Kjøpe leilighet i Oslo som student

Finansprins
28.07.2018 kl 18:07 11439

Hei!

Har fulgt en del med på boligmarkedet i Oslo for leiligheter opp til ca. 3m i områdene (Frogner, Majorstuen, Hanshaugen, Grunerløkka, Torshov og Sagene). Ser etter boliger helst over 24 kvm, ville vært en stor hjelp om noen kunne gitt et par råd for hva jeg skal se på til en førstegangskjøper i Oslo. Jeg er nok ikke den eneste studenten som leter etter bolig på denne tiden, så ville det være lurere om jeg ventet til eventuelt September tiden?

Takk på forhånd :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
mrpotato
28.07.2018 kl 18:23 11397

Det kommer vel litt ann på hva finansieringsbeviset ditt sier?
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2018 kl 21:35 11269

Ingen har fasit - i hvertfall ikke jeg. Men jeg ville sett på noe sånt som denne. Her bør du kunne få 6.000 i skattefri inntekt for det ekstra soverommet.....Generelt er en av mine lett slitsomme/gjentagende teser at det er for liten forskjell mellom 2-roms og 3-roms. Flere burde gå for kompakte 3-roms med gode skattefrie leieinntekter. Litt ulemper å "dele" selvfølgelig, men alt i alt meget lurt...økonomisk.

FINN-kode: 125235982

Forøvrig er jeg ikke fryktelig sikker på at det er lurt å kjøpe som student. Man påtar seg ganske solide forpliktelser før man vet hva slags inntekt man får fremover. Jeg mener det er lurt å vente til man har "staket ut" litt mer av livet....men det er mulig det er en halvgammel gubbe som prater......
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Bankerått
30.07.2018 kl 02:36 10975

Boligmarkedet pleier å være hetest i august og januar, med noen unntak.

Når det gjelder om du bør kjøpe som student, hvis du er god til å holde på egenkapital-pengene så kan du vente noen måneder og se, hvis du likevel kommer til å sløse dem bort, så kan du prøve å kjøpe, men det er aldri lurt å bli revet med i budrundene.