R.I.P.

Slettet bruker
29.07.2018 kl 15:42 5754

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-vet-vi-om-vannscooterulykken/70055930

Trist.

Kondolerer.

Litt pussig at Lørdagsrevyen i går snakket om at 3/4 av de som stryker med på sjøen er menn over 38 år.

Kan ha blitt overrasket av regnvær i mørket ?
Londonmannen
30.07.2018 kl 08:45 2962

Stupkrakke
Enig i det meste du skriver og jeg er ikke i tvil om at denne fatale hendelsen hovedsakelig skyldes feilnavigering. Nå har ikke jeg kjørt vannscooter, men kan noen si meg hvilke navigasjonshjelpemidler det er på en vannscooter for å navigere i mørke? Hvordan kan du kombinere eventuell kartlesing med å bevare nattsynet? Hvilke muligheter har du til å holde kontroll på annen båttrafikk?

At slike uhell også kan inntreffe med andre farkoster til sjøs, skyldes jo at de minste fritidsbåtene ikke er utstyrt for hurtig seilas i mørket. Beklageligvis nytes alkohol ifm sjøliv og jeg utelukker ikke at en del av de uhell som skjer med mindre fritidsbåter er en kombinasjon av utilstrekkelige hjelpemidler på farkosten, ikke kompetente og erfarne båtførere og bruk av alkohol.
Folk må vise respekt for sjøen og det å ferdes i trange farvann. De må være bevisst det ansvar de har for andre som ferdes på sjøen, eventuelle passasjer de har med seg og sitt eget liv. Det er tross alt alltid noen som er glad i deg.

Ha en fin dag på sjøen, men ikke glem ansvaret som båtfører!
Jomma123
30.07.2018 kl 08:42 2966

Krona? Selv med en haug med hjerneceller så kan jeg ikke helt forstå dette. Joda har skjedd noen ulykker med vannskuter. Det har det skjedd med båter også med dødlig utgang. Skal vi forby båter også? I natt kolliderte 2 på tråsykkel ved Vinterbro. Ene fløyet til sykehus. Skal vi forby tråsykkelen som du er så glad i for det? Skal kanskje gi Frp skylda for den ulykka også som med de på vannet? Ulykker skjer overalt. Skal vi forby alt som skaper ulykker blir det ingen ting igjen.
Slettet bruker
30.07.2018 kl 00:51 3021

Til dere som ivrer etter å bruke den tragiske ulykken til å slå ned på bruk av vannscootere:

Jeg tenker at denne ulykken skyldes feilnavigering, og det blir da feil å trekke frem bruk av vannscooter som årsak til ulykken. Det har skjedd mange tilsvarende ulykker med bruk av hurtiggående båter, som går på land i mørket og at en eller flere personer blir slått til døde i ulykken. Er dere da like ivrige etter å forby fritidsbåter også?

For øvrig vet vi ikke hvor mørkt det var eller ikke var da ulykken skjedde, og vi vet heller ikke hvilken fart hun holdt, så alle bør være forsiktige med påstander om stor fart i mørket. Kanskje vil etterforskningen vise at vannscooteren kunne fyke over et skrått berg selv om hun kjørte langt saktere enn hva vannscooteren er god for.

Mange av oss som har navigert på sjøen når det er mørkt, har erfart hvor lett det er å forveksle sjø og land, da lys og skygger spiller deg et puss slik at der det ser ut til å være åpen sjø, der er det land, og omvendt. Derfor må man være ytterst forsiktig med ferdsel på sjøen når det er mørkt, hvis man ikke har navigasjonshjelpemidler. Jeg har selv vært passasjer om bord i en båt som gikk på land under slike forhold, der fører forvekslet sjø og land. Heldigvis gikk det bra med alle passasjerene, ja også med båten.
Slettet bruker
29.07.2018 kl 23:43 3039

Ulykken skjedde helt på den vestre delen av øya St. Helena. Det tyder på at hun har vært helt ute av kurs. Hun skulle ligget mye mer øst i Hovekilen.
Mørket og et plutselig regnvær har nok spilt vesentlig inn her. Ville hun inn til land et sted for å søke ly for regnet ?
Veldig trist hendelse.
Londonmannen
29.07.2018 kl 23:35 3045

Trist å lese om Vibeke sin død. Hun var en flott idrettsutøver som gav oss mange flotte opplevelser i skisporet. Beklagelig at hennes liv skulle ende på dette tragiske viset.

Leser her at enkelte mener et forbud mot vannscootere ville forhindret Vibeke sin fatale grunnstøting. Men slike holdninger blir for enkelt. Mener vedkommende at man skal forby bilkjøring fordi det omkommer mennesker i trafikken? Skal man forby fly fordi det skjer at enkelte fly crasher? Forbud er irrelevant og tøvete å snakke om.
Jeg synes det er langt viktigere at det stilles krav til dem som skal føre ethvert motordrevet fremkomstmiddel, enten det går tilvant, til lands eller i luften. Selv om p9litiet ennå ikke har konkludert så kan man enkelt ut fra hva nyhetene allerede har vist oss å fastslå at Vibeke har hatt høy fart da vannscooteren traff holmen. Og når hun treffer en holme i høy fart med en vannscooter, så har hun tydeligvis ikke hatt oversikt hvor hun befant seg i farvannet. Når du kjører vannscooter i høy fart i mørket, uten sjøkart, da driver du, beklager å si det, hasard og tar sjanse som man aldri må gjøre til sjøs. Høy fart, mørke og manglende kjennskap til hvor farkosten er i farvannet, da er man svært utsatt for å påføre seg stor skade og i verste fall med fatalt utfall. Der skjedde med Vibeke og nå må rette myndigheter iverksette tiltak som kan bidra ti» å hindre at slikt skjer i fremtiden.

Personlig mener jeg vannscootere ikke burde være tillatt å kjøre i mørke. For det første er man vanskelig å se for andre som ferdes på sjøen, for det andre har ikke førerne tilstrekkelig med navigasjonshjelpemidler til å kunne navigere sikkert og for det tredje fører av vannscootere svært utsatt dersom uhellet skulle skje, noe det er større sannsynlighet for skjer i mørke enn på lyse dagen.

Men beklageligvis har jeg sett litt for mange som i løpet av sommeren har utvist svært dårlig sjømannskap som vannscooterførere, selv på høylys dag. Og jeg er overrasket over at kun to mennesker er omkommet så langt. Jeg beklager å måtte si at disse to neppe blir de siste som omkommer i vannscooterulykker denne sommeren. Severin Suveren syne å ha flyttet seg fra påskefjellet til kysten etter at vannscooteren gjorde sitt inntog i skjærgården. Da vil der gjerne gå noen år før brukerne har opparbeidet nødvendig respekt for vannscootere og vet å holde seg i ro etter mørkets frembrudd.

Men det er beklagelig at Vibeke skulle forlate oss på denne måten. La dette være en på inndeles over hvilke farlig leketøy vannscootere er og at brukerne utviser fornuft i deres omgang med disse maskinene.

R.I.P. Vibeke.
Slettet bruker
29.07.2018 kl 23:20 3052

Sotah: Det er farlig å importere gærninger. Det burde helt klart ha vært forbudt.
Redigert 29.07.2018 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
Mythos
29.07.2018 kl 23:07 3055

Trist å miste et flott menneske. Jeg vil ikke nedlate meg til å diskutere hvorfor det skjedde.
brahman
29.07.2018 kl 22:17 3074

Jeg er fullstendig enig med SCK 21,23.
Redigert 29.07.2018 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Sotah
29.07.2018 kl 22:08 3082

Jeg satt og lurte på når de du veit ble blanda inn i denne tråden også. Du fiksa det, Melvind. Er det i det hele tatt noe annet inni huet ditt?
Slettet bruker
29.07.2018 kl 22:04 3083

De med mer enn en hjernecelle forstår selvfølgelig min intensjon med forbudene. Som myndighetene har forstått forstår også jeg det må være begrensninger på bruk. Myndighetene har satt forskjellige satser og gitt etter for populisme og fullstendig opptøyer som kan komme. De har jo også stemmer å ivareta og sanke. Jeg mener forbud fordi det rammer alle og gavner hele miljøet og også det større klimaet. Forbud er så absolutt og så bra. Ja, det er mange tullinger som ikke klarer å ta vare på seg selv. Alkohol, rusmidler, natterangling, fartsfantomene og en helt gi blaffen uovervinnelig holdning ligger til grunn. Dette før de ender i respirator, på overvåkningen, til krabbene eller under torva. Som voksen person må jeg da gripe inn og ta ansvaret for alle dem som er uutviklet. Jeg klarer f.eks ikke ta FRP'ere alvorlig selv om kjøttvekta deres veier en del.
Slettet bruker
29.07.2018 kl 21:49 3084

Krona er ikke verdt 5 øre. En forbudstulling av verste sort. Man har SELV ansvaret for sine handlinger om det er på sykkel eller til fots, på land eller til vanns. En vannscooter sniker seg ikke inn døra og knivstikker deg. Det er det andre typer som gjør.

Men det er trist når unge mennesker dør - uansett årsak.
Redigert 29.07.2018 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
SCK
29.07.2018 kl 21:23 3091

Vibeke Skofterud var et særdeles fint menneske som det er tungt å miste - hun, samt andre toppidrettsutøvere, har gitt - og gir oss mye, vi har alle mye å takke disse utøverne for i så måte.

Hun er borte hun ser dermed ikke våre ord om at noen har innvendinger mot kjøretøyet hun omkom med, jeg er også en av de.
Innenlandsvann, for ikke å snakke om turistkanaler som Telemarkskanalen der Hoksrud presterte å promoterte vannscooterkjøring, passer slettes ikke for vannscooter, det er et fartsleketøy. Likeså i indre skjærgård. Disse steder brukes til rekreasjon, barns lek i vann - vannscooteren er den mest effektive dreper av den idyll, fred og balsam for helse disse stedene er.
Frislippet av vannscootere er noe av det mest talentløse Frp noen gang har gått i bresjen for. Hva med fugleliv og øvrig dyreliv i disse områdene?
Vannscoter bør kunne vær tillat 400 m fra land slik tidligere regel tillot. Det bør være totalforbud innenlands.
7 knobs fartsgrenser som gjelder i indre farvann ble aldri overholdt av disse farkostene - sjekter samt øvrige turbåter har dette som naturlig ferdselsfart.
Vil man virkelig slippe fartsfantomet i seg selv løs så får man heller gjøre det utaskjærs, eller aller helst på en racerbane. De færreste har det området som rekreasjon.
Jomma123
29.07.2018 kl 21:06 3097

I respekt for Vibeke har jeg redigert mitt innlegg lenger opp her.
Er ikke rett tid og klage og syte idag......
convert
29.07.2018 kl 21:05 3099

Krona må være tidenes forumidot. Alt som fører til at man dauer, skal forbys. Alle skal daue, så da må alt forbys. Krona er muslim eller sosialist.
Slettet bruker
29.07.2018 kl 20:43 3109

Som vanlig legges skylden over på meg når jeg har andre meninger og ikke medbrukere av forumet strykes med hårene. Faktum her er at hendelsen kunne ikke ha skjedd med et forbud mot vannscootere både bruk, omsetning og eierskap. Det er også slik at vannscootere har hatt forbud tidligere. De ble sluppet fri av FRP og Hoksrud ble avbildet på vannscooter i full fres og må stå for den personifiserte stupiditet for det vedtaket.

Nå ser vi nemlig resultatene. Dødsulykker, lemlestelser for livet, fortvilede etterlatte, terror på sjøen og støy som langt overgår aksept. Dette kan ikke forties. Fohandlere og verksteder kan ikke profittere i det stille på folk elendighet med disse sjøhestenens jernuhyrer.

Så må det også være tillatt å spørre om hvorfor i all verden disse forferdelige fartsuhyrene brukes om natten når det er mørkt på sjøen? Hva er formålet med det. Spørsmålene må komme uansett utfall i vår kommisjon her på forumet. Opphevelsen av forbudet er blitt en nasjonal tragedie.

Til jomma vil jeg si. Nå privatbilisme forbys og sykkelveiene blir fullt utbygget vil sykkelulykkene gå ned til brøkdelen. Vel noen motoriserte doninger vil det være som transporterer melk og brød, men altså betydelig færre og også håndtert av profesjonelle
Slettet bruker
29.07.2018 kl 20:04 3125

Føler med kjæreste og familie.

https://tv.nrk.no/direkte/nrk1#
Her det første innslaget i Søndagsrevyen. Her gjør Gelius en god jobb. Han er på selve krasjstedet. Det er mulig at et plutselig styrtregn har spilt inn her. Man ser avslitt rød topcoat på svaberget. Og dette kan ha blitt litt blasst pga. regnvær.

Tenker selv tilbake til hendelser i yngre år. Da kjørte jeg speedbåt om natten i fx Veierlandsfjorden. Plutselig får du øye på en øy ved siden av deg. Moa. at det var omtrent nesten bare flaks at en ikke kjørte på det. I mørket må en være veldig forsiktig på sjøen.

Et plutselig regnvær kan ha spilt inn i ulykken i natt. Veldig tragisk dette her. Vi må lære av det.
Slettet bruker
29.07.2018 kl 18:41 3161

Ja, det er ganske så utrolig at enkelte ikke skjønner eller ikke har empati i det hele tatt her inne. Helt enig Stupkrakke.
Slettet bruker
29.07.2018 kl 18:19 3119

Krona, tenk hvor mange bilulykker vi kunne vært spart for, hvis det hadde vært et forbud mot bilkjøring!

Eller alle båtulykkene vi kunne vært spart for, hvis det hadde vært forbud mot båter og kjøring av båt!

Den andre vannscooterulykken nå nylig, dreide seg om en kollisjon mellom båt og vannscooter. Jeg kjenner ikke årsaksforholdet til den ulykken, men det å bli nedrent av en båt kan skje også hvis du padler i kajakk. Vil Krona forby bruk av kajakker?

Dette skulle være en fredelig tråd, av respekt til den omkomne, og empati med de pårørende, men Krona klarte å gjøre den om til en krangletråd.
Redigert 29.07.2018 kl 18:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.07.2018 kl 17:58 3131

http://www.agderposten.no/kjop-tilgang?aId=1.2458808

60 - 70 delfiner ved Kragerø.

Det er neppe tvil om at det er ordentlig farlig å kjøre fort med vannscooter i mørket og om uten lys på vannscooteren. . Treffer man en holme i en så sårbar farkost kan veldig mye gå veldig galt.
Omstendighetene rundt ulykken er mangelfulle. Hun var sammen med kjæresten sin sies det.

Forferdelig hendelse dette her.
kokkohill
29.07.2018 kl 17:53 3134

Dette er ufattelig trist , vi har mistet en fantastisk utøver og ett flott menneske. Alle tanker til hennes kjære.......
Jomma123
29.07.2018 kl 17:44 3148



Hvil i fred Vibeke. Varme tanker sendes til de nærmeste.... Takk for alle gleder du har gitt oss.....
Redigert 29.07.2018 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.07.2018 kl 17:42 3142

Nettopp ladaen. Hvor mange vettuge personer kjører vannscooter om natten i 50 knop uten lys? Disse drapsfartøyene må ikke være ute på sjøen i hendene på gale mennesker som vil få sitt eller andres skinn revet. Det er til deres og uskyldiges beste. Vannscootere er det verste som noensinne er oppfunnet og laget. Det må selv FRP'ere forstå. Hvor mange skal bli RIP eller skadet for livet før de forstår det som vi forstod allerede når forbudet ble hevet? Når skal de våkne?
Slettet bruker
29.07.2018 kl 17:34 3141

Krona I dag kl 16:25

Du kjenner ingen grense tydeligvis. Idag er bare en trist dag. Denne ulykke fortjener at vi går i oss selv og ikke prøver å tjene billige poenger på tragedien.
Redigert 29.07.2018 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
29.07.2018 kl 17:31 3144

Og der våknet selvfølgelig forbudspolitiet, forby alt jeg selv ikke driver med:-))
Slettet bruker
29.07.2018 kl 17:28 3146

2. dødsulykke på vannscooter og mange blir i tillegg skadd. Tusenvis av fugler, andunger og fisk blir også drept.

https://www.dagbladet.no/nyheter/henrik-16-dode-i-vannscooterulykke-politiet-ber-vitner-melde-seg/70051724

Hoksrud er en uskolert tulling. Forbud umiddelbart nå!
Slettet bruker
29.07.2018 kl 16:31 3176

Er de utstyrt med lys foran ? Annen belysning ?
Farlig å kjøre med sånt når det er mørkt. Man er utsatt akkurat som på en motorsykkel.
Burde kjøring med vannscooter i mørket forbys ?
Slettet bruker
29.07.2018 kl 16:25 3177

Hadde det vært forbud mot vannscootere hadde ikke denne ulykken og kommende ulykker med vannscooter skjedd. Her ser vi hvor feil det var å oppheve forbudet. Når det er daglige støyforurensninger og dyrelivet ved og i sjøen blir terrorisert av de som bruker dette forferdelige fossile leketøyet. Et nytt forbud må komme og eksisterende vannscootere må samles inn og termineres for godt.
Redigert 29.07.2018 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
Mythos
29.07.2018 kl 16:20 3181

Trist er det eneste jeg vil si.
Slettet bruker
29.07.2018 kl 16:19 3183

Lurulf

Det var det mest fornuftige du kom på å skrive?

RIP
Lurulf
29.07.2018 kl 16:15 3188

FrP var pådrivere for å oppheve forbudet mot vannscootere, så venstremedia vil nok forsøke alt de kan å linke de til denne ulykken.