Skraping av skip oljetankere 2018 v3

Surik
FRO 28.07.2018 kl 22:09 26303

Starter en oppfølger her siden det gamle forumet er nedlagt. Mooi glimrer foreløpig med sitt fravær så tar meg friheten..
Siste oppdatering fra Compass Maritime (27. juli):

30 VLCC (4)
20 Suezmax (7)
29 Aframax (13)

Tall per 27.juli 2017 i parentes.
Det har roet seg litt etter en vår med høy aktivitet, satser på at det går mer til spiker utover høsten.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Warrent
29.07.2018 kl 08:25 17655

Hvor mange nye skip?
Empire
29.07.2018 kl 14:56 17409

Foreløpige tall for april, mai og juni viser følgende ordre som er satt. Har ingen tall for juli enda, men det kan virke som vi er på juni nivå også for juli med veldig få ordre. F.eks har jeg bare 2stk Vlcc ordre for juli, men det kan være det kommer flere etterhvert som folket vender tilbake på jobb.

Vlcc (april) 13stk, (mai) 13 stk, (juni) 2 stk
Suezmax (april) 8 stk, (mai) 4 stk, (juni) 1 stk
Aframax (april) 6 stk, (mai) 16 stk, (juni) 2 stk

Da er det bare å legge på 28 stk Vlcc, 13 stk Suezmax og 24 stk Aframax fra denne tråden og man ser en grov ordrebok så langt for 2018.

https://forum.hegnar.no/archive/thread/2432664/view/0/0?page=1

Antall leveringer så langt har kanskje noen andre oversikt over? Det er vel ca. 41 stk Vlcc som skal levers i år, så hvor mange er vi i minus pr. nå, eller har å gå på for H2 2018?

Surik
Jeg lurer på om det er 1 stk Vlcc til som har gått på "dynga?
Redigert 29.07.2018 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Mooi
29.07.2018 kl 16:31 17353

Bra jobbet Surik & Empire!
Etter ekstremperiode på jobb så har jeg logget litt av i noen uker :) Jeg nyter livet på hytta, men vi nærmer oss “earnings” for Q2 snart. Det gleder jeg meg masse til.
Q3 har startet OK spør du meg og det er ikke så mange VLCC som må skrapes før vi får null flåtevekst i VLCC.
Håper Suez fortsetter med skraping i Q3..
Surik
31.07.2018 kl 10:52 17058

Bra du får feriert Mooi, lite kan måle seg med avslappende dager på hytta etter lange og harde arbeidsperioder :)
Den ordreboken er jo et kapittel for seg selv og registrerer at de lærde strides. Jeg fører nok ikke så grundige oversikter som du gjør Empire, nøyer meg med selskapenes kvartalspresentasjoner og andre kilder inkludert dine innlegg. Frontline anslo ved presentasjon av Q4-tallene nå i februar planlagte leveringer på 58 VLCC og 51 Suezmaxer i 2018. Gitt at noen skyves på til 2019 forventer de at det tas levering av 40-45 VLCCs i år. Ifølge Compass Maritimes ukerapport fra uke 6 (den eldste jeg klare å finne på PCen min) skal det leveres 49 VLCCs, 40 Suezmaxer og 73 Aframaxer fra primo februar og ut året.
En meget enkel analyse basert på ukerapporten fra uke 6 og uke 30 tilsier da at det er levert 22 VLCCs, 21 Suezmaxer og 36 Aframaxer fra uke 6 og til nå.
Med det som er skrapet hittil i år (30 VLCCs, 20 Suezmaxer, 29 + 2 Aframaxer (Tradewinds meldte nettopp om 2 AET Aframaxer) er det (så vidt) negativ flåtevekst hittil i år og, dersom det ikke skrapes mer resten av året (hvilket er lite trolig), en flåtevekst for 2018 på 10-20 VLCCs, 20 Suezmaxer og 40 Aframaxer. Eller om lag 40 «VLCC ekvivalenter» som Euronav liker å uttrykke det.
Dette dekker omtrent behovet for ny tonnasje med dagens økende oljeetterspørsel som ligger rundt 1,5 millioner fat/dag (se for eksempel side 14 i denne Euronav-presentasjonen: https://www.euronav.com/investors/company-news-reports/presentations/2018/us-investor-presentation-june-2018/
Ergo, med dagens overheng av overskuddstonnasje grunnet høyt antall leveringer av nybygg i 2016 og 2017 samt forventede leveringer fremover (Compass Maritime forventer 56 VLCCs, 19 Suezmax og 52 Aframax i 2019) må det skrapes mer for å få rater som gir pluss i boka.
Det blir spennende å følge med på ratebildet fremover og spesielt utpå senhøsten, ser også frem til Q2-presentasjonene. Forventer blodrøde tall tynget av VLCC for de som har det, noe mindre tap for de øvrige.

PS. I disse «to scrub or not to scrub» dager bestemte jeg meg for å sette noen kroner på den andre hesten også, kjøpte derfor mine første TNK-aksjer her om dagen. P/NAV må vel nærme seg 0,5 snart. Det ser også noe bedre ut for mid-sized tankers for tiden både med tanke på rater og ordrebok, blir spennende å se.
Empire
01.08.2018 kl 19:57 16868

Godt jobbet Surik og håper du har bedrevet mye "dank og latt solen leke seg på kroppen" i ferien Mooi.

TNK legger vel frem tall imorgen? Spenstig å kjøpe før rapport, men jeg forstår det på sett og vis. TNK er vel noen % unna 52 ukers lav og det kan fort være fristende å kjøpe, når man tror bunnen er nær? Konsensus estimatet for inntjening er vel -0,10 for TNK, så gjenstår det å se hvordan det hele blir. For Q1 2018 hadde de snitt rater på 12 500 for Suezmax, 15 100 for Aframax og 12 000 for LR2. Da gikk de ca. 22M Usd i minus og det blir rødere denne gangen. Tipper f.eks at Suezmax er under 11 000 Q2 2018. Aksjonærene gav vel også styret rett til å trykke 200M nye A-aksjer hvis nødvendig i Juli? Om det blir kjøp av flere baljer eller cash-burn gjenstår vel å se, også for TNK`s del.

Det meste av spenningen ligger kanskje i guidingen av rater for Q3? De tror jeg er elendige for alle selskapene, selv for 2018 å være.

En Vlcc til ca. 90M Usd trenger rater på ca. 33 000 for å dekke alt av kostnader(ca. 60% belåning). Jeg tror at antall ordre i Juni og Juli (selv om det er sommer) forteller oss at dette regnestykket ikke går opp, selv for rederne. Rater, samt effektivisering hos verftene, tror jeg vil medføre at skipsprisene ikke vil komme opp på nivåer vi har sett før. Dermed så blir det kanskje også feil å snakke om snittpriser for f.eks Vlcc de siste 5- og 10 år, noe mange gjør når de skal prise tank selskaper fremover i tid? I 2008 så var snittprisen for en Vlcc til sammenligning ca. 155M Usd(ca. 180M Usd inflasjonsjustert). Stor oppside sier noen, men jeg tror altså at ca. 90M Usd for en Vlcc er makspris en lengre stund frem i tid og dermed så kan også bunnen falle helt ut, når man tenker på all den spekulative kontraheringen som foregikk i 2016, 2017 og i starten av 2018. Kanskje det er dette Fro(med flere) nå spekulerer i? La spekulantene brenne inne med båter en stund, mens de venter på at panikken skal bre seg og prisene på leveringsklare baljer skal falle? Historisk sett, så har vel assets-plays innen tank vært dårlig butikk, men for de som sier at IMO reglene endrer alt, så har de et poeng og charter premium er nå på ca. 1500-2000 Usd/day for Eco/Imo baljene.

Spennende tider og mange faktorer som drar i forskjellige retninger nå.


Angående skraping, så holder jeg en knapp på at skrapingen tar seg opp igjen når årets monsun har gitt seg og landet igjen blir tørt.
Redigert 01.08.2018 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Surik
02.08.2018 kl 11:43 16698

Må gamble litt, har vært en kjedelig sommer. TNK kom nettopp med tall.
12750 for Suezmaxene og 12100 for aframax. Totalt 27 mill USD i minus, litt dårligere enn q1. Guider for Q3 14200 og 14000.
Kunne vel vært verre.

Mesteren på asset plays er muligens JF, jeg har gått og ventet litt på en større Frontline handel. Når det har uteblitt regner jeg med at han mener det blir billigere i morgen. At skips verdiene skal ta særlig av er jeg også skeptisk til, det kan fort ende opp med noen stressede tank investorer etterhvert ja.
Empire
02.08.2018 kl 12:35 17166

Er jo veldig bra og jeg bommet bra på snittratene. Cashflow er dog dårligere enn i Q1 og minusen kommer inn som forventet.

Bra guiding og det har kanskje en sammenheng med den time charteren de nevner i rapporten.

Håper du har truffet bunnen surik og at Vps blir stor og fin :)
aktivfinans
02.08.2018 kl 19:07 17018

Så billig att det ble flere aksjer på konto idag!
Surik
05.08.2018 kl 20:56 16757

Lite skraping nå på sommeren, ifølge siste ukesrapport fra Compass Maritime står det på stedet hvil for de større tankskipene. Kun en 98-bygd produkttanker (MT Kartika Segara) har gått til skrap siden sist. Status er fortsatt (3. august):
30 VLCC
20 Suezmax
29 Aframax

Ser ut til at de 2 Aframaxene jeg nevnte over ikke er registrert hos Compass Maritime foreløpig, Allied Shipbroking rapporterer dog 30 VLCC, 18 Suezmax og 32 Aframax per 27.juli så mulig de er med der.
Empire
07.08.2018 kl 23:30 16456

DHT er da ute med sin rapport og den kunne kanskje vært verre? 0.02 i utbytte er nok en mer symbolsk sum, men det er nok også ment som ett "takk for sist" Frontline ;)

Spot ratene de oppnådde for Q2, vil gi gjenklang i Fro sin rapport.

http://www.dhtankers.com/index.php?id=441&pressrelease=2209772.html
Surik
09.08.2018 kl 18:56 16297

Euronav i dag.

https://www.euronav.com/investors/company-news-reports/presentations/2018/presentation-second-quarter-and-half-year-results-2018/

16751 (VLCC) og 12883 (Suezmax) i spot.
Guider nokså uendret for Q3, henholdsvis 17000 og 12725.
Paddy som vanlig positiv men liker ikke nybyggene som ruller ut nå i H2 og vil selvsagt ha mer skraping.
Summa summarum litt mer positiv enn sist pga solid skraping hittil i år.
Arivle
10.08.2018 kl 16:03 16107

43-44 neste uke... bedring i langsiktig flåte rater.....kjøp nå!!!!
Surik
10.08.2018 kl 22:14 16002

Status per 10.august:
31 VLCC
20 Suezmax
30 Aframax.

Ref. Tradewinds linken over, det var den 18 år gamle VLCCen "Ruby IV" fra Altomare som ble solgt til spiker denne uka.
Empire
11.08.2018 kl 11:12 15860

Litt avhengig av hvem man tror på, så er A-laget (unge skip med eco/scrubber) den store vinneren på ratefronten. Forskjellen mellom A og B laget er mellom 2000-7000 usd/day. Det kommer frem i både DHT og Euronav sine presentasjoner, selv om tallene spriker godt de to rapportene i mellom.

Utifra det, så blir det spennende å se NAT sin rapport, der skipene var eldre i Q2, enn for de to foregående selskapene, selv om de kvittet seg med noe gammelt stål i sommer. Bunnen for Suezmax tror jeg dermed vi f.eks kan finne i NAT sitt Q2 regnskap.

Dette er hovedgrunnen til at f.eks Fro har kvittet seg med 3 av charteravtalene med SFL.

Fro var under 5 i Us på fredag og jeg har forhåpninger om kjøp av tankaksjer kanskje allerede neste uke :)
Surik
12.08.2018 kl 09:14 15700

Ja, Frontline sitter nå igjen med 5 x SFL VLCCer. Disse og de 3 som nå er ute seilte inn $12300 i Q1 og dro ned snitt inntjeningen ($14900) for VLCC flåten.
August er muligens den beste måneden for å kjøpe tank aksjer det, ihvertfall slik det ser ut nå med dårlige tider bak oss og forhåpentligvis bedre i vente. Jeg tror denne høsten og vinteren blir vendepunktet.
Q2 tallene kommer 31.august, du klinker til og satser på at den har bunnet ut nå?
Empire
12.08.2018 kl 11:41 15589

Jeg er usikker Surik. Veldig usikker. Men det er kanskje noe av den samme tanken(e) som du hadde når du kjøpte TNK?

Blodrøde rapporter som forvente så langt, men med en bedre guiding av rater Q3 enn det ihvertfall jeg forventet. God skraping H1 og et relativt godt løft i rater på en del ruter den siste tiden. Bunker kostnadene har ikke eskalert videre og forholdsvis stabile skipspriser sommeren igjennom.

Jeg venter fortsatt blodrøde tall fra Fro og jeg har ikke sett noe til den "kjempe emisjonen" som igjen skulle gjøre Fro til fyrtårnet i tankmarkedet. Bare masse smått som gjør at de unngår å drive for kreditors regning. Det er jo i utgangspunktet bra, men det gjør meg også usikker på timingen av kjøp. Hvorfor kjøpe på børs i dag, hvis det kommer en emisjon av en viss størrelse med rabatt, i morgen?

Planen må kanskje være å ligge inne med ordre under 5/40 og fordele kjøpene utover en lengre periode opp mot jul?

Om man treffer bunnen nå, så er det ikke slik at cashflowen vil eksplodere for rederne i månedene som kommer. Jeg tror at snittet for vinter månedene vil ligge under 2017/2018 snittet og da kan man jo spørre seg hva jeg egentlig skal med tankaksjer?

Hilsen en tvilende optimist som lurer på om gleden over å ha tank aksjer er større en evnen til å kunne tjene penger på det :)
Surik
13.08.2018 kl 14:16 15335

Jaså, en av de siste optimister er i ferd med å bli pessimist?
Vel vel, sterkere kjøpssignal skal man lete lenge etter :)

Fra spøk til alvor, etter 2,5 år med nedgang for tankaksjene tror jeg det er lysere tider i vente. Det vil si, for Frontline tror jeg bunnen ble satt i våres da kursen nesten dippet under 30 kroner. Men det gjenstår selvsagt å se hvordan markedet tolker Q3 tallene og guidingen.
Det er nok noe av den samme tanken som da jeg kjøpte TNK ja. Jeg synes også det er greit å sitte med litt kontanter i bakhånd og fordele kjøpene over tid. Langsiktige kjøp på kortsiktig svakhet.
Nei, cashflowen vil nok ikke eksplodere de neste måneder men så er det dette med psykologien i aksjemarkedet da. Når euforien tar overhånd er det virkelig gøy å være på børs. De øyeblikkene kan fort komme i tank denne høsten og vinteren.
Empire
13.08.2018 kl 17:48 15241

Jeg har vel vært negativ til tank i en lengre periode, men nå begynner jeg kanskje å se lyset i tunnelen. Men jeg er kanskje en tvilende optimist enn så lenge. Det er vel du som har vært den store optimisten i lengre tid Surik. Måtte din optimisme til slutt seire :)

Fro har da brutt 5 i Us og hvis euforien ikke kommer i løpet av kvelden, så kan vi sannsynligvis få Fro under 40 i Oslo i morgen. Det er vel nå vi må begynne å følge godt med og kjøpe nedover til 32 ;)
Empire
14.08.2018 kl 19:25 15036

Da er Nat ute med rapport og den er ikke pen, selv om NAT i kjent Hansson stil prøver å pynte den med f.eks "A better reflection of the performance for the quarter, the Adjusted Net Operating Earnings" og at de har minst gjeld i bransjen. Det hjelper lite med lite gjeld, når du ikke har noen inntekter å betale den med.

De harde tallene er snitt på 10500 for Suezmaxene. Dette er vel også godt under hva Peers har meldt så langt for Q2 og her ser vi forskjellen på A- og B-laget i forhold til rater. De har en bra negativ cashflow og de skal betale utbytte på 0,02 dollar til ca.140 mill aksjer.

Lyspunktet er disse tre nye skipene som skal på faste kontrakter, men om 3 skip klarer å løfte snittet til de 27 resterende båtene i Q3, gjenstår å se. Matten hjelper dessverre ingen der og NAT har, i motsetning til mange andre selskaper, ingen guiding for Q3 i sin rapport.

Det som går igjen i de fleste rapportene hittil, utenom dårlige rater, er voyages expenses, dvs bunker kostnader. Den som er bull tank, bør håpe på fallende oljepriser fremover, da vi allerede ser effekten av høye oljepriser på etterspørselsveksten, samt bunker kostnader for baljene.

https://www.nat.bm/nordic-american-tankers-nyse-nat-the-2nd-quarter-2018-report-a-busy-quarter/
Surik
15.08.2018 kl 21:59 14812

Oljen faller men det gjør jaggu tank aksjene også. Inkludert Frontline som har falt ganske mye de siste ukene. Det ser ut til at du får rett og kan få rimelige aksjer fremover.
Surik
17.08.2018 kl 22:35 14573

Status per 17.august (Compass Maritime):
31 VLCC
20 Suezmax
30 Aframax

Ingen skraping denne uka med andre ord.
Forøvrig en viss innhenting nå i ettermiddag/kveld etter noen labre dager i tank etter sektor oppgradering fra Fearnley.
God helg.
http://www.tradewindsnews.com/tankers/1558374/frontline-leads-the-way-as-fearnley-sparks-tanker-share-rally
Empire
18.08.2018 kl 10:05 14355

Fearnley sier du?

Foruten om rederne, så har også de vært Bull hele veien ned. Jeg husker de oppgraderte våren 2017. Høsten 2017 gjentok de den katastrofale analysen sin. Etter det har det vært litt mer stille, men de har gjentatt sine prognoser og bommet grovt også i 2018. Fearnley, et selskap som ifølge dem selv og andre i industrien, skal kunne ha en viss innsikt, mistet siste rest av troverdighet i min bok høsten 2017.

At oppturen kom i går, tilskriver jeg blå børser i Us, et generelt positivt setiment. De fleste tank aksjer har vært oversolgt en stund og det lå selvfølgelig en "bounce back" i luften. Fearnley hadde bare flaks med timingen. Om analysen holder vil vise seg om 6-9 mnd. Tenk å ta seg betalt for så dårlige analyser som Fearnley har hatt om tank markedet de siste årene. Jeg hadde skammet meg og sluttet å uttale meg om ting jeg tydeligvis ikke har forstått. At imo reglene vil spille en rolle fremover, har vi strengt tatt visst og diskutert her inne på Ho i mange år. Velkommen etter Fearnley og vi vil ha betalt fra dere for å plagiere oss.

For ordens skyld så har jeg ikke lest oppgraderingen og kommer heller ikke til å gjøre det. Det står sannsynligvis ingen faktiske trender/tendenser der som vi ikke allerede viste om og konklusjonene til Fearnley kan de ha for seg selv.
Surik
20.08.2018 kl 20:33 13825

Du får sende de en faktura :)
Husker det ble debattert rundt neste supersyklus på det gamle forumet, det må jo være et par år siden?
Jeg har aldri lest en Fearnley analyse og skal ikke uttale meg om de treffer eller ikke med sine spådommer. Holder meg til DNM, synes de produserer interessante analyser men det er jo ikke akkurat innertier alltid der i gården heller.
Legger ved en link til oppsummering av Fearnleys oppgradering akkompagnert av bilder og musikk, du får sette på hodetelefonene og kose deg Empire:
https://www.youtube.com/watch?v=kuHKdI514Sg


Surik
24.08.2018 kl 08:10 13542

Euronav selger Suezmax for skraping:
https://splash247.com/euronav-offloads-elderly-suezmax/
Surik
28.08.2018 kl 22:03 13280

Noe forsinket men siste oppdatering fra Compass Maritime (per 24.august):
31 VLCC
20 Suezmax
32 Aframax

Det ryktes om at opptil 40 VLCCs er solgt til spiker hittil i år. Blant annet sier Frontline i Q2-rapporten at 25 allerede er skrapet og ytterligere 14 er solgt for skraping. Nå får vi se utover om det senere løftet i rater frister rederne til å utsette skraping av eldre skip.
Ellers gjentar JF sin skepsis til investeringer i scrubbere i siste TW. Styreleder i Frontline og Golden Ocean ser altså ikke ut til å være like entusiastisk som ledelsen i de respektive selskaper til kostbare eksosrenseanlegg. Kan også nevne at Euronav, som i likhet med JF ikke er 100% overbeviste om at scrubbere er løsningen, i disse dager tester ut marint drivstoff med lavt svovelinnhold på en av sine tankskip.
Legger ved link til en Euronav-presentasjon om deres syn på IMO 2020. Siste ord er nok ikke sagt i denne diskusjonen.

https://www.euronav.com/media/65478/euronav-talks-paddy-rodgers-imo.pdf
Surik
07.09.2018 kl 23:47 12881

Siste oppdatering fra Compass Maritime (7.september):
32 VLCC
20 Suezmax
34 Aframax

I tillegg til Bahris "MT Ramlah" er det også mulig at en VLCC til fra ISW selges for skraping:
http://www.tradewindsnews.com/tankers/1569402/international-seaways-to-shed-veteran-tanker

Ellers har ikke rateutviklingen vært mye å skryte av, spesielt for VLCC. Noe bedre for Suezmax og Aframax blant annet pga uvær i Mexicogolfen og Karibien samt lightering. Saudi har økt eksporten til USA til ca 1 mill. fat/dag, en dobling fra oktober i fjor: Eksport av US crude har holdt seg noenlunde, kanskje falt litt og ligger på rundt 2 mill. fat/dag.
Ikke mye å juble for den siste uka for de fleste tankinvestorer.
Surik
14.09.2018 kl 22:09 12381

Siste oppdatering fra Compass Maritime (14.september):
33 VLCC
20 Suezmax
35 Aframax

Det ser altså ut til å være litt aktivitet på skrapefronten igjen etter en rolig sommer, det er i snitt nesten skrapet en VLCC i uka hittil i 2018.
I tillegg ryktes det ifølge TW at VLCCen New Discovery (tidligere Takasuzu) bygd i 2000 går til spiker.
http://www.tradewindsnews.com/tankers/1581684/adam-polemis-seeks-scrap-sale-of-fourth-vlcc-this-year

Ellers har det ikke vært veldig spennende ratemessig, vi venter på skikkelig høst og (forhåpentligvis) flere laster med påfølgende bedre inntjening.
http://www.tankeroperator.com/news/markets---waiting-for-the-autumn/10070.aspx.
Empire
23.09.2018 kl 12:13 12068

Fearnley rapportere at 2 skip er solgt som spiker denne uken. Vet ikke om dette er inkludert eller ikke i Compas sine tall. Det virker også som om ordrebestillingene for større tankskip mer eller mindre har død ut og det er jo ekstra hyggelig for de som prøver å spå horisonten.

Det meldes nå fra flere steder at "katt og mus"-leken for alvor har begynt for Iranske tankere, da det er ikke er lenge igjen før de amerikanske sanksjonene trer i kraft. Det er heller ikke først gang i historien at "katt og mus"-leken forekommer og spørsmålet er vel hvem som handler denne "usynlige oljen" i tiden fremover? Kina og Nord-korea nevnes selvfølgelig, men en annen litt mer fiffig treenighet blir også nevnt. Iran, Syria og Russland har tydeligvis blitt "bestevenner" og at Iransk olje kan komme til å bevege seg igjennom Syria og bli "Syrisk olje" på verdensmarkedet er kanskje plausibelt? Storpolitisk så er det en flott match, men om det er fysisk mulig uten å bli tatt med "buksene på beina" er kanskje en annen sak. Historisk så har vel ikke amerikanske sanksjoner avskrekket Russland nevneverdig og det å bli tatt i å jukse har heller ikke vært så veldig pinlig for Putin og hans menn.

Surik
23.09.2018 kl 21:52 11900

Compass Maritime har intet å melde denne uka men jeg har også fått med meg 1 VLCC (Ataka, 1998) og 1 Aframax (Lion M, 1997), begge fra NGM Energy.
https://shipandbunker.com/news/features/risk-management/958288-weekly-vessel-scrapping-report-2018-week-38
Kommer vel med i neste ukesrapport fra Compass Maritime, de kan være litt trege noen ganger.
Forøvrig ser jeg at SFL har falt under $14 og gir >10% dividende yield igjen. Sitter du fortsatt i SFL Empire, og vurderer du å øke beholdningen her? Nå er dollar fortsatt sterk i forhold til norske kroner, rentene er på vei opp og det mumles om korreksjon på børsen (igjen) men det er kanskje et interessant nivå for kjøp?
Empire
24.09.2018 kl 07:17 11740

Tja, surik.

SFL er et fint stabilt selskap, men de har også dreid selskapet i container retningen. De selger nå eldre Vlcc og profitt split med golden vil bli mager også i Q3. Hva denne dreiningen vil si for SFL, er noe usikkert for undertegnede, men Q3 tall vil gi en retning. Hvis man ser etter ett stabilt utbytte selskap innen flere segmenter av shipping/offshore, så er SFL en veldig god kandidat i mine øyne. De har i dag to segmenter som går bra (Bulk og container) og er en slags opsjon på en vending innen rigg og tank.

Det er vel alltid noen som mumler om en korreksjon, men fakta er vel at nesten hele 2018 har vært noe ruglete, selv om det er all time high på en del børser igjen? Ta en titt på innleggene til Omans, jeg har hatt noe av det samme syn som han en stund.

Redigert 24.09.2018 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Surik
29.09.2018 kl 11:40 11447

Siste oppdatering fra Compass Maritime (28.september):
34 VLCC
20 Suezmax
35 Aframax

1 VLCC i tillegg siden forrige fredag på skrapelisten for 2018 med andre ord.

Det er noe bedre rater på enkelte strekninger og forhåpentligvis får vi en positiv rateutvikling utover høsten og vinteren.
Scorpio har (med tungt hjerte ifølge TW) bestemt seg for å installere såkalte hybrid scrubbere på >100 tank- og tørrlastskip, de fleste skal være på plass innen 1.januar 2020.
https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/shipping/092718-scorpio-group-to-install-100-hybrid-ready-scrubbers-for-imo-2020
Selskapet slutter seg med dette til det økende antallet aktører som velger denne løsningen for å overholde de kommende IMO 2020 kravene.

Det blir interessant å se om 15 måneder hvorvidt scrubber installasjonene vil svare seg økonomisk. Meningene er jo som kjent delte og mens for eksempel Frontline, DHT, ISW, Scorpio etc. går for scrubbere er (i hvert fall foreløpig) Euronav og Teekay avventende.
Ganske sikkert er det at tilbudet av HSFO vil falle og LSFO vil øke, det skjer endel på raffinerisiden:
https://economictimes.indiatimes.com/news/international/business/how-the-worlds-oil-refiners-plan-to-grapple-with-their-fuel-oil-output-after-2020/articleshow/65994226.cms
https://www.shell.com/business-customers/global-solutions/industry-focus/key-steps-for-refiners.html

Tror ikke man skal ikke ta for gitt at utgiftene til scrubbere vil tjenes inn på så kort tid som noen hevder, mye kan skje det neste halvannet året.

Slettet bruker
29.09.2018 kl 12:28 11398

Interessant, men HSFO er i essensen avfall fra destilleringsprosessen. Det er kanskje noe vanskelig å si hvordan tildbud/etterspørsel møter hverandre, men etterspørselen etter HSFO vil falle drastisk.

Shell har disse punktene som de viktigste:

IMO 2020 will cause a price gap to open up between LSFO and HSFO that only the best-prepared and equipped refiners will benefit from, and this gap will close partially over time.

To reap the benefits of this price gap, a refiner would need to have already invested in a medium- to highcapex solution that suits their particular circumstances.

Those that have not could focus on what they can achieve ahead of 2020. From installing deep-flash technology and revamping with latest-generationcatalysts and reactor internals through to including low-cost opportunity crudes in the refinery diet, there are many steps for strengthening competitiveness ahead of 2020.
Empire
01.10.2018 kl 12:51 11090

Mandag morgen, DnB oppgradere og jeg selger nå alt over 50. Det går alltid et tog og jeg tipper det blir gode muligheter igjen under når røyken etter DnB har lagt seg.

Fuglane vet

Slettet bruker
01.10.2018 kl 13:06 11068

Litt gammel artikkel - og det meste er kjent, men dog.

https://fairplay.ihs.com/markets/article/4305626/vlcc-demolitions-reach-15-year-high
Empire
01.10.2018 kl 21:46 10849

Det som kanskje er mindre kjent er antallet av disse som var i "aktiv tjeneste" og ikke bare en lagringsplass med litt ymse tidshorisont. Gibson sier minst et dusin og hvis man ser på årssnitt baljer som ble brukt til lagring(27) mot august 2018 som hadde en(1), så er de ihvertfall inne på noe vesentlig i forhold til de totale tallene, som vi ofte henviser til.

Etter sommeren så har antall ordre stoppet opp, men det har også skrapingen. Det skal levers ca. to dusin med båter til i 2018 og antallet for 2019 er på ca. 60 skip.

Hvis verden bruker 1% mer olje om ett års tid, hvor mange baljer er det og hvor mye må eventuelt skrapes for å hjelpe rederne med å tjene penger igjen?

I denne ligningen glemmes ofte at verden endres. Man tar utgangspunkt i i hvordan verden var før. Som f.eks at et land eksporterer råolje og importere ferdig raffinerte produkter. Hva skjer så med antall baljer i bruk, hvis dette landet begynner raffinere sitt eget konsum?
Mooi
02.10.2018 kl 13:28 10663

"Empire"
Det er mange muligheter for å bruke tall for å estimere fremtidig frakt behov.
Som jeg har beskrevet tidligere er det mange faktorer som vil spille inn i den endelige "analysen", men for å gjøre det enkelt her så tar jeg for meg Q4-18.

De siste 4 årene så har vi hatt en gjennomsnitt prosentvis økning i oljeforbruk på 1,6% for Q4 Y-O-Y.
Hvis vi antar samme prosentvis vekst så vil det i absolutte tall for Q4-18 bli:
100,32 mb/d - total
1,62 mb/d - økning fra Q4-17.

1,6 mb/d tilsvarer 49 VLCC ekvivalenter.
Spørsmålet blir da: Hvor mange færre skip skulle det vært for et "normalt" fraktmarked i Q4-17 og hvordan passer det inn med skraping / ny leveranser i 2018.
I tillegg kommer bygging / redusering av lager osv. osv.

Nå har jeg brukt sommeren / høsten til å fortsette oppkjøp av DHT(<= 4,5$) & TNK (<= 1$). Jeg er rimelig sikker på at vi kommer til å se en skikkelig god forbedring av tankmarkedet fremover. Forhåpentligvis kanskje gjennom hele 2021.
Det er klart at det er mange risiko som kan påvirke dette, men generelt ser det faktisk mye bedre ut enn hva jeg hadde trodd.

Kommer samme hva til å bli en spennende høst / vinter. Lykke til alle sammen.

/Mooi