Når ser vi 40 igjen?

omac
NAS 04.02.2020 kl 13:37 6919

Jeg tipper før stengetid i dag. rep. emi. avlyst og shorterene har spillt ut kortene sine for denne gang.
Raspeballe
04.02.2020 kl 13:49 6825

Siste dagers dropp pga en lei influensa.
Jaja blir det billig med sydentur pga den influensa så er det bare å pakke kofferten.
Markedet overreagerer alltid.

(Eier aksjer i Norwegian)
Redigert 04.02.2020 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Sann
04.02.2020 kl 14:15 6658

Ja nå er det kort vei til 40 og videre opp. Helt utrolig at noen selger på disse nivåer nå og før dagen i morgen. Spennende fremover nå og svært bra med avklaring og kansellering av rep emi. Tror svært gode nyheter i tillegg er nært forestående vedrørende erstatningssaken.
stud_trd
04.02.2020 kl 14:40 6510

Bare tenk på besparelsene med oljeprisene som er nå... ;-)
Strategi
04.02.2020 kl 15:50 6244

For de som har solgt og de som har satt short hadde jeg dekket inn svineraskt.

Her er det bare oppside i nyhetsbildet fremover.
Tror på sluttkurs godt opp på 37 tallet i dag.
Redigert 04.02.2020 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
EliotS
04.02.2020 kl 16:46 6065

Kursen på Norwegian, Lufthansa og SAS har nærmest gået hånd i hånd de siste uker. I dag kom Norwegian litt højere men det skyldes jo nok den selskapsspecifikke nyhet om at rep emi er avlyst. De andre steg kun 2-3 %.
Restplassno
04.02.2020 kl 19:11 5783

Flyselskapene i USA flyr høyt i kveld. Regner med også NAS gjør det i morgen, spesielt mht torsdag.
Mado
04.02.2020 kl 21:51 5395

Innen fredag 39,- eller 40,-, men i morgen paserer vi 37,- og vi ser 38,-.
Strategi
05.02.2020 kl 06:59 4950

Mitt tips er at vi ser kursen veldig raskt tilbake til 42-43.
Det kan gå på få dager dersom trafikk tallene er ok samt basert på utelatelse av rep. emisjon.
Sann
05.02.2020 kl 09:19 4622

Ja kursen kan stige raskt nå og nok mange som håper på en dipp for å komme seg inn før dagen er omme. Markedet fokuserer nå kun på trafikktall men aller mest på børsmelding i erstatningssaken som jeg tror lander når som helst. Det er svært uheldig for begge parter å dra dette ytterligere ut i tid. NAS drar også meget positive tall fremover vedr drivstoff kostnader og selv om selskapet allerede har inngått prisavtaler utelukkes ikke at nye avtaler er inngått.
Restplassno
05.02.2020 kl 09:49 4485

Noen som har tilgjengelig DNB eller andres estimater for trafikktall i morgen? De pleier vel å kaste ut noen forslag
SomSa
05.02.2020 kl 10:46 4227


Svenske myndigheter planlegger sjokkheving av flyskatten
Regjeringen skal gjøre det dyrere å fly i Sverige. Flyekspert tror dette vil få svært negative følger.
https://www.nettavisen.no/okonomi/svenske-myndigheter-planlegger-sjokkheving-av-flyskatten/3423918935.html
Restplassno
05.02.2020 kl 11:04 4156

Han tror det vil få følger for innenlandstrafikken, hvor Nas ikke flyr, men aller mest sier han at denne kostnaden legges på det svenske folket, fordi LCC-kapasitet vil trekke seg ut da man kan oppnå bedre marginer andre steder. Tror ikke oslo-stockholm påvirkes av et påslag på 15 kr for samtlige selskaper. I verste fall flyter kundestrømmen til mer konkurransedyktige priser hos Nas, om de er så prisfølsomme. Nas la vel og ned base her samt alle langdistanse-flyvninger, og bare noen få % av nas-trafikken foregår til/fra Sverige.

Også verdt å merke seg at dette er et forslag, og at det, hvis det blir vedtatt, gjelder fra tidligst 2021.
Sann
05.02.2020 kl 11:15 4080

Ser ut som kursen tar av lenge før jeg antok idag, over 38 nå. Hadde riktignok regnet med et race de siste par timene men at vi ser denne stigningen allerede før lunch viser vel bare ar markedet er optimistisk til NAS fremover.
Sann
05.02.2020 kl 11:41 3997

Ser ut som shorterne kan få kalde føtter etterhvert nå. Shortposisjonene i Nas har ikke endret seg noe de siste ukene i motsetning til øvrige flyselskaper som har hatt økning i shortposisjonene. Shorterne har nok skjønt at Nas kan gå motsatt vei og faktisk høste store gevinster under Coronaemedemien. Ikke bare de lavere drivstoffkostnadene men også det faktum at reiseaktiviteten innen europa øker og langdistanse reduseres. I tillegg vil billettprisene øke med etterspørselen og med færre fly i tjeneste hos flere av selskapene. Skal ikke utelukke en shortskvis med det første.
Nybraaten
05.02.2020 kl 11:41 3990

Skal vi over 39 i dag?
Nybraaten
05.02.2020 kl 11:43 3981

Er selv lige gået i plus med NAS, 3000kr, jubiiiii, så er der fest
skerptiker
05.02.2020 kl 11:48 3934

Trafikktallene bør bli kjempebra, og NAS tjener nok stadig mer penger per passasjer. Kursen var over kr 60 i mars 2019, og dit bør vel aksjen gå i mars 2020?
Strategi
05.02.2020 kl 12:00 3879

Tipper seriøst at vi slutter dagen over 39.-
Vi får se.
42-43 +++ til uka.
Slettet bruker
05.02.2020 kl 12:01 3864

En del av short er en hedge☂︎ for obligasjons eierne
Ikke mange som svetter.
Epona
05.02.2020 kl 12:51 3677

To torsdager nå kan bli to jubeldager.
Slettet bruker
05.02.2020 kl 13:04 3601

Er tiden mellom jul og påske en blir feit
Herman*
05.02.2020 kl 13:23 3528

Det ligger en del triggere foran oss. Hva mener dere er utfallsrommet (prosentvis økning i aksjekurs) på henholdsvis trafikktall, q4, Boeing kompensasjon og FAA godkjenning?
Restplassno
05.02.2020 kl 13:46 3441

Kan helt sikkert gå til 50 bare på kommende trafikktall og Q4 som peker mot 2019 i overskudd, dersom coronaen ikke blusser opp i media igjen, og oljeprisen holder seg under ~58 usd den neste mnd. Deretter går den vel 10% i hvert fall om man får en tilsynelatende god deal med boeing, og 10-15% ved FAA-godkjenning som peker mot at man kan være i fulldrift like etter sommeren. Jeg bare slenger ut noe, vanskelig å kvantifisere slike ting.

Deretter kommer sommeren, som sannsynligvis driftsmessig gir litt bedre q2 enn i fjor og forhåpentligvis likt eller bedre q3 (justert for oljepris, altså kommer gevinst på olje year on year i tillegg her).

Jeg er for øvrig i en q4-boble nå. Gjør research på hvor mye resultateffekt av flysalg som leveres i q4 og nofi (drøyt 900 mill) blir, og om denne kan vippe Q4 og dermed hele året, greit i pluss. Veldig spennende så langt, ser ut til at det kan være en god porsjon resultateffekt så langt. Og det er mange fly som skal selges. Om noen har innspill her, gjerne kom med kommentarer. Alt som er tilgjengelig er likviditetseffekt.
Redigert 05.02.2020 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
05.02.2020 kl 14:31 3264

Vil dere fortsatt si Nas er en oppkjøpskandidat?
Sann
05.02.2020 kl 14:37 3226

Som jeg antydet tidligere tror jeg at reiseaktiviteten innen europa øker og langdistanse reduseres med videre utvikling av Coronaviruset i Asia. Flere vil legge sine reiser innen Europa i stedet for langdistanse flygninger. I tillegg vil billettprisene øke med etterspørselen og med færre fly i tjeneste hos flere av selskapene. Dette kan Nas profittere på med mindre en pandemi oppstår og rammer Europa hardt, noe jeg tviler på. Alle triggere ligger derfor nå til rette for en reell større oppgang på de punkter du også legger til grunn.
Sann
05.02.2020 kl 14:42 3193

Ser ut som mange startet sin inngang et par timer før børsslutt. Kan nok bil mange som vil inn døren i sluttminuttene i dag.
shokosta
05.02.2020 kl 14:52 3135

Det hadde jo vært hyggelig med et resultat på plussiden, uansett hvor lite det måtte være, men jeg tviler nok på at den nye CEO er like interessert i dette nå, som dere og jeg er... Enhver ny sjef vil gjerne ha all gammel dritt opp på bordet innledningsvis, for deretter å få æren av å snu skuta selv - litt som Donald i USA. Nå tror jeg samtidig at vår nye mann vil prøve å finne en balanse mellom gammel moro og gode tall, men tviler som sagt på om han vil strekke seg veldig langt for dette. Men deretter vil nok pipa få en annen lyd, og jeg både håper og tror at aksjekurs skal godt opp i året som kommer!

En annen sak som jeg stusser veldig på er all diskusjon omkring Boeing og erstatning. Jeg tror nok at det ligger mye spennende i kurven som man diskuterer her, da jeg er ganske sikker på at de ellers ville hatt denne på plass for lenge siden. Husk at Turkish Airlines dagen før de fikk sin avtale på plass, og meldte at de ville gå rettens vei for å få erstatning, vips så gikk det timer og avtalen var på plass. Det kunne helt sikkert også NAS gjort, men her diskuteres det nok enda mer enn bare cash, tenker jeg...
Nybraaten
05.02.2020 kl 14:55 3106

Hvornår får vi nogle estimater på trafiktal? NAS bliver ikke solgt, ingen forhandlinger på bordet er der blevet sagt
Restplassno
05.02.2020 kl 15:56 2894

Får vel trafikktall i morgen, har ikke sett snurten av estimater fra noen.
Mado
05.02.2020 kl 19:35 2508

Akkurat som jeg skrev i går, vi paserte 37 og set 38,- og vi ser 39,- eller 40,- innen fredag.
Epona
06.02.2020 kl 09:55 2139

Den bør krype over 40 i dag, men over 75 når de virkelig store nyhetene blir lagt fram.
omac
06.02.2020 kl 10:06 2089

Vi har vært på 40,20 i morgenhandelen
Sann
06.02.2020 kl 11:10 1939

Føringene som serveres på Q4 blir nok svært bra, selskapet har gjort de riktige grepene og det eneste som gjenstår er erstatningen som vi vet kan landes når som helst. I tillegg har selskapet garantert gjort nye kjøpsavtaler på drivstoff til svært hyggelige priser. Kursmålet ditt på 75 er ikke urealistisk men jeg tror vi fort skal godt over 50 de kommende uker.