Norwegian Air Shuttle reports fourth quarter 2019 results

EliotS
NAS 13.02.2020 kl 07:01 25562

Norwegian Air Shuttle reports full year and fourth quarter results

Year on year, unit revenue increased in nine consecutive months, driven by maturing routes and the optimization of Norwegian's global route network. The punctuality has improved considerably during the past six quarters, and in the fourth quarter 2019 it was up 3.1 percentage points to 82.6 percent.

Figures were negatively impacted by the global grounding of the Boeing 737 MAX aircraft and ongoing Rolls Royce engine issues. The net loss was NOK 1,609 million in 2019, while the underlying operating result before ownership costs doubled to NOK 6.5 billion.


Please find enclosed the Q4 2019 presentation and report.


Fornebu, 13 February 2020
Norwegian Air Shuttle ASA


This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Epona
13.02.2020 kl 11:36 5975

Deler av artikkelen til Sundberg på e24 i dag: « Norwegians likviditets-utfordringer var ikke løst da nyttårsrakettene gikk til værs på den siste dagen i 2019. Hovedutfordringen her er at kredittkortutstederne har forlenget tiden før du faktisk betaler flybilletten til Norwegian betydelig. Nå sa imidlertid finansdirektør Karlsen under presentasjonen; at selskapet har fått på plass en ny kredittkortpartner som vil gi umiddelbar likviditetseffekt mot slutten av første kvartal. I tillegg solgt selskapet flere fly, hvor oppgjøret kommer nå i første kvartal.»
Slettet bruker
13.02.2020 kl 12:44 5774

Er det bare meg som synes at Rolls-Royce kommentaren til Geir Karlsen var merkelig, har kikket gjennom presentasjonen igjen og jeg synes det er en negativt tone sammenlignet med Geir Karlsens Q3 presentasjon.
Har Jacob Schram tvunget de til å rydde i alle kroker for å gi seg selv en god start til q1 2020.
Slettet bruker
13.02.2020 kl 12:51 5739

Kunne bare latt denne gå men blir litt provoserende å snakke om langsiktige. De som har vært langsiktige i denne har vel virkelig fått smekk?
Bassen1
13.02.2020 kl 13:13 5626

Børskommentar
Børskommentar: Dette kan være en sjeldent god mulighet å kjøpe Norwegian på en svak dag
Strategi
13.02.2020 kl 13:16 5722

Norwegian står sterkt på intervallet 39.90 - 40.10
Ser for meg ut til at robotene er mer aktive på kjøpersiden enn selgersiden

Kan vi få et støt opp.

Tas store poster.
Strategi
13.02.2020 kl 13:29 5713

Basert på handelen hittil er mitt tips at denne kommer til å avslutte et stykke opp over 40, kanskje 41 - 42.
Skal ikke ta på meg jobben som spåkone, men aksjen ser relativt sterk ut og jeg tror det er store aktører som ønsker mer.

Slettet bruker
13.02.2020 kl 13:42 5635

Men håper det kan gjelde fra nå 2020 at det svarer seg å sitte i Nas ikke bare for dem som går inn og ut på tiøringer opp og ned. Men husker når den sto i 300 så var det også rimelig skråsikre folk som så 1000 kroner blank.
Slettet bruker
13.02.2020 kl 13:59 5539

Er det tid for at ny sjef kanskje kjøper litt Nas aksjer og signaliserer litt?
Grønland
13.02.2020 kl 14:26 5437

Ja, men har jo endel opsjoner
Herman*
13.02.2020 kl 15:04 5341

Da de er midt i Boeng forhandlinger, kan det tenkes at innsidekjøp ikke lar seg gjennomføre.
Obxserver
13.02.2020 kl 15:19 5278

Var det ikke sånn at de ansatte i NAS kjøpte på kurs 47 for noen mnd siden? Betyr vel bare en vei fremover.
Slettet bruker
13.02.2020 kl 15:23 5249

Uten R-R og Boeing spenn, kredittkort holdback,hvor god er cashflow ?
Restplassno
13.02.2020 kl 15:52 5156

Hvis du mener likviditet, er den 3 mrd, men man får inn 1 mrd på flysalg og ny stor innløser på i hvert fall 150 mill USD. Og med dagens oljepris bør Nas klare CASK på 0,44 i Q1 så underskuddet blir nok lavere enn i Q4. Deretter to innbringende kvartaler. I tillegg begynner airbus-flyene og lekke ut nå til JV ila Q1. Så vil si de har grei klaring likviditetsmessig, mht ny emisjon.
Epona
13.02.2020 kl 16:38 5036

Emisjoner er et ord mange ikke liker å høre, og det behøves heller ikke i NAS dersom hvis i så fall dersom ... https://www.dn.no/luftfart/norwegian/jacob-schram/geir-karlsen/det-er-en-ting-som-kan-hindre-at-norwegian-ma-hente-penger-igjen/2-1-756005
Herman*
13.02.2020 kl 16:48 5053

Da tror jeg NAS og Boeing har bestemt seg for å vente på FAA godkjenning før de sluttfører forhandlingene. JS antydet for kort tid siden at det kunne skje i løpet februar, men vi får nå se.
omac
13.02.2020 kl 17:02 4977

Ifølge Jacob Schram i DN i dag var Boing forhandlingene mest sannsynlig ett par måneder unna ferdig forhandling. GK sa at RR erstatningen var unnagjort i dag(forsnakkelse?) så da er det ikke flere store triggere med mindre NAS skal bli kjøpt opp en gang til.

Jeg tipper og JS vil ha ett best mulig Q1 som ny sjef og legge frem forhandlingsresultatet med Boing rundt da. Hvis dette er tilfelle er det fritt frem for shorterene å presse aksjen ned i 36 igjen i mellomtiden. Jeg unner alle her at jeg tar feil men jeg blir ikke overrasket om så skjer....
Herman*
13.02.2020 kl 17:30 4881

Jeg tror du tar feil. Først har vi et massivt kjøp av Kjos i dag som vi virke motiverende på markedet. Så har vi en FAA godkjenning som kan komme i løpet av noen uker og vil være en enorm trigger samtidig som den vil fremskynde en avtale med Boeing. Så får vi gode tall for februar, og deretter landes Boeing avtalen. Så bygges det opp forventninger til Q1. Har doblet eksponeringen i NAS på kort tid, så 36 kroner....bring it on...:-)
Redigert 13.02.2020 kl 17:31 Du må logge inn for å svare
omac
13.02.2020 kl 17:55 4798

Kan godt hende men tror det er greit å være litt konservativ med estimatene, men om det skjer er det bare å gratulere alle.

"Dette er imidlertid ikke første gangen Bjørn Kjos og Bjørn Kise har inngått TRS-avtaler. I to omganger i 2017 solgte Norwegian, hvor Kjos og Kise på den tiden var konsernsjef og styreleder, unna store mengder aksjer i Bank Norwegian.

Flyselskapet innkasserte mange hundre millioner kroner fra aksjesalgene, og inngikk samtidig såkalte TRS-avtaler med Danske Bank.
Les også:
Ertvaag-brødre tjente 60 millioner på eiendommer ingen ville ha

I praksis solgte dermed Norwegian store aksjeposter i Bank Norwegian, samtidig som det inngikk en tidsavgrenset avtale der det beholdt den økonomiske eksponeringen for aksjene. I perioden frem til TRS-avtalen forfaller, betalte Norwegian en liten rente for å ha den økonomiske eksponeringen i aksjene, men uten at de har stemmerett for aksjene.

Den gangen tapte Kjos og Norwegian 194 millioner kroner på TRS-avtalene de inngikk med Danske Bank"
Slettet bruker
13.02.2020 kl 18:49 4648

Jeg solgte i dag og i går mesteparten da jeg ikke tror 40+ holder uten en positiv utvikling, noe jeg ikke tror kommer i nærmeste tid. Selvfølgelig, Norwegian er fortsatt billig på disse nivåene men handler helst etter det jeg tror skjer i nærmeste tid akkurat nå. Og jeg tror man får en ny sjanse til å handle ennå billigere. Selvfølgelig kan det komme et bud ut av det blå eller lignende, men har vondt for å investere på bakgrunn av sånt.
Slettet bruker
13.02.2020 kl 19:00 4607

Trekker en ut de 5 mill aksjene som kom kl:16:30 var sluttauksjonen av den normale typen så HBK avtalen må ha kommet som lyn fra klar himmel.
Tøft veddemål.
Restplassno
13.02.2020 kl 19:00 4612

Et så stort "kjøp" fra Norwegians stamfar 1 og 2 er vel positivt, uansett hvordan det gikk sist de tok en TRS.
Det er heller ikke noen automatikk i at historien skal gjenta seg fordi de har tapt på noen av sine tidligere aksjekjøp. Det er vel en type resonnering man burde bevege seg bort fra her på forumet, mener jeg.

Helt enig i at dette ikke betyr at jobben er gjort, og man kan lene seg tilbake. Men utrolig positivt er det, attpåtil på en dag som denne hvor så mye er lagt på bordet.
Grønland
13.02.2020 kl 19:05 4611

Økte min eksponering i dag med 30% da jeg så at det var skiftet 3. største eier. Om aksjen hadde gått i 0 hadde jeg ikke solgt!

At de tapte sist er som å snakke om snøen som falt i fjor. Det gjør ikke folk som ser fremover!
omac
13.02.2020 kl 19:58 4496

Absolutt ikke men jeg har vært med på masse halleluja stemning i nas før, vi får se
gbkvinlog
13.02.2020 kl 20:53 4379

Tror dere på oppgang basert på nyheten om Kjos og swap?
Kantarell
13.02.2020 kl 21:17 4273

Hva pleier å skje når innsider kjøper aksjer? Dette bør gir kraftig løft i kursen i morgen. Snakker vi 15-20%?
gbkvinlog
13.02.2020 kl 21:27 4225

Hehe, joda, jeg ser poenget ditt. Men de er en trs, ikke et rent kjøp.
Restplassno
13.02.2020 kl 21:30 4212

Jeg synes det er veldig positivt for min egen investering at nåværende inngang legitimeres av Kjos og Kise, de to som kanskje kan mest om selskapet. Til tross for at de bommet når det ikke ble salg men emisjon i stedet for.

Om det får andre til å kjøpe seg inn i morgen aner jeg ikke. Vi får vel se hva folk synes.
Men tidshorisonten er vel i aller høyeste grad påfallende; de skal leveres tilbake to uker etter Q1. Det sier vel litt om hva Kjos tror om Q1.

Når Kjos og Kise, som allerede er overeksponert, tar 200 mill oppå den massen av aksjer de allerede har, attpåtil med kort sikt, da er det for meg nok til å fylle på litt i morgen hvis den blir liggende under 43 i alle fall.
Redigert 13.02.2020 kl 21:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2020 kl 21:57 4096

Kjos er vår nye Idar Vollvik
Restplassno
13.02.2020 kl 22:07 4078

En grunder som solgte det han hadde bygd opp så snart det kom et bud, kjørte rundt i Bugatti og tapte alt på noe han ikke hadde noe erfaring med eller kunnskap om?

Høres ut som Kjos, ja.
verdensmester
13.02.2020 kl 22:11 4055

Veldig lite gjennomtenkt kommentar, jeg tror virkelig ikke du skjønner hva Kjos og Kise har bygget opp og skapt
EliotS
16.02.2020 kl 16:25 3460

Der er nogle meget interessant tal i Q4 rapporten som får meg til at undre meg hvorfor kursen er rundt 40 NOK og med en tendens til at gå ned.
Tidligere havde NAS udsigt til at skulle købe en masse Airbus og Boeing fly. Men nu bliver mange av Airbus flyene sendt ind i JV’et. Fremtiden er derfor betydenligt forbedret på det punkt.

Så kan vi se på equity.

“Equity at the end of 2019 was NOK 4.125 million compared to NOK 1,704 million at the end of 2018.”

Det vil sige equity er vokset med (4.125 mio -1.704 mio) = 2.421 mio NOK

2.421 mio NOK /163.558.377 aksjer = 14, 8 NOK per aksje

“Net interest-bearing debt at the end of 2019 was NOK 58,282 million compared to NOK 31,917 million at the end of 2018. Included in current year net interest-bearing debt are lease liabilities of NOK 34,274 million following the adoption of IFRS 16. At the end of 2019, the equity ratio was 4.8 percent, compared to 3.0 percent at the end of 2018. If the financial position did not include IFRS 16 effects, net interest-bearing debt would have been NOK 24,008 million at year end 2019 and the equity ratio would have been 9.1 percent.”

Det vil sige at gelden er reduceret med (31.917 mio – 24.008 mio) = 7.909 mio NOK.

Det er fair at diskutere om Entreprise Value også er faldet fordi selskabet er blevet mindre fra 2018 til 2019 men det er værd at bemærk at gældereduktioner udgøre

7.909 mio NOK / 163.558.377 aksjer = 48 NOK per aksje.

Der har været problemer med kreditkort innløsning og Karlsen har oplyst at en af de nye innløser ikke er på plads endnu.

«Receivables 10.132,9 mio NOK i 2019 men det var nede på 6.752,6 mio NOK i 2018»

Receivebles er altså alene per aksje:
10.132,9 mio NOK/ 163.558.377 aksjer = 61,95 NOK per aksje.

Og det er ikke fordi kasse-beholdning er faldet tilsvarende, hvilket nok skyldes emisjonen som Karlsen fik gennemført i

Cash and cash equivalents 3.095,6 mio NOK i 2019 og det var på 1.921,7 mio NOK i 2018.
3.095,6 mio NOK / 163.558.377 aksjer = 18,93 NOK per aksje.

Så det eneste der mangler er at NAS kan levere et overskud. Men Guidance er positiv og i tilleg har man i 2019 taget tabet for Boeing men får kompensationen i 2020.

Hvorfor ligger kursen hvor den ligger?
Redigert 16.02.2020 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
16.02.2020 kl 17:18 3371

Ja, hadde noen reagert hvis aksjen stod i 80?
Puffen
16.02.2020 kl 18:57 3274

Da har jeg fått lest igjennom rapporten jeg også. Med det samme ble jeg littskuffet over kontantbeholdningen. Men ser her at oppgjøret for det siste flysalget ikke ble gjennomført før i januar. Og så ser vi at posten "fordringer" nå er oppe i ca 10 mrd !!! Her ligger altså de mye omtalte kredittkortpengene. Solgte billetter som NAS ikke har fått innbetaling for, Samt at det ligger noe forskuddsbetalte kostnader. Usikker på hva det kan være. Noen som kan klargjøre det ? Tviler på at det kan dreie seg om terminer for fly som skal leveres i 2020. Det blir vel bokført som anleggsmiddel ? Eller ? Usikker på hvordan dette skal gjøres etter IFRS.
Det som imidlertid jeg får ut av dette, er at NAS er litt mer robust enn det ser ut til ved første øyekast. Har også en mistanke om at de har gjort avsetninger for ekstrakostnader som kommer i 2020 til wetlease bl.a. Når en ser på utvikling i EBITDA så er det faktisk nokså sterk utvikling. Ser fram til et godt 1 halvår.
Restplassno
16.02.2020 kl 19:23 3245

Oppgjøret med nærmere 1 mrd i likviditetseffekt kommet i januar. Bør også ha en betydelig andel av dette som resultateffekt og det lover for et bedre enn ventet Q1.