HUNT : Har i dag hatt en prat med dir i selskapet

Alf K
HUNT 07.02.2020 kl 16:35 73833

Han sier da følgende
Om alle andre tank rederier i verden går konk så kommer vi å tjene masse penger, vi går aldri konk
Videre sier han følgende
Selv om ratene nå er rekord lave, så rammer ikke dette oss akkurat nå
Vi har båter som går på kontrakter + 100.000$ pr dag og de går på disse i minst 40 dager til
Innen den tid kan hele korona virus epidemien være avsluttet
Han mente dette ville bli en voldsom ketchup effekt når det hele er over
Tenkte bare dele dette med dere her
Har merket meg at det er en del backtradere her inne som bla hevder å hedge DJ som motvekt når de kjøper FRO .
Slike figurer skal dere ikke høre på
Hør på Surik , hør på de seriøse som vet hva de snakker om
Jeg kan en del om dette, men ikke nok til å gi råd
Har vel 1 mill aksjer i HUNT , kjøpt i dag og 16800 FRO , også de kjøpt i dag
kelle
26.03.2020 kl 17:58 6486

Tankaksjer kraftig opp i USA. Frontline opp 12,74% akkurat nå. Kr 90,50
Reserven
26.03.2020 kl 20:38 6265

CBE = Cash Break Even ≈ minimum dagrate for ikke å gå med underskudd:
http://vxz.eu/2020-03-06__HUNT_6__2019-Q4_presentation

Hvis en ikke hverken forstår eller gidder å lese Q-rapporter, Q-presentasjoner og børsmeldingene fra selskaper en eier aksjer i, bør en kanskje ikke investere i aksjer?
Sjøbris
26.03.2020 kl 20:50 6212

Ja det er smart og vite kost nivået på driften. Helt klart😉

Og med CBE på 23255 . - blir det klingende mynt i kassa for Hunter.

Fortsetter disse ratene så kan det virkelig bli bra.
Reserven
26.03.2020 kl 20:54 6195

 
CBE kan en også sees som de faste DAGLIGE FASTE utgiftene (renter, avdrag, pool-cost, OPEX, G&A) Hunter har per VLCC - uansett om skipene seiler og gir Hunter inntekter eller ikke.

OPEX = OPErating eXpenses.  For Hunter hovedsaklig drift av skipene inkl. mannskap og forsikringer.
G&A = General & Administrative expenses.  For Hunter hovedsaklig kontorleie, lønn til ledelse og styre, arbeidsgiveravgift, regnskapsbyrå, revisor, advokatutgifter, o.l. Dvs. utgifter som ikke er direkte knyttet til driften av hvert skip, men til den overordnede driften av selskapet.


For en vanlig husholdning kan en se på CBE som minimum nødvendig netto inntekt for minimum å kunne bo og leve der en gjør, dvs hovedsaklig renter & avdrag på, eller leie for bolig (+ skatter & avgifter som eiendomsskatt) + mat + vann + strøm/oppvarming + forsikringer + Internett + smarttelefon m/abonnement + livsnødvendige medisiner + .....

OPEX = mat + vann + strøm/oppvarming + forsikringer + Internett + smarttelefon m/abonnement + livsnødvendige medisiner + .....

Akkurat som Hunter, har en vanlig husholdning disse utgiftene, uansett om en har inntekter eller ikke.

"Luksus" som nye klær, kinobesøk, restaurantbesøk, vin etc, (listen er lang) er IKKE en del av en husholdnings CBE eller OPEX, men det en bruker utbyttet/overskuddet (det du tjener netto utover minimum nødvendig netto inntekt) til.

Redigert 26.03.2020 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
eike
26.03.2020 kl 20:57 6179

Hei- Takker igjen for god lærdom. Liker å lese det meste , men veldig greit å skjønne hva jeg leser. Håper det går bra med litt , sikkert naive spørsmål fra meg fremover, pga. at jeg føler dere vet mye. Så skal jeg google ting i tillegg. Ha en fin kveld.
Reserven
26.03.2020 kl 21:21 6125

De endringene jeg vurderer/planlegger:
• CBE per kvartal, istedenfor per skip
• EPS i USD   (EPS = Earnings Per Share)
• Utbytte i USD  =  EPS * Utbetalingsandel

Da HUNT nå rapporterer "alt" i USD, dropper jeg muligens omregning av utbytte til NOK, eller flytter det nederst.
Reserven
27.03.2020 kl 01:17 5865

Mr. U, er det mulig å anslå TCE fra en TD3C[Middle East Gulf to China (Ras Tanura to Ningbo)] future?
https://www.cmegroup.com/trading/energy/freight/tanker-route-td3-middle-eastern-gulf-meg-to-japan-250k-metric-tons-freight-swap-futures_quotes_globex.html
https://www.barchart.com/futures/quotes/IT8J20/technical-chart

Ved å multiplisere en TD3C future med 4870?

Redigert 27.03.2020 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
ruda
27.03.2020 kl 09:13 5571

Pengene i kisten klinger
kaliber
27.03.2020 kl 09:22 5538

Skip med scrubbere taper på inntjeningen pga bunker prisen er mye høyere for LSFO,omtrent $65 pr mt. Nå vurderes det om install. av scrubbere kanselleres!
CapitaL
27.03.2020 kl 09:36 5456

BUNKERS ($/mt)
VLFSO
HSFO
US Gulf
246.0
179.0
Rotterdam
236.5
174.0
Singapore
281.5
193.0

Spreaden har krympet en god del ja, men det har lite å si for Hunter som installerer scrubbere på nybyggene sine. Men det vil nok medføre kansellering av en del ettermonteringer av scrubberinstallasjoner ettersom besparelsen pt ikke forsvarer investeringen, samtidig som den lave oljeprisen ser ut til å vedvare ut året og godt inn i neste år..
Mr. U
27.03.2020 kl 09:58 5348

ja. det er jo det man gjør. det enkleste er å bruke kalkylen fra baltic exchange, for da vet du at den er identisk. så må du bare legge inn bunker futures for samme periode. ser du feks på cal21 td3 så må du i kaklylen legge in cal21 bunkers, osv.

har ikke hatt tid til å lese tråden, og vet ikke hvor 4870 kommer fra..?
'mvh
tuja
27.03.2020 kl 10:11 5284

Oslo (TDN Direkt): DNB Markets justerer kursmålene på en rekke råoljetank-aksjer og gjentar hold-anbefaling på aksjene.
Det fremgår av en sektorrapport fredag.
"Vårt base case indikerer et svært sterkt 2020, men alle scenarioene tyder på svakt 2021. Vi opprettholder våre hold-anbefalinger ettersom bakrusen kan bli større enn festen når globale oljelagre er opp 420-720 millioner fat pr måned", skriver meglerhuset.
DNB Markets viser til at contangoen i oljeprisen på tre, seks og tolv måneder frem i tid er på henholdsvis 5,2 dollar pr fat, 8,7 dollar pr fat og 13 dollar pr fat. Dette viser ifølge meglerhuset at tradere kan betale maksimalt VLCC-rater på 106.000 dollar pr dag, 87.000 dollar pr dag og 63.000 dollar pr dag for henholdvis tre, seks og tolv måneders lagring.
"Samtidig som at Saudi-Arabia rabatterer oljen sin, er inntjeningen for flytende lagring sannsynligvis enda høyere, noe som kan forklare hvorfor det allerede skjer", skriver meglerhuset.
Meglerhuset estimerer nå VLCC-rater på 69.000 dollar pr dag i 2020 i deres basisscenario, opp fra tidligere estimat på 40.000 dollar pr dag. Videre nedjusteres 2021-estimatene til 30.000 dollar pr dag fra 35.000 dollar, samtidig som at estimatet for 2022 nedjusteres til 26.000 dollar pr dag, fra tidligere 34.000 dollar pr dag.
Fearnley Securities skriver i en oppdatering fredag at de tror trenden med flytende lagring vil fortsette så lenge saudiaraberne fortsetter med høy råoljeproduksjon og etterspørselen forblir svak, og tror hittil at 15 til 20 VLCCer har blitt tatt ut for lagring.
"Hvis fronten (i contango-strukturen) dyttes enda lavere i de kommende månedene, som mange forventer, kan inntjeningene for flytende lagring være enda større for eiere", skriver meglerhuset.

Oversikt over DNB Markets' anbefalinger og kursmål:
Aksje Anbefaling Kursmål Tidl. kursmål
Frontline (NOK) Hold 88 81
Hunter Group (NOK) Hold 4,4 5,3
DHT Holdings (USD) Hold 7,1 7,7
Euronav (USD) Hold 11,0 12,5
Mr. U
27.03.2020 kl 10:22 5279

glemte det viktigste..
for de som er lange Hunt er det jo nå muligens en trade å selge swappen mot underliggende. jeg har ikke regnet på kurven på en stund. men i teorien er mange nå long hunt på nivåer undert spot. som kan indikere at hunt sin inntjening vil være under td3 kurven i et par kvartaler fremover.

det er jo slik man trader alle disse tankaksjene. og man kan stort sett tjene mer på commodity swappen enn aksjene.. td3 flytter seg prosentvis større, og hyppigere, enn tankaksjene. jeg vil ikke anbefale å trade på denne måten med mindre man vet hva man driver med.

Takk for svar, det var det jeg også kom fra til.

Det nyeste versjonen din er mye bedre og fungerer også når jeg aktiverer for redigering - så takker og bukker for den! :)

Det er først om 3-4 måneder at vi får se hva markedsprisen her, som flere har påpekt, for da vil alle båter være på vannet. 3 x inntjening bør gi 7kr-7,50kr, selv med DNB sine 69000dollar dagen fra møkkapakken tidligere i dag.
Redigert 27.03.2020 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
Baltisk
27.03.2020 kl 13:34 4948

Mr.U og Reserven, driver dere å diskuterer trading på FFA produkter? Har dere noe tips til hvor man kan få tilgang til disse type produktene?
Har lenge hatt lyst til å ta eksponering i selve FFA produkter/fraktkontrakter fremfor kun shippingaksjer...
Takker på forhånd for hjelpen!
Mr. U
27.03.2020 kl 13:51 4895

de som ikke er clearing member gjorde det gjennom pareto eller platou i gamle dager. regner med detr er slik fremdeles.
men jeg vil ikke anbefale dette med mindre du er proff investor med bakgrunn fra derivater, shippingmann med inngående forståelse, eller en hobbyinvestor med svært god tilgang til informasjon samt svært godt kunnskapsnivå. det nytter ikke trade papir kun på bakgrunn av det man kan plukke opp av info på åpne kanaler.
dessuten må man ikke glemme at man helst skal trade bunkers futures mot freight futures. ellers går det fort galt. dvs er du lang ffa skal du være short bunker futures og motsatt. med visse forbehold om hvordan din underliggende eksponering er...
men som sagt, dette er for dem som kan kan gjøre dette på heltid.
Baltisk
27.03.2020 kl 14:13 4890

Takk for meget godt svar Mr.U, skal ta en nærmere titt på dette. Takk for tipset anngående long freight, short bunkers!
Vil regne med at vi snakker relativt kapitalintensivt også?
Etter noen år på shippingskolen så kan man vel kalle seg for en shippingmann snart, hehe
Redigert 27.03.2020 kl 14:50 Du må logge inn for å svare

Noen som vet hvilken rate Hunter Saga har på ruten til/fra Corpus Christi?
Reserven
28.03.2020 kl 02:48 4288

Utdrag fra en artikkel over dobbeltsiden 24-25 i FA 28.03.2020 (finner ikke artikkelen online)
Frontline tar ned spoteksponeringen
«VLCCratene på en timecharterkontrakt med en løpetid på seks måneder har nå kommet opp i 100.000 dollar dagen, mens det nå er mulig å slutte en stortanker på en 12-månederskontrakt helt oppe i 80.000 dollar dagen.»

HUNT var for rask med å ta 3 av skipene på 6 måneders t/c til 80.000 dollar dagen.
Gikk glipp av 11 millioner dollar rett i lomma. = USD 0,02/aksje = NOK 0,20 per aksje  :((

Redigert 28.03.2020 kl 02:56 Du må logge inn for å svare
pitche
28.03.2020 kl 04:46 4251

Hunt "misser" crazy times i tank markedet. 3 stk på fast 80.000ust til september.
1 stk i tanker pool, en eller annen brøk av alle andres rater minus comission.
Ny bygg som kommer i mai og juni,,,kanskje crazy times er over,,,
Fredly elsker penger, han har garantert ett eller annet med liten skrift som gjør at han skal ha mere.
Ko ko prising og få Arne Hushovd til å fremstå som sannhets vitne i en , for meg, flau reportasje, viser at han er veldig gira på å få kursen opp, uansett sursmak i halsen.
Sjøbris
28.03.2020 kl 09:40 4058

Tror man må ha litt is i magen. Jeg er enig i at Hunt taper penger på å ha låst tre skip i en lang avtale nå. Men hvis man bruker kalkulatoren,
så blir dette bra uansett. Hunter tjener mye penger.

Ikke alle selskaper som gjør det om dagen.

Denne DNB analysen tar jeg med en stor klype salt, ligger en eim av agenda rundt den.

Litt skuffet over kurs utviklingen, men snart kommer mai og juni, og vips så har hunter seks båter.

Ja også må man jo huske at det kommer et marked etter denne Bonanzaen. Da kan det hende at det lønner seg veldig med eco skip ferdig utstyrt med scrubber.
Redigert 28.03.2020 kl 10:11 Du må logge inn for å svare

Sjøbris, HUNT taper ikke penger, men de går glipp av høyere rater nå som dem er høyere. Når avtalen ble ingått var de fleste fornøyd siden de sikret seg en historisk sett meget høy rate for disse tre skipene. Risiko gikk ned, men muligheten for ekstraordinære høye inntekter forsvant.
Men det fjerde skipet går på spot, og de nye ville jeg tro vil også gå på spot.
Dessuten deles vel fortjenesten på alle skipene i pool`en. Synergieffekter i denne pool`en er vel at de har lavere kostander og økt fleksibilitet fremfor å gjøre jobben alene. Dermed lønner det seg mener HUNT ledelsen.

FRO og andre shipping selskaper gikk kraftig denne uken.
Jeg tror HUNT vil komme etter når de som mistet starten påd enne reisen i andre selskaper, dermed vil HUNT fremstå rimelig i forhold og komme etter. I mellomtiden kan man sikre seg rimeligere aksjer, som jeg selv har gjort.

Kalkulatoren vinner alltid, når frykt og usikkerhet har lagt seg.
DNB kan ta seg en bolle.
Redigert 28.03.2020 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Sjøbris
28.03.2020 kl 10:48 3939

Det er jo litt forskjellige meninger om kursmålet til Hunter.

Claves drar den til 11kr. Litt forskjell fra DNB.

kelle
28.03.2020 kl 16:07 3708

1 kvartalet er snart historie. Hva kan vi forvente oss? Siden vi har så mange flinke folk her inne, er det kanskje noen som kan/vil forsøke seg på å regne ut hva fortjenesten pr aksje i HUNT blir for kvartalet.
Hvis en går ut i fra at snittraten for samtlige skip i poolen har ligget på 60.000 pr.dag. Og at at fortjenesten deles likt mellom de 11 skipene som utgjør poolen.
Det er sannsynlig at HUNT med sine 4 helt nye skip vil dra en fordel av dette og ligge i øvre sikt, men det kan en se bort i fra.
Nå må regneekspertene komme på banen. LYKKE TIL.
Hunter Frøya hadde vel inntekter kun halve kvartalet. 3,5 skip i stedet for fire.
Redigert 28.03.2020 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Sjøbris
28.03.2020 kl 17:38 3619

Tipper et sted rundt 0,28-0,32 kr EPS.

Etter CBE.
Redigert 28.03.2020 kl 17:38 Du må logge inn for å svare

https://www.dn.no/marked/dnb/kristin-h-holth/jan-ole-huseby/dnbs-nye-leder-for-havnaringer-krisen-vil-treffe-veldig-bredt/2-1-783171
Enda en DNB kar som snakker om shipping, således ikke positivt. Noen med + abo som kan gi referat av hva han sier?

Det er et bredt spekter av næringer dette gjelder og tank er nok ikke det store problemet:

"Forretningsområdet Ocean Industries omfatter først og fremst store bedrifter innen olje og gass, offshore, shipping og sjømat. Det hadde nær 280 milliarder kroner i utlån ved årsskiftet – tilsvarende en femtedel av banken. Nå jobber avdelingen tett med kundene blant annet for å skyve lånebetalinger frem i tid, og skaffe til veie likviditet."

"Oil Tankers: VLCC spot rates rallied towards the end of the week as charterers in AG panicked amidst a thinning tonnage list. Enquiries for floating storage is also a major factor at the moment, further detailed in our Chart of the Week. VLCC spot rates are quoted at $189k/d (+40% w/w), with April FFAs at $206k/d (+114%). If this holds up, it will continue to cascade down all the way to smaller product tankers."
https://www.cleaves.no/post/shipping-weekly-13-2020

Som oversikten viser steg TNP 84%, NAT 64%, FRO 47% og EURN 42% forrige uke. Hunt steg kun 3%. Det skyldes nok mye at Hunt har inngått langtidskontrakter på tre skip, men jo lenger disse fantasiratene holder seg, jo mer vil prises inn også på lengre sikt. Føler at Hunt er en av de sikreste aksjene man kan sitte i om dagen og det føles bra å kombinere den med aksjer som FRO og ADSC som svinger mer med spotprisen.

Mener Hunt har fått altfor dårlig betalt for det fantastiske markedet vi ser. Noen mener at de har gitt fra seg gode inntekter ved å inngå lange kontrakter til 80k/dag, men vi ser i dag at ADS inngikk en seksmåneders kontrakt til 69k/dag og Fro sier også at de vil satse på flere lange kontrakter framover. Ser ingen grunn til at Hunt skal lagge de andre aksjene så mye som de har gjort den siste uka.
kelle
30.03.2020 kl 15:15 1960

Endelig ble det litt fart i aksjen. Nå er det godt å sitte søkklastet. Blir nok store utbytter både for 1 og 2. kvartal.

Er det noen som vet hvilket snitt Arne Fredly har på sine Hunter-aksjer?

Jeg forventer ikke noe annet enn at han setter alle båter på langtidskontrakt og selger alt samlet til f.eks FRO, med et lite forbehold om at markedet skal snu og bli mer attraktivt også på langlang sikt. Han må jo komme godt ut av dette sirkuset vi nå bevitner med f.eks pris på 7kr aksjen eller mer?

Det er mulig det er for billig for enkelte på forumet her, men husk at det er mye billige aksjer som det er greit å kunne ha penger til å kjøpe det nærmeste året. Har sin verdi det også. Slik han snakket kursen opp i forrige uke er han sikkert sugen på cash!

Tanker?
Redigert 30.03.2020 kl 16:29 Du må logge inn for å svare
BørsMR
30.03.2020 kl 17:07 1666

Hva skjer med aksjene man eier i HUNT dersom de blir kjøpt opp av f.eks FRO som du eksemplerer?
Null
30.03.2020 kl 17:40 1569

Børs MR
De blir solgt til de som kjøper de opp ;-)
Det er vel ikke så vanskelig, du må godta budet, eller blir tvangsinløst om den som kjøper får aksept for 90 % av aksjene.

Det meste er avhengig av pris på aksjene, og hva de store har av pris, og hva de vil selge for
Arne F vet jeg ikke hva har slags snitt, men hadde vært fint å få en "tier for en viner"
Null
30.03.2020 kl 17:40 1569

Børs MR
De blir solgt til de som kjøper de opp ;-)
Det er vel ikke så vanskelig, du må godta budet, eller blir tvangsinløst om den som kjøper får aksept for 90 % av aksjene.

Det meste er avhengig av pris på aksjene, og hva de store har av pris, og hva de vil selge for
Arne F vet jeg ikke hva har slags snitt, men hadde vært fint å få en "tier for en viner"
BørsMR
30.03.2020 kl 18:19 1449

Okey tror jeg forstår halveis. Dersom selvskapet blir kjøpt opp så blir mine aksjer automatisk solgt, men mest sansynlig til en høyere pris enn den som er børssatt
Null
30.03.2020 kl 18:24 1431

Børs mr
Du må selv bestemme om du skal selge, men om kjøper får aksept for mer en 90% må du selge for tilbudspris.
Tilbudspris er vanskelig å si, men vil vel tro at den er over langt over sluttkurs i dag.
Jeg tror vel ikke på noe salg på kort sikt, men ?

kelle
30.03.2020 kl 18:41 1380

Skjønner ikke alt maset om salg. Arne Fredly er jo også her på børsen for å tjene penger. Så hvorfor skulle han tenke på å selge nå? 3 skip er på sikker inntjening til langt ut i september. Holder kursfesten til ut i mai mnd. , kan muligens både H. Saga og H.Disen settes ut i spott markedet til drømme rater til langt ut på høsten.
4. kvartalet pleier å være det beste innen tank. Det er ingen grunn til panikk salg nå.
Tror den som velger å sitte rolig i båten et års tid, vil kunne selge aksjene sine for en tier.
En må også huske på at ca. 10% av flåten blir tatt ut til flytende lagre rundt omkring i verden. Disse skipene blir liggende til oljeprisen kommer opp på et akseptabelt nivå igjen. Mange av disse skipene kommer ikke tilbake til markedet igjen på grunn av alder.
I tillegg til kursstigningen, blir det en bra slant i utbytte.
Null
30.03.2020 kl 18:44 1447

kelle
Har du noen beregninger på eventuelt utbytte??
Q1 o
Q2 0,03 USD
Q3 og Q4 0,04

er mine anslag

så hadde det vær ok med femmeren til påske ;-()
Redigert 30.03.2020 kl 18:45 Du må logge inn for å svare