De dyreste og tyngste ELbilene bør få reduserte avgiftsfordeler.


Her er jeg enig med Moxnes i Rødt. Her bør et stortingsflertall finne sammen.
Men samtidig ikke lage en for sjokkartet overgang på dette. Ikke "500.000" over natten.
Avgiftssjokk på sånt som dette er aldri fornuftig.

Men kommunisere til folket at det er fair at ekstra tunge og kostbare ELbiler bør være
med å ta litt solidaransvar.

Samtidig bør billige ELbiler holdes billige. Og det bør jobbes med flere ladestasjoner
og BILLIG lading. I Norge bør det etterstrebes at det skal være billig å lade bilen.

Med et slikt vedtak vil Norge kommunisere til bilprodusentene at vi er opptatte av
vekten på bilene. At bilprodusentene forsøker å få ned vekten på disse.

Tunge biler sliter mer på veiene, har noe mer trafikkfarepotensiale, bruker noe
mer energi, og opplegget vil spore til fremstilling av lettere batterier. Det vil være
en teknologiforbedring. Biler som ikke er "blytunge" er også noe lettere å operere og håndtere.
Redigert 05.02.2020 kl 19:55 Du må logge inn for å svare

Bruker man veien så bør man betale for det, enkelt greit, spiller ikke noe rolle om det er EL-bil eller fossil.!
Jeg skjemmes av Norge som gjemmer seg bak EU sinne regler å straffer, alle med fossil biler.
Det burde vært støtte til bruktbil forhandlere, å forhandlere om å bytte ut gamle slitte biler med mer moderne biler, om det er EL-bil eller fossilt burde ikke ha noe betydning.
Nå kjøper folk EL biler som epler i butikken å standarden på disse er jo mildere sagt dårlig, vi er på vei mot et bruk å kast samfunn.

Vi har ytet ELbiler fordeler for å bidra til å få frem miljøvennlig teknologi. Dette må sies å ha vært
vellykket norsk politikk. Men det er opp til Norge å "nyttegjøre" oss tilbake av denne medvirkning.

Så at ELbiler har hatt fritak for betaling av veibruk i Norge en utviklingsperiode, har vært greit synes jeg.
Bilisme i Norge bør søkes gjort billigere. Fordi vi har et langstrakt, kupert land med mye fjorder og innsjøer
å måtte kjøre rundt. Mange steder er det ikke grunnlag for kurant kollektivtrafikk. Været kan være ufyselig
og kaldt. I nord er det mørkt om vinteren. Vi ligger i utkanten av kontinentet vårt. Alle disse egenskapene tilsier
at bilbruk, særlig i distriktene, bør gjøres billig.
ELbil med billig lading, betyr mye lavere driftskostnader pr. mil. Det er en fordel. Energieffektiviteten er en
annen i ELbil kontra fossilbil. (83 kontra 18 % el.lign).

Her om dagen var det 12,79 for literen for diesel. Det er vel ikke så ille. (Ihvertfall bedre enn 16 kr/literen).
Og engangsavgiftene på fossilbiler har kommet ned. Norge kan godt bruke litt mer på bedre samferdsels-
infrastruktur i Norge. Det er fornuftig anvendte midler. Og skaper verdier tilbake.

Batterier i ELbiler skal være til å bytte ut. Og ELbiler er vel ofte laget av aluminium
så de ikke ruster. Dette er vel det motsatte av bruk og kast bil.

Om det er former for bruk og kast moduser innen ELbil og hybridbil, bør bilavgiftene
fange opp dette, og bidra til det motsatte. Dvs. premiere lang levetid (anti bruk og kast).

Enig i dette - kan jo lade i garasjen, men er vel noen som ikke har den mulighet. Er ellers forundret over hvordan man styrer i Norge - med 10000 milliarder på bok. Kjørte nylig 600 km i Danmark (som ikke har hverken noen massiv oljeinntekt eller -formue). Ikke EN bomstasjon tross svært gode veier/motorveier (130 km/h) - når att over grensen Kristianssand og nordover) var det en massiv reduksjon i standard som var omvendt proporsjonal med antall bomstasjoner - snitthastighet faldt med nesten 50%!

Hva er det for nisser som styrer her??

Norge er et mye større land med en veldig spredd bebyggelse, som krever et veinett som er mange ganger større enn Danmark sitt. I tillegg er det fjorder, fjell og daler veiene skal igjennom. Ikke rart vei koster i Norge. Nå blir jo klima og miljø brukt som brekkstang for å legge ned jordbruket og bygdene rundt om i landet vårt, så vil anta at vi alle om 30-40 år bor i området rundt Oslogryta, og da vil vi ikke ha brukt for veinettet lenger.
Redigert 05.02.2020 kl 22:02 Du må logge inn for å svare

Dette er en helt meningsløs diskusjon. Danmark er en paddeflat "sandbank" som er 10 % mindre enn Finnmark.
Hvor mange kilometer tunneler og broer er det i Norge og Danmark ? Forskjellen er enorm.

Nå bygger vi motorvei (dim. 130) og dobbeltsporet jernbane for 250 km/t. Til Stockholm og Gøteborg kan det bli 300 km/t.
Vi kunne hatt enda mer fart og satsning på dette. Det vil gi mye tilbake for landet senere. Og vi får brukt mer det vi har
bygget fra før.

fabian2
29.02.2020 kl 03:53 455

Det kommer 19 nye bomstasjoner i Danmark i 2020 , man har lært av Norge. Og el-biler får intet unntak for bompenger.....Forresten er det nesten ikke el-biler i Danmark , der er de mye dyrere enn bensinbiler.
mishka
29.02.2020 kl 09:26 385

Har du en link til dette om bomstsjoner på veier (ikke broer) i Danmark? Jeg forsøker å google men finner ingen ting.

Så du tror elbiler vil ha lenge levetid enn bensin og dieselbiler? De bilene med lengst levetid går på veiene i bortimot 20 år før de blir sendt til pressa, og de blir vraket som regel ikke fordi de er spesielt plaget med rust eller at f.eks motoren er ødelagt.

De blir vraket fordi de som regel ikke går gjennom EU-kontrollen, som regel et resultatet av mange små eller større tekniske problemer, typisk bremser, hjuloppheng og slike ting, pluss at lakken er sliten og den er såkalt gammeldags, og folk vil ha nye biler.

Mye tyder på at f.eks en 10 år gammel elbil vil være enda dyrere å reparere enn en bensin eller dieselbil, så vil ha kortere levetid.

Skjønner at TS gjerne har en «liten» EL-bil;
en sosialdemokratisk el-bil; uansett så får
du ikke støtte for dette ifra klima-fiffen i Venstre
og MDG fra Oslo Vest og ta gjerne med Bærum og Asker også. Uansett, dagens EL-bileiere
er samfunnets største skattesnylter-gruppe;
og det helt uavhengig av motorstørrelser, men
selvsagt større skattesnylter jo sprekere EL-bil
man har. Alle meler jo sin egen kake her og miljø-
argumentet er jo lett å selge inn i våre dager.
Europas energi-lunge er fortsatt fossil basert så
hvem som brisker seg med å kunne bruke «grønn» energi er bare for symbolpolitikken og egennytten.
Matsern
29.02.2020 kl 10:48 334

Nok en «jeg har ikke råd til tesla med mange hundre hk, så derfor må jeg skrive noe dritt om at de er snyltere» tråd.

Joda; absolutt råd til en subsidiert (skattesnylter) Tesla; så absolutt. Bare titter meg litt rundt
i forhold hvem som er taperne her; samfunnet selvsagt, dårlig klimapolitikk (Tesla) og taperne
er de svakeste i samfunnet. Klima EL-bil
fiffen har økt bilparken; har ofte stor SUV i garasjen; EL-bil klimafiffen har nær dobbelt
gjennomsnittlig inntekt av de fossile, men det
er ikke nok; nå skal samfunnet også sørge for
gratis strøm. gratis ladepunkter o.s.v.
- mye vil ha mer.
Matsern
29.02.2020 kl 11:15 302

De med disse «Klima EL-bilene», bidrar med dobbelt så mye til felleskassa gjennom høy skatt, som de med gamle fossilbiler gjør. Kanskje noen til og med er arbeidsgivere. Over et langt liv med skatt til AS Norge, så blir sum av summarum at «gratisbilen»/«snylterbilen» en fjert økonomisk sett.

Det har vært jamringen/misunnelse om dette siden tesla kom på markedet i 2012. Så lenge det finnes ungdom og voksne som ikke har råd til bil med mange hk, fortsetter denne jamringen. Det er ekstra sårt, siden disse kraftige elbilene er nesten oppnåelige, siden de ikke prises i ferrari prisklasse. Det blir så nære, men likevel så fjernt.

PS: Misunnelse er som kjent sterkere enn kjønnsdriften
Redigert 29.02.2020 kl 11:23 Du må logge inn for å svare

Ja, du mener at EL-bileiere, og gjerne
de med en Tesla, fortjener å snylte
på skatten siden de som følge
av sitt arbeid betaler så mye skatt??
Ja, jeg ser den og synes en slik uttalelse
er rimelig typisk for en EL-bil skattesnylter.
Ikke så rart at Moxness har begynt å
skjønne lunta etterhvert; tror han fort
han begynne å røre i en het gryte der.
Matsern
29.02.2020 kl 11:30 281

De snylter jo ikke på skatten, de bare benytter seg av mulighetene de politikerene har lagt til rette for. Alle burde gjøre det. De som ikke har råd, kan ikke la aggresjonen gå utover de som kjøper tesla eller lignende, pek på politkere
Matsern
29.02.2020 kl 11:34 278

Selv om jeg ikke har råd til å feite meg opp i en fritidsbolig langs sjøen, kjefter jeg ikke på disse eierne og kaller dem boligsnyltere, siden det ikke er boplikt der de har fritidsbolig.

Men det er noe spesielt med bil, de minst intelligente eller bilselgere (naturlig nok) er mest interessert i bil. Det er de du ser skriker på forumer, fb og i kommentarfelt under tesla-artikkler. At noen bygger millionformuer på fritidsboliger, bryr de seg ikke om, bil er viktigst. Disse fritidsboligene, kunne vært attraktive rimelige boliger for lokale folk i området, hvis det hadde vært boplikt.

Det trenger ikke å være fritidsbolig heller. Det er jo ikke skatt på gevinst av bolig. Går du rundt å kaller alle som eier en bolig for skattesnytere? Hvis man virkelig vil tette i snyltere, burde det innføres skatt på all type boliggevinst
Redigert 29.02.2020 kl 11:47 Du må logge inn for å svare

Der er mange måter å prøve å avlede sine uttaleser på; litt selvskryt skal man jo ta
alvorlig: det kommer som regel fra hjertet.
Og bare ta det med ro; jeg forstår deg godt;
av og til glipper det jo lidt (« a slip of the tongue»).
Det er jo politikerne som har lagt opp til dette; folk
flest vil jo bare prøve å utnytte systemet etter beste evne; ja, så der fikk du den.
Matsern
29.02.2020 kl 11:52 263

Denne subsidieringen av noen elbiler, er en fjert i forhold til alle som betaler null skatt på boliggevinst. De som sitter med ekkelt store boliger og svømmer i milliongevinster når de en dag flytter. Ikke bare når de selger, de kan få svære feite lån i banken til å kjøpe seg både en og to porsche taycan. En de kan ha fast plassert i garasjen til fritidsboligen, den de kjøpte med millionene fra den forrige boliggevinsten

Nullskatt på boliggevinst er roten. Fjernes den regelen, vil svært få ha råd til noe «luksus» i det hele tatt
Redigert 29.02.2020 kl 11:55 Du må logge inn for å svare

Ja, her er visst flere ting å ta tak i.
Får jo håpe at folk flest ikke lever
av eventuell fortjeneste på bolig da;
noen gjør det sikkert; men vi er gjerne
litt på siden av TS sitt startinnlegg nå.


Dette er viktig : Vi har ytet ELbiler fordeler for å bidra til å få frem miljøvennlig teknologi.
Vi tok en sjans tidlig og ble beundret og ledd av av menigmann. Men vi sto han av for vi var sikre på at vi gjorde rett. Nå er tiden kommet for å få fram Hydrogenstasjoner. Begynn å bygg.
Redigert 29.02.2020 kl 12:09 Du må logge inn for å svare