Ultimovacs og tiden fremover.

Ultimovax
ULTIMO 09.02.2020 kl 19:03 20448

Jeg skjønner godt at CEO Øyvind Arnesen gledet seg til å legge frem resultatene på Fredag. Han var også svært fornøyd da han ble intervjuet av e24 « – Jeg mener resultatene fra studien er klart positive. Den viser bedre overlevelsesrate blant de føflekkreftpasientene som får vår vaksine i tillegg til annen behandling, sammenlignet med dem som ikke får den«

At vi fikk en kjøpsmulighet på denne gode meldingen var ikke mindre enn utrolig, og kan trolig kun skje innen for Biotek i Norge. En super melding som skulle sendt kursen nærmere 100kr sender den ned 13%..

Historien viser at markedet bruker noe tid på å ta innover seg nyhetene i Ultimovacs. Lungekreft studien som ble meldt i november, med svært gode resultater og Bristol Myers samarbeidet - det tok en stund før markedet til surr begynte så smått å ta innover seg.

Fredagens melding føyer seg inn i rekken av mange positive meldinger den siste tiden, kanskje markedet forstår det i morgen, mandag?

Jeg ser frem til padcasten radforsk kommende onsdag, hvor blant annet resultatene fra studien vil være tema. Har ikke investorene skjønt meldingen i løpet av helgen, vil de skjønna den etter podcasten.

Videre blir det en interessant 4Q presentasjon på fredag, ikke fra økonomisk drift selvsagt, men det er andre momenter som kan belyses, kan det komme interessant informasjon om mulig samarbeidsstudier inne feks prostata?


Melding om FPI(første pasient inn) i Bristol Myers studiet er en viktig milepel for Ultimovacs, signaleffekten av å holde tidsskjema og vise at inkluderingen går som planlagt er viktig. Melding forventes i Q1.

Videre vil Ultimovacs meldte siste inkluderte pasient i den USA baserte fase 1 studien i malignant melanoma. Forventer tidlig i Q1 og jeg vil tippe i løpet av denne uken.

På toppen av det hele skal det komme en større artikkel i et anerkjent tidsskrift i April.

Ultimovacs leverer både innen for tidsskjema, effekt, immunrespons og bivirkninger - Arnesen styrer skuta med stø kurs. Jeg gleder meg til fortsettelsen og det tror jeg pasienter og pårørende også har grunn til.

Takk til Ultimovacs for jobben de gjør og takk til investorene som gjør det hele mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
SirJohnny
09.02.2020 kl 19:42 10859

Mange gode momenter her. Var dessverre opptatt på Fredag og fikk ikke øke beholdningen før enn på snitt 58kr. Men jeg mener at i utganspunktet burde meldingen sendt kursen til 100kr og da føles det veldig okay å kjøpe til 58kr.

Ser frem til podcasten på Onsdag, skjønner at Ultimovacs måtte klø seg hode pga børs reaksjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
09.02.2020 kl 21:14 10764

Nå vil vel DnB og AGB Sundal Collier oppjustere kursmål og?
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
rockpus
09.02.2020 kl 21:29 10709

Nytter anledningen til å takke skribenten "Ultimovax" for å ha gjort meg oppmerksom på dette fantastiske selskapet! Dine innlegg er saklige og informative.
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
Ultimovax
09.02.2020 kl 22:10 10608

Takk for fine ord, rockpus. Jeg er ikke fagperson, men jeg var heldig (og litt dyktig) i Algeta og har siden fulgt utviklingen til oslo cancer cluster tett og har latt meg begeistre av mange av de spennende norske biotek selskapene vi har på OSE, men har holdt meg på sidelinjen.
Har også fulgt spesielt Ultimovacs tett, men det var etter et nært familiemedlem ble med i lungekreft studien til Ultimovacs jeg virkelig satt meg inn i caset og teknologien. Gjennomføringen på studien var imponerende fra a til å, og jeg må si at utprøvningsenheten på radiumen også er helproff.
Det er 6.5 år siden vedkommende fikk første dose med UV1. For en fantastisk jobb de har gjort, Gustav Gaudernack som har hatt tro på dette siden begynnelsen av 90 tallet, for en pioner - som har fått alt for lite oppmerksomhet og ære.
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
aksjeintr
09.02.2020 kl 23:16 10502

Et meget dumt spm sent på søndagen. Er det riktig at selskapet er priset til litt over milliarden??

Et gjennombrudd, eller oppkjøp, innen 2 år vil vel ligge i området 15-20 milliarder???

Ultimovacs, hvordan så du potensialet i Algeta som gjorde at du kjøpte den gang, og på en scala fra 1-10, hvor «trygg» føler du deg på at dette selskapet skal ta en «algeta»??

Spent på ditt svar.

Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
heilo888
09.02.2020 kl 23:47 10454

Prisingen av selskapet er avhengig av hvor gode resultater man får i de store randomiserte studiene man kjører igang i år.
Prisen på Ultimovacs kan ende opp med alt mellom 10 og 80 milliarder i perioden 2022-2024.
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
ketle homeowner
10.02.2020 kl 00:18 10398

Mulig du kan få rett i det. Men det er så langt til 2022-2024 at investorer vil nok prøve å tjene penger på andre aksjer i mellomtiden. Tror fort det vil gå med denne som mange av de andre bio-aksjene som har vært introdusert på børsen de siste årene. Alle får en svært entusiastisk fase i løpet av den første tiden etter børs-intro, før det går opp for folk at ting tar tid - og enda mer tid... - og kursen kollapser...
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
Ultimovax
10.02.2020 kl 00:36 10381

Jeg kunne skrevet side opp og siden ned om reisen i Algeta. For meg var det en presentasjon som Roy Larsen holdt og samtaler med han og Øyvind Bruland i etterkant sv presentasjon, teknologien selvsagt, og interessen fra bayer som kom lenge før oppkjøpet - man følte bayer var svært interessert og villig til å «strekke seg litt lenger».
Jeg skal innrømme at det holdt hardt å klare og holde på aksjene i Algeta etter hvert som det svingte.
Det som var synd var at eierstrukturen var som den var, det gjorde at bayer fikk Algeta alt for billig.

Når det gjelder Ultimovacs fikk jeg samme følelsen etter en presentasjon av professor Gustav Gaudernack som jeg fikk med Bruland og Larsen.
Teknologien i UV1 er genial. Jeg får litt samme følelsen med Bristol Myers som jeg hadde med Bayer, de strekker seg «litt lenger« og er helt tydelig interessert.

Det som er spesielt positivt er at potensialet i UV1 og Ultimovacs er mye større enn i Algeta og eierstrukturen tåler fint å stå i mot et bud.

Hvor sikker jeg er? Hadde jeg sagt jeg var helt sikker hadde jeg løyet. Men etter å stått på sidelinjen i mange år, kunne jeg ikke la muligheten i Ultimovacs gå fra meg, den er for stor og for åpenlys.

Potensialet er så stort at jeg mener aksjen ut i fra det burde vært priset langt høyere. Etter hvert som de får inkludert første pasient, holder tidsskjema osv vil kursen komme. Det at innsiderne og topp20 sitter på 80% av selskapet og at de har over 300 millioner i banken er selvfølgelig også betryggende.

Ultimovacs sine resultat i lungekreft på 700µg dosen er vanvittige.

Min påstand er at markedet ikke forstår potensialet, og litt av grunnen er en svært nøktern og forsiktig ledelse som er meget opptatt av å ikke «over selge» hverken budskap eller produkt, det er riktig overfor både pasienter og investorer, og noe jeg lever fint med.

Med en gang markedet forstår potensialet her vil kursen gå i taket.

Alle må dog gjøre sine egne valg og stå for sine egne handlinger. Jeg gjorde mine valg og det var å gå tungt inn i Ultimovacs.

Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
Ultimovax
10.02.2020 kl 00:38 10376

Det er mange ting som vil trigge kursen fremover, blant annet at kursen gjenspeiler på ingen måte potensialet i aksjen. Jeg tror også det kommer en ny partneravtale om ikke lenge.

Om man tror på potensialet i UV1 forsøker man ikke å trade denne.

Mange som mente det var lenge til det skulle skje noe i Algeta på 6-7kroner også..
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
bj111
10.02.2020 kl 00:55 10342

Algeta var unntaket som lagde den evige drømmen. Det vil komme nye som gjør det samme men du finner folk på trådene til alle farma selskaper som drømmer om et nytt Algeta. Kanskje blir det ultimovax kanskje ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
Sydney
10.02.2020 kl 07:56 10188

Slik jeg ser det kan vel nesten alle radforsk selskapene som har onkologi i porteføljen bli like mye verdt eller mer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
focuss
10.02.2020 kl 08:03 10170

Hvor tror du partneravtale kommer, Lunge eller prostata?
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
Ultimovax
10.02.2020 kl 09:10 10029

Kan komme i begge, men basert kun på magefølelse så tror jeg prostata.
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.02.2020 kl 09:28 9952

Jeg vil gjerne gjenta at man rent børsteknisk må skille mellom lovende medisinske utsikter (som gjorde at jeg gikk inn i oktober i fjor) og praktiske børsforhold rundt de ulike utviklingsfaser, som gjorde at jeg solgte ut halve posten da kursen begynte å toppe ut på 70-tallet, for å avvente om vi ville få et betydelig fall fra en prematur fase. Jfr. at jeg samtidig, før aksjen fikk en stjernesmell forrige uke) skrev en kommentar her på forumet på en tråd jeg syntes begynte å utarte i retning gamle NANO-haussetråder ( https://finansavisen.no/forum/thread/76468/view ) om at mye indikerte at aksjen nå kunne være i en kortere prematur oppgangsfase, før markedet gjenvinner realitetssansen og begynner å prise etter det forhold at selskapet har flere år mer utviklingsarbeid foran seg før en evt. kommersialisering kan realiseres.

Jeg viste i den forbindelse til at omtrent alle farmaaksjer har hatt en sterk prematur fase før man har havnet i en opptil flerårig ventefase på langt lavere kurser.
Nå har aksjen faktisk falt nesten 20 kroner siden jeg advarte om dette, så jeg vil oppfordre til at man ikke glemmer slike forhold (det er tross alt en børs vi drøfter rundt her) selv om det medisinske har meget lovende utsikter. Dessverre har de verste hausserne på NANO-trådene fullstendig misforstått at man kan ha to tanker i hodet på samme tid om sånt, noe jeg håper ikke ULTIMO ender opp i også. For da stopper all vettug debatt.

Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
Fljo
10.02.2020 kl 09:47 9855

Ser for meg ut til å være en god kommentar. Hva vil du anse som et realistisk nedre kursnivå man vil kunne komme seg inn i aksjen på i de lange ventefasene fremover nå?
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
10.02.2020 kl 09:51 9828

Merket meg ditt innlegg på NANO-tråden, og advarselen har forsåvidt slått til.
Reaksjonen på offentliggjøring av resultater vil jo avhenge av hvilke forventninger aksjonærene har hatt på forhånd, og da er det ofte ikke tilstrekkelig at "resultatene er positive". Mange forventet kanskje det eksepsjonelle.
Og så er jo ikke dette noe nytt. NANO steg til 39 kr på eksepsjonelle resultater fra Archer-1 (3 av 3 CR), men falt tilbake allerede samme dag, og har senere vært nede på 20 kr, og er ikke så mye over det nivået nå. PHO-aksjonærer og PCIB-aksjonærer sitter også med samme følelse av uforklarlig undervurdering, og PCIB vaket veldig lenge rundt 25 kr før aksjen fikk et løft. Grunnen til at jeg ikke gikk inn i Ultimovacs til kurs 25-30 kr var nettopp at jeg ikke syntes jeg kunne selge meg ut av NANO og PCIB når alt talte for at kursen i disse selskapene måtte stå foran et snarlig løft. Så uansett selskap så er nok tålmodighet første betingelse hvis man skal satse på utviklingsselskaper innen farmasi. Ved tilbakeblikk ser jeg jo at beste strategi ville vært å selge de som har steget mye (f.eks. NANO da den var 129) og bytte til de som har falt mye. Men treffer man blink så blir sluttresultatet bra uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.02.2020 kl 10:06 9759

Fijo,
takk for at du vil drøfte dette temaet.
Først, det er slett ikke sikkert at denne premature fasen er over ennå, jeg har tidligere skrevet at det er teknisk potensiale til kanskje 120-140 før hele det premature potensialet kan være tatt. Samtidig kan det være at det ALLEREDE er tatt ut, og at vi vil få en lang periode med kurser under 75 framover.
Men denne usikkerheten gjorde at jeg solgte HALVE potten min på 70-tallet (kjøpt på knapt 28 i okt, så all risiko er dermed tatt ut for min del i gjenværende post) i håpet om at aksjen ville komme tilbake. Nå har aksjen falt ytterligere i dag, og viser altså tekniske tegn til at korreksjonen kan bli tyngre enn selv enn gammel grinebiter som meg fryktet :-)

Jeg sitter fremdeles med min gjenværende post - og vil trolig bare la den få leve sitte eget liv videre siden den er helt risikofri.
Men de som allerede har hoppet inn på kurser på 70- og 60-tallet bør nok være litt forsiktige med videre forsøk på nedsnitting.

Håpet for dem som nå sitter med tap etter å ha gått inn før forrige ukes smell?
Erfaringen er at premature fall av denne type er regelen i sektoren, og at man typisk ender i en fallende hovedtrend i flere år etter at det premature rallyet toppet ut.
Men samtidig vil man i denne fallende hovedtrenden ha til dels betydelige (kortere) oppgangsperioder inn i mellom i flere år før det endelig avklares om det blir bingo.
Jeg bygger dette på harde statistiske fakta for 7 OSE-noterte farmaselskaper, der alle har fulgt samme mønster.

Selvsagt står alle fritt til å tenke at dette ikke vil gjelde ULTIMO. Men nå har jeg dessverre allerede fått rett i min første advarsel (aksjen ned ca 20 kroner fra advarsel levert i forrige uke). tenk dere derfor godt om før dere begynner på et mulig "NANO-løp", der ren faktafornekting har ført til personangrep på alle som har prøvd å advare om visse statistiske mønstre mn må se opp for (den 18 des advarte jeg om stor fare for et fjerde syklisk H1-fall i NANO, som har slått 100% til også i år, og personangripes derfor nå vilt på de trådene).
Lykke til alle som prøver å få det beste ut av ULTIMO-caset, uansett hva dere velger å gjøre!

Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
focuss
10.02.2020 kl 11:21 9596

Det vi har sett er en reaksjon på store forventninger, forøvrig skapt av CEO selv. Når han sier han gleder seg til å 7 feb for å dele info med aksjonærene så skapes det forventninger. At resultatet endte i panikk ser jeg ikke noe grunnlag for. Effekten selskapet håpet på har slått til og det er gode nyheter. Reaksjonen tror jeg mest var at kortsiktige tradere skapte panikk hos andre kortsiktige tradere. Ikke første gang det skjer og neppe heller ikke siste. Uansett for å komme særlig videre herfra så trenger vi nyheter som videre bekrefter hvor potent Ultimo er. De nyhetene kan komme fra prostata, lunge, føflekk eller lungehinne prosjektene
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
Ultimovax
11.02.2020 kl 10:31 9256

Jonas Einarsson uttalte i en podcast tidligere i år at man kommer ikke nærmere en kontrollert radomisert studie uten å være det. Så verdien av studien er svært god, selv om hensikten er først og fremst sikkerhet. Dette resultatet er en del av beslutningsgrunnlaget for å gjøre de nye studiene som selskapet skal i gang med.
I den kliniske studien der UV1 ble kombinert med ipilimumab, var total overlevelse 50 prosent etter fire år. Til sammenligning hadde en tilsvarende IV-studie (IPI4) med ipilimumab alene, en helthetlig overlevelse på 27,5 prosent over tilsvarende periode.

knallgode resultater med solid signaler! Gleder meg til radium podkast i morgen og Q4 på fredag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
rockpus
11.02.2020 kl 11:07 9188

Når er denne podcasten tilgjengelig?
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
Ultimovax
11.02.2020 kl 11:52 9336

I morgen, kan sjekke opp når på dagen den blir gjort tilgjengelig og gi en tilbakemelding her.
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Ultimovax
11.02.2020 kl 12:05 9301

Disse resultatene var nok en positiv dråpe i glasset til Ultimovacs, men som med nano vet man aldri hva som gjorde at markedet tok av. Kan det være at melding om FPI(første pasient inn) i Bristol Myers studiet som gjør at markedet våkner? Der en viktig milepel for Ultimovacs.

Eller er det når Ultimovacs melder siste inkluderte pasient i den USA baserte fase 1 studien i malignant melanoma, som muligens kommer denne uken som tenner lunta?

Er det morgendagens podkast?

Er det Q4 evt hint om nye partnerskap?

Potensialet er ikke priset inn over hodet, vi er i en stigende trend.. og markedet vil snart eksplodere når de tar potensialet innover seg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Ultimovax
11.02.2020 kl 13:06 9233

Elisabeth sier hun er usikker, men forhåpentligvis før halv 5. Hvorfor forhåpentligvis før halv 5, vet ikke jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
heilo888
11.02.2020 kl 16:30 9122

Bør egentlig helst komme etter børsslutt halv 5.
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
heilo888
11.02.2020 kl 18:27 9008

Slettet
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.02.2020 kl 11:31 8722

Jeg vil bare kort følge opp mine kommentarer overfor på denne tråden at kulminasjonen i den siste tids sterke oppgang (da aksjen toppet ut med en intradagsoppgang på over 20%, før den endte 15% opp ved intradags slutt) signaliserte risiko for at vi bivånet et "klassisk" prematurt rally, slik man har sett i omtrent alle de andre aksjene i farmasektoren tidligere. Og som så blir etterfulgt av en ofte årelang utviklingsperiode med kurser betydelig under tidligere (prematurt) rallynivå. Jeg solgte derfor ut halve porteføljen da aksjen begynte å falle fra den nevnte 20% opptur på en enkelt intradag. Det ble for mye tegn til "NANO desember 2016".
Deretter kjøpte jeg meg likevel inn med en halv post av gjenværende da aksjen stupte voldsomt på en beklagelig svakt formulert melding.

Vel, ut fra mine tekniske vurderinger har jeg nå konkludert med at vi trolig har bivånet nettopp et slikt prematurt rally som jeg ytret en viss bekymring for ovenfor.
Og har derfor nå solgt meg helt ut. Helt analogt til slik jeg vurderte for NANO da den for drøyt 3 år siden begynte å falle fra ATH på over 130 til dagens 24.

Jeg har imidlertid den tillit til dere som drøfter ULTIMO her, at dere ikke begynner med baisse-anklager fordi jeg velger å sitte ute mens kursen kanskje skal herjes med i flere år. Jeg tror fremdeles at ULTIMO vil bli en (muligens meget) sterk moneymaker for aksjonærene til slutt, men jeg håndterer min portefølje ut fra hva jeg tror er mest optimalt til enhver tid.

Lykke til for dere som tenker annerledes. jeg er uansett mer enn fornøyd med den store fortjeneste ULTIMO allerede har gitt, og vil selvsagt hoppe inn igjen med armer og bein om det peker mot ny oppgang.

Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
focuss
12.02.2020 kl 11:39 8694

Det Korsar kaller prematurt rally kaller jeg store forventninger til hva det var CEO gledet seg til å fortelle om feb.7
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Ultimovax
12.02.2020 kl 11:49 8686

På kortsikt er er mange trigger, og på lengre sikt er her flere store triggere. Samtidig er det slik med biotek og spesielt de selskapene men veldig stort potensial er det vanskelig å vite akkurat hva som gjør at den plutselig skyter i taket, her kan feks komme melding om parterstudie når som helst. Videre venter vi melding om ferding inkludert i en studie og første pasient inn i en annen studie.
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Ultimovax
12.02.2020 kl 11:49 8686

På kortsikt er er mange trigger, og på lengre sikt er her flere store triggere. Samtidig er det slik med biotek og spesielt de selskapene men veldig stort potensial er det vanskelig å vite akkurat hva som gjør at den plutselig skyter i taket, her kan feks komme melding om parterstudie når som helst. Videre venter vi melding om ferding inkludert i en studie og første pasient inn i en annen studie.
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
focuss
12.02.2020 kl 11:59 8659

Ultimovax
Når det gjelder det større fase 1 studiet som er i ferd med å avsluttes så forventer jeg at selskapet vil rapportere efficacy data samt gi sammenliknende vurderinger av hvor gode de er. Å vente på overlevelse data fra dette studiet vil ta alt for lang tid til at dataene kan brukes til noe meningsfullt. Det forrige fase1 studiet ble jo utført før børsnotering. Rask informasjonsflyt er viktigere nå. Men spørsmål likevel: Hva skal de egentlig bruke dataene fra n=30 fase 1 studiet til? Fase 2 studiet med BMS skal jo starte før nye fase 1 data er tilgjengelig. Planlegger de ett parallelt fase 2 studie med Merck og Keytruda?
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Ultimovax
12.02.2020 kl 12:35 8602

Her tror jeg du treffer spikern på hodet! Det handler om å lese mellom linjene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Hydrofuture
12.02.2020 kl 12:39 8592

Hei. Har du en link du kan dele ift dagens podkast? og vet du når den vil gå?
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.02.2020 kl 13:41 8121

Investtechs tekniske analyse av ULTIMO pr. 14. febr er som følger:

"Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 14. feb 2020
Ultimovacs har brutt ned gjennom gulvet i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette indikerer i første omgang svakere stigningstakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Aksjen har marginalt brutt opp gjennom motstanden ved cirka 57.40 kroner. Etablert brudd vil indikere videre oppgang. Volumet har tidligere vært høyt rundt kurstopper og lavt rundt kursbunner. Dette svekker trendbruddet. Volumet har økt vesentlig i det siste. Dette vitner om økt interesse for aksjen, kanskje grunnet fundamentale nyheter. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp"

Det er mulig at vi her, i ULTIMOs situasjon akkurat nå, får et eksempel på at teknisk analyse (standard TA av Investtech-typen) i visse faser kan bli en etterdilter-analyse som ikke fanger opp forventede sykluser som IKKE FINNES I SELSKAPETS EGET CHART.
Utlagt: Når jeg gikk ut og advarte om at ULTIMO kunne i være i en prematur rallyfase (tidlig overprising med påfølgende nedgang) så var det basert på analyser av ALLE farmasøytiske selskapers historie på OSE. Det er litt av jobb skal jeg si dere, med store datamengder som skal systematiseres - men gøy er det å få fram disse mønstrene! En teknisk analyse av et enkeltselskap fanger ikke opp sånt.

Nå har ULTIMO fortsatt å falle i tråd med min advarsel tidligere (se foran i tråden her) om at vi har hatt et prematurt rally som kan ha toppet ut for en god stund.
Andre får men hva man vil om dette, men hittil er tallenes tale klar. Noe som Investtechs selskapsspesifikke TA ikke har fanget opp ennå.
PS: Aksjen er videre ned nesten 6% idag.

Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
rockpus
17.02.2020 kl 14:36 8054

Det kan se ut for at Korsar får rett her. Dette på tross av et ubestridelig potensial. Når meldingen "som sjefen gledet seg til å presentere" ikke fikk større effekt, så blir fokus på at det er langt frem til mål og få betydelige triggere på kortere sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.02.2020 kl 14:44 8034

rockpus,
ja, rent aksjeteknisk må man lære seg å skille mellom "ubestridelig potensial" (som jeg er helt enig i, det var derfor jeg gikk inn i fjor høst) versus børsens nådeløse sykluser der omtrent ALLE farmaaksjer opplever et prematurt rally før de faller tilbake til en "ventekurs" (som var grunnen til at jeg solgte meg ut da aksjen begynte å toppe ut midt på 70-tallet).

Aksjen er altså fremdeles like lovende, markedet har bare inntatt en mer realistisk venteposisjon opp mot den lange utviklingshorisnonten oppdaget i en stadig mer edru erkjennelse. Vi kan godt kalle denne sammenblandingen av potensiale og kursmekanismer mot de ulike faser for "NANO-syndromet" - der hausserne her har gaulet "underprising mot det fantastiske potensialet" i over 3 år nå, mens kursen har falt 80%.
Jeg advarte derfor mot "å dra en ny NANO", og det var ikke for å være ekkel: Aksjen har falt over 25% siden dess.
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 10:10 7743

Dessverre ser bildet av et prematurt rally med en betydelig påfølgende korreksjon ut til å forsterkes ytterligere i dag.
Aksjen er nå ned rundt 30% fra dette fallet begynte.

Kan vi bruke historiske data til å estimere hvor stort/langvarig fallet kan bli i ULTIMO?

NANO:
Hvis vi sammenholder med tilsvarende (nesten identiske) mønstre i samme sektor, så falt f.eks. NANO fra over 130 til 70-tallet de første fire månedene i 2017 etter aksjen toppet ut med sitt premature rally i desember 2016. Siden har aksjen, med midlertidige/kortvarige oppturer særlig rundt ASH-forventinger i nov/des de siste 3 årene, beholdt en fallende hovedtrend helt til nå, slik at samlet fall etterhvert ble nesten 80% etter uttopping av prematurt rally. Først nå synes aksjen å kunne være i ferd med å flate ut dette fallet.

BGBIO:
Prematurt rally toppet ut rundt 50 i juni 2018. Falt deretter til rundt 11-12 sommeren 2019, hvorpå den tok en "indian summer" dobling+ opp til rundt 25 ved årsskiftet, hvorpå den igjen nå i 2020 har gått noe tilbake og ligger nå på 18-tallet. De som har sittet med fra toppen i juni 2018 har nå altså opplevd et fall på bortimot 60%.
Ikke så ille som i NANO altså, men ille nok for dem som overså faren for at man var med på prematurt rally også i BGBIO.

Slik kan vi ta aksje for aksje. Gjengangeren på forumet er dessverre at mange tror at en sensasjonell oppgang er rett rundt hjørnet hele tiden, og dermed blir med på alle nedturene. Hadde vi hatt færre som i årevis før det blir aktuelt skriker at "bare idioter hopper av nå", kunne mange trolig spart mye penger på disse fallene. Problemet er at folk ikke hensyntar tiden og veien i disse utviklingsprosessene, slik at de tror de ikke kommer med på et mulig nytt rally.
Da vil jeg gjerne vise bare til ett sentralt forhold som må inn i en slike risikovurdering: Historisk har bare ett av syv farmaselskaper notert på OSE endt opp som store kurssuksesser (dvs. nådd en fullverdig kommersiell fase). Den siste og eneste på mange mange år var Algeta.

Ville bare peke litt på disse realitetsorienterende forholdene for å unngå at for mange lar seg hausse inn i en handlingslammet masteklamring, som har gjort mange aksjonærer i farmasektoren rimelig fattige etterhvert som kursen har falt fra de premature nivåer.
Historien har vist at det ikke er lurt, når nøktern analyse av utviklingsprosessen viser at det er flere år igjen med utviklingsarbeid før man kan nå en kommersiell fase iht formalkravene. Til dess kommer det bl.a. flere emisjoner.

Men uansett valg, ULTIMO er spennende og HAR stort potensial, og dere må selv bestemme strategi videre. Jeg har i all beskjedenhet pekt på noen foreliggende beslutningsstøttende fakta jeg har brukt (og som gjorde at jeg hoppet av tidlig ved den premature uttoppingen også i dette selskapet).



Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 16:01 7576

Bruddet opp gjennom 57-58 fredag og i går er jo nå raskt korrigert tilbake til ca 50, der det kan være håp om at fallet roer seg inntil videre.
Aksjen brøt imidlertid ned til 49 for litt siden og vakler nå på 50-kanten. Dette post-premature fallet er derfor nå såpass alvorlig at man bør begynne å se etter sentrale støttenivåer under 50. Der er det ikke mye før området 35-38.
Overfører vi mønstre fra tilsvarende selskaper i tilsvarende post-prematur fase kan vi fort ende ned på disse støttenivåene.
Men disse fallene går ofte i rykk og napp, så det er slett ikke gitt at man får en enstaket nedtur herfra.

Det store spørsmålet er fremdeles: Hvor ligger bunnen for et sånt prematurt fall?
Historikken fra sammenlignbare selskaper sier 50-80% fall fra ATH prematurt nivå.
For ULTIMO, om vi sier et 60% fall fra ATH som en mediumverdi, så bunner det på rundt 30 kroner. Skal vi derfor litt raust si at støtten på 35 vil holde?


Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Teslabear
18.02.2020 kl 19:17 7425

Hehe, Korsarse har sef backtradet seg ut av papiret, men jeg er forsåvidt enig i at kursoppgangen var totalt ubegrunnet...
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Homunculus
18.02.2020 kl 21:56 7288

Takk til korsar for litt realitetsorientering. Det er bra å få et nyansert bilde!

Jeg kan lite om aksjer, men kan en del om medisin. Kosar sammenlikner rent aksjeteknisk med andre svingende kurser i bioteknologi.

Hvis vi ser på f.eks bergenbio er selskapet verdsatt til omtrent like mye som ultimovacs, med klart dårligere resultater i studiene (selvfølgelig med forbehold om liten studiepopulasjon), og et vesentlig smalere bruksområde. Photocure er verdsatt 1 mrd høyere. De har et godkjent produkt som i flere år har vært et godt hjelpemiddel i behandlingen av blærekreft, men her er behandlingen altså isolert til kun blærekreft. PCI er spennende, men også på utviklingsstadiet og uten tilsvarende gode studier som ultimo, og dessuten nå priset 800 mill høyere. Targovax er lovende, men har antakelig smalere bruksområde, og det synes jeg prisen gjenspeiler.

Korsar skriver at kun 1 av 7 farmaselskaper på Oslo børs har lykkes. Hva sannsynligheten for at nettopp ultimovacs lykkes er blir vanskelig å spå, men jeg tipper den er høyere enn 1/7, og med den potensielle oppsiden takker og bukker jeg for en kjøpsmulighet nå. Hver dag er visst spennende som ultimovacs-aksjonær!
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
heilo888
18.02.2020 kl 22:19 7244

Det er svært vanskelig å sammenligne biotek-selskapene på OB.
Dette med at 1 av 10 eller 1 av 7 selskaper lykkes blir ofte misbrukt da dette gjelder biotek-selskaper i en tidlig fase. Når det gjelder selskapene du nevner er disse kommet mye lenger og kanskje kommer halvparten i mål eller alle i mål. Og hva er å komme i mål? Om det er å få et produkt ut i markedet slik PHO har gjordt tror jeg det vil gjelde svært få av selskapene. Antar at de fleste selskapene vil inngå partneravtaler og etterhvert bli kjøpt opp av BP.

Ellers blir det feil å si at PHO fram til nå behandler kreft. PHO diagnostiserer kreft i motsetning til de andre selskapene du nevner som behandler kreft.
Når det gjelder prisingen av selskapene må man ta hensyn til at produkter som kan behandle kreft betaler man mange, mange ganger så mye for som de som "bare" påviser kreft som det PHO gjør. Men når det er sagt er også PHO i gang med å forsøke å bevise at deres produkt Cysview også kurerer kreft.
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare