R.I.P.

Slettet bruker
29.07.2018 kl 15:42 6019

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-vet-vi-om-vannscooterulykken/70055930

Trist.

Kondolerer.

Litt pussig at Lørdagsrevyen i går snakket om at 3/4 av de som stryker med på sjøen er menn over 38 år.

Kan ha blitt overrasket av regnvær i mørket ?
Slettet bruker
05.09.2018 kl 00:37 2224

Vannscooter hadde ingenting med denne tragiske ulykken å gjøre, det er meget vanskelig å manøvrere på sjøen i mørke, og når man har alkohol innabords blir det ikke bedre. Dårlig sikt, fart + alkohol, dødelig kombinasjon både på land og til vanns. Trist å miste slik en flott jente, men det er trist å miste noen i en ulykke.
Slettet bruker
04.09.2018 kl 18:37 2244

Ikke kraftig vind, men regnvær stella polaris.
Hun ville vel fort hjem for ikke å bli vanvittig våt og kanskje syk av det ?
Slettet bruker
04.09.2018 kl 00:42 2288

Ikke gå på viddene nå. Uansett kjøretøy om det er på sjø eller land, er det føreren som må ta ansvar
og ikke utsette seg eller andre for fare.
Nå var det flere uheldige omstendigheter med denne ulykken, det var mørkt, kraftig vind, og hun hadde drukket alkohol. Det er bare å konstatere at alle disse faktorene var årsak til ulykken. Tragisk at hun
skulle ende sitt liv der på sjøen, men det skjedde. RIP.
Slettet bruker
04.09.2018 kl 00:17 2294

Krona 01.08.2018 kl 20:09

Den dagen alle menn og gutter kastreres, slutter voldtektene på kvinner. Ingen pikk, ingen voldtekt, så enkelt er det, stiller du deg først i kø?
Slettet bruker
04.09.2018 kl 00:14 2295

Krona 30.07.2018 kl 18:54

Nå skal jeg si deg noe. Du velger dine ofre etter hva du personlig liker eller ikke liker, du snakker piss når du sier, "Vannscootere er det verste som noensinne er oppfunnet og laget. "

Jeg skal fortelle deg hva som er det verste som er laget, og det har jeg kommet til nå, det er slike som deg. Tidligere var det våre tilbedere av Islam, men slike som deg tar kaken. Hvor mange er skadet, ødelagt eller drept av vannscootere sammenlignet med dem som har opplevd dette etter angrep fra Islams brødre?

Har du sett en pedofil vannscooter? Hat du sett en vannscooter sprenge en mengde mennesker ihjel? Har du sett en vannscooter hugge mennesker i stykker med øks eller macheter?

Den dagen du kan svare ja, da skal jeg høre på deg.
Slettet bruker
03.09.2018 kl 20:26 2313

Jeg er enig Stupkrakke. Det var feilnavigering, som politiet også har hevdet.
Hva skyldes så det :
1. Det var veldig mørkt.
2. Det kom et plutselig kraftig regnvær.
3. Det var lett å forveksle noen veldig like øyer der i mørket.
Summen av dette sammen med promillen. Jeg tror regnværet antagelig var den uventede ekstra omstendighet som lagde trøbbel.

En er noe mer trygg i en passbåt enn på en vannscooter. Mange uheldige omstendigheter virket samtidig.
Veldig veldig trist. Dette var ekstremt.
(Dette er egentlig ikke dagen å snakke om dette på, men tråden har diskret tittel).
Redigert 03.09.2018 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2018 kl 16:12 2342

Politiet melder i dag at Skofterud hadde promille på over tillatt grense på 0,8. Dette mener jeg at underbygger det jeg har skrevet tidligere, om at årsaken til ulykken mest trolig skyldes en feilnavigering, og ikke bruk av vannscooter som sådan, (og med promille øker som kjent risikoen for å feilnavigere). Denne tragiske ulykken bør ikke benyttes som et argument mot bruk av vannscootere generelt.

Politiet: - Skofterud hadde promille da hun krasjet

https://www.nrk.no/ostfold/politiet_---skofterud-hadde-promille-da-hun-krasjet-1.14192500

Slettet bruker
01.08.2018 kl 23:55 2583

Bygg større og kraftigere vannscootere og kjør på full guffe gjennom forbudsland så møkka spruter.
Redigert 01.08.2018 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2018 kl 20:09 2610

Det eneste som hjelper er et fantastisk flott forbud. Samme hva vannscooterforbundet og Hoksrud sier. Hvis det ikke er vannscootere blir det ikke ulykker med vannscootere. Så enkelt er det;-)
Slettet bruker
01.08.2018 kl 19:46 2615

Det burde skje noen innstramninger på vannscooterområde. Er det mørkt er det veldig farlig for badende. Og mange liker å ta nattbad.
Mange kjører idiot med vannscooter.
Man bør ikke kjøre hverken vannscooter eller annen rask båt når det er mørkt og man ikke har ordentlig lys fremover på farkosten. Det er virkelig farlig. Særlig i lunefult farvann. Er det attpåtil alkohol inne i bilde, er ....
Det kan i tillegg oppstå uventet uvær underveis.
Forferdelig trist sak. Uvirkelig.
Vant bl.a. Vasaloppet. Og har fortsatt kvinnerekorden i det løpet.
Slettet bruker
31.07.2018 kl 19:10 2674

Det sies at misunnelsen blant nordmenn er sterkere enn seksualdriften, så nøkkelen til å forstå den innbitte motstanden mot vannscootere, fra en av forumdeltakerne, ligger kanskje i denne teksten:

"...og selvforherligelsen virker tåpelig bare fordi man har penger nok til å kjøpe en bil eller en vannscooter."
---


PS! Jeg selv har ikke sett meg råd til vannscooter og faktisk har jeg aldri kjørt vannscooter, men jeg vil ikke frata andre den glede og nytte en vannscooter kan gi.
Redigert 31.07.2018 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
31.07.2018 kl 12:03 2700

En vannscooter lager MINDRE støy enn en båt med påhengsmotor.
Den lager også mindre bølger og bruker mindre drivstoff pr mil.
Dvs den forurenser mindre.
Jomma123
31.07.2018 kl 08:35 2720

Rart det bare er vannscootere som støyer. Er det bare elbåter nå???
Jomma123
31.07.2018 kl 08:27 2723

Krona. Hørte på nyhetene at av 1000 redningsoppdrag er det10 stk der vannscooter er innblandet. Sier vel litt om uvitenheten din det vel. :) Hva med de 990 andre ulykkene. Er vel der du burde konsentrere dit hat...
Stakkars Vibeke gjorde noen feil i mørket og måtte bøte med livet.
Mange er ukonsentrerte og gjør feil i trafikken også. Skal vi forby kjøretøy på veiene også?
Slettet bruker
31.07.2018 kl 06:52 2734

Jeg har ikke oversikten på alle som står frem i pessen som "bestevenninnen" til Skofterud, men det må da være tosifret.
Slettet bruker
31.07.2018 kl 05:36 2742

Forbud eller ikke forbud, uvesentlig. Uansett hvilken motor du har på farkosten, er det stummende mørkt og du ikke ser en meter foran deg, vent med å kjøre hjem til det lysner, nå på sommeren dreier det seg kun om noen få timer.
Fluefiskeren
30.07.2018 kl 20:24 2780

Det er viktig at man har frihet til å plage andre mennesker.
Londonmannen
30.07.2018 kl 19:28 2786

Nei, forbud er ingen løsning. En slik ulykke kunne like godt skjedd med en fritidsbåt, også fritidsbåt med nødvendig navigasjonsutstyr.
Problemet er når man setter en ukyndig person til å føre en farkost som vedkommende verken har kompetanse eller erfaring tilstrekkelig til å føre trygt fra A til B. Legger man ut på en transportetappe ingen norske skjærgården, en mørk og regnfull kveld uten nødvendige kompetanse og utstyr til å navigere farkosten på en trygg og forsvarlig måte, så er sannsynligheten for at det ender i grunnstøting eller kollisjon overhengende. Blander man i tillegg litt alkohol oppi dette, så øker risikoen enda noen hakk.

Forbud løser ikke en dritt. Men krav til opplæring og kompetanse til å føre farkoster burde være en selvfølge.
Slettet bruker
30.07.2018 kl 19:23 2790

Jo. Å bruke tiden sin på å trenere rettssystemet vårt og maktapparatet med tilbakestående forbud er svært evneveikt. Tid som de kunne brukt på ekte problemer.

Skal man forby en så banal ting som vannscooter pga støy og forstyrring av ro så SKAL man samtidig forby alle andre båter unntatt elektriske, utrykningskjøretøy med sirener, signalhorn på fartøy, alt som kjører over 5 knop, høye stemmer, høyttalere, barn, urbant liv, bo vegg-i-vegg, skoler, konserter, instrument, nesten all idrett, tog, fly, hunder og nesten alle andre dyr, og så videre... Hvorfor vannscooter av alle disse ekstremt bråkete tingene?! Fordi det er så «farlig og nytt»? Hvorfor er skjærgården hellig? Hvorfor bråker vanlige båter sine motorer på for eksempel 120 dB mindre enn en vannscooter på for eksempel 90 dB?

Slutt å STRAFF vanlige folk. Det ER forsøk på ondsinnet faenskap. Slutt.
Mythos
30.07.2018 kl 19:08 3143

Det beste hadde nok vært å forby alt annet enn robåter.
Redigert 30.07.2018 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
brahman
30.07.2018 kl 19:03 3147


Det dreier seg selvfølgelig ikke bare om faren for ulykker for de som kjører scooterne, som endel her synes å mene.

Problemer forbundet med vannscooterkjøring i skjærgård og innsjøer, er blant annet.

Støy, forstyrring av ro og fred.
Forstyrring av fugleliv
Fare for badende og svømmende i vannet.

NB! : Jeg er verken ondskapsfull, evneveik eller tilbakestående...
Mythos
30.07.2018 kl 19:01 3149

Hvorfor Skofterud døde får være opp til andre å avgjøre. Vet bare at vi mistet ei tøff jente som hadde fortjent å få leve lenger.
Slettet bruker
30.07.2018 kl 18:54 3150

Jeg er jo ikke bare et maktmenneske, men også et medmenneske. Et generelt forbud mot vannscooter ville ha spart mange liv, alvorlige skader og ødelagte hjem. Det ville ha spart livet til eks-mennesket Skofterud, de som opponerer mot meg her og all tiden lete og redningsmannskaper bruker på å rydde opp etter ulykkene med de fæle fossile fartøyene som vannscootere er.
Scoopfinder
30.07.2018 kl 18:25 3163

Krona: "kan ikke la deg få gjøre slik som du vil selv Scoopfinder. Måten du vil leve livet ditt på griper inn i andres"

Men å forby alt som du vil (krona), det griper ikke inn i andres liv ?????
Slettet bruker
30.07.2018 kl 18:16 3169

Krona var nok mot farge-tv og skateboard også. Dessuten skjer det jo haugevis av ulykker med tragisk utgang med både bil, sykkel, trikk, buss, fritidsbåter, fiskebåter, traktorer, gravemasiner, tog, fly og motorsykkel så jeg skjønner ikke helt hvorfor ditt sinne skal vendes mot akkurat vannscooter?

Synd at far din ikke var i mot sex.





Redigert 30.07.2018 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2018 kl 18:02 3179

Enig. Jeg forakter så JÆVLIG forbudsforkjempere og alt det skadelige tøvet de konstant kommer med. Får vanlige folk til å føle seg som kriminelle. Tror de gjør det for å føle en slags kontroll. Folk som stadig prøver å forby noe andre gleder seg over i den hensikt å fremstå moralsk overlegne er faktisk fullstendig ondskapsfulle.

Her en liste over de ekstremt kjekke, nyttige og livsforbedrende tingene som de evneveike, tilbakestående og komplett følelsesstyrte premieklovnene alltid prøver å forby:

Skytevåpen
Tobakk
Alkohol (eller stramme inn på skjenkeregler)
Strippebuler/eskortetjenester/sexkjøp
Vannscootere
Motorsykler
Segways
Gambling
Voldelige dataspill
Voldelige filmer
All form for pornografi inkl. bikinireklamer og modeller
Billige flyreiser
Biler
Veier i urbaniserte områder
Softguns
Spretterter
Sukker
Godteri som ligner på «farlige» ting
Pels
Bensin/diesel
Plast (de er imot alt petroleumsbasert)
Dyrehager

Glemt noe?
Slettet bruker
30.07.2018 kl 17:14 3192

Vi, herunder samfunnet, kan ikke la deg få gjøre slik som du vil selv Scoopfinder. Måten du vil leve livet ditt på griper inn i andres og blir da ikke bare din sak. Det som er motorisert støyer, har utslipp og er en stor fare både for føreren og andre i omgivelsene. Da må vi ha et regelverk, et lovverk og altså noen forbud når det viser seg at aktivitetene i hovedsak er skadelige og disse skadene er så omfattende for alt. Så forbud er virkelig bra og nødvendig ikke minst for de som hevder motsatt. Det har reddet liv med forbud.

Imens sitter jeg gjerne i gyngestolen min ute på terrassen og tenker gjennom tunge teoremer mens jeg tar et glass vann med isbiter eller en iste.
Redigert 30.07.2018 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
30.07.2018 kl 16:38 3206

Krona, greit for meg om du finner glede i å sitte i en gyngestol og filosofere over Marx`s teorier eller ro en Pioneer8. Gjør som du vil.
Men la meg leve også.
Slettet bruker
30.07.2018 kl 15:51 3222

Scoopfinder skriver i et innlegg lenger oppe i tråden ...

"Jeg ønsker å beholde kniver, fly, bil, våpen, motorsykler, go-carter, sykler, paraglidere, dykkermasker, fallskjermer, slalomski,,,,og alt som gir livet glede."

Hva slags gleder er dette? Mye av dette er forbundet med farer, skyhøye kostnader, voldsom forurensning, men de er også en distraksjon fra livet. Har man så triste og kjedelige liv at man må ty til disse forkastelige aktivitetene? Det fine i livet er jo å ikke forurense. Scoopfiner er et svakt menneske og vil gjøre som mange andre vil. Det vil ikke jeg og den nåværende verden skal ikke få prege meg. Det er nemlig ikke noen som har bevist at den er den rette. Majoriteten har ikke alltid rett og selvforherligelsen virker tåpelig bare fordi man har penger nok til å kjøpe en bil eller en vannscooter.
Scoopfinder
30.07.2018 kl 15:36 3341

Krona, mulig du synes livet er bra nok uten lek og moro, men la oss som ønsker å leve gjør det, ok ?
Slettet bruker
30.07.2018 kl 14:38 3356

Politiet mener mørket og veldig høy fart er hovedårsakene til havariet. De har klarlagt tidspunkt for sammenstøt til midnatt. Da er det mørkt.

I dagslyset og med robåt og gode tollepinner og årer hadde ikke denne ulykken skjedd. Den var betinget av vannscooteren og at den ble brukt på feil tidspunkt og med altfor høy fart. Selv en liten pioneer hadde klart seg for å komme fra Pollen til skjæret med hytta.
Redigert 30.07.2018 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2018 kl 13:12 3375

Vannscootere benyttes ikke sjelden til bare lek og moro. I denne saken har det imidlertid fremkommet at Skofterud var på vei hjem fra Arendal. Dette kan tyde på at Skofterud benyttet vannscooteren som et transportmiddel da ulykken skjedde, et transportmiddel som skulle bringe henne fra A til B.

Et alternativ til vannscooter kunne vært en liten fritidsbåt, men risiko for feilnavigering og ulykke kunne da vært akkurat like stor, når det skal navigeres etter bare det man ser i mørket.
Slettet bruker
30.07.2018 kl 12:52 3379

Uansett hva man finner på så må man ikke lage regelverk som er forskjellig fra kommune til kommune-
SCK
30.07.2018 kl 12:41 3384

ref jomma:
" Kjøring nærmere land enn 400 meter er fortsatt forbudt. "

-----

Det var den gamle regelen som ble opphevet, nå sidestilles vannscooter med øvrige fritidsbåter, det er her tragedien ligger.

Imidlertid så kan den enkelte kommune nå innføre særskilte ferdselregler (les gjerne strengere) innen sin kommune. Jeg for min del ser dette som en håpløs ordning. Her vil det åpenbart ikke bli likhet for utøverne.

De fleste av scooterskeptikerne, som bl.annet meg, ser ikke totalforbud som eneste løsning, men bruk må skje min 400 m fra land fra kyst. Som tidl. regel.
Så i går et innslag der noen scooterentusiaster hadde tatt turen over fra Danmark. De hadde sikkert hatt en fin tur. I det området plager de ingen. Vi har ingen innenlandsvann store nok til ferdsel min 400 m fra land, selv Mjøsa blir i minste laget, der vil det bare være en flekk midt utpå det bredeste av vannet som man kan kjøre. Meningsløst. Derfor må det bli totalforbud i alle innenlandsvann. Sånn det i realiteten var før, om man overholdt loven.
Jomma123
30.07.2018 kl 11:54 3396

Reglene for vannscooter er da ganske klare Krona. . De nye reglene er likevel strenge: Kjøring nærmere land enn 400 meter er fortsatt forbudt. Du kan imidlertid foreta såkalt transportkjøring, i sakte fart, gjennom disse områdene for å komme deg langt nok ut på sjøen. Noen bryter dette og da kan det skje ulykker. Hvor mange vannscootere er det i Norge Krona? Hvor mange alvolige ulykker har det skjedd med dem? Er det kun vannscootere det er ulykker med i skjærgården?
Scoopfinder
30.07.2018 kl 11:21 3401

Ufattelig trist ?
Hvil i fred Vibeke.

Det er farlig å leve. Det ender alltid med døden.
Å forby alt som er farlig er å forby livet.
Jeg ønsker å beholde kniver, fly, bil, våpen, motorsykler, go-carter, sykler, paraglidere, dykkermasker, fallskjermer, slalomski,,,,og alt som gir livet glede.
Premieidioter som Krona og andre sosialister har som mål å frarøve oss livet.
Jeg vil heller leve og ta sjansen på å dø, enn aldri å leve i det hele tatt, med deres totalitære ideer.
Redigert 30.07.2018 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2018 kl 09:57 3426

Tidligere når det var forbud mot vannscootere skjedde det ingen ulykker med dem fordi de ikke var tillatt å bruke. Det er opplagt et totalforbud må være løsningen igjen. Londonmannen ramser opp sekundære forhold som dårlige sjømannskap og elendige brukere. Nå er det i utgangspunktet idioter som kjøper og bruker vannscootere så det er denne helvetesmaskinen som er den primære årsak til ulykkene. Jomma påstår å ha flere hjernesceller uten at det er særlig troverdig. Ja, FRP og Hoksrud er ansvarlige for frislippet av dommedagsmaskinene i den norske skjærgården. FRP's politikere har heller ikke mange hjerneceller så det var ventet. 777 har hengt seg på og kommer drassende med ulykker i hjemmet. Dette skjer ikke i hjemmet. Det skje ute i skjærgården i 50-90knop i fartsrus og utøves av encellede vesener. Hvor irrelevant går det an å bli?

Ja, jeg blir ikke populær her. Det er likevel mitt ansvar å påpeke at et forbud er den beste løsningen for alle slik det fantastisk fine forbudet vi hadde før.
Redigert 30.07.2018 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2018 kl 09:47 3432

Dette var tragisk, kondolerer.

Husk at de fleste ulykker skjer i hjemmet, dere som vil forby alt som kan være farlig.
Redigert 30.07.2018 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
30.07.2018 kl 08:45 3146

Stupkrakke
Enig i det meste du skriver og jeg er ikke i tvil om at denne fatale hendelsen hovedsakelig skyldes feilnavigering. Nå har ikke jeg kjørt vannscooter, men kan noen si meg hvilke navigasjonshjelpemidler det er på en vannscooter for å navigere i mørke? Hvordan kan du kombinere eventuell kartlesing med å bevare nattsynet? Hvilke muligheter har du til å holde kontroll på annen båttrafikk?

At slike uhell også kan inntreffe med andre farkoster til sjøs, skyldes jo at de minste fritidsbåtene ikke er utstyrt for hurtig seilas i mørket. Beklageligvis nytes alkohol ifm sjøliv og jeg utelukker ikke at en del av de uhell som skjer med mindre fritidsbåter er en kombinasjon av utilstrekkelige hjelpemidler på farkosten, ikke kompetente og erfarne båtførere og bruk av alkohol.
Folk må vise respekt for sjøen og det å ferdes i trange farvann. De må være bevisst det ansvar de har for andre som ferdes på sjøen, eventuelle passasjer de har med seg og sitt eget liv. Det er tross alt alltid noen som er glad i deg.

Ha en fin dag på sjøen, men ikke glem ansvaret som båtfører!
Jomma123
30.07.2018 kl 08:42 3150

Krona? Selv med en haug med hjerneceller så kan jeg ikke helt forstå dette. Joda har skjedd noen ulykker med vannskuter. Det har det skjedd med båter også med dødlig utgang. Skal vi forby båter også? I natt kolliderte 2 på tråsykkel ved Vinterbro. Ene fløyet til sykehus. Skal vi forby tråsykkelen som du er så glad i for det? Skal kanskje gi Frp skylda for den ulykka også som med de på vannet? Ulykker skjer overalt. Skal vi forby alt som skaper ulykker blir det ingen ting igjen.
Slettet bruker
30.07.2018 kl 00:51 3205

Til dere som ivrer etter å bruke den tragiske ulykken til å slå ned på bruk av vannscootere:

Jeg tenker at denne ulykken skyldes feilnavigering, og det blir da feil å trekke frem bruk av vannscooter som årsak til ulykken. Det har skjedd mange tilsvarende ulykker med bruk av hurtiggående båter, som går på land i mørket og at en eller flere personer blir slått til døde i ulykken. Er dere da like ivrige etter å forby fritidsbåter også?

For øvrig vet vi ikke hvor mørkt det var eller ikke var da ulykken skjedde, og vi vet heller ikke hvilken fart hun holdt, så alle bør være forsiktige med påstander om stor fart i mørket. Kanskje vil etterforskningen vise at vannscooteren kunne fyke over et skrått berg selv om hun kjørte langt saktere enn hva vannscooteren er god for.

Mange av oss som har navigert på sjøen når det er mørkt, har erfart hvor lett det er å forveksle sjø og land, da lys og skygger spiller deg et puss slik at der det ser ut til å være åpen sjø, der er det land, og omvendt. Derfor må man være ytterst forsiktig med ferdsel på sjøen når det er mørkt, hvis man ikke har navigasjonshjelpemidler. Jeg har selv vært passasjer om bord i en båt som gikk på land under slike forhold, der fører forvekslet sjø og land. Heldigvis gikk det bra med alle passasjerene, ja også med båten.
Slettet bruker
29.07.2018 kl 23:43 3223

Ulykken skjedde helt på den vestre delen av øya St. Helena. Det tyder på at hun har vært helt ute av kurs. Hun skulle ligget mye mer øst i Hovekilen.
Mørket og et plutselig regnvær har nok spilt vesentlig inn her. Ville hun inn til land et sted for å søke ly for regnet ?
Veldig trist hendelse.
Londonmannen
29.07.2018 kl 23:35 3229

Trist å lese om Vibeke sin død. Hun var en flott idrettsutøver som gav oss mange flotte opplevelser i skisporet. Beklagelig at hennes liv skulle ende på dette tragiske viset.

Leser her at enkelte mener et forbud mot vannscootere ville forhindret Vibeke sin fatale grunnstøting. Men slike holdninger blir for enkelt. Mener vedkommende at man skal forby bilkjøring fordi det omkommer mennesker i trafikken? Skal man forby fly fordi det skjer at enkelte fly crasher? Forbud er irrelevant og tøvete å snakke om.
Jeg synes det er langt viktigere at det stilles krav til dem som skal føre ethvert motordrevet fremkomstmiddel, enten det går tilvant, til lands eller i luften. Selv om p9litiet ennå ikke har konkludert så kan man enkelt ut fra hva nyhetene allerede har vist oss å fastslå at Vibeke har hatt høy fart da vannscooteren traff holmen. Og når hun treffer en holme i høy fart med en vannscooter, så har hun tydeligvis ikke hatt oversikt hvor hun befant seg i farvannet. Når du kjører vannscooter i høy fart i mørket, uten sjøkart, da driver du, beklager å si det, hasard og tar sjanse som man aldri må gjøre til sjøs. Høy fart, mørke og manglende kjennskap til hvor farkosten er i farvannet, da er man svært utsatt for å påføre seg stor skade og i verste fall med fatalt utfall. Der skjedde med Vibeke og nå må rette myndigheter iverksette tiltak som kan bidra ti» å hindre at slikt skjer i fremtiden.

Personlig mener jeg vannscootere ikke burde være tillatt å kjøre i mørke. For det første er man vanskelig å se for andre som ferdes på sjøen, for det andre har ikke førerne tilstrekkelig med navigasjonshjelpemidler til å kunne navigere sikkert og for det tredje fører av vannscootere svært utsatt dersom uhellet skulle skje, noe det er større sannsynlighet for skjer i mørke enn på lyse dagen.

Men beklageligvis har jeg sett litt for mange som i løpet av sommeren har utvist svært dårlig sjømannskap som vannscooterførere, selv på høylys dag. Og jeg er overrasket over at kun to mennesker er omkommet så langt. Jeg beklager å måtte si at disse to neppe blir de siste som omkommer i vannscooterulykker denne sommeren. Severin Suveren syne å ha flyttet seg fra påskefjellet til kysten etter at vannscooteren gjorde sitt inntog i skjærgården. Da vil der gjerne gå noen år før brukerne har opparbeidet nødvendig respekt for vannscootere og vet å holde seg i ro etter mørkets frembrudd.

Men det er beklagelig at Vibeke skulle forlate oss på denne måten. La dette være en på inndeles over hvilke farlig leketøy vannscootere er og at brukerne utviser fornuft i deres omgang med disse maskinene.

R.I.P. Vibeke.
Slettet bruker
29.07.2018 kl 23:20 3236

Sotah: Det er farlig å importere gærninger. Det burde helt klart ha vært forbudt.
Redigert 29.07.2018 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
Mythos
29.07.2018 kl 23:07 3239

Trist å miste et flott menneske. Jeg vil ikke nedlate meg til å diskutere hvorfor det skjedde.
brahman
29.07.2018 kl 22:17 3258

Jeg er fullstendig enig med SCK 21,23.
Redigert 29.07.2018 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Sotah
29.07.2018 kl 22:08 3266

Jeg satt og lurte på når de du veit ble blanda inn i denne tråden også. Du fiksa det, Melvind. Er det i det hele tatt noe annet inni huet ditt?
Slettet bruker
29.07.2018 kl 22:04 3267

De med mer enn en hjernecelle forstår selvfølgelig min intensjon med forbudene. Som myndighetene har forstått forstår også jeg det må være begrensninger på bruk. Myndighetene har satt forskjellige satser og gitt etter for populisme og fullstendig opptøyer som kan komme. De har jo også stemmer å ivareta og sanke. Jeg mener forbud fordi det rammer alle og gavner hele miljøet og også det større klimaet. Forbud er så absolutt og så bra. Ja, det er mange tullinger som ikke klarer å ta vare på seg selv. Alkohol, rusmidler, natterangling, fartsfantomene og en helt gi blaffen uovervinnelig holdning ligger til grunn. Dette før de ender i respirator, på overvåkningen, til krabbene eller under torva. Som voksen person må jeg da gripe inn og ta ansvaret for alle dem som er uutviklet. Jeg klarer f.eks ikke ta FRP'ere alvorlig selv om kjøttvekta deres veier en del.