HUNT : Har i dag hatt en prat med dir i selskapet

Alf K
HUNT 07.02.2020 kl 16:35 74170

Han sier da følgende
Om alle andre tank rederier i verden går konk så kommer vi å tjene masse penger, vi går aldri konk
Videre sier han følgende
Selv om ratene nå er rekord lave, så rammer ikke dette oss akkurat nå
Vi har båter som går på kontrakter + 100.000$ pr dag og de går på disse i minst 40 dager til
Innen den tid kan hele korona virus epidemien være avsluttet
Han mente dette ville bli en voldsom ketchup effekt når det hele er over
Tenkte bare dele dette med dere her
Har merket meg at det er en del backtradere her inne som bla hevder å hedge DJ som motvekt når de kjøper FRO .
Slike figurer skal dere ikke høre på
Hør på Surik , hør på de seriøse som vet hva de snakker om
Jeg kan en del om dette, men ikke nok til å gi råd
Har vel 1 mill aksjer i HUNT , kjøpt i dag og 16800 FRO , også de kjøpt i dag

Nest største investoren Arne Blystad solgte 7 mill aksjer ifølge E24, har ca 20 mill igjen
https://aksjelive.e24.no/article/vQjWLm
ruda
25.03.2020 kl 14:58 5178

Han hadde bruk for pengene til å dekke gjeld
Mr. U
25.03.2020 kl 15:03 5164

hei,
jeg er usikker på hvor lenge saudi vil fortsette med overproduksjon. jeg tror de kutter før tidligere indikasjoner; de har oppnådd det de ønsker MEN coronakrisen har skapt uforventede tilstander på etterspørselsiden som har sent oljeprisen vesentlig lavere enn det saudi arabia så for seg.
dette prises inn i (dirty)tankaksjer.
I tillegg er Hunt mindre verdt for større investorer pga liten company size, samt usikkerhet rundt ledelse, strategi og kompetanse. de har også uttalt seg i media på måter som får dem til å fremstå svært opportunistiske og kortsiktige. og det skremmer også endel investorer. en slik holdning er heller ikke bra for deres markedsrenome. jeg tenker da inn mot kundesiden. BP, Shell, Exxon, Total, Unipec, Soil, Statoil osv osv liker absolutt ikke rederier med kort horisont, av flere gode grunner.
jeg tror stadig fler evt anser Hunt som en oppkjøpskandidat. men jeg er usikker på om det er et bra nok case for at folk skal kjøpe aksjer i nettopp hunt. de som vil eksponeres mot stortank kjøper heller Fro eller Euronav etc. da vet de exact hva de får. thats my 2 cents, at least.

når det gjelder dette med usd/nok osv. dette anser jeg som tullball. de har alle kostnadene sine i usd. så hva nok/dollar spreaden gjør er egentlig revne likegyldig. og som det helt riktig ble nevnt ovenfor har de hentet penger i nok...

når alt dette er sagt: kanhende er hunt underpriset pt. men da er jo poenget nettopp at man burde kikke litt på hvorfor det er slik. for meg er hvertfall spørsmålet: hvorfor putte penger i hunt når man har feks fro. du får samme eksponering, med betydelig mindre nedside.
mvh u

Så lenge etterspørselen er lav, er dey null grunn til å kutte produksjon for Saudi sin del, ettersom de har laveste produksjonskosten i klassen.

Da må dyr oljesand i Canada stenges, og dyre offshoreprosjekter stenges ganske kjapt, og Saudi kan øke markedsandelen sin.

Tilbudsoverskuddet er for stort å kutte seg unna uansett.
Mr. U
25.03.2020 kl 15:27 5080

jeg er ikke enig. hvis saudi kutter vil det få umiddelbar effekt på oljeprisen. de kutter selvsagt ikke på egenhånd, heller.
produksjonen er allerede ned i nord-amerika. vi ser mindre us eksport, feks (noe som ikke er bra for dirty tank).
saudi's kutt ble gjort uten at man så for seg dette bortfallet på etterspørselsiden. med dette tilleggsmomentet er det ikke usannsynlig at saudi skalerer ned til rundt 10m bbls/d igjen noe før de har tidligere annslått. men dette betyr ikke at mai og muligens juni ikke blir store måneder rent volummessig i PG. mai programmet er jo allerede spikret..

Rimelig ille å være ned når all annen tank er opp. Skulle ønske jeg gikk for FRO når jeg satte pengene i tank. Jeg syntes bare at HUNT virket grisebillig på 4kr?! En bra guiding på Q1-presentasjonen vil nok gjøre susen.

Kronekursen har ikke mye å si for selskapet, men det har mye å si for aksjen. Når utbyttet blir 20% høyere i NOK pga kronesvekkelse, er det uforståelig at ikke aksjekursen reagerer på det.
habbiten
25.03.2020 kl 17:56 4736

Hunter har nok rotet bort 1kr eller mer per aksje ved å leie ut skipene i 6mnd, det begrenser kursen veldig.

Forhåpentligvis fører dette til at Frontline kan kjøpe Hunter Tankers billigere.
Redigert 25.03.2020 kl 17:58 Du må logge inn for å svare
kelle
25.03.2020 kl 19:52 4595

Skjønner ikke hvordan du kan si at HUNT her rotet bort minst 1 krone pr.aksje ved å leie bort 3 skip i seks mnd. på en dag rate på 80.000.
Det er vel ingen som kan si noe om hvordan tankratene blir de neste 6 månedene.
Skulle snittratene i poolen bli liggende over 80.000 de neste 6 månedene ,vil dette gi HUNT et kjempestort årsresultat med dertil utbytter og kursstigning

Siden du regner med at HUNT har rotet bort minst 1 kr. pr. aksje , går jeg ut i fra at du forventer at tankratene i snitt de neste seks månedene for poolen vil ligge over 80.000 pr.dag.
Hvis det er tilfelle, hva mener du da kursen burde være ved årsskiftet.
Mr. U
25.03.2020 kl 20:57 4463

Baater ut pa TC er ikke endel av poolen. Disse skipene faar mao kun TC rate.
Mr. U
25.03.2020 kl 21:00 4458

Mulig jeg undervurderer dette momentet. Men du kan jo snu paa det; er du investor utenfor norge har utbyttet blitt tilsvarende mindre verdt.
kelle
25.03.2020 kl 21:17 4426

MR. U
Du må forklare mer hva du mener.
HUNT har 3 skip på TC rater til 80.00 pr.dag.
H. Saga og H.Disen når den kommer i drift skal fortsette i poolen. Senere kommer også H. Idun og H .Frigg
De tre skipene som er utleid til 80.000 pr. dag til ut sept.mnd. , er en sikker inntekt. De resterende som inngår i poolen får vi også håpe på gir noen kroner i kassa.
Mr. U
25.03.2020 kl 21:52 4335

Trodde du mente at de tre ut paa TC ville faa mer enn 80tusen pr dag hvis tce i poolen var over 80tusen per dag. Hvilket de ikke gjoer.
ruda
25.03.2020 kl 22:16 4258

Noen jobber iherdig for å holde HUNT under 4, men kommer nok til å ta helt av innen kort tid

utbyttet har ikke blitt mindre verdt. de har inntektene i dollar og overskuddet i dollar bestemmer hvor høyt utbyttet blir. inntektene blir ikke lavere av at kronen blir lav. om noe så blir det litt høyere fordi de har noen kostnader i kroner, selv om ikke det utgjør så mye.
Reserven
25.03.2020 kl 23:49 4089

Med NOPEC vil det kanskje bli "evig" overtilbud av olje og lave priser, og SHALE går konk?

Hva skjer på G20 møtet i morgen...får vi kutt, hjelper vel ikke det så mye uansett.
Reserven
26.03.2020 kl 00:56 4014

Hunter må bli bedre på utspill i media.
KO-KO stuntet til Fredly var helt KO-KO, særlig siden han ikke selv kjøpte «grisebillige» aksjer, og Blystad solgte.
http://vxz.eu/2020-03-21__FA_1,4-5__Arne-Fredly_Helt_ko-ko_prising_av_Hunter

Fredriksen ville ALDRI ha gjort noe sånt. Leste han artikkelen, tror jeg han humret godt, og rulla med øyan.

Setter stor pris på innleggene dine.
Redigert 26.03.2020 kl 00:57 Du må logge inn for å svare
kelle
26.03.2020 kl 08:23 3784

Tankratene på vei opp igjen, 11% oppgang fra i går.
Argus
26.03.2020 kl 09:40 3687

At Blystad solgte noen av aksjene sine, kan vel neppe Fredly noe for.

Men mandag den 9. mars, for 17 dager siden, gikk det ut følgende melding:

Investor Arne Fredly kjøpte mandag 178.069 aksjer i tankrederiet Hunter Group til kurs 3,025 kroner per aksje, tilsvarende et kjøp på i overkant av en halv million kroner, ifølge en melding. Fredly eier nå 168,5 millioner Hunter-aksjer, eller 29,29 prosent av de utestående aksjene.

For øyeblikket omsettes Hunter-aksjene for kr. 3,91, så Fredly har i høy grad kjøpt "grisebillige" aksjer slik han selv prediket.
Redigert 26.03.2020 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Mr. U
26.03.2020 kl 11:00 3586

de mangler shippingkompetanse, det er det ingen tvil om. fredly kan jo ingenting om shipipng. å lese fredly snakke om at han har vært på shippinglunsjer og lært seg ting gjennom det osv er jo bare komisk. ceo, har heller ikke operativ erfaring. de virker svært tynt besatt.
kommunikasjonen fra hunt er for kortsiktig; de sier en ting i det ene øyeblikket og det motsatte i neste. feks solgte de en vlcc samtidig som de var megabull. det blir for dumt. da blir fremtidsutsiktene for usikre for investorene.
Mr. U
26.03.2020 kl 11:05 3573

for de investorer som har en NOK økonomi ja. for alle andre nei. det var det som var poenget mitt.
jeg syns dette er et søkt argument. all den tid både utgifter og inntekter er i usd så spiller dette liten rolle i mine øyne.
Argus
26.03.2020 kl 11:30 3533

Det er litt farlig å tillegge en eier betydningen av at han har "for liten shippingkompetanse".

Hittil har Fredly vist at han har nese for investering i shipping ved å bestille og igangsette flere skip på rett tidspunkt.
Om Hunter selger alle skipene, blir det igjen et betydelig overskudd. Men slike planer foreligger ikke pr. idag.

Samtidig har Fredly vist at han har evne til å snu seg rundt når det er behov for det. F.eks. ved at han solgte t skip da rederiet hadde behov for kapital og han fikk en god pris. Det er ikke en ukjent fremgangsmåte også for Storulv (Fredriksen).

Som 16-åring var jeg i utenriks sjøfart, etter å ha startet på skoleskip. Men det gjør ikke meg til noen bedre inevstor innenfor shipping av den grunn......

Å vite hva en "pullert" er, betyr ikke at jeg kan drive et rederi!
Redigert 26.03.2020 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
Mr. U
26.03.2020 kl 12:04 3471

hvis du som investor skal putte penger i et selskap vil du vel gjerne være overbevist om at ledelsen har den nødvendige kompetanse?
det sier ingenting om noens kompetanse at de går til en shipyard å kontraherer båter på et gitt tidspunkt.
vi kan jo snu det på hodet: hvis man er så veldig kompetent ville man kanskje tenkt som så at markedet allerede er massivt overkontrahert og supply siden er altfor stor. og at det totalt sett kanskje ville vært bedre å putte pengene sine i eksisterende tonnasje. (hva er feks roe for fredly i hunter kontra hvis han hadde puttet de samme pengene i fro eller euronav)

å være en god investor er ikke det samme som å være en god shippingmann, eller god næringslivsleder.
og motsatt er det ingen automatikk i at gode næringslivsledere er gode investorer.
det er to vidt forskjellige verdener.

og jeg tenderer til å være uenig i at det ikke gjør deg til en bedre investor innen shipping hvis du har seilt.. min erfaring er det motsatte. ;)

jeg sier som sagt ikke at det er avgjørende for selskapet men for aksjen,hvis verdiene er i dollar og aksjen prises i kroner, bør kursen går opp når dollerkursen stiger. når det ikke har skjedd får aksjonærerene mer verdi for pengene. det burde være innlysende
Redigert 26.03.2020 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
canarias
26.03.2020 kl 12:53 3401

Stemmer Argus og Fredly har også flere ganger tidligere kjøpt når prisen har vært latterlig billig.
Redigert 26.03.2020 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Argus
26.03.2020 kl 14:09 3279

All erfaring og kompetanse kommer med i gitte situasjoner. Derfor vil fartstid som regel være en fordel.
Men det er vel strengt talt andre kriterier enn bare sjømannsskap som teller når man skal lede et rederi som først og fremst er et investeringsselskap.

Forøvrig må jeg spørre: Har Fredly begått noen feil av særlig grad siden dette overhodet er et tema?

Vi må ikke glemme at koronaen samt oljekrigen Saudi Arabia og Russland har ført til absurde reaksjoner i markedet og ikke skyldes selskapene selv.

Den seksmåneder lange rateavtalen har gitt Hunter Group et pusterom for meget god fortjeneste i en tid da øvrig virksomhet i verden beveger seg på en knivsegg. Det viser etter min mening godt lederskap og godt skjønn. Det vil markedet antageligvis sette pris på etter hvert som man skal forsøke å skille mellom gode og mindre gode investeringsobjekter.
Redigert 26.03.2020 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
Sjøbris
26.03.2020 kl 14:18 3267

Så absolutt enig med deg.

Begynner å lese imellom linjene at Noen begynner å bli utålmodige her inne. Når AF sier børsen er koko, så er jeg så absolutt enig.
Hele verden har blitt KOKO.

jeg beholder alle aksjer.

Og takker reserven for det flotte XL arket han la ut. Det gir fine utregninger selv om jeg kutter 20% på utregnet utbytte.
Redigert 26.03.2020 kl 14:19 Du må logge inn for å svare

De store tankselskapene har steget mye i det siste. For et par dager fikk NAT sin reprising. I dag er det ADS som får en velfortjent opptur. Snart er det Hunt sin tur.
kelle
26.03.2020 kl 14:32 3393

Argus
Bra og riktig beskrivelse slik jeg også ser det. Helt enig.
Tre skip med sikker og god inntjening i 100 dager til ut sept.mnd. I tillegg blir det vel noen kroner fra skipene i poolen. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det blir noen kroner til oss aksjonærer ved års slutt.

Har vært på børsen siden 1972 og mine første aksjer var også i tank: 5000 stk. i Bergesen, tror kursen var rundt ca.30 kroner.

Argus
26.03.2020 kl 14:35 3450


Sjøbris eller Reserven: Kan en av dere vennligst henvise til hvor jeg kan hente opp XL-arket da jeg ikke finner det igjen!
Argus
26.03.2020 kl 14:39 3469


Det var en betydelig pott på den tid. Håper det lønte seg å gå inn i Bergesen, men det tror jeg fordi rederiet på den tid var ansett som meget solid. Senere, noen år etter at Sigvald (?) døde, ble det kjøpt opp av japsene, og nevøene satt igjen med hver sin milliard-pott. Men de hadde vel drevet rederiet bra før de solgte, hvis jeg minnes rett.
BESV
26.03.2020 kl 14:42 3486

För ADS "$ADSCME booked 70% (193d) vessel days Q1 at an average 85,000USD. To put thing in perspective. Times three ships, will generate a staggering $49,000,000 earnings. Company dept $30,000,000"

Om vi nu då tar detta och omvandlar till Hunts TC på 80 000 per dag så är ju beläggningen 100% för de. Dvs Hunts average skulle bli 114 000 med samma beläggning, 6 månader ut. Plus då att man har en bonus på spot som kan ge mer hävstång.

Men tror nog det börjar röra på sig mer när fler och fler nybyggen kommer ut på spot, både värdiökning på flottan och intjäning kommer öka betydligt.
kelle
26.03.2020 kl 14:48 3479

Argus
Ja, det var et meget solid selskap. Like sikkert som banken, Men kursbevegelsene var ikke av de største. Jeg synes å huske at det gikk til Kina, men der kan jeg huske feil.

Nå del av BW Group. BW offshore, BWLPG osv. Bergersen Worldwide...

Fortsatt solid selskap :)
Redigert 26.03.2020 kl 15:04 Du må logge inn for å svare

Hei,

er kvartalsvis utbytte i regnearket ditt lik overskudd, altså 100% utbetaling?
Reserven
26.03.2020 kl 16:24 3296

Black Peter, JA.

I denne nyere versjonen, kan du sette Utbetalingsandel i % av netto overskudd = "Sum (TCE−CBE):"
Argus     https://my.hidrive.com/lnk/WUSxEXiT

Denne versjonen henter i celle C32 datoen for 1. januar i året systemklokken angir, og viser:
• Q4 forrige år
• Q1-Q4 inneværende år
• Q1-Q4 neste år

• "TCE/dag" multipliseres med "Seilingsdager:", mens CBE multipliseres med "Max seilingsdager:" da utgifter påløper uansett.

Kommer senere en nyere med CBE per kvartal, istedenfor per skip + EPS i USD.
Redigert 26.03.2020 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
Reserven
26.03.2020 kl 16:37 3262

Fra og med 2020-Q2 er CBE altfor lav!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Redigert 26.03.2020 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
eike
26.03.2020 kl 17:21 3149

Hei! Dette her CBE skjønner eg ingeting av. Har eg kjøpt katten i sekken?