Mulig rate oppgang igjen på VLCC.?
Om oljeprisen fortsetter sitt fall, grunnet influensaen, så vil det snart være store penger i å fylle en VLCC og legge henne for anker tror jeg. Contango marked kan snart oppstå, og det vil trekke flere skip ut av markedet med påfølgende rateoppgang.
Andre som er av samme oppfatning?
Andre som er av samme oppfatning?
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Kaisovski
04.02.2020 kl 00:36
5686
Kjenner ikke til konseptet du omtaler, men ratene skal etter sesongvariasjoner ikke opp før oktober ifølge Hannisdahl.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Importøren
04.02.2020 kl 01:32
5634
Contango marked, er om det er stor spredning mellom future pris og spot pris. Om man i dag eksempelvis fyller en VLCC, til 54$ fat, ganger dette med 3mill, vil man betale 162mill $. Om future prisen slår til, og man får solgt lasten til 70$ fat om eksempelvis 9 mnd, vil man sitte igjen med 48mill $, eller 445,92 millioner kroner om du vil. Minus VLCC leie.
Som du ser ut i fra eksempelet, ville dette tatt ut ett skip i 9 mnd fra frakt markedet, da hun ville ligget fulllastet på anker, som ett «lagerskip».
Da blir det til slutt ett regne stykke, på når dette vil lønne seg.......
Dette var bare ett eksempel, på hva som til slutt kan oppstå. Også kalt contango. Håper var oppklarende, og kanskje ser at det kan være rate drivende om det inntrer.
Som du ser ut i fra eksempelet, ville dette tatt ut ett skip i 9 mnd fra frakt markedet, da hun ville ligget fulllastet på anker, som ett «lagerskip».
Da blir det til slutt ett regne stykke, på når dette vil lønne seg.......
Dette var bare ett eksempel, på hva som til slutt kan oppstå. Også kalt contango. Håper var oppklarende, og kanskje ser at det kan være rate drivende om det inntrer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Kaisovski
04.02.2020 kl 02:04
5616
Altså en form for arbitrasje/garantert gevinst for selger av oljen, gitt at motpart gjør opp for seg til avtalt pris for oljen frem i tid?
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Importøren
04.02.2020 kl 07:48
5476
Ja, dersom future pris, er høyere enn dagens spot pris.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
renai
04.02.2020 kl 09:37
5324
Da er vi meget tæt på et Contango marked.
WTI har retning mod 50 dollar.
Hvis den kommer så lav, så er det sandss. at der kan opstå en business model ved at ligge ind i Contango.
De store aktører har her en god business chance for at lukke en solid Contango handel.
Det der betyder noget er nu hvor stor ned sving i WTI der er til bunden er sat ind..
Og hvor længe det varer inden bund er sat ind.
WTI har retning mod 50 dollar.
Hvis den kommer så lav, så er det sandss. at der kan opstå en business model ved at ligge ind i Contango.
De store aktører har her en god business chance for at lukke en solid Contango handel.
Det der betyder noget er nu hvor stor ned sving i WTI der er til bunden er sat ind..
Og hvor længe det varer inden bund er sat ind.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
CapitaL
04.02.2020 kl 09:50
5274
Må være VLCCS uten scrubbere som benyttes som lager da.. og det tror jeg ikke noe på. Det vil nok heller bli fremskyndet scrubbermontasje på skip som ikke har det når ratene svekkes fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
spekulator
04.02.2020 kl 10:54
5189
ADS Page og Stratus er fullastet og på vei i Mallakka- stredet. Stratus på vei inn i AG for ordre. Her går det så det suser etter, opplysninger fra Marine.traffic.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
tuja
04.02.2020 kl 14:39
5055
Nærmer seg kv4 resultat, som slippes 27feb.
"We would take the opportunity to highlight one of our top picks in shipping at the moment: ADS Crude Carriers (BUY/N57/120% upside). The company has three vintage VLCCs (2002-built), just having passed dry docking and now having full scrubber coverage. Two of the three vessels are said to have been fixed on AG/Far East voyages at $100k/d+ during January, with the third vessel also said to have fetched a strong rate, seemingly now in loading position outside Mina Al Ahmadi. We currently operate with a NAV of NOK 25/sh and forecast dividend yield of 19% in 2020E and 68% in 2021E. If we use the above S&Ps for valuation, the NAV rises 24% to N31/sh, all else equal. Assuming the vessels are scrapped at age 20y and accounting for the expected intermediate cash generation, we arrive at an equity value of NOK ~60/sh. The company is scheduled to release its 4Q19 report 27 February, and attention both before and after the report could be a catalyst for the share price."
"We would take the opportunity to highlight one of our top picks in shipping at the moment: ADS Crude Carriers (BUY/N57/120% upside). The company has three vintage VLCCs (2002-built), just having passed dry docking and now having full scrubber coverage. Two of the three vessels are said to have been fixed on AG/Far East voyages at $100k/d+ during January, with the third vessel also said to have fetched a strong rate, seemingly now in loading position outside Mina Al Ahmadi. We currently operate with a NAV of NOK 25/sh and forecast dividend yield of 19% in 2020E and 68% in 2021E. If we use the above S&Ps for valuation, the NAV rises 24% to N31/sh, all else equal. Assuming the vessels are scrapped at age 20y and accounting for the expected intermediate cash generation, we arrive at an equity value of NOK ~60/sh. The company is scheduled to release its 4Q19 report 27 February, and attention both before and after the report could be a catalyst for the share price."
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Davinci_me
04.02.2020 kl 14:58
5009
VLCC skal opp litt - range 45-58.000 dd. oppstår Kontango vil man fort måtte ut med 75-90.000 dd. Det er gjort slutning i dag var på ca $36k/d opp fra $26k/d. Kraftig forbedring fra følg helgen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
tuja
04.02.2020 kl 16:38
4882
Det serveres gavepakker som bare må taes imot. Utrolig at det selges med de ratene som flåten til ADSC går på pr i dag. Og tank er inne i en oppgangssyklus som vil gi store utbytter de nærmeste årene.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/02/03/7494239/shippinganalytiker-handelsavtalen-viktigere
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/02/03/7494239/shippinganalytiker-handelsavtalen-viktigere
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Finsken
04.02.2020 kl 17:35
4803
Opec truer med kraftige kutt sammen med Russland.
Dette vil helt sikkert bidra til at olje på dagens priser vil fylle opp en del vlcc for lager.
For hver endring på $1 gir det jo $2 millioner den ene eller andre veien på en vlcc avhengig av pris opp eller ned, så helt klart at her spekuleres d.
Gode priser på stål så spørsmålet er om ikke det et nå rederne ser mulighetene til å kvitte seg med gammelt stål?
Selvsagt kortsiktig en del skyer, men vi får se når Kina er tilbake på jobb 8 februar.
Selv har jeg stål tro på tank.
Dette vil helt sikkert bidra til at olje på dagens priser vil fylle opp en del vlcc for lager.
For hver endring på $1 gir det jo $2 millioner den ene eller andre veien på en vlcc avhengig av pris opp eller ned, så helt klart at her spekuleres d.
Gode priser på stål så spørsmålet er om ikke det et nå rederne ser mulighetene til å kvitte seg med gammelt stål?
Selvsagt kortsiktig en del skyer, men vi får se når Kina er tilbake på jobb 8 februar.
Selv har jeg stål tro på tank.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Greenhorn
04.02.2020 kl 19:26
4606
· 45m
Most significant #oil #tanker spot movements today:
#VLCC -41% to $15k/d
#Suezmax -19% to $26k/d
#SR +15% to $14.5k/d
Most significant #oil #tanker spot movements today:
#VLCC -41% to $15k/d
#Suezmax -19% to $26k/d
#SR +15% to $14.5k/d
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
tuja
04.02.2020 kl 20:26
4485
ADSC har scrubber på alle fartøy, og der følger en "premie" på 15-20k usd. Med break even på 15k usd, tjener ADSC fortsatt gode penger. Men pr i dag går alle fortsatt på slutninger på over 100k usd. Det renner inn penger på bok.
:)
:)
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
tuja
05.02.2020 kl 09:43
4211
Hentet fra xi- chatten:
CHINESE TV: RESEARCH TEAM AT ZHEJIANG UNIVERSITY HAS FOUND AN EFFECTIVE DRUG TO TREAT PEOPLE WITH THE NEW CORONA VIRUS
CHINESE TV: RESEARCH TEAM AT ZHEJIANG UNIVERSITY HAS FOUND AN EFFECTIVE DRUG TO TREAT PEOPLE WITH THE NEW CORONA VIRUS
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Davinci_me
05.02.2020 kl 09:47
4190
Hei tuja: når ble disse inngått? og når må man i spotmarkedet igjen for å gjøre slutninger?
Mvh
Mvh
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
tuja
05.02.2020 kl 09:56
4171
ADS Crude Carriers (BUY/N57/120% upside). The company has three vintage VLCCs (2002-built), just having passed dry docking and now having full scrubber coverage. Two of the three vessels are said to have been fixed on AG/Far East voyages at $100k/d+ during January, with the third vessel also said to have fetched a strong rate, seemingly now in loading position outside Mina Al Ahmadi.
Alle tre slutningene var over 100k usd, med den høyeste på 110k usd, slik jeg har tolket infoen som har kommet ut.
Alle tre slutningene var over 100k usd, med den høyeste på 110k usd, slik jeg har tolket infoen som har kommet ut.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Davinci_me
05.02.2020 kl 09:57
4161
Takk. Men det sies ikke noe om hvor lenge AG/far east varer? Er det 40 dager?
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
tuja
05.02.2020 kl 10:03
4138
Er ganske ny innen tank, men tror du er ganske nær sannheten med +/- 40 dager. Så pr i dag tjener ADSC 6-7 gangen over break even.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Davinci_me
05.02.2020 kl 10:11
4124
Spørsmålet er vel heller hva neste rate blir - er vel i disse dager de sluter nye. Uansett 15.000dd er lav break e.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
tuja
05.02.2020 kl 10:16
4100
Får de slutninger på 15-20k usd pluss premie på fartøy med scrubber som ligger på 15-20k usd, så vil selskapet fortsatt bygge godt med cash på bok.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Met1976
05.02.2020 kl 11:44
4000
Er "vi" heldige nå drøyde det akkurat lenge nok med nye jobber til at ratene får et lite oppsving da det ser ut som corona-situasjonen roer seg noe.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
tuja
05.02.2020 kl 12:10
3947
Handelsloggen viser ett kjøp/salg på 50k aksjer? Er handelen utenom børs?
Siste handler
TID PRIS VOLUM
12:00:10 25,00 1 459
12:00:10 25,00 541
11:54:10 24,80 50 000
11:14:22 24,80 330
11:03:15 25,00 380
Siste handler
TID PRIS VOLUM
12:00:10 25,00 1 459
12:00:10 25,00 541
11:54:10 24,80 50 000
11:14:22 24,80 330
11:03:15 25,00 380
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
tuja
05.02.2020 kl 12:20
3921
Enda en handel:
Siste handler
TID PRIS VOLUM
12:17:00 24,80 33 541
Siste handler
TID PRIS VOLUM
12:17:00 24,80 33 541
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
tuja
05.02.2020 kl 12:41
3885
Siste handler
TID PRIS VOLUM
12:38:55 25,00 21 459
TID PRIS VOLUM
12:38:55 25,00 21 459
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
tuja
05.02.2020 kl 16:11
3775
Bloomberg
@business
Oil traders and sellers are looking at floating storage as they grapple with the effects of coronavirus
@business
Oil traders and sellers are looking at floating storage as they grapple with the effects of coronavirus
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Flipper
05.02.2020 kl 23:49
3563
UNITEN må kanskje vite noe ?
Nå, ca. kl. 23.25 gikk aftertrade opp, fra $ 8,70 rett opp til $ 9 Head Fake ?
Nå, ca. kl. 23.25 gikk aftertrade opp, fra $ 8,70 rett opp til $ 9 Head Fake ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
06.02.2020 kl 00:12
3522
Er ADS notert i New York?
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
tuja
06.02.2020 kl 09:54
3339
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/02/06/7495199/nordea-markets-faren-over-for-aksjemarkedet
Onsdag kom det gode nyheter om både behandling og arbeidet med vaksine mot Wuhan-viruset, og selv om det fortsatt vil ta tid før utbruddet er under kontroll ser aksjemarkedet ut til å være ferdig med virusutbruddet allerede.
Det skriver Nordea-økonomene Lars Mouland og Dane Cekov i en rapport torsdag.
Nordea viser til at futures på S&P500 handler nå på rekordnivåer igjen.
«Nedturen i verdens viktigste aksjeindeks ble aldri større enn 3.6 prosent, noe som tyder på at markedet aldri var ordentlig redd for at dette skulle bli en global pandemi. Mye investerbar kapital og lave renter gjør at investorene igjen flokker til aksjemarkedet, redde for å gå glipp av neste rally, heter det i rapporten.
Onsdag kom det gode nyheter om både behandling og arbeidet med vaksine mot Wuhan-viruset, og selv om det fortsatt vil ta tid før utbruddet er under kontroll ser aksjemarkedet ut til å være ferdig med virusutbruddet allerede.
Det skriver Nordea-økonomene Lars Mouland og Dane Cekov i en rapport torsdag.
Nordea viser til at futures på S&P500 handler nå på rekordnivåer igjen.
«Nedturen i verdens viktigste aksjeindeks ble aldri større enn 3.6 prosent, noe som tyder på at markedet aldri var ordentlig redd for at dette skulle bli en global pandemi. Mye investerbar kapital og lave renter gjør at investorene igjen flokker til aksjemarkedet, redde for å gå glipp av neste rally, heter det i rapporten.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Importøren
13.02.2020 kl 16:21
2582
Flere ser mulighet for ett mulig kommende contango marked, med flytende lagring.
https://min.e24.no/meglerhus-mener-corona-knekken-er-kj-psmulighet-i-tank/a/BRE0nl
https://min.e24.no/meglerhus-mener-corona-knekken-er-kj-psmulighet-i-tank/a/BRE0nl
Redigert 20.01.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare