Til de som tror CO2 er forurensing:

https://youtu.be/JxBbpXqkW6I

Se, og lær fra Ivar Giæver, nobelprisvinner i fysikk.
Redigert 10.02.2020 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Britax
10.02.2020 kl 20:34 821

Hvor har du sett at co2 alene er forurensende?
Mem det hjelper lite når den bidrar til å varme opp kloden så mange områder blir ubeboelig.

Jeg og du har neppe mye å frykte som bor i relativt kalde nord med mye terreng. Men de som bor langs kysten og i mer tropiske områder har ikke en like lys fremtid i møte.

Men er du redd for migranter bør du virkelig skjelve i buksene av klimagasser.

Britax: vet du hvordan verden så ut når det var 1,5 grad kaldere enn idag?
Vet du hva som ville skjedd med verdens matproduksjon feks?

Den ville kollapset, og skapt en humanitær katastrofe vi knapt kan forestille oss.
Men det er kanskje det dagens klimaentusiaster ønsker seg, en klode med færre mennesker?

Samme som kommunistene, som drepte flere hundre millioner i forrige århundre.
Britax
10.02.2020 kl 21:13 743

Men nå står vi ikke i fare for noe nedkjøling på 1.5grad..
Whataboutism på sitt beste.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Redigert 10.02.2020 kl 21:14 Du må logge inn for å svare

Du ønsker jo temperaturen ned. Har jeg misforstått deg?
Britax
10.02.2020 kl 21:22 711

Jeg har ikke sagt noe om å redusere temperaturen, det er det bare du som gjør.
Det er uansett ikke et realistisk scenario.

Du ønsker altså en helt stabil temperatur?

Om temperaturen begynner å synke, burde vi da gjøre tiltak for å stabilisere den?
Britax
10.02.2020 kl 22:43 622

Whataboutism
Redigert 10.02.2020 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
Yngvis
11.02.2020 kl 09:19 523

At CO2 er forurensing i seg selv er det nok ikke så mange som tror. Når det gjelder Giæver så er vel egentlig hans felt noe helt ennet enn klima & vær & sånn.

Tja, media kobler jo hele tiden CO2 opp mot forurensing så tror fortsatt at de fleste tror at det er er slik at CO2 er forurensing på linje med f.eks oljeutslipp.

Det er ikke engang bevist at mer CO2 fører til økt temperatur, men det er ikke så nøye med det heller.

Noen tror det nok. Likevel tror jeg ikke det er så mange selv om folks kunnskaper er skremmende lave innen realfag. Man skal ikke være spesielt oppegående for å ha hørt om fotosyntese . De fleste vet vel også at vi puster ut karbondioksyd og at det er i brusflaska. Jeg håper i hvert fall det.
Redigert 11.02.2020 kl 09:38 Du må logge inn for å svare

Så da bør man gå ut fra at folk vet at når temperaturen på jorda stiger fordi sola er ekstra aktiv fører til mer CO2 pga dette?

At når havet blir varmet opp så kan det ikke holde på så mye CO2 som så blir frigitt?

Og at økningen av CO2 har mye mer med denne prosessen å gjøre enn at det kommer fra utslipp i transport, landbruk og industri?

Ikke det? Tenkte meg det.
oivindl
11.02.2020 kl 19:11 389

"tror fortsatt at de fleste tror at det er er slik at CO2 er forurensing på linje med f.eks oljeutslipp."

Da tror jeg du undervurderer sterkt hvilke kunnskap "de fleste" har. Kanskje du også overvurderer egen kunnskap?

Men at CO2 er utslipp og som sådan bør reguleres, er en annen sak. På samme måte som gjødsel er nødvendig og positivt for plantevekst, kan en ikke slippe ut det en selv ønsker.
Redigert 11.02.2020 kl 19:17 Du må logge inn for å svare

Plantene regulerer selv hvor mye CO2 de vil ta opp fra luften, i motsetning til kunstgjødsel, som må reguleres nøye ved tilsetning. Å tro at mennesket kan regulere CO2-mengden er i verste fall kunnskapsløshet så lenge ingen vet hvor stort CO2-kretsløpet er. Dette problemet var noe av IPCCs største problem, som det måtte forskes på, men politikerne hadde ikke tid og hadde vel egentlig helt andre målsetninger med IPCC enn klimakunnskap.

Joda, «regulering» er noe vi bare må godta, at man baserer seg på falske fakta må vi også bare godta.

At dette kan føre til økonomisk ruin for vestlige land gjør ingenting, for vi er jo så rike.

Ingen blir ruinerte, men skulle noen bli det er det nok mest rettferdig at det blir de som i sin tid har skapt problemet.

Så de landene som nå gjør samme "feil" som oss, gitt at klimaendringer faktisk er menneskeskapt, skal komme unna med det, mens vesten tar regningen?

Hva slags genialt regnestykke er det, og hva hjelper det jorden? 😂
Null og niks, men europa gir frivillig fra seg velferden sin, og tar Kinas klimaregning. Via avgifter tvangspålagt sivilbefolkningen.

Har ikke sagt det. Man får aldri til noe hvis ikke man har Kina og India med på laget. Latterlig at disse fikk disposisjon til 2030. Men det er vel bedre at rike land må ofre mer enn lutfattige land hvor mennesker sulter og som i usedvanlig liten grad har bidratt til klimautslippene? Det finnes mange av dem og de aller fleste er i Afrika. Dette er U-land i motsetning til Kina.

USA sitt utslipp pr. innbygger var i 2018 16,8 tonn CO2. For Kongo var tilsvarende tall 0,02 tonn. Da er det vel naturlig at USA bidrar med større kutt enn Kongo vil jeg tro.

https://energiogklima.no/klimavakten/utslipp-per-innbygger/
Redigert 11.02.2020 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
oivindl
11.02.2020 kl 20:47 280

"politikerne hadde ikke tid og hadde vel egentlig helt andre målsetninger med IPCC enn klimakunnskap."

Hvilke målsetninger skulle det være?