Q4 resultater

kraka
REC 14.02.2020 kl 07:00 10757

Fornebu, Norway February 14, 2020: REC Silicon ASA (REC Silicon) reported fourth quarter 2019 revenues of USD 31.8 million. EBITDA for the fourth quarter was a loss of USD 3.0 million and included lower average sales prices, lower sales volumes, and higher electricity costs for the semiconductor materials manufacturing facility in Butte, Montana.
REC Silicon reported a cash balance of USD 29.4 million on December 31, 2019.
Polysilicon sales volumes for the quarter were 643 MT and inventory decreased by 362 MT.
Silicon gas sales volumes for the second quarter were 857 MT compared to guidance of 830 MT. Silane gas prices decreased by 8.2 percent compared to the third quarter 2019. Fourth quarter semiconductor polysilicon production volumes were 175 MT compared to guidance of 130 MT.
On January 15, 2020 the Phase I economic and trade agreement was signed by the Government of the United States and the Government of China. This agreement prioritizes polysilicon and contains commitments for China to purchase goods manufactured in the United States during 2020 and 2021 which include solar grade polysilicon. REC Silicon has been advised by US government officials that specific commitments for China to purchase specific quantities of solar grade polysilicon manufactured in the United States are contained in non-public annexes to the agreement. REC Silicon has received indication from these US government officials that Chinese markets for solar grade polysilicon are open to US solar grade polysilicon without tariffs and that these commitments override the extension of tariffs on US made polysilicon announced by the Ministry of Commerce of the Peoples Republic of China on January 19, 2020.
Tore Torvund, company CEO commented "We are very pleased that the trade agreement between the US and China includes solar grade polysilicon. We are currently evaluating the potential restart of operations at the FBR facility in Moses Lake.
For more information, please see the attached fourth quarter 2019 report and presentation.
A presentation of the results will be held at 8:00 a.m. CET at Hotel Continental, Stortingsgata 24/26, Oslo, Norway.
A live webcast from the presentation can be accessed at www.recsilicon.com or with the following link: https://channel.royalcast.com/webcast/hegnarmedia/20200214_5/
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
BIF78
14.02.2020 kl 09:04 4534

Har der været snak om salg af Butte?
Slettet bruker
14.02.2020 kl 09:07 4468

Flere interesserte kjøpere av butte har vært på omvisning.
Selges hvis prisen er gunstig.
Høy prio hvis moses lake skal startes opp. Forbi gåes hvis riktig pris ikke blir tilbudt med henting av kapital evnt lån.
Ærligtalt
14.02.2020 kl 09:07 4453

Logger av jeg nå- tenk dere kursen om kort tid når markedet får med seg alt dette da... ikke verdt det å sikre noe som helst akkurat nå
Sa2ri
14.02.2020 kl 09:09 4416

Her var det halleluja stemning selv om selskapet brenner penger. Kan jo nevne at det har kommet et par oppdateringer allerede. ARC sier "Hold" med kursmål 3,0, mens SB1M sier de med all sannsynlighet vil gjenta "Sell" med kursmål 1,00.
MorganKane
14.02.2020 kl 09:12 4321

TT sa spesifikt at det ikke blir noe behov for å hente inn penger i 2020. Eneste unntaket var hvis ML starter opp igjen (og Butte ikke blir solgt).

Håper Meyer fikk med seg det.
Slettet bruker
14.02.2020 kl 09:12 4292

Hva så sa2ri forguder du disse husa?? Du gjentar det samme om og om igjen hva er greia de?? Ser at mange hus også har slakta Tesla du ser hvordan det har godt med dem gjør du ikke?? Slutt men den ivrige baissingen din med evige gjentagelser.
Slettet bruker
14.02.2020 kl 09:13 4262

Jeg er ikke overbevist, holder meg unna kjøp enn så lenge. Han "vet " ingenting om batterier, vurderer oppstart av ML.. Vurder oppstart??? Vi trenger noe håndfast nå! blir nok en ørkenvandring til vi sees i mai....
dno corelli
14.02.2020 kl 09:20 4133

Bare vent til de våkner litt i vest, og fått nytraktet kaffi i kaffekoppen :)
MorganKane
14.02.2020 kl 09:22 4090

Hehe,

Skal mye til før Meyer endrer kursmål tydeligvis. Forståelig nok. Han anbefalte jo trygda å selge på ATL. Ikke bare bare å endre mening da.

Og nå er altså større utenlandske meglerhus og investorer på vei inn. Ikke tvil om at dette blir mye større enn NEL. Grønnere aksje skal du lete lenge etter. ML i drift i løpet av året. Da logger jeg ut for i dag. God helg👍
fattigstakkar
14.02.2020 kl 09:29 3976

Som sagt før. Her må man følge TA for å time oppgangene og unngå de største nedgangene, og nå lyser det grønt.
spanjolen
14.02.2020 kl 09:29 3961

Merkelig at alle skal ta Sa2ri.
Men uansett. Ha flere tanker i hodet. Det blir sagt at Rec ikke trenger penger. Javel det er om Butte blir solgt. Videre om ML skal starte opp så trengs det cash. OM ML SKAL STARTE OPP. Hmm mye usikkert her. Om ikke ML skal starte opp så er det jo kjørt for Rec....Ikke noe håndfast om batterier i den nærmeste fremtid. Så hvordan i huleste skal Rec klare å holde balanse i regnskapet IT 2020 2021 om det ikke kommer noe mer håndfast ....så gutter, var det noe spennende som gjør at vi ser lyset i tunellen fra fremleggelsen?
Slettet bruker
14.02.2020 kl 09:34 3897

REC skyter fart nå. På vei mot 5 kroner.
Slettet bruker
14.02.2020 kl 09:35 3867

Spanjolen det meste av dritt har vært bakt inn i denne for hundre og ørten år siden. Siden du spør om lyset hvordan kan det bli mørkere spør jeg heller deg. Regner med at du ikke er blind og kan se hva kursen er på PR i dag??
Slettet bruker
14.02.2020 kl 09:39 3799

Helt enig. Virker veldig passiv og la ting ture og gå. Virker ikke særlig nyskapende.
Slettet bruker
14.02.2020 kl 09:41 3778

Det tar lang tid å få reaktorer og produksjon og kvaliteten opp, da nytter det ikke vente til 2023. Og det kan nok hende det er mer i gjære enn vi vet.
Slettet bruker
14.02.2020 kl 09:44 3733

Aldri i verden om de planlegger oppstart av ML bare pga produksjon til solceller.
Uansett er poly silikon industrien i Kina subsidiert etter handelskrigen med USA. Fabrikkene der taper penger selv med gratis skitten strøm. Sier seg selv at Kina heller vil selge paneler til USA med mindre toll mot import av silikon, Vs subsidiere egen produksjon.
Celsius
14.02.2020 kl 09:45 3712

TT moden for alderspensjon !

Han mente implementering av batterier lå 2-3 år fram i tid, og han burde fratre NÅ.
garve
14.02.2020 kl 09:54 3623

E24: "Kurshopp for Rec Silicon etter Kina-nyhet"

Finansavisen: "REC-rally på oslo børs"

DN.no: "Rec stiger 11 prosent"

Johoo, dette var en kanonnyhet, nuller ut alt det negative og tvilen baisserne har brukt for å trykke aksjen ned etter handelsavtale-signeringen
fattigstakkar
14.02.2020 kl 10:07 3522

Det som skuffet meg mest var elendig ebitda fra Butte. MK, har du noen forklaring på det, når semiconductor går så det suser? Med dette resultatet virker selv 300musd i overkant å forvente å få ved et salg.
Slettet bruker
14.02.2020 kl 11:24 3321

E24 skriver :
Vi har nå sendt personer til Kina for å snakke med tidligere kunder, og vil etter hvert få en indikasjon om de vil ha FBR-materialer, sier han.

Selskapet har ikke besluttet hvor mye selskapet trenger i arbeidskapital for å starte opp Moses Lake, men er klar på hvordan en oppstart må finansieres.

– Vi må enten selge Butte, eller hente penger i kapitalmarkedet. Innen neste kvartalspresentasjon har vi et svar på disse spørsmålene, sier han, skriver Infront TDN Direkt.

I tillegg skriver de at de er i dialog med Flere batteriselskaper. I prinsippet trenger ikke TT eller REC å vite noe som helst om batterier og produksjon av disse - satt på spissen, det kan ekspertene i andre selskaper ta seg av. Han trenger bare å vite hvor, når og hvor mye råstoff han må levere til dem.

Det faktum at de er i dialog med Kina, tyder på at begge parter er åpen for å inngå avtaler om handel. Denne kommunikasjonen hadde ikke eksistert hvis ikke der var håp/vits.
Redigert 14.02.2020 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2020 kl 11:29 3291

Det er forøvrig første gang på flere år at kursen har økt såpass over tid, og at vi har fått mer håndfast optimisme fra selskapet om at de er i dialog med både Kina og batteriprodusenter. Alt tyder på at vi er på riktig vei. Hvis REC best case leverer til Kina, samtidig som de inngår avtaler ifm batterier - så kan vi jo bare drømme oss om hvilken kurs denne vil gå mot.
Skalleknarp
14.02.2020 kl 15:08 2932

Mye kullfyring og uren energi i Kina til produksjon - samt REC's lavere energiforbruk under produksjon vil være deres trumf kort. Det blir win - win i begge ender så lenge man ikke får skyhøye strømpriser da...
Redigert 14.02.2020 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
MorganKane
14.02.2020 kl 16:05 2754

Bra spørsmål fattig,

Jeg er egentlig ikke skuffet over selve ebitda resultatet, men guidingen hadde jeg trodd skulle være bedre. Har ikke resultatet(e) foran meg nå, men skriver etter hukommelsen. Du får rette der jeg husker feil.

Q4 slet med nedetid, pga en ufrivillig stopp i q3. Det ble sagt på q3 og det var derfor guidingen av q4 var dårlig. Vi ser også at produksjonen ved Butte gikk ned 17 % eller hva det var i q4. Regnskapsmessig så skviser det ebidta ekstremt. May sa også at nedgang i pris, både for semi og siliane, var pga mixen. Og mixen har sannsynligvis gått ned pga de måtte selge gammelt overskudd fra lager og ikke topp notch som de nå har gått over til å produsere mer av (de er nå tilbake i full produksjon og mixen øker i kvalitet igjen i q1). For å kompensere for at ikke kundene får akkurat det de har mest lyst på senkes kanskje prisen ytterligere? Dette for å sikre et godt forhold. Jeg tror det er omtrent slik det henger sammen. Husk at de var rimelig klar på at de ikke trengte penger i 2020 (hvis ikke ML starta opp igjen da). Alt tyder på at de forventer betydelig høyere ebidta fremover og lav q4 ebidta kan helt klart forklares slik som jeg har beskrevet over.


Edit: Når det gjelder guidingen fremover holder de på at det først vil skikkelig regne ned på Butte i 2H. Jeg er litt skuffet hvis det er tilfelle, men jeg mener jeg hørte at TT (eller May?) sa at det allerede hadde begynt å dryppe litt. Jeg tror derfor guidingen er for konservativ. Den kommer ihvertfall ikke noe seinere enn 2h, det er garantert.
Redigert 14.02.2020 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
dno corelli
14.02.2020 kl 16:16 2700

Får vi noe nytt i løpet av helgen? TT nevte 15 februar for fase 1
MorganKane
14.02.2020 kl 16:16 2696

Det som var positivt var at volum gikk opp. Både for siliane og semi. Hvis det vedvarer og mixen øker i kvalitet så ser vi et mer riktig bilde av situasjonen. De har også bunnet strømprisen. De forventer dermed å produsere det remmer og tøy holder istedenfor å holde igjen i q1 og øke i q2. Det er faktisk et poeng å få med seg. Koster litt å avtale fastpris og der ligger det nok en strategi bak.
MorganKane
14.02.2020 kl 16:26 2649

Jeg husker forresten nå også noe TT sa i spørrerunden. Det tar 4-5 uker med drift før ML produserer topp notch premium kvalitet. Det samme gjelder nok Butte (selv om kanskje noe kortere tid). Dermed påvirker det også mixen i q4 og forklarer nedgangen her.
MorganKane
14.02.2020 kl 19:13 2384

Leste foresten Meyer sin 'analyse'. Snakker om nek. Mulig det er Safari som klipper og limer som det passer han, men hvis det safari har lagt ut stemmer, så snakker vi skikkelig kålhode. Skikkelig blåruss. Nedten på linje med All Else Equal analysen. Hvorfor? Gidder ikke gå igjennom alt nå, men et par raske poenger.

1. Som nevnt over sa May at det var mixen som var årsaken til reduksjonen.

2. Han genierklærer seg selv ved å nevne at han har 'forutsett' markedet blir oversvømt av billig siliane. Å skrive det når man vet grunnen til at han 'forutså det' er verre enn Trump gjør på sine verste dager. For det første mente han dette fordi Yulin ville være årsaken til dette (som vi alle vet, i hvertfall i overskuelig fremtid ikke er tilfelle). For det andre nevner han ingenting om at mixen har blitt dårligere. Det er altså ingenting som tyder på at markedet er endret i særlig grad i det hele tatt i forhold til siliane. Det burde være kriminelt. Mange fulgte ikke med på presentasjonen og vet kanskje ikke den reelle årsaken til den reduserte prisen. Enten er Meyer dum som en potte eller så er han uetisk og kynisk så det holder.

3. Vi vet alle at Butte var nedstengt en liten periode. Alt tilsier at dette forklarer både redusert produksjon og dårligere kvalitet. I tillegg måtte de tømme lager. Ingenting tilsier at de har spart den bedre kvaliteten. Jeg ser ingenting om dette i det Safari har klippet ut.

4. Ingenting er nevnt om eksportmulighetene til kina har økt noe ekstremt. Eller at REC mener de så til de grader at de er konkurransedyktige. Og kost pris på under 8. Hvis dette hadde vært NEL så hadde alt blitt kjøpt med hud og hår.

Om det er Meyer eller safari som er helt uten etikk vet jeg ikke, men det er minst en av dem!

Takk og lov at litt større gutter er på vei inn. God helg👍

Redigert 14.02.2020 kl 19:16 Du må logge inn for å svare