanken nærmer seg kvart nå og da har jeg begynt å se etter billig diesel, men den går jo 250 km til minst så det holder noen dager. Ikke er det noen begrensning på antall fyllesykluser heller, kanskje bortsett fra hos sjåføren da, men det hører jo ikke sammen i det hele tatt...
mishka
04.02.2020 kl 13:55 922

Ja når jeg tenker meg om så har de alllerede begynt å strupe tilgangen på strøm til hjemmeladere. Leste at man maks får lov å lade med, tror det var 3,7Kw. I Tyskland er det vanlig med trefas frem til alle sikringsbokser. Det betyr at folk flest lett kan få tak i det som er maks på bl.a TM3 som er 11KW. Da er det ikke så helt gal ladetid til å være hjemmelader, men det går ut over stabiliteten i slike "jallanett" som vi har i Tyskland. Bare det å lese pisspratet til Vattenfall på strømregninga om økostrøm og beklager, beklager den heftige prisøkningen gjør at man mister litt lysta på alt som går på strøm. Skal vedde på at de har 50 tullinger fra "skravleklassen" ansatt i bullshitjobber som kommunikasjonsmedarbeideire. jeg kjennr igjen språket og måten å "snakke nedover" på.
Redigert 04.02.2020 kl 13:56 Du må logge inn for å svare

11 kw er maks på TM3?
Da tar det altså 3 timer å lade 33 kw, og skal man gjøre det to ganger i uken trenger man 6 timer ved lader'n, da trengs det 36.000 ladere til 1 mill biler, og da er det ikke lagt inn noe svinn, alle bilene må lade akkurat tiden sin døgnet rundt.
Dette kan sikkert løses med 12 parkeringshus med plass til 3000 biler i hver, men da må man på hvert parkeringshus ha tilgang til 33.000kw som kan stå på hele tiden.
mishka
04.02.2020 kl 15:20 861

Og hvor skal det bygges P-hus i en by akkurat som Oslo som styres av de grønne og sosialdenokratene? De grønne går amok bare man nevner p-hus. :-)
Nei, det er ikke slik de baserer seg i storbyer som Berlin. Vår bydel som ikke er av de aller tettest befolkede er Berlins minste med 1,68 km2 og ca 27K innbygere. Så vidt jeg kan se av ladekartet ti Plugsurfing så er det 13 ladere i bydelen med 4 uttak hver. Dvs den dagen det er 52 biler som skal lade samtidig om natta så er løpet kjørt. De er stort sett laget slik at det er 2 uttak på 3 kw. ett på 11 og ett på 22 kw.. Men begrensningen på disse laderne er jo bilen. Tror neppe det er noen biler som har større ombordlader og likeretter som takler mer enn 11 Kw. Tesla er ledende her. Litt vanskelig å ha full oversikt over antall ladere fordi hele greia er veldig fragmentert med en haug tilbydere. Tror Plugsurfing dekker de fleste.