R.I.P.


https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-vet-vi-om-vannscooterulykken/70055930

Trist.

Kondolerer.

Litt pussig at Lørdagsrevyen i går snakket om at 3/4 av de som stryker med på sjøen er menn over 38 år.

Kan ha blitt overrasket av regnvær i mørket ?
Lurulf
29.07.2018 kl 16:15 2179

FrP var pådrivere for å oppheve forbudet mot vannscootere, så venstremedia vil nok forsøke alt de kan å linke de til denne ulykken.

Lurulf

Det var det mest fornuftige du kom på å skrive?

RIP
Mythos
29.07.2018 kl 16:20 2172

Trist er det eneste jeg vil si.
Krona
29.07.2018 kl 16:25 2168

Hadde det vært forbud mot vannscootere hadde ikke denne ulykken og kommende ulykker med vannscooter skjedd. Her ser vi hvor feil det var å oppheve forbudet. Når det er daglige støyforurensninger og dyrelivet ved og i sjøen blir terrorisert av de som bruker dette forferdelige fossile leketøyet. Et nytt forbud må komme og eksisterende vannscootere må samles inn og termineres for godt.
Redigert 29.07.2018 kl 16:34 Du må logge inn for å svare

Er de utstyrt med lys foran ? Annen belysning ?
Farlig å kjøre med sånt når det er mørkt. Man er utsatt akkurat som på en motorsykkel.
Burde kjøring med vannscooter i mørket forbys ?
Krona
29.07.2018 kl 17:28 2137

2. dødsulykke på vannscooter og mange blir i tillegg skadd. Tusenvis av fugler, andunger og fisk blir også drept.

https://www.dagbladet.no/nyheter/henrik-16-dode-i-vannscooterulykke-politiet-ber-vitner-melde-seg/70051724

Hoksrud er en uskolert tulling. Forbud umiddelbart nå!

Og der våknet selvfølgelig forbudspolitiet, forby alt jeg selv ikke driver med:-))

Krona I dag kl 16:25

Du kjenner ingen grense tydeligvis. Idag er bare en trist dag. Denne ulykke fortjener at vi går i oss selv og ikke prøver å tjene billige poenger på tragedien.
Redigert 29.07.2018 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
Krona
29.07.2018 kl 17:42 2133

Nettopp ladaen. Hvor mange vettuge personer kjører vannscooter om natten i 50 knop uten lys? Disse drapsfartøyene må ikke være ute på sjøen i hendene på gale mennesker som vil få sitt eller andres skinn revet. Det er til deres og uskyldiges beste. Vannscootere er det verste som noensinne er oppfunnet og laget. Det må selv FRP'ere forstå. Hvor mange skal bli RIP eller skadet for livet før de forstår det som vi forstod allerede når forbudet ble hevet? Når skal de våkne?
Jomma123
29.07.2018 kl 17:44 2139



Hvil i fred Vibeke. Varme tanker sendes til de nærmeste.... Takk for alle gleder du har gitt oss.....
Redigert 29.07.2018 kl 21:03 Du må logge inn for å svare

Dette er ufattelig trist , vi har mistet en fantastisk utøver og ett flott menneske. Alle tanker til hennes kjære.......

http://www.agderposten.no/kjop-tilgang?aId=1.2458808

60 - 70 delfiner ved Kragerø.

Det er neppe tvil om at det er ordentlig farlig å kjøre fort med vannscooter i mørket og om uten lys på vannscooteren. . Treffer man en holme i en så sårbar farkost kan veldig mye gå veldig galt.
Omstendighetene rundt ulykken er mangelfulle. Hun var sammen med kjæresten sin sies det.

Forferdelig hendelse dette her.
29.07.2018 kl 18:19 2110

Krona, tenk hvor mange bilulykker vi kunne vært spart for, hvis det hadde vært et forbud mot bilkjøring!

Eller alle båtulykkene vi kunne vært spart for, hvis det hadde vært forbud mot båter og kjøring av båt!

Den andre vannscooterulykken nå nylig, dreide seg om en kollisjon mellom båt og vannscooter. Jeg kjenner ikke årsaksforholdet til den ulykken, men det å bli nedrent av en båt kan skje også hvis du padler i kajakk. Vil Krona forby bruk av kajakker?

Dette skulle være en fredelig tråd, av respekt til den omkomne, og empati med de pårørende, men Krona klarte å gjøre den om til en krangletråd.
Redigert 29.07.2018 kl 18:24 Du må logge inn for å svare
29.07.2018 kl 18:41 2152

Ja, det er ganske så utrolig at enkelte ikke skjønner eller ikke har empati i det hele tatt her inne. Helt enig Stupkrakke.

Føler med kjæreste og familie.

https://tv.nrk.no/direkte/nrk1#
Her det første innslaget i Søndagsrevyen. Her gjør Gelius en god jobb. Han er på selve krasjstedet. Det er mulig at et plutselig styrtregn har spilt inn her. Man ser avslitt rød topcoat på svaberget. Og dette kan ha blitt litt blasst pga. regnvær.

Tenker selv tilbake til hendelser i yngre år. Da kjørte jeg speedbåt om natten i fx Veierlandsfjorden. Plutselig får du øye på en øy ved siden av deg. Moa. at det var omtrent nesten bare flaks at en ikke kjørte på det. I mørket må en være veldig forsiktig på sjøen.

Et plutselig regnvær kan ha spilt inn i ulykken i natt. Veldig tragisk dette her. Vi må lære av det.
Krona
29.07.2018 kl 20:43 2100

Som vanlig legges skylden over på meg når jeg har andre meninger og ikke medbrukere av forumet strykes med hårene. Faktum her er at hendelsen kunne ikke ha skjedd med et forbud mot vannscootere både bruk, omsetning og eierskap. Det er også slik at vannscootere har hatt forbud tidligere. De ble sluppet fri av FRP og Hoksrud ble avbildet på vannscooter i full fres og må stå for den personifiserte stupiditet for det vedtaket.

Nå ser vi nemlig resultatene. Dødsulykker, lemlestelser for livet, fortvilede etterlatte, terror på sjøen og støy som langt overgår aksept. Dette kan ikke forties. Fohandlere og verksteder kan ikke profittere i det stille på folk elendighet med disse sjøhestenens jernuhyrer.

Så må det også være tillatt å spørre om hvorfor i all verden disse forferdelige fartsuhyrene brukes om natten når det er mørkt på sjøen? Hva er formålet med det. Spørsmålene må komme uansett utfall i vår kommisjon her på forumet. Opphevelsen av forbudet er blitt en nasjonal tragedie.

Til jomma vil jeg si. Nå privatbilisme forbys og sykkelveiene blir fullt utbygget vil sykkelulykkene gå ned til brøkdelen. Vel noen motoriserte doninger vil det være som transporterer melk og brød, men altså betydelig færre og også håndtert av profesjonelle
convert
29.07.2018 kl 21:05 2090

Krona må være tidenes forumidot. Alt som fører til at man dauer, skal forbys. Alle skal daue, så da må alt forbys. Krona er muslim eller sosialist.
Jomma123
29.07.2018 kl 21:06 2088

I respekt for Vibeke har jeg redigert mitt innlegg lenger opp her.
Er ikke rett tid og klage og syte idag......
SCK
29.07.2018 kl 21:23 2082

Vibeke Skofterud var et særdeles fint menneske som det er tungt å miste - hun, samt andre toppidrettsutøvere, har gitt - og gir oss mye, vi har alle mye å takke disse utøverne for i så måte.

Hun er borte hun ser dermed ikke våre ord om at noen har innvendinger mot kjøretøyet hun omkom med, jeg er også en av de.
Innenlandsvann, for ikke å snakke om turistkanaler som Telemarkskanalen der Hoksrud presterte å promoterte vannscooterkjøring, passer slettes ikke for vannscooter, det er et fartsleketøy. Likeså i indre skjærgård. Disse steder brukes til rekreasjon, barns lek i vann - vannscooteren er den mest effektive dreper av den idyll, fred og balsam for helse disse stedene er.
Frislippet av vannscootere er noe av det mest talentløse Frp noen gang har gått i bresjen for. Hva med fugleliv og øvrig dyreliv i disse områdene?
Vannscoter bør kunne vær tillat 400 m fra land slik tidligere regel tillot. Det bør være totalforbud innenlands.
7 knobs fartsgrenser som gjelder i indre farvann ble aldri overholdt av disse farkostene - sjekter samt øvrige turbåter har dette som naturlig ferdselsfart.
Vil man virkelig slippe fartsfantomet i seg selv løs så får man heller gjøre det utaskjærs, eller aller helst på en racerbane. De færreste har det området som rekreasjon.
29.07.2018 kl 21:49 2075

Krona er ikke verdt 5 øre. En forbudstulling av verste sort. Man har SELV ansvaret for sine handlinger om det er på sykkel eller til fots, på land eller til vanns. En vannscooter sniker seg ikke inn døra og knivstikker deg. Det er det andre typer som gjør.

Men det er trist når unge mennesker dør - uansett årsak.
Redigert 29.07.2018 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
Krona
29.07.2018 kl 22:04 2074

De med mer enn en hjernecelle forstår selvfølgelig min intensjon med forbudene. Som myndighetene har forstått forstår også jeg det må være begrensninger på bruk. Myndighetene har satt forskjellige satser og gitt etter for populisme og fullstendig opptøyer som kan komme. De har jo også stemmer å ivareta og sanke. Jeg mener forbud fordi det rammer alle og gavner hele miljøet og også det større klimaet. Forbud er så absolutt og så bra. Ja, det er mange tullinger som ikke klarer å ta vare på seg selv. Alkohol, rusmidler, natterangling, fartsfantomene og en helt gi blaffen uovervinnelig holdning ligger til grunn. Dette før de ender i respirator, på overvåkningen, til krabbene eller under torva. Som voksen person må jeg da gripe inn og ta ansvaret for alle dem som er uutviklet. Jeg klarer f.eks ikke ta FRP'ere alvorlig selv om kjøttvekta deres veier en del.
Sotah
29.07.2018 kl 22:08 2073

Jeg satt og lurte på når de du veit ble blanda inn i denne tråden også. Du fiksa det, Melvind. Er det i det hele tatt noe annet inni huet ditt?
brahman
29.07.2018 kl 22:17 2065

Jeg er fullstendig enig med SCK 21,23.
Redigert 29.07.2018 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Mythos
29.07.2018 kl 23:07 2046

Trist å miste et flott menneske. Jeg vil ikke nedlate meg til å diskutere hvorfor det skjedde.
29.07.2018 kl 23:20 2043

Sotah: Det er farlig å importere gærninger. Det burde helt klart ha vært forbudt.
Redigert 29.07.2018 kl 23:22 Du må logge inn for å svare

Trist å lese om Vibeke sin død. Hun var en flott idrettsutøver som gav oss mange flotte opplevelser i skisporet. Beklagelig at hennes liv skulle ende på dette tragiske viset.

Leser her at enkelte mener et forbud mot vannscootere ville forhindret Vibeke sin fatale grunnstøting. Men slike holdninger blir for enkelt. Mener vedkommende at man skal forby bilkjøring fordi det omkommer mennesker i trafikken? Skal man forby fly fordi det skjer at enkelte fly crasher? Forbud er irrelevant og tøvete å snakke om.
Jeg synes det er langt viktigere at det stilles krav til dem som skal føre ethvert motordrevet fremkomstmiddel, enten det går tilvant, til lands eller i luften. Selv om p9litiet ennå ikke har konkludert så kan man enkelt ut fra hva nyhetene allerede har vist oss å fastslå at Vibeke har hatt høy fart da vannscooteren traff holmen. Og når hun treffer en holme i høy fart med en vannscooter, så har hun tydeligvis ikke hatt oversikt hvor hun befant seg i farvannet. Når du kjører vannscooter i høy fart i mørket, uten sjøkart, da driver du, beklager å si det, hasard og tar sjanse som man aldri må gjøre til sjøs. Høy fart, mørke og manglende kjennskap til hvor farkosten er i farvannet, da er man svært utsatt for å påføre seg stor skade og i verste fall med fatalt utfall. Der skjedde med Vibeke og nå må rette myndigheter iverksette tiltak som kan bidra ti» å hindre at slikt skjer i fremtiden.

Personlig mener jeg vannscootere ikke burde være tillatt å kjøre i mørke. For det første er man vanskelig å se for andre som ferdes på sjøen, for det andre har ikke førerne tilstrekkelig med navigasjonshjelpemidler til å kunne navigere sikkert og for det tredje fører av vannscootere svært utsatt dersom uhellet skulle skje, noe det er større sannsynlighet for skjer i mørke enn på lyse dagen.

Men beklageligvis har jeg sett litt for mange som i løpet av sommeren har utvist svært dårlig sjømannskap som vannscooterførere, selv på høylys dag. Og jeg er overrasket over at kun to mennesker er omkommet så langt. Jeg beklager å måtte si at disse to neppe blir de siste som omkommer i vannscooterulykker denne sommeren. Severin Suveren syne å ha flyttet seg fra påskefjellet til kysten etter at vannscooteren gjorde sitt inntog i skjærgården. Da vil der gjerne gå noen år før brukerne har opparbeidet nødvendig respekt for vannscootere og vet å holde seg i ro etter mørkets frembrudd.

Men det er beklagelig at Vibeke skulle forlate oss på denne måten. La dette være en på inndeles over hvilke farlig leketøy vannscootere er og at brukerne utviser fornuft i deres omgang med disse maskinene.

R.I.P. Vibeke.
exian
29.07.2018 kl 23:43 2029

Ulykken skjedde helt på den vestre delen av øya St. Helena. Det tyder på at hun har vært helt ute av kurs. Hun skulle ligget mye mer øst i Hovekilen.
Mørket og et plutselig regnvær har nok spilt vesentlig inn her. Ville hun inn til land et sted for å søke ly for regnet ?
Veldig trist hendelse.
30.07.2018 kl 00:51 2011

Til dere som ivrer etter å bruke den tragiske ulykken til å slå ned på bruk av vannscootere:

Jeg tenker at denne ulykken skyldes feilnavigering, og det blir da feil å trekke frem bruk av vannscooter som årsak til ulykken. Det har skjedd mange tilsvarende ulykker med bruk av hurtiggående båter, som går på land i mørket og at en eller flere personer blir slått til døde i ulykken. Er dere da like ivrige etter å forby fritidsbåter også?

For øvrig vet vi ikke hvor mørkt det var eller ikke var da ulykken skjedde, og vi vet heller ikke hvilken fart hun holdt, så alle bør være forsiktige med påstander om stor fart i mørket. Kanskje vil etterforskningen vise at vannscooteren kunne fyke over et skrått berg selv om hun kjørte langt saktere enn hva vannscooteren er god for.

Mange av oss som har navigert på sjøen når det er mørkt, har erfart hvor lett det er å forveksle sjø og land, da lys og skygger spiller deg et puss slik at der det ser ut til å være åpen sjø, der er det land, og omvendt. Derfor må man være ytterst forsiktig med ferdsel på sjøen når det er mørkt, hvis man ikke har navigasjonshjelpemidler. Jeg har selv vært passasjer om bord i en båt som gikk på land under slike forhold, der fører forvekslet sjø og land. Heldigvis gikk det bra med alle passasjerene, ja også med båten.
Jomma123
30.07.2018 kl 08:42 1956

Krona? Selv med en haug med hjerneceller så kan jeg ikke helt forstå dette. Joda har skjedd noen ulykker med vannskuter. Det har det skjedd med båter også med dødlig utgang. Skal vi forby båter også? I natt kolliderte 2 på tråsykkel ved Vinterbro. Ene fløyet til sykehus. Skal vi forby tråsykkelen som du er så glad i for det? Skal kanskje gi Frp skylda for den ulykka også som med de på vannet? Ulykker skjer overalt. Skal vi forby alt som skaper ulykker blir det ingen ting igjen.

Stupkrakke
Enig i det meste du skriver og jeg er ikke i tvil om at denne fatale hendelsen hovedsakelig skyldes feilnavigering. Nå har ikke jeg kjørt vannscooter, men kan noen si meg hvilke navigasjonshjelpemidler det er på en vannscooter for å navigere i mørke? Hvordan kan du kombinere eventuell kartlesing med å bevare nattsynet? Hvilke muligheter har du til å holde kontroll på annen båttrafikk?

At slike uhell også kan inntreffe med andre farkoster til sjøs, skyldes jo at de minste fritidsbåtene ikke er utstyrt for hurtig seilas i mørket. Beklageligvis nytes alkohol ifm sjøliv og jeg utelukker ikke at en del av de uhell som skjer med mindre fritidsbåter er en kombinasjon av utilstrekkelige hjelpemidler på farkosten, ikke kompetente og erfarne båtførere og bruk av alkohol.
Folk må vise respekt for sjøen og det å ferdes i trange farvann. De må være bevisst det ansvar de har for andre som ferdes på sjøen, eventuelle passasjer de har med seg og sitt eget liv. Det er tross alt alltid noen som er glad i deg.

Ha en fin dag på sjøen, men ikke glem ansvaret som båtfører!
.777.
30.07.2018 kl 09:47 1964

Dette var tragisk, kondolerer.

Husk at de fleste ulykker skjer i hjemmet, dere som vil forby alt som kan være farlig.
Redigert 30.07.2018 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Krona
30.07.2018 kl 09:57 1958

Tidligere når det var forbud mot vannscootere skjedde det ingen ulykker med dem fordi de ikke var tillatt å bruke. Det er opplagt et totalforbud må være løsningen igjen. Londonmannen ramser opp sekundære forhold som dårlige sjømannskap og elendige brukere. Nå er det i utgangspunktet idioter som kjøper og bruker vannscootere så det er denne helvetesmaskinen som er den primære årsak til ulykkene. Jomma påstår å ha flere hjernesceller uten at det er særlig troverdig. Ja, FRP og Hoksrud er ansvarlige for frislippet av dommedagsmaskinene i den norske skjærgården. FRP's politikere har heller ikke mange hjerneceller så det var ventet. 777 har hengt seg på og kommer drassende med ulykker i hjemmet. Dette skjer ikke i hjemmet. Det skje ute i skjærgården i 50-90knop i fartsrus og utøves av encellede vesener. Hvor irrelevant går det an å bli?

Ja, jeg blir ikke populær her. Det er likevel mitt ansvar å påpeke at et forbud er den beste løsningen for alle slik det fantastisk fine forbudet vi hadde før.
Redigert 30.07.2018 kl 10:00 Du må logge inn for å svare

Ufattelig trist ?
Hvil i fred Vibeke.

Det er farlig å leve. Det ender alltid med døden.
Å forby alt som er farlig er å forby livet.
Jeg ønsker å beholde kniver, fly, bil, våpen, motorsykler, go-carter, sykler, paraglidere, dykkermasker, fallskjermer, slalomski,,,,og alt som gir livet glede.
Premieidioter som Krona og andre sosialister har som mål å frarøve oss livet.
Jeg vil heller leve og ta sjansen på å dø, enn aldri å leve i det hele tatt, med deres totalitære ideer.
Redigert 30.07.2018 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Jomma123
30.07.2018 kl 11:54 1927

Reglene for vannscooter er da ganske klare Krona. . De nye reglene er likevel strenge: Kjøring nærmere land enn 400 meter er fortsatt forbudt. Du kan imidlertid foreta såkalt transportkjøring, i sakte fart, gjennom disse områdene for å komme deg langt nok ut på sjøen. Noen bryter dette og da kan det skje ulykker. Hvor mange vannscootere er det i Norge Krona? Hvor mange alvolige ulykker har det skjedd med dem? Er det kun vannscootere det er ulykker med i skjærgården?
SCK
30.07.2018 kl 12:41 1915

ref jomma:
" Kjøring nærmere land enn 400 meter er fortsatt forbudt. "

-----

Det var den gamle regelen som ble opphevet, nå sidestilles vannscooter med øvrige fritidsbåter, det er her tragedien ligger.

Imidlertid så kan den enkelte kommune nå innføre særskilte ferdselregler (les gjerne strengere) innen sin kommune. Jeg for min del ser dette som en håpløs ordning. Her vil det åpenbart ikke bli likhet for utøverne.

De fleste av scooterskeptikerne, som bl.annet meg, ser ikke totalforbud som eneste løsning, men bruk må skje min 400 m fra land fra kyst. Som tidl. regel.
Så i går et innslag der noen scooterentusiaster hadde tatt turen over fra Danmark. De hadde sikkert hatt en fin tur. I det området plager de ingen. Vi har ingen innenlandsvann store nok til ferdsel min 400 m fra land, selv Mjøsa blir i minste laget, der vil det bare være en flekk midt utpå det bredeste av vannet som man kan kjøre. Meningsløst. Derfor må det bli totalforbud i alle innenlandsvann. Sånn det i realiteten var før, om man overholdt loven.

Uansett hva man finner på så må man ikke lage regelverk som er forskjellig fra kommune til kommune-
30.07.2018 kl 13:12 1906

Vannscootere benyttes ikke sjelden til bare lek og moro. I denne saken har det imidlertid fremkommet at Skofterud var på vei hjem fra Arendal. Dette kan tyde på at Skofterud benyttet vannscooteren som et transportmiddel da ulykken skjedde, et transportmiddel som skulle bringe henne fra A til B.

Et alternativ til vannscooter kunne vært en liten fritidsbåt, men risiko for feilnavigering og ulykke kunne da vært akkurat like stor, når det skal navigeres etter bare det man ser i mørket.
Krona
30.07.2018 kl 14:38 1887

Politiet mener mørket og veldig høy fart er hovedårsakene til havariet. De har klarlagt tidspunkt for sammenstøt til midnatt. Da er det mørkt.

I dagslyset og med robåt og gode tollepinner og årer hadde ikke denne ulykken skjedd. Den var betinget av vannscooteren og at den ble brukt på feil tidspunkt og med altfor høy fart. Selv en liten pioneer hadde klart seg for å komme fra Pollen til skjæret med hytta.
Redigert 30.07.2018 kl 14:52 Du må logge inn for å svare

Krona, mulig du synes livet er bra nok uten lek og moro, men la oss som ønsker å leve gjør det, ok ?