Norwegian Air Shuttle reports fourth quarter 2019 results

EliotS
NAS 13.02.2020 kl 07:01 25656

Norwegian Air Shuttle reports full year and fourth quarter results

Year on year, unit revenue increased in nine consecutive months, driven by maturing routes and the optimization of Norwegian's global route network. The punctuality has improved considerably during the past six quarters, and in the fourth quarter 2019 it was up 3.1 percentage points to 82.6 percent.

Figures were negatively impacted by the global grounding of the Boeing 737 MAX aircraft and ongoing Rolls Royce engine issues. The net loss was NOK 1,609 million in 2019, while the underlying operating result before ownership costs doubled to NOK 6.5 billion.


Please find enclosed the Q4 2019 presentation and report.


Fornebu, 13 February 2020
Norwegian Air Shuttle ASA


This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Investor92
13.02.2020 kl 08:40 4657

Går sikkert videre opp, men ikke i dag... Sjekk auksjonen og ordredybden per nå... Blir en nedgang på 5 %.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Restplassno
13.02.2020 kl 08:45 4603

Høye kostnader pga reduksjon i kapasitet høyest i november og faller i desember, GK sier at han venter at dette skal fortsette inn i Q1. Veldig godt tegn, som viser at ikke CASK-oppgangen er strukturell men mer som en one-off.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Nub
13.02.2020 kl 08:47 4532

Bokført 1mrd tap pga MAX og Dreamliner-problematikk. Det var kanskje kalkulert inn?
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Restplassno
13.02.2020 kl 08:49 4503

Receivables: onboarded til nå største credit card acquirer, kommer online i Q1, vil gi en god likviditetseffekt.

Flysalg: 1 billion i increased liquidity i Q1.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Restplassno
13.02.2020 kl 08:56 4251

Fuel: Increasing hedging in the coming weeks at very comfortable levels
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Investor92
13.02.2020 kl 09:09 3960

Noe voldsomt og... At det går an. Blir vel ned på 30 tallet frem til Q1, slik vil berg og dal banen fortsette.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Gevit
13.02.2020 kl 09:10 3944

Kenneth Sivertsen bør vel konsentrere seg om alpint , for analyser av selskaper er han blank på
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Epona
13.02.2020 kl 09:22 3740

«– Samtalene med Boeing nå må minst inkludere de neste seks månedene, i tillegg til alt annet. Det er derfor det tar tid, men vi har en god dialog, sier Geir Karlsen»
E24.no
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2020 kl 09:22 3741

Et Jacob Schram betalt for å snakke kursen ned ??
WTF, ikke ett ord om løsninger, kun babling om Vyer...
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
verdensmester
13.02.2020 kl 09:25 3695

Dette er smart, veldig bra. Det var det jeg tenkte også, at NAS ville ha fremtidig kompensasjon også
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Restplassno
13.02.2020 kl 09:45 3541

Synes det var et bra innlegg av Schram. Visjonært, tydelig, og faglig. Han har ikke opparbeidet seg detaljkunnskap om alle delene av organisasjonen i sin første måned på rundreise, det får han tilgivelse for. Vi får se om 6 mnd hva han kan!

Og så er Geir Karlsen helt fantastisk i Q og A. Fy søren for en stålkontroll.

Tror de to, Schram med overordnet strategi og faglig dyktighet når det kommer til ledelse, og Karlsen med god detaljkunnskap om bransjen og tallknusing, er et veldig godt team.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Grønland
13.02.2020 kl 09:50 3506

SÅ du skulle ønske det var en "quick fixer" som var ansatt som hadde alle svarene etter 6 uker? Da hadde jeg solgt, det er altså helt sikkert.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Grønland
13.02.2020 kl 09:53 3477

3. største aksjonær har solgt alle sine aksjer til The Northern Trust Comp, London.

Selger var Varma Mutual Pension Insurance
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Herman*
13.02.2020 kl 09:54 3462

Det optimale hadde vært ytterligere 12 mnd med Karlsen i førersetet. Fremtidsvisjoner er bra, men nå er det Boeing, RR, FAA, lavprisallianse(r), og positiv bunnlinje som teller. I 2021 er nok aksjonærene mer moden for å høre om fremtidens mobilitetsløsninger. Undrer meg om hvorfor det snakkes om kompensasjon 6 mnd frem i tid, når flyene ikke vil bli levert før i sept. Det er vel kanskje her skoen trykker litt, da Boeing fortsatt tror de kan levere i juli mens NAS ikke vil gamble på sommerprogrammet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2020 kl 09:55 3446

Jeg selger å kjøper hele tiden.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
nima
13.02.2020 kl 09:55 3460

Hvor blir det av erstatningen fra Boeing, rart at ingen opplysning rundt dette. Synes å huske at de håpet å være i mål med dette rundt nyåret, men siden den gang er det kommet ny sjef som har god tid ser det ut til. Men uansett så burde det komme en orientering rundt dette.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Grønland
13.02.2020 kl 09:56 3463

De har orientert, hør webcasten.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2020 kl 10:02 3400

Geir karlsen " Roll Royce avtalen" ehhh klart den kunne vært bedre ????
Hvilken avtale ??

Er noe børsmeldt ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
TomW
13.02.2020 kl 10:07 3359

Disse avtalene har aldri vært børsmeldt og de ser vel ingen grunn til å endre det.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Herman*
13.02.2020 kl 10:08 3369

Underlig at de ikke børsmelder avtalen med RR. Mulig den bare er basert på enighet rundt kompensasjonsparametrene, mens ingen endelig avtale er undertegnet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Strategi
13.02.2020 kl 10:11 3360

Når det gjelder Boeing erstatning så ser det ut til at dette er satt på vent, kanskje så lenge som til september.
Virker som det er sterk uenighet rundt dette.
Det har vært snakket om kanselering av kjøp rundt Max flyene, slik jeg ser det ville det vært katastrofe.
Tror shortsiden vinner bataljen til mer positive nyheter kommer og kursen får satt seg.
Den sluttet over 42 i går på store forventninger, jeg mener disse forventningene på kort sikt ikke infridde.
Tenker da på den store andel short som er plassert, det skal noe til for å holde denne opp på kort sikt basert på dagens presentasjon.
Vi får se.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
TomW
13.02.2020 kl 10:13 3364

Hva kan de meldte? Alt av detaljer er uansett konfidensielt så det ville vært en svært tynn melding.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
abban
13.02.2020 kl 10:16 3358

Det har vært snakk om kompensering i form av "service credits".
Her har NAS naive, de skulle ha satt advokater på RR med engang og gitt de masse stick.
Samme med Boeing.
Virker som Boeing og RR har god kontroll på NAS dessverre, de ser nok at de kan skyve på det og sette NAS i en vanskeligere og vanskeligere situasjon.

Man skulle varslet terminering av avtalene og reist tilleggssøksmål for kompensasjon med en gang både via advokater og media.
Dette har NAS virkelig håndtert som skolegutter.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2020 kl 10:20 3314

Merkelig hvordan de velger å ikke melde en eventuelt avtale med Rolls-Royce, mens vi alle går og gleder oss til en avtale med Boeing.

Var alt en forsnakkelse av Geir Karlsen ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Epona
13.02.2020 kl 10:21 3300

« Danske Bank forventer å beholde kjøpsanbefaling på Norwegian-aksjen
14 minutter siden · Anders Nybakken Kvale
Meglerhuset Danske Bank Markets forventer å beholde en kjøpsanbefaling på Norwegian-aksjen etter resultatfremleggelsen torsdag morgen.
– Rapporten var svakere enn forventningene til markedet, men vi er oppmuntret av den positive trenden i enhetsinntekter og enhetskostnader, i tillegg til de strukturelle grepene som er på plass for å fokusere på lønnsomhet, kommenterer analytiker Martin Stenshall i et notat.
I arbeidet med å få opp lønnsomheten planlegger flyselskapet nå enda større kapasitetskutt en tidligere varslet, i følge rapporten.
Norwegian-aksjen falt rundt syv prosent på Oslo Børs fra start torsdag, men har hentet seg inn noe og er klokken 10.00 ned fire prosent til kurs 40,5 kroner.
Danske Bank Markets har et kursmål på 50 kroner på Norwegian-aksjen.«
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Herman*
13.02.2020 kl 10:31 3209

Ingenting som tyder på at de venter til sept med å komme til enighet. De trenger bare med større grad av sikkerhet vite når flyene blir levert. De må også ferdigforhandle kompensasjonen for mars-juli, evt mars-sept. Før jul var nok forutsetningen en avtale om komp frem til mars.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Restplassno
13.02.2020 kl 10:34 3211

Regner med enighet ila mars, sikkert før 10.mars når flyene ble groundet i fjor. Etter dette kan Norwegian fritt kansellere kjøpene og det er nok derfor de drøyer avtalen også. De vet at Boeing må samarbeide når denne datoen nærmer seg
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Grønland
13.02.2020 kl 10:39 3180

Og Boeing vil neppe komme i den situasjonen hvor NAS kansellerer, så at NAS ledelsen bruker en mnd. eller to ekstra kommer de til å få igjen for. Har ingen negativ betydning nå annet en at de aksjonærene som ønsker full sikkerhet i alle bauer og kanter blir engstelige og selger seg ut.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Fred55
13.02.2020 kl 10:43 3175

Takker for mange gode og saklige innlegg fra blant annet deg.
Er selv sånn sett fornøyd med tallene i dag og er realistisk sett bedre en forventet på mange punkter. GK har gjort en formidabel jobb i førersete og fullt mulig JS også vil levere på sikt. Det vi må skille er at JS som leder og samlende med GK som økonom og faglig dyktig innen bransjen. Her har ikke JS hatt tid mulighet og forutsetninger om å være i nærheten av GK pr i dag.
Det jeg opplever som litt skuffende er at de ikke er mer direkte opp mot Boeing og RR både på hvor vi er hva vi kan se for oss av løsninger og legg gjerne til airbus. Hvor går veien videre. Kjenner også til den delen om 12 måneder på bakken osv.
Sitter vel med en litt "uggen følelse" av at GK vil si mer holdes igjen av JS og at mulig JS vil ha mer av kreditt på det som kommer av avtaler. Har litt med den leder delen å gjøre at vil fremstå...... Noen vil nok si at det er fantasifullt osv. Men hvem tjener mest på å legge frem tall som i dag kombinert med en noe mangefull info rundt det som er beskrevet over. Jo er JS som vil ved neste fremleggelse som er sitt første hele i lederstoelne, da vil kunne fortelle/ presentere mye som er gjort i Q 1 2020.Har litt den følelsen men ikke sikkert det er riktig....................Ledelse er mye å få andre til å gjøre det som er riktig uten at en selv har kommet med løsningene. Men tar kreditten fra det med å skryte av andre ansatte. +++ mye mer selvsagt :-) Men egen merkeoppbygging er mye rundt det og for egen CV.

Totalt sett fornøyd og fallet skremmer meg ikke. Tror også det reduseres i løpet av dagen og morgendagen. Mye som nå vil måtte komme av avklaringer og erstatning fra Boeing i løpet av rundt en måned.
Konklusjon blir sittende uten å endre porteføljen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Strategi
13.02.2020 kl 10:55 3093

Slik jeg tolket Karlsen er det snarere snakk om andre løsninger enn utbetaling.
Dette betyr at kanselering av avtalen nærmest er utelukke og at kompensasjon evt, skjer via rabatter service avtaler etc.
Stor verdi i dette også, men tror det utelukker utbetaling.
En trussel om kanselering tror jeg Boeing ser på som utelukket, Norwegian trenger flyene på sine ryter og også ved eventuelle salg, dette er jo en del av strategien.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
omac
13.02.2020 kl 10:56 3089

Børskommentar: Dette kan være en sjeldent god mulighet å kjøpe Norwegian på en svak dag

Det var nok mange som ble skuffet da de leste Norwegians kvartalsrapport for fjerde kvartal. Men var nå egentlig resultatet så ille?

https://e24.no/boers-og-finans/i/lA03BG/boerskommentar-dette-kan-vaere-en-sjeldent-god-mulighet-aa-kjoepe-norwegian-paa-en-svak-dag

Noen som har artikkelen?
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Restplassno
13.02.2020 kl 11:01 3063

"Det aller viktigste er imidlertid hvordan trafikken utvikler seg i 2020. Vi vet at trafikktallene for januar var de beste siden før selskapet startet med sin langdistansesatsing. Norwegian planlegger også for en vesentlig lavere produksjon i år. Likevel vil problemene med Boeing 737 Max-flyene, som Norwegian først venter at vil komme i luften i september, føre til at Norwegian må leie inn fly fra eksterne for å gjennomføre sommerprogrammet.

På samme tid i fjor varslet Norwegian at de ventet et positivt nettoresultat for 2019, uten at så veldig mange la noe særlig vekt på det. Men det var før Max-problemene som belastet 2019-regnskapet med 1,5 milliarder kroner. Justert for dette, var faktisk ikke Norwegian så fryktelig langt unna sin egen målsetting.

Med de for tiden ganske positive trafikktallene, en erstatning fra Boeing som kommer på et eller annet tidspunkt, varslede forbedringstiltak på 1,5 milliarder i 2020 og utsikter til en noe mer romsligere likviditetssituasjon, er kanskje tiden inne for å kjøpe Norwegian-aksjen nå. De siste årene har underskuddene vært store. Men det skal ikke så mye til før bunnlinjen får motsatt fortegn."
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Strategi
13.02.2020 kl 11:14 3021

I virkelighetens verden er man nødt til å se fakta i øynene.
Slik jeg ser det er shortsiden nå så sterk, dette vil resultere i sterkt press nedover.
Vi så det også 3 dager før presentasjonen som alle hadde store forventninger til at aksjen ble presset sterkt ned på 36 tallet.
Roboter har ingen sympati.
Når det gjelder store investorer som er på vei inn så tror jeg de nå sitter på gjerdet og kjøper på et vesentlig lavere nivå.
Når det er sagt så prøver ikke jeg å snakke aksjen ned, men prøver å være realistk basert på mønstrene vi har sett i denne aksjen.
Jeg tror vi ser 35-36 før vi ser 42.

Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Grønland
13.02.2020 kl 11:19 3000

Det har jo allerede skjedd en stor transaksjon på eiersiden, finske fondet Varma har solgt til The Northern Trust.
3. største eier nå.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2020 kl 11:19 3006

Jeg sitter selv for tungt vektet i Nas, men nå fikk jeg fornemmelse av vipping 33-36 igjen? Fornemmelse er jo ikke noe å bruke på børs men tenker kursen holder seg litt for godt i dag?
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
omac
13.02.2020 kl 11:20 3121

Jeg tenker litt det samme, solgte 90% på 40. Beholder en lyttepost og går den ned kjøper jeg meg inn igjen
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Grønland
13.02.2020 kl 11:25 3100

Har lite tro på at den skal ned til 36-38,-. Tipper den ender i pluss for dagen. Tror faktisk den hadde vært i pluss nå hvis OSE hadde vært i pluss.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2020 kl 11:26 3122

Du kommer til å rive av deg en god del hår om det tikker inn stor nyhet mens du venter da? Men slik vil det jo alltid være enten en er inne eller ute så er etterpåklokskapens stor.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
omac
13.02.2020 kl 11:28 3115

Jeg kommer absolutt til åangre ja, men jeg er i pluss på NAS og du blir aldri fattig av å ta gevinst
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Grønland
13.02.2020 kl 11:28 3116

En langsiktig eier/ investor ser under overflaten, og da ser de at driften er betydelig forbedret, og ser at situasjonen med MAX er midlertidig. Det gir en langsiktig eier en meget god mulighet til å gå inn på en så lav kurs som nå.

Om en mnd kan situasjoner være en helt helt annen en i dag, da betyr det lite om du handler for 38,39,40,41,42 osv.



Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare