Robert Hvide Macleod

Det har vært kjent i lengre tid at Fredriksens høyre/venstre hånd/fot har solgt seg ned fra 2.5 mill aksjer til 1.5 mill. Har noen en fornuftig forklaring?

Vi vet han ikke trenger pengene eller "trader" for småsummer. I mitt hode vet han mest sannsynlig mer enn de fleste andre aksjonærer. Aksjekursen er nær ATL. Archer bygger og ansetter som bare juling, har god posisjon og erfaring i flere land - men med sine utfordringer etter dyr investering i QES og valutatap. Men nå nærmer Q4 seg raskere enn antatt, uten større tap på QES investeringen enn det forrige kvartal - samt kollapsen i peso mot dollar er unnagjort (selv om den fortsatt svekkes, men i ett helt annet tempo uten skyhøye svingninger). Hva er det jeg overser?

leffmeister
KennyL
10.02.2020 kl 08:34 1174

Han stoppet på 1,5 mill, så han hadde vel ikke store planer om å selge seg ut av Archer.
Kan jo være mange grunner til et slikt salg, men han kjøpte vel den siste bolken i Q3, så sjansen er vel stor for at han har tatt ut en liten million i gevinst, og gått inn andre steder.

Vi er litt på samme linje. QES-investeringen er jo skrevet ned, til under dagens kurs og pesoen har gjort sitt sjokkutslag, har begynt å klatre oppover igjen.

Da gjenstår omstrukturering i Amerika, som kunne påvirke EBITDA/EBIT negativt med inntil 5 MUSD.

De har tatt kostnader vedrørende ombygging/godkjenninger av rigger for bruk for YFP, men dette faller vel tilbake til Archer når de er tatt i bruk
thepower
10.02.2020 kl 08:48 1118

I didn't know he had sold a million shares. When did he sell them?

The latest top 20 info on the website is from 31.12.2019
KennyL
10.02.2020 kl 08:56 1078

De ble solgt en plass mellom nyttår og 24. januar.

Etter dette har han holdt seg i ro, ref ny liste fra fredag.

Topp 20 har for øvrig økt med litt over 500k siden 24. januar! (se link i den andre Archer-tråden)

Ta ut 1 mill i gevinst nær ATL som ikke er en månedslønn for han engang, og i motsetning til UMOE (kan selvfølgelig ikke sammenlignes) MÅ han ikke dette.

Han har vel å merke vist seg å ikke være en super "trader" - om dette er tilfellet, etter kjøpet i XXL. Jeg sitter rolig med min post i Archer frem til tallene, så får jeg heller ta en beslutning etter dette. Synd det er så mange frie aksjer i hendene på norske nervøse nervevrak, hvor mest sannsynlig flere har gearet posisjonen. Får håpe (som enn aldri burde på Oslo børs) tallene er ok/bra NOK. Det vil muligens gi større interesse og volum i denne stakkars Fredriksen-babyen.

leffmeister
KennyL
10.02.2020 kl 17:07 820

Nei, man kan jo se på kjøpet i Frontline også på 101kr eller noe... :-)

Bagwell
11.02.2020 kl 16:59 588

Man prøver febrilsk å finne noe positivt, til tross for at man innerst inne vet at det er noe alvorlig galt. Det som kommer på fredag vil selvsagt ytterligere forsterke den negative spiralen. Det er sendt ut en negativ PW, som ledelsen har forsøkt å tåkelegge med viss vass. Her har ledelsen gitt man en mulighet til å komme seg ut, selvsagt ikke en bevist handling, da de ikke forstår sin egen udugelighet.

Godt gjort å hevde at ledelsen har sendt ut en negativ PW, men at det ikke er en bevisst handling, eller bevist, som BagwellSalah skriver slike ord....
KennyL
11.02.2020 kl 21:25 294

Med den lave omsetningen vi opplever om dagene, så må det være mange som ikke tror på Salah, og haster med å dumpe ut aksjene sine.

Om det blir baksmell eller fyrverkeri på fredag, det vil tiden vise!
Ser av handlene, så er det litt kjøp og litt salg, men en teknisk "sperre" som ligger like over 3kr, som gjør det tungt å komme gjennom uten volum!
(6 måneders)
MA50 - 3,01
MA100 - 3,29
MA 200 - 3,90
Alle disse er synkende når aksjen omsettes under, så "sperrene" kryper nedover daglig.

Et snev av positivitet her nå, så ryker Archer gjennom alle, og da blir de støtter!

Lykke til