Dieselbiler forurenser til tider MYE mer enn angitt


Burde ikke fått kjøre andre veier eller ruter enn rett inn i pressa hos skraphandleren!

https://www.motor.no/artikler/2020/januar/diesel-advarer-mot-hoye-utslipp-fra-diesel-med-partikkelfilter/
mishka
09.02.2020 kl 12:59 1554

Sakser fra artikkelen:
"T&E er en paraplyorganisasjon for europeiske NGO-er som har som mål å arbeide for mer bærekraftige transportløsninger."

Jaha, da vet vi at det er de grønne marxistene vi har med å gjøre. I Tyskland har det nå blitt ganske stille om mer dieselforbud. Og grunnen? Jo luftmålingene viser at lufta blir bedre og bedre i byene. Det er innenfor EU målsetning nesten over alt denne vinteren. Og grunnen er sef. at de verste vrakene for lengst er i Kiev og Moskva.
mishka
09.02.2020 kl 13:14 1532

Og regenereringen skjer en gang hver mellom 500 og 1000 kjørte km. og nesten alltid når bilen kjøres fort ved langkjøring. Hvis den kun brukes i bykjøring vil til slutt motorstyringen sprøyte inn ekstra bensin som starter avbrenningen. Så som oftest skjer dette utenfor tettbygd strøk.
Men klart om dette fremsprovoseres i et laboratorium så får man litt forurensing.

https://filtermaster-dpf.com/blog/partikelfilter-freibrennen/3481/
Britax
09.02.2020 kl 17:48 1439

Når det er kaldt fungerer eksosrensingen dårlig, når motoren er kald fungerer eksosrensingen dårlig, når den regenerer fungerer den selvsagt ikke, når man sitter i kø/lav motorbelastning så fungerer eksosrensingen dårlig.

Så har vi alle feilkilder, tomt for adblue, feil på rensesystemer, når bilen kommer utenfor garanti blir mange rensesystemer koblet bort på grunn av syke reparasjonskostnader.

På tide å innse at å brenne diesel blir aldri noe i nærheten av miljøvennlig.
mishka
09.02.2020 kl 17:59 1413

Nei, det er nettopp her forbedringene har kommet de siste årene. Det du beskriver var før. For det første så er forskjellen på nå og før at i alle fall på premiumbiler så sitter nå SCR katalysatoren rett i eksosmanifolden. Det betyr at den har driftstemperatur sekunder etter at motoren har startet. Videre så spiller det ikke rolle om du kjører sakte eller fort for så nær brennkammeret er det alltid varmt nok. Det eneste problemet er at innsprøyting av Adblue slutter ved minus 20 gr. Men dette er kun relevant for Norge og Sverige fordi i mellomeuropa er det omtrent aldri så kaldt. Den ene gangen pr. ca. 500-1000 km. partikkelfilteret regenereres så varer dette kun i noen minutter, og så går det ukesvis til neste gang. Dette er også grunnen til at stormen mot diesel har stilnet veldig i Tyskland fordi luftmålingene viser at lufta er i ferd med å bli dramatisk mye bedre. Nå er de fleste byer under EU,s grense. Og det er som i nesten hele mellomeuropa at de fyrer husene med alt annet enn strøm! For at en bil skal kunne klassifiseres som Euro 6d-temp som de fleste er i dag så kan de ikke testes i et laboratorium, men med det som kalles Real Driving Emissions Test. Det er et svært aggregat som sitter montert bak på bilen hvor eksosen under helt vanlige forhold analyseres. Og disse testene gjøre under alle forhold ikke bare de optimale. Her kan du lese hvor omfattende det gjøres.

https://www.acea.be/industry-topics/tag/category/real-driving-emissions-test

https://www.caremissionstestingfacts.eu/rde-real-driving-emissions-test/
Redigert 09.02.2020 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
Hektar
09.02.2020 kl 19:08 1373

Kan ikke dere som redder verden ved å kjøre elbil dra til Eritrea og Etiopia og passe på at de ikke gjør samme feil som oss når de utvikler seg?

Eventuelt ti stille...
Britax
09.02.2020 kl 22:58 1287

Er virkelig forhold i eritrea og etiopia standarden vi skal strekke oss etter?
Hektar
09.02.2020 kl 23:07 1278

Nei, at forholdene i Etiopia og Eritrea blir tilfredstillende for dere er standarden dere skal strekke dere etter når dere drar dit og plager de istedet.
Britax
09.02.2020 kl 23:12 1257

Jeg synes det er greit å feie for eget reir før en går løs på andre.
Hektar
10.02.2020 kl 00:08 1223

Jeg synes det er greit å gjøre mest mulig nytte om man virkelig vil redde verden. Og det gjør du ikke fra sofakroken i trygge gode Norge.
jochie
10.02.2020 kl 01:11 1181

70% av forurensninga fra kjøretøy kommer fra fossile biler fra før 2004, så istedenfor å sponse tunge EL SUV biler er så bør Staten hoste opp subsidieordninger slik at det blir lønnsomt å bytte ut disse med moderne biler. DET er ekte miljøpolitikk. Og hvorfor har vi fortsatt et tognett fra 1800- tallet, når især tungtransport kan over på tog? Der hvor jeg bor tar det over en time å komme seg til Oslo, mens snitttiden i EU er 32 minutter. Lavere priser på tog, utbygging av dette vil medføre St flere tar tog. Å bygge en ny linje har koster mindre enn å vedlikeholde linja ( og det vet politikere også). Så har jeg fjellvarme og sparer samfunnet for 12-15000 kw. per år.
Alle tiltak idag går utpå å sponse de som har mest fra før, mens vanlige folk blør seg ihjel. Grønt er vel og bra, men alke politiske partier må slutte med å sende alle regninger til menigmann, samt bruke pisk, tvang og bøter. Disse bør heller gå til de som hele tiden komner ned rasistiske og fascistusje hatuttakekser her på forum.
Redigert 10.02.2020 kl 01:12 Du må logge inn for å svare
Britax
10.02.2020 kl 06:30 1120

Nå er det ingen andre enn du som snakker om at elbiler skal redde verden heller.
Redigert 10.02.2020 kl 06:30 Du må logge inn for å svare
Britax
10.02.2020 kl 06:54 1098

Dette er ikke sant.
Biler fra før 2004 har høye utslipp, spesielt av nox og pm om en fokuserer på dieselbilene.
Men co2 utslippene har ikke endret seg vesentlig.
Nå begynner det å bli få biler som er eldre enn 16år på veiene også.

Hvorfor vi ikke flytter mer transport over på tog?
Fordi det er dyrt. Kapasiteten mange plasser er sprengt og det å bygge togbane koster ca 300millioner.... pr.mil.

Nå har det seg også slik at det er ikke de som har minst som har råd til å kjøpe ny bil, helt uavhengig om det er elektrisk, bensin, diesel eller gass. Bruktbiler begynner å bli fornuftig priset selv for en elbil nå. Man kan få mange gode biler under 100.000kr i dag.

Pisk og bøter fungerer, enkelt og greit.

Klimagassutslippene fra veitrafikk står for 9% av Norges totale utslipp, så å få flest mulig over på utslippsfrie alternativer har absolutt en betydning for våre utslipp.
Det er rett og slett ingen gode argumenter for å selge fossile biler utover at det for øyeblikket er noe rimeligere å produsere og så er det litt mer behagelig på lange turer å måtte bruke mindre tid på fylling.

EL biler er jo lokalt utslippsfrie, for produsere denne strømmen, pluss alt dette tullet om klima kvoter å osv.
Så hadde det nok ikke stått o utslipp på merkelappen til bilen.
Folk må bare ikke la seg lure å kjøpe brukte EL biler!
Redigert 10.02.2020 kl 07:33 Du må logge inn for å svare
mishka
10.02.2020 kl 09:15 992

Britax skriver: "Men co2 utslippene har ikke endret seg vesentlig."
Joda det har de. Fra år 1996 til nå har det i snitt for fossilbiler sunket med 36% fra ca. 220 g/km. til 138 g/km. Og dette til tross for at motorene yter langt mer i dag enn for 20 år siden og bilene har blitt tyngre og større og fått masse elektronikk-dilldall. Statistikken hadde vært langt bedre om det ikke hadde vært for at så mange folk kjøper SUV,er. som har langt høyere forbruk pga. luftmotstand.
Og dette er i alle fall i Sveits hvor denne statistikken stammer fra og bilene er jo stort sett de samme så resten av Europa er temmelig likt. Årsaken til at null har skjedd siste tre år er at SUV-andelen av modellmixen vokser raskt bl.a fordi befolkningen eldes og gamliser liker å sitte høyt.
Det hjelper også lite på totaltallene at antall biler øker. Og det er ikke rart når Merkel importerte bare i 2016 1 mill.folk fra den 3. verden som etter noen år alle skal kjøpe bil.

https://www.bfs.admin.ch/bfs/de/home/statistiken/raum-umwelt/umweltindikatoren/alle-indikatoren/reaktionen-der-gesellschaft/co2-ausstoss-personenwagen.html
Redigert 10.02.2020 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Britax
10.02.2020 kl 11:14 945

Når ble 1996 til 2004?
Det var et ganske bra fall de årene også.
mishka
10.02.2020 kl 11:29 924

Poenget er at motorene blir renere og renere.Størst fall i kurven ser vi fra rundt 2007 til 2018. Småbiler er nå nede på drøyt 100g. co2/pr.km. Det som helt klart ville hjulpet mest var om folk sluttet å kjøpe SUV,er. Ta f.eks. nye Skoda Scala 2019 med 150 hesters bensinmotor og automat har et co2 utslipp på bare 114g. co2 /km.
Hvilket utslipp hadde ikke biler med 150 hesters bensinmotor i 2004? Joda en Skoda Oktavia 2004 med 150 hesters bensinmotor og automat hadde et utlipp på 223 g.
Altså nesten det dobbelte. Tallene er hentet fra Mobile.de hvor bruktbilbutikkene er pliktig til å oppgi co2 utslipp.,

Skoda Scala har i dag en plass inni som er større enn en 2004 Octavia. Velger man en 2019 Oktavia 150 hk automat som er enda større og til og med stasjonsvogn så er utslippet bare 118 g.co2 pr.km.

Skal bli moro å se om elbilene klarer samme forbedringer i effektivitet på elmotorene fremover. For minsket co utslipp med samme antall hk er lik forbedret effektivitet pga forbedret teknologi. Hva tro dere?
Redigert 10.02.2020 kl 12:16 Du må logge inn for å svare

Elbiler blir neppe særlig mer effektive, det ble jo produsert elbiler for over 100 år siden som allerede da hadde rekkevidde på over 30 mil.

Tror både diesel og bensinmotorer kan bli mye mer effektive, og renere selvsagt.

Ser man på den totale «forurensingen» står jo personbiler for en veldig liten del, så å hisse seg opp slik noen gjør er aldeles latterlig.
Britax
10.02.2020 kl 18:03 845

Hvordan ser du for deg at de skal bli mye mer effektive?
Personbiler står for en vesentlig del av forurensingen, det betyr ikke at elbiler vil redde verden, men det er et steg i riktig retning. Hvor vidt det er de best anvendte pengene får være opp til andre å vurdere.

Det ser da ut til at den eneste i denne tråden som har hisset seg opp er du, Fjordgubben.

Hvorfor setter du og andre alltid likhetstegn mellom å være grønn og være marxist?

Det er en kjent taktikk å gripe til hersketeknikk ovenfor dem som ikke er enig med deg selv, men så dumme ting slår først og fremst tilbake på de som bruker det.

Kan ikke tenke meg moe som er lengre fra hverandre enn marxister og de som ønsker er grønt skifte. Når man tyr til ord som dette har man tapt.
mishka
10.02.2020 kl 18:37 804

Nei, fordi vi som husker DDR ser så tydelige likheter. Nå skal MDG og alle disse NGO,erne f... meg ikke bare bestemme hva man kjører, men de skal også bestemme hva man skal spise. DET er hersking det. Ikke bare det, men det de driver med er fullstendig idioti. Som elektrifisering av sokkelen. I det ene øyeblikket sier de at oljevirksomheten skal opphøre innen 15 år og i det neste vil de at sokkelen skal elektrifiseres med landstrøm for 50 milliarder der de tidligere på plattformen drev et gasskraftverk med lite forurensing. Slike gasskraftverk har vi i sentrum av Berlin. Og denne idiotien skal koste 50 milliarder. Og vil sannsynligvis ikke være ferdig før 4-5 år før de samme drittungene vil at sokkelen stenges ned. Og hva skjer med den gassen nå? Jo den selges i stedet til Tyskland akkurat som om det blir noe mindre globale utslipp av det :-) :-) På 40 og 50 tallet var det sivilingeniører som tok avgjørelsene i forvaltningen og spesielt i det daværende industrideparttemenet.. På 70 tallet kom blårussen, mens nå ansetter de en olje og energiminister som er et null med praksis fra en sommerjobb i butikk eller noe og utdannelse i et eller annet humanistisk fag. Kort sagt en broiler fra skravleklassen.

Man kan si hva man vil om Russland og Putin, men der borte er ikke en kjeft som blir statsråd uten å ha solid utdannelse og ikke minst erfaring i det det angjeldende departementet driver med . Og det betyr bl.a NULL kjønnskvotering. Da slipper man alt "følerifjollet" vi ser blant norske politikere.
Redigert 10.02.2020 kl 19:05 Du må logge inn for å svare

Nå er nå engang Norge et demokrati. Det kan man ikke si om DDR.

Det er bare så dumt å skrive sånt tull. Da stopper jeg gjerne opp med å lese fordi jeg uansett vil slite med å ta resten seriøst.

For meg virker det som at du vil at slike artikler som det linkes til helst ikke burde skrives. Må si at det er noe som minner meg om DDR.

Kan man ikke respektere at man kan ha forskjellig mening om ting og tang?
Redigert 10.02.2020 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
mishka
10.02.2020 kl 18:45 777

Problemet er at det utvikler seg i retning av DDR med en total hjernevask av befolkningen. Akkurat som i Østberlin i gamle dager var det stort sett Pravda og Berliner Zeitung. Nå er det slik at alt fra NRK til avisene som er mainstream mener det samme og får pressestøtte, mens Resett og Document må klare seg selv. HRS får noe støtte, men den vil alle til venstre for Frp fjerne. Slik hjernevaskes befolkningen like effektivt som i DDR i gamle dager. Sosialister liker ikke sannheten. Eller som Gro Harlem Brunt-land sa i fjor: Vi mister kontrollen over hva folk får høre.

https://www.document.no/2020/02/09/mdgs-nye-bokbal-vil-skrote-godkjente-skoleboker-fra-kjottnaeringen/
Redigert 10.02.2020 kl 19:09 Du må logge inn for å svare

Enig i det, man har hjernevasking fra så tidlig som i barnehagen, fakta og sunn fornuft er satt til siden, og man velger hvilke fakta man syns passer best for å fremme sine ekstremistiske/marxistiske agenda.

Vi ser at det fungerer, mange, spesielt kvinner lar seg lure og tror på det de får servert.

Og fluen nevner «demokrati». Ja dette er vesentlig utvannet som følge av alt dette, pluss at de fleste partiene i Norge ikke er tilhengere av folkeavstemninger, fordi de mener at folk «lar seg styre av følelser» og tar dermed «feil avgjørelser», som f.eks i UK nylig der man tar landet ut av en nærmest Sovjettisk organisasjon der demokrati absolutt IKKE blir tilgodesett med mye, men man lar byråkrater i Brussel bestemme uten at folket engang kan kaste politikerne dersom man ikke er enige i hva som blir bestemt, akkurat som i Sovjet.

Har «EU-regjeringen» noengang måtte gå av? Nei akkurat, de gjør som de ønsker uten at noen kan stoppe de. Lisbon traktaten ble kastet i flere land i folkeavstemninger, det ordnet man elegant ved å endre på noen teknikaliteter, slik at man fikk presset dette gjennom på tross av at folket ikke ønsket det.

Norge bestemte i to folkeavstemninger at man ikke skulle være medlemmer av EU, men AP, Høyre og de andre tullebukkene har snikinnmeldt Norge, med resultat at Norge er et av de landene som slavisk følger alle direktiver uten å mukke, fullt medlemskap hadde ikke i praksis fått noen andre resultat enn at man kunne kjøpt varer fra EU uten å betale moms, og man hadde fått større «kvote» på alkohol etc. Pluss at norske fiskere måtte gitt fra seg 80% av kvotene slik man har sett i UK.

Dere som tror at Norge er et demokrati må sjekke en gang til.
Redigert 10.02.2020 kl 19:58 Du må logge inn for å svare

«Dere som tror at Norge er et demokrati må sjekke en gang til.»

Likevel havner vi på seierspallen hver gang i den årlige kåringen av hvilke land man føler seg mest lykkelig i.


Oljepenger er gode å ha, har man mer penger enn man ellers ville hatt blir man mer lykkelig.
oivindl
10.02.2020 kl 23:53 614

"Slik hjernevaskes befolkningen like effektivt som i DDR i gamle dager."

Med dagens Internett og tilgang på informasjon, blir en slik påstand ganske meningsløs.
mishka
11.02.2020 kl 10:40 499

Med et NRK som tvangsfinansieres med over 6 milliarder årlig over skatteseddelen for å drive ensrettet propaganda for innvandring, klimareligiøsitet, sosialisme og globalisme? Pressestøtte til enkelte aviser når man vet at 80% av alle journalister er venstreradikale? Og på toppen av det hele omtrent yrkesforbud i offentlig forvaltning og skoleverket om du mener noe annet enn msm. Se bare hvordan det gikk med Max Hermansen på Kuben VGS,

Nei du, kona vokste opp i daværende Sovjetunionen og ser klare paralleller til Norge i dag. Hun måtte også ha de rette meningene og være medlem av Komsomol og senere "partiet" for å få de rette jobbene. Og alternativet til Pravda den gangen var 1 stk innsmuglet Grundig Sattelitt som man kunne lytte på Voice of America under dyna med og som automatisk skiftet frekvens når støysenderne ble slått på. Så det har vel gått litt fremover med internett :-) Men å måtte tvangsfinansiere NRK er bare diktatur.
olemt
11.02.2020 kl 10:51 489

Jeg bor i en sentraleuropeisk by som hver dag må lide under trafikken fra tusenvis av pendlere med dieselbiler. Det spiller ingen rolle om bilen er ny eller gammel, lufta er helt for jævlig å puste i og man går og prøver å trekke været så lite som mulig egentlig. Problemet er fri tilgang for biler til alle døgnets tider og til alle gater, også der det bor folk. Er det kø på motorveiene, og det er nå 4 rushtider hver dag, så står disse dieselvrakene der og blåser ut dritt rett ned i lungene våre.

Så kommer jo full gønning utenom rushtidene i tillegg. Og ulykker skjer hele tiden. Selv i dag var det to ulykker der vi bor. For en måned siden ble en mor med barnevogn påkjørt i gaten vår. En av tre ulykker bare rett utenfor huset det siste året. Naboene har fått smadret bilen to ganger av fyllekjørere.

Hadde vi bare blitt kvitt dieselbilene hadde mye vært gjort. Men det er ikke levelig før sjåførene er eliminert heller dessverre.
Redigert 11.02.2020 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
mishka
11.02.2020 kl 11:01 480

Kjenner meg ikke helt igjen der. Bor selv i tjukkeste Berlin-Friedenau store deler av året med noen av vinduene ut mot Hauptstrasse (B1). Null problem. Ja litt støy med åpne vinduer, men man bor da i en by. Det er nok byer hvor bilparken er eldre og mer forurensende. Jeg kjenner igjen problemstillingen din fra konas hjemby i Ukraina som er under 1/10 av Berlin. Men det er nå slik at en 15 år gammel dieselbil typisk har et utslipp av Nox på mellom 1000 og 2000 mg/km. En ny Euro 6d bil ligger på rundt 50 mg. Altså 1/20. Det litt dumme er at alle andre lands innbyggere valfarter til Tyskland og kjøper alle vrakene. Enda verre er det i byer som Praha, Sofia og Bucharest.
Redigert 11.02.2020 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
oivindl
11.02.2020 kl 16:50 431

"Nei du, kona vokste opp i daværende Sovjetunionen og ser klare paralleller til Norge i dag."

Så var det altså ikke så ille i det gamle Sovjetunionen som de ville ha det til:-)

"Hun måtte også ha de rette meningene og være medlem av Komsomol og senere "partiet" for å få de rette jobbene. Og alternativet til Pravda den gangen var 1 stk innsmuglet Grundig Sattelitt"

Og hvor i dagens Norge finner du igjen noe av dette?
Redigert 11.02.2020 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
mishka
11.02.2020 kl 16:57 420

Heh, du kan jo prøve å få deg en kariere i det offentlige hvis du er innvandringsmotstander og ikke tror på klimaløgnen. Se hvor langt du kommer på NAV hvis du er medlem av SIAN :-) :-). Det holder faktisk lenge med å være medlem av Frp og signalisere det til kollegaer.

Noterte meg nylig en statistikk over nybilsalget i EU for 2019.
El- og hybrid utgjorde ca. 900K,hvorav El ca. 300K. Bensin og diesel utgjorde 13,5 mill.,hvorav bensin 9 mill. Et mindre fall i diesel ble dekket opp av økning i bensin.Selv om salget av El øket med 80% fra 2018, utgjør det en uvesentlig del av totalsalget og stiger heller ikke i forhold til totalen selv om det isolert øker mye.
Det blir som når økningen i "grønn" energi i forhold til totalen, altså 2-3% som vind-og solenergi og er stagnerende.
oivindl
11.02.2020 kl 17:13 397

Har du prøvd? Eller kanskje du har annen dokumentasjon?
Det er ingen som spør deg hverken om innvandring eller klimaproblemet om du søker jobb i det offentlige.
mishka
11.02.2020 kl 17:31 375

Ingen spør når du søker, men etterpå er du "ferdig". Ref. Max Hermansen på Kuben vgs. Han er nå arbeidsledig på andre året. Fyller dagene i kommentarfeltet på Document. Og det er mange fler enn han der ute. Og det er en grunn til at en helt ok lærer blir gående ledig. Du kan jo også google Simon Malkenes og manglende yttringskultur. Lol. Han ble til slutt bare sykemeldt. Man mobbes ganske enkelt bort om man forteller sannheten.
Redigert 11.02.2020 kl 17:35 Du må logge inn for å svare