HUNT : Har i dag hatt en prat med dir i selskapet

Alf K
HUNT 07.02.2020 kl 16:35 19200

Han sier da følgende
Om alle andre tank rederier i verden går konk så kommer vi å tjene masse penger, vi går aldri konk
Videre sier han følgende
Selv om ratene nå er rekord lave, så rammer ikke dette oss akkurat nå
Vi har båter som går på kontrakter + 100.000$ pr dag og de går på disse i minst 40 dager til
Innen den tid kan hele korona virus epidemien være avsluttet
Han mente dette ville bli en voldsom ketchup effekt når det hele er over
Tenkte bare dele dette med dere her
Har merket meg at det er en del backtradere her inne som bla hevder å hedge DJ som motvekt når de kjøper FRO .
Slike figurer skal dere ikke høre på
Hør på Surik , hør på de seriøse som vet hva de snakker om
Jeg kan en del om dette, men ikke nok til å gi råd
Har vel 1 mill aksjer i HUNT , kjøpt i dag og 16800 FRO , også de kjøpt i dag
Nomaden
10.02.2020 kl 20:13 6479

Rimelig god mulighet for at vi satt en bunn i dag, faktisk. Jeg lastet rett under fire. Får se om det var lurt.
Quepasa
10.02.2020 kl 23:55 6134

Torbjørn Kjus kjøper aksjer i Fredlys tanksatsing etter kraftig fall
12 timer siden · Asgeir Aga Nilsen
Kjus kjøpte nær 88.000 aksjer i uken frem til forrige onsdag, mens han kjøpte 200.000 aksjer uken før det igjen, viser aksjonærregisteret.
Akers sjeføkonom sitter dermed med nær 1,79 millioner aksjer verdt litt over syv millioner kroner med dagens kurs.
Kjus solgte en del av Hunter-aksjene i januar for å sikre gevinst, men mener aksjen er verdt å kjøpe igjen etter et fall fra seks kroner til under fire kroner.
– Hunter har falt for mye og for fort og kun verdien av skipene gir verdi på 5,5 kroner aksjen, skriver han i en melding.
Hunter Group, hvor Arne Fredly er største eier, har sammen med andre tankaksjer falt kraftig fra toppen i januar. Det skjedde etter at fraktratene kollapset, noe analytikere har forklart med blant annet effekter fra coronaviruset.
Kjus viser til at rederiet har installert renseanlegg på sine skip, såkalte scrubbere, som gir en innsparing.
– Når da Hunter i tillegg har kvalitets-scrubbere fra Wartsila på alle sine skip og dermed sparer 20.000 dollar dagen i forhold til skip uten scrubber så tjener selskapet penger selv i et svakt marked. Det virker det ikke som alle har skjønt, skriver han.
Sjeføkonomens regnestykke er at Hunter vil tjene nærmere to kroner per aksje på et år med alle syv skipene i drift.
– Det vil si, med 4 kroner aksjen er det et røverkjøp ettersom det er stor sannsynlighet for gode rater igjen etter at effekten av Coronaviruset er over, skriver han.

https://aksjelive.e24.no/article/6jg4zr

Har solgt meg ut i både Hunt,og Vow
Har tjent nok til å oppfylle mitt ønske om 1oooo aksjer i akerbp.
Tanken hele tiden har vert å ta utbytte fra akerbp,og pumpe det inn i odin eiendom c.
Og så bare la det tutle og gå,slippe å følge med hele tiden.
Men samtidig finne noen papirer som kan gå fort på kort tid,slik at jeg kan kjøpe flere andeler i fondet.

Solgte Vow jeg også, men kjøpte mye mer HUNT. Har noe samme strategi som deg. Men vanskelig å ikke kjøpe noen deler av tankflåta nå som den er så billig og gode utbytter rett om hjørnet!
ruda
11.02.2020 kl 09:33 5789

Tror det kan være smart å kjøpe Hunt nå som den er på billigsalg.

Jeg ser det an litt mtp ratene og lavsesong for tank. Klarer nok ikke å holde fingrene unna kjøpsknappen så alt for lenge.
Smisen
11.02.2020 kl 10:08 5794

Kjøp nå, selg når ratene normaliserer seg og lavsesong er over
Nomaden
11.02.2020 kl 10:22 5744

Tok litt mer i dag.
Alf K
11.02.2020 kl 11:13 5667

Hvis dette holder så traff jeg planken
Ser at din storsatsing går rett vei nå
Sees på bryggen i Bergen når jeg kommer til Norge

Kjører fremdeles 8% stop-loss og politikerforakt monsi?
Argus
11.02.2020 kl 12:07 5509

Fearnley Sec. har en holdanbefaling på Hunter - kursmål kr. 6,30. Potensiale på 45 %.

11.2.2020, 10:43 · TDN Finans Delayed
TANK: FEARNLEY SECURITIES GJENTAR KJØP PÅ TANKAKSJER I SEKTORRAPPORT
Oslo (TDN Direkt): Tankaksjer har falt markant hittil i år i kjølvannet av koronavirusutbruddet. Fearnley Securities antar at det sannsynligvis vil være etterspørselsimplikasjoner i ytterligere to-tre måneder for tankrederne, men man begynner nå å se at det etablerer seg et gulv for tankratene og kjøpsanbefalingen for sektoren gjentas.

Det skriver Fearnley Securities i sin seneste sektorrapport, offentliggjort tirsdag.

"Med potensial for noe klarhet rundt utbruddet i de kommende ukene og ratene som allerede er nær gulvet, ser vi mulighet for en sterk innhenting i andre eller tredje kvartal 2020", skriver meglerhuset.

Oversikt over meglerhusets anbefalinger og kursmål:

Aksje Anbefaling Kursmål

Frontline Kjøp 140

Hunter Group Hold 6,3

Okeanis Eco Tankers Kjøp 175

LK finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 11.02.2020 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Argus
11.02.2020 kl 12:17 5467

Dersom trådstarter har rett og to Hunter-skip for tiden går på rater til 100.000 dollar pr. dag i ytterligere 35 dager, befinner vi oss medio mars måned før skipene går over på dagens rater. Vi vet at 4. kvartal hadde gode rater. med forhåndsbestilte topprater i 1. kvartal, er resultatet der allerede sikret. Dersom spotratene nå tar seg opp de neste ukene, får Hunter igjen både i pose og sekk: Egne høye rater mens de andre rederiene går med skip til superlave rater, noen sogar med tap.

Dessuten har samtlige Hunter-skip scrubbere og nyter fordelen av betydelige kostnadsbesparelser (20.000 dollar pr. skip pr. dag). Og sist, men ikke minst er skipene bestilt og betalt til en kjøpesum betydelig lavere enn dagens priser.

Hmmm. Det her lukter gevinst! Det ligger an til at Fearnleys kursmål kan nås raskt og at målet økes i takt med økte rater og utbytte.

Beklager at dette lukter haussing, skal være enig i det, men ser få usikkerhetsmomenter for Hunter nå. Ser derfor ikke hvorfor Fearnely har en Hold og ikke kjøpsanbefaling når man samtidig har et kursmål som ligger 45 % over dagens kurs???! Legg forøvrig merke til at alle de andre rederiene har fått en kjøpsanbefaling med unntak av Hunter Group. Pussig resonnement.
Redigert 11.02.2020 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Alf K
11.02.2020 kl 18:16 5118


Argus , jeg legger ut ting som er sannferdig og som jeg tro på for å hjelpe deg , meg selv og andre
Jeg er heller ingen backtrader som kommer og sier jeg har shortet aksjene som faller i dass
Sist men ikke minst, jeg kaller en spade for en spade.

Politikere forakter vel seg selv , så det trenger ikke jeg bygge under
Kjører SL 8% fremdeles ja
Kan se ut som jeg traff bra med min inngang denne traden
Håper for din og alle andre aksjonærer sin skyld at vi er gjennom nedturen denne gang
Redigert 11.02.2020 kl 18:21 Du må logge inn for å svare

Med mindre du solgte idag, er det umulig å si "hvor lurt" det var, å kjøpe seg inn igjen:)

Det vil fremtiden vise.
Alf K
11.02.2020 kl 18:23 5090

Det er derfor jeg har SL
Vi får krysse fingrene

Kor har du informasjon om at båter går på rater til 100k$ til midten av Mars? Høres nesten for bra ut...
Hammerix
12.02.2020 kl 23:24 4494

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/01/07/7486724/tankrederiene-styrer-mot-milliardinntjening
Vet ikke eksakt dato for når Hunter Atla begynte på denne slutningen, men kan fint stemme at den går på 130k til midten av mars. (Artikkelen er fra 7. januar) Hunter Atla ligger nå utenfor veskysten av Angola, og skal frakte lasten til Kina. (https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:5950125/zoom:12)
Redigert 12.02.2020 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Alf K
13.02.2020 kl 10:14 4200

Takk for god oppdatering Hammerix

Megapost lagt til salgs på 4,20. Spennende om noen lar seg friste til å spise den i løpet av dagen.

Ed. Den ble spist ganske lett. Hvis ikke Corona-frykten tar markedene nå bør vi ligge an til et pent løft utover uka.
Redigert 13.02.2020 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Argus
13.02.2020 kl 14:51 3992

Se overskriften og første innleggget fra Alf K., så finner du svaret.

Det er CFO i Hunter Group som skal ha uttalt dette. Og dersom det stemmer at to skip har rater på + 100.000 dollar pr. dag frem til cirka 17. mars, gir jo det et utrolig godt resultat i 1. kvartal, i motsetning til andre rederier! Det er vel det mest spennende å få endelig svar på den 28.02. under fremleggelsen av 4. kvartalsrapporten.
Redigert 13.02.2020 kl 16:50 Du må logge inn for å svare

Fattig: uken er nesten slutt😜
Kursen kan seile både sør og nord, først til høsten kommer syretesten for syklusen, og om vi blir rike eller ikke.

Tida går fort når man har det gøy :)
Hammerix
13.02.2020 kl 20:23 3720

Bare hyggelig. Prøvde å finne ratene til de to andre båtene, men klarte ikke å finne det. Slutningen til Hunter Saga ble gjort omtrent på samme tid som den som går på 130k, mens Hunter Laga ble gjort litt senere. Noen andre som har informasjon om rater med kildehenvisning til disse? Svaret får vi vel uansett 28.feb.
Teddy
13.02.2020 kl 20:52 3645

Dersom båtene fikk rater på + $100 000 i slutten av januar og turene tar over 40 dager, så er vi i mars, trur eg ;)
Alf K
13.02.2020 kl 23:40 3395

Den ene turen var 70 dager, men vet ikke om det var den de fikk 130.000 for el om det var den de fikk 113.000 for
Den andre turen var noe kortere (50 dager om jeg husker rett)
Tenker vi holder på disse aksjene en stund og håper dette coronaviruset snart er på nedtur
Så Reserven meldte om at det var helt stopp i kjøp av aksjer fra hans side , dagen etter gikk jo tank bananas .
Hvis dette holder så ser jeg at ratene tikker litt opp igjen og da bør vi ha sett bunnen i denne omgang
Surik er en smarting og han er begynt å kjøpe igjen, det samme han gode sparringpartner Empire
De 2 har en egen evne å treffe bunnen

Ratene hos Hannisdahl er betydelig ned idag.

Da får man se hvor lenge den morroa varer da. Scrubbere er jo mer grisete enn den gode gamle eksosen
tjommie
14.02.2020 kl 07:50 2982

Javel?
"As of the date of this report, all three of the delivered vessels have been successfully employed. We have booked ~96%* of available days in Q4 2019 at an average estimated TCE** dayrate of USD ~70,100*."

https://uploads-ssl.webflow.com/5b06a89af9e393ba01c3e0ea/5de408c13719a1b917eaedea_2019-11-29%20Q3%202019%20Financial%20Report.pdf
trutta
14.02.2020 kl 08:00 2939

Disse ratene ble inngått 12 og 13 november. Dette er offentlig informasjon lagt på VLCC fixtures
tjommie
14.02.2020 kl 08:27 2870

Er du enig at gj.snittsrate for Q4 blir ca 70k USD? Eller lyger Hunter i kvartalsrapportene sine?
trutta
14.02.2020 kl 08:41 2801

Nei jeg gir informasjon som er kjent. De to skutene fikk kontrakter 12 og 13 november. De begynte på dem i midten av desember. Disse var på 43 og 49.7
Argus
14.02.2020 kl 11:59 2549


Kan det være rater for to andre skip enn de to som har fått spesielt høye rater i 1. kvartal?
Reserven
14.02.2020 kl 15:00 2327

"As of the date of this report, all three of the delivered vessels have been successfully employed. We have booked ~96%* of available days in Q4 2019 at an average estimated TCE** dayrate of USD ~70,100*."

Det HUNT skriver i 2019-Q3 rapporten er selvfølgelig riktig.
Men det HUNT oppgir, er SNITT-raten for 2019-Q4 med 96% av maks mulige seilingsdager i 2019-Q4 booket.

Dvs at når ratene for 2 av skipene f.o.m. midten av desember 2019 til ????? 2020 var $43.000/dag, hhv $49.700/dag, så var ratene på turene før det godt over $70.100/dag.

----- ----- ----- ----- ----- -----

Putter jeg $70.000/dag inn i siste versjon (ennå ikke tilgjengelig for nedlasting) av Excel filen HUNT utbytte-anslag, gir det 17 øre (før "neglisjerbar" tonnasjeskatt?) i fortjeneste per aksje. Kan være at CBE (Cash Break Even) som HUNT oppgir, inkluderer tonnasjeskatten da den er helt uavhengig av fortjeneste/tap, bare avhengig av et skips DWT, og den er kjent for alle HUNTs skip.

Velger HUNT å betale utbytte for 2019-Q4, bør med 100% utbetalingsandel av fortjeneste utbyttet ligge i området 10-15 øre per aksje. Da SUM seilingsdager i 2019-Q4 er ukjent og "umulig" å fastslå helt nøyaktig, håper jeg på et utbytte på 10 øre/aksjen, blir skuffet over mindre, og blir glad for mer.

----- ----- ----- ----- ----- -----

Siste versjon av HUNT utbytte-anslag regner enda mer nøyaktig, og bruker TCE - CBE, hvor CBE kan settes separat for hver VLCC, i tilfelle den endrer seg fremover etter nye avtaler med SFL.

Også mulig å sette virkelige seilingsdager som % av antall dager i et kvartal, og å sette utbetalingsandel i % av fortjeneste.

Redigert 14.02.2020 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Reserven
14.02.2020 kl 15:31 2253

Ser at det i fotnote * på side 2 i 2019-Q3 rapporten står hvordan netto antall seilingsdager i 2019-Q4 kan beregnes:
«A vessel is available to charterers 14 days after delivery from the yard, after completion of bunkering operations and inspections.»

Med følgende børsmeldte leveringsdatoer
ATLA:   24.09.2019     (klar for oppdrag f.o.m 08.10.2019  =  85 seilingsdager)
SAGA:   19.10.2019     (klar for oppdrag f.o.m 03.11.2019  =  59 seilingsdager)
LAGA:   01.11.2019     (klar for oppdrag f.o.m 15.11.2019  =  47 seilingsdager)
får jeg netto 191 seilingsdager i 2019-Q4.

Legger jeg 191 (eller mer konservativt 188) seilingsdager i 2019-Q4 inn i Excel filen HUNT utbytte-anslag, gir det med
snitt-TCE = $70.000/dag for ALLE 191/188 seilingsdager, CBE = $18.900/dag og USD/NOK = 9,10,
≈ 15,3 øre i (brutto) fortjeneste per aksje.

Redigert 16.02.2020 kl 02:52 Du må logge inn for å svare
trutta
14.02.2020 kl 16:02 2182

Takk Reserven. Det er den typen informasjon som er nødvendig. Som du bla påpeker er tilgjengelige seilingsdager ikke 3 båter x 90 dager
Alf K
14.02.2020 kl 17:11 2057

Reserven er veldig presis i slike utregninger

Vil gjerne ha han til å regne ut avkastningen eller den reelle negative avkastningen på Oljefondet i Norge
Målt mot $ og New York Børsene
habbiten
14.02.2020 kl 21:31 1779

Oljefondet har 5,9% årlig avkastning siden oppstart i 1998, SP500 har 7,6% inkludert reinvestering av utbytter. Oljefondet investerer ikke kun i aksjer så det er ikke sammenlignbart.
Reserven
14.02.2020 kl 23:55 1569

Sentralbanksjef Øystein Olsen tok det opp i sin årstale i går:
https://www.dn.no/makrookonomi/makrookonomi/oystein-olsen/norges-bank/sentralbanksjefen-advarer-om-kraftig-okning-i-handelsunderskuddet-dette-kan-ikke-fortsette/2-1-755693
(Kan leses UTEN abonnement)

----- ----- ----- ----- ----- -----

Tillater meg en politisk kommentar.

Det Olsen sier mellom linjene, er at det frem mot 2050 går rett til helvete med Norge - på første klasse.

Noe observante har innsett leeeenge, og tatt konsekvensene av. Ikke rart med de inkompetente og udugelige [stortings]politikerne Norge har. Ingen av dem har den fjerneste anelse om etter hvilke regler pelsdyroppdrettere skal ha erstatting når stortinget vedtar å forby yrket pelsdyroppdretter. Ikke engang etter at Hegnar forklarte det i FA på lederplass. Ikke rart at erstatningen har økt fra opprinnelig 300 millioner til nå ca 2 milliarder. I Norge er det bare å vedta noe, hva det koster finner "vi" ut underveis .....

I Norge klarer man å gjøre det meste både dyrere og dårligere enn "alle andre".

Noen andre land hvor hovedstaden og større byer delvis finansierer utbygging og drift av kollektivtrafikken med bompenger?
Vært nesten årlig i København siden jeg ble født der på 1950 tallet. Så langt tilbake jeg kan huske, har København hatt både førsteklasses kollektivtrafikk, sykkelstier, fortau, og bilveier - alt uten bompenger og formuesskatt.

Og hvor villige nordmenn egentlig er til å betale for "å redde miljøet" har vi fått demonstrert med motstanden mot vindmøller og en kraftkabel fra vestlandet til Skottland. Miljøvern JA, men bare når staten betaler/subsidierer, det IKKE koster meg noe, og jeg ikke får nye skjemmende greier/vindmøller jeg kan se fra der jeg bor. Leiligheten min har vinduer mot nord, øst og syd. Fra ALLE kan jeg se vindmøller. Ikke et pent, men "nødvendig" syn. Strømmen jeg bruker, koster ca NOK 2,30 per kWh, derav ca NOK 1,00 i avgift for utbygging av fornybar energi (les: solceller og vindmøller).

Redigert 15.02.2020 kl 01:16 Du må logge inn for å svare

When vessels cannot be unloaded, their charterers have to pay what is known as demurrage costs. Those fees have climbed to more than $100,000 per day for a cargo arriving next week compared with about $90,000 per day for those loaded 40 days ago, prompting some shippers to try to transfer crude to older tankers that cost less to operate, they said.