KORONA - En skummel "djevel"!

Hammers
HAMMER 11.02.2020 kl 21:32 77401

"Koselige" ord for kvelden:

Jeg har lenge vært av den oppfatningen at "Menneskearten har SIN begrensede tid på jorden"!
Det som til slutt vil overvinne oss alle er virus, bakterier og ulike typer sopp!

Virus har ulike egenskaper.
Sars hadde f.eks lav smitterate, men relativt høy dødelighet blant de smittede.
Korona har litt mer motsatte egenskaper; Høyere smitterate, men lavere dødelighet.
Altså; viruset har funnet en nøkkel for rask spredning!

Hva skjer når det samme viruset videreutvikler seg for også å finne nøkkelen for høy dødelighet?
Det trenger ikke å skje ved DETTE utbruddet, men KANSKJE ved det neste - eller det deretter.

Virus utvikler seg konstant. Feiler, treffer - og hele tiden LÆRER de. Til slutt er det hele et spørsmål om tid.
Slik er det trolig også med Korona. NÅR blir det høy smitteevne og høy dødeligeht? Kun et spørsmål om tid!

Dagens SKREKKMELDING fra cruiseindustrien:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/02/11/195648588/ansatt-om-bord-pa-cruiseskipet-veldig-snart-vil-vi-alle-vaere-smittet

Hilsen Hammers......som tror han skal gå og legge seg under dyna nå - og VENTE........😤😨🥶!
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.03.2020 kl 00:05 2860

Uten spredning stanser virus. BASTA!
Vi har nå satt inn tungt skyts for å stanse spredning.
USA ligger et par uker etter Norge. Der vil det fortsatt fortsette, men også der tar det nok slutt. Dog lenge etter Norge!

Hilsen Hammers........som merker at du rir kjepphester pga en negativ holdning - og trolig ditto handel på børs.
Av og til KAN det være greit med et mer åpent sinn. Et som skjønner at det KAN være mer enn EN vei framover!
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Single Malt
22.03.2020 kl 00:06 2850

ok, de stoppet det i Wuhan, hvor lang tid brukte dem? 4 måneder ca? og hvordan klarte dem stoppe viruset? jo, Kina er et diktatur, de stengte bare ned hele stedet.
Her i vesten har vi lite slikt som diktatur, vi er litt snille, la oss se hvordan det går...... Italia, går ikke så bra. forhåpentligvis går det bedre her i Norge om alle skjønner hvor alvorlig det er. I USA har dem fornekteren Donald med et ikke fungerende helsevesen, og en bråte republikanere som bare er opptatt av seg selv, det begynte med en person, som smittet hvor mange? og de mange som fortsatte å smitte og så har vi det gående. Så, Kina brukte ca 4 måneder, her gikk det 2-3 måneder før vi fikk satt i gang og antall smittede dobler seg på en uke.
Begynner å bli noen tusen som har viruset i USA, hvis dem ikke gjør noe veldig drastisk der borte så er snart en million smittet, uka etterpå er det 2 mill, uke 3....
Ikke i verden om de klarer stoppe dette på 4 mnd. og hvor går børsen da? og hvor lav er den når det er over og tusenvis av mennesker ikke har en jobb å gå til for den sikre solide veldrevne bedriften er konk?

Kan bli ganske dystopisk. Men går seg vel til etterhvert, kanskje vi til og med her i Norge kan dytte fingra i jorda og igjen bli et selvforsynt land slik som før i tida da ting gikk litt senere en nå.

Trådstarterens tittel, Skummel djevel dette viruset, skal lure på om det er djevelen selv som har sluppet det løs, eller moder jord som tenker at gjør jeg ikke noe nå blir jeg ødelagt

May the Lord be with us all.

og Hammers, gidder du ta en titt på TAD, har lurt noen år på om jeg bør selge meg ut......
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.03.2020 kl 00:14 2836

Ikke vet jeg sikkert. Den som overlever får se!

Hilsen Hammers......som ikke helt skjønte TAD. Tenkte umiddelbart på gamle Tandberg Data, men....!
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Single Malt
22.03.2020 kl 00:35 2815

ja, var jo tickern det, så egentlig skjønte du den, sitter fortsatt stuck der skjønner du, prøver å finne fornuftig utgang, litt slik som NAS aksjonærer muligens kommer til å forsøke etterhvert, så ja, skulle gjerne hatt en ta på TAD......Det norske IT eventyret Tandberg Data.....gikk bra en stund det og....
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Klimbull
22.03.2020 kl 00:41 2805

Påstanden din om at du var først ute med Korona her på forumet er bløff.
Min tråd er fra 24. januar og da hadde jeg allerede vurdert dette en tid så jeg var 3 uker før deg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.03.2020 kl 00:48 2806

OK - skjønner.
TAD konket vel for 11 år siden. EVENTYRAKSJEN!
Du får se om det er noen "Nor...-tullinger" som vil kjøpe billig.
Tross alt et eventyr - med "det var en gang en aksje som het" - bokstavlig talt....🤭🤭🤭!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.03.2020 kl 00:50 2799

Gratulerer. Den har jeg aldri sett, men det spiller ingen rolle.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 00:58 2784

Ja BASTA tyder jo på et åpent sinn. Å være kritisk er noe helt annet en en negativ holdning. Et åpent sinn betyr at man IKKE låser seg mot en ensporet tankegang, hvor alt bare består av streker, linjer og matematiske lover og regler. Det er lov å bruke hue en gang i blant. Og om du leser litt mer så kan du se at jeg er 100% kontant, og overhodet ikke er aktiv på børsen. Trodde ikke at du var en av de som tråkker på andre bare for å tråkke. Ta deg en pille.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 00:58 2784

Vi kan ennå ikke si at kurven har «flatet ut», men trenden for de siste seks dagene i Norge ser lovende ut og gir grunn til forsiktig optimisme. I praksis dobler ikke antallet nyregistrerte smittede seg lenger etter to dager, men først etter nærmere
fem dager.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/21/doblingstiden-har-doblet-seg--er-det-grunn-til-optimisme/
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.03.2020 kl 01:07 2774

Du høres temmelig ensporet og kunnskapsløs ut.
Virus sprer seg selvsagt ikke hvis det ikke er noen å spre seg til. Selv en 3.klassing skjønner vel slik elementær logikk!

Hilsen Hammers......som begynner å registrere et visst lavmål her inne!
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
22.03.2020 kl 01:17 2765

Tja, si ikke det. Dette virus kan ingen se. Det blir fort sommer før dette er over. I mellomtiden gir det ingen mening å svinge sine linjaler. Du vet det selv.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 01:40 2755

15.3 så kommenterte du ett lengre innlegg fra meg med følgende: Et korrekt og fint innlegg - til ettertanke......👍👍👍!

Hilsen Hammers

Så da spør jeg meg selv Hammers når du leser din siste kommentar til meg? « Du høres temmelig ensporet og kunnskapsløs ut.
Virus sprer seg selvsagt ikke hvis det ikke er noen å spre seg til. Selv en 3.klassing skjønner vel slik elementær logikk!

Hilsen Hammers......som begynner å registrere et visst lavmål her inne!» HVEM er det som sørger for lavmål ( og selvmål her)
Hilsen monitor som tok EN Thomas XO Prestige idag, og det få holde.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 01:54 2745

Ja, det blir to spennende uker. Fortsatt ingen nye døde. hvor lengre vi holder stand hvor bedre blir det. jeg har sluttet å ta hensyn til nye smittede på denne https://www.worldometers.info/coronavirus/. Den er nok ikke så illustrerende lengre, utenom Skandinavia og visse europeiske land samt USA.
Det jeg vektlegger mest er dødsratestigning, særlig den logaritmiske. Utvalget for land som Norge er for lave, og la oss håpe at det forblir slik lenge.
For USA ser den ikke bra ut.
Leg merke til Østerrike og Norge. Heller ikke resten av Skandinavia er ille. Innen to uker vet mye mer.

Aksjemessig står slaget primært i EU og USA.
EU må ut med gigantisk støtte over hele linja, især overfor en fra før av skakkjørt økonomi i Italia.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Fevang
22.03.2020 kl 02:57 2715

Jeg tror virusets videre gang i USA er helt avgjørende for hvordan verdens børser utvikler seg i de neste ukene.

Akkurat nå ser det mørkt ut - og jeg ser ikke noen grunn til å kjøpe aksjer på en god stund ennå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 07:49 2635

Mange positive meldinger her siden enkelte har kjøpt.
Men ser ut som folk har "glemt" det tekniske bildet. Motstand på 680 så Sterk motstand på rundt 705. Må stabilisere seg over 705. Først da kan vi begynne å snakke om oppgang.

Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Norwege
22.03.2020 kl 08:02 2625

Enig i 705. Kjøpte bear rundt 704 fredag og gjorde en fin trade.
Dersom det faller brått imorgen på åpning, så er jeg på jakt etter dnb igjen. Ved oppgang til 705, så er det nok bjørner på menyen. Uansett, så er det raske små gevinster som gjelder for min del. Snur meg etter vinden, som nevnt tidligere. Et fall igjennom 620 og ned mot 520/30 tallet, hadde gjort meg til en okse uansett corona. Da er det fullt kjøp og kaste salgsknappen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 09:41 2559


Bommer en på timingen kan salg og kjøp ødelegge flere års avkastning
Nordea Markets ber langsiktige investorer sitte rolig i båten.

Ingen har imidlertid erfaring med det vi nå står overfor og usikkerheten er svært stor. Vi ser fortsatt stort utfallsrom i begge retninger og anbefaler fortsatt nøytral allokering i aksjer. Dette innebærer å gradvis kjøpe aksjer for å rebalansere tilbake til en strategisk nøytralvekt», skriver Bruce og Høyland.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 09:52 2538

Sector/Kvadro: Disse er farget, de sitter tungt i aksjemarkedet og ber for sin syke mor. Tungt i 2 siffra axa......

Hammers: Det er så sykt å se hvordan hans kjøp i Vow nå plutselig fikk hans skriverier til å bli tonet ned negativt, og han fremstrår som å stå 10 meter fra tunnellåpningen, hvor dagslyset flommer inn mot fjeset til Hammers, og hunden.
Hammers er så åpenbart farget av sin aksjehandel i VOW nå, at han har lagt alt av negative skriverier bort som handler om Covid19, Oslo børs, og andre børser. Tenker at NAS trådene skal få unngjelde enda mer, siden han har en trang for innlegg av "den sorten" på Hegnar Online.

Hammers synes ikke lengre objektiv der han sitter med sine vannrette streker, og linjal. Det er ikke bare bare å drive TA med kun linjer, og utelate 90% annet av TA. Dessuten setter han nå sin lit til HAUSSE indexen, men det tror jeg blir en stygg bommert.

SS


Goldman Sachs er klar, i dag: https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/03/21/7510005/goldman-sachs-tror-coronakrisen-blir-verre-enn-finanskrisen

Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 10:12 2518

Hammers har støttet seg på Haugens Hausse index, men i dag nevner Haugen denne i sin TA..
Og da er overskriften "Svakt kjøp i hausseindeksen"


Tar også med denne fra Søndagens aksjetips:

Men selv om det var lyspunkt å spore er det ikke sikkert at bunnen er passert. Faller hovedindeksen forbi den tekniske støtten på 620-nivået igjen, og slutter under, kan det signalisere at det fortsetter videre nedover. Da kan vi ikke utelukke at 525-nivået, som var toppen før finanskrisen i 2008, også kan bli testet.


Hilsen SS.....som fremdeles tror at man må ha flere tekniske hjelpemiddler for å lese børsene enn vannrette linjer, og en linjal.

Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Fevang
22.03.2020 kl 10:16 2508

Du setter vel stop loss på aksjene dine - eller blir du med ned uansett?

Kanskje du kunne ta en teknisk analyse av hovedindeksen?
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 10:17 2504

Bare den siste måneden har hovedindeksen falt med over 30 prosent. Selv om indeksen har vist noe tegn til forbedring i slutten av denne uken er vi fortsatt bare i startgropa av koronasituasjonen. I løpet av de neste ukene vil både den økonomiske og helsemessige konsekvensen av viruset bli tydeligere, noe som med stor sannsynlighet vil drive børsen enda lenger ned. Når vi derimot får signaler om at viruset er under kontroll, både her og i resten av verden, er det ikke utenkelig at indeksen kan sprette opp raskere enn vi noen gang tidligere har sett over et års tid.


Hilsen SS.....som fremdeles sitter på tribunen, men popcorn, Pepsimax, og cash i lommene......


Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Klimbull
22.03.2020 kl 10:24 2484

Du skal sitte stille i båten mens Nordea lemper ut og shorter.
Når det er tid for oppgang må man selge.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 10:28 2489

Hammers sier jo selv han er drosje sjåfør, og jeg fant denne om nestoren:


Selveste superoptimisten, Alfred Bergs meglersjef Jan Petter Sissener, er begynt å se enden på børsoppgangen, som har vart siden mars ifjor.


Det er drosjesjåførene som får Sisseners alarmklokker til å ringe.


- Når taxi-sjåførene forteller meg hvilke aksjer jeg bør kjøpe, blir jeg overrasket. Det forteller meg at markedet nærmer seg toppen, sier han til Dagens Næringsliv.


-Ikke billig
Man kan gjerne le av "drosjesjåfør-indeksen ", men at det er et signal om at privatpersoner har labbene langt inne på børsen, hersker det liten tvil om.


Vel så viktig er det at Sissener ikke lenger synes børsen fremstår som billig - og at han faktisk sier det.


https://www.dn.no/drosjesjafor-indeksen/1-1-341623


Om Sissener har personlige motiver for å snakke markedet ned vites ikke. Det er likevel all grunn til å spisse ører når han gjør det, for det er ikke pessimisme som har preget hans holdning til aksjemarkedet tidligere. Det bør få noen og enhver til å skjelve i buksene.   Særlig drosjesjåførene.




Hilsen SS.....som tror det er bedre å ta egne valg, enn å lytte på drosjesjåfører med vage grunner til at ting skal snu her, som en hausse index som Haugen sier viser vage signaler........

Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 11:03 2444

Førstesak Finansavisen nu:

– Mislykkes politikerne skal vi ned 20-30 prosent til
Odin-forvalter Vegard Søraunet mener markedet er avhengig av at politikerne lykkes, men mener mye tyder på en lengre nedtur.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/03/22/7510038/mislykkes-politikerne-skal-vi-ned-20-30-prosent-til



Hilsen SS......som tror mannen får rett, og som håper alle bruker tight SL i disse tider
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 11:22 2433

SS - i samme artikkel står det, markedet snur når politikerne sier «whatever it takes». Det har faktisk Erna Solberg for lengst sagt, det samme Trumph som i morgen får godkjent nye 2000 milliarder i tiltak. I slutten artikkelen står det, og da skjønner vi jo du er veldig bekymret for alle dine shorter nå som alle store med langsiktig perspektiv (3-6 måneder)har startet posisjoneringen sin:
.........
Han skriver også at det er størst sannsynlighet for at vi får en u-formet innhenting etter corona.
Det innebærer at virusutbruddet når toppen i 2. eller 3. kvartal 2020, at totalt smittede ender på 300.000 og at pengepolitisk stimulans utgjør 1,5 prosent av BNP.
I det tilfellet skal S&P 500 ned ytterligere 10 prosent fra dagens nivåer.
– For den langsiktige kan dette ende i tiårets mulighet for den som ikke trenger sparepengene i dag, sier Søraunet til Finansavisen.no.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 11:28 2431

SS - alvorlig talt, drosjesjåfør artikkelen til Sissener du trekker frem er fra 2004.....

Langt under beltestedet igjen fra deg, tipper Sissener som de fleste andre plukker kvalitet nå, eks Storebrand. Uansett helt feil å trekke han og denne artikkelen frem nå, er helt missvisende da vi nå er midt i tidenes krakk!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 11:28 2440

Sector - slutt å tulle, dette skal ned og det vet du, det vet jeg, og det vet alle, men du håper det selvsagt ikke, for du og TS har jo allerede gått inn i aksjemarkedet alt for tidlig.


SS
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 11:30 2430

Sector - derfor la jeg med linken, som viser når dette er skrevet.

Poenget var jo ikke innholdet som sådan, men at man gjerne ikke hører på drosjesjåfører når familieformuen skal plasseres eller ikke, men at man må gjøre egne vurderinger.

Det er og viktig å få frem at du er tungt inne på børs nå, og skriver og vrir på alt i beste mening, fordi du ikke ønsker mer minus. La meg gjøre en ting helt klart, børsene har ikke sett bunnen på noen måte enda.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 11:35 2416

SS - helt bak mål igjen fra deg, du eier hverken skrupler eller verdighet og bruker alt kynisk, eks gamle artikler fra 2004 for å tjene din sak, makan!

Få inn i ditt kyniske hode at jeg sitter 50% i cash, tar gjerne flere billige aksjer, men går ikke over lik for å plukke flere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 11:38 2413

Hallo, INGENTING i den artikkelen er brukendes i dag, utenom dette med Drosje sjåfør indexen.
Dette var for å vise hvor denne etterhvert legendariske historien kom fra.

Alle som åpner link, ser klart og tydelig når den er fra, og hva som var budskapet.

Du er redd for at du gikk inn for tidlig, og det er årsaken til dine skriverier nå. Er du trygg, hadde du gikk f...... i mine skriverier.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 11:40 2410

Heller ikke i går ble det registrert nye Korona tilfeller i Hubei provinsen i Kina, gir håp! :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 11:43 2423

SS - etter et laaangt innlegg må du klikke på en link for å finne ut at den er fra 2004, ikke nevnt med et ord i teksten din, hvorfor? Det skjønner vi jo alle.... :-(!!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
oivindl
22.03.2020 kl 11:47 2413

"Sector - slutt å tulle, dette skal ned og det vet du, det vet jeg, og det vet alle, men du håper det selvsagt ikke, for du og TS har jo allerede gått inn i aksjemarkedet alt for tidlig."

SS, du må selvfølgelig gjerne mene hva du vil om markedet. Men din troverdighet blir jo sterkt hemmet av mangel på begrunnelser og dokumentasjon for dine mange påstander.
Du tillegger andre motiver du åpenbart ikke har forutsetning for å uttale deg om, uten å overhode reflektere over at dine egne motiver kan mistenkeliggjøres på samme måte.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
22.03.2020 kl 11:52 2402

Sissener er like lite troverdig som denne skipssjefen. Begge lyver som det renner av dem. Forskjellen er at at Sissener har klippekort i Finansavisen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 12:27 2321

Tror etterhvert at vi kan begynne å nedtone Corona og heller se på innenlandsøkonomien og den svake kronen. Tror dette kan bli et økonomisk sjokk for mange etterhvert.
Slettet bruker
22.03.2020 kl 12:43 2306

Fra NOS: i Nederland har kapasiteten grunnet virus på ic plasser økt til 1154, hvorav 351 er i bruk. Det forventes at alle plasser blir fult opp om en uke, og da er de opp i maksimal,kapasitet. ( 800 nye pasienter). Da vil flere måtte stå i kø. Det ville ikke forbause meg om de innfører lock down denne uken.
Det berører ikke havner, som går som vanlig utenom forbud mot cruiseship.( de følger en beredsskapsplan). Da er det vel kun sykdom og logistikke komplikasjoner, som i verste fall kan medføre en begrensning. Jeg er i alle fall noe mindre bekymret for at dette blir berørt med det første.

Forøvrig er vi i Norge et godt stykke unna å sprenge IC kapasisteten
Mener å ha lest at vi har en kapasitet på 1400 hvorav sikkert omtrent halvparten kan anvendes til virus. Vi er vel ikke over 40 IC plasser?
Redigert 22.03.2020 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 13:10 2278

Det er selvsagt alltid riktig: for hver gang børsen noteres på et lavere nivå er man nærmere bunnen. 😷