Emisjon er uunngåelig.

JimJohnny
SBX 06.02.2020 kl 00:55 2544

Sommeren og høsten var preget av forsinkelser fra SBX.
Eagle var forsinket, Nordic mye forsinket, og verst var Harrier som var flere måneder på etterskudd.

Superstrategene i SBX varsler med påfølgende melding, at de vurderer å skrape Harrier og Osprey. Et aldri så lite signal til markedet om at det er på tide å avhende disse gamle skutene, som ikke leverer stabile leveranser.

I en bransje med flere hypermoderne skuter klar til å tas ut av opplag, så er det rimelig opplagt at SBX sine skuter er lite attraktive. Det eneste selskapet har klart å inndrive av kontrakter, er mindre kontrakter som er av mindre interesse for de store aktørene. Antagelig også til lave rater.

Eagle som omtales som "moderne" og "en av fem foretrukne hos oljeselskapene", sliter også med å få oppdrag.
Av de 2 andre båtene (av nevnte fem), så er den ene prisgitt oppdrag fra EMGS (som sitter med bukt og begge ender), og så langt har ingen oljeselskaper vist interesse for båten.
Den andre, som var nr. 3 av fem båter som oljeselskapene sloss med å få i oppdrag, og skulle enten i spot markedet, eller på langsiktig oppdrag, ligger også i kaldt opplag ved en noe avsides kai, til latter for andre aktører i bransjen. Lyge-Klohs "leverer" igjen.

Kjøpet av BOA båtene var ett av de store strategiske trekkene til Heidar Engebret, mesterhjernen. Båtene som ingen andre i bransjen viste interesse for, var et såkalt "kupp" for SBX.
TGS, CGG, PGS eller andre var skuldertrekkende, og vet at det ligger et hav av båter i kaldt og varmt opplag.

I 2019 viste SBX sin eminente fagkunnskap innen seismikk bransjen. Forsinkelser, investeringer i utrangert utstyr, utstyr som ikke virker, utstyr som det ikke finnes deler til, bemanning med lav kompetanse. Dette var noe av merkelappen som ble satt på selskapet med Lego-skutene.

Kontrakter tildeles andre seriøse selskaper, og SBX er akterutseil i bokstavelig forstand.

Ila få måneder forfaller et "lite" lån, som SBX ikke har penger til. Ikke har de penger til å oppgradere Fulmar, heller ikke Petrel som i slutten av april er ute av kontrakt med EMGS. Driften taper de penger på, og kassen er nå etter alle solemerker faretruende tom.

Et potensielt lån blir forståelig nok dyrt, og det kreves antagelig finansiering i hundremillioners klassen. Dette er lån som SBX med sin manglende inntjening selvsagt ikke klarer å betjene.

Så kort oppsummert, det er bare å stålsette seg på en snarlig emisjon.
Strategien er å samle kontrakter gjennom dumpingpriser, som gir et boost, for så knuse på med emisjon.

SBX elsker emisjoner!
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
Stock-dumb
11.02.2020 kl 14:46 1634

SBX kommer til å refinansiere bondlånet hvis det ikke har cash på hånden, som de har skrevet i prospektet sitt. Det var allerede tatt noe av de resterende 8 MUDS til oppgraderingen av Fulmar i Q3, samt de hadde 5 MUDS cash. Petrel kommer EMGS til å charte i hele 2020 under all sannsynlighet, da EMGS i Q4 sa at de skulle drive 2 fartøy hele 2020, og har tilsynelatende stor backlog og AG skal oppgraderes til deep blue i mars. Alt handler om hvilke øyner som ser.

Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2020 kl 16:29 1944

Sbx har jo ingen ledelse
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
ytrfsa
06.02.2020 kl 16:23 1954

På tide at ledelsen i SBX kommer på banen og avklarer endel svada som eksisterer!
Alle kommer med dommedagsprofetier og krasjer kursen fullstendig uten grunn.
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
06.02.2020 kl 15:53 2004

stockdumb
SBX trenger langt mer enn USD 5 mill. og der ligger dilemmaet til SBX.
For å drodle litt, alt i USD, 5 mill. bondlån, 5 mill. til videre oppgradering av Fulmar, 7-8 mill. til oppgradering av Petrel (dersom EMGS ikke forlenger), 10 mill. i arbeidskapital.
Oppsummert, i beste fall trenger de 20 mill. i Verste fall 30 mill. (USD)

Med en oppsiktsvekkende svak backlog, så er gamblingen nå om selskapet klarer å låne/betjene 20-30 mill. eller om det må ny egenkapital til.

*******
De største aksjonærene uenig....
Tja, Myrseth nevnte i sommer at dette ordnet seg nok, dersom selskapet klarte å hale inn kontrakter. Det har de ikke gjort.

Klohs og Engebret gjorde innsidekjøp på 1,2 (Engebret langt høyere).

Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2020 kl 14:15 2107

Investor_11 skrev Innlegget er slettet
Så hva er denne grunnen? ( at de leier inn båt) mens alle de andre båtene blir liggende til kai? Ikke uke etter uke! Men mnd etter mnd?? Skal de skrotes? Selges? Er de ikke gode nok?? Bare spør?
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
markie
06.02.2020 kl 09:58 2249

Investor_11 skrev Innlegget er slettet
JimJhonny at du gidder. Se EMGS presentasjon i dag. Ta en titt på båten der..
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
Stock-dumb
06.02.2020 kl 08:37 2389

Både Petrel og Fulmar er fungerende EM-båter, og deler av oppgraderingen av båtene var allerede påbegynt under Q3. Petrel har firm kontrakt med SBX ut april, med opsjoner for ytterlige 11 mnd. Når det kommer til likviditeten og båndlånet på 5mil$ som forfaller 30.juli så har du riktig med at det er en usikkerhet og derfor er SBX priset som den er. Men det er et lite lån og det finnes andre måter enn emisjon å fikse dette på.
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare