West Mira i jobb igjen og Bollsta ikke langt fra Bergen


Nå sier flere at denne er billig. Vi får håpe vi har sett bunnen for lang tid fremover og at vi nå kryper sakte oppover etterhvert som inntekter kommer på begge West riggene.

West Mira er snart på kontrakt igjen etter en snartur der den monterte ny livbåt i Kristiandsund og det er en rate på 290.000 usd pluss bonus og selskapet har betalt 365 mill usd for riggen. West Bollsta er kjøpt til 400 mill usd og var i Spania og er nå på vei til Norge til en kontrakt med Ludin på 305.000 usd pluss bonus. Må först godkjennes og gjöres klar i Bergen. Selskapet har ca 400 mill usd i gjeld med 2 HE rigger på kontrakt. Nodl vil generere gode kontantstrømmer i 2020 og vil være en av få som vil gå med overskudd. Disse riggene er kjøpt til stor rabatt og de trenger ikke like høye rater som det var tidligere i nordsjøen. West Bollsta var bestilt til nesten 700 mill usd av Fred Olsen Energy. Nodl har også billig gjeld i forhold til sine konkurrenter med 350bps+libor.

Da selskapet kjøpte West mira for 365 mill usd og hentet inn 230 mill usd til 43 kroner var markedet for HE rigger helt elendig og ratene var rundt 150.000. Nå er west mira på kontrakt på dobbel rate av dette. West mira og West bollsta er priset til ca 500 mill usd idag i følge Bassoe.

Her er presentasjonen med forventet inntekter av inngåtte avtaler fremover som kom den 9 desember.

http://www.northerndrillingltd.com/wp-content/uploads/2019/12/Northern-Ocean-Company-Presentation.pdf
Redigert 04.02.2020 kl 19:31 Du må logge inn for å svare

Transocean opp 6,3 % i Usa. Tid for litt rigg igjen ?

https://finance.yahoo.com/quote/RIG?p=RIG
habbiten
04.02.2020 kl 19:18 2102

Her var det mye feilinformasjon. NODL hentet 250mUSD 9 november 2017 til 64kr aksjen og 250mUSD til 68 kr aksjer 10 mai 2018. Semiriggene er skilt ut til et nytt selskap (Northern Ocean,) NODL eier ca 70% av dette. Videre har Northern Ocean en gjeld på 465mUSD mens NODL etter hva jeg vet ikke har gjeld i det hele tatt.

Northern Ocean hr fått seg ny nettside: www.northernocean.no

Det siste av betydning for Nodl jeg har funnet i denne omgang kommer her :

"West Aquila og West Libra er aktuelle i Seadrill/Sonangol samarbeidet, der Sonangol stiller med to 7th generasjon ultra-deepwater capable drillskip fra DSME, samme verft og samme rigger som West Aquila og West Libra. I avtalen står det at Seadrill skal stille med to drillskip som de enten eier eller opererer. Når jeg sjekker de drillskipene Seadrill eier, så består deres flåte utelukkende av 6th generasjon skip eller dårligere, og det ville være rart om Sonangol gir bort 50% andel av sine to 7th generasjon skip i bytte mot 50% eierandel i to 6th generasjon skip.

Dermed ser jeg det som høyst sannsynlig at det er West Aquila og West Libra som er tiltenkt denne avtalen. Samme rigger fra samme verft. Og Seadrill presiserer i meldingen: The Seadrill drillships will be from our existing owned or managed fleet. (Siste del av denne setningen kan indikere at det kan bli disse to).

habbiten
04.02.2020 kl 19:32 2056

Veldig fint hvis riggene blir puttet inn i sonangol men det er uansett bare spekulasjoner.

West Mira er på plass :) og jobben kan starte igjen.

https://www.vesselfinder.com/?imo=9662344
danmark1
05.02.2020 kl 10:02 1688

Lad os få de 2 rigge til levering i 2021 på kontrakt, så sker der noget med kursen.

"Kontrakt verdt 1,7 milliarder. Det henger ikke helt på greip i forhold til hvor mye andre selskaper Seadrill, Odfjell m flere ville gått på en tilsvarende melding i forhold til markedsverdi. Vil en se en reprising av NODL fremover. Kr 65-70 er kanskje et nivå som kan nås?

John Fredriksens riggselskap Northern Drilling får kontrakt fra Lundin Norway for riggen West Bollsta, ifølge en melding.
Kontrakten omfatter ti brønner knyttet til feltet Luno II og funnet Rolvsnes i Nordsjøen, med oppstart i andre kvartal 2020, skriver selskapet.
Kontrakten har en verdi på rundt 200 millioner dollar, tilsvarende 1,7 milliarder kroner. I tillegg er det fire opsjoner på en brønn hver, og hvis alle utøves har riggen jobb til tredje kvartal 2022.

https://aksjelive.e24.no/article/VRV4OW!"

Raten er på 330 000 dollar pr dag, dette må da snart före til kursökning. Litt av en nedtur det har värt her, men nå er to rigger i arbeid og får betalt för Q1 er ferdig. Velger å sitte langsiktig her. (Selv om det har värt dårlig butikk hittil). Nå kommer pengene og da vil jeg tro den kommer til å styrke seg. På ett år har aksjen falt fra 60 kroner og fra topp på 78 kroner på 16 måneder.

Det överste avsnittet fant jeg i en tidligere tråd.
Redigert 05.02.2020 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
danmark1
05.02.2020 kl 12:32 1554

Det fald kan ikke retfærdiggøres, ej heller at aktien ikke stiger mere på den sidste kontrakt. Der har været og er stærke kræfter, der holder kursen nede.
Surik
05.02.2020 kl 13:44 1490

Kanskje de skal kansellere de 2 siste boreskipene også?
Derfor NOL-finten, må bare flytte det som er av verdi først.
pasoc
05.02.2020 kl 13:54 1464

Etter å ha lest meldinger etc. så kan det være for å sikre verdiene, men blir uansett minst 1 år før noe kanselleres. Inntil da kan de prøve få kontrakter på de to 7- generasjons borreskip. Det er det ikke mange som har i dag. Men helt klart at de sikrer verdiene i Nol. Trolig har du rett her, for Fredriksen oppretter nye selskaper der han overfører de nyeste og beste verdiene. Det ser alle at han har gjort de siste årene. Jeg krysser fingrene for sonagol slik at begge selskap blir bra:)

Nye oppdragsgivere vil nok ha fokus på at dette er helt nye rigger som er mer i tråd med miljø og klimapolitikken, der mindre utslipp er viktigere. Så skulle tro disse riggene hadde et fortrinn. Nå har West mira og Bollsta gode kontrakter de nærmeste 2 årene. Så får en se hva det blir til etter dette.
Redigert 05.02.2020 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
Lamps8
05.02.2020 kl 14:37 1423

Vet du om de har anledning til å kansellere de 2 siste boreskipene uten å betale noe for dette?
De mister selvsagt innskuddet de har gjort, men hvis de ikke må betale noe utover dette så er jeg for å kansellere. Blir lite hyggelig kursmessig å finansiere disse i dagens marked og mye skal bedre seg relativt raskt for å bedre UDW markedet, er dessverre alt for mange rigger.
habbiten
05.02.2020 kl 14:59 1397

Etter at NOL er skilt ut er den eneste verdien igjen i NODL at de har mulighet til å kjøpe drillskipene, denne muligheten verdsetter markedet i dag til ca 0 kr, så det vil ha minimalt for kursen å si at det blir lite hyggelig kursmessig å finansiere disse i dagens marked. Det er nok lite nedside igjen i NODL når selskapet har delt ut NOLaksjene til aksjonærene, så det som blir igjen i NODL er uansett bare en mulig oppside. Jeg beholder nok mine NODL etter byttet uansett for jeg ser ingen grunn til å selge en opsjon på UDW-markedet for null og niks.
danmark1
05.02.2020 kl 15:38 1347

JF købte en god million aktier til 27 kr. Det kan ikke være tilfældigt.

Det ble sagt at fordelingen av aksjer i NOL vi väre avklart i löpet av Q1.
Håper at dette kommer allerede ved rapporten den 28 Februar.
Utrolig at vi ligger her nede for det må da bli en fordeling på 42 % som en del påpeker og priser under 20 er ganske utrolig da.
Jeg har og tro på at det blir 42 % fordi at Fredriksen ikke vil utlöse budplikt på hele selskapet, men en vet aldri!

Kikket på rigg i USA og det er deprimerende. Transocean er opp 12 % på 4 dager. Nodl er ned 9 % i samme tidsrom:(
Gjeldsberget SDRL på 3 dager opp 9 %. Skulle en virkelig satset på SDRL ? Får det bare ikke til å stemme.
Diamond offshore i USA og opp 9 %. Det gir i snitt 20 % kursforskjell på bare noen dager mellom disse selskapene.
Skal Nodl holde fölge må den opp til nesten 17 kroner i morgen og selskapet er sikret 100 % arbeid i 2 år med overskudd i kassa.

https://finance.yahoo.com/quote/RIG?p=RIG

Redigert 05.02.2020 kl 21:01 Du må logge inn for å svare
Surik
05.02.2020 kl 21:55 1079

Vet ikke hvilke avtaler de har gjort med verftet (DSME), men vi snakker store summer.
Northern Drilling inngikk mai 2018 avtale om å kjøpe West Libra og West Aquila for $296 mill. per stykk. De har allerede betalt $90 mill. per stykk, resten ved levering (tentativt januar og mars 2021). Med mindre de kan skylde på verftet for ett eller annet (som de gjorde med Cobalt Explorer) eller har sikret seg på annet vis er det nok ingen lettvint vei ut av dette.
Det så lovende ut en stund, Diamond Offshore fikk $280000/dag for 2 boreskip i Senegal med oppstart i 2021 og 2022, men sannsynligvis kommer de neste, lengre kontraktene til å ligge under dette. DNM mener maksimalt $250000/dag. På det nivået dekker du OPEX, renter og avdrag på et lån på $200 mill. men ikke så mye mer.
Nå blir endel anbud avgjort om ikke så lenge (Total i Mosambik, Exxon og Total i Angola, Shell i Malaysia), hvis ikke West Libra og Aquila drar i land noe her ender de kanskje med å skyve på leveringen?
De kommer nok ikke til å ta levering av 2 boreskip for å legge de rett i opplag, da renner pengene ut og aksjekursen går raskt mot null.
Surik
05.02.2020 kl 21:56 1078

Vet ikke hvilke avtaler de har gjort med verftet (DSME), men vi snakker store summer.
Northern Drilling inngikk mai 2018 avtale om å kjøpe West Libra og West Aquila for $296 mill. per stykk. De har allerede betalt $90 mill. per stykk, resten ved levering (tentativt januar og mars 2021). Med mindre de kan skylde på verftet for ett eller annet (som de gjorde med Cobalt Explorer) eller har sikret seg på annet vis er det nok ingen lettvint vei ut av dette.
Det så lovende ut en stund, Diamond Offshore fikk $280000/dag for 2 boreskip i Senegal med oppstart i 2021 og 2022, men sannsynligvis kommer de neste, lengre kontraktene til å ligge under dette. DNM mener maksimalt $250000/dag. På det nivået dekker du OPEX, renter og avdrag på et lån på $200 mill. men ikke så mye mer.
Nå blir endel anbud avgjort om ikke så lenge (Total i Mosambik, Exxon og Total i Angola, Shell i Malaysia), hvis ikke West Libra og Aquila drar i land noe her ender de kanskje med å skyve på leveringen?
De kommer nok ikke til å ta levering av 2 boreskip for å legge de rett i opplag, da renner pengene ut og aksjekursen går raskt mot null.
Surik
05.02.2020 kl 22:04 1059

Plenty med potensiell nedside igjen.
- Verdien på boreskipene faller.
- Ratene skipene oppnår dekker ikke utgiftene og pengene renner ut.
- Rigg-nedturen drar ut enda lenger.
- Langvarig krangling med DSME om Cobalt Explorer-kanselleringen, innskuddet går tapt og dyre advokathonorarer.

UDW kan hente godt hente seg inn det men man må være klar over at rigg er risky business.
Surik
05.02.2020 kl 22:04 1057

Plenty med potensiell nedside igjen.
- Verdien på boreskipene faller.
- Ratene skipene oppnår dekker ikke utgiftene og pengene renner ut.
- Rigg-nedturen drar ut enda lenger i tid.
- Langvarig krangling med DSME om Cobalt Explorer-kanselleringen, innskuddet går tapt og dyre advokathonorarer.

UDW kan hente godt hente seg inn det men man må være klar over at rigg er risky business.
habbiten
05.02.2020 kl 22:12 1038

Det jeg mente med at det ikke er nedside igjen etter at aksjebyttet er gjennomført er at markeder allerede priser UDW’ene til null og niks i verdi(aksjene) det vil derfor være like greit å beholde nodl etter byttet. Selvsagt er det alltid nedside i stålverdiene, men aksjekursen kan uansett ikke gå under null siden vi som aksjonærer ikke kan holdes ansvarlig hvis NODL ikke tar levering på UDW’ene.

Enig med deg det er dette Fredriksen ville unngå, derfor lagde han nytt selskap av West Mira og Bollsta . Det er slik han unngår å tape stort, for da er verdiene reddet. Vi får nok alle likt bytteforhold da han er nödt til det ellers utlöser det budplikt om han kommer over i eieforholdet. Så aksjene som er "verdt" null kan en like gjerne beholde, skulle de plutselig glimte til å få kontrakter på begge så er det kanonoppside. Jeg tror de vil jobbe for å få begge riggene på oppdrag samtidig og at de ikke tar ut en og en. Det kan bli risikabelt om ikke markedet bedrer seg endel til neste år. Så habbiten har nok rett. Vi kan og bli noe utvannet i Nodl med Aqiula og Libra, da de trolig vil foreta emisjoner for å få ut båtene om de får oppdrag. Men det gjenstår å se. Oppsiden er uansett gedigen her.
Redigert 05.02.2020 kl 22:25 Du må logge inn for å svare

Det er mange boreskip men ikke mange high end. Tilbud og etterspørsel for high end UDW er per dags dato balansert, det uttalte transocean i deres siste kvartalsrapport og. Får inntrykk av at de fleste her ser mørke skyer som ikke finnes rett og slett pga aksjekursen bare synker og synker.

Jeg gir opp. Dette er som å vente på en krig som aldri slutter.
En differanse på 30 % har utviklet seg i löpet av noen dager. Og selvsagt etter at mange riggselskap har lagt på seg 15 % så öker vi her 0.15 % samt en nedgang på allerede 30 %. Det er ingen vits å bry seg med verken det ene eller andre. Når börsen vender ned igjen blir Nodl igjen halvert! Helt utrolig.
Kursen går ikke opp för alle 4 rigger er på kontrakt.
Redigert 06.02.2020 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Krivak
06.02.2020 kl 10:08 735

Forståelig at mange kaster korta. Men d er noe som er riv ruskende galt. NODL er kun priset til 600 millioner mer enn de 900 millionene som ble betalt inn i den rettede NOL-emisjonen. Forstå det den som kan. Den 70% store eierandelen i NOL var i desember verdsatt til 2,2 milliarder. Hvem er det som er de komplette idioter? Er det vi som handler NODL nå, altså vi som tror vi har funnet penger på gata? Eller er det de som tegnet seg i den rettede NOL-emisjonen? Eller er det alle analytikerne som har anbefalt denne siden 2017 med kursmål fra kr.100,-, som de deretter har justert gradvis nedover, ettersom markedet ikke vil eie aksjen? I skrivende stund har vel denne aksjen ca 10 kjøpsanbefalinger fra diverse meglerhus. Holder de på med svindel eller er de helt udugelige i sitt fag? Eller er det rett og slett slik at ingen vil eie rigg uansett hvor billig det er?
zavva
06.02.2020 kl 10:20 709

Anbefaler is i magen - volumet er minimalt og når volumet plutselig kommer går den MYE. Plutselig går den 20% på en dag så sitter en med skjegget i postkassen.
Tror ikke det vil være noe særlig volum før en får fakta på bordet - altså hva bytteforholdet faktisk blir. Det er da en faktisk kan regne på caset - nå er det basert på antagelser.

Jeg har valgt å ta risikoen det er å sitte før bytteforholdet er kjent - dette da jeg ikke ser noen grunn til at NODL skal eie aksjer i NOL. Så får jeg heller finne frem kalkulatoren på nytt om det ikke stemmer.

Ellers verdt å merke seg at Equinor skal bli klimanøytrale innen 2030. Da vil selvsagt riggene med lavest utslipp ha en STOR fordel i fremtidige anbud.

Selskapet setter en ambisjon om karbonnøytrale globale operasjoner innen 2030 – altså null netto utslipp fra produksjonen
Selskapet skal redusere sin karbonintensitet for produsert energi med minst 50 prosent innen 2050. Målet skal også omfatte reduksjoner i utslippene ved kundenes bruk av oljen og gassen.
Redigert 06.02.2020 kl 10:20 Du må logge inn for å svare

Folk taler kun om det ultimative dårlige scenarie og ser hele opdelingen som et smart trick. Hvis man ser omvendt på, får man udbytte tidligere end man ellers ville få og opsiden i NODL er enorm, hvis de 2 rigge får arbejde inden levering. Shortere og investorer, der ønsker billig indgang, har haft alt for let spil. Rigmarkedet er i bedring, uanset, at flere her på HO påstår noget andet. Jeg er sikker på, at folk vil blive overraskede over udviklingen i 2020 på rigmarkedet, jeg har ikke hørt/læst andet, end at markedet er i bedring med bedre belægning og højere rater.

10.08
11 Kjøp og 1 Hold fra meglerstanden...
Mvh.
pasoc
06.02.2020 kl 10:50 640

Seadrill opp nye 6 % i dag. Så mer verdier der enn i Nodl altså. Ja ja meg ikke forstå. Seadrill opp 15 % på to dager.
Redigert 06.02.2020 kl 10:58 Du må logge inn for å svare

Flere sier at Nodl eier 70 % av NOL. Hvor konkret har dere dette fra ?

Er det side 3 i presentasjonen fra 9 desember dere mener ?

http://www.northerndrillingltd.com/wp-content/uploads/2019/12/Northern-Ocean-Company-Presentation.pdf
Redigert 06.02.2020 kl 11:16 Du må logge inn for å svare

4 desmber 2019 var det memisjon til 100 Mill USD. dvs 900 mill NOK. som tilsvarer 30 % eierandel i Northern ocean/NOL.
Hemen tegnet seg totalt for 7 490 636 aksjer som er 11,8 % av selskapet (NOL).

30 % aksjer er 18 726 592 aksjer som ble laget. Vi eier 70 % som da vil tilsvare 43 695 381 aksjer. Totalt 62 421 973 (kan nok bli lite avvik).

Jeg regner at bytteforholdet da ikke kan bli mindre enn 40,6, noen sier altså 42 % av nodl du eier kan konverteres til NOL aksjer.

Jeg klarer ikke se en annen lösning og det er da slik det er skissert. Er det noe jeg ikke skjönner ? Så 60 % av aksjene vi eier vil bli värende i Nodl med de to nye båtene/riggene. Her kan det selvsagt bli utvanning med emisjoner etc. ut fra hvor markedet beveger seg.

Er det noen som kommer til noe annet etter å ha lest presentasjonen ?
Redigert 06.02.2020 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
Pirato
06.02.2020 kl 11:50 531

HE riggene er mye mer verdt enn drillskipene. Hvis forholdet mellom dem blir satt til 65:35, kan opptil 65 % av dine NODL aksjer konverteres til NOL aksjer, dersom NODL velger å ikke eie aksjer i NOL.

Men uansett om eier NODL om det blir bytte avtale eller ei så eier man jo indirekte 70% av aksjene i NOL?

Dette står også i midre skrift helt nede på side 3(?!) i presentasjonen.

Note (1): Assuming private placement at share price of NOK 20.35 and USDNOK 9.18
Note (2): Assuming NODL decides to offer all of its share in the Company in the Exchange Offer to its shareholders and further that 100% of NODL’s shareholders accept such offer. NODL could have a direct ownership in the Company upon
completion of the Exchange Offer if (i) not all of NODL’s shares in the Company is offered for exchange, and/or (ii) if not all NODL shareholders accept the offer
Note (3): Hemen and public ownership in NODL will depend on the acceptance rate in the exchange offer and the number of existing NODL shares eligible for exchange
Note (4): Launch of Exchange Offer subject to inter alia approval by necessary corporate resolutions and approval of a prospectus

Men uansett om eier NODL om det blir bytte avtale eller ei så eier man jo indirekte 70% av aksjene i NOL?

Dette står også i midre skrift helt nede på side 3(?!) i presentasjonen.

Note (1): Assuming private placement at share price of NOK 20.35 and USDNOK 9.18
Note (2): Assuming NODL decides to offer all of its share in the Company in the Exchange Offer to its shareholders and further that 100% of NODL’s shareholders accept such offer. NODL could have a direct ownership in the Company upon
completion of the Exchange Offer if (i) not all of NODL’s shares in the Company is offered for exchange, and/or (ii) if not all NODL shareholders accept the offer
Note (3): Hemen and public ownership in NODL will depend on the acceptance rate in the exchange offer and the number of existing NODL shares eligible for exchange
Note (4): Launch of Exchange Offer subject to inter alia approval by necessary corporate resolutions and approval of a prospectus

Kan Fredriksen ha planer med 7-generasjon drillskip og sette dem inn med Sonagol ? Har han kontakt allerede og dermed tar han hele Nodl alene ?
Han vil trolig kjöpe ut skipene selv da. Jeg kan ikke se at dagens nodl aksjer kan bli mindre verdt enn det det allerede er. Uansett utfall.
OG de to riggene som har kontrakt er de mest verdifulle og de eier vi enten det blir i Nodl eller NOL.

Selv han gir da ikke vekk aksjene har har i Nodl, så bytteforholdet blir nok fair om det gjennomföres.
Redigert 06.02.2020 kl 13:56 Du må logge inn for å svare