FRO: Oljeetterspørselen fremover

Slettet bruker
FRO 06.02.2020 kl 23:49 7561

Lederen for Goldman Sachs' råvaregruppe, Jeff Currie, er kritisk til Saudi Arabias ønske om at OPEC skal redusere oljeproduksjonen med 600.000 fat pr dag, for å kompensere for bortfallet av oljeforbruket i Kina i forbindelse med tiltakene som er iverksatt i for å få kontroll på coronaviruset.

Dersom OPEC senke produksjonen nå, vil de påvirke leveransene for april – og innen den tid vil coronaviruset trolig være under kontroll og oljeetterspørselen ha hentet seg inn, mener han.

Noen med alternative synspunkter?


https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/02/06/7495470/spar-kriselignende-fall-i-oljeettersporselen
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
07.02.2020 kl 00:15 7501

Det jeg ikke får til å rime er at amerikanske børser er i ATH hvis det spår kriselignende fall i oljeetterspørselen. En ting er at alt oljerelatert trekker ned, men fall i oljeetterpørselen er jo bare et symptom på det egentlig problemet, at Kina går for halv maskin. Det må jo få konsekvenser for veldig mange bransjer. Enten har oljerelatert priset inn for mye krise eller de brede markedene har priset inn for lite.

"Han påpeker at langt flere personer er plassert i karantene som følge av coronaviruset enn det som har vært tilfellet under tidligere virusutbrudd. Resultatet er at Kinas BNP-vekst vil stupe til fire prosent i første kvartal, ifølge Goldmans råvareguru."

Et fall i 4 prosnet i Kinas bnp første kvartal må jo slå tungt inn i del fleste markeder om det stemmer.

Jeg kjøpte derfor mer FRO i dag samtidig som jeg satt en ny short i DJIA. Det har ikke vært noen suksess så langt, men jeg nekter å tro at tank skal halveres på Corona-frykt samtidig som indeksene setter nye ATH framover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2020 kl 14:41 7173

Mange USA firmaer er mye mindre avhengig av å selge til Kina, enn Kina er avhengig av å selge til USA. Og hvis ikke Kina får produsert produkter som skal selges i USA, mister de salg til amerikanske firmaer. 85% av det som selges og forbrukes i USA er produsert i USA. Tilsvarende i Norge er under 50%.

Og flere av de største US hightech firmaene - Google, Amazon, Facebook, Microsoft - har nær null business i Kina, bortsett i fra skytjenester og SaaS (Software as a Service) som både på kort og mellomlang sikt er upåvirket av Wuhan-viruset da det er langsiktige abonnementstjenester. Apple kan muligens bli litt rammet etter at produksjonen av AirPods i Kina har stanset opp:
https://www.dn.no/utenriks/kina/koronaviruset/apple/full-stans-i-produksjonen-av-apple-produkt/2-1-752055

Hvis ikke Kina hurtig gjør noe for å få kontroll over alle (ulovlige) markeder med omsetning av virusbefengte levende dyr som smitter til mennesker, kan de miste ytterlige business til "naboland" i Sør-Øst Asia.

Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2020 kl 12:40 6974

Kina er verdens største oljeimportør- og importerer normalt 14 millioner fat pr. dag. Konsekvensene relatert til coronaviruset har medført at importen redusert med 20%, noe som tilsvarer daglig oljeforbruk i Storbritannia og Italia til sammen.

For å stabilisere oljeprisen på et høyere nivå, så ønsker Saudi Arabia at OPEC+ reduserer daglig oljeproduksjon med 800.000 til 1 million fat olje pr. dag. Russland sier nei – og er heller ikke umiddelbart villig til å redusere produksjonen med 600.000 fat pr. dag. Russland mener det er for tidlig å si hvorvidt fallet i etterspørsel vil vedvare.

https://www.nettavisen.no/okonomi/equinor-toppen-om-coronaviruset--overrasket/3423920425.html

I følge Aljazeera er signalene fra Russland noe tvetydige med hensyn til hvorvidt de er villig til å kutte.

https://www.aljazeera.com/ajimpact/don-rush-opec-russia-time-mull-output-cuts-200207192141677.html
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2020 kl 12:50 6934

20% av 14 millioner utgjør vel 2,8 milloner fat i redusert daglig oljeforbruk i Kina.
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2020 kl 13:01 6896

Muligens noe misvisende tall fra Nettavisen. Her er en artikkel fra Reuters (september 2019) som viser at snittet for oljeimporten i Kina ligger på omtrent 10 millioner fat pr. dag. .... 20% bortfall tilsvarer da 2 millioner fat pr. dag.

https://www.reuters.com/article/us-china-economy-trade-crude/china-september-crude-oil-imports-rise-on-strong-seasonal-demand-idUSKBN1WT099
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.02.2020 kl 13:04 6876

Man bør ta i betraktning alle fly, busser, lastebiler osv som står parkert i Kina nå. Fulle lagre av drivstoff, olje, bensin.. og alle skipene som ikke går.. Ringvirkningene er enorme og det virker ikke som de amerikanske markedene har tatt alvoret helt innover seg? Å få alt dette maskineriet i gang igjen vil ta tid. Det vil i mine øyne påvirke oljeetterspørselen negativt lenger enn ut mars måned... trolig frem til sommeren. Blir det ikke kutt nå, vil oljeprisen trolig falle ytterligere.. Kanskje det da vil bli et såkalt contango spill.. kjøpe billig olje og lagre på tankskip. Bruke VLCCs uten scrubbere kanskje? Man har jo ikke nytte av scrubbere om skipene er ankret opp liksom..

Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2020 kl 19:00 6590

Rolig rolig nå
Hele Kina er ikke stengt ned , ikke halve Kina heller
Tank båter som er på tur og ikke får losset, de er da borte fra markedet inntil de får kvitte seg med lasta.
Prøv å tenk litt positivt, alt er ikke så galt som de verste svartmalerne vil ha det til
Du kan og være bra trygg på at Kineserne ikke trenger lang til på å starte opp ting igjen
Har handlet med Kina i mange år og reist dit mye , så dette går fort når de først får slått ned viruset
Vet ikke om du har sett de bygde et sykehus på 10 dager
Shanghai by, der bygges det like mye som i hele Tyskland og Frankrike
Kineserne er enorm til å svinge seg rundt hurtig
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
spurswild
08.02.2020 kl 19:26 6519

Personlig tror eg dette ikke kommer til å påvirke etterspørselen totalt sett i løp av året Hvis du tror det, vil likevel en aksje kurs på disse verdier være lav
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.02.2020 kl 19:54 6461

Etterspørselen vil jo ta seg opp igjen, men trådstarter nevner aprilleveransene. Tror det er i tidligste laget. Og forbruket for året under ett vil uansett bli mindre enn det ville blitt uten Corona. Tenker man tankrater, så kan analytikerne takke først og fremst viruset for at de fremstår som de reneste Bullnisser nå...
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.02.2020 kl 19:56 6452

Tankbåter på tur blir nok omdirigert så langt det lar seg gjøre.. At de blir borte fra markedet i månedsvis hadde jo vært fint for tankratene, men det er lite trolig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2020 kl 20:12 6400

Omdirigert til hvor ?
Hvis Kina har kjøpt olja , så er det lite sannsynlig at de sender dette andre steder og da må ut med ny frakt igjen
Nei nei , det tenker jeg de ligger til galskapen er over
Kommer å bli en ketchup effekt av dimensjoner når dette slipper viruset taket
Slipper det ikke taket så har vi ikke bruk for pengene siden , da er vi alle daue
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.02.2020 kl 20:34 6346

Og hvem skal dekke kostnadene på tankskipene da?
Jeg vet at det allerede er disputter på gang om LNG laster som ikke losses, men det markedet er jo avhengig av regassifiseringskapasitet og kan ikke sammenlignes med Crude oil..
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2020 kl 21:20 6263

Det er chartrene som må betale dagrater.
Har mulig noe forsikret , kjenner ikke det så godt.
Mulig skipsmegleren vet dette.
Hvis han leser dette kan han jo svare .
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
spurswild
08.02.2020 kl 22:17 6156

Så? vurderer du verdi vurdering minutt for minutt? Essensen er jo hva selskapet samlet vil tjene i 2020 og fremover. Nå er vi en periode hvor rater blir lave, dette bør de fleste vite. Hvis du mener at kursen skal videre ned, selg. Personlig kommer eg til å kjøpe aksjer når eg får utbytte. Selv om det ikke var planen. Dvs at eg har ett annet syn en deg på fremtiden
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
CapitaL
09.02.2020 kl 10:03 5910

Så?
Essensen er at Fro og de andre tankselskapene vil tjene mindre i år enn forventet av markedet for få uker siden.. Derav kursfallet. Du må gjerne tro at ratefallet utelukkende skyldes syklusen.. men det hjelper ikke på verken inntjening eller kursen.. Jeg har solgt for lengst (23 jan), sitter på gjerdet og venter på lavere inngang i ADS og FRO.. Forresten så kan jeg ikke skjønne at det kan lønne seg i lengden å være long i sykliske aksjer fremfor å handle etter svingningene.. Jeg har ikke holdt på mye i tank, men de voldsomme svingningene overrasket meg litt.. Følger man litt med er det tydeligvis penger å hente..
Jeg har ikke et annet syn på fremtiden enn deg.. Jeg venter fortsatt gode tider i tank, bare ikke i det korte bildet;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
spurswild
09.02.2020 kl 20:59 5478

Er ikke trader, jeg vurderer case ut fra hva jeg tror inntjening og hva selskapet bør være verdt. Perspektivet mitt er 2-5 år. Gjør selvsagt løpende vurdering om noe har endret seg veldig fra mine vurderinger. Fortsatt er vi ikke i nærheten av hva eg tror kursen kommer til å bli. Har nå rett under 60% i avkasting på min investering som har vart i ca 2,5 år. Lever godt med svingninger og følger den planen eg har.
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Kratos
09.02.2020 kl 23:44 5221

Merkelig hvordan psykologien spiller folk et puss. Livredd for et virus med lav dødlighet. Bare 350 smittet utenfor Kina. Dette blåser over innen denne måneden. Jeg har hamstret tankaksjer i to uker nå og er klar for rekylen. Er du?
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
CapitaL
10.02.2020 kl 09:57 4926

Har ikke handlet enda, jeg regner med at tank faller litt til.. bare litt;) Finansavisen skriver nå at "ratene stuper i stortank".. og ettersom noen visstnok bare leser overskrifter, kan sånne dramatiske headlines virke litt negativt på kursene. Det ser allikevel ut som om kursfallet begynner å avta? At rekylen kommer før eller senere det er vi nok enige om. Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.02.2020 kl 10:02 4886

Regner med at skrapingen av skip også øker med lavere rater? De bygger jo nesten ingen nye skip så i lengden vil dette bli bra. Sitter rolig long og snitter ned når det passer.

Planen er også å kjøpe nye aksjer ved hvert utbytte som kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.02.2020 kl 22:36 4464

Tror du ikke det er priset inn alt da ?
Det tor jeg, med mindre ratene skulle falle til 5000. Da er det ingen båter som vil gå .
Ratene kan omtrent ikke gå lenger ned, og da er det kun en vei igjen og det er oppover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
10.02.2020 kl 23:00 4367

Det har snudd nå. Opp 13% til 16k i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
10.02.2020 kl 23:18 4292

Passer bra med en tanknedtur som har vært nå. Da utsetter rederne nybestillinger enda mer, og bullmarkedet som kommer kommer til å vare enda lenger. Egentlig kjempekult for den langsiktige tankreder. Ratene opp nå13% i dag, kommer til å gå videre fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
keane
10.02.2020 kl 23:40 4237

Er nok ikke lenge før FRO er over 100 kr igjen!
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.02.2020 kl 23:40 4234

Må ikke glemme utbytter som kommer i tillegg. Har sterk tro på denne fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
11.02.2020 kl 00:34 4149

Drekka: hvorfor skal ratene videre oppover? Rekordoverskudd av skip, Kina fremdeles på halv maskin og elendig oljeetterspørsel.
Følger man vanlige sesongmønstre, uten coronavirus, vil ratene være på dette nivået frem til høsten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
CapitaL
11.02.2020 kl 09:24 3864

Jo, nå har vi nok skrapet bunnen;) Jeg tenkte oppslaget i Finansavisen ville legge en demper på stemningen, men det skjedde jo ikke.. Spørs om de var litt vel sent ute med gammelt nytt :))
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Kaffegrut
11.02.2020 kl 10:33 3728

Utrolige kjøpsmuligheter om dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.02.2020 kl 10:44 3683

Ja , du tenker likt som meg
Tvi tvi
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
(",)Aksjel
11.02.2020 kl 10:57 3645

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/45514

Fearnley anbefaler kjøp av tankaksjer
Tankaksjer har falt markant hittil i år i kjølvannet av koronavirusutbruddet. Fearnley Securities antar at det sannsynligvis vil være etterspørselsimplikasjoner i ytterligere to-tre måneder for tankrederne, men man begynner nå å se at det etablerer seg et gulv for tankratene og kjøpsanbefalingen for sektoren gjentas.

Det skriver Fearnley Securities i sin seneste sektorrapport, offentliggjort tirsdag.

"Med potensial for noe klarhet rundt utbruddet i de kommende ukene og ratene som allerede er nær gulvet, ser vi mulighet for en sterk innhenting i andre eller tredje kvartal 2020", skriver meglerhuset.

Oversikt over meglerhusets anbefalinger og kursmål:
Frontline: Kjøp med kursmål på 140 kroner.
Hunter Group: Holdanbefaling med kursmål på 6,3 kroner.
Okeanis Eco Tankers: Kjøp med kursmål på 175 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
CapitaL
11.02.2020 kl 19:09 3351

Litt morsomt at Rystad har landet på samme konklusjon som meg;)

-“Our current assessment implies that the impact of coronavirus will persist throughout all of February and March and will then gradually subside towards June 2020. We hence expect travel restrictions and extended holidays in China to significantly impair demand in 1Q20 and partially in 2Q20. Demand is forecast to start recovering in April and May,” said Bjornar Tonhaugen, Rystad Energy’s Senior Vice President, Head of Oil Markets.

Link: https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/global-oil-demand-growth-evaporates-as-coronavirus-keeps-planes-grounded/

Sjekk for øvrig denne fra Rystad om kinesisk oljeetterspørsel.. Kurven er meget bratt utover høsten!

https://twitter.com/RystadEnergyOil/status/1227225923306520576

Meget lovende.
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.02.2020 kl 19:45 3246

Litt overrasket over at Fearnley kun har holdanbefaling på Hunt. DNB hadde langt høyere kursmål for Hunt enn FRO. Har Fearnley også tidligere vært mer skeptisk til Hunt? Hva er i såfall begrunnelsen på det?
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
11.02.2020 kl 20:01 3188

Kaiovski
Det er rekord UNDERSKUDD av skip.
Det har aldri vært færre skip i bestilling fra 2021 og utover og flåten med båter eldre enn 15 år har aldri vært større.
Imo2020 , Eco båter med scrubbere er det heller ikke mange av
Du også må slutte å bare lese overskrifter og basere din kommentarer på et 14 dagers perspektiv. Disse båtene er Money Machines
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
abbos
11.02.2020 kl 23:23 2869

3 Cheap Stocks Under $10 to Buy As Market Shakes Off Coronavirus Fears

Zacks
Benjamin Rains
ZacksFebruary 6, 2020
Is a Beat in Store for Republic Services' (RSG) Q4 Earnings?
The Dow, S&P 500, and the Nasdaq all climbed again Wednesday to extend their solid start to February. Wall Street appears to have moved on from coronavirus fears, at least for now, as earnings come in stronger-than-expected. In fact, the S&P 500 and the Nasdaq both closed at new records.

Along with solid quarterly earnings results from some of the biggest companies on the market, including Apple AAPL, Amazon AMZN, and Microsoft MFST, the U.S. nonfarm private sector added 291,000 jobs in January. This blew away economists’ expectations, with small- and medium-sized businesses helping drive the growth.

On top of that, the market could continue its climb in 2020 on the back of low interest rates, historically low U.S. unemployment, an expected return to corporate earnings growth, and more.

Therefore, now seems like a good time for investors to add to their portfolios. And the category we focus on today are cheap stocks trading under $10 per share.

Stocks trading under $10 can be more volatile than their pricier peers, but investors can still grab big returns with the right cheap stocks. So, let’s dive into 3 that we found…

Inseego Corp. INSG

Prior Close: $7.70 USD

Inseego sells modems, routers, and more that aim to enhance device-to-cloud capabilities. The firm tries to “connect your fleets, people, devices, and assets with enterprise-grade intelligent IoT solutions.” INSG also appears poised to expand as we enter the 5G age, having already rolled out 5G hotspots. “We’re now extending our early 5G market leadership through a growing number of trials with top-tier service providers worldwide, and we’re rapidly developing more leading-edge products based on next-gen 5G technology,” CEO Dan Mondor said in prepared Q3 remarks.

The San Diego-based company, which also offers enterprise SaaS solutions, saw its revenue jump 24% last quarter. Our Zacks estimates call for Inseego’s fiscal 2019 revenue to pop 9%, with 2020 projected to come in 21% higher to hit $265.9 million. INSG’s adjusted loss is set to shrink from an expected -$0.19 this year to -$0.01 a share in 2020. Inseego is currently a Zacks Rank #2 (Buy) that sports a “B” grade for Momentum in our Style Scores system.

INSG shares have soared 300% in the last two years and 44% in the past three months. Plus, the stock rests roughly 20% below its highs after a recent pullback, which it has already started to recover from.

Aspen Group Inc. ASPU

Prior Close: $9.56 USD

Aspen Group is an online-focused education holding company that operates Aspen University and United States University. The firm aims to make “college affordable again” and offers everything from certificate programs to doctoral degree programs in fields that include business, technology, nursing, and more. ASPU’s sales have surged in recent years, with its revenues up 55% in both its fiscal 2019 and 2018.

Our Zacks estimates call for Aspen Group’s 2020 revenue to jump over 41%, with 2021 projected to climb another 30% higher to hit $62.7 million. Plus, ASPU is projected to surge from an adjusted loss of -$0.21 a share this year to +$0.02 in fiscal 2021.

Aspen Group’s longer-term earnings revisions have climbed recently to help the stock earn a Zacks Rank #1 (Strong Buy). Aspen Group stock also hit a new 52-week high Wednesday, as part of a 135% climb over the last six months.

Frontline Ltd. FRO

Prior Close: $8.78 USD

Frontline is a global crude oil and refined products shipping company that has expanded its fleet of tankers in recent years. Shares of FRO have fallen in 2020 amid oil demand concerns, driven by coronavirus worries in China. Despite the recent pullback, which might set up a better buying opportunity for those high on Frontline, the stock is up 112% in the last two years and 67% in the past 12 months. And FRO popped 2% Wednesday.

Frontline is a Zacks Rank #1 (Strong Buy) right now that sports an “A” grade for Momentum. FRO is also part of an industry that rests in the top 27% of our more than 250 Zacks industries. Along with its price point, Frontline presents value to shareholders, as it trades at 4.7X forward 12-month Zacks earnings estimates, which marks a significant discount against its industry’s 8.8X average.

Peeking ahead, Frontline’s adjusted FY19 earnings are expected to climb from an adjusted loss of -$0.14 to +$0.79 per share, with FY20 projected to skyrocket another 131% higher to reach $1.82 per share. The company is also expected to see its 2020 revenue surge 44% above our 2019 projected to hit $906.6 million.
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2020 kl 22:03 2460

The International Energy Agency (IEA) forventer fallende global oljeetterspørsel i første kvartal, men at den vil ta seg opp mot andre kvartal. Samlet forventer IEA at etterspørselen for 2020 kommer til å øke med 825.000 fat pr. dag.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/02/13/7497825/oljeprisen-med-solid-loft
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare