Tyskland er EU-landet med flest solgte elbiler i fjor, 67.695.

Puta1n
06.02.2020 kl 21:50 1314

https://e24.no/teknologi/i/OpBwkO/over-290000-elbiler-solgt-i-eu-i-fjor

"Totalt ble det solgt 290.923 elbiler i 2019, en økning i salget på 93,8 prosent sammenlignet med året før."
Britax
06.02.2020 kl 21:55 1304

Dobbling av salget bare 5år på rad så er de på rett vei.
pengex
06.02.2020 kl 22:04 1278

For a sammenligne.
Bare Kina alene trøkket ut 50 000 biler om dagen. Og det er ikke elbiler.
Jomma123
07.02.2020 kl 09:42 1215

Hvor mange fossilbiler ble solgt i Tyskland da? Er jo dem en må sammenligne med vettu..

Til sammenligning gikk salget av elbiler i UK opp ca 150% i fjor, voldsom økning i salget ja?

Tja, totalen er likevel at kun 1.6% av det totale salget var elbiler.

Siden prisen på elbiler er så hinsides vil ikke salget øke til mer enn noen få prosent av totalsalget.

Det har blitt hevdet i flere år at utviklingen av nye batterier går i rekordfart, men det er løgn, for rekkevidden på elbiler har stort sett vært den samme hvert eneste år siden Tesla kom på markedet for 7 år siden.

Ladeproblematikken er så omfattende at det virker som myndighetene ser på andre muligheter som f.eks hydrogen, men det er store problemer med hydrogen også.

Så at land etter land går ut med visjoner om å forby fossilbiler innen så og så mange år er nok en utopi på linje med 5-års planer som var vanlig i kommunistland.
Redigert 07.02.2020 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
mishka
07.02.2020 kl 12:53 1163

Det samme i Tyskland. Og økningen kommer vesentlig pga incentiver fra myndighetene. Nå har støtten kommet opp i 6000 euro pr. bil og halv firmabilskatt. Men fortsatt er salget labert sammenlignet med andre biler. TM3 solgte ca. 9500 biler i Tyskland i hele fjor. Til sammenligning selger VW Golf det dobbelte i måneden. TM3 er ikke en gang inne på top 50 lista. På 50. plass i oktober var Seat Arona med 1832 solgte biler i måneden. Selv MB e-klasse selger jevnt over 5500 biler i måneden. Så TM3 sitt salg på rundt 800 biler i måneden er en mygg i et så stort land. Og det går faktisk fortsatt dagesvis her i Berlin før man støter på en.

Hadde en hyggelig bilprat forleden med en nabo som driver bruktbilsjappe. Han merker null til dette, men det er nå Tyskland da. Han hadde noen greie argumenter om hvorfor folk flest kjøper alt mulig annet. Han sa: For den samme prisen du får en godt utstyrt ny BMW 330 bensin eller diesel får du en TM3. Forbruket er rundt 20 Kwt pr. pr. 100km. for Teslaen som i Tyskland på nærmeste offentlige ladestolpe koster Eur. 0,44. dvs at 10 mil koster rundt 45 NOK i drivstoff.
En tilsvarende BMW diesel bruker 0,6-0,7l a euro 1,30. som blir rundt 80 kroner for samme strekning. Gidder folk alt styret for 35 kroner spart pr. 100 km.
Svaret er for de aller fleste nei, men i Tyskland som i alle andre land frister det mange datanerder å få en "rullende Iphone 11".

Kjøper man en 330 hybrid casher man inn 4000 euro og også her halv skatt og i tillegg kjører man like rimelig som en TM3 om man bruker den mye på korte turer.
Det er årsaken til at hybridsalget er relativt høyt i Tyskland. Det selges bare en elbil for hver 6. hybrid.

Uten statlig støtte ville elbilsalget vært helt dødt. Og tyske minstepensjonister er RASENDE over at det brukes skattepenger på de med best råd.
mishka
07.02.2020 kl 13:15 1152

Totalen var 3,6 millioner. Så elbilene utgjør under 2%. Renault Zoe er faktisk den som selger best med 400 flere biler i året enn TM3. Det er ikke så rart for den er det tyskere kaller "betalbar". Typisk en nr. 2 bil for mor i familien som bruker den på korte distanser til butikken og på halvdagsjobben. Og de selges typisk i villaområder hvor folk kan lade hjemme.
Gnomen
07.02.2020 kl 23:06 1094

Ikke helt riktig, de første TMS hadde vel ca 40 mil rekkevidde, nå har en TMS over 60. Og motorene blir mer effektive, TM3 har motor som er mer gjerrig enn de første TMS. Det er også med å øke rekkevidden

Med større batteri? Med samme størrelse batteri er rekkevidden økt noe, men ikke mye.

Den første Tesla hadde 85 som største batteri.

Poenget er at rekkevidden har økt noe, men absolutt ikke dramatisk mye.

Det er fortsatt slik at dersom man skal kjøpe en ny elbil i dag med nogenlunde god rekkevidde så må man kjøpe en bil med en helvetes svær og tung batteripakke, som koster mye mer enn det vanlige folk i vanlige land med vanlige normale avgifter og vanlige normale inntekter har råd til å kjøpe.

Redigert 08.02.2020 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
mishka
08.02.2020 kl 10:11 1005

Noe gjennombrudd har det ikke vært. Kun finsliping. Se på hva som har skjedd siste 10-15 årene med vanlige motorer. Der hvor MB og BMW for 20 år siden trengte en V8 eller sekser for å ta ut 250-290 HK klarer de seg nå med en toliters firer. Man skal ikke lenger tilbake enn til 2008 så kjøpte jeg MB 280CDI med 190 HK. Den hadde 3 liters V6. Nå får man 194 HK med toliters firer. Og den har langt lavere forbruk. Se hva som har kommet de siste 20 årene: Common rail dieselmotorer, direkte innsprøyting på bensinmotorer. Nesten alle de som før lagde 2 liters motorer får nå samme efffekt med 1,3 liters 3 sylindrede motorer. Mye, om ikke det meste av dette har skjedd i de årene TMS har vært i salg! Se på Mazda nå har de funnet opp direkte innsprøytet bensinmotor med omtrent samme kompresjon som dieselmotor. De kaller det Skyactiv. De har 15% lavere forbruk. Det har kommet bare siste året! Nei vanlige motorer går foran med rivende utvikling.

Men alt dette skjer i det stille for bilfabrikkene har ikke tusenvis av hjernevaska youtubere som teslafans som poster nye videoer uten et eneste kritisk spørsmål hver dag.
Redigert 08.02.2020 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Frøs
08.02.2020 kl 11:11 968

Hei.
Her er det veldig mange som holder på fortidens teknologi.
Strøm og hydrogen er framtiden uansett. Tesla kan sammenlignes med Ford sin "revolusjon" på 1930 tallet.
Jeg er snart 78 år og evner å se framover. Her er det nok mange yngre som kun ser bakover. Ha en fin dag og en god helg. Det er aldri for sent å snu og kjøre framover. Mvh pensjonist

Elmotoren er vesentlig eldre enn stempelmotoren, hva som er framtiden blir bestemt politisk, og reflekterer nok ikke alltid hva markedet etterspør, eller hva som er mest logisk/hensiktsmessig.

Framtiden ser nå ut til å bli bestemt av miljøekstremister der deres metoder mest minner om marxistenenes 5-årsplaner i det tidligere Sovjet. Ser ut som kjempegreier på papiret, men som ofte totalt bommer med det som er praktisk og økonomisk forsvarlig.

Propaganda hører med her, og det fungerer, til og med 78 årige pensjonister som bør ha hørt og sett det meste og lar seg lure.
Redigert 08.02.2020 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
Frøs
08.02.2020 kl 13:11 922

Hei Fjordgubbe.
Skulle jeg leve 10 år til får vi nok bekreftet at du bommer både politisk, forskningsmessig, økonomisk og politisk. Det nytter ikke å "skremme med historiske feilgrep". Nå har jeg sagt mitt under denne tråden og håper verden får en bedre framtid basert på ny kunnskap og ikke gamle løsninger som du tviholder på. Ha en fin helg og husk det er lov å snu i tide selv om det er vanskelig når en er fastgrodd i det gamle.
Mvh pensjonist
mishka
08.02.2020 kl 13:17 916

Den dagen Europas politikere ikke har råd til mer incitamenter er elbilen stein dau. Det skal omtrent ingen ting til før det vipper. Det så vi med diesel i 2008.

https://www.nettavisen.no/okonomi/staten-blor-penger-pa-grunn-av-elbil-salget/3423887041.html
mishka
08.02.2020 kl 13:24 909

Ja, det er mye mulig at vi bommer politisk fordi i alle fall i Norge ser det ut til at alle har blitt "klimareligiøse". I prinsippet liker jeg elbil, men for meg er tidsregnestykket enkelt: 60-70 ladinger på SC,er hvert år betyr at jeg i løpet av et år må oppholde meg mer enn 2 døgn i en stillestående bil eller i beste fall på et nærliggende gatekjøkken. Nei takk. Den dagen batteriteknologien er der eller jeg endrer kjøremønster så er det bare løp og kjøp.
Britax
08.02.2020 kl 13:27 903

Du glemmer å nevne at batteriprisenen har falt med 90% siste 10år, og pris/kapasitet fortsetter å falle.

Den største feilen de som tviholder på fossilteknologi gjør er å tro at vi er på toppen av utvikling allerede i dag, noe som ikke er i nærheten av å stemme.

Det er ikke mange år til prisene på elbiler kan konkurrere med fossilbiler uten egne støtteordninger.
Britax
08.02.2020 kl 13:35 895

Der har slett ikke vært noe rivende utvikling på fossilfronten siste 25år.
Alt det du ramser opp her er jo teknologi fra 80tallet, men det har vært dyrt å masseprodusere, derfor har det ikke blitt tatt i bruk før nå når produksjonskostnader er kommet ned.

Man hadde 1500hk i 4sylindret 1.5l turbomotorer i F1 verdenen allerede på 80tallet.

«Batteriprisene falt med 90% de siste 10 årene»

Jøss du er full mann, og så tidlig på dagen?

Du kunne jo lagt til at elbiler kunne gå opp til 30 mil på en lading allerede for 100 år siden. Og når det gjelder elbiler kom Tesla S på markedet for 7-8 år siden, og lite har skjedd med prisene på batterier siden da.

Ellers er det ikke mer å diskutere da du er hinsides på viddene.

Helt tydelig at det er umulig å diskutere med folk som har hjernen full av propaganda.
Redigert 08.02.2020 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
mishka
08.02.2020 kl 13:47 880

Det virker ikke slik foreløpig på bilprisene for de er uten incitamenter langt over en fossilbil med avgifter og himmelhøyt over en fossilbil uten avgifter. Hvis batteriprisen allerede har sunket 90% så kan det ikke være mye igjen å hente der snart :-) Mulig den den har sunket 90 % de siste 10 årene, men i 2010 var det ikke rare elbilene man fikk heller. Det er ingen som snakker om F1 motorer. De har alltid vært rullende forsøkslaboratorier. Vi snakker om hva som har vært kommersielt i salg. Som jeg har nevnt før har er jeg faktisk litt begeistret for enkelheten og visjonene til Tesla, og var på nippet til å kjøpe en TM3 i høst. Men nå har vi ventet og ventet siden TMS kom for rundt 8 år siden og jeg venter fortsatt på å måtte slippe å gå tilbake til 70 tallets reisetider på lange roadtriper.
Redigert 08.02.2020 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Britax
08.02.2020 kl 13:51 875

Gjør det ikke?
Hvilken elbil med 45-50mil rekkevidde fikk du for 350-400.000kr for 10år siden? Husk å også ta med inflasjon.
Britax
08.02.2020 kl 13:56 868

At du ikke følger med på utviklingen gjør ikke påsatanden noe mindre rett.

"Siden 2010 har batteriprisen per kWt falt med hele 85 prosent, skal vi tro BNEF. Det er igjen takket være forbedringer i produksjon, samt stordriftfordeler, som følge av større og flere fabrikker har kommet til."

https://www.dinside.no/motor/innen-2040-vil-57-prosent-av-nybilene-ha-elektrisk-motor/71096003
mishka
08.02.2020 kl 14:07 859

Det var fordi Musk startet med de dyre og store og kom med TM3 først for et par år siden. Selv en TM3LR har knapt noe lenger rekkevidde en enn S. Og praktisk rekkevidde er hverken 45 eller 50 mil. Den er hvis du legger deg i 90 på en autobahn nøyaktig 40 mil. Og 30 mil i 130 km.t.

Her er en av de spennende tyske youtuber-fansen underveis fra Praha til Finland. Delstrekk Wroclaw-Warszawa på en lading. Strekningene er nøyaktig 40 mil på paddeflat polsk motorvei og som han sier: Dette skal holde hardt. Og en TM3 LR koster ikke 3-400K. Den koster i LR versjon over 459K.

https://www.youtube.com/watch?v=lU6I-T97MIg
Redigert 08.02.2020 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Britax
08.02.2020 kl 14:13 856

Er rekkevidden på en fossilbil den samme i 130 og 90kmt?
Det er så mange som har kjørt 45+ mil i forskjellige elbiler at påstanden din faller på sin egen urimelighet.

Til og med Hyundai Kona som skal ha wltp 449km ble testet av Motor og da stoppet den ikke før 532km.

At Tesla ikke har satt ned prisene på sine biler er totalt uvesentlig.
mishka
08.02.2020 kl 14:25 842

Nei den er ikke det, men den øker ikke eksponentielt som den gjør i en elbil. Det å kjøre 45 mil i en elbil går helt fint i 70 km.t snittfart i Norge. Og for den som kun skal kjøre i Norge er det bare å kjøpe. Dessuten spiller rekkevidde lite rolle på en fossilbil fordi det tar 3 min få full tank. Ingen spør om rekkevidde på en fossilbil for det spiller ingen rolle. Og om man er det kan man f.eks. på MB få nesten alle modellene med ekstra stor tank for noen hundrelapper ekstra om man er opptatt av dette.
Klart man kan få en elbil til å gå langt, men da kjører man ikke spesielt fort. Det er vel omtrent bare Norge og Albania som ikke nå har motorveier mellom de største byene. Og motorveihastighet er gift for alle elbiler, nettopp fordi forbruket i høyere hastigheter øker mye mer enn på en fossilbil.

Jeg tror der er 3.gangen jeg poster denne linken og den blir ikke mindre sann av det.

https://www.tv2.no/a/10102444/

"Forskjellen mellom bilens anslåtte rekkevidde og hvor mange kilometer vi faktisk oppnådde på de enkelte delstrekningene, var med andre ord veldig stor."

"Vår erfaring er også at forbruket øker vesentlig raskere for en elbil enn for en fossil bil når hastigheten økes."

"Det skilte også svært mye på effektiv ladetid i forhold til det som gjerne har vært sagt om Tesla på egne superladere. Mens vi ble forespeilet ladetid på 20-30 minutter opp til 80 prosent kapasitet, endte vi med det dobbelte eller mer, som tabellen nedenfor vil vise."
Redigert 08.02.2020 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
Britax
08.02.2020 kl 14:35 835

Hvordan forklarer du da at TeslaBjørn kjørte 43mil i 90km/t på norske motorveier ved 10grader med KIA e-Soul som har wltp 44mil? Hele testen ligger på Youtube.

Hvor ofte kjører deb gjennomsnittlige tysker 40+mil på autobahn uten at han har tid til å stoppe noen gang?

Det er ingen som sier elbil er perfekt for alle og alle forhold, men for minst 9av10 er det et meget godt alternativ.
Den ene gangen i året du MÅ kjøre 100mil uten at du har tid til å stoppe så kan man leie bil for drivstoffbesparelsen, selv om jeg er ganske sikker på at manmåler slike scenario i promiller av befolkningen.
Redigert 08.02.2020 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
Britax
08.02.2020 kl 14:40 827

Den model x "testen" er jo helt ubrukelig og latterlig.
Starte med batteri som ikke er oppladet og drive med fartstester på over 200km/t og så klage på kort rekkevidde. Det blir som atle antonsen sier, "Ta deg sammen'a!"
Redigert 08.02.2020 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
mishka
08.02.2020 kl 14:43 819

Ja i Norge passer elbil for de aller fleste. I Tyskland for langt, langt færre. Og jeg kan forklare deg hvorfor:

1. Mindre incitamenter og langt rimeligere fossilbiler.
2. 3 ganger så dyr strøm hjemme.
3. De færreste har lademulighet hjemme, spesielt i de store byene hvor nettopp elbil er best egnet.
4 Tyskere flest bruker bil på lange ferieturer langt oftere enn nordmenn fordi typiske feriemål som Italia og Frankrike ikke er like langt unna som fra Norge.
5. Den typiske tysker kjører MYE fortere enn i Norge. (Norge og Tyskland er vel hvert sitt ytterpunkt mht. fartsgrenser).
6. Den typiske tysker bruker også bilen mye mer på lange strekninger innenlands enn i Norge fordi flotte motorveier gir kort reisetid på lange strekninger.
(Om man ikke må sitte og vente på lading da).

Og jeg snakker ikke om å ikke stoppe for en rask strekk på beina hver 20.mil. Men det er forskjell på en rask strekk og toalettbesøk
og å sitte der i 40-50 minutter å glo for hver 25.mil.
Redigert 08.02.2020 kl 14:45 Du må logge inn for å svare

"Elbil: for minst ni av ti et godt alternativ"

Joda, dersom man bor i Norge, men ikke dersom man bor i et vanlig land med normale bilavgifter, noe minst 99% av alle mennesker i de vestlige landene faktisk gjør.

Det spiller faktisk utrolig liten rolle at prisen på batterier har gått ned de siste ti årene, for en elbil koster fortsatt ca dobbelt så mye som en tilsvarende fossilbil, og når jeg sier tilsvarende så er det jo ikke det, for den dårlige rekkevidden og ladeproblemene er jo fortsatt reele problemer.

Og de som tror at utviklingen i batteriteknologi skal plutselig ta av lever i et utopisk drømmeverden, kanskje like utopisk som kommunistene i Sovjet i 1917.

Og når det gjelder hastigheter på veiene så går det jo fortere i nesten alle europeiske land contra Norge, typisk 120-130 i snitt dersom det ikke er for tett trafikk. I UK er fartsgrensene 110 på motorveier, men folk kjører stort sett i opp mot 130 eller mer uten at politiet legger seg opp i dette så da blir det slik. En elbil i 130 ikke spesielt langt, så elbilene ligger som regel i 90 bak en lastebil.

Redigert 08.02.2020 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
mishka
08.02.2020 kl 14:51 802

De gjorde det EN gang. Men som det står så holdt de seg til 130 km.t. Og ikke EN gang kom de i praksis over 30 mil. Det er mye man kan "tyne" ut av et batteri i tester, men i praktisk bruk skal man jo helst holde seg mellom 20 og 80% og ikke hurtiglade alt for mye. Det som jeg også tenkte da jeg vurderte TM3LR var: Hvordan liker et batteri å bli hurtigladet 70 ganger på et år og mange ganger kjørt ned i 5% og toppladet mange ganger. Alle med litt vett vet at det er helt i tåka å gjøre. Resultatet er at praktisk rekkevidde blir ganske laber om man tar vare på bilen og ikke ødelegger batteriet.

Stemmekveget i Norge går glatt på visjonen om at det kun skal selges elbiler etter 2025, men i normale land vil det bli revolusjon av slikt marxistisk detaljstyring av folks liv.
Redigert 08.02.2020 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Britax
08.02.2020 kl 14:51 802

Dere henger der opp i dagens priser!
Dere må evne å tenke i framtid.

Estimatene viser at om 5-10år vil produksjonskostnadene for elbiler bli rimeligere enn tilsvarende fossilbiler.

Dere henger dere opp i maksimal rekkevidde enda den for de aller fleste er helt uvesentlig.
De fleste av oss kjører faktisk ikke 40mil+ jevnlig. Og de få gangene man gjør det så tar vi uansett en stopp underveis.

Dagens priser er det man må forholde seg til.

De estimatene har vi jo sett nå de siste 6-7 årene, lite har skjedd, noe ja, men langt fra nok.

Og lite tyder på at det blir noen revolusjon i hvordan man lager elbiler så jeg tviler meget sterkt på at man klarer å minke forholdet fra dobbelt så mye ned mot nesten like priser, kanskje de klarer å minske prisene 10-20%, det er langtfra nok.

Samme med rekkevidden, tror neppe de klarer å minske rekkevidden noe mer enn det man klarer å øke effektiviteten av bensin og dieselmotore så da er man like langt.

Man kommer ikke noen vei utenom å ty til kommunistiske virkemidler slik man har gjort i Norge, det vil aldri skje, av to grunner: myndighetene har ikke råd, og dersom man likevel ønsker å presse dette gjennom på bekostning av andre ting vil ikke folket godta dette.

Land etter land går jo nå ut og melder at man skal forby salget av fossilbiler innen 2030, 2035, 2040 etc, men dette er og blir en kommunistisk ønskedrøm ala Sovjets 5-årsplaner for sin produksjon av korn, jern og industriprodukter, liten rot i virkligheten og egentlig ikke noe annet enn en marxistisk ønskedrøm.

Redigert 08.02.2020 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
mishka
08.02.2020 kl 14:58 794

Det er bare det at jeg skulle ha bil i høst og ikke om 5 eller 10 år. Ved neste korsvei så har kanskje dette blitt så bra at det passer meg også? Ingen tvil om at skjermen og gadgetsene i Tesla frister. Men jeg vil ikke la det gå på bekostning av støy, laber kvalitet, ladepes i et land uten lading hjemme og lange reisetider. Da jeg rolig og nøkternt vurderte dette så ble det ganske enkelt litt for mange minuser. Skulle jeg hatt tyske skilter ville det vært "helt i tåka" for min del.
Selv elbilforeningen fraråder kjøp av elbil i Oslo uten lademulighet hjemme. Hva da med Berlin med 3,7 mill innbygere og ikke lademulighet hjemme? Jaada veldig smart?
Redigert 08.02.2020 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Gnomen
08.02.2020 kl 22:42 671

At du gidder å kjøre langt i en dinosaur-bil når man kan fly på 1/10 av tida. Du sløser bort din dyrebare tid, mann, ser du ikke det?
Gnomen
08.02.2020 kl 22:48 663

Jeg har kjørt Norge - Kroatia i BMW 530 Diesel, og hjelpe meg hvor ofte jeg måtte tanke, mye oftere enn her på Vestlandet. Faktisk så øker luftmotstanden på en slik bil også, i høye hastigheter, mer enn på en el.bil med lavere cd
mishka
08.02.2020 kl 23:10 643

Nei, det å reise med bil er langt behageligere enn å fly, spør du meg. Og dette temaet har vær diskutert utallige ganger her på forumet. Mine beveggrunner for å bruke bil for det meste i Europa er rett og slett at reisen er en del av ferien. Jeg flyr rett som det er med NAS fra Berlin til Oslo om jeg bare skal en kjapp tur på et møte eller lignende. Det å fly er etter min mening et jævla styr. Køer på flyplassen, kan knapt ha med bagasje, trangt og jævlig og ikke minst dyrt i høytider og helger. Greit nok på midtuke for 499,- men da går alltid flyet klokka sju om morran. Såååå mye artig jeg har opplevd rundt om i Europa som de fleste bare flyr rett over. Bare sitte der behagelig i sin egen bil uten å irritere seg over hylende unger og stinkende møkkete frikere på nabosetet. Høre på sin egen musikk så høyt man vil. Det er ikke rart at amerikanere flest kjører landet på kryss og tvers i det som kalles "kjøresesongen". Og ikke minst når man kommer frem så må man leie en overprisa kjip leiebil med manuelt gir og forholde seg til alle mulige sleipe forsikringer og annet styr. Fysj hvor jeg hater køen foran Avis skranken på flyplassene i Berlin, sørge for at den kjipe leiebilen er fulltanka ved levering osv. osv. Og når man drar skal man omtrent kroppsvisiteres av en eller annen dust i securityen. Hadde vært mye enklere å lagt en utgave av koranen i en spyttebakke i securityen og alle som spytter på den kan bare gå rett igjennom :-) :-)

Selv Oslo København er det ikke rare forskjellen i tid. Oslo-Køben er nøyaktig seks timer med bil. Med fly skal man først ta T-banen til byen og deretter flytoget og helst være på OSL 1,5 time før avgang. Da har 2,5 timer gått allerede. Legg til den vanlige 20 min. forsinkelsen pga avisning, ny slottid, seint innkomst fly og bla, bla. Da er 4 timer gått før man er fremme. Legg til 30 min minst for å få bagasjen og nye 30 min før buss eller taxi har tatt en inn til byen og vips er man fremme bare en time før han i bil. Som har sluppet å forholde seg til alt styret, men bare har sittet behagelig på cruisekontroll i 130 ned gjennom Sverige. Og han i bil har transport hvor som helst og kan dra videre når som helst, fri som fuglen og er ikke avhengig av en eller annen avgangstid på et kjipt tidspunkt.
Redigert 08.02.2020 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
Gnomen
08.02.2020 kl 23:32 633

Helt enig, og da tar jeg det med knusende ro om jeg må stoppe litt å lade. Sosialt, ut med fluktstolen, frem med kaffien, se litt på Nettfliks, ta seg en middag.....ferie alt sammen. Og med vogn bak en Modell X, kunne man ta seg en lur om det var ønskelig. Men litt styr å koble av vogna ved flere av ladestoppene
mishka
09.02.2020 kl 11:19 539

Ja, helt greit når ferien går ut fra Berlin. Kjører da sjelden lenger pr. dag enn at maks 2 SC ladinger ville holde pr. dag. F.eks. typisk Berlin og ned til Adriaterhavet. En overnatting på veien og totalt 3-4 SC-stopp. Det er null stress på 2 dager. Akilleshælen er stadig kjøring Oslo-Berlin som tar 12 t. med vanlig bil. Da er man helt på grensa av hva man kjører forsvarlig på en dag. Med elbil er man godt over dette med 4 SC ladinger og det er pes. Og også det å måtte forholde seg til å rekke ferga med elbil er også stress. Greit nok å fly, men jeg må da enten være uten bil når vi er i Oslo eller uten i Berlin og ingen av delene er aktuelt.