HUNT : Har i dag hatt en prat med dir i selskapet

Slettet bruker
HUNT 07.02.2020 kl 16:35 110978

Han sier da følgende
Om alle andre tank rederier i verden går konk så kommer vi å tjene masse penger, vi går aldri konk
Videre sier han følgende
Selv om ratene nå er rekord lave, så rammer ikke dette oss akkurat nå
Vi har båter som går på kontrakter + 100.000$ pr dag og de går på disse i minst 40 dager til
Innen den tid kan hele korona virus epidemien være avsluttet
Han mente dette ville bli en voldsom ketchup effekt når det hele er over
Tenkte bare dele dette med dere her
Har merket meg at det er en del backtradere her inne som bla hevder å hedge DJ som motvekt når de kjøper FRO .
Slike figurer skal dere ikke høre på
Hør på Surik , hør på de seriøse som vet hva de snakker om
Jeg kan en del om dette, men ikke nok til å gi råd
Har vel 1 mill aksjer i HUNT , kjøpt i dag og 16800 FRO , også de kjøpt i dag
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Null
16.03.2020 kl 19:26 7240

med de ratene som er nå så må det bli bra, er det noen som
tviler på at Q1 blir bedre enn Q4 og så kan man se inn i Q2 om det blir sluttinger nå så er vel også Q2 et got kvartal... før vinteren ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2020 kl 19:30 7188

Det er jo det som gjør det lotto..Kunne like gjerne vært på kontrakt for 3 turer for en eller annen rate..
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Null
16.03.2020 kl 20:08 7083

får vi en sluttingsmelding i morgen da?
en melding om ca 60 til 70 dager til + 200K uSD?
da må det vel slippe litt oppover eller er det 20% ned i morgen også pga usa i dag?
da er vi fort igjen på feddys 3,2 og jeg kjøper inn litt til

null
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
16.03.2020 kl 20:53 6900

Jeg tror selv den enkleste person skjønner at når det koster 200.000kr pr dag å drifte en båt som drar inn 2.500.000 pr dag at dette er noe man vil være med på...
Spiller ingen rolle om kursen er 3.30 eller 2.30 når du får 4 til 5 kroner utbetalt cash uten å ha solgt en eneste båt..
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
kelle
16.03.2020 kl 22:29 6635

Sitter med en masse aksjer til midt på 3 tallet, men tør ikke kjøpe mer før jeg ser hvilken rater, minst 2 av Hunters flåte kan oppnå ved nye sluttninger.
I løpet av 3-4 uker vil minst 3 av flåtens skip inngått nye avtaler. Det er bare å håpe at vanvittige ratenivået vedvarer. Det er jo de som mener at toppen på ratene kan komme opp 500.000 pr.dag før oppturen er over.
Men, børs er børs. Kraftig nedtur i USA i kveld og det ser ut for at det fortsetter i morgen. Frontline hadde også en nedtur ca. 17%
Vi er nok ikke ferdige med nedturen ennå, men vi som sitter i tank er nok de eneste heldige på børsen. Når en ser kvalitets aksjer stupe 50%
Jeg tenker også på alle de som blir permitert og kanskje mister jobbene sine og går en usikker fremtid i møte.
Hvordan morgendagen blir, er vanskelig å spå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Campfire
16.03.2020 kl 22:58 6521

Her er en rask ETA-liste på båtene i VLCC Scrubber poolen til Tanker International:

Seaways Kilimanjaro: Er i Kina
Hunter Atla: Kina 17 Mars
Chelsea: SA 20 Mars
Ghillie: Kina 23 Mars
Seaways Diamond Head: Kina 24 Mars
Seaways Everest: Kina 24 Mars
Seaways McKinley: SA 24 Mars
Hunter Freya: SA 29 Mars
Hunter Laga: Singapore 1 April
Seaways Hendricks: Danmark 1 April
Hunter Saga: USA 10 April

Data er hentet fra Vesselfinder og MarineTraffic

Med litt tur kan vi håpe at ratene varer minst to uker til og at majoriteten av poolen får superrater. Dog tjener som kjent Hunter utrolig bra selv på $70-80k/d!
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
16.03.2020 kl 23:07 6489

Hva har skjedd med Alf K. Han var veldig aktiv på tanktråder tidligere? Nå er det stille?
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
kelle
16.03.2020 kl 23:18 6437

Campfire
Meget bra. Dersom datoene som er oppgitt her er slutten på gjeldende kontrakter og at nye avtaler kan inngås er dette en gullgruve De Lux. Selv om bare 30% av disse kan gå for nye sluttninger ved disse datoene. Bør aksjen gå bananas.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Hellboy
16.03.2020 kl 23:54 6395

Man skulle jo tro det, men markedet er vel bekymret for om dette er ekstremt kortvarig.

Jeg fikk litt påfyll i dag i alle fall, og håper å få enda mer fremover og ikke svi av alt kruttet for tidlig. Det er galskapens tider nå. Det som er sinnsykt billig kan faktisk bli billigere...
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 00:06 6365

Får nesten en halv kram en av å se på potensielle q2 tall her.. Kursen kommer til å fyke, hvis ting roer seg. Å ting trenger bare å roe seg litt
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Klokavskade
17.03.2020 kl 00:06 6365

Hvordan går det nå da?
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 00:25 6319

FREYA kan ha fått "gullrate", ATLA & LAGA kan få "gullrate", SAGA har null sjanse før tidligst i mai.
SA = Saudi Arabia.

VIKTIG, VIKTIG, VIKTIG:  Current draught
Forteller hvor dypt skipet stikker ned i vannet.
Derav kan en slutte om skipet er fullastet med råolje på vei dit det skal losse, eller seiler med ballast på vei til å laste råolje:
≈  20.0 m  =  fullastet
≈  11.5 m  =  ballast


La oss starte med FREYA
https://www.vesselfinder.com/vessels/HUNTER-FREYA-IMO-9858034-MMSI-538008418
https://www.marinevesseltraffic.com/vessels/HUNTER-FREYA/CURRENT-POSITION/9858034/538008418
https://www.vesselfinder.com/?imo=9858034


Fredag 06.03 meldte HUNT at FREYA var levert fra verftet 01:30 CET
https://newsweb.oslobors.no/message/497428
Om ettermiddagen fredag 06.03 brøt samtalene mellom SA og Russland om ytterligere produksjonskutt sammen, SA startet oljepriskrigen, tirsdag 10.03 begynte SA Bahri å hyre tonnasje, ratene begynte å stige, og har siden da steget HVER dag.

FREYA ligger nå med ballast (Current draught = 11.5 m) for anker UTENFOR Singapore, og venter sannsynligvis på å komme til kai og tanke drivstoff. Deretter skal FREYA til Ras Tanura i SA (ETA = 29.03) for å laste råolje.

Tok FREYA oppdrag umiddelbart etter at HUNT overtok skipet, ble det ingen "gullrate".
Har HUNT (egentlig TI = Tankers International) ventet med å ta oppdrag, og jo lenger de har ventet, jo bedre "gullrate".


ATLA
https://www.vesselfinder.com/vessels/HUNTER-ATLA-IMO-9851830-MMSI-538008416
https://www.marinevesseltraffic.com/vessels/HUNTER-ATLA/CURRENT-POSITION/9851830/538008416
https://www.vesselfinder.com/?imo=9851830


ATLA lastet 06.02 råolje i Angola (Current draught = 20.0 m), er ankommet Kina, og ligger nå utenfor Huizhou og venter på å losse. Skal deretter sannsynligvis til Singapore for å tanke drivstoff, og er så klar for nytt oppdrag. Når ATLA har LOSSET, tar det nok minst 2 uker å komme til SA via Singapore.

Det springende punktet er om ATLA allerede tok nytt oppdrag før 10.03, tok nytt oppdrag etter det, eller ennå ikke har tatt nytt oppdrag og isåfall er posisjonert (kan komme raskt nok til SA) for en "gullrate".


LAGA
https://www.vesselfinder.com/vessels/HUNTER-LAGA-IMO-9854507-MMSI-538008419
https://www.marinevesseltraffic.com/vessels/HUNTER-LAGA/CURRENT-POSITION/9854507/538008419
https://www.vesselfinder.com/?imo=9854507


LAGA lastet i slutten februar råolje i Brasil og/eller Argentina (Current draught = 20.3 m), er på vei til Singapore med ETA = 01.04, og passerer nå østkysten av Sør-Afrika.

Sannsynligvis skal LAGA losse råoljen i Singapore for raffinering, så tanke eget drivstoff, og er deretter klar for nytt oppdrag. Når LAGA har LOSSET, tar det nok minst 2 uker å komme til SA (midten av april).

Det springende punktet er om LAGA allerede tok nytt oppdrag før 10.03, tok nytt oppdrag etter det, eller ennå ikke har tatt nytt oppdrag og isåfall er posisjonert (kan komme raskt nok til SA) for en "gullrate".


SAGA
https://www.vesselfinder.com/vessels/HUNTER-SAGA-IMO-9851842-MMSI-538008417
https://www.marinevesseltraffic.com/vessels/HUNTER-SAGA/CURRENT-POSITION/9851842/538008417
https://www.vesselfinder.com/?imo=9851842


SAGA forlot Singapore 03.03, etter å ha tanket drivstoff, passerer nå østkysten av Sør-Afrika med ballast (Current draught = 11.5 m) og skal ankomme Corpus Christi i Texas, USA den 10.04, for å laste råolje.

SAGA kan tidligst være tilbake i Midt-Østen/Asia om 2 måneder, dvs i midten/slutten av mai.

Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Black Peter
17.03.2020 kl 08:57 5929

Setter stor pris på dine innlegg Reserven! :)

Har du noen formening om hvorfor det er så stor forskjell mellom antall fixtures meldt via VLCC Fixtures appen og faktiske slutninger? Ser det var 19stk VLCC i går rapportert fra Fearnleys, men bare 2stk i appen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
kelle
17.03.2020 kl 08:58 5948

Fin oppsumering: Men vi vet lite om nye avtaler. For H. Frøya ble vel dag raten opplyst til å være ca. 70.000 pr.dag. Vil tro at selskapet børsmelder når de enkelte skip inngår nye avtaler. (gullrate)
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 09:00 5941

Nei.
Kanskje fordi det Fearnleys melder inkluderer "On Subs", mens VLCC Fixtures appen bare viser faktisk inngåtte avtaler/slutninger???

Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 09:05 5910

Så langt har HUNT aldri børsmeldt nye avtaler/slutninger. Vet heller ikke om andre (tank) rederier som gjør det.

Vanlig er at endelige snittrate for et kvartal først offentliggjøres når kvartalsresultatet fremlegges. Samtidig opplyses oppnådd snittrate for X% av inneværende kvartal. Grunnen til at rederier fremlegger kvartalsresultat sent, nesten 2 måneder inn i neste kvartal.

Hvor har du det ifra at " For H. Frøya ble vel dag raten opplyst til å være ca. 70.000 pr.dag."?
Jeg har ikke sett noe om raten Freya nå har.

Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
17.03.2020 kl 09:11 5866

Appen melder da også 'on subs' så det må i så fall ev være omvendt?
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 09:14 5838

Takk, ikke sjekket appen på en stund da jeg er usikker på hvor korrekt det den melder er.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
kelle
17.03.2020 kl 09:33 5734

Reserven.
Jeg mener det var i forbindelsen med overtakelsen av Frøya at det ble opplyst om at den inngikk en avtale på dag rate ca. 70.000 pr.dag på jomfruturen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 09:37 5703

Står ingen ting om det i børsmeldingen fra HUNT om overtakelsen av Freya:
https://newsweb.oslobors.no/message/497428
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Naiv bonde
17.03.2020 kl 09:44 5663

Freya ligger inne i VLLC appen med rate på ca 70.000, fully fixed
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Hammerix
17.03.2020 kl 11:08 5496

Freya ligger inne ja og skal være sikker. Men det er ikke alle slutninger som dukker opp i appen. F.eks har Atla gått fra W.Afr til Kina og ligger nå ankret for å losse. Denne var på 130k, men dukket aldri opp i Appen. Det samme var det med den forrige slutningen til Saga og Laga også. (Vet ikke hvilke rater de har/ har hatt) Ingen av disse dukket opp i appen da de ble gjort. Poenget er vel at ikke alt legges ut der, og mange vil da kanskje anta at det ikke er gjort slutninger for de rederiene man følger.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
kelle
17.03.2020 kl 11:30 5421

Naiv Bonde
Hammerix
Kjempefint at Dere følger med i timen. Jeg får ikke installert denne appen. Kan Dere se om det er noen andre skip tilhørende poolen som har inngått avtaler med mega rater?
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 11:59 5328

Appen "VLCC Fixtures" er laget på oppdrag fra "Tankers International", så da viser den med veldig stor sannsynlighet bare slutninger for skip i en av poolene til "Tankers International".

Skal gå an å installere "VLCC Fixtures" på PC
https://appsonwindows.com/download/582449/31/
Skal prøve det da det er mer hensiktsmessig for meg da jeg trenger "vesentlig svakere" lesebriller for PC enn for smarttelefon.

Når jeg er hjemme, bruker jeg sjelden smarttelefonen til annet enn å ta innkommende samtaler og litt meldinger. Hjemme ringer jeg selv bare med trådløs fasttelefon, er "gratis" INKLUDERT i Internett-abonnementet, om jeg vil eller ikke (intet ekstra grunngebyr for fasttelefon utover €31,98/måned for Internett med 100Mb/s ned + 50Mb/s opp). Har i tillegg en pakke til €19,99 [NOK 200] per måned med flat til alle mobil- og fast-telefoner i nesten 70 land, inkludert HELE Europa/EU. Ringer mye til familie og venner i Norge som alle bare har mobiltelefon.

Når jeg besøker venner eller dama, er ute med dem eller dama, ligger smarttelefonen bare i lomma. Er jo sammen med andre for samværet med dem, ikke for å glo på en liten skjerm. Har sikkert noe å gjøre med aldersgruppen jeg tilhører, +60.

Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Hammerix
17.03.2020 kl 13:12 5125

Hei Kelle.
Kan ikke se at noen av disse er lagt ut i appen. Såvidt jeg kan se, har Tankers International poolen totalt 63 skip. Av disse er 11 i VLLC Scrubber pool. Her har Hunter 4 av skipene.
Følgende har kurs mot AG.
VLCC Chelsea - På vei til Saudi Arabia. ETA 20.3 (Ikke i appen)
VLCC Ghillie - På vei til Singapore for å bunkre. ETA 23.3 (Ikke i appen)
VLCC Seaways McKinley - På vei til Saudi Arabia. ETA 22.3 (Ikke i appen)
VLCC Hunter Freya - På vei til Saudi Arabia. ETA 29.3 (I appen. Fully fixed 69 k)

Ellers har Tanker International mange andre skip, og hvis jeg har skjønt det riktig, så scores skipene ut ifra inntjeningspotensial. Altså at nye og moderne skip får størst del av potten. https://tankersinternational.com/pools/#how_the_ti_pools_works

Andre av skipene i poolen som ser interessante ut: (Hentet fra marinetraffic)
VLCC Aegean - Ligger ankret i Singapore (Ikke i appen)
VLCC Alex - Ligger ankret i Fujairah (Ikke i appen)
VLCC Alsace - Nordvest for Indonesia - På vei mot AG - For orders (Ikke i appen)
VLCC Antigone - På vei mot Mauritius for å losse. ETA 2.4 (Nåværende tur er i appen, men kan gjøre en ny slutning i begynnelsen av April)
VLCC Aquitaine - På vei mot Indonesia for å losse. ETA 22.3 (Ikke i appen og kan gjøre ny slutning etter lossing)
VLCC Asia Dawn - På vei mot Singapore. ETA 18.3 ( Ikke i appen)
VLCC Dalma - På vei mot Fujairah. ETA 26.3 (ikke i appen)
VLCC Gener8 Chiotis - Holder på å losse i Kina.
VLCC Gener8 Strength - Holder på å losse i Kina.
VLCC Hojo - På vei mot Singapore. ETA 28.3 (Ikke i appen)
VLCC Ilma - Ligger ankret utenfor Saudi Arabia (Ikke i appen)
VLCC Ingrid - Ligger ankret ved Fujairah. Skal til Saudia Arabia. ETA 20.3 ( Ikke i appen)
VLCC Navarin - På vei mot Singapore. ETA 26.3 (Ikke i appen)
VLCC - Newton - Fortøyd i India. Antar den losser ( Ikke i appen)


Som sagt, så tror jeg det er gjort eller kommer til å bli gjort slutninger på megarater blant skipene i poolen. Med forbehold om at Saudi Arabia produserer så mye som de sier de gjør, og at ratene er høye noen uker frem i tid.

Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Black Peter
17.03.2020 kl 14:21 4961

Jeg er også snart blind, men bare 40+.
……………..

Det er ingenting som tyder på at priskrigen ikke varer til minst ut april, så antar vi får sluttet 3-4 båter på 100+. Litt vanskelig å si hvordan pågående drakamp ender hva rater angår, ikke sikkert det blir 200+ men uansett vil en 70-90dagers tur på 100k sikre svært god inntjening t.o.m. minst Q1/21, selv i Worst case scenario, så tror tålmodigheten seirer. Er ganske sikker på at noen vil plukke det opp om en av Hunter sine båter får gullrate. Hannisdahl eller HEG/DN.. Det pleier ikke mangle på positiv mediedekning for stortank.

Jeg kjøpte litt mer i dag, men mest fordi jeg tror Brent kan falle mer/holde seg lav en stund fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
eike
17.03.2020 kl 14:27 4930

Finansavisen nå!! ANNONSE
HERMAN TINIUS FOLVIK
Publ. 13:52 - 17.03.20 | Oppd. 13:55
Bloomberg melder at Saudi-Arabia vil øke oljeeksporten til rekordhøye 10 millioner fat pr. dag fra mai.
– Saudi-Arabia vil utnytte gass produsert fra Fadhili-anlegget til å kompensere for rundt 250.000 fat pr dag med innenlandsk oljekonsum, som vil gjøre det mulig for kongedømmet å øke råoljeeksporten i løpet av de kommende få månedene til å overgår ti millioner fat pr dag, sier en ikke-navngitt person i energidepartementet i Saudi-Arabia.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
kelle
17.03.2020 kl 16:01 4757

Hammerix
Tusen takk for fin oppdatering. Regner med at du vil følge med videre. Det kan jo muligens dukke opp En kjemperate på et eller flere an poolens skip.
Ser jo faktisk ut for at priskrigen fortsetter, likeså hamstringen. Egentlig ser det meget braf tor for tankfarten. Men kursen vil ikke være med. Mye frykt i markedet og det med rette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Mr. U
17.03.2020 kl 16:25 4715

spiller ingen trille hvilke rater HUNT slutter. de får sine pool earnings, hverken mer eller mindre. Later merkelig nok til at de fleste her inne ikke har fått med seg det...
mvh u
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 16:27 4706

Fylte på mer idag. Siden ratene er svært høye generelt, og flere skip hos Hunter ligger an til å
oppnå historiske rater, kan jeg ikke se at det er noen stor risiko på dagens nivå.

Hvis vi opererer med en gjennomsnitlig rate på 80.000 dollar pr. dag, vil fortjenesten bli formidabel i 1. kvartal.
For ikke å snakke om 2. kvartal som vil kunne gi en historisk fortjeneste selv uten gullrater.

Det hadde gjort seg med en uttalelse fra Fredly nå om at man forventer utbytteutbetaling etter 1. kvartal.



Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Black Peter
17.03.2020 kl 17:58 4507

1yr TC eco VLCC ligger på 70k. Optimistiske guidinger tidlig høst 2019 mens ingen viste hvordan imo2020 ville bli, var 55k for hele 2020.

Det føles som det er noe som holder igjen kursen til både FRO og HUNTER. På førstnevnte har jeg funnet forklaringen, da den er shortet hardt de siste dager. Kan det være en short i HUNT også, som ikke har bikket over grensen?
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 18:13 4462

When you place your vessel in a pool as opposed to trading it on a time-charter agreement, you will get stable earnings and cash flow through the inherent hedging across a larger fleet whilst still having access to market upsides.

https://maersktankers.com/pools

Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
kelle
17.03.2020 kl 18:26 4429

Mr. U
Hvilken rater de enkelte skip i poolen har inngått er helt avgjørende for om det kan bli noe utbytte eller ikke. Det er lett å glemme at perioden januar, februar og en del av mars mnd. lå tankratene nede på et bunnivå 20-30.000 pr/dag. Det ble vel også inngått en del fremtidige avtaler i dette tidsrom også.
Derfor er det veldig viktig å finne ut hvilken avtaler de forskjellige skip for tiden har. Så er det bare å håpe at det blir inngått nye avtaler, nå som ratene er sky high.
1 . kvartalet er snart historie og det blir nok sikkert bra, men 2.kvartalet er jeg mer redd for hvis det ikke inngås nye akseptable avtaler.
Det er i alle fall noe markedet frykter, når en ser på kursutviklingen. Slik hadde det ikke vært hvis inntjeningen var 100% sikker.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Mr. U
17.03.2020 kl 18:42 4373

Nope this is wrong, goglimonke. i think i understand what you are trying to say, but the above is wrong, sorry. i will explain:
a time-charter agreement (TC) is much more stable, for better or worse, than pool earnings. at least if we assume (as you also do) that the pool is predominantly consisting of ships operating in the spot market. a time-charter gives you a fixed daily freight rate for the agreed duration; timecharter = x $ per x number of days fixed.

i think you are mixing the word "time-charter" with "time charter equivalent" - normally referred to as TCE. But even this is wrong. time charter equivalent (TCE) is the freight earnings of the vessels net of voyage related expenses divided over a given period of time. pool earnings will be referred to in TCE terms.

the pool provides the owner with access to economies of scale, benefit of being part of a larger fleet with deeper market penetration, cost saving because the pool normally pay port cost and bunkers (i.e owners cash-flow improves) and cost savings as the owner may not need his own commercial staff etc.

but the pool, as opposed to a time-charter, does indeed expose you to the spot market. i.e it is much more unstable versus a time-charter.

not sure if i managed to explain this properly. let me know if i was unclear! :)
mvh u
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Mr. U
17.03.2020 kl 18:46 4379

selvsagt kelle. selvsagt. :) men det er ikke det jeg sier. jeg sier bare at for HUNT sin del (og alle andre individuelle rederier i poolen) spiller det ingen rolle hva deres egne skip tjener eller hva slags rater og frakter de slutter. de får uansett den pool-rate (pool earning) de skal ha. mao: all frakt går inn i poolen og fordeles til rederiene etter den pool-nøkkel som ligger i avtaleverket.

for å kunne finne ut hva slags tce poolen som såden ligger på må man helt riktig som du sier tracke alle båtene i poolen.
Men å tracke individuelle rederiers båter for å forsøke å finne ut hva det individuelle rederiets tce resultat vil bli gir absolutt ingen mening overhode. det blir helt enkelt feil resultat..
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 18:48 4364

Det kommer fra Maersk siden, så du får være uenig med dem.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Mr. U
17.03.2020 kl 18:58 4325

spiller ingen rolle hvor det kommer fra. fullstendig feil er det like herlig :)
det sier seg vel selv at fixed terms (TC) er mer stabilt enn spot market? Det er jo nettopp derfor at TC rater historisk ligger under [TCE earnings i spot markedet]... De rederne som foretrekker en større grad av forutsigbarhet med lavere risiko etc de setter hele eller deler av flåten ut på Time-Charter dealer. De som liker mer risiko med potensielt høyere opside de opererer i spotmarkedet.enten for seg selv eller i en pool.
mvg u
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
kelle
17.03.2020 kl 20:59 4035

Børsene i USA er opp 5% , men Frontline er minus 4% Hva er det tankinvestorene frykter?
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Mr. U
17.03.2020 kl 21:37 3884

Markedet er svakere i dag kontra i går. Derivatene er noe ned også. En 5-6 prosent svekkelse fra ws200 er jo en vesentlig større endring enn 5-6 prosent fra ws 50.
Bortsett fra det vil jeg anta at globale institusjonelle vekter seg ned i energisektoren, hvor transport inngår. Uten at jeg har gått inn å sett på statistikken. Just a gut feeling.
Mvh u
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
kelle
17.03.2020 kl 23:01 3688

Etter å sett på Debatten på tv i kveld kan en snart bare glemme aksjer. Det var meget skremmende å høre hav vi kan forvente oss de nærmeste ukene. Hadde kanskje vært best å stengt ned hele landet i 14 dager og blitt kvitt viruset. Etter den tid måtte naturligvis alle grenseoverganger nøye overvåkes.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare