lading

Meg 2
07.02.2020 kl 13:37 279

Blanda meg inn i en debatt for en stund siden, om lading av elbil. Der forsøkte jeg å si at man skal kjøpe strøm i KW og ikke pr minutt, til stor spot og spe fra elbil fanatikere.
Ja dere om det, men det viser seg at jeg hadde rett og det kommer mer og mer info om dette, BLA denne.
https://www.nettavisen.no/okonomi/ladingen-kan-gjore-elbil-bruk-hinsides-dyrt/3423920378.html
Så for fornekterene bare stå på.

Lader i kontakten i garasjen. Folk uten garasje burde ikke ha bil!
Matsern
07.02.2020 kl 21:01 231

Elbiler er som mobiltelefoner og PCer. Du velger selv om du vil delta i et fungerende økosystem, eller om du vil stå utenfor, basert på lommebok og ønsker. Alle står fritt til å kjøpe mac og iphone eller android og windows. I elbilens økosystem, er det snakk om lading, app, bil og snart app-butikk.

I dag finnes det kun ett fungerende elbil-økosystem og det er Tesla.

I teorien skulle man tro at Audi skulle klare å ha lading, bil og app som fungerer sammen, men det gjør det ikke. Appen har ikke fungert på mange måneder. Hva med lading? Nei, de har tyskeid Ionity ladere, men de deles med resten av den tyske gjengen og er et kaos uten like. Lading fungerer ikke alltid. Bruksanvisning består av et papir, tapet på ladestolpe. Du må gjennom registrering, app, brikker o.l. Det er ingen smurt brukeropplevelse, slik du får i Tesla sitt økosystem.
Redigert 07.02.2020 kl 21:02 Du må logge inn for å svare
Gnomen
07.02.2020 kl 23:02 210

Høres utrolig ut, har du link til den debatten? Hva var argumenter for minutt-pris? Må være noen med el.bil som har kraftig ladekapasitet, slik som f.eks TM3
mishka
08.02.2020 kl 17:45 149

Veldig greit oppsummert. Jeg pleier av og til på rasteplasser i Tyskland å kjøre bortom Ionity laderne for å se hva som skjer. Og ja, det er ofte tape og papir med AUSSER BETRIEB. Ionity skal ha kred for at de alltid er i nærheten av autobahn, men hva f... hjelper det når Tesla typisk har 8 Sc,er som virker og Ionity 4 eller 2. som man aldri vet om er i stand. Dyrt er det også.