Skraping av skip oljetankere 2018 v3
Starter en oppfølger her siden det gamle forumet er nedlagt. Mooi glimrer foreløpig med sitt fravær så tar meg friheten..
Siste oppdatering fra Compass Maritime (27. juli):
30 VLCC (4)
20 Suezmax (7)
29 Aframax (13)
Tall per 27.juli 2017 i parentes.
Det har roet seg litt etter en vår med høy aktivitet, satser på at det går mer til spiker utover høsten.
Siste oppdatering fra Compass Maritime (27. juli):
30 VLCC (4)
20 Suezmax (7)
29 Aframax (13)
Tall per 27.juli 2017 i parentes.
Det har roet seg litt etter en vår med høy aktivitet, satser på at det går mer til spiker utover høsten.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29
Du må logge inn for å svare
Surik
07.12.2018 kl 23:10
3844
Siste oppdatering fra Compass Maritime (7.desember):
37 VLCC
26 Suezmax
48 Aframax
Skip i russisk tjeneste skrapes denne uka. MT Belokamenka (tidligere Berge Pioneer) fra 1980, de siste år brukt som FSO utenfor Murmansk ifølge Wikipedia, skal ut på sin siste reise. Får følge av noen 1999-bygde Aframaxer fra Sovcomflot.
Svekkede priser på stålplater, svekkelse av lokal valuta og mindre tilgang på kapital har lagt en demper på kjøpelysten av gammel tonnasje i det siste melder Tanker Operator.
Markedet holder seg fortsatt bra i alle segmenter, også denne uka kanskje best for Aframax.
Det er også inngått noen lengre kontrakter til bra rater, det nevnes at BP tar 2 x Suezmaxer (2016) for $27000/dag/stk.
http://www.tankeroperator.com/news/markets---rates-remain-firm-in-all-sectors/10326.aspx
Edit: Det ble altså kutt på 1,2 millioner fat/dag. Så får vi se hvordan dette slår ut for tanksektoren utpå nyåret.
37 VLCC
26 Suezmax
48 Aframax
Skip i russisk tjeneste skrapes denne uka. MT Belokamenka (tidligere Berge Pioneer) fra 1980, de siste år brukt som FSO utenfor Murmansk ifølge Wikipedia, skal ut på sin siste reise. Får følge av noen 1999-bygde Aframaxer fra Sovcomflot.
Svekkede priser på stålplater, svekkelse av lokal valuta og mindre tilgang på kapital har lagt en demper på kjøpelysten av gammel tonnasje i det siste melder Tanker Operator.
Markedet holder seg fortsatt bra i alle segmenter, også denne uka kanskje best for Aframax.
Det er også inngått noen lengre kontrakter til bra rater, det nevnes at BP tar 2 x Suezmaxer (2016) for $27000/dag/stk.
http://www.tankeroperator.com/news/markets---rates-remain-firm-in-all-sectors/10326.aspx
Edit: Det ble altså kutt på 1,2 millioner fat/dag. Så får vi se hvordan dette slår ut for tanksektoren utpå nyåret.
Redigert 07.12.2018 kl 23:14
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
08.12.2018 kl 00:08
3807
Da jeg så denne tråden slo det meg at kapteinen på Helge Ingstad muligens er fro- aksjonær og gjorde, nokså misslykket, et forsøk på å bidra?
Empire
08.12.2018 kl 12:00
3662
Kutt avtalen tar vel utgangspunkt i oktober tallene for produksjon. For Saudi var det f.eks 10.8M bøtter i Oktober og 11.1M bøtter i November. Tallet for Saudi blir da 10.2M bøtter i Januar eller 0.9M bøtter ned fra November nivået. For Russland som skal kutte 200 000 bøtter, så var tallet 11.37M i November, litt ned ca. 11.42 i Oktober. Russland kommer da ut med Januar tall på ca. 11.2M bøtter.
https://fingfx.thomsonreuters.com/gfx/ce/7/2180/2179/Pasted%20Image.jpg
https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/oil/120518-espo-blend-crude-oil-premiums-sink-to-three-month-low-on-weak-chinese-demand
https://fingfx.thomsonreuters.com/gfx/ce/7/2180/2179/Pasted%20Image.jpg
https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/oil/120518-espo-blend-crude-oil-premiums-sink-to-three-month-low-on-weak-chinese-demand
oggg
08.12.2018 kl 13:21
3629
PSI- Investor - Kaptein/Skipssjefen på Helge Ingstad lå på lugaren å sov som når skipet krasjet.
Surik
16.12.2018 kl 18:49
3275
Siste oppdatering fra Compass Maritime (14.desember):
37 VLCC
26 Suezmax
49 Aframax
1 Aframax siden sist.
Noe svakere rater for VLCC og Suezmax, sterkere for Aframax.
http://www.tankeroperator.com/news/markets----/10342.aspx
Planlagte kutt fra OPEC samt levering av mange nybygg kan legge press på ratene i 2019 sier Poten & Partners.
http://www.tankeroperator.com/news/caution-when-forecasting-2019-tanker-rates-warning/10339.aspx
Ellers fant jeg en interessant artikkel om IMO2020; litt bakgrunnsstoff og mulige konsekvenser IMO2020 har for rederne, raffinerier og oljemarkedet.
https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=37793
37 VLCC
26 Suezmax
49 Aframax
1 Aframax siden sist.
Noe svakere rater for VLCC og Suezmax, sterkere for Aframax.
http://www.tankeroperator.com/news/markets----/10342.aspx
Planlagte kutt fra OPEC samt levering av mange nybygg kan legge press på ratene i 2019 sier Poten & Partners.
http://www.tankeroperator.com/news/caution-when-forecasting-2019-tanker-rates-warning/10339.aspx
Ellers fant jeg en interessant artikkel om IMO2020; litt bakgrunnsstoff og mulige konsekvenser IMO2020 har for rederne, raffinerier og oljemarkedet.
https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=37793
Årets siste oppdatering fra Compass Maritime (pr 21 desember):
VLCC 37
Suez Max 26
Afra Max 52
http://www.compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
VLCC 37
Suez Max 26
Afra Max 52
http://www.compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf