PHO- Gjeldfritt selskap mot akselererende overskudd.

focuss
PHO 04.02.2020 kl 10:10 16387

Photocure er nå i sentrum av en turnaround situasjon. Mange år med underskudd skal snus til mange år med overskudd. At et selskap går med overskudd er ikke noe spesielt, men er det andre selskap på oslo børs som er gjeldfritt som går med overskudd? Ingen jeg kjenner til. Og Photocures overskudd vil trolig øke hvert år i mange år fremover. Q4-19 blir trolig det store vendepunktet for PHO og det er morsomt at interessen for Photocure blant investorer er i en sterk stigende trend. TV oppslag på Fox TV i USA vil også bidra til en bredere forståelse for hva selskapet faktisk har fått til. Med beste behandling i et av USA`s største kreftmarked kunne ikke forholdene ligget bedre til rette for vekst.
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
focuss
04.02.2020 kl 23:53 2906

Stinke
Som forventet ett ynkelig svar fra deg etter at jeg påpekte det faktum at Healtcap ikke har vært noen lykke for nano. Du burde kanskje heller ta opp tråden på Nano tråden men det tør du vel ikke. PHO gikk 60 % etter Q2-18 og 60% etter Q3 -19 så det du kommer med er bare vrøvl.
Slettet bruker
04.02.2020 kl 23:57 2888

Har da besvart på usaklighetene dine på Nanotråden. Jeg registrer at du synes det er mer greit med Spetalen brødrene som aksjonær enn et av verdens mest proffe biotekinvesteringsselskap som investorer på laget. Du om det, men helt ubegrunnet.

Og det er ingen grunn til ljuge, jeg har fulgt Pho lenge nok, og de fleste gangene har kursen krakket etter Qs, Akkurat det samme påpekte Geoinvestor for døve ører.
Redigert 05.02.2020 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Fevang
05.02.2020 kl 00:11 2876

Da er det jo bare å vente på krakket som du mener kommer senere i denn mnd.

Du regner jo med at historien gjentar seg - og historisk har det jo lønt seg å kjøpe som bare rakkern på disse fallene....
Ypperlig
05.02.2020 kl 00:20 2865

-geoinvestor

Fikk meg en god latter der. Snakk om helgardering og dobbelt-moral. Ja, her lukter det råttent egg kan du si. En som utvilsomt har tapt litt penger og blander følelsene sine inn i det fundamentale. Så hva har fått deg til å tvile så mye nå da plutselig? Dårlig erfaring med tidligere presentasjoner? Den er tynn. Det er ikke heller han styggen på ryggen som snakker til deg?
HrDuck
05.02.2020 kl 00:24 2870

Tror Geoinvestor gjør en klassisk feil som mange gjør ved aksjeinvesteringer. Man gjør sine vurderinger på magefølelse og ikke basert på å sette seg inn i selskapet. På den måten vil man stort sett mene at en aksje som var på 80 kroner og ble til 60 kroner er billig. Motsatt vil man mene at en aksje er dyr fordi den har gått fra 60 til 80 kroner.
Hva er grunnen til at så mange "investorer" gjør denne feilen? Jeg tenker at det kun er to grunner til at dette skjer: Mangel på evne eller mangel på vilje. Mange har ikke kunnskap nok til å gjøre en kvalifisert vurdering. Skal man heve seg fra dette så kreves det mye innsats. Står det på viljen (eller latskap for å være litt mer direkte) så må man også legge inn mer innsats. I begge tilfeller er det altså sånn at det kreves vilje til å gjøre en jobb. Har man ikke den viljen så bør man spørre seg om ikke fond er en mye bedre måte å investere på. Man kan ha flaks, men oddsen er ikke i favør av å handle enkeltaksjer. Man blir gjerne et offer for å kjøpe "populære" aksjer og mangelfulle vurderinger basert på at "dette har skjedd før og vil sikkert skje igjen" (som jo Geoinvestor bruker som argument).

Hva tror jeg så om fremtiden for PHO? Dette er helt mine egne vurderinger og hver enkelt får selv gjøre seg opp en mening om de tror mine tanker er realistiske eller ikke. Er man uenige så vil det være nyttig for forumet om man sier hva man mener er feil og hvorfor det er feil. Og ja, jeg eier aksjer så la det ikke være noe tvil om at jeg kan hevdes å være "biased". Men jeg eier aksjer nettopp pga mine tanker om selskapet.

PHO har to produkter som man kan si har en verdi. Så langt har de mottatt en del millioner for Cevira-avtalen (Asieris). Likevel så setter jeg verdien til Cevira pr i dag til null. Ikke fordi at det nødvendigvis er rett, men jeg vet for lite til å sette en verdi på dette produktet. I tillegg er det alltid hyggelig å ha en ukjent potensiell verdi som ligger i bakgrunnen for de andre vurderingene.

For Hex/Cys er det mer tall og utsikter å basere vurderingene på. Jeg har valgt å dele opp i to marked: USA og resten av verden (i all hovedsak Europa).
Europa er lavere margin (pga utlisensiering) enn hva tilfellet er for USA (egen salgsorganisasjon).
Driftskostnader (x varekost) var pr Q3-2019 på knappe 160 mill NOK (Q3 51,8 mill NOK). Kostnader knyttet til USA-organisasjon er i stor grad allerede tatt. Likevel kalkulerer jeg med at Driftskostnader i 2020 vil havne på 220 mill NOK (dere kjenner igjen tankegangen fra Cevira - forsiktighet...). Fremover antar jeg at Driftskostnader vil øke med 10% årlig pga økt aktivitet i USA.
Cost of goods sold (varekost) setter jeg til 10%. Dette er nok en del for høyt (Q3-2019 på 7,7%) og marginene vil bedres ytterligere etter hvert som US øker sin andel i salgsmixen. Men igjen - forsiktighet....
Inntekter fra Europa ligger rundt 110 mill årlig og jeg antar at dette kommer til å bli uendret fremover.
I USA har det vært en grei vekst så langt. Pr Q3-2019 så var inntektene USD 8,1 mill. Jeg antar at de havner litt over 3mill usd i inntekter for Q4 og for 2019 totalt et sted mellom 11 og 12 mill USD. Dette er en økning fra 7,8 mill USD i 2018.
For 2020 har selskapet "guidet" 20-25 mill USD omsetning (kun USA). Jeg setter guidet i hermetegn for dette er en målsetning som selskapet har uttalt over lenger tid. Skal de oppnå dette må veksttakten øke (til ca 80%). Jeg er usikker på om dette er realistisk og bruker dette kun i en "best-case" vurdering. Realistisk tror jeg vi bør kunne forvente et omsetning på 16 mill USD i 2020 (kun USA). Dette vil i så tilfelle innebære en vekst rundt 45% i 2020. Mitt "base-case" er 16mill USD i 2020 og en årlig vekst på 50% fremover.

Når jeg bruker tallene i "base-case" så får jeg da et overskudd (i kroner) på 8,6 mill i 2020, 51,4 mill i 2021, 124,4 mill i 2022 og 243,5 mill i 2023.
Så vil man kanskje tenke at 8,6 mill ikke er så imponerende i 2020 og det ville vært tilfelle om man så bort fra trenden i økte inntekter og høye marginer. Priser man selskapet til 20x resultat så vil det innebære en aksjekurs på 221 kroner i 2023. I virkeligheten (om estimatene slår til) vil prisingen komme langt tidligere. Og merk hva som skjer om man viderefører veksten til 2024. Da vil resultat være over 440 mill kroner og 20x resultat gir da en aksjekurs på over 400 kroner. Samtidig vil de i 2024 for første gang havne over 5% markedsandel. Oppsiden for vekst er altså til stede.

Hva så om vi regner på et "best-case" som jeg setter til 20mill USD omsetning (USA) i 2020? Dette betyr en omsetningsvekst US på ca 80%, viderefører vi dette i årene som kommer får vi et resultat (Norske kroner) på 41 mill i 2020, 148,6 mill i 2021, 357,6 mill i 2022 og 751 mill i 2023. Med samme 20x resultat så gir dette en aksjekurs på 683 basert på 2023 resultat. Markedsandel i 2023 vil da være knappe 7% og fortsatt oppside for vekst.

Igjen, husk at aksjemarkedet ser fremover. Havner resultat og vekst noe i nærheten av mitt "base-case" så vil aksjekursen passere 200 langt tidligere enn 2023. Oppnår selskapet en vekst rundt 80% som i mitt "best-case" så vil 500 være nærmere enn hva man tror når man i dag sitter og krangler om kursen skal over 90 eller under 80 igjen. Det blir bare støy og fort glemt når resultatene materialiserer seg fremover. I tillegg vil man da være bare et par år unna Focuss sitt mye omtalte 1900kr pr aksje. I den faktiske verden vil et selskap med 90% margin og 80% vekst prises langt høyere enn 20x earnings langt tidligere.
Legg også merke til at selskapet på ingen måte er avhengig av å levere 20mill usd i 2020. Tvert i mot, oppnår de "guiding" så vil kursen eksplodere (for regnestykkene over er det flere som klarer å gjøre).

edit: Enig eller uenig, dette er tanker og vurderinger hver enkelt bør gjøre seg som investor. Lykke til uansett hvilken konklusjon dere måtte komme frem til.
Redigert 05.02.2020 kl 00:32 Du må logge inn for å svare
focuss
05.02.2020 kl 00:29 2860

Får bare gjenta svaret jeg ga deg på Nano tråden da.

Stinke
Hvis valget sto mellom Spetalen og Healtcap hadde jeg valgt Spetalen uten å blunke. Costa burde fått sparken langt tidligere men det skjedde ikke før dagen etter jeg påpekte at han satt i en dobbelt rolle for healtcap.
geoinvestor
05.02.2020 kl 00:35 2845

Når kursen var under 30 var det beviselig et oppsidepotensiale. Historien viser at jeg hadde rett. Og jeg tjente godt på det. Solgte meg ut da jeg mente kursen hadde gått for mye og tar ikke i aksjen før de beviser at salget eksploderer. YoY økning på 50% fra et lavt nivå holder ikke. Det blir ikke milliard overskudd av det. Oppside kan det sikkert være på lang sikt, men den når neppe 100 kr igjen før de viser god inntjening. Utgiftene er rett og slett for store. Produktet er ikke lettsolgt nok. Det tar for lang tid. I mellomtiden kommer flere av de andre biotekselskapene i Norge til å inngå avtaler med top10 biotekselskaper. Spetalen og co kommer til å selge seg ut igjen ved første anledning og gruse kursen.
Redigert 05.02.2020 kl 00:36 Du må logge inn for å svare
focuss
05.02.2020 kl 00:38 2846

Greia ble at den situasjonen Healthcap hadde invitert Costa inn i var rett og slett for dum.
focuss
05.02.2020 kl 00:42 2832

geoinvestor
Klarer du ikke å se at oppsiden er mer opplagt i dag enn da når kursen var 30 så sliter du virkelig.
Slettet bruker
05.02.2020 kl 00:42 2830

Costa sluttet i Nano for noen år siden. Det virker som du kritiserer Costa, og da retter du feil skyts.

Når det gjelder hvilke selskaper Health Cap investerer i så har de valgt Nano. Her er begrunnelsen:

STRATEGY
HealthCap’s investment objective is to achieve significant capital appreciation by focusing on diseases with high unmet medical needs and breakthrough therapies. A cornerstone of the strategy is to invest in companies developing therapeutic interventions that have the potential to significantly improve patient outcomes. HealthCap funds are looking to back companies developing targeted therapies for rare diseases (orphan drugs), cancer and genetic diseases, among others. HealthCap has substantial experience in assisting start-ups and emerging companies growing into businesses ready for initial public offerings or trade sales. HealthCap funds will not make an investment unless there are realistic avenues to make a timely exit at an attractive return.



Investment Criteria

Investment opportunities are analyzed based on, among others, the following criteria:

Addressing unmet medical needs
High degree of innovation / breakthrough therapies
Adding value to the health care sector / reimbursement strategy
Strong intellectual property rights
Clear regulatory strategy
Attractive to strategic partners
Beneficial risk / return profile
Capital efficient business model
High quality management

Må legge til at de ikke kaster ut pengene sine på hvem som helst, her sitter det professorer og investeringsanalytikere som vurdere selskapene grundig før de går inn med store penger. Ikke det minste rart de har valgt å bli Nanos største aksjonær der potensialet er skyhøyt på kort sikt, megahøyt på lang sikt.
focuss
05.02.2020 kl 00:46 2822

geoinvestor
Kan forøvrig ikke huske jeg så deg på forumet den tiden jeg promoterte PHO når kursen var 20-30. Følte jeg var veldig alene den tiden. MM var riktignok ivrig i å få sparket Hestdal. Men geoinvestor. Nei.
focuss
05.02.2020 kl 00:50 2811

Stinke
Skjønner du ikke stoler mye på egen dømmekraft. Latterlig men typisk for amatører. Skryteliste til investerings fond som dokumentasjon. Herregud Stinke. Trekk deg tilbake til dine andre Nano amatører.
geoinvestor
05.02.2020 kl 00:55 2800

Trenger ikke promotere selskap jeg investerer i dag og natt slik som deg. Jeg skriver når det passer meg. Du mener oppsiden er større nå enn da den sto i 20 kr. Ok, det får stå for din regning. Triggere som ikke var utløst da den sto i 20 kr er i dag et faktum. Dette var triggere som var høyst aktuelle/mer aktuelle den gangen enn i dag. Det viste seg å føre til stor oppgang. Hvilke triggere skal føre til stor oppgang nå annet enn økt salg og positiv cashflow? Mye/en del av oppsiden er tatt ut. Altså mindre oppside.
HrDuck
05.02.2020 kl 00:59 2802

re geoinvestor,

om du mener at mye (begrepet "en del" sier jo ingenting, det er jo tilfelle for alle aksjer som har økt) av oppsiden er tatt ut så bør du lese innlegget mitt over.
Redigert 05.02.2020 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
focuss
05.02.2020 kl 00:59 2800

geoinvestor
Spørsmålet er for dumt til å bruke en kalori på. Du bør fokusere på å redde stumpene i tankmarkedet.
geoinvestor
05.02.2020 kl 01:02 2792

Solgt meg ut av tank for lengst. Ble gevinst der og gitt... Ikke overrasket over mangel på argumenter. Men likefullt, er ikke negativ til pho. Er bare skeptisk til oppsiden i aksjen i 2020. Mulig fremtiden ser lys ut. Men i et aksjemarked må man finne de casene som gir best gevinst til enhver tid. Der er ikke pho i øyeblikket.
Redigert 05.02.2020 kl 01:03 Du må logge inn for å svare
focuss
05.02.2020 kl 01:03 2792

Jeg kan vedde en million på at du aldri har kjøpt en Pho aksje for 20 kroner i moderne tid. Dvs etter fase 3 studiet. (Hvis du vet hva det er)
geoinvestor
05.02.2020 kl 01:05 2788

Der kom usaklighetene ja. Da gidder jeg ikke bruke mer tid på deg. Lykke til.
focuss
05.02.2020 kl 01:08 2777

geoinvestor
Du mener PHO ikke gir best gevinst fremover. Trengs ikke mye baller for å vurdere hvem som ikke blir aller best. Men hvem mener du blir best. Har du baller til å fortelle det?
HrDuck
05.02.2020 kl 01:09 2778

Modererer deg en god del her nå ser jeg. Ditt første innlegg var at PHO ikke ville levere særlig overskudd på lang tid. Nå er det at andre selskap har større oppside på kort sikt. Helt ærlig så tror jeg ikke du har noe særlig peiling på hva utsiktene er fremover til store overskudd. Uansett så ser det ikke ut som at utsikter til større overskudd i nærmeste fremtid er noen faktor for deg basert på hvilke selskap du har tro på.
Redigert 05.02.2020 kl 01:09 Du må logge inn for å svare
focuss
05.02.2020 kl 01:11 2773

geoinvestor
tror du får slå opp i fremmedord ordboka å finne ut hva usaklig betyr. Det er ikke å påpeke en løgn, det kan jeg fortelle deg.
geoinvestor
05.02.2020 kl 01:15 2769

hr duck. Trengte bare å lese første linje i ditt lange innlegg over for å konkludere. Har nok satt meg vesentlig mer inn i pho enn du noengang kommer til å gjøre. Har en lang historie i denne aksjen over de siste 10-12 år. Baserer mitt valg om å stå utenfor aksjen på min kunnskap om selskapet og min manglende tro på at selskapet skal generere store overskudd i overskuelig fremtid. At dere er uenig er selvsagt ikke overraskende da dere er biased som du selv sier. Håper pho lykkes og at jeg tar feil. Men mener oppsiden er større i andre biotekselskaper på nåværende tidspunkt.
Lykke til.
focuss
05.02.2020 kl 01:17 2771

At vi får besøk av skribenter som ikke har tro på Pho fremover får vi bare venne oss til. Det kommer til å bli flere og flere som gjør det. Ikke viktig. Det som er viktig er at stadig flere vil se PHO som en god investering. Kanskje den aller beste på OSE i 2020 og 2021 og 2022.
Redigert 05.02.2020 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
HrDuck
05.02.2020 kl 01:19 2765

Håper at du uttrykker deg litt feil når du skriver at du bare trengte å lese en linje for å konkludere. Hadde du holdt ut noen få linjer til så ville du fått med deg at sånt kaller jeg latskap. Men lykke til videre du også :)
geoinvestor
05.02.2020 kl 01:22 2761

Har ingen problemer med å si hvilken aksje jeg har troen på. Dette er en pho tråd, så tenkte å holde meg til pho her. Men siden du spør skal du få svar. Pcib har stor/størst oppside, trvx kan bli bra i 2020 basert på den lave markedcapen og spennende pipeline. Ellers er det mange andre som og kan bli bra. Nano etter emisjonen, Bgbio er spennende, Ultimovax kan bli bra.
Satser selv mest på pcib og trvx nå.
Tenker flere av disse signerer store avtaler i løpet av 2020. Kanskje til og med et oppkjøp. Den som lever får se.
geoinvestor
05.02.2020 kl 01:23 2760

Som sagt her duck, jeg vet det meste om pho. Trenger ikke lese din analyse.
focuss
05.02.2020 kl 01:23 2762

geoinvestor
At du har 10-12 års erfaring med PHO dokumenterer jo ikke annet enn at du er en dårlig investor. Hvordan tror du den erfaringen skal bringe noe fornuftig inn i det som nå er dagens situasjon? Men det er en god ting med det du skriver. Det bidrar til dokumentasjon av hvorfor PHO er en missforstått uoppdaget aksje slik den er i dag.
geoinvestor
05.02.2020 kl 01:25 2746

Solgte pho på dagens situasjon, så skjønner ikke hva du mener.
focuss
05.02.2020 kl 01:27 2750

Huff. Jeg slutter aldri å forundre meg over folk som mener PHO er en dårlig investering fordi de har vært i aksjen i 10-15-20 år. Ikke mye dynamikk i den tankegangen.
geoinvestor
05.02.2020 kl 01:32 2741

Har aldri sagt at pho er en dårlig investering. Bare at oppsiden er marginal i forhold til andre aksjer på nåværende tidspunkt. Dere tjener kanskje mer enn indeksen i 2020, men blir heller ikke overrasket om den faller. Kanskje den står i 200 kr om 10 år, men det er for dårlig og for usikkert til å basere seg på. Vet ikke hvor lang tidshorisont dere har for deres investering, men det må være kjedelig å se kapitalen ligge å råtne i et tregt selskap når dere kan ta 10 gangen i et annet for så å reinvestere i pho på et senere stadium om ønskelig.
HrDuck
05.02.2020 kl 01:35 2743

Geo….. Du skriver "kanskje den står i 200 kr om 10 år"..... Anbefaler deg fortsatt å lese mitt innlegg (selv om du synes det er langt). Når du sier at den kanskje står i 200kr om 10 år så har du virkelig ikke satt deg inn i caset. Oppsiden er langt større. Med dagens veksttakt vil aksjen være langt høyere lenge før.
geoinvestor
05.02.2020 kl 01:52 2734

Seriøst, du tror selskapet vil øke salget med 50% hvert år fremover? De klarer ikke sin egen guiding en gang. 50% fra et lavt nivå er ikke noe problem. Problemet kommer når markedet begynner å bli modent og de selger mer enn i dag. Da blir det verre å øke salget med 50% i året. Hvis du mener selskapet skal prises til 20x resultat så bør kursen raseres i år da de ikke tjener noe særlig med penger. Oslo børs er heller ikke markedsplassen som priser biotek spesielt høyt, så de 221 kr i 2023 tror jeg du kan se langt etter om ikke Cevira overrasker på oppsiden.
Angående guiding. Hva tror du skjer med kursen når de må justere guiding ned?
HrDuck
05.02.2020 kl 02:19 2727

så utrolig trist at du ikke klarer å lese mitt første innlegg fordi du syntes det var for langt. Der kommenterer jeg alle de punktene du nå snakker om. Blant annet punktet om modent marked (med 50% vekst vil de ha ca 3,2% av markedet i 2023) og prisingskurven (at aksjekursen vil ligge i forkant av resultatene). 50% vekst er cirka det de har nå. Du får prøve å stave deg igjennom det jeg har skrevet evt. vente på at noen gidder å lage en tegneserie som illustrerer mine poeng.
Redigert 05.02.2020 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2020 kl 08:08 2591

Gutter og jenter, en skribent som geoinvestor må dere ikke bry dere om, personen forjener ingen oppmerksomhet.
Vedkommende har solgt sine PHO aksjer med tap og er surbitter, det skinner tydelig gjennom i innleggene.

Blant annet skrives:
"De klarer ikke sin egen guiding en gang" -- --- Hvordan kunne påstå det når guidingen for 2020 stadig ligger fast og q4 enda ikke er presentert.

Hehe, ikke mye å bruke tid på, sikkert en av Rischioso sine disipler som forventet at kursen skulle ned på 60-tallet, idag ser vi kanskje 90.
Må si jeg koser meg stort som Pho investor og ler av de som solgte seg ut.
HrDuck
05.02.2020 kl 09:13 2482

Til ditt spørsmål helt på slutten: Det heter om og ikke når de justerer guiding. Men her tror jeg igjen du blander inn forsøk på å gjette kortsiktige utslag. Mine regnestykker sier ikke noe om hva kursen vil være en uke frem. Men hadde du lest gjennom innlegget mitt så ville du sett at jeg i mitt "base-case" har omsetning US på 16mill usd for 2020 og en årlig vekst på 50% (som ikke er langt unna der de har vært så langt). Da mener jeg kursen har potensiale til ca en tredobling i løpet av et år eller to (avhengig av hvor tidlig markedet vil prise dette inn). I ditt spørsmål så antyder du at en evt omsetning under 20mill Usd vil føre til kursfall. Det er jeg slett ikke sikker på er tilfelle, men beregningene forandrer seg uansett ikke.

Og sånn at du ikke tviler geoinvestor: Om de klarer 20mill usd så vil kursen eksplodere oppover.
Redigert 05.02.2020 kl 09:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2020 kl 09:39 2437

Sluttkurs over 87 er positivt teknisk.
For de som bryr seg om slikt.
kreinh
05.02.2020 kl 09:54 2412

Ja, jeg har sett på 87 som motstand og 80/81 som støtte...
Slettet bruker
05.02.2020 kl 09:59 2368

Takk, men det betyr ikke så meget nå om dagene.
Synes handelsmønsteret den siste tiden bærer preg av økt interesse og akkumulering, tror det meste kan skje framover nå.
Londonmannen
05.02.2020 kl 10:18 2324

Når du frimodig hevder at oppsiden til PHO er marginal, da skjønner jeg ikke hvorfor du bruker så mye energi på PHO. Spar din energi til selskaper du har tro på og glem PHO.
focuss
05.02.2020 kl 10:39 2285

LM
Tror ikke han har filla peiling på hva han skriver om når det gjelder PHO. Ellers en god dag på jobben så langt med alle mine tre største i fin utvikling. PHO, Ultimovacs og Crayon. PHO selvfølgelig den klart største. Ingen konkurrerer med den når det gjelder R/R.