Skraping av skip oljetankere 2018 v3

Surik
FRO 28.07.2018 kl 22:09 26310

Starter en oppfølger her siden det gamle forumet er nedlagt. Mooi glimrer foreløpig med sitt fravær så tar meg friheten..
Siste oppdatering fra Compass Maritime (27. juli):

30 VLCC (4)
20 Suezmax (7)
29 Aframax (13)

Tall per 27.juli 2017 i parentes.
Det har roet seg litt etter en vår med høy aktivitet, satser på at det går mer til spiker utover høsten.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Mooi
05.10.2018 kl 15:38 9999

Allied: September 28th 2018
DWT:
19,904,988 - 2018
11,305,011 - 2017
3,343,043 - 2016
3,235,396. - 2015
9,609,705 - 2014

Nå er det "7,588,167" DWT som gjenstår så er det skrapet mer i 2018 enn 2014,2015,2016 & 2017 totalt :)
/Mooi
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Empire
07.10.2018 kl 10:29 9773

Mooi

For min del og mange andre her inne, så kan du gjerne gjøre en vanskelig og ikke en enkel analyse. For min egen del så er jeg ofte mer interessert i begrunnelsene/tallene og ikke svaret. Svaret males ofte av ens egen tro. Og jeg tror de fleste her inne vet om sykliske svingninger gjennom året. Spørsmålet er ikke om ratene skal opp. De er allerede på vei opp. Kina er (igjen) på kjøperen, Iran sanksjonene nærmer seg, osv. Men hva skjer så videre? At november og desember vil se et oppsving når asiatiske og europeiske raffinerier er ferdig med vedlikehold som var/er i september/oktober, vet vel også de fleste. Vinteren kommer med andre ord i år også.

I 2017 var det også et syklisk oppsving i Q4. Mange trodde da at ubalansen i tank markedet var over og mange støttet seg på konsum vekst pga lave oljepriser, men det er vel ikke sånn at all vekst i oljekonsum seiles i baljer på verdenshavene? 2018 burde da blitt et episk år for tankselskapene, hvis man kun ser på den reelle etterspørselsveksten for olje.

Det som er viktig for tank selskapene er ikke nødvendigvis olje etterspørselen på verdensbasis, men hvem som kjøper olje av hvem. Med andre ord er det tonmile som bestemmer og 2018 ble denne blant annet understøttet av Us -Kina relasjonen. Vil f.eks Russland - Kina relasjonen understøtte tonmile på lik linje fremover?

Du skriver bra mooi og jeg er enig i mye, men jeg er ikke overbevist om at tank rederne vil tjene gode penger etter at vinteren (igjen) er over. Hvis man sier at olje etterspørselen økte pga lave priser, hva skal så skje videre, hvis pris for bøttene holder seg der vi er nå? Hvordan vil dette innvirke samtidig som rederne slutter å skrape pga økt inntjening noen måneder fremover? Vil vi da se et nytt svalestup i februar/mars for tank selskapene eller har rederne nå lært gjennom å blø i store deler av 2018?

Spørsmålene er mange og jeg tror svarene ligger i nyansene og ikke i det generelle.

Som alltid, fuglane vet :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
07.10.2018 kl 20:54 9574

Siste oppdatering fra Compass Maritime (5.oktober):
34 VLCC
22 Suezmax
39 Aframax

2 Suezmaxer og 4 Aframaxer siden forrige fredag på skrapelisten for 2018. Det svarer vel til ca 600 000 dødvekttonn i "bidrag" fra de største tankskipene.
Ratene fortsetter den gode trenden og er på vei mot WS90 østgående ruter (http://crweber.com/).
Aksjekursene følger etter, for eksempel har både FRO og TNK lagt på seg ca 10% den siste uken.
Iran-sanksjonene spiller nok en rolle ja (https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/oil/100518-factbox-one-month-countdown-to-us-sanctions-on-irans-oil-buyers), det blir interessant å se om markedet klapper sammen igjen over nyttår.

Aldri dumt å sikre gevinst Empire men jeg synes 50 kroner var billig. Tror Frontline skal høyere enn det i løpet av høsten.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Empire
08.10.2018 kl 07:13 9405

Hehe. Ja, det var kanskje billig Surik. Men for en som aldri treffer perfekt på bunner og topper, så må man ta det man får. Jeg er nok plutselig tilbake og får i mellom tiden bare håpe at neste oppgang blir mindre enn denne.

Hvis det nå(endelig og de facto) snur i tank, så skal det vel også komme en skikkelig emisjon i Fro?

Jeg tror jeg har tid, men jeg har tatt feil før :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2018 kl 12:40 9205

Ser at 17 år gamle Front Ariake (298530 dwt) ble solgt sist uke til en ukjent kjøper. Håper den ender opp som spiker.


2018-10-02T00:00:00
Bermuda-based vessels and offshore related assets operator Ship Finance International Limited announced that it has agreed to sell the 2001-built Very Large Crude Carrier (VLCC) Front Ariake to a third party.
Delivery to the new owner is expected later this month, and the net sales price will be approximately $20.7 million, including approximately $3.4 million in the form of an interest-bearing loan note from Frontline Limited.
The book value of the vessel is approximately $27.6 million, thus an impairment is expected to be recorded in the third quarter. Divesting of older vessels is part of Ship Finance's strategy to continuously renew and diversify the fleet.
Following this transaction, the company has four VLCCs remaining on charter to a subsidiary of Frontline Limited.

https://www.investsize.com/en/bermuda’s-ship-finance-to-sell--vlcc-to-third-party-for--$207-mln
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
09.10.2018 kl 21:57 9016

Skal visst konverteres til FPSO så den går ikke til spiker ennå men forsvinner ut av den seilende flåten.
2 andre VLCCer er derimot solgt til skraping nettopp, regner med de dukker opp på ukes oversikten til Compass Maritime i nær fremtid.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/1601609/big-greeks-sell-large-tankers-for-scrap

Edit: Dårlig norsk første versjon og måtte redigere. Klønete å skrive HO innlegg med mobil.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
09.10.2018 kl 22:09 8989

Fornøyd med utviklingen i TNK Mooi? Den går jo som en kule for tiden, har du et snitt på under en dollar per aksje? I så fall har du jo nesten truffet bunnen her.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Idar1
09.10.2018 kl 22:38 9372

Jeg solgte idag, det var kanskje ikke så lurt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Mooi
14.10.2018 kl 16:52 9092

Jeg har et langt høyere snitt en 1$ dessverre. Har kjøpt i mange år og forstod ikke alvoret i 2016 selv om jeg kom ut med en pen gevinst i Frontline 2012.
TNK er den aksjen som kommer til å gå mest når ratene kommer opp på et fornuftig nivå.

/Mooi
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
14.10.2018 kl 22:14 8954

Siste oppdatering fra Compass Maritime (12.oktober):

35 VLCC
22 Suezmax
41 Aframax

1 VLCC og 2 Aframax siden forrige uke. Ihht. TW skulle det vært ytterligere 1 VLCC, den kommer vel med neste gang.
Aksjekursene for tankrederiene korrigerte ned under nedturen i midten av forrige uke og selv om det pekte oppover på torsdag-fredag ble ikke det tapte hentet helt inn.
Vi får se hva neste uke gir av inntjening.
For VLCC har det vært mange slutninger og dagrater på opptil $40 000.
Det er også bedre tider for Suezmaxer og Aframaxer, vedrørende rateutviklingen for førstnevnte sendte NAT torsdag ut pressemelding med tittelen "Tanker market up strongly" og rapporterer TCE på $20 600 fra Vest-Afrika 10.oktober.
https://globenewswire.com/news-release/2018/10/11/1620042/0/en/Nordic-American-Tankers-Ltd-NYSE-NAT-tanker-market-up-strongly.html

Penger i kassa det.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
14.10.2018 kl 22:20 9051

Ja, jeg tok noen lodd i TNK etter å ha lest den DNM-analysen med kursmål 2 dollar. Vi får nå se på det, de har vært optimistiske før uten at det har slått helt til.
Har uansett tenkt å sitte med de aksjene en stund, tank har nådd bunnen mener nå jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
14.10.2018 kl 22:21 9046

Korreksjon: Bunnen passerte vi selvsagt for en stund siden, vi er på vei oppover nå.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Mooi
15.10.2018 kl 14:12 8928

DNB anbefalte salt i Q1-2016 noe jeg ikke fulgte. Hadde jeg gjort det så hadde ting sett vesentlig bedre ut.
Nå er det bare å håpe at det ikke blir for mange nybygg bestillinger fremover.

/Mooi
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Mooi
17.10.2018 kl 14:34 8795

Allied 12 Oct - 0218
VLCC - 35
Suezmax - 22
Aframax - 43
2018: 20 541 564 (YTD)
2017: 11 305 011
2016: 3 343 043
2015: 3 235 396

/Mooi
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
21.10.2018 kl 20:24 8632

Siste oppdatering fra Compass Maritime (19.oktober):

35 VLCC
22 Suezmax
42 Aframax

Med andre ord 1 Aframax mindre enn Allied (jfr. Mooi´s innlegg over). Ser ut til at de ikke har fått med seg Eagle Beaumont (1996, Global Shipholding), kommer vel med neste uke.

Det er bra trykk i markedet nå og ratene fortsetter sannsynligvis oppover i tiden fremover.
http://www.tankeroperator.com/news/markets---owners-v-charterers-battle-as-rates-rise/10171.aspx
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
26.10.2018 kl 21:09 8447

Siste oppdatering fra Compass Maritime (26.oktober):

36 VLCC
22 Suezmax
44 Aframax

1 VLCC og 2 Aframax siden forrige fredag.

Markedet ser bra ut. Legger ved link til fredagsrapporten fra Tanker Operator.
http://www.tankeroperator.com/news/markets---megwest-africa-vlcc-rates-fall---americas-firm/10190.aspx
Tank har gått mot strømmen i et surt børsmiljø og gitt bra avkastning siste uka. Satser på at det fortsetter neste uke.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
04.11.2018 kl 21:29 8143

Siste oppdatering fra Compass Maritime (2.november):

36 VLCC
23 Suezmax
45 Aframax

1 Suezmax og 1 Aframax siden forrige fredag. Mulig vi kan telle 37 VLCCer, "DS Velvet" (1999) ble nylig meldt solgt til skraping. TW melder om 36 så langt i år inkludert denne.
Det meldes om noe redusert etterspørsel på tankskip til skraping spesielt i Pakistan.
http://www.tankeroperator.com/news/markets---recycling--pakistan-shies-away-from-wet-units-once-more/10211.aspx
Ellers er markedet bra for de største tankskipene.
http://www.tankeroperator.com/news/markets---owners-in-the-driving-seat/10212.aspx
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Mooi
06.11.2018 kl 12:57 7930

Legger med oppdatering fra Pareto Shipping daily.
Kan forresten anbefale Pareto og deres analyseavdeling når det kommer til Shipping.

More scrapping of smaller crude tankers
 Over the weekend the ’98-built suezmax tanker Saffron (owned by Seven Islands Shipping of India) and the ’99-built aframax Pacific Lagoon (owned by ECB Shipping) have both been reported sold for scrap.
 The Saffron got USD 468/ldt, in line with what we have seen for tanker tonnage recently (which would peg the scrap value of a VLCC of ~USD 20m)
 With this we now have recorded 17.5m dwt of crude tanker demolition this year; 38x VLCCs, 18x suezmaxes and 34x uncoated aframaxes. This is a doubling of the volumes last year, and also more than the total seen between 2014 and 2017
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
06.11.2018 kl 21:24 7796

Pareto altså, jeg trodde du bare leste DNM analyser?
Antar du er fornøyd med utviklingen i TNK om dagen, den har nå passert kursnivået rett før oktober-korreksjonen med god margin. Ifølge DNM er det solid oppside fortsatt med et kursmål på 2 dollar så det er vel bare å sitte med de aksjene.
Ratene er nå på nivåer som gir god inntjening for tankrederiene, spørsmålet nå er hvor lenge det vil holde?
Jeg har sett litt på ordreboken for de ulike tankskipene, isolert sett er jo den ikke egnet som sengelektyre hvis man vil ha en god natts søvn.
Ifølge Compass Maritime skal det leveres fremover (resten av 2018-2019-2020):
VLCC 16-58-31 = 105
Suezmax 11-21-20 = 52
Aframax 17-58-23 = 98
Jeg har gjort det litt enkelt og brukt Clarksons tall per 1.1.18 for antall seilende skip globalt (ikke tatt med årets skraping), det var da 735 VLCCs, 523 Suezmaxer og 959 Aframaxer.
Ordreboken som andel av den globale flåten er da til og med 2020 for VLCC 14%, Suezmax 10% og Aframax 10%.
Ikke ubetydelig med andre ord og man trenger ikke være skipsreder for å forstå at dette med stor sannsynlighet vil gi et overtilbud av tonnasje og ditto lave/tapsbringende rater.
Det store spørsmålet er hvor mye som vil skrapes fremover.
Ifølge Euronav per 12.oktober er antallet VLCCs som skal gjennom SS4 eller SS5 (alder > 20 år) henholdsvis 10 i 2018, 22 i 2019 og 34 i 2020. For Suezmax teller jeg ca 30 fordelt på samme tidsperiode, for Aframax ca 80.
Dersom man antar at alle disse faktisk skrapes sitter vi igjen med en ordrebok for VLCC på 5%, Suezmax 4% og Aframax 2%.
Hyggeligere tall selvsagt men det krever som sagt at den gode trenden med høy skraping i 2018 fortsetter i 2019 og 2020.
For VLCC ratene kan det etter min mening bli utfordrende i 2019 på grunn av det høye antall leveranser (16 for resten av 2018 + 58 i 2019) og relativt få skrapekandidater neste år (10). Det er mange faktorer som spiller inn her selvsagt, blant annet kan leveringsdato skyves noe på, amerikanerne jobber med å grave dype nok havner, rørledningskapasiteten fra oljefeltene til kysten økes for å få fart på oljeeksporten osv. Dette tar tid, så muligens er "mid-sized tanker companies" et bedre kjøp nå og i 2019 enn de rene VLCC operatørene?
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Empire
06.11.2018 kl 22:14 7753

Bra surik, veldig bra.

Det ble skrevet i august at vinneren så langt i 2018 var Suezmax. Som du sier, så er det kanskje en trend som kan vare en stund? Alle analyser som sier at tank markedet skal videre opp, støtter seg på skraping lik H1 2018, men er det noe man faktisk kan forvente fremover? Ratene nå tilsier vel heller at rederne skal slutte å skrape, samt ut og kjøpe flere baljer i tiden fremover? Heldigvis så er kanskje tilgangen på kapital til gunstige betingelser mindre nå enn før, men er det nok til å stoppe rederne?

Håpet er da kanskje på tilbudssiden for olje, med høyere volum og lavere pris?

Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
07.11.2018 kl 19:49 7579

Håpet ligger kanskje der ja.
H1 2018 tipper jeg blir stående som en ATH når det gjelder skraping i lang tid fremover, det var høye stålpriser, tapsbringende rater, pessimisme og mange skip som stod foran SS. Lett å selge til skrap da.
Med dagens rater er det selvsagt fristende å sende en nesten nedbetalt 20-åring gjennom SS og satse på at den kan tjene noen kroner noen år til.
Det er kanskje mindre kapital men det har det vært snakk om en stund nå og det bestilles skip likevel. Bare se på Arne Fredly som har bestilt 8 VLCCer og har opsjon på 3 til. Jeg har nok mer tro på Suezmax- og Aframax-markedet fremover.
Nå er ingenting hugd i stein i tankmarkedet og det endrer seg hele tiden. Får følge med på den scrubber diskusjonen, hva som skjer på raffinerisiden og hva amerikanerne foretar seg vedrørende eksport kapasitet. Kan ikke sove i timen nå.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
12.11.2018 kl 20:26 7291

Noe forsinket men siste oppdatering fra Compass Maritime (9.november):
36 VLCC
24 Suezmax
45 Aframax

1 Suezmax siden sist.
Markedet har roet seg og ratene faller noe. Lyspunktet er Suezmax som holder stand.
Legger ved link til siste ukesrapport fra Tanker Operator.
http://www.tankeroperator.com/news/markets---vlcc-activity-softens/10245.aspx
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Empire
13.11.2018 kl 07:52 7136

Liten oversikt over alderssammensetningen for de ulike segmentene i antall skip, samt millioner Dwt. De båter som er registrert som lager/uvirksom er trekt ut av totalt summen, slik at total sum flåte blir kanskje noe lavere enn de tall dere finner/får fra andre aktører. Lager/uvirksom inkludere også båter som f.eks venter på å bli solgt som spiker eller har blitt solgt som spiker, men venter på sin siste destinasjon.

Vlcc
0-4 år :172 (53,07M Dwt)
5-9 år: 251 (77,85M Dwt)
10-14 år: 145 (44,68M Dwt)
15-19 år: 146 (44,49M Dwt)
20-24 år: 25 (7,46M Dwt)
25+ : 3 (0,88M Dwt)
lager/uvirksom: 3 (0.91M Dwt)
Totalt: 739 skip (227,52M Dwt)

Suezmax
0-4 år :126 (19,67M Dwt)
5-9 år: 199 (31,2M Dwt)
10-14 år: 115 (18,26M Dwt)
15-19 år: 97 (14,88M Dwt)
20-24 år: 29 (4,24M Dwt)
25+ : 3 (0,47M Dwt)
lager/uvirksom: 0
Totalt: 569 skip (88,84M Dwt)

Aframax
0-4 år :76 (8,56M Dwt)
5-9 år: 171 (18,78M Dwt)
10-14 år: 233 (25,33M Dwt)
15-19 år: 145 (15,38M Dwt)
20-24 år: 31 (3,19M Dwt)
25+ : 12 (1,15M Dwt)
lager/uvirksom: 1 (0,09M Dwt)
Totalt: 667 skip (72,3M Dwt)

Panamax
0-4 år :3 (0,19M Dwt)
5-9 år: 13 (0,9M Dwt)
10-14 år: 42 (3,04M Dwt)
15-19 år: 12 (0,85M Dwt)
20-24 år: 0
25+ : 0
lager/uvirksom: 0
Totalt: 70 skip (4,99M Dwt)

Feil kan forekomme, så kom gjerne med tilbakemeldinger :)

I debatten om IMO 2020, så legger jeg ved dette sitatet. Det vil med andre ord ikke være kun ett(1) case, men flere case over flere år. Hvordan man posisjonere seg, er da kanskje avhengig av langsiktighet i de forskjellige case og hvor stor risiko man vil ta i forhold til det/de case som ligger lengre frem i tid? Dette både i forhold til spread på diverse petroleumsprodukter, samt fraktrater i forhold til de ulike destinasjoner. F.eks tar rederne gjerne høyde for bunker priser ett år i forveien.

“the last but not the least factor that is likely to aid crude and product tankers alike next year is the IMO 2020. As preparations get under way in the 2nd half of 2019, we could see more barrels being traded, irrespective of potentially slower demand growth across the barrel. Charterers are likely to take advantage of cheaper, HSFO-based freight rates ahead of the switch to 0.5% sulphur bunkers, while refiners race to produce as much compliant fuel as possible and move it into position ahead of 2020”.

Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Mooi
13.11.2018 kl 16:00 7010

Empire:
Tall fra Pareto 15.10.2018:
Fleet
VLCC: 729
Suez: 498
Afra: 615

Total mdwt: 369,9

/Mooi
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Mooi
13.11.2018 kl 16:01 7005

Fra NAT.bm:
The world Suezmax fleet (excluding shuttle, product and Jones Act tankers) counts 497 vessels at the end of 3Q2018
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
13.11.2018 kl 19:42 6937

Er det bare 6-700 Aframaxer (jfr. også Empires innlegg over)?
Jeg trodde det var over 900.
Nå fant jeg tallene lenger opp i denne fra Euronav, gjorde ingen kvalitetssikring der men antok det var riktig:
https://www.euronav.com/media/65361/special-report-2017-eng.pdf
Ellers krever det litt tid foran PCen å lete opp gode data, finner i farten bare denne artikkelen som nevner flåtestørrelse med en setning: "There are more than 900 Aframax tankers in the global fleet and around 500 Suezmax vessels, according to shipping experts, who estimate between half to more than three-quarters of the vessels, especially those built before 2015, would need retrofits."
Spørs om jeg må finne bedre kilder til datainnsamlingen min.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
13.11.2018 kl 19:43 6936

Link til utklippet over:
https://www.reuters.com/article/us-panama-canal-tanker-idUSKCN10Y29K
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
13.11.2018 kl 19:50 6924

Denne oversikten er forøvrig helt enestående, jeg printer den ut og henger på veggen. Gull for å beregne størrelsen på ordreboken og forventet skraping.
Du skulle vel ikke sitte på tilsvarende data for tørrlast som du vil dele? Jobbet litt i helgen med å skaffe meg oversikt over den globale flåten fordelt på ulike skipsstørrelser og ordreboken. Jeg sliter med å finne oppdaterte og pålitelige data over alderssammensetningen for de ulike segmentene.
Finner denne "Age Profile of dry bulk fleet" men den er fra 2016 og har ikke peiling på om kilden er troverdig.
https://opensea.pro/blog/age-of-the-dry-bulk-fleet
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Empire
14.11.2018 kl 11:07 6792

Moi sitt innlegg er nok riktig og mitt er nok riktig. Som det står i Moi`sitt innlegg, "excluding shuttle, product and Jones Act tankers", så det forklarer en del av avviket som er tallene imellom. F.eks er LR2 tankere en Aframax klasse, så i noe tallmatriale(ulike meglere/analysehus, etc) er LR2 tatt med i Aframax klassen, mens andre har LR2 som en egen underkategori i produkt tankere. En liten felle der med ande ord, når man kun ser på tallene og ikke vet hva de inneholder.

Selvfølgelig har jeg en liten oversikt over bulk som jeg vil dele med deg :) Håper du kommer frem til noe smart, som du kanskje vil dele med oss? Jeg har også en der jeg har delt de inn etter ulike segmenter, men den er fra 2017/2018 og jeg regner med at de tallene er feil, jmf. leveringer og spiker 2018.

Capesize (120`+ Dwt)
0-4 år: 386 skip (80,7M Dwt)
5-9 år: 789 skip (157M Dwt)
10-14 år: 243 (45M Dwt)
14-19 år: 105 skip (18M Dwt)
20-24 år: 46 skip (10M Dwt)
25+ : 32 Skip (8,2M Dwt)
Uvirksom: 2 skip (0,33M Dwt)

Capesize (80` - 120` Dwt)
0-4 år: 480 skip (40,3M Dwt)
5-9 år: 862 skip (77M dwt)
10-14 år: 142 skip (12,2M Dwt)
15-19 år: 24 skip (2,2M Dwt)
20-24 år: 5 skip (0,45M Dwt)
25+ år: 16 skip (1,5M Dwt)
Uvirksom: 1 skip (0,08M Dwt)

Panamax (60` - 80` Dwt)
0-4 år: 771 skip (49,6M Dwt)
5-9 år: 479 skip (34,5M Dwt)
10-14 år: 307 skip (23,2M Dwt)
15-19 år: 272 skip (20,2M Dwt)
20-24 år:143 skip (10,3M Dwt)
25+ år: 46 skip (3,2M Dwt)

Handymax (40` - 60` Dwt)
0-4 år: 243 skip (12,85M Dwt)
5-9 år: 1354 skip (75,2M Dwt)
10-14 år: 470 skip (25,4M Dwt)
15-19 år: 296 skip (14,9M Dwt)
20-24 år: 204 skip (9,4M Dwt)
25+ år: 58 skip (2,62M Dwt)
Uvirksom: 7 skip (0,33M Dwt)

Handysize (10` - 40` Dwt)
0-4 år: 596 skip (21,1M Dwt)
5-9 år: 1305 skip (40,75M Dwt)
10-14 år: 269 skip (10,1M Dwt)
15-19 år: 242 skip (6,7M Dwt)
20-24 år: 280 skip (7,1M Dwt)
25+ år: 313 skip (7,5M Dwt)
Uvirksom: 30 skip (0,7M Dwt)

Som vanlig, feil kan forekomme, så kom med rettinger/innspill :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Empire
14.11.2018 kl 11:09 6792

Her er den andre lista, men her vil du fort se at de to listene ikke går opp i forhold til antall båter i de ulike segmenter. En dag så skal jeg ordne det, men det blir ikke i dag :)

VLOC
0-4 år: 100 skip
5-9 år: 72 skip
10-14 år: 4 skip
15-19 år: 1 skip
20 + år: 38 skip

Capesize
0-4 år: 577 skip
5-9 år: 580 skip
10-14 år: 57 skip
15-19 år: 45 skip
20 + år: 106 skip

Mini Cape
0-4 år: 101 skip
5-9 år: 21 skip
10-14 år: 50 skip
15-19 år: 5 skip
20 + år: 8 skip

Post panamax
0-4 år: 106 skip
5-9 år: 172 skip
10-14 år: 144 skip
15-19 år: 44 skip
20 + år: 7 skip

Kamsarmax
0-4 år: 232 skip
5-9 år: 486 skip
10-14 år: 118 skip
15-19 år: 111 skip
20 + år: 16 skip

Panamax
0-4 år: 293 skip
5-9 år: 444 skip
10-14 år: 245 skip
15-19 år: 204 skip
20 + år: 79 skip

Ultramax
0-4 år: 88 skip
5-9 år: 152 skip
10-14 år: 88 skip
15-19 år: 95 skip
20 + år: 50 skip

Supramax
0-4 år: 573 skip
5-9 år: 359 skip
10-14 år: 128 skip
15-19 år: 47 skip
20 + år: 127 skip

Handymax
0-4 år: 149 skip
5-9 år: 386 skip
10-14 år: 86 skip
15-20 år: 60 skip
20+ år: 70 skip

Handysize
0-4 år: 674 skip
5-9 år: 1460 skip
10-14 år: 343 skip
15-20 år: 235 skip
20+ år: 373 skip


Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
14.11.2018 kl 11:21 6779

Herre jemini, du har jo stålkontroll.
Takker så meget for dette og for oppklaring omkring Aframax/LR2.
Jeg trenger noen dager på å fordøye dette og ymse andre rapporter jeg har gravd frem på nettet men legger selvsagt ut når jeg har noe av antatt interesse :)
Er ikke så bevandret i bulk ennå men jobber som du kanskje skjønner med saken.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Empire
14.11.2018 kl 11:51 6756

Haha. Kanskje ikke stålkontroll, men ihvertfall grove oversikter i ett dynamisk marked.

Golden ocean har noen fine rapporter som omhandler markedet de er i. Mye gjentagelse i de ulike rapportene, men de gir en god oversikt over det viktigste, før man graver seg ned i detaljene. Blir kontainer neste segment da?
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
14.11.2018 kl 14:05 6680

Foreløpig ikke tid og kapasitet til å sette meg inn i container. Selv om jeg har økt i SFL under nedturen, som nesten har blitt et container-rederi, satser jeg på at de har kontroll og genererer utbytter fremover.
Får sette meg litt mer inn i bulk nå, det kan bli spennende der fremover også.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
addyfred
14.11.2018 kl 19:22 6590

Jeg har tatt en titt på ordreboken og mulig skraping opp mot 2020, og kommet frem til følgende netto flåtevekst (les: jeg har sett på alle årene fra i dag og ut 2020 under ett).

Jeg har gått ut i fra 25% av VLCC eldre enn 15 år skrapes i løpet av 2020, ettersom en god del av disse er bygd rundt årtusenskiftet og vil passere 20 år i 2020. Sett opp mot de nye IMO-reglene er det naturlig disse blir ulønnsomme i drift. Samtidig må skipene i tørrdokk hvert 2.5 år (30mnd) etter fylte 15. Videre er det beregnet 15% skraping av samme grunnlag av Suezmax og Aframax (selv om jeg gir forbehold om feil på Afra, ettersom det er forskjeller i klassifiseringene av Afra og LR hos de respektive meglere). Grunnlag for flåtestørrelser er hentet fra Pareto og er per 15.10.18. Det er også tatt forutsetning at alle skip som i dag er over 20 år gamle, skrapes i løpet av 2020 (som naturligvis ikke er bombesikkert). Skraping YTD 2018 er hentet fra samme kilde som flere i denne tråden benytter: Compass Maritime.

23 VLCC er 20 år eller eldre i dag, 137 er mellom 15 og 19. Total flåtestørrelse 729 båter.
Jeg kommer dermed frem til en total skraping innen utgangen av 2020 på 77 båter eller 10.60% av den eksisterende flåten. Flåteveksten er i perioden 14.80% (108 skip) så langt ordreboken har visibilitet per tid. 14.80-10.60=4.20% nettto flåtevekst ut 2020 der altså.

21 Suezmax er 20 år eller eldre i dag, 76 er mellom 15 og 19. Total flåtestørrelse 498 båter.
Jeg kommer dermed frem til en total skraping innen utgangen av 2020 på 32 båter eller 6.40% av den eksisterende flåten. Flåteveksten er i perioden 7.80% (39 skip) så langt ordreboken har visibilitet per tid. 7.80-6.40=1.40% netto flåtevekst ut 2020.

33 Aframax er 20 år eller eldre i dag, 132 er mellom 15 og 19. Total flåtestørrelse 615 båter.
Jeg kommer dermed frem til en total skraping innen utgangen av 2020 på 53 båter eller 8.60% av den eksisterende flåten. Flåteveksten i perioden er 12.70% (78 skip) så langt ordreboken har visibilitet per tid. 12.70-8.60=4.10% netto flåtevekst ut 2020.


Suezmax ser med andre ord mest bull ut om en ser på ordreboken. Etterspørselen trenger kun vokse med mer enn 1.40% ut 2020 før vi ser en varig tilstramning i ratene. Tilsvarende for Afra og VLCC er henholdsvis 4.10% og 4.20%.

------------------------------------
Med hensyn på netto flåtevekst i inneværende år (2018) blir Aframax mindre relevant på skrapetallene til Compass Maritime, ettersom det ser ut til at Compass Maritime melder skraping av Afra og LR under ett. Jeg har derfor benyttet meg av Paretos tall på skrapede Aframax.

Leverte VLCC YTD: 29
Ordrebok 2018 VLCC: 17
Skrapede VLCC YTD: 36
(29+17)-36 = 10 som igjen er en netto flåtevekst i 2018 på 1.40% gitt at ingen flere skip skrapes.

Leverte Suezmax YTD: 27
Ordrebok 2018 Suezmax: 11
Skrapede Suezmax YTD: 24
(27+11)-24 = 14 som igjen er en netto flåtevekst i 2018 på 2.80% gitt at ingen flere skip skrapes.

Leverte Aframax YTD: 25
Ordrebok 2018 Aframax: 15
Skrapede Aframax YTD: 31
(25+15)-31 = 9 som igjen er en netto flåtevekst i 2018 på 1.50% gitt at ingen flere skip skrapes.


Skip i resterende ordrebok for 2018 kan selvfølgelig få utsatt levering til 2019 og bidra til negativ flåtevekst, men for enkelhets skyld antas det at det tas levering som planlagt.

Om det er noen kommentarer mottas det med stor takk! :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
14.11.2018 kl 22:56 6483

Imponerende stykke arbeid her addyfred, hadde vært interessant å vite hvilket tankrederi du mener er beste kjøp nå?
Sitter med en analyse av DNM publisert i dag, "IMO disruptions to reduce fleet growth".
De forventer nå at det blir installert 3500 scrubbere 2020e.
Av disse er 567 på råoljetankskip (36% VLCC, 27% Suezmax, 18% Aframax).
Poenget deres ser ut til å være at installasjonen av scrubberne og ballast vann rensesystemene (henholdsvis 30+10 dager ekstra i tørrdokk) vil ta ut mye kapasitet i 2019 og 2020.
For tank lå de inne med en netto flåtevekst på 1,2% i 2019 men har nedjustert ("IMO impact") denne til -0,5%. For 2020 var det tidligere anslaget 0,3% flåtevekst, nedjustert til -1,1%.
Hvis dette viser seg å stemme ser det vel enda lysere ut?
Og det er på sin plass med litt lys nå etter de siste dagers mørke på børs.
Forøvrig kom DNM med en oppdatert Frontline-analyse i går og gjentar kjøp i forkant av Q3 med kursmål 60 kroner, de mener den har falt for mye (selv om de tok den ut av ukesporteføljen sin nylig).
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Empire
15.11.2018 kl 21:44 6328

Slenger meg på den og sier godt jobbet mr. Addy. Da kan jeg rette min egen liste også. Bra tråd

Har pareto en lignende oversikt over Bulk som er "ferskvare"?

Fikk du kjøpt noe golden surik? Alt var mørkt og trist, snart skal kanskje alle selgerne inn igjen. Lurer på hvor stor andel av selgere som var netfonds/Nordnet denne gangen. Og sånn går dagene i shipping :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
16.11.2018 kl 08:55 6192

Ja jeg kjøpte men selvsagt for tidlig. Forrige fredag var det laber stemning og tenkte det var et bra tidspunkt men ratene og kursen fortsatte dessverre å falle denne uka også. Det har vel snudd litt opp nå og forhåpentligvis er bunnen passert for denne gang. Får følge med på q3 rapporten tirsdag.
Ellers var TNK ute i går med tall, minus som forventet men positiv guiding, Frontline kommer vel straks med sin rapport.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
addyfred
16.11.2018 kl 09:34 6137

Takk for det, dere :)

Jeg liker Teekay og Frontline innen tank. Det er som alltid de største skipene som genererer de største profittene i en oppgang, men jeg liker utsiktene for de små og mellomstore tankskipene også, og der falt valget på Teekay. Rett og slett for at aksjen har et helt vanvittig potensiale om markedet snur for alvor! NAT har jeg ikke fått tid til å kikke på, men kan være et godt bet ettersom Suezmax har en bull ordrebok.
Det ser unektelig fint ut for tankskip fremover, så fremt det ikke skjer noe med etterspørselen.

En VLCC koster i dag i følge Compass 88 MUSD, opp fra 80 MUSD på bunnen. En Suezmax skal i følge Compass nå koste 59 MUSD, og jeg har fått for meg at bunnen der var 40 MUSD per stykk? Kan det stemme?

Teekay kunne på Q3 i går melde om at 90% av ordreboken hos verftene i Asia er fylt opp i 2020, pga. en flust ordre etter LNG og Container-skip. Ordre for levering i 2019 er full.

Jeg har ikke noen fersk oversikt akkurat nå på bulk, Empire. Har noen tall fra juni, men mye har skjedd siden den gang. Jeg skal se til å få tid til å finne en oversikt i løpet av helgen (om jeg finner fersk data).

Det kan være greit å følge med i MEG fremover, da 500k boepd ut derfra tilsvarer 8 laster VLCC i måned :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Empire
16.11.2018 kl 14:15 6022

Fro la ihvertfall frem et resultat som bærer preg av at de har kvittet seg med skrotet fra SFL. Hvis jeg ikke husker feil, så lå de nyere Vlcc for Fro litt under i Q2 resultat i forhold til Q3. Det som tynget snittet var charter inn avtalene fra SFL. Å gå i pluss synes jeg er meget sterkt, selv om jeg ikke har fått lest rapporten og alle "dingsebomsene" enda.

Nat tror jeg har tatt ut oppsiden og kursen har sunket jevnt og trutt i det siste. Hvis man sammenligner litt selskapene imellom, så er de selskaper med en nyere flåte som gjør det bra og der ligger også kanskje svaret angående Nat. Men moro er det når kursen går 50%, man må bare huske å ta gevinst og ikke la seg blende :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Surik
30.11.2018 kl 23:09 5670

Siste oppdatering fra Compass Maritime (30.november):
36 VLCC
26 Suezmax
45 Aframax

2 Suezmaxer siden sist, det er NAT som skraper 2 Suezmaxer før SS i januar, MT Nordic Aurora og Sprite. Green recycling :)
Markedet holder seg bra i alle segmenter, kanskje ser det best ut for Aframaxer:
http://www.tankeroperator.com/news/markets---its-time-for-aframaxes-to-shine/10301.aspx

Ellers har det vært nesten julestemning i Frontline de siste dagene, vel og merke før Dyvik & co. i DNM nedgraderte hele tanksektoren til HOLD på bekymringen om at OPEC vedtar produksjonskutt på 1 million fat 6.desember.
WSJ melder i kveld om at Opec Advisory panel mener kutt på 1,3 millioner fat bør få markedet i balanse.
https://www.wsj.com/articles/opec-economic-panel-recommends-output-cut-from-october-levels-1543603319
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare