SAS har fjernet reklamefilmen fra sin Facebook - og YouTube

brahman
12.02.2020 kl 09:47 1169


Det melder blat annet Dagbladet.

Etter slakt på sosiale medier. Noe annetr kunne de vel ikke gjøre, etter et av de mest mislykkede reklamestunt ever.
Fjordgubben
13.02.2020 kl 13:27 709

Flere paradokser og snodige sider ved denne reklamefilmen.

1. Man åpner med å spørre hva som «er skandinavisk», og man konkludere med at det er «ingenting», fordi alt er kopiert fra andre steder/andre land. Dette er selvsagt helt korrekt teknisk sett. Men dette er jo noe man kan si om nesten alt, at f.eks Mercedes ikke har noe spesielt ved seg fordi alt man finner på bilene de produserer kan man også finne på andre biler, og selvsagt har Mercedes kopiert fra andre bilmerker og andre produkter. Man kan si dette om alle land, alle merkevarer og til og med om personer, forfattere som er blitt inspirert og lært av andre.

2. Videre kan man peke på at de trakk filmen «fordi de ble utsatt for en organisert hatkampanje», noe som er absurd. Filmen fikk raskt 50 ganger flere negative kommentarer enn positive, noe som er en katastrofe for en reklamefilm og det var DERFOR den ble trukket. At dette var «organisert» fra høyreekstreme er bare pissprat. Dette var en spontan reaksjon fra VANLIGE mennesker som ikke liker at SAS karakteriserer deres kultur som «ingenting», som om de ikke eksisterer. Videre blir det påstått at denne «hatkampanjen» fra høyreekstreme ble satt igang med hjelp fra «russisk propagandakjempe», what?? Hva i alle dager har Russland å gjøre med dette? Bryr russerne seg om at SAS påstår at de ikke vet hva skandinavisk er for noe? Selvsagt ikke, de syns sikkert det er patetisk, men de ville selvsagt aldri satt i gang noen kampanje mot dette.

3. Etter at reklamefilmen ble trukket har SAS gått ut og sagt bl.a «at de er stolte over deres skandinaviske opphav»?!? Mao de er stolte av noe de ikke vet hva er?!


Hele greia er en glitrende eksempel på galskapen som råder blant globalistene som har gjennomsyret ikke bare politikken, men også media og nå også SAS. Ikke noe rart da ledelsen i SAS er sterkt påvirket av kaffelatte drikkende damer som kappes om å være mest PK.


Lurer på hva andre land skal gjøre dersom det ikke lenger er lov å si at noe er «typisk britisk» eller «typisk amerikansk». Amerikanerne sier jo «as american as apple pie», noe som selvsagt ifølge denne reklamefilmen er bare tull da eplekake ble lagt i Europa og sikkert andre steder lenge før noen visste at Amerika var oppdaget.

Man kan godt konkludere med at dette er storm i et vannglass, men det er ikke det, for denne reklamefilmen og andre lignende saker angriper hele vår kultur, man forsøker å ødelegge vår identitet, og erstatte den, og våre nasjonal stater med global verden der alle kan fritt bevege seg overalt, bo hvor man vil og gjøre hva man vil. At dette selvsagt vil føre til en katastrofe for menneskeheten blir ignorert, man jobber mot dette, uten tanke på at det vil bli mer katastrofalt enn det man så i kommunistland i forrige århundre.
Redigert 13.02.2020 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2020 kl 13:11 715

Jeg er litt enig med Wave her.

Jeg skjønner heller ikke at folk som misliker kulturimport til daglig blir så oppbrakt når SAS påpeker denne kulturimporten.
Nå er de plutselig stolt over kulturimporten og regner den som sin egen.
wave
13.02.2020 kl 13:05 723

Det mest mislykkede med denne reise-reklamen er at den underminerer sin egen virksomhet. Hvorfor skal man reise dersom kulturforskjellene i en globalisert verden allerede er utvisket? Om da ikke SAS mener at kulturelle særegenheter finnes alle andre steder enn i Skandinavia. Men hvorfor skal i så fall folk fra Asia eller USA fly SAS TIL Skandinavia, der landene er helt uten særegenheter? Alt vi har her, har de jo hjemme.

Det er ikke lett å finne det særegne norske eller svenske, det som ingen andre har. Derimot er den norske kulturelle gryta littegrann forskjellig fra den svenske, litt annerledes sammensatt enn den tyske, spanske og italienske, enda mer forskjellig fra den indiske og med en del andre ingredienser enn den japanske. Smaken blir i sum ganske forskjellig og er det som gjør reising interessant.

Så er det selvfølgelig litt spesielt at et skandinavisk reiseselskap benytter selvpisking som strategi.
Redigert 13.02.2020 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
sus1
13.02.2020 kl 00:02 814

Så du mener det ikke gjøres? Vil du de skal kolla min eller din IP?
Slettet bruker
12.02.2020 kl 23:53 820

Et lite utdrag:
"På “Monumentum Acyranum”, Augustus egne beskrivelser av sine ”guddommelige gjerninger”, blir det fortalt at han i år 5 e.Kr sendte Tiberius på en større ryddekspedisjon til de nordligste delene av Germania. Med en flåte fra Rhinen og en støttende landhær avanserte han til Cimbrian Peninsula, og gjorde fredsavtaler med de lokale stammene her.
Denne første offisielle kontakten med danskene *, siden migrasjonen fra Kimbrien og Teuton i det andre århundre f.Kr. viser, at det tilsynelatende var en aktiv interesse i Roma i annektering av de sørlige delene av Skandinavia til Romerriket.
Men denne interessen ble brutalt stoppet i år 9 e.Kr., da den romerske general Quintillius Publius Varus ble slått i et germansk bakhold i Teutoburgerwald ved Kalkriese i Tyskland hvor tre romerske legioner ble utslettet; Ca. 30.000 mann.
Oppdraget for Varus var å sikre fremrykket av den keiserlige grensen til elven Elb. Men etter dette store tapet trakk romerne seg og ga fra seg ytterligere offensiver utenfor Rhinen, og den nordlige grensen til imperiet ble værende ved Rhinen.
* (Navnene "Danes" og "Denmark" dukket først opp i år 800 e.Kr. Før det ble et mangfold av stammenavn brukt for innbyggerne på den Cimbrian halvøya og de danske øyer Sjælland, Fyn og mer. Blant disse stammene var Teutoner og Cimbrians , navn som fremdeles finnes på dagens steder som “Thy” (Teuto) og “Himmerland” (Cimberland), begge steder på Jylland, men på et kart over Germania, basert på skriftene til den romerske geografen Claudius Ptolemy, en stamme av DANDUTI er bemerket, plassert i området til senere Sachsen i Tyskland)."
http://legionord.org/index.php/artikler/denmark-and-the-roman-empire

Mesteparten av Europa ble altså kolonialisert av romerne som Frankrike, 4/5-del av Tyskland og England. Skottland holdt stand med nød og neppe og samme med de østligeste slaviske folkestammene.
Skandinavia beholdt kulturen sin og ble kun påvirket fredsommelig gjennom handel og faktisk turisme.

Den skandinaviske kulturen i Europa er tilnærmet unik fordi den fikk være i fred for romerne.

Dette er barnelærdom.
Redigert 12.02.2020 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Nuka
12.02.2020 kl 23:25 832

Hva er det med disse frepperne ? De blir jo fornærma for alt mulig. Vi har jo lutefisken, brunosten og ostehøvelen å slå bordet med.
Riot
12.02.2020 kl 23:22 839


Dax för admin att kolla ip adress.
Eller är det så äckligt att man går i takt.

sus1
12.02.2020 kl 23:10 848

Så du syns det er snodig? Hva med reklame for ny shampo, er det greit? Kan vi alle putte på med reklamevideoer?
Hr.Suhr
12.02.2020 kl 19:47 885

Når SAS's første reaksjon var " Dette er et koordinert angrep", så sier det seg selv at selskapets hensikt
var ment å fremheve globalt samkvem, men samtidig provosere 'teite høyrepopulister og rasister'.
Problemet var bare at i likhet med forskrudde PK-politikere er SAS-ledelsen like skakkjørt, og de undervurderte
kort og godt sitt publikum.
Ikke organisert sier NrK, og protestene har haglet inn fra begge politiske leire.
De er jo tullerusk, for hvem fanden godtar å bli fratatt sin nasjonale identitet?
Dette stuntet tenker jeg SAS skal merke i lang tid fremover.

brahman
12.02.2020 kl 18:37 915

Høyrepopulister får skylden:

"Hevder høyre-populistiske nettverk kapret SAS-reklamen

En svensk faktasjekker hevder overfor Aftonbladet at de voldsomme reaksjonene på SAS-reklamefilmen spredte seg fra svenske høyrevriddde nettsteder vis russiske Sputnik og videre ut i verden." (-VG)

Redigert 12.02.2020 kl 18:38 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
12.02.2020 kl 18:35 920

Denne reklamefilmen beviser at PK-geriljaen er i ferd med å dekonstruere de nordiske landene til noe annet, hva det blir vet vi ikke da de ikke har forklart seg mht dette lite viktige punktet.
Slettet bruker
12.02.2020 kl 18:31 923

Tydelig at SAS er en svensk ting.
brahman
12.02.2020 kl 17:51 941

"We are now continuing the planned campaign by publishing a shorter version", skriver SAS i en pressemelding nå.

Bare 44 sekunder nå.
Redigert 12.02.2020 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
brahman
12.02.2020 kl 17:40 948

Nada.
Nothing.

Ansiktet til guttepjoiken i begynnelsen av filmen: Er det noen der ?..
Et preg av dystopi , nedbrutthet, nada....

de to blonde jentene lkort tid etterpå: - there is no such thing.

Slettet bruker
12.02.2020 kl 16:52 970

Ingenting er skandinavisk. Hva med oppfinneren Jens William Ægidius Elling som oppfant gassturbinen og regnes som selve jetmotorens far ?
SAS vet kanskje ikke hva den tingen er altså det som henger under vingene.
Slettet bruker
12.02.2020 kl 16:15 985

I alle land ligger par sammen og gjør det man gjør i alle land, men produktet som kommer ut ser forskjellig ut, verre er det ikke. I Norge kom de ut som hvite nordmenn, i Afrika kom de ut som svarte afrikanere, vi ser forskjellige ut, akkurat som alt annet som kommer fra forskjellige land, forskjellig smak, forskjellig styreform osv.
Slettet bruker
12.02.2020 kl 16:10 987

Din uvitenhet viser hvorfor filmen skapte reaksjoner. Hos SAS har de flere som deg.
oddone
12.02.2020 kl 15:56 994

Rart at et selskap som i alle år la vekt på det skandinaviske, hadde livery design med dragehode som viser til vikinger og langskip (og fremdeles flyr et Airbus med retro-livery) gjør noe så dumt...
Slettet bruker
12.02.2020 kl 15:13 1010

Norsk kultur er den kulturen som til enhver tid er fremherskende i Norge (ifølge den idéhistoriske definisjonen).
Hvor kulturen er plukket opp av nordmenn, har ingen betydning.
Kommer Sælbu-rosa opprinnelig fra Norge eller Tyrkia? Ingen vet; det vi vet er at mønsteret finnes i tekstiltradisjonen i begge land og vi vet at vikingene besøkte Miklagard; denne rosa finnes altså i begge kulturer, med hvert sitt preg.

Det er her SAS bommer så tragisk med sin fremstilling. Idéen om demokrati kom kanskje fra Hellas, men den greske antikkens demokrati så ganske annerledes ut enn det gjør i vestlige land i dag; og vestlige demokratier er heller ikke utformet likt i vestlige land. USA er fx en republikk og ikke et demokrati i den forstand vi har i Europeiske land. Svenske kjøttboller fikk kanskje idéen fra Tyrkia, men svenske kjøttboller smaker helt annerledes enn tyrkiske. Hvert lands kultur er særegen og tilpasset forholdene i det landet den er kultivert i.

Dessverre er SAS så opptatt av all fremmedimporten at de faktisk glemmer det de som flyselskap kunne bygget videre på, nemlig at Skandinavias vikinger reiste i viking helt til Miklagard og landene rundt Middelhavet, til Vinland/USA til Grønland, Island, og langt inn i Russland. Der utvekslet de kultur med handel eller plyndring. Men ASS er så opptatt av å bøye kne for fremmede kulturer at de kaster dritt vår egen urgamle reisevirksomhet med egen skipskultur i verdensklasse.

Tenk om ASS hadde gjort oss og våre nye landsmenn stolte over Skandinavia og vår viking-fortid, i stedet for å tilintetgjøre en verdi SAS selv er en videreført tradisjon av. Jeg kommer til å velge bort SAS heretter til tross for at de alltid har vært mitt foretrukne flyselskap!
kokkohill
12.02.2020 kl 14:55 1016

Pisse på sine kunder et ikke særlig smart av SAS
Slettet bruker
12.02.2020 kl 13:23 1049

SAS har uforvarende tråkket inn i en debatt som er mye større enn denne reklamefilmen.

Feilen slik jeg ser det, er at de bommet på hvordan mange skandinaver oppfatter seg selv. Altså identitet. Det er lett å få inntrykk av, at det ikke er noe spesielt å være stolt av som skandinav. Setter jeg meg på flyet i retning det stor utland, blir det en bismak når de som står for transporten forteller meg at jeg er en simpel kulturtyv. Blir jeg inspirert av noe der ute bør jeg nærmest skamme meg for å ta det med hjem og lage min vri. Det er fremdeles et "tyveri". Alt vårt er egentlig deres. Satt helt på spissen, SAS stripper meg for min identitet før jeg skal treffe andre kulturer. Hva skal jeg svare hvis noen spør? Det er kanskje å være litt fintfølende for ressurssterke nordmenn. Men dette må sees i sammenheng med den tiden vi lever i også. Identitet, verdier, innvandring, integrering, assimilering ect er tema som bare blir viktigere å håndtere klokt i nær fremtid. Det vekker store verdi- og identitetsspørsmål.

Norge er et lite land med små tette samfunn. Ikke som i sin tid, den amerikanske endeløse prærien med "uendelig" plass til bla innvandrere fra hele Skandinavia, der man også delte den samme kristne tro, eller varianter av denne.

Alt blir veldig synlig og nært i små land, som Skandinavia består av.
Redigert 12.02.2020 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
brahman
12.02.2020 kl 12:59 1070



- Every time we go beyond the borders - we are coloured, immigration, progress.

Redigert 12.02.2020 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
børst
12.02.2020 kl 12:51 1080

Med den videoen sier SAS at de vurderer å ta bort den første S-en og legge den til på slutten i stedet.
Slettet bruker
12.02.2020 kl 12:42 1092

Vi er vel trygge siden gammel media nå dekker saken
I stedet for å konspirere om angrep fra skumle nettverk burde SAS erkjenne at reklamen som hevder skandinavisk kultur ikke eksisterer var lite gjennomtenkt, skriver Espen Goffeng.
(
Men SAS, da…

https://www.minervanett.no/reklame-sas-spaltist/men-sas-da/352919
Sotah
12.02.2020 kl 12:15 1112

Tråden min her ble også fjerna. Litt snodig, men det er vel den nye tid på forumet da.
Slettet bruker
12.02.2020 kl 10:45 1154

Dukker vel snart opp igjen...

https://www.dagbladet.no/nyheter/sas-mistenker-koordinert-angrep/72131358


...deretter kommer en massiv støtte fra venste og vipps er den tilbake.