Her en video om elbiler vs vanlige biler folk bør se.

Britax
06.02.2020 kl 18:07 1763

Veldig bra og objektiv analyse, det er dog et par punkt som han nok tar feil på, spesielt for Europa.

Han snakker om 10% elbil andel, både VW og Mercedes forventer å selge minst 50% elbiler om 10 år.

Ellers snakker han om dårlig ladenettverk, det er nok tilfelled store deler av verden, men når vi ser hva norge har fått til siste 10år, så er det ingenting i veien for at de fleste andre land vil ha minst like bra ladenettverk i løpet av de neste 10år.

Men alt i alt en god analyse.

Han nevner dog ikke essensiell fakta som gjør at regnestykket blir noe helt annet.. Som blant annet at en bensinbil kun klarer å bruke omkring 15% av energien lagret i bensinen. Resten er svinn i form av friksjon og varme blant annet. Elbiler har en virkningsgrad på omkring 90% for sammenligning.
mishka
06.02.2020 kl 18:37 1714

Rart da at en elbil har rekkevidde som en vanlig bil med 15 liter diesel på tanken. Og den overskuddsvarmen er god å ha når det er 10 blå.

15 liter diesel drar deg ca 23 mil med et forbruk på 0,65 liter pr mil. Mener på de fleste elbiler har bedre rekkevidde enn 20 mil. Varmen bilen utvikler er til god hjelp med 10 blå ja, men ikke så mye resten av året.
Redigert 06.02.2020 kl 18:49 Du må logge inn for å svare
Met1976
06.02.2020 kl 19:02 1682

Vi skal jo bare være sjeleglad disse dieselsnifferne ikke var her for 100 år siden, da hadde det fortsatt vært hest og kjerre...
mishka
06.02.2020 kl 19:04 1666

Vel, de rekkeviddene som det skrytes av har jeg selv testet da jeg leide en TM3LR i Berlin. Det er ikke i nærheten av reklamen. Jeg fant for ut at en TM3LR i sakte autobahnhastighet (130 km/t) går nøyaktig 30 mil på en lading. Da snakker vi om fulladet batteri og 5% igjen ved neste SC, som var akkurat der den burde være for at det skulle holde. Da var dessuten temp. ute 10+gr. og 2 pers. og ingen bagasje . Jeg tipper rekkevidden er ned mot 20-25 mil ved 10 minus gr. OG rekkevidden skrumper mye raskere enn på en vanlig bil i høyere hastigheter enn 130. Det høres kanskje helt kokko ut, men 130 på autobahn er det omtrent bare pensjonister og damer i Huyndai i20 som gidder å holde.

Når det er sagt så så jeg en annen spennende youtube video. Jeg finner den ikke igjen akkurat nå, men den var laget av en psykolog. Han sa: Bilkjøp er 80% følelser og forventninger. Hvis man har holdningen at man skal billigst mulig fra A til B burde alle kjøpe en 10 år gammel Honda Civic. Noen gleder seg over en Iphone 11 pro max på 4 hjul, men andre gleder seg over opplevd kvalitet på detaljer. Det er grunnen til at verden er en smule delt. Selv er jeg som gammel macer, men også litt mer enn middels interessert i bil, et sted midt i mellom.

Tesla, spesielt TM3 er helt magisk for oss som har sittet foran en dataskjerm på jobben siden Apples barndom.Jeg forstår hvorfor salget i Norge er godt. Det er nok å se noen timer videoer om TM3 på YouTube så er man både hypnotisert og frelst.
Redigert 06.02.2020 kl 19:12 Du må logge inn for å svare

Det er godt mulig. Tror ikke dieselens dager er omme, langt ifra. Men dens forbedringspotensialet tror jeg snart er toppet. Leste en artikkel hvor de kanskje kunne klare å dra ut 10% mer effekt, men det blir nesten bare teoretisk. Hadde jeg skulle investert penger hadde jeg valgt en annen plass. Det er litt som å prøve å avle frem kjappere hester, når man av og til må tenke helt nytt og lage en dampmaskin. Litt der er vi med forbrenningsmotorer i dag. Det er helt sikkert mulig å forbedre dem, men for å få et bedre resultat på man noen ganger tenke helt nytt og skape noe nytt! Batterier er fremdeles i startfasen mener jeg. Du så jo hvor mye potensiell energi det fantes i en liter bensin. Tenk om vi fikk samme forholdet i et batteri. Eller kanskje ikke batteri engang. Mulig det er noe helt nytt som trenges som ikke finnes enda.
ynot
06.02.2020 kl 19:28 1646

Han poengterer det som er helt opplagt.
Uten subsidier, og evt andre fordeler, så er det veldig få som ville ha valgt en elektrisk bil.
Et tankekors når politikerne etter hvert kutter ut subsidiene og andre fordeler. Noe som allerede er i fred med å skje i Norge.

Man er mao nødt til å tvinge folket til å kjøre elektrisk.

CapitaL
06.02.2020 kl 19:55 1634

Det er minst ti år siden en familiediesel brukte så mye som 0,65 liter pr mil.. dessuten så slipper man å fryse ræva av seg av frykt for å bli stående på fjellet en vinternatt;)
CapitaL
06.02.2020 kl 20:02 1612

Testet du strømforbruket på en mer glissen autobahn? 160-170 km/t?
Ser for meg at rekkevidden faller dramatisk da.. Man kan ikke basere seg på Danmark- Østerrike på en dag om man må lade i timesvis på turen.
Britax
06.02.2020 kl 20:20 1581

Nå må du ikke glemme at batteriprisene har falt 90% siste 10år.
Ettersom volumet går opp går prisene ned.
Det er ingen grunn til at en fossilmotor skal være billigere enn en batteripakke. Det er bare fordi det produseres så store mengder at de blir rimelige.
Britax
06.02.2020 kl 20:23 1570

Det går an å redusere hastigheten og kjøre lenger uten å lade. Stråmannsargumentasjon.
CapitaL
06.02.2020 kl 20:59 1534

Klart det gjør det.. men når jeg kjører ned til Italia, så er Danmark og Tyskland transportetapper og spørsmålet om strømforbruk er således relevant for meg.
Og hva i all verden skal man med Tesla med 500 hk om man ikke kan bruke mer enn 80 av de av hensyn til rekkevidden??
mishka
06.02.2020 kl 21:04 1522

Ja, Jeg kjørte først fra der vi bor i Berlin-Friedenau og opp til SC Uckerfelde langs A11 retning Sczcecin. Den strekningen er jo kjent for å være en av Tysklands minst trafikkerte. Jeg oppdaget at forbruket økte dramatisk med hastigheten. Sist jeg hadde dieselsbil var MB 280CDI 211 kjøpt ny i 2008. Da kunne man ligge i 200 km.t. med turtelleren på 2900 rpm. og forbruket var aldri over 0,85 selv i hysteriske hastigheter. Med TM3 øker forbruket dramatisk allerede over 95 km.t. Det øker etter min erfaring logaritmisk. Ikke i nærheten av lineært. På vei opp dit ga jeg på litt ekstra og var ofte oppe i 160-170, men ikke hele tiden og forbruket på akkurat den strekningen var over 30 Kw pr. 100km.

På nettopp denne ladestasjonen traff jeg en helt herlig fyr, som jeg senere har kommet over på YouTube. Han er en av mange som tilhører den tyske "menigheta" og lager en og annen video med en kompis. Han fortalte meg at den raskeste veien fra A-B i TM3 er å kjøre i nøyaktig 95 km.t. på autobahn og helst i dragsuget av et vogntog. Han hadde et annet triks: Han hadde stripset en nesten tom halvliters cola til rattet på ene siden og den gjorde at autopiloten trodde han holdt i rattet. Så fant han frem matpakka og kaffe og lente seg tilbake......

Jaja, husker den tiden i Opel GSI i 1985 hvor man daua av kjedsomhet i 100 km.t mellom Berlin og Hamburg. Alltid obs. på om VoPo (Volkspolizei) sto gjemt bak en bro eller rundt en sving med radar. Nei takk, den tiden orker jeg ikke å ga tilbake til. Da er det bedre å stoppe for å lade og sove litt oftere.

Noen venner av oss kjørte sammen med oss Oslo-Berlin. De i tesla S, vi i Prius. Det mest frustrerende er at man ikke på noen måte kan planlegge f.eks. hvilken ferge fra Gedser til Rostock man rekker. Det er nok at en SC er full og vips så ryker man på en ferge som bare går annen hver time. Kort fortalt: Ved start 0700 var vi fremme kl. 20.30 som alltid. De rundt midnatt etter at vi hadde spist middag ute og lagt oss til å sove. Så ikke for å være så ekkel med Tesla, for det er en kul bil på mange måter, men langkjøring er den ganske enkelt ikke bygd for. Ladestoppene blir dessverre for mange og for lange.

https://www.tv2.no/a/10102444/

Har man ferie 2 ganger i året og god tid. HELT OK. Men for oss som pendler Berlin-Oslo ikke helt optimalt.
Redigert 06.02.2020 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
mishka
06.02.2020 kl 21:17 1500

For å gi deg en ide av tidsbruk Oslo-Berlin så sier Tesla-appen at du kan klare deg med 2 ladestopp mellom Oslo og Gedser. Men da skal du kjøre sakte og da rekker du ikke neste SC i Herzprung. Da må du inn på nærmeste bensinstasjon i Rostock som er HEM rett under brua etter ferga og plugge deg inn på en overprisa 50 KW dc lader- Om den virker.....

Det realistiske om man kjører 130 der det er 110 og 140 der det er 120 ned gjennom Sverige, som alle andre, så er første stopp Uddevalla, og deretter Falkenberg eller til nød Mellebystrand og til slutt Nørre Alslev i Danmark. Og når du som mest er klar for å komme frem til en bedre middag så må du jaggu innom SC i Herzprung ute på et jorde ved en greasy truckstop med tysklands feiteste frikadeller om det frister :-)
Redigert 06.02.2020 kl 21:25 Du må logge inn for å svare
Matsern
06.02.2020 kl 21:44 1477

Mishka, ser for meg deg som en brukbilselger som har bygget opp litt kapital over mange år, men som nå ser at enden er nær. Nå tvinner du tommeltotter og taster om gamledager på forum.
mishka
06.02.2020 kl 22:32 1436

Nei, jeg har aldri solgt andre biler enn mine egne, men jeg kjenner et par som akkurat har kommet seg ut før det ble for trangt i døra. Og ja, det er mange av dem der ute. Jeg tror vi skal få se et megaras i bruktbilbransjen som lever av brukt fossilbil. Men jeg tror ikke det er noen dans på roser å selge brukte elbiler heller. Legger merke til at bare for noen uker siden var det rundt 45 brukte TM3 til salgs. Nå er det 72 på finn. For ikke å snakke om Ampera, Bolt Leaf &co.

Jeg er veldig midt mellom Elbil og fossil. Eller rettere sagt mellom Tesla og fossil, og derfor landet jeg på BMW 530 hybrid. For det er nok Tesla eller ingen ting slik jeg ser det. Bare så trist at alt som er bygd som elbil fra grunnen av kompromisser så innmari på støy og kvalitet. Støy er noe som ola nordmann vektlegger lite, antagelig pga lave hastigheter. Og alt dette sef. pga vekt. Støy er noe av det som mest gjør en sliten ved langkjøring i høye hastigheter. Det å gå fra en TM3 til Elgolf er som å komme fra en støyende kantine til et stille kontor. Dette sef. fordi Golf er bygd som vanlig bil fra bunnen av mht. isolasjon. Eller som en biljournalist skrev: TM3 har samme støynivå som en bra cabrio med taket nede. Min erfaring er at allerede i 100 km.t må man begynne å heve stemmen, og det er ikke rart: 69 dba i 100 er det samme som de dårligste småbilene ala Fiat 500. Og støy øker dessverre også dramatisk i høyere fart enn 100 pga vindstøy fra både dører med bare EN gummi-dempelist, rammeløse vinduer og glasstak med dårlig demping. Min drøm er en Tesla med BMW-kvalitet, men det er nok litt dream on.
Matsern
07.02.2020 kl 07:41 1360

Støyen i s og x er betydelig lavere enn i model 3
mishka
07.02.2020 kl 09:37 1300

Ja, men de færreste skal ha bil til 900 lapper.
Gnomen
07.02.2020 kl 10:01 1287

Han viser at 1 gallon bensin gir ca 33 kWh, og en gallon er ca 4 liter. Om en bensinbil bruker 0,5 l/mil, kommer den ca 8 mil på en gallon. Min Ioniq hadde 28 kW batteri, rekkevidde 20 mil sånn ca. Dette viser bare hvor mye mer effektiv en el.bil er, noe han ikke nevner.

Sant, men man kommer uansett ikke utenom det faktum at en dieselbil med 15 liters tank kommer like langt som en elektrisk bil som koster over dobbelt så mye som dieselbilen når alt annet er likt. (I et land med normale avgifter)

Dessuten når man snakker om bedre batterier så er det også et faktum at det kommer stadig bedre bensin og dieselmotorer så tipper forholdet ikke vil endre seg nevneverdig i framtiden.

På en bensinbil i dag går det ut store mengder energi (varme) ut i eksos og i radiator. Denne energien kan man selvsagt utnytte ved å bruke varmevekslere, men dette er kostbart, så det blir ikke gjort, men det er altså mulig.
Redigert 07.02.2020 kl 12:15 Du må logge inn for å svare

Synes videoen var litt vel masete. Ikke så god egentlig.

Jeg tror utviklingen innen EV for en stor del er knyttet til utviklingen
innen batteriteknologi.

Rekkevidde, vekt, ladeegenskaper, volum det opptar, sikkerhet.

Det blir spennende å følge utviklingen. Og en faktor er at i mange
land er kanskje tilgangen på ladenett ikke så lett.

I mange land ute i bushen fyller man på drivstoff fra "kanne". Der er
det ikke lading å få tak i.

«masete, ikke så god»

Javel, han påpekte jo bare de harde fakta.

Og igjen, du snakker om «utvikling i batteriteknologi», noe som jeg påpekte, og at det har skjedd ekstremt lite de siste 7 årene, stikk motsatt av hva som er spådd.

Og når man får bedre batterier vil man selvsagt også få bedre bensin og dieselbiler, så forholdet vil nok ikke endre seg mye.

Hektar
07.02.2020 kl 13:45 1164

Om det skulle skje et radikalt fremskritt i batteriteknologi er det nok mer enn mulig at fossile biler fases ut meget raskt. Problemet for fanatikerne er at elbilene med gammel teknologi vil ikke være verdt stort mer enn vrakpanten.

Radikale framskritt i batteriteknologien er nok ikke mer trolig enn radikale framskritt i motorteknologi, faktisk vil jeg påstå at det er mer å hente på diesel og bensinmotorer enn på å lage bedre batterier.

Som sagt er det veldig mye overskuddsvarme spesielt i bensinmotorer, dersom man kan finne en måte å nyttiggjøre seg denne energien uten at det koster for mye vil jo dette føre til at fossilbiler kan få fornyet tillit også blant miljøfanatikere med skylapper.

Det jobbes med dette:

Mitha's company aims to target the wasted heat that is currently pumped out of the exhaust and convert it into useful power. Of the energy in your petrol tank, just 27% is converted into forward motion, 33% is spent cooling the engine, 4% is lost as friction and a whopping 36% is lost as exhaust heat. "There is a lot of heat that is created and totally wasted," said Mitha. Clean Power Technologies aims to recover 40% of this exhaust heat.

Dr Ralph Clague, a mechanical engineer at Imperial College London, thinks the strategy is a good one: "Recycling exhaust heat and energy that is rejected from the engine has got to be the way forward in the future." He said there has been little incentive to improve the efficiency of the internal combustion engine in the past. "A tank of petrol or a tank of diesel is such an incredibly good energy store that we have been able to afford to throw some of it away up until now."

https://www.theguardian.com/environment/2008/aug/27/alternativeenergy.energy
Redigert 07.02.2020 kl 14:22 Du må logge inn for å svare

Stempler og veivaksler har blitt brukt i over 130 år. Det er grenser for hvor mye
det prinsippet kan optimaliseres.

Mht. batterier kan de skrues ut av bilene. Og byttes med nye med bedre teknologi for innmatens del.
Dessuten kan det komme batterimoduler. Dvs. at batteriet består av 10 moduler for eksempel.

Dette med eksosanlegg, kjølesystem med frostvæske, og en omfattende motorkonstruksjon med masse
bestanddeler og koblinger, fremstår egentlig som gammeldags og modent for utskiftning. Drivaksel med
kardang tvers igjennom bilen tar også plass, pluss stor girkasse, bensintank, startbatteri, vifte, radiator og annet.

ELbil gir bedre utformingsmuligheter. Og vedlikehold og reparasjoner blir mye mindre omfattende.
Redigert 07.02.2020 kl 14:28 Du må logge inn for å svare

Stempler og veivaksler er brukt i 130 år, og elmotoren ble oppfunnet for nesten 200 år siden. I begynnelsen av forrige århundre var f.eks 38% av alle biler i USA elektriske.

At du ikke forstår at det er forbedringspotensiale i bensin og dieselmotorer der mesteparten av energien nå forsvinner ut i varme sier endel om din IQ.

Dessuten tror jeg neppe du forstår hvor komplisert en moderne elbil er, med bl.a et komplisert kjølesystem med pumper og ofte flere radiatorer. Og selv om elbiler er enklere har de selvsagt fortsatt kompliserte innretninger som bremser, ventilasjon, AC, elektriske vinduer/låsesystemer, hjullager, kompliserte hjuloppheng, støtdempere (Kraftigere fordi bilene er mye tyngre), styringsystem, kraftoverføring, differensialer med oljesmøring og mye annet som selvsagt går i stykker og må repareres.

Og når ble det slik at elektronikk er lett eller billig å reparere? Selv på fossilbiler er det jo veldig ofte elektronikken som svikter, kan faktisk ikke huske sist gang jeg hadde en bil der selve mekanikken i f.eks motor eller girkasse sviktet.

Og hjelper det egentlig så mye at en elbil er enklere, når den koster dobbelt så mye som en tilsvarende bensin eller dieselbil? Nei, svært lite.

Redigert 07.02.2020 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
mishka
07.02.2020 kl 16:19 1068

Hehe, vedlikehold blir mindre omfattende?? Se denne viseon fra ca. 4.30 og få dagens kostnadsgrøss :-)

https://www.youtube.com/watch?v=nq5c4jGR2gM

Joda, når det gjelder Tesla kjenner jeg mange som eier slike, og det er ikke slik at de er så enkle at de ikke trenger reparasjon, som den videoen i Mischka’s innlegg viser så koster det MYE å reparere en Tesla, det skiftes jo batterier, motorer, drivakslinger, transformatorer, skjermer, dørhåndtak og alle mulige elektriske saker til titusenvis av kroner, for ikke å snakke om alle delene som skrangler fordi bilen ikke er skikkelig sammenskrudd, ujevne åpninger på dører, skjermer etc.

Det er altså en grunn til at det er kun 1-2% av nye biler solgt i normale land som er elbiler, at man tar blodpriser for å lade ute på veiene hjelper heller ikke selv om Tesla er meget gode på akkurat det punktet.

Og at noen har «gratis lading» som nick sier jo endel, som vi vet er ingenting gratis, man betaler for det på en eller annen måte....
Redigert 07.02.2020 kl 17:22 Du må logge inn for å svare
Meg 2
07.02.2020 kl 18:39 986

Så kan man heller ikke kjøpe brukt bil.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0nlMKJ/tesla-fjernet-autopilot-i-solgt-bil
Om jeg kjøper en bruktbil med automat kasse, skal da feks Opel komme etterpå og si at den skal skiftes ut med manuell ?
Blir på samme nivået som det Tesla driver med.
Gnomen
07.02.2020 kl 18:51 975

Helt naturlig det, om en vare er levert ut med funksjoner du ikke har betalt for, får du enten betale for å beholde, eller levere tilbake.
Kjøper man en Golf uten å betale for vinterhjul, men ved en feil får disse med; vær du trygg på at Møller hadde kontaktet deg om dette ble oppdaget.

Flaks for tidligere eiere at dette her ble oppdaget så seint at bilen var solgt videre.

Har du et konkret priseksempel som viser 90% prisreduksjon siste 10 år?

Det var nok det siste vi hørte fra deg om batteripriser

God helg
Redigert 07.02.2020 kl 19:36 Du må logge inn for å svare

Tesla viser seg som en ny type Amcar med kjent sviktende kvalitet, bare med den forskjell at den er batteridrevet.

Keiserens nye klær med andre ord. Men nok til å forføre den nye menigheten som under andre omstendigheter ikke ville sett på en Amcar engang

Redigert 07.02.2020 kl 19:43 Du må logge inn for å svare

Om det ble bestemt at vi holder oss selv med strømmen som er vår, så er det bare å lade.
Istedenfor å la EU rane oss for den samme strømmen.
Selvkosten på VÅR felleseide strøm er ofte ikke rare greiene.

https://www.youtube.com/watch?v=wvLmBfwmA04
Her innmaten i en Tesla ELmotor. Det er noen biter de slenger i sammen.

Når det gjelder strømmen har du rett, det andre er det verre med.
mishka
07.02.2020 kl 21:42 877

Jepp, og det er slike ting som blir avslørt når det får gått noen år. Noen her som er gamle nok til å huske bilen AMC Pacer som alle skulle ha som det kule alternativet til Golf 1 på 70 tallet?. Etter noen år var lufta ute av den bobla for godt. Jeg tror slett ikke lufta går ut av elbiler generelt, men jeg tror Tesla etterhvert skal få slite med et rykte om dårlig kvalitet. Leser man elbilforumet og alt som klages over der kan man få en søvnløs natt. Lakk som slipper på TM3, deler av bilen som ikke er lakkert osv. osv. Min magefølelse sier meg at dette skal bli moro under nordeuropeiske forhold om noen år. Jeg liker heller ikke måten de takler kunder på. Han kommunikasjons-duden hos Tesla Norge er et par hakk for glatt for meg. Han snakker slik folk fra skravleklassen snakker og det pleier ikke å love godt.
I grunnen er følelsen av laber kvalitet litt synd for Tesla har så absolutt et forsprang når det gjelder hele tilnærmingen til transport, visjonene og hele brukeropplevelsen.
Bare husk hvor lenge Citroen måtte slite med et elendig rykte, men allerede på tidlig 90 tall var disse tingene borte og bilene fine.
Redigert 07.02.2020 kl 21:50 Du må logge inn for å svare

Jeg er mye enig med der her mishka. Tankekorset er at Teslaselskapet sto i
1613 milliarder kroner i børsverdi intradag på tirsdag med kurs 969.

Man begynner vel å skjønne at det var overpriset. Men at Tesleselskapet
kan bli mye verd i 2030 er det muligheter for.
Matsern
08.02.2020 kl 00:55 795

Mange klager på at Tesla ikke kan lese skilter, her er årsaken

https://www.youtube.com/watch?v=reDsOkio0g8
mishka
08.02.2020 kl 10:54 708

Ja, bare se denne videoen om hvilket styr det er å skifte dørhåndtak fordi Musk vil ha den gimmicken med at håndtaket skal komme ut. Og se hvordan det ser ut inni døra på en TMS. GRØSS! Gammal Citroen SM virker som kvalitet til sammenligning.

https://www.youtube.com/watch?v=5PU0Kbo5Tos
Redigert 08.02.2020 kl 10:55 Du må logge inn for å svare