Politisk enighet om erstatning til pelsdyrbøndene.

Torine
11.02.2020 kl 14:22 678

Et nytt eksempel på politikerenes pengesløseri. Erstatning vil ligge i området 1-2 milliarder. Næringen var svært viktig for deler av bygde Norge, og tilførte landet ca 150 mill i årlige skatt/avgiftsinntekter. Det var et klart flertall i Stortinget for opprettholdelse av næringen. Venstre trumfet imidlertid saken gjennom i regjeringen. Der har statsministerens retningsløse ledermotto vært « alle regjeringspartier skal få», og idag sitter vi uten en næring det egentlige demokratiske flertall ville beholde. Vi kan ikke ha et slikt politisk kaos i fremtiden. At Høyre eller Arbeiderpartiet skal få flertall alene ved neste valg er dessverre utenkelig. Det beste vi kan håpe på er en regjering AP/SP eller H/FP.
Fluefiskeren
11.02.2020 kl 14:27 673

Man kan gjerne diskutere om erstatningen er for høy.

Vi får bare glede oss at det blir slutt på dyeplageriet.
Slettet bruker
11.02.2020 kl 14:43 664

Sier fyren som driver med fiskeplageri.
Torine
11.02.2020 kl 14:53 653

I alt dyrehold finnes de som ikke holder nødvendig etisk nivå. Ved «å gi» produksjonen til andre land tror jeg neppe løfter det etiske nivået.
Det følger vel med en del fiskeplageri i fluefiske også.
Fluefiskeren
11.02.2020 kl 14:54 652

At du forsvarer dyreplageri står så altfor godt til dine andre verdier.Eller mangel ppå sådanne.
Fluefiskeren
11.02.2020 kl 15:14 636

Fluefiske er vel den form for fiskee som er minst plagsom. for fisken. Uheldigvis er det noen som fisker med altfor tynn fortom og dermed bruker for lang tid med å få den på land fordi de er redd for å ellers miste den. det gjør ikke jeg. De aller fleste i dette landet har bedrevet portsfiske en eller annen gang. Det rare er at de som kritiserer de som fisker faktisk spiser fisk. Oppdrett av fisk er mer dyreplageri vil jeg mene. Vanlig fiske er også det. Ofte blir fisken bare kastet i en kasse hvor den blir kvalt fordi den ikke får luft.

Og hva har dette med pelsdyroppdrett å gjøre? Fisk brukes som mat. Pels brukes som et helt unødvendig plagg for rike damer. finnes ikke noe forsvar for det.

Jeg har tatt det opp før, men hver eneste gang sporer det av fordi jeg driver litt sportsfiske. Mange av de samme personene skriver utstrakt rasistiske innlegg her, men det synes de er helt greit. Selve saken som denne tråden din startet med blir dermed aldri diskutert. Det er viktigere å hunse meg.

Og at det er andre land som også driver med pelsdyroppdrett har egentlig ikke noe med saken å gjøre. De aller fleste siviliserte land har forbudt dette for lenge siden.
Slettet bruker
11.02.2020 kl 15:36 620

Hvorfor driver du å fisker fluer se gett se? Je pleier å fiske fisk je.
Slettet bruker
11.02.2020 kl 15:42 615

Kyllingoppdrett er også dyreplageri. Kylling smaker dessuten ikke godt.
Slettet bruker
11.02.2020 kl 15:45 609

"Ofte blir fisken bare kastet i en kasse hvor den blir kvalt fordi den ikke får luft."

I Norge er det lovfestet bløgging av all fisk med noen få unntak. Unntaket gjelder småfisk som sild og makrell, men også uer, pigghå og såkalt industrifisk som skal gå til oppmaling.

https://no.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%B8gging
Fluefiskeren
11.02.2020 kl 16:25 598

Når kom den loven da?

Denne er fra 2014

"Forskerne har slått fast at fisken føler smerte når den blir dratt opp av havet med en krok og lagt på dørken for å dø.– Fisk er dyr som skal behandles på lik linje med andre dyr. Det er anerkjent i dyrevelferdsloven og i forskriften for oppdrettsfisk, sier Kristiansen.– I dag stilles det ingen krav til dyrevelferd i fiskeriene. Derfor tenker jeg at det bør stilles strengere krav til håndtering av fisk"

https://finansavisen.no/nyheter/naeringsliv/2014/08/fiskeforsker-etterlyser-strengere-regler-for-avliving-av-fisk

Er du sikker på at det ikke tenkes på ut fra et kvalitskrav?

Fluefiskeren
11.02.2020 kl 16:28 592

Du mener altså at det er greit å holde pelsdyr i små bur fordi det også er dyreplageri med kyllingoppdrett.

Hva er det med folk? Handlet ikke dette om pelsdyroppdrett.

La meg spørre deg rett ut: Synes du pelsdyrnæringen bør få fortsette? Ja eller nei?
Slettet bruker
11.02.2020 kl 16:40 582

Nei.
Hva mener du om kyllingoppdrett?
Slettet bruker
11.02.2020 kl 16:42 580

Pels brukes til å holde varmen med. Syntetiske stoffer duger ikke når det er ordentlig kaldt (og disse kommer fra olje). Ingen trenger strengt tatt å spise fisk for å overleve.

Det er fascinerende hvordan dere pelsdyrmotstandere er mot dyreplageri om dyrene blir brukt til pels, men tilhengere av dyreplageri dersom dyrene blir brukt til mat. Forholdene innen matproduksjon er langt verre enn hva norske pelsdyr lever under.

Kylling i bur er ok, mink i bur er fy fy! Makan til dobbeltstandarder.
Slettet bruker
11.02.2020 kl 16:42 578

Selvfølgelig er det et kvalitetskrav.
Fluefiskeren
11.02.2020 kl 16:54 568

Kunne du ikke sagt deg enig med meg da istenfor å komme med kylling? Du er så vant med å være uenig med folk her at du liksom ikke kan si at du er enig, men alltid yppe til strid. Tenk litt på den.

Kyllingoppdrett utføres på forskjellige måter. Jeg må innrømme at jeg spiser kylling uten å vite hvordan velferden har vært, men jeg betaler gladelig litt mer for kjøtt fra dyr som har hatt et OK liv før avlivning. Kjøtt er så billig uansett også, men for oss forbrukere er det ofte veldig vanskelig å vite hvordan velferden har vært.Likevel synes jeg altså at det er forskjell på mat og pels. >mat må man ha. pels må man ikke ha.

Det jeg ihvertfall ikke spiser er hummer som kokes levende.
Fluefiskeren
11.02.2020 kl 16:59 560

Du vet forbasket godt at man ikke kjøper pels for å holde varmen i dag. Det er rett og slett tullprat. Jeg har fint overlevd uten pels. ikke engang polfarere bruker pels nå.
Slettet bruker
11.02.2020 kl 17:04 551

Pels er best til å holde varmen med. Ingenting mennesker lager kan måle seg med guds skaperverk.

Si meg er du for klesplagg hvor millioner av mikroplast-partikler renner ut i naturen ved hver vask?
Slettet bruker
11.02.2020 kl 17:05 551

Ser du har ikke noe godt svar på hvorfor du er for dyreplaging når det gjelder mat gett.
Slettet bruker
11.02.2020 kl 17:09 545

"Tenk litt på den."

Jeg synes heller du bør tenke over at du dro en helt feilaktig konklusjon ut av løse lufta og angrep meg for det. Temaet var dyreplageri og da nevnte jeg altså kyllingoppdrett.

Jeg skrev til og med:
Kyllingoppdrett er OGSÅ dyreplageri.
Redigert 11.02.2020 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.02.2020 kl 17:13 538

Feil. Temaet var pelsdyroppdrett.
Slettet bruker
11.02.2020 kl 17:19 533

Det var såvist ikke det eneste som ble nevnt. Det ble snakket om både fisk og annet i tillegg til pelsdyr.
Forøvrig er det forbudt å koke hummer levende i Norge men såvidt jeg vet gjelder ikke dette forbudet for reker. Tror de blir lempet rett i kokeriet.
Redigert 11.02.2020 kl 17:19 Du må logge inn for å svare
velkjent
11.02.2020 kl 17:25 524

Snart blir det vel forbudt å plukke blomster.
Oskar2
11.02.2020 kl 18:48 508


Norske politikere og partier har mange underlige påfunn når de fronter en sak der eneste mål er å vinne i troen på at de har gevinst over en motpart, sosialfeministene står på selv om de vet at saken er unyttig og oftest et tap for vår velferd og samfunnets økonomi.
Nå har vi såpass med forbud og unyttige/unødige regelverk som stort sett er tuftet på å vinne en sak og som vi ser uten særlig ansvar for konsekvens.
Slettet bruker
11.02.2020 kl 18:56 499

"minst plagsom" Harmonerer dårlig med at fluefiskere gjerne slipper ut fisken igjen, for om mulig å plage den en gang til.
Slettet bruker
11.02.2020 kl 19:06 490

Nei, man får vel på med ulvepelsen og rusle en tur i sauefjøset.
Slettet bruker
11.02.2020 kl 19:09 490

Sauebønder er da ikke noe likere. De er ute etter både pelsen og kjøttet på den stakkars sauen. Sauen som slippes ut skogen og blir overlatt til å klare seg sjøl mot farene som lurer.
Slettet bruker
11.02.2020 kl 19:12 486

Dessuten om sportsfiske, de som driver med catch and release har ingen ting ved elva å gjøre. Behold fisken og kast "fiskeren" ut i elva.
Slettet bruker
11.02.2020 kl 19:17 481

Hvis hovedargumentet er at det er dyreplageri, hva med halalslakt da? Nei, vent, det er jo ikke nordmenn som gjør det, da teller det ikke.