Kjørte bil og koste meg i ferien


Deilig å kjøre bil i utlandet, sort myk asfalt, ingen grove hjulspor, framoverrettede fartsgrenser,veimerking fra dette århundret, ingen bomringer, gratis parkering over det meste. Alt motsatt av lykkelandet. Så forresten en nordmann, han gikk med t-skjorte påskrevet "Jeg har miljøet i tankene".

Koste meg med bilferie jeg også, men for meg var det nesten omvendt. Kjørte bla Nordsjøveien til Stavanger og møtte en gjeng utlendinger i bobiler overalt.
Slår ikke feil, en del av sjarmen som hører med om sommeren.
Redigert 28.07.2018 kl 08:48 Du må logge inn for å svare

Vel, da har du ikke vært langt av sted. Tyskland eller Danmark tipper jeg. I Frankrike betaler jeg omlag det samme i bompenger som bilen tygger i seg av diesel på de samme strekningene. Snart samme tilstander i Spania om du ikke aksepterer rundkjøringer hver 500 meter. I Sveits betales engangsavgift på 65€ for bruk av motorveiene. Har ikke vært i Østerrike nylig, så vet ikke hvordan de ordner seg. Italia husker jeg ikke, da det er over 10 år siden jeg kjørte der.

Det er vel bare parkeringsdjevelen på hvert lite nes som er unikt for Norge nå.
Redigert 28.07.2018 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
nordnes
28.07.2018 kl 09:44 1617

Jeg er på bilferie og reiser i dag fra Düsseldorf som er en flott by med gamlebyen og promenaden mot Rhinen. Det har blitt kjørt litt rundt om i Tyskland. Er helt enig i at det er flott å kjøre her. I går etterfylte jeg kjølevæske på klimaanlegget på min bil og betalte 150 Euro, deretter fikk jeg grønt klistermerke i frontruten det kostet 5 Euro. Klistermerket gjelder for byer som har miljøsoner, slik jeg forstår det. Etter dagenes bilturer liker jeg å sitte på en fortauskafe eller lignende med et glass vin; uten at en -som i Norge- snubler i et dumt tau som skal markere et idiotisk skille mellom fortauet og de som nyter vinglasset eller tar en øl. Alt dette til fornuftige priser. Jeg er lei av janteloven og Norge er sansynligvis formynderstat nr. 1 blandt EU/EØS sine medlensland.
Redigert 28.07.2018 kl 09:50 Du må logge inn for å svare

Så fint at man kan dra på ferie til de landene.
Da setter man mer pris på friheten.
Selv Danmark føles som et fritt land og det er forandringen fra strenge Norge som gjør det så dejligt.???
Krona
28.07.2018 kl 11:22 1532

Forby privatbilisme nå!
nordnes
28.07.2018 kl 12:07 1505

Forresten virker bilradioen min på ferie, jeg har ingen intensjon om å ettermontere en masse ræl for å høre på NrK.
nordnes
28.07.2018 kl 16:11 1461

Noe som jeg tenker på i relasjon til bilavgifter og bompenger er hva det gjør med menneskers adferdsmønster. Blir det slik at folk vegrer seg for å ta bilen for å besøke venner og famile ? Om det er slik vil det føre til at folk blir mindre sosiale. At det blir for dyrt å opprettholde et sosialt liv. Å ta buss hvor en fryser eller blir gjennomvåt på bussholdeplassen, eller på vei fra holdeplassen til de en skal besøke er heller ikke å foretrekke. Det blir derfor søkt å peke på europeiske storbyer når feks Bergen og Oslo har langt dårligere klima og er som landsbyer å regne med et dårligere befolkningsgrunnlag for god kollektivtransport.

Jeg hørte om noen som hadde et mye mer sosialt liv i Spania. Og det blir veldig teoretisk å tvinge folk til å reise kollektivt, med mindre en er en sprek 20 åring med god tid.
Redigert 28.07.2018 kl 16:12 Du må logge inn for å svare

Krona,

You are a serious waste of oxygen.

Try holding your breath longer to save the planet from all the nasty CO2 you produce spewing out your nonsense..
Krona
28.07.2018 kl 19:31 1384

Hvis man ikke forstår privatbilisme og søndagsåpne butikker er årsaken til klimaødeleggelsene forstår man ikke mye.Folk kjører 1 kilometer til butikken etter en liten pose med matvarer. Sev ikke handlenettet gidder de å bruke. Ts har bidratt til det fæle klimaet vi har hatt i sommer ved en helt bevisstløs ferie der alt er lagt til rette for miljøhærverk der noen ytterst få tjener på det og presser regjeringer til å ikke gjøre noe. Vi er på overtid. Verden må sette seg sammen før jul og forby alle fossile biler fra neste år.

Den som ikke har opplevd kø på motorveiene kan umulig ha kjør særlig mye der. Denne artikkelen stemmer bra med egne erfaringer.


ROGALANDSAVIS
Den nye EU-utvidelsen er bare en av mange grunner til at faren er overhengende for endeløse køer i stekende hete. Tyskland er den store flaskehalsen, og listen over veiarbeid fra NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC, er lang som et vondt år.

- Køene blir verre og verre for hvert år. Verst er det i august. Da er det ferieavvikling i store deler av Europa, sier Jan Mejlænder-Larsen, spesialrådgiver i Norges Lastebileier-forbund.

Styr unna motorveiene

Han anbefaler folk å holde seg unna motorveiene. Da sparer man seg for mye unødig irritasjon - samt bompengene i land som Frankrike, Italia og Spania.

- Ta landeveiene. Folk skal jo på ferie og bør unne seg en hyggelig biltur der det er litt å se på. Langs autobahn får man ikke sett noe, bemerker Mejlænder-Larsen.

1.mai i år ble EU utvidet med ti nye medlemsland. En mulig konsekvens er økt tungtrafikk, særlig på det tyske veinettet. Tyskland er Europas trafikkmaskin, landet er vanskelig å komme utenom. Dersom du regner med å feie gjennom Tyskland i 200 km/t i sommer, så glem det.

- Køene kan bli endeløse og du risikerer å stå bom fast i timevis. Det er aldeles grusomt, sier Lene Lindstrøm, informasjonskonsulent i Norges Automobil-Forbund.

- Lytt til radiomeldinger. Tyskland har bra rapportering av trafikkproblemer over radio, sier Rune Gaustad, direktør i Kongelige Norske Automobilforbund.

Det meste av tungtransporten har forbud mot å kjøre på autobahn lørdag og søndag, men det korker seg likevel raskt rundt de store byene. Ruhr-distriktet er en versting, men også på mange grenseoverganger og fjellpassasjer i andre europeiske land kan det gå helt i stå.

- Motorveiene i Tyskland er ofte belemret med anleggsarbeid og omkjøringer. Og ofte er det så tett mellom lastebilene i høyre felt at man ikke ser avkjøringer, sier Lindstrøm.

Hun anbefaler folk å tenke seg nøye om før man legger ut på autobahn på dagtid i helgene. Fredag og søndag er som oftest verst, fordi de er tyskernes utfartsdager.

- Har du anledning, så bør du vurdere å kjøre sent på kvelden eller grytidlig om morgenen, råder Lindstrøm.


https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/styr-unna-europa-korken-1.505966#