KORONA - En skummel "djevel"!

Hammers
HAMMER 11.02.2020 kl 21:32 81482

"Koselige" ord for kvelden:

Jeg har lenge vært av den oppfatningen at "Menneskearten har SIN begrensede tid på jorden"!
Det som til slutt vil overvinne oss alle er virus, bakterier og ulike typer sopp!

Virus har ulike egenskaper.
Sars hadde f.eks lav smitterate, men relativt høy dødelighet blant de smittede.
Korona har litt mer motsatte egenskaper; Høyere smitterate, men lavere dødelighet.
Altså; viruset har funnet en nøkkel for rask spredning!

Hva skjer når det samme viruset videreutvikler seg for også å finne nøkkelen for høy dødelighet?
Det trenger ikke å skje ved DETTE utbruddet, men KANSKJE ved det neste - eller det deretter.

Virus utvikler seg konstant. Feiler, treffer - og hele tiden LÆRER de. Til slutt er det hele et spørsmål om tid.
Slik er det trolig også med Korona. NÅR blir det høy smitteevne og høy dødeligeht? Kun et spørsmål om tid!

Dagens SKREKKMELDING fra cruiseindustrien:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/02/11/195648588/ansatt-om-bord-pa-cruiseskipet-veldig-snart-vil-vi-alle-vaere-smittet

Hilsen Hammers......som tror han skal gå og legge seg under dyna nå - og VENTE........😤😨🥶!
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
stud_trd
06.03.2020 kl 00:10 5204

Da var vi allerede der ja. Sånn verden er blitt - dessverre. Håper det er forbipasserende at mennesket har mistet evnen til logisk og rasjonell tankegang.
Norwege
06.03.2020 kl 06:17 5085

Nok engang. Hammers har fokuset på hva som TA viser av advarsler. Ikke hvor dødlig viruset er.
For økonomien er tiltakene og ikke sykdommen i seg selv problemet.
Slettet bruker
06.03.2020 kl 07:15 5033

Var noen som spådde tas mandag også. Åssen gikk det?
Hammers
06.03.2020 kl 23:38 4895

NRK med opplysende artikkel i dag:
https://www.nrk.no/urix/koronaviruset_-usa-har-testet-1500-personer_-sor-korea-140.000-1.14932188

Trump har lenge slått seg på brystet og "nektet" viruset innpass i HANS rike.
Vi har NULL smittede har vært hans budskap. Nei, når ingen blir testet så finner man heller ingen!

I mellomtiden kan 100/1000-vis ha gått rundt og spredt smitten til andre. Plutselig vil vi trolig få en eksplosjon i antall tilfeller.
Hvordan vil de amerikanske børsene DA reagere? Når sannheten bringes fram i dagslys.

Hilsen Hammers.........som heller tar det rolig en fredags kveld - og lytter til litt flott blues!
Paragrafen
06.03.2020 kl 23:47 4882

"just presis" Hammers...Og Amerikanere er ikke av det minst hysteriske folkeslaget.
Hammers
07.03.2020 kl 00:12 4864

Når man leser NRK's artikkel kan man se følgende;
- USA har ca 330.000.000 millioner innbyggere. Hvis smittefaren er kun 1% snakker man om 3,3 millioner smittede i USA - på sikt.
- Det skrives og om en dødelighet på 3,4%. I så fall ligger drøyt 11 millioner amerikanere tynt an.
- Dette mens Trump tror han kan nekte viruset adgang på grensen!
- Hvor tullete kan man egentlig være for å bli president?

Så kan man begynne å vurdere HVOR dette vil ende - og NÅR det vil ende?
Er det slik at korona blir akkurat som universet; uendelig i utbredelse?

Hilsen Hammers.........som fortsetter å spille blues. Massevis av gripende historier der også.
Redigert 07.03.2020 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Paragrafen
07.03.2020 kl 00:24 4838

Ikke sant! Og når viruset er registrert godt spredt over hele USA (siste stat var vel Arizona nå i kveld) skjønner alle at mørketallene er enorme og at viruset allerede er godt utbredt.

Hilsen en som ikke spiller mye blues men ellers det meste ....
FunHouseComp
07.03.2020 kl 01:00 4799

Et virus har også rettigheter. La det nå utfolde og mangfoldigjøre seg sllk at vi blir ferdig med denne greia snart.
Redigert 07.03.2020 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Oregon
07.03.2020 kl 11:26 4644

Litt filosofering fra meg:
Nå skal man kanskje være litt forsiktig med å konkludere, men til nå synes det som om de som har fått påvist smitte i Norge kun får en lettere variant av Covid 19 og blir begrenset syke, noen beskriver det sågar som en lett forkjølelse.

Omtrent på dette nivå reagerer også mange når de får influensavaksine; de blir uvel og noen får begrensede symptomer. Vaksine er egentlig en mindre virulent utgave av smitten ( virus) som blir injisert subcutant for å trigge og forberede immunsystemet vårt til å ta i mot og motarbeide/ avfeie forventet smitte som kommer seinere.
Har vi her i Norge en foreløpig lettere variant som nærmest er å betrakte som en « vaksine». Finnes det varianter nå av Covid 19 som kanskje allerede kan smitte uten at det gir alvorlige symptomer og gi immunitet slik at disse personer kan være ressurser videre og at dette kan være en mulig strategi videre.
Men foreløpig vet man nok ikke nok om hvordan risikopasienter vil overleve på denne strategien; pas. med lungesykdom, sukkersyke og andre med nedsatt immunforsvar.

Så inntil en får mer oversikt videre er det nok en riktig strategi å isolere og hindre spredning.
Kantarell
07.03.2020 kl 11:29 4641

Spekulasjon: Er Covid-19 en svar fra Kina at Trump har "pushed too hard" med handelskrigen?
Hammers
07.03.2020 kl 22:21 4473

Husker dere min historie fra tirsdag den 3/3; den om herskeren som spilte sjakk med en vismann?
Det med doblet antall riskorn for hver rute.

I KVELD skriver VG følgende;
"Italia: 1247 nye smittetilfeller på ett døgn
Det siste døgnet er 1247 nye personer bekreftet smittet i Italia, ifølge CNN.
Dermed er nå 5883 personer smittet i landet".

Dette betyr at antallet i går var 4636. I dag har tallet steget med ca 27%.
Ikke så ille som sjakkspillet, men absolutt ille nok!

Det verste; HVOR MANGE er egentlig testet? I USA nær null av en befolkning på 330 mill!
Kanskje vi allerede har Korona - hele gjengen?

Hilsen Hammers......som har snufset en del i dag. Får vel ta meg en cognac for sikkerhets skyld.
Det beste virkemiddelet av alle de andre som heller ikke hjelper, men kanskje det tar knekken på korona?
Jeg tror det - så jeg tar likså godt to - for å være på den sikre siden!
Slettet bruker
07.03.2020 kl 22:30 4458

Drikker kun Corona nå.
go frankie
07.03.2020 kl 22:40 4446

Kjører noen vodkashot, rast litt rundt i Oslo i kveld så greit å ta noen for sikkerhetens skyld ;)
Hammers
07.03.2020 kl 23:37 4407

And here we go again;
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/03/07/195654766/virusrammede-new-york-erklaerer-unntakstilstand

Hilsen Hammers......som lurer på hvordan børsene i USA etter hvert vil oppføre seg etter hvert som by etter by setter inn tiltak.
Da blir vel også DE like oppskaket som resten av verden! Landet kan jo være sprengferdig av Korona - siden nesten ingen er testet!
Redigert 07.03.2020 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Panis
07.03.2020 kl 23:47 4386

Nei for det har vel presidenten sørget for da han mente Corona var en bløff...
De våkner nok opp med et brak når de skjønner alvoret, jeg tror faktisk de har begynt å forstå det allerede...

90 new cases and 5 new deaths in the United States, including:
22 new cases and 3 new deaths in Washington state [source]
1 in Connecticut: a community physician in the Bridgeport area [source]
1 new case in Florida (Charlotte County) [source]
5 in Massachusetts [source]
21 in New York [source] New York governor declares state of emergency
2 new deaths and 3 new cases in Florida (first deaths on the east coast) [source]
9 new cases in California:
- 6 in San Francisco [source]
- 1 in Los Angeles County [source]
- 1 in Madera County [source]
- 1 in Alameda County: a former passenger on the now-quarantined Grand Princess cruise ship, an older adult who has underlying health conditions and is currently hospitalized. Alameda County’s Public Health Department is urging all residents who were on the Grand Princess cruise from Feb. 11 to Feb. 21 to get tested if they are experiencing any symptoms [source]
First 2 cases in South Carolina: an elderly woman in Kershaw County who has been hospitalized and an adult woman from Charleston County who had recently traveled to France and Italy [source]
1 new case in Illinois: a woman in her 50s who works as an aide at a Chicago high school [source]
1st case in Utah: the patient was a passenger of the Grand Princess cruise ship [source]
6 new cases in Colorado [source]
1st case in Hawaii: a former passenger of the Grand Princess cruise ship (that docked on Oahu in late February) who did not feel well after a few days after returning home and went to see their doctor. The Department of Health said, “We don’t believe the patient had close contact with anyone else, but we’re still investigating.” [source]
1 in New Jersey: a male in his 50s hospitalized at Englewood Hospital and Medical Center in Bergen County [source]

https://www.worldometers.info/coronavirus/#news
Redigert 08.03.2020 kl 00:43 Du må logge inn for å svare
nordnes
07.03.2020 kl 23:48 4388

Det store dilemmaet er følgende; hvordan skal MDG og SV forklare mennesker i karantene at de bør reise kollektivt når de ønsker å ta en tur feks på legevakten eller tilsvarende. Jeg bare spør...
Redigert 07.03.2020 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
Panis
07.03.2020 kl 23:53 4378

Skipssjefen,

Nå viser den siden du henviste til 0 friske i Norge også... som jeg sa.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Edit:
Norge er på 7. plass i verden med 28,8 antall smittede pr 1.mill innbygger, og det store spørsmålet er: når er vi på 1.plass?
Redigert 08.03.2020 kl 00:13 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.03.2020 kl 00:27 4367

Jesus.....; https://www.nrk.no/norge/korona-viruset_-italia-stengjer-av-lombardia-regionen-1.14933433

Hilsen Hammers......som tror han skal gjøre som Ola Uteligger.
Pakke sekken og finne seg litt ly under et grantre.
Panis
08.03.2020 kl 00:33 4358

Sikkert tryggest det fremover nå Hammers...
Klimbull
08.03.2020 kl 02:24 4314

Jeg har allerede dratt med sekken og sitter under en palme på en avsides beach i tropene....
Hammers
08.03.2020 kl 02:51 4304

Høres herlig ut....👍👍👍!

Hilsen Hammers
Slettet bruker
08.03.2020 kl 04:30 4264

Først et pek til alle som prøver å politisere dette virus: Tyskland, Nederland, Belgia, Sverige og Norge har til sammen 1500 registrerte tilfeller og EN død. USA som har registret 437 tilfeller har 19 døde. Årsaken er selvfølgelig at de nevnte europeiske landene har en INFRASTRUKTUR på helse, uansett hvem sitter på makta. De har noe som heter velferdsstat ( som går på siste verset), men de har det. I USA så var Trump kun opptatt av supertirsdag, og gjemte unna 10 millioner test kits; og nå husker han ikke lengre hvor han har gjemt disse. Så har han sagt at dette sklir over i mars, og det utsagnet kommer han til å tape valget på. I « verste» fall så kommer Bernie til å ta storeslem pga. virus, selvom Danske Bank spår at Trump blir gjenvalgt. Hvor har de det ifra? Ønsketenkning? Alle polls viser at han taper for Bernie og slappfisken Biden. Og alle vil huske ham for total mangel av vurderingsevne pga. virus. Kampen i USA er tapt, fordi startskuddet for å kunne bekjempe det, gikk for tre uker siden, og da sto de stille. De mangler både infrastruktur på helse, og dets leder skjønte ikke alvoret før noen fortalte ham at han kommer til å tape valget om han ikke tar det seriøst. Å gi bort problematikken til neste mann for å kunne fortsette å spille golf, vil folk huske...
Dette er en enorm blunder, som vil koste USA ufattelige summer med penger. Den dagen investorer der borte innser det, så vil det bli kølapper for å kaste seg ned fra Trumptower, og når børsene i USA, verdens lokomotiv kollapser, så kollapser alle børser.
Foruten det så er EU veldig rammer, når Italia må stenge dørene.Worldwide så har vi ikke pandemi, men med den voldsomme økningen i antall tilfeller, så trenger vi ikke den betegnelse for å konstatere at vi står foran en økonomisk tsunami. Litt morsomt at artikkelforfatter bruker ordet «joker»., den samme betegnelse jeg bruker overfor mine venner, når jeg opplyser de om ståa: i aksjemarkedet så består det hele av psykologi ( grådighet og frykt), selskapenes fundamentelle forhold, forventninger om fremtidig inntjening, Teknisk analyse og jokere. Det er minst 12 jokere i spillet, pleier jeg å si.
Dagens situasjon avslører mye: det er ikke lenge siden at « meglerhus» hadde kursmål på riggaksjer på 600% over dagens kurser, og de er enorm treige til å « oppdatere» sine kursmål. det grenser mot organisert kriminalitet... Det er som om legen visste at du hadde dødelig kreft, men ikke ga deg beskjed om det før du avgikk ved døden. La du merke til kursmål på NEL på 20 kroner? Jeg spår den ned til 5 kroner, så jeg mener en halvering mens eliten mener en dobling. Den står jeg for. Grønt er fint, men til slutt dreier det seg om noe som heter inntjening, og nye emisjoner står for tur i mange selskaper.
Tilbake til virus: jeg deler ikke den oppfatningen at det nødvendigvis fører til pandemi ( men utelukker det ikke). Skadevirkninger i en globalisert verden er dog noe helt annet enn ved siste korsvei i 2002/ 2003, hvor forøvrig verdens børser innleverte 30%. Omfanget er mange ganger større nå, og det oppsto i Vietnam, og ikke i verdenfabrikken Kina. Inkubasjonstiden var 7 dager, mens den er på 11 dager nå, og antall berørte er mye høyere enn den gangen, hvor det ble betegnet som en pandemi. Idag er vi ikke der på langt nær ( noen land har lært, men USA er ikke blant de), men muligens kan vi havne der. Jeg må jo si at 1500 smittede i Norden og mellomeuropa med en død uten særlig begrensninger i hverdagen er oppløftende. den situasjonen vil neppe vedvare, men jeg ekskluderer ikke alt håp, og det går garantert ikke mot verdens undergang. Dette er temporært, men hvor temporært er jo det store spørsmålet også fra et investeringsstøsted.
Der har jeg ikke noe godt svar, utenom at artikkelforfatter er en daydreamer. 20 land har til nå bestemt at 260 millioner barn ikke skal gå på skole. tallet øker for hver dag. Mange av de har foreldre som ikke kan gå på jobb av den grunn, og det taper man enorme summer på. Og det er kun EN liten bit.
I sterk berørte områder ligger økonomien fullstendig ned. Les denne som bare handler om flyselskaper!!!! https://e24.no/boers-og-finans/i/rAJPyK/flybransjen-paa-vei-inn-i-corona-uvaer-kan-bli-stoerste-krise-i-moderne-tid
Konsekvensene av dette overskygger alt i etterkrigstid, og er ikke en influensa som går over Imorra, som fortsatt mange holder fast ved.
Slik sett passer jo dårlig når aksjemarkeder var overpriset fra før, og boostet av innblanding av sentralbanksjefer. Nå er verktøykassa tom mange steder og ingen tiltak, utenom å ha en infrastruktur fra før kan bøte på dette.
Nedgangen i 2002/2003 var 30% på Dow. Det var uten at børsene fikk B12 sprøyter, steroider og all slags doping. Idag er disse massive overføringer virkningsløse.
Det er ikke Apple, FB, Google som trenger enda mer subsidiering og 0 i skatt, Det er kjøpmannen på hjørnet, små bedrifter, og de som må vøre hjemme som trenger hjelp. Overført til Norge, så er det et fond hvor småbedrifter kan få støtte ifra, og ikke ikke de idiotiske tiltak man har bedrevet de siste årene som jan holde liv i økonomien.
Til slutt: det er langt mer enn virus som foregår: Afrika er mitt opp i sin største krise grunnet gresshopper, og konfliktnivået på verdensbasis er på det høyeste nivå siden annen verdenskrig. Det har ikke noe å si for aksjemarkeder på kort sikt.
Situasjonen idag er unik: aldri har så mye penger letet etter avkastning, og aldri før har prisene på aksjer vært så høy ( målt etter inntjening) enn idag. Aldri før har de store gutta kunnet flytte penger rund i de ulike systemer så raskt som nå ( aksjer, obligasjoner, futures, derivater, bitcoin, gull osv.)
De tjener penger uansett situasjon. For slike som deg og meg er situasjonen en annen: mange ønsker å ha skuffeaksjer og driver hverken med shorting, derivater, opsjoner, gull, bitcoin osv. og har et langsiktig perspektiv... Det perspektivet er utdøende. Alt dreier seg nå om kortsiktige raske gevinster.
Jeg tilhører nok Warren generasjonen og er glad for det: jeg har sittet 100% kontant en stund, og har uansett hva som skjer ikke tapt penger.
At det var en joker som kommer til å utløse verdens største verdifall på børsene lå faktisk i kortene ( mine).
Og så skal man huske på at aksjebevegelser alltid er større enn det nan tror.

Selv venter jeg til katastrofen intreffer i USA; Sosiopaten har fullstendig feilvurdert situasjonen, og det vil aksjemarkedet ta innover seg utover konsekvensene viruset kommer til å ha for USA. Så vil folk flest skjønne at han har bedratt de, ved å påstå at denne influensaen er over i mars. Det taper han valget på. Bernie tjener stort på det, så sjansen for at han blir president øker i talt med virus. Det vil føre til en total kollaps i aksjekursene der borte, og dermed ellers.
OM WHO erklærer dette som en pandemi ( jeg utelukker det ikke), så er helvete løs.
Imens så sitter jeg her og setter meg kursmål på aksjer jeg kunne tenke meg å ha, men timing er enda viktigere nør roboter har overtatt for sunn fornuft.
Slettet bruker
08.03.2020 kl 04:38 4256

Først et pek til alle som prøver å politisere dette virus: Tyskland, Nederland, Belgia, Sverige og Norge har til sammen 1500 registrerte tilfeller og EN død. USA som har registret 437 tilfeller har 19 døde. Årsaken er selvfølgelig at de nevnte europeiske landene har en INFRASTRUKTUR på helse, uansett hvem sitter på makta. De har noe som heter velferdsstat ( som går på siste verset), men de har det. I USA så var Trump kun opptatt av supertirsdag, og gjemte unna 10 millioner test kits; og nå husker han ikke lengre hvor han har gjemt disse. Så har han sagt at dette sklir over i mars, og det utsagnet kommer han til å tape valget på. I « verste» fall så kommer Bernie til å ta storeslem pga. virus, selvom Danske Bank spår at Trump blir gjenvalgt. Hvor har de det ifra? Ønsketenkning? Alle polls viser at han taper for Bernie og slappfisken Biden. Og alle vil huske ham for total mangel av vurderingsevne pga. virus. Kampen i USA er tapt, fordi startskuddet for å kunne bekjempe det, gikk for tre uker siden, og da sto de stille. De mangler både infrastruktur på helse, og dets leder skjønte ikke alvoret før noen fortalte ham at han kommer til å tape valget om han ikke tar det seriøst. Å gi bort problematikken til neste mann for å kunne fortsette å spille golf, vil folk huske...
Dette er en enorm blunder, som vil koste USA ufattelige summer med penger. Den dagen investorer der borte innser det, så vil det bli kølapper for å kaste seg ned fra Trumptower, og når børsene i USA, verdens lokomotiv kollapser, så kollapser alle børser.
Foruten det så er EU veldig rammer, når Italia må stenge dørene.Worldwide så har vi ikke pandemi, men med den voldsomme økningen i antall tilfeller, så trenger vi ikke den betegnelse for å konstatere at vi står foran en økonomisk tsunami. Litt morsomt at artikkelforfatter bruker ordet «joker»., den samme betegnelse jeg bruker overfor mine venner, når jeg opplyser de om ståa: i aksjemarkedet så består det hele av psykologi ( grådighet og frykt), selskapenes fundamentelle forhold, forventninger om fremtidig inntjening, Teknisk analyse og jokere. Det er minst 12 jokere i spillet, pleier jeg å si.
Dagens situasjon avslører mye: det er ikke lenge siden at « meglerhus» hadde kursmål på riggaksjer på 600% over dagens kurser, og de er enorm treige til å « oppdatere» sine kursmål. det grenser mot organisert kriminalitet... Det er som om legen visste at du hadde dødelig kreft, men ikke ga deg beskjed om det før du avgikk ved døden. La du merke til kursmål på NEL på 20 kroner? Jeg spår den ned til 5 kroner, så jeg mener en halvering mens eliten mener en dobling. Den står jeg for. Grønt er fint, men til slutt dreier det seg om noe som heter inntjening, og nye emisjoner står for tur i mange selskaper.
Tilbake til virus: jeg deler ikke den oppfatningen at det nødvendigvis fører til pandemi ( men utelukker det ikke). Skadevirkninger i en globalisert verden er dog noe helt annet enn ved siste korsvei i 2002/ 2003, hvor forøvrig verdens børser innleverte 30%. Omfanget er mange ganger større nå, og det oppsto i Vietnam, og ikke i verdenfabrikken Kina. Inkubasjonstiden var 7 dager, mens den er på 11 dager nå, og antall berørte er mye høyere enn den gangen, hvor det ble betegnet som en pandemi. Idag er vi ikke der på langt nær ( noen land har lært, men USA er ikke blant de), men muligens kan vi havne der. Jeg må jo si at 1500 smittede i Norden og mellomeuropa med en død uten særlig begrensninger i hverdagen er oppløftende. den situasjonen vil neppe vedvare, men jeg ekskluderer ikke alt håp, og det går garantert ikke mot verdens undergang. Dette er temporært, men hvor temporært er jo det store spørsmålet også fra et investeringsstøsted.
Der har jeg ikke noe godt svar, utenom at artikkelforfatter er en daydreamer. 20 land har til nå bestemt at 260 millioner barn ikke skal gå på skole. tallet øker for hver dag. Mange av de har foreldre som ikke kan gå på jobb av den grunn, og det taper man enorme summer på. Og det er kun EN liten bit.
I sterk berørte områder ligger økonomien fullstendig ned. Les denne som bare handler om flyselskaper!!!! https://e24.no/boers-og-finans/i/rAJPyK/flybransjen-paa-vei-inn-i-corona-uvaer-kan-bli-stoerste-krise-i-moderne-tid
Konsekvensene av dette overskygger alt i etterkrigstid, og er ikke en influensa som går over Imorra, som fortsatt mange holder fast ved.
Slik sett passer jo dårlig når aksjemarkeder var overpriset fra før, og boostet av innblanding av sentralbanksjefer. Nå er verktøykassa tom mange steder og ingen tiltak, utenom å ha en infrastruktur fra før kan bøte på dette.
Nedgangen i 2002/2003 var 30% på Dow. Det var uten at børsene fikk B12 sprøyter, steroider og all slags doping. Idag er disse massive overføringer virkningsløse.
Det er ikke Apple, FB, Google som trenger enda mer subsidiering og 0 i skatt, Det er kjøpmannen på hjørnet, små bedrifter, og de som må vøre hjemme som trenger hjelp. Overført til Norge, så er det et fond hvor småbedrifter kan få støtte ifra, og ikke ikke de idiotiske tiltak man har bedrevet de siste årene som jan holde liv i økonomien.
Til slutt: det er langt mer enn virus som foregår: Afrika er mitt opp i sin største krise grunnet gresshopper, og konfliktnivået på verdensbasis er på det høyeste nivå siden annen verdenskrig. Det har ikke noe å si for aksjemarkeder på kort sikt.
Situasjonen idag er unik: aldri har så mye penger letet etter avkastning, og aldri før har prisene på aksjer vært så høy ( målt etter inntjening) enn idag. Aldri før har de store gutta kunnet flytte penger rund i de ulike systemer så raskt som nå ( aksjer, obligasjoner, futures, derivater, bitcoin, gull osv.)
De tjener penger uansett situasjon. For slike som deg og meg er situasjonen en annen: mange ønsker å ha skuffeaksjer og driver hverken med shorting, derivater, opsjoner, gull, bitcoin osv. og har et langsiktig perspektiv... Det perspektivet er utdøende. Alt dreier seg nå om kortsiktige raske gevinster.
Jeg tilhører nok Warren generasjonen og er glad for det: jeg har sittet 100% kontant en stund, og har uansett hva som skjer ikke tapt penger.
At det var en joker som kommer til å utløse verdens største verdifall på børsene lå faktisk i kortene ( mine).
Og så skal man huske på at aksjebevegelser alltid er større enn det nan tror.

Selv venter jeg til katastrofen intreffer i USA; Sosiopaten har fullstendig feilvurdert situasjonen, og det vil aksjemarkedet ta innover seg utover konsekvensene viruset kommer til å ha for USA. Så vil folk flest skjønne at han har bedratt de, ved å påstå at denne influensaen er over i mars. Det taper han valget på. Bernie tjener stort på det, så sjansen for at han blir president øker i talt med virus. Det vil føre til en total kollaps i aksjekursene der borte, og dermed ellers.
OM WHO erklærer dette som en pandemi ( jeg utelukker det ikke), så er helvete løs.
Imens så sitter jeg her og setter meg kursmål på aksjer jeg kunne tenke meg å ha, men timing er enda viktigere nør roboter har overtatt for sunn fornuft.
Slettet bruker
08.03.2020 kl 05:36 4221

Siste nytt er at Italia stenger av Lombardi, og 14 distrikter,et område som står for 1/5 del av BNP. De er del av EU. Italia har en helseinfrastruktur, men de kom over grensa av hva systemet tåler. Nederland mener å ha en grense på 2000 tilfeller, så de er langt fra samme situasjon. Jeg er sikker på at USA havner på italienske forhold, og at WHO ikke vil erklære pandemi før vi har havnet langt over grensa. Uansett så er dette en økonomisk katastrofe uten sidestykke i nyere tid. Børsene har bare falt noen få prosenter, og på ingen børser har det vært panikk
Panikken kommer nok, men med så mange institusjonelle og multinasjonale investeringsaktører som prøver å kontrollere nedgangen, tar det noe lengre tid.
Slettet bruker
08.03.2020 kl 05:52 4206

Den flotte bivirkningen er at demonstranter mot globalisering kjempet en forgjeves kamp, men krisen gjør at flere anerkjente økonomer påpeker den enorme sårbarheten dette viruset har på verdensøkonomien. De ønsker deglobalisering. Det kommer selvsagt ikke til å skje, men jeg øker kortstokken til å ha 16 jokere istedenfor 12.
Forutsigbarhet som er helt grunnleggende for investeringer også for robothandel får seg en knekk. Hele finanssystemet må revideres den dagen de blir vurdert som destabiliserende . Det bør bli en hovedsak i norsk poilitikk: regulere Oslo Børs Casino, fordi det er for mye casino og for lite børs
Slettet bruker
08.03.2020 kl 05:56 4203

Og så vippet antall offisielt smitte utenfor Kina over de manipulerte tall i Kina idag. 1,4 milliarder mennesker med litt over 20.000 aktive tilfeller? Troverdig ?

Troverdig med Russland med 15 smittede?
Veldig troverdig med de nordiske og mellomeuropeiske tall, som viser at et land kan ha 900 registrerte tilfeller uten et eneste dødsfall, selv mitt i karnevalsfeiringen. Helseinfrastruktur virker.! Men det har de ikke andre steder enn her. Det er andre faktorer, slik som hvordan samfunnet er organisert, disiplinvilje og kultur. Er det et land i verden som er minst tilrettelagt, uansett hvordan det måles på, så er det USA.
Jeg vedder på at katastrofen starter der. Jeg tipper på 100.000 smittede der før vi når mai. Noen som vedder imot?
Hele infrastrukturen stopper opp, og USA er fullstendig bygget opp under forbruk. Stopper det opp er løpet kjørt.
Redigert 08.03.2020 kl 06:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 06:45 4180

Hammers: du var enda tidligere ute enn meg dine vurderinger. Jeg er på Trumpnivå der.
Sett litt på TA, og flere børser ligger nøyaktig på sine støttenivåer, mens andre har brutt.USA er fortsatt i himmelen, fordi mange flytter penger dit; Kriser biter mindre der. Den gangen er unntaket: FORDI mange anser USA som save heaven, så vil fallet bli større enn de fleste andre steder. Jeg ville heller hatt mine penger i Japan enn USA!
Noen bør starte en ny tråd: hvor mye kommer børsene å falle og hvem blir de store tapere I Norge. Gjerne konkret Med kursmål og begrunnelse.
Har ikke gjort øvelsen selv, men mener at EQNR under 100 er veldig mulig.( har ikke gjort analyse, kun lest artikler).
Slettet bruker
08.03.2020 kl 07:00 4172

Så var der det med kursmål i Norge. Jeg spår Nel i 5 kroner, og de øvrige grønne aksjer som tapere, Rigger er konkurs og boliplatformer går konkurs. REC går konkurs, og i oljeservice går de minste konkurs. Flere mellomstore bedrifter som er direkte berørt av Kina og USA 'går konkurs, og shipping og oljeservice opplever sin allerverste krise. Også blant de største aktører er det noen som kommer til å halvere seg.
Skrika1
08.03.2020 kl 11:59 4016

leste en rapport fra Kina fra en som har vært der og sett på hvem og hvordan smitten brer seg. Det som fortsatt er et åpent spørsmål hvordan barn og friske mennesker blir smittet for de blir også smittet etterhvert som styggedommen brer seg ut i befolkningen. Skremmende mange der som har blitt smittet og det verste er at vi har bare sett begynnelsen, Regner med at folk der som her blir redde smittede og holder seg unna men det ser uansett ikke ut til å begrense. Så det vi ikke vet er hvordan dette qoronna bildet ser ut om 3 mnd i Norge eller 1/2 til 1 år. Her har vi bare sett starten. La oss håpe at helsemyndighetene skjønner hva de driver med. Bortsett fra de legene på Ullevål da de forsto ikke bæra av qoronna. Og det skremmer meg litt.
Hammers
08.03.2020 kl 14:32 3923

Fredag skrev jeg om Trump og antall smittede i USA. "Vi har ingen" (fordi ingen hadde blitt testet) var hans budskap.

I dag, søndag kan man lese om UNNTAKSTILSTAND i New York! 2 dager senere.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/awovP4/erklaerer-unntakstilstand-i-new-york

Hilsen Hammers.......som begynner å lure på om det er lukten av en ny Black Monday jeg kjenner odøren av -
eller om det er vannlåset i nedløpsrøret som har tørket ut igjen. Får ta en sjekk - for nå begynner det å lukte forferdelig!
deltaker
08.03.2020 kl 16:36 3826

Jeg reiser ofte til New York og registrerer at hotellprisene ligger på underhalvparten av det de vanligvis gjør i mars. Ting er nok ikke helt normalt nei...
Kanskje ikke det beste kllimaet for NAS å gjennomføre en kriseemisjon? Har personlig null tro på at emisjon vil løse NAS-krisen nå, og ser det sannsynlig at selskapet går konk i løpet av et par mnd. De tapte penger allerede før Corona. Med kostnader på rundt 4 mrd pr mnd, og et inntektsbortfalll på alt fra 20-50%, snakker vi om tap på kanskje NOK 1 mrd pr mnd. Med en EK på 1,5 mrd, holder ikke det i mange uker. Og når nervøsiteten brer seg, vil kundene også utebli, fordi ingen vil booke på et selskap som muligens går konk i løpet av noen uker....
Slettet bruker
08.03.2020 kl 16:46 3783

Håper de ikke går konk før jeg kommer meg hjem fra Spania til påske.....
Men konk går dem.

Ferd kjøper nok smulene av boet, med nullet gjeld.

SS
Hammers
08.03.2020 kl 23:13 3614

Da jeg startet tråden for under en mnd siden var det få som hadde hørt om - eller brydde seg om Korona.
Men nå er viruset på ALLES lepper - og i kveld synes jeg Korona begynner å bli VIRKELIG ubehagelig!

Leser på BBC at antall DØDE i Italia steg med 133 personer - til 366. Altså; I går var tallet 233.
Dvs en økning på hele 57% ila ett døgn! Det totale antallet er fortsatt lavt, men 57% er en skremmende høy vekst!
https://www.bbc.com/news/world-europe-51793619

Hilsen Hammers........som er 110% enig med Trygve Hegnar ang de Nord-Italienske turistene som ukentlig flys inn til Tromsø.
Hva fan er det egentlig vi driver på med her i Norge? Flyr inn turister fra Europas "hot-spot" for at private aktører i Tromsø skal tjene penger.
Dette samtidig som helsevesenet i ettertid skal sitte igjen med store regninger til behandling av massevis av "ekstra" smittede pga den samme trafikken. REN GALSKAP - ER DET! En galskapen som UMIDDELBART bør stanses! Er de handlingslammede hele gjengen? De som styrer!
Redigert 08.03.2020 kl 23:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.03.2020 kl 20:45 3469

I dag;
Italia stanser ALL SPORT (unntatt internasjonal - som Champions Lge):
https://www.dagbladet.no/sport/stopper-all-sport-i-italia/72227095

Hilsen Hammers
Hammers
10.03.2020 kl 00:05 3359

Alvoret tiltar - time for time: https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e66930dd2df520011e277d7

Dette har kommet etter kl 20.00;
- Restriksjoner på bevegelser i hele Italia
- Den franske kulturministeren har fått coronaviruset
- Madrid stopper undervisning i alle skoler og universitet
- Equinor stanser flyvninger til plattformer

Hilsen Hammers

Hammers
12.03.2020 kl 00:22 4977

Nå er det snart ingen som blir overrasket over noe som helst!

- Danmark ble nærmest stengt i dag!
- NRK melder (for 15 min siden) at bygda Sel i Gudbrandsdalen har 1000 av 6000 innbyggere i karantene!
https://www.nrk.no/innlandet/1000-i-karantene-i-sel-kommune.-19-har-fatt-pavist-smitte-1.14939858

Hilsen Hammers.........som minner om at tråden ble opprettet for EN mnd siden!
Nå er det nærmest KAOS!
Redigert 20.01.2021 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.03.2020 kl 01:17 4944

Ser man på utbredelseskartet for verden er det spesielt ETT forhold som slår en!
Stor utbredelse over hele kloden, men i USA er det så godt som INGEN! Lever innbyggerne på en øde øy - eller hva er det som skjer!

Faktum er at USA i prinsippet ikke har hatt materiell for å teste sin befolkning.
TENKE SEG hva som skjer når testutstyret en vakker dag er på plass.
Når man skal begynne å ta prøver av utvalgte i en befolkning på ca 330 millioner.

Når man finner ut at antall smittede på blunk er 100.000 - eller flere - eller færre.
Intetanende personer som i lengre tid har vandret omkring i god tro og smittet hverandre! Når også USA blir stengt ned!

Ja, for INGEN tror vel at smitten stanser ved grensen! Kanskje Trump gjør, men neppe mange andre!
Potensielt kan spredningen nå være ENORM! Bare å vente og se. Trump skal holde tale i natt kl 0200, men da har jeg lagt meg!

Hilsen Hammers........som lurer på hva som skjer med børsene i USA den dagen også DE skjønner at "all" virksomhet blir stanset!
Når konkursbølgene begynner å rulle innover landet!
spurswild
12.03.2020 kl 01:42 4918

Gratulerer med det, men likevel. Hvor stor skade gjør viruset? og står tiltakene i stil til konsekvensene? Mest sannsynlig vil ikke dette ha enn større dødelighet enn influensa. Så da må jo neste spørsmål være om tiltakene står i stil? Om frykten for å ikke vite hva viruset er og hvordan det vil mutere står i stil. Hvis svare er ja, burde jo alle land etter kina. Stengt ned alt hvor dette er påvist, slik at det ikke fikk utvikle seg. Der er ikke jeg. Likevel var markedet klar for en korreksjon. Så hvorfor ikke nå. Det sier seg selv at hvis alle land stenger ned produksjonen, så vil veksten bli påvirket til de grader negativt....:)
Haltopen
12.03.2020 kl 08:09 4826

Hvor har du vært de siste ukene?
Picosalax
12.03.2020 kl 23:22 4694

Tenker at jeg blir rik ila et par år hvis jeg går inn nå. Hvilke sektorer vil dere anbefale utenom pharma hvor jeg har svidd av så mye at jeg aldri sarser noe mer. Bakkafrost eller AkerBP ?
Picosalax
12.03.2020 kl 23:29 4663

Jeg trenger ikke svar. Lakseeksporten er usikker. Oljeprisen skal opp. Det blir AkerBP eller Equinor
Hammers
12.03.2020 kl 23:41 4644

Dette er en tråd om Korona. Ikke om enkeltaksjer!

Hilsen Hammers
Hammers
12.03.2020 kl 23:52 4619

Nå har også Arsenals manager fått påvist Korona.
Da hjelper det neppe å spille kommende ligaomgang for tomme tribuner.

I prinsippet kan flere av lagets spillere være smittet. Spillere som skal ha nærkontakt med andre lags spillere.
Da er det utsettelse og trolig avlysning av sesongen som gjelder! Noe annet vil være fantastisk naivt!

Hilsen Hammers......som med bekymring tenker tilbake til SIST helg - da Arsenal spilte mot West Ham!
Panis
12.03.2020 kl 23:55 4595

800 smittet og 1 død i Norge nå, får virkelig håpe disse tiltakene som ble innført idag gjør en endring på statistikken...

https://www.worldometers.info/coronavirus/#news
Picosalax
12.03.2020 kl 23:59 4582

Corona er noe dritt.
Vaksinen kan være klar om ett år, det er altfor sent. Myndighetene har vært altfor tilbakelent i forhold til en varslet katastrofe. Dagens tiltak burde vært iverksatt for 3 uker siden. Jeg tenker at sentrale myndigheter var altfor foroverbøyd under H1N1 epidemien i 09/10 hvor den eksperimentelle vaksinen hadde betydelige bivirkninger der staten hadde store overskuddslagre. Situasjonen er meget alvorlig.