Selge egen leilighet til selveid AS, pusse opp og så leie denne!

mrmartinsen
03.02.2020 kl 20:46 2731

Har en liten portefølje med utleieleiligheter- og en kompis av meg i banken serverte meg over nevnte ide.

Er det noen som har gjort det og kan fortelle ved plusser og minuser ved en slik modell?
Redigert 20.01.2021 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
03.02.2020 kl 22:31 2660

Hva skulle være fordelen? Næringslån er dyrere enn privatlån selv om samme bolig er sikkerhet. As vil måtte skatte av leieinntekten og av salgsgevinst og i tillegg blir det utbytteskatt hvis pengene skal brukes privat.
baltuz
03.02.2020 kl 22:59 2603

dette er riktig, men viss dette er boligen du bor i og har tenkt å kjøpe deg ny bolig for så å leie ut den gamle videre kan det være en ide for å spare gevinstbeskatning senere.

Dette fordi du selger skattefritt din egen bolig til as nå og får en høyere inngangsverdi enn du har privat.. Viss du leier den ut privat, og senere ikke har anledning å bo i den vil du skatte av gevinsten på salgstidspunkt helt siden du kjøpte den. Tar for gitt at det er en oppspart gevinst av betydning om dette skal gi mening.

Regner med kompisen din i banken også hadde noen argumenter for modellen. del de gjerne her.

Slettet bruker
03.02.2020 kl 23:31 2545

Mener du å leie den av ASet til bruk som egen bolig ? Hvis d er det du mener så har du nok fått presentert en dårlig idé. Men kan være greit hvis du ønsker mer kontakt med våre venner i Skatteetaten :). Hvis d ikke var dette, men selge egen bolig til AS og så leie ut til tredjemann så er d verd å ha i mente at også dette vil være en transaksjon av interesse for Skatteetaten. Som alle transaksjoner mellom aksjonær og selskap.
semtex72
03.02.2020 kl 23:40 2516

Scam. Tror neppe det finnes noe kompis i bank
Arodan
04.02.2020 kl 17:46 2279

Må jo skatte inn til AS-et, samt betale dok avgift. Renten er høyere og totalskatten ved å ta ut pengene privat fra as blir høyere. Hold det privat er mitt tips.
baltuz
04.02.2020 kl 20:11 2175

hva mener du med skatte inn til as-et?

Du får selskapskatt på leieintektene som er 22% samme som kapitalinntekt . Først ved utbytte blir skattlegginge høyere enn om du har det privat.

Om dette lønner seg er jo helt avhengig av den enkeltes situasjon, og det viktigste er nok om du har en stor urealisert gevinst på private hender som du vil sikre. Da lønner det seg at as betaler mest mulig for å ha høyest mulig inngang, men som det ble skrevet over her må dette kunne sansynligjøres å være markedspris.(handel med nærstående)

Dok avgift kommer riktig som ekstrakostnad . Et as kan også ha andre fordeler avhengig av hvordan en tenker. En kan drive annen aktivitet også. Aksjer/andeler kan eksempelvis overføres til barn.

MrMartinsen skriver også at han har en utleieportfølje så da er jo også spørsmålet hvor mange leiligheter det er i den fra før, og om det uansett vil regnes som næring om det kommer en ny inn i porteføljen..

Rentesatsen er forhanlingsbar og kommer også an på ditt forhold til banken. Behøver ikke nødvendigvis å være så mye høyere enn privatlån.

Det er også mulig å trikse litt med boliglånforskriften i et as.
Arodan
04.02.2020 kl 21:55 2093

Overfører du leilighetene til et AS så må du skatte av gevinsten ved overføringen. Er du ikke enig i det? Renten er høyere, det er ikke tvilsomt. Har man inntil 4 leiligheter så er det lurt å ha det privat etter min mening.
Slettet bruker
04.02.2020 kl 22:01 2076

Har du ikke råd til å bare eie og betale skatten din slik som de aller fleste andre?
Skatten er da ikke noe problem her i landet synes nå jeg.
Det er viljen som er problemet, eller så har du for store drømmer i forhold til din egen lommebok.
Hvis du har store drømmer, må du brette opp ermene og jobbe for penga.
baltuz
04.02.2020 kl 22:09 2058

Du kan selge boligen du bor i skattefritt etter visse vilkår om botid etc, og det mener jeg gjelder også om kjøper er et as?

Eller kjenner du noen særregler ved slik handel som jeg ikke kjenner? det kan jeg ikke utelukke at finnes.

Det som gjelder vanlig handel mellom selskaper og aksjonærer er at det må kunne dokumentere at rikge markedspriser benyttes..

må du skatte av gevinsten er jeg enig i at det er lite å oppnå.

Jeg har iverfall samme rente i as som jeg har på et privat flexilån. sikkert for høy men det er samme sats.

Redigert 04.02.2020 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Arodan
04.02.2020 kl 22:12 2050

Du bor vel ikke i alle utleileighetene før de overføres til AS-et? Botid er derved ikke relevant.
baltuz
04.02.2020 kl 22:17 2028

jeg oppfatte spørsmålet til trådstarter å gjelde hans bopel i entall men det er mye vi ikke vet her så..