R.I.P.
https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-vet-vi-om-vannscooterulykken/70055930
Trist.
Kondolerer.
Litt pussig at Lørdagsrevyen i går snakket om at 3/4 av de som stryker med på sjøen er menn over 38 år.
Kan ha blitt overrasket av regnvær i mørket ?
Trist.
Kondolerer.
Litt pussig at Lørdagsrevyen i går snakket om at 3/4 av de som stryker med på sjøen er menn over 38 år.
Kan ha blitt overrasket av regnvær i mørket ?
-
«
- 1
- 2 »
Jo. Å bruke tiden sin på å trenere rettssystemet vårt og maktapparatet med tilbakestående forbud er svært evneveikt. Tid som de kunne brukt på ekte problemer.
Skal man forby en så banal ting som vannscooter pga støy og forstyrring av ro så SKAL man samtidig forby alle andre båter unntatt elektriske, utrykningskjøretøy med sirener, signalhorn på fartøy, alt som kjører over 5 knop, høye stemmer, høyttalere, barn, urbant liv, bo vegg-i-vegg, skoler, konserter, instrument, nesten all idrett, tog, fly, hunder og nesten alle andre dyr, og så videre... Hvorfor vannscooter av alle disse ekstremt bråkete tingene?! Fordi det er så «farlig og nytt»? Hvorfor er skjærgården hellig? Hvorfor bråker vanlige båter sine motorer på for eksempel 120 dB mindre enn en vannscooter på for eksempel 90 dB?
Slutt å STRAFF vanlige folk. Det ER forsøk på ondsinnet faenskap. Slutt.
Skal man forby en så banal ting som vannscooter pga støy og forstyrring av ro så SKAL man samtidig forby alle andre båter unntatt elektriske, utrykningskjøretøy med sirener, signalhorn på fartøy, alt som kjører over 5 knop, høye stemmer, høyttalere, barn, urbant liv, bo vegg-i-vegg, skoler, konserter, instrument, nesten all idrett, tog, fly, hunder og nesten alle andre dyr, og så videre... Hvorfor vannscooter av alle disse ekstremt bråkete tingene?! Fordi det er så «farlig og nytt»? Hvorfor er skjærgården hellig? Hvorfor bråker vanlige båter sine motorer på for eksempel 120 dB mindre enn en vannscooter på for eksempel 90 dB?
Slutt å STRAFF vanlige folk. Det ER forsøk på ondsinnet faenskap. Slutt.
Londonmannen
30.07.2018 kl 19:28
2785
Nei, forbud er ingen løsning. En slik ulykke kunne like godt skjedd med en fritidsbåt, også fritidsbåt med nødvendig navigasjonsutstyr.
Problemet er når man setter en ukyndig person til å føre en farkost som vedkommende verken har kompetanse eller erfaring tilstrekkelig til å føre trygt fra A til B. Legger man ut på en transportetappe ingen norske skjærgården, en mørk og regnfull kveld uten nødvendige kompetanse og utstyr til å navigere farkosten på en trygg og forsvarlig måte, så er sannsynligheten for at det ender i grunnstøting eller kollisjon overhengende. Blander man i tillegg litt alkohol oppi dette, så øker risikoen enda noen hakk.
Forbud løser ikke en dritt. Men krav til opplæring og kompetanse til å føre farkoster burde være en selvfølge.
Problemet er når man setter en ukyndig person til å føre en farkost som vedkommende verken har kompetanse eller erfaring tilstrekkelig til å føre trygt fra A til B. Legger man ut på en transportetappe ingen norske skjærgården, en mørk og regnfull kveld uten nødvendige kompetanse og utstyr til å navigere farkosten på en trygg og forsvarlig måte, så er sannsynligheten for at det ender i grunnstøting eller kollisjon overhengende. Blander man i tillegg litt alkohol oppi dette, så øker risikoen enda noen hakk.
Forbud løser ikke en dritt. Men krav til opplæring og kompetanse til å føre farkoster burde være en selvfølge.
Forbud eller ikke forbud, uvesentlig. Uansett hvilken motor du har på farkosten, er det stummende mørkt og du ikke ser en meter foran deg, vent med å kjøre hjem til det lysner, nå på sommeren dreier det seg kun om noen få timer.
Jeg har ikke oversikten på alle som står frem i pessen som "bestevenninnen" til Skofterud, men det må da være tosifret.
Jomma123
31.07.2018 kl 08:27
2722
Krona. Hørte på nyhetene at av 1000 redningsoppdrag er det10 stk der vannscooter er innblandet. Sier vel litt om uvitenheten din det vel. :) Hva med de 990 andre ulykkene. Er vel der du burde konsentrere dit hat...
Stakkars Vibeke gjorde noen feil i mørket og måtte bøte med livet.
Mange er ukonsentrerte og gjør feil i trafikken også. Skal vi forby kjøretøy på veiene også?
Stakkars Vibeke gjorde noen feil i mørket og måtte bøte med livet.
Mange er ukonsentrerte og gjør feil i trafikken også. Skal vi forby kjøretøy på veiene også?
Jomma123
31.07.2018 kl 08:35
2719
Rart det bare er vannscootere som støyer. Er det bare elbåter nå???
Scoopfinder
31.07.2018 kl 12:03
2699
En vannscooter lager MINDRE støy enn en båt med påhengsmotor.
Den lager også mindre bølger og bruker mindre drivstoff pr mil.
Dvs den forurenser mindre.
Den lager også mindre bølger og bruker mindre drivstoff pr mil.
Dvs den forurenser mindre.
Det sies at misunnelsen blant nordmenn er sterkere enn seksualdriften, så nøkkelen til å forstå den innbitte motstanden mot vannscootere, fra en av forumdeltakerne, ligger kanskje i denne teksten:
"...og selvforherligelsen virker tåpelig bare fordi man har penger nok til å kjøpe en bil eller en vannscooter."
---
PS! Jeg selv har ikke sett meg råd til vannscooter og faktisk har jeg aldri kjørt vannscooter, men jeg vil ikke frata andre den glede og nytte en vannscooter kan gi.
"...og selvforherligelsen virker tåpelig bare fordi man har penger nok til å kjøpe en bil eller en vannscooter."
---
PS! Jeg selv har ikke sett meg råd til vannscooter og faktisk har jeg aldri kjørt vannscooter, men jeg vil ikke frata andre den glede og nytte en vannscooter kan gi.
Redigert 31.07.2018 kl 19:10
Du må logge inn for å svare
Det burde skje noen innstramninger på vannscooterområde. Er det mørkt er det veldig farlig for badende. Og mange liker å ta nattbad.
Mange kjører idiot med vannscooter.
Man bør ikke kjøre hverken vannscooter eller annen rask båt når det er mørkt og man ikke har ordentlig lys fremover på farkosten. Det er virkelig farlig. Særlig i lunefult farvann. Er det attpåtil alkohol inne i bilde, er ....
Det kan i tillegg oppstå uventet uvær underveis.
Forferdelig trist sak. Uvirkelig.
Vant bl.a. Vasaloppet. Og har fortsatt kvinnerekorden i det løpet.
Mange kjører idiot med vannscooter.
Man bør ikke kjøre hverken vannscooter eller annen rask båt når det er mørkt og man ikke har ordentlig lys fremover på farkosten. Det er virkelig farlig. Særlig i lunefult farvann. Er det attpåtil alkohol inne i bilde, er ....
Det kan i tillegg oppstå uventet uvær underveis.
Forferdelig trist sak. Uvirkelig.
Vant bl.a. Vasaloppet. Og har fortsatt kvinnerekorden i det løpet.
Det eneste som hjelper er et fantastisk flott forbud. Samme hva vannscooterforbundet og Hoksrud sier. Hvis det ikke er vannscootere blir det ikke ulykker med vannscootere. Så enkelt er det;-)
Bygg større og kraftigere vannscootere og kjør på full guffe gjennom forbudsland så møkka spruter.
Redigert 01.08.2018 kl 23:56
Politiet melder i dag at Skofterud hadde promille på over tillatt grense på 0,8. Dette mener jeg at underbygger det jeg har skrevet tidligere, om at årsaken til ulykken mest trolig skyldes en feilnavigering, og ikke bruk av vannscooter som sådan, (og med promille øker som kjent risikoen for å feilnavigere). Denne tragiske ulykken bør ikke benyttes som et argument mot bruk av vannscootere generelt.
Politiet: - Skofterud hadde promille da hun krasjet
https://www.nrk.no/ostfold/politiet_---skofterud-hadde-promille-da-hun-krasjet-1.14192500
Politiet: - Skofterud hadde promille da hun krasjet
https://www.nrk.no/ostfold/politiet_---skofterud-hadde-promille-da-hun-krasjet-1.14192500
Jeg er enig Stupkrakke. Det var feilnavigering, som politiet også har hevdet.
Hva skyldes så det :
1. Det var veldig mørkt.
2. Det kom et plutselig kraftig regnvær.
3. Det var lett å forveksle noen veldig like øyer der i mørket.
Summen av dette sammen med promillen. Jeg tror regnværet antagelig var den uventede ekstra omstendighet som lagde trøbbel.
En er noe mer trygg i en passbåt enn på en vannscooter. Mange uheldige omstendigheter virket samtidig.
Veldig veldig trist. Dette var ekstremt.
(Dette er egentlig ikke dagen å snakke om dette på, men tråden har diskret tittel).
Hva skyldes så det :
1. Det var veldig mørkt.
2. Det kom et plutselig kraftig regnvær.
3. Det var lett å forveksle noen veldig like øyer der i mørket.
Summen av dette sammen med promillen. Jeg tror regnværet antagelig var den uventede ekstra omstendighet som lagde trøbbel.
En er noe mer trygg i en passbåt enn på en vannscooter. Mange uheldige omstendigheter virket samtidig.
Veldig veldig trist. Dette var ekstremt.
(Dette er egentlig ikke dagen å snakke om dette på, men tråden har diskret tittel).
Redigert 03.09.2018 kl 20:27
Krona 30.07.2018 kl 18:54
Nå skal jeg si deg noe. Du velger dine ofre etter hva du personlig liker eller ikke liker, du snakker piss når du sier, "Vannscootere er det verste som noensinne er oppfunnet og laget. "
Jeg skal fortelle deg hva som er det verste som er laget, og det har jeg kommet til nå, det er slike som deg. Tidligere var det våre tilbedere av Islam, men slike som deg tar kaken. Hvor mange er skadet, ødelagt eller drept av vannscootere sammenlignet med dem som har opplevd dette etter angrep fra Islams brødre?
Har du sett en pedofil vannscooter? Hat du sett en vannscooter sprenge en mengde mennesker ihjel? Har du sett en vannscooter hugge mennesker i stykker med øks eller macheter?
Den dagen du kan svare ja, da skal jeg høre på deg.
Nå skal jeg si deg noe. Du velger dine ofre etter hva du personlig liker eller ikke liker, du snakker piss når du sier, "Vannscootere er det verste som noensinne er oppfunnet og laget. "
Jeg skal fortelle deg hva som er det verste som er laget, og det har jeg kommet til nå, det er slike som deg. Tidligere var det våre tilbedere av Islam, men slike som deg tar kaken. Hvor mange er skadet, ødelagt eller drept av vannscootere sammenlignet med dem som har opplevd dette etter angrep fra Islams brødre?
Har du sett en pedofil vannscooter? Hat du sett en vannscooter sprenge en mengde mennesker ihjel? Har du sett en vannscooter hugge mennesker i stykker med øks eller macheter?
Den dagen du kan svare ja, da skal jeg høre på deg.
Krona 01.08.2018 kl 20:09
Den dagen alle menn og gutter kastreres, slutter voldtektene på kvinner. Ingen pikk, ingen voldtekt, så enkelt er det, stiller du deg først i kø?
Den dagen alle menn og gutter kastreres, slutter voldtektene på kvinner. Ingen pikk, ingen voldtekt, så enkelt er det, stiller du deg først i kø?
Ikke gå på viddene nå. Uansett kjøretøy om det er på sjø eller land, er det føreren som må ta ansvar
og ikke utsette seg eller andre for fare.
Nå var det flere uheldige omstendigheter med denne ulykken, det var mørkt, kraftig vind, og hun hadde drukket alkohol. Det er bare å konstatere at alle disse faktorene var årsak til ulykken. Tragisk at hun
skulle ende sitt liv der på sjøen, men det skjedde. RIP.
og ikke utsette seg eller andre for fare.
Nå var det flere uheldige omstendigheter med denne ulykken, det var mørkt, kraftig vind, og hun hadde drukket alkohol. Det er bare å konstatere at alle disse faktorene var årsak til ulykken. Tragisk at hun
skulle ende sitt liv der på sjøen, men det skjedde. RIP.
Ikke kraftig vind, men regnvær stella polaris.
Hun ville vel fort hjem for ikke å bli vanvittig våt og kanskje syk av det ?
Hun ville vel fort hjem for ikke å bli vanvittig våt og kanskje syk av det ?
Vannscooter hadde ingenting med denne tragiske ulykken å gjøre, det er meget vanskelig å manøvrere på sjøen i mørke, og når man har alkohol innabords blir det ikke bedre. Dårlig sikt, fart + alkohol, dødelig kombinasjon både på land og til vanns. Trist å miste slik en flott jente, men det er trist å miste noen i en ulykke.
-
«
- 1
- 2 »