Nedtelling til Skuddår-rakett?

solid1
SBX 13.02.2020 kl 20:07 12205

Registrerer vi har en tråd om emisjon hvor TS bør skifte batteri på sin kalkulator. Den regner feil.

Det forventes så absolutt ikke noen fantastiske tall nå den 28. februar. Imidlertid forventes det god informasjon om potensielle fremtids-utsikter, og mulig / trolig også kontrakter og intensjonsavtaler. Det forventes også et resultat som både vil overaske og imponere, - selv om tallene gjerne er rød.

Både Q2 og Q3 19 tok vel SBX en tredobling av sine inntekter sammenliknet med 2018. At omstendigheter har ført Q4 “til helvete“, kan vi gjerne enes om. Likevel er nok den reaksjon som vises ved dagens aksjekurs “litt“ overdrevet. En periode sist vår/sommer var det mange som mente at vi kunne forvente et utbytte allerede i 2020 bare noen ører under børskursen i dag.

Jeg tror, men vet absolutt ikke noe om hvor SBX vil vandre. Som en motvekt til emisjons-spøkelse, samt det at nyttårsraketten er borte, skapes likevel herved skuddår-raketten.
Den kan bare komme hvert 4. år, så en firedobling kan være nær. Lykke til
castro1
13.02.2020 kl 20:36 7757

Det lan fort bli en hyggelig presentasjon. Jeg tror vi er k ferd med å bygge et nytt selskap. Gjeldfritt med god ledelse og godt marked. 40% kostnadsreduksjon. Det er ikke umulig ar selv q4 blir sorte tall. Husk at det ikke er mye aktivitet som skal til for breakeven nå. Utbytte kommer garantert når ryddejobben er over.

SBX er nå i bedring:

- DigiSteamer problemene som skapte 50% kursfall i fjor, er tydeligvis løst. Nordic går stabilt dag og natt langs Australia. Problembåten Nordic er plutselig blitt best i klassen. 2D gir som kjent opp mot 30.000 usd dagen i netto bidrag til EBITDA og det er f.eks. skyhøyt over hva mange supplybåter har for tiden. "Digistreamer-rabatten" på 50% bør nå derfor gradvis bli borte.

- Voyager gikk i 3 måneder uten problemer for SAExploration. Ratene for source gir ca 20.000 i EBITDA dagen.
Hvis Voyager skal begynne på 2D eller 3D jobb, må den først til Singapore for å rigges med Sentinel streamerpakke som den har lagret. Det er min gjetning.

- Eagle skal til Afrika i ca 3 mnd pluss transitt. Regner man inn dette pluss typisk mobilisering, så gir denne jobben ca 2 mill usd.

- 3D båten som nå leies inn, vil bidra med 1-1,5 mill usd per måned på typiske 3D rater. Rammeavtale tyder på at noen mener alvor. For eksempel vil 3 måneder med jobb med 3D kunne tjene inn omtrent hele bondet på 5 mill. Der er jo ganske sterkt for en båt.

- Vi nærmer oss sesongoppstart i Nordsjøen. Jeg tipper Osprey får en source kontrakt snart. Til og med Harrier kan få noe å gjøre i sommer.

Reduserte kostnader og økte inntekter pleier å gi hyggelige overraskelser til aksjonærene.
Hvis stabil drift fortsetter, vil cashflow fra Q1 og Q2 kunne dekke forfallet i juni. Oppgraderingen av Fulmar må da vente til Q3 slik SB1M antar, men det er jo ikke noe problem så lenge SBX har såpass mange innleide båter.

Redigert 13.02.2020 kl 22:27 Du må logge inn for å svare
solid1
13.02.2020 kl 21:22 7623

Helt enig. Skuddårsraketten er nok heller ikke umulig. Dagens 43 øre pr aksje x 4 = kr 1.72
(Limer inn et tidligere innlegg. Mange har jo kursmål på både 2-3 og 4 kroner.)

solid1 14.01.2020 kl 15:12 -4422

25 % opp i løpet av siste 30 dager er meget bra.
Likevel er potensialet fremdeles noen hundre % høyere.
Får vi noe mer langsiktige avtaler, blir reisen god.

kr 1,72 til påske er mulig en drøm, hvem vet?
Backland
13.02.2020 kl 22:28 7505

Veldig informativt innlegg. Trenden kan snu raskt nå som disse fjorårsproblemene er ryddet av veien. Det er tatt tak i ryddejobben mht. å redusere kostnader og det virker å være stort fokus på drift og inntjening, -samtidig som daglig pågående fartøyaktivitet tilfører innkomme. Har troen på solid bedring selv om jeg er forberedt på negative tall i Q4.
hango
13.02.2020 kl 23:12 7455

Q4 kan overraske på oversiden, men frem til da, ønsker jeg meg aksjer på 33-35øre..
solid1
13.02.2020 kl 23:36 7395

Det er nok ikke bare tallene i Q4 som kan overaske, eller mulig det ikke er så overraskende?
Les deg gjerne opp på Investor_11 s innlegg, både her og opp gjennom tidene. Mye god informasjon.

På Q4 presentasjonen er det naturlig at SBX forteller mer om inntjeningen på 3D båten og nye kontraktsmuligheter.
Det er 1 kr i bokførte verdier per aksje.
Regner med en rekyl opp mot 1 kr de neste ukene.

Tror du de kommer med strong leads på 3/4 båter, eller tror du de føler den er oppbrukt???
KimLee
14.02.2020 kl 10:35 7114

Å komme med "strong leads" er nå oppbrukt. Det eneste som kan overbevise markedet nå er at de faktisk klarer å lande kontrakter og levere på dem slik de nå gjorde med Voyager.

Det jeg også håper på er en god nyhet om Fulmar, at den er ferdig og klar til jobb. Kanskje de også presenterer en kontrakt på Fulmar. Det vil sende kursen høyt opp.

Det er jo ikke penger til å få Fulmar klar til Q1 og er vel blitt sagt (mellom linjene) at å få den klar nedprioriteres??
KimLee
14.02.2020 kl 11:02 7043

Det står ennå på hjemmesiden at den er forventet ferdig i Q1. Dette kan faktisk stemme mht at Q4 presentasjonen er nær og da må de gi en status på Fulmar som ikke bør avike så mye fra den lille kommunikasjonen de har gitt.

Ser ut som om salgs presset har avtatt litt, på tide med en korreksjon opp nå da?
solid1
14.02.2020 kl 18:49 6736

Det beste er om salgspresset forsvinner totalt i løpet av helgen.

Med en så kraftig trådtittel som skuddårsraketten, har vi nok behov for en 14 dagers oppvarmingperiode.

Håper dere alle tar dere bryet med å ha en trivelig og avslappende helg.
KimLee
14.02.2020 kl 18:58 6726

er man tungt inni SBX så er det nermest umulig å slappe av.
Men håper du får rett i dine profetier, solid.

Er ikke emisjon det eneste alternativet sbx har om kassen nå er tom? Har vanskelig for å se at de klarer å få lån med denne elendige mcap^en Utsettelse på eksisterende lån ja kanskje, men det holder jo ikke....hva mener du solid??
solid1
15.02.2020 kl 15:32 6457

Jeg mener at alt for mange går rundt med en antagelse om at kassen er tom.
Det mener jeg er feil.

😊 Har selv skiftet batteri på min kalkulator hele 3 ganger, og kommer hver gang til samme resultat.

Det er positivt at det ser ut som SBX tar jobber som ellers hadde vært naturlig for Shearwater:
- Nordic gjør nå 2D utenfor Austalia for WesterGeco/Schlumberger. Selv om Schlumberger eier mye av Shearwater, velger man heller SBX til denne viktige multi-client jobben
- 3D jobben i Asia kunne gått eller Shearwater eller Polarcus. Men også her ble Seabird valgt.
- Source jobben utenfor Afrika som Eagle skal starte på, kunne også ha gått til Shearwater. Men det ser ut som SAExploration foretrekker til Seabird til de viktigste source jobbene.

Regner med den skal like under 40 øre før den går opp
Jeg kjøper iallefall mer på disse nivåer så får vi se
Har god tid til og høste når selskapet vil det
En må huske på at det ikke er lett og drive selskap !
castro1
15.02.2020 kl 19:34 6258

Tallene dine betviles Invrstor_11. Noen mener de er alt for høye. Hva er din kilde på disse ratene?

Seabird i børsmeldinger og ABG Sundal Collier er mine kilder. Hvilke kilder har du?

SBX har gjentatte ganger oppgitt at netto bidrag til EBITDA per båt som er i drift har følgende margin.
-source: ca 20.000 usd per dag
-2D: ca 30.000 usd per dag
-3D: ca 55.000 usd per dag
Dette beskriver inntjeningen for seismikk og er tall som er gjentatt en rekke ganger, for eksempel på Parteto-konferansen i september. I samme presentasjon er ratene for Q2 2019 angitt som 65.000 per dag for 2D og 47.500 per dag for source (side 14). Men så må man trekke fra OPEX per dag.
ABG Sundal Collier forklarer i sine analyser mer i detalj hvordan disse tallene kommer fram: Når f.eks. Osprey gikk som source har den 45.000 usd som day rates og 26.000 usd som OPEX. Dette gir 19.000 usd til EBITDA per dag. dvs ca 20.000 slik SBX angir.
For Nordic på 3D brukte ABG 80.000 usd dagen med 40.000 OPEX som gir 40.000 usd til dagen i EBIDTA (Båten er vel leid inn for ca 15.000) per dag.
SBX har jo varslet 40% reduksjon i faste kostnader (SG&A). Disse kostnadene har vært drøyt 2 mill USD per kvartal. Etter at sparetiltak er innført, bør kostnadene være redusert til ca 1,3 mill USD per kvartal som er lavt.
For å tjene inn 1,3 mill usd, er det tilstrekkelig at kun en enkelt båt går på source i 2 av 3 måneder (ca 70%). All innekt fra de andre båtene (source, 2D, 3D, utleie til EMGS) vil da gå med til å bygge positiv EBITDA. Mange av de som skriver om SBX vet tydeligvis ikke forskjell brutto, netto og marginer.
Ratene for SBX er derfor veldig gode så lenge man har stabil drift uten for mye transitt.
40% lavere SG&A i kombinasjon med inntekter fra innleide Nordic og den nye innleide 3D båten, senker break even punktet for SBX sine egne båter til ned mot 20% gjennomsnittlig utnytting. Nordic og den nye 3D båten i Asia har mer enn erstattet Harrier og Osprey ved kai.

Hvis noen mener de har bedre kilder enn meldinger SBX sender ut over Oslo børs, så legg frem disse kildene.
Redigert 15.02.2020 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
castro1
15.02.2020 kl 19:56 6222

Takk for fyldig info. Har alltid hatt stor tillit til deg, men som sagt ble ratene slaktet på et annet fora.

Castro1,

Ber alle studere side 14 og 15 fra Pareto-konferansen:
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/a65ae7ce-e051-4387-9651-51270ef8d2d5

Hvis noen mener de har andre eller bedre tall enn det SBX presenterer i meldinger over Oslo Børs, så er det useriøst

castro1
15.02.2020 kl 20:54 6171

Harmonerer tallene med regnskapstallene også?
Ser for meg at vi må få positiv EBITDA i både q4 og q1 om dette stemmer. Ingenting er bedre men fasiten kommer vel i slutten av måneden for Q4.

Ja, da. Tallene "harmonerer" som du skriver det.
Husk at inntektene i "dårlige" Q3 var på hele usd 16 mill som omtrent er hele børsverdien av SBX. Du klarer ikke så høye inntekter uten de ratene SBX har oppgitt.
Problemet i Q3 og Q2 var dårligdrift på grunn av DigiStreamer problemer. Disse problemene synes løst.
Q4 blir ikke noe særlig på grunn av kostnader til omorganisering, Aquila og diverse. Det vet jo alle og derfor er kursen kjørt ned.
Det som betyr noe nå, er Q1 og fremover som ser bra ut. Når SBX klarer å unngå tekniske problemer, er SBX en lønnsom sak.
3D ratene, spesielt på korte jobber, tilsvarer det Finansavisen kaller "rekordrater" for AHTS i supply, dvs. opp mot en million kroner dagen.
Redigert 15.02.2020 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
castro1
15.02.2020 kl 21:33 6137

Flott! Da kan vi fort komme i utbytteposisjon i 202 når juniforfallet er betalt ?

Voyager kom nettopp fram til Singapore.
Spennende om neste jobb er source, 2D eller 3D.
Håper på det siste.
castro1
15.02.2020 kl 21:54 6093

Håper det. Fatter ikke at vi ikke får flere kontrakter hvis markedet er så stramt. Gleder meg til en full gjennomgang ved q4-rapporten.

Og noen tror at ratene falt i Q3 men det motsatt skjedde:
"Pricing continuing to strengthen". (fra Q3 presentasjonen).
Mange blander også sammen dager i jobb, transitt og venting, og da blir beregnet rate per dag for lav.

Så konklusjonen for Q3 er: Høye inntekter, men tap på grunn av Digistreamer kabler og mye transitt og ventetid. Ratene fortsatte å stige i Q3. Mange har solgt seg ut på bunn. De samme som synes at SBX var billig på 2 kr skal nå fortelle deg at SBX er dyr på 50 øre.

Utbytte-caset SBX er inntakt, men utbytte kommer senere enn først beregnet. Av seismikk-selskap med egne båter er Seabird det selskapet i verden som har lavest gjeld og høyest andel egenkapital. Når kostnader senkes 40%, vil SBX også ha de laveste kostnadene per båt.
Redigert 15.02.2020 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
castro1
15.02.2020 kl 23:06 6018

Og emisjon er utelukket selvsagt ?

Akkurat nå prises SBX under slakteverdien.
SBX har falt fra 2.6 sommeren 2018 til under 50 øre. Aksjen er teknisk oversolgt med RSI på 24.
Så noen av oss gleder oss til Q4 presentasjonen.
Det må være fristende for Shearwater å sikre seg SBX når SBX aksjonærene selv har valgt å gruse aksjen. Jeg er helt sikker på at aksjonærene i SBX ville godtatt et bud på 1 kr per aksje.
Og hvorfor sitter Gunnar Jansen fortsatt som "interim" CEO"? Hvorfor søker ikke SBX etter permanent CEO? Interim i vente på hva....?
Redigert 15.02.2020 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
castro1
15.02.2020 kl 23:42 5978

Mennesket spår og Gud rår heter det. Verdiene vil alltid komme frem før eller senere. Som deg har jeg tro på spennende nyheter. Time will show.

3D inntektene fra Nordic i Q3 var på 5.5 mill usd for de som fortsatt er interessert i å regne på Q3.
Side 10:
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/165d7ebb-692c-4aef-9a85-1d87a2654a02
Uten kabel tull, hadde Q3 vært helt greit.
Digistreamer problemer er nå løst og SBX har trolig haugevis med reservedeler til disse kablene.

Så sent som 7. november meldte SBX om stigende priser på seismikk: "Pricing continuing to strengthen". Når vi vet det går måneder fra kontrakter inngås til jobben gjøres, ja da har vi stigende priser på arbeid utført i Q4 og Q1. Spennende å se hvordan dette slår ut i EBITDA.

Ny aksjonærliste ute fra 14. februar viser at Anderson Invest fortsetter å kjøpe seg opp.
Hvorfor øker topp-20 før Q4 rapporten?
Redigert 16.02.2020 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
castro1
16.02.2020 kl 15:34 5672

Du antyder klart at du tror på sammenslåing. Håper du får rett!
Lilleulv
16.02.2020 kl 17:41 5569

Hva antar du som et eventuelt realistisk bud, eller verdsettelse ved en sammenslåing? Tviler på at flere på top 20 vil gi fra seg denne potensielle utbyttemaskinen for 1 krone, men jeg kan ta feil.
solid1
16.02.2020 kl 20:40 5415

Antar det er kun småaksjonærer, og de som har glemt å skifte batteri på sin kalkulator som selger under krona. Mulig jeg kan ta feil??? Men - tror ikke det, denne gang.😊
castro1
16.02.2020 kl 21:17 5353

Myrseth beholder Sbx i Dovreporteføljen i morgendagens FA. En annen aksje tas ut til fordel for en ny men Sbx blir selv med et større tap nå ....Han venter på noe...
Redigert 16.02.2020 kl 21:18 Du må logge inn for å svare
Nomaden
16.02.2020 kl 21:41 5312

Han tar jo ikke ut SBX, han sitter tungt inne. Leser ikke nødvendigvis så mye ut av det.
Nomaden
16.02.2020 kl 21:42 5308

Dovreporteføjen forøvrig ned 6% forrige uke..

Mange er spent på hvor lang 3D kontrakten i Asia er. Hvis det er Polarcus båten "Vyacheslav Tikhonov" som SBX har leid inn, så er denne båten framme i India om en uke. Det kan passe med at SBX skrev "The survey commences at the end of Q1 and is expected to be completed in Q2 this year." Spørmålet er da hvor langt inn i Q2 båten skal jobbe? Et hint finner man i PLCS meldingen fra 14. januar: "redelivery is expected to occur in the second half of Q2".

Av dette mener jeg at varigheten på SBX sin 3D jobb i Asia vil være i alle fall 2 mnd uten transitt. Dette vil i så fall være mer 3D jobbing enn det Nordic Explorer hadde utenfor Afrika som skulle vare totalt 80 dager med ca 40 dager transitt, dvs 3D arbeid med høy rate i ca 40 dager. Mener å ha lest at 3D Nordic jobben utenfor Afrika hadde en omsetning på 6,5 millioner totalt med forventet bidrag til EBITDA på 3 mill kr. Vi snakker derfor trolig mye penger på kort tid fra Asia 3D jobben. Som om dette ikke er nok så vil som kjent SBX inngå rammeavtale med kunden med muligheter for enda mer jobb. Kanskje er det ikke så rart at topp-20 øker.
https://www.vesselfinder.com/vessels/VYACHESLAV-TIKHONOV-IMO-9538115-MMSI-273350140

Redigert 16.02.2020 kl 22:21 Du må logge inn for å svare
castro1
16.02.2020 kl 22:08 5235

Hva er kursmålet deres i analysen?