Tragisk utvikling kombinert med tafatt ledelse


Dette må en vel kalle bånn i bøtta. Og må vel også legge endel mye av skylden på JS, som blir for tafatt og lite overbevisende i sine uttalelser av NAS. Ja selvsagt har han ikke sittet i stolen i mer en ca 1,5 måned. Men han fikk overlevert fra GK som hadde levert ut over høsten fått på plass avtaler JV samarbeidsløsninger inkludert en stor emisjon osv.
JS overtok 1.1.20. Siden stopper det meste opp ingen informasjon han gir rundt NAS er troverdig nok til at større aktører vil inn. Meglerhus anbefaler med kursmål 50 men får ikke kunder med seg på å kjøpe. JS slenger ut noe i en sammenheng rundt Boeing/airbus etter det intet. Slenger ut noe om avtale som ikke kom i boks innen 2019. Intet mer en det ut over at det pågår enda. Har en presentasjon der han som alt tyder på ikke klarer å gi investorer nok å bite i slik at de opplever NAS seriøst og tør satse. Det meste av det vi ser fra JS er vel at han gjør seg kjent med selskapet reiser rundt hilser tar bilder og er synlig leder for ansatte men usynlig for eierne som er oss aksjonerer. Gjør ingen innside kjøp han eller resten av ledelsen. ( ser da bort fra BK og kise sine rene spekulasjoner med lånte aksjer. Har sikkert lånt disse ut til short for å dekke inn egne short posisjoner. ( vill spekulasjon og skrevet i frustrasjon vet jo ikke noe om det)

Begynner å bli mektig lei av dette kun utsettelser dårlige forhandlere og tafat info rundt dette skjønner jo de fleste at skader NAS. Er de oppriktig av den oppfatning om at de ikke skal ha noen form for kompensasjon før etter at max fly er i luften en gang i 2020. Og at de reelle forhandlinger først skal være da. Skal ingen info før dette komme, skal vi være jojo opp ned ifb Q presentasjoner glede oss over at BK og Kise da kan gjøre noen sprell. Vi små sitter og håper venter på seriøs info. Intet kommer og tilbake på 30 tallet. Går fort ned not 33 til 35 nå også. Tipper det skjer allerede til uken.
Dette blir dumt irriterende og en bør jo selvsagt vurdere om dette er seriøst selskap å investere i eller finne annet. ( inkl meg selv) Nå er det helg og har fått ut litt irritasjon nå, så får en vente å se.
livecnn
14.02.2020 kl 16:06 3538

Jeg påpekte at presentasjonen til J.S virket av slaget, vi ble nummer 4 men er meget fornøyd.
Geir Karlsen virket som han var sjefen for smørebua og hadde fått strødd grus i fluoren.
Mandag er en ny dag.

Det er tydelig at Kjos&co har lært gjennom flere år med juling at man kan ikke tjene penger alene.
Derfor må kursen falle noen lunde slik at andre aktører forsyner seg av andres penger.
Dessuten, vil vi se oppgang i Nas-aksjer ;)

God ferie!
Sann
14.02.2020 kl 16:28 3421

Ja bare selg du så kjøper jeg dem. Har fått lastet opp mer idag men krigskassen er enda ikke tom. Gid Helg👍
Fred55
14.02.2020 kl 18:05 3200

Ikke tenkt å selge enda. Ser shorten er økt marginalt og rimelig sikker på at den stiger mer til uken. Kjos skal nok låne ut 5 mill til shortere ut over det de har lånt ut. Rart med det når de ikke sitter i førersete selv blir de som oss andre. gir f... bare en håver inn. Bryr seg ikke da lengre om alt en sto får når en satt i fører sete og var mye i media :-) Mye mulig det er slik vi får vente å se til uken.

Litt tvilende til Schram selv. Men merker jeg blir påvirket av så lite som hans elendige engelsk. Han har jobbet der 6 uker. Klart vi må gi han mer tid enn dette:) har troen, men det er tydelig at dette er noe som har tid. Og det sier det jo selv også. Det tar noen år. Men kursen vil nok kunne gå likevel. Tror de store sakene for nas i 2020 blir Max, kompensasjon og oljen.
Puffen
14.02.2020 kl 20:24 2981

Har ikke fått lest alt skikkelig enda, men stusser over at nesten alle delene er rimelig positive. Men totalen blir dårligere enn forventet. Usikker på hvor mye avsetninger det er rom for å gjøre i et børsnotert selskap. Men tipper på at JS som alle andre nye ledere, ønsker å gruse tallene for foregående så mye som mulig. Da kommer resultatene lettere i nysjefens første år.....
100x
14.02.2020 kl 21:12 2884

Bare å lese innlegget ditt forteller meg at vi er rett før, dette er siste shakeout.

Mars blir en fin måned. Teknisk er aksjen veldig bullish,
neste motstand er 65kr innen utgangen av mars. Så skal vi reteste 50kr før vi flyr opp til 140-150kr.
omac
14.02.2020 kl 21:40 2822

Jeg ville kjøpt tobakken i kiosken neste gang
100x
14.02.2020 kl 21:51 2785

Jeg snakker faktisk om 150 innen august, september! ;)

Haha, jeg har litt sansen for engelsken, jeg. Selskapet heter tross alt Norwegian.

Så du presentasjonene til Kjos? Der snakker vi the true lord of Norwenglish.

Litt Donald Trump når han snakket om spareprogrammet "it's the best program I've ever seen". Helt greit for meg at Schram er litt tåkefyrste om detaljene og har foreløpig fokus på å sette seg inn i organisasjon og ledelse. Presentasjonen var vel omtrent som et foredrag innen ledelsesfaget.

Redigert 15.02.2020 kl 10:49 Du må logge inn for å svare

https://e24.no/boers-og-finans/i/0n7V3J/norwegian-tror-max-regningen-krymper-i-aar

Denne meldingen kom i går men snakker nettopp om det du etterlyser om RR, Fred55: Forhandler med Boeing – Har avtale med Rolls-Royce!
"Situasjonen med Rolls-Royce er annerledes. Der har Norwegian fått på plass en kompensasjonsavtale, uten at noen vil snakke offentlig om detaljene."

Videre i artikel:
– Får dere betalt erstatning fortløpende for merkostnadene som dere pådrar dere eller har dere bare gjort opp for historiske forhold?

– Det er en kombinasjon av begge deler, sier Karlsen.

Redigert 15.02.2020 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
aibo
15.02.2020 kl 13:57 2328

Så vi skal tolke dette som om at erstatningen fra Rolls-Royce allerede ligger inne i de skuffende Q4 tallene ?

Nå skulle jeg virkelig ønske at jeg hadde solgt.

Du kan selge på mandag til oss andre :)

Du har vel ikke aksjer, har du?

Evt kompensasjon regnes ikke inn i resultatet. Så de er ikke med i de "skuffrnde" Q4-tallene :)
Redigert 15.02.2020 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
aibo
15.02.2020 kl 14:28 2256

Tviler på at salg mine 11000 vil få noen betydning når det nå går mot tollkrig på fly.

USA øker tollen på Airbus-fly
Amerikanske myndigheter øker tollen på fly fra den europeiske flyprodusenten Airbus fra 10 til 15 prosent.
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/AdmRM5/usa-oeker-tollen-paa-airbus-fly

Straffetoll fra EU på Boeing-fly kan gi Norwegian kjemperegning
https://e24.no/boers-og-finans/i/2G4lW4/straffetoll-fra-eu-paa-boeing-fly-kan-gi-norwegian-kjemperegning

Helvete at en ikke kan lære seg å ta gevinst.

Dette må jo Boeing ta ansvar for med for sene leveranser...
MK
15.02.2020 kl 15:04 2169

Nå er det bare noen uker til NAS blir fristilt fra kontrakten. De kan da velge å ikke ta leveranse. Det gir fleksibilitet og en brekkstang mot Boeing.
omac
15.02.2020 kl 15:55 2092

Denne er da fra Oktober i fjor. jeg vet ikke hvor mye "makt" WTO har men foreløpig har de sagt toll på Airbus er rettferdig pga subsidierte fly. Det samme er ikke tilfelle for boing og de har trukket motsatt konklusjon. Som vanlig får vi vente og se hva som skjer
Redigert 15.02.2020 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
aibo
15.02.2020 kl 23:55 1827

Denne er da fra i dag (USA øker tollen på Airbus-fly
Amerikanske myndigheter øker tollen på fly fra den europeiske flyprodusenten Airbus fra 10 til 15 prosent.
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/AdmRM5/usa-oeker-tollen-paa-airbus-fly ) Trussel svaret fra EU er oktober.

E24 kveld: KAMPEN OM LUFTEN
Finnair-sjefen frykter ikke Corona-smell før april
Topi Manner rakk så vidt å sitte ett år i sjefsstolen i Finnair før Coronaviruset brøt ut

https://e24.no/boers-og-finans/i/y3r42K/finnair-sjefen-frykter-ikke-corona-smell-foer-april

EliotS
16.02.2020 kl 09:55 1538

Fred55 - Jeg forstår din frustration men jeg syntes alligvel det er litt unfair at skyde med skarpt imod ledelsen.

Jeg har en meget klar opfattelse av NAS ledelse og styreleder arbejder utroligt hårdt på at skabe et succefuldt selskap både på den korte og på den lange bane. Jeg syntes slet ikke ledelsen bliver belønnet for sit hård arbejde. Jeg har selv klaget meget over deres manglende kommunikation men jeg for mere og mere det indtryk at der sker langt mere i kulissen end man skulle tror.

Jeg var skuffet over at Boeing avtalen ikke var på plads her ved Q4 præsentationen. Men hvis jeg lytter til hvad NAS ledelse siger så er problem Boeing og ikke NAS. Jeg er ikke i tvivl om at Jacob Schram begyndt om at tale om at skifte fra Boeing til Airbus er et udtryk for kæmpe frustration over Boeings langsomhet. Jeg tror ledelsen havde håbet at de små aktionærer skulle have et kursløft med Boeing avtalen men Boeing har så ødelagt den mulighed.

Kise og Kjos avtale med Danske Bank signalere at de næste 3 månder kommer der et kurs løft. Det væddemål giver ikke mening med mindre at aktien stiger med mere end rente niveauet på deres avtale. De to herrrer laver ikke den avtalen uten de har en klar tro på noget positivt. De har også brændt fingene en gang tidligere på sådan en avtale og den fejl tror jeg ikke de laver to gange.

Så jeg er forsigtigt optimistisk. Så er spørgsmålet om det bliver feb, marts, april eller starten av maj.

Ser ut til å være stor hodeskulderformasjon med hode på 225/skuldre på 100. Indikerer -25 eller teknisk konkurs iflg teknisk analyse

Time will show
EliotS
16.02.2020 kl 10:52 1408

Bullnisse: "Teknisk konkurs" og taler du om kurs minus 25?

Ja - måske jorden også går under i morgen!

Høres rart ut, men teknisk analyse har høy statistisk sannsynlighet. Men ikke alltid. Uansett lav kurs historisk behøver ikke bety at den ikke kan bli billigere

Kanskje et greit kjøp på 22,5 risk/reward 1/10 siden den er så svak

Medaksjonærer. Jeg forstår (delvis) skuffelsen over Q4 tallene, og jeg tror at de noe svake tallene (og påfølgende kursutvikling) er årsaken til noe av frustrasjonen hos enkelte her på forumet. Jeg bommet totalt med mine "analyser", noe som først og fremst skyldes at jeg kraftig undervurderte den negative effekten trafikkreduksjonen ville ha på CASK (dette ble jo også forklart av GK på presentasjonen). En ting har jeg lært, og det er større ydmykhet i forhold til analytikerstanden (som traff godt)..de sitter med langt bedre modeller enn meg.

Jeg synes at mye av kritikken som rettes mot ledelsen er helt på viddene. Slik jeg ser det hadde NAS vært konkurs i dag uten de grepene GK tok i siste halvår 2019. Alle tiltakene som ble gjennomført kjenner de fleste og jeg repeterer dem ikke her. Ideelt sett hadde jeg ønsket at GK fortsatte som CEO, men det ønsket han altså ikke selv (vi får vel tro på at det var årsaken). Nå er det ny ledelse (heldigvis med GK fortsatt på laget), og vi må gi JS litt tid før vi dømmer han nord og ned. Det kan vise seg at trekløveret JS,GK og NS med forskjellig kompetanse vil utfylle hverandre på en god måte og sammen skape et NAS som vi alle er stolte av.

Jeg er langsiktig i NAS, og er derfor mindre opptatt av kortsiktige kurssvingninger (selv om jeg også blir påvirket..). Det skal svært lite til nå før NAS har grønne tall på bunnlinja (jada, jeg vet at jeg hadde 0 resultat i 2019 og bommet grovt). Alle vet hva som kommer til å skje i løpet av året (sannsynligvis); Boeing erstatning kommer på plass, MAX tilbake i lufta, NEXT fungerer etter hensikten, og vi vil se god utvikling på RASK (og kanskje ancillary kan økes mye). Litt bekymret for driftskostnadene relatert til direkte flyoperasjoner (CASK) der selskapet guidet 0.44-0.45 for 2020 (tror for øvrig at det er her jeg ble "lurt" til å tro på en mye lavere CASK fordi jeg ikke fikk det til å stemme at Focus 2019 gikk etter plan mens CASK viste 0.48 i Q4..jeg trodde at i alle fall en god del av innsparing gjennom Focus 2019 ville bli reflektert også i lavere CASK, men det er åpenbart andre steder NAS har redusert kostnadene).

Fortsatt god helg til alle; hold på aksjene, vær tålmodige..når 2020 er historie og vi er på samme tid neste år kan vi kose oss med helt andre kurser enn i dag..

Spørsmål: Nas-ledelse sier at RR avtale er på plass. Hva skjer videre?
Burde vi ikke høre noe i det hele tatt fra en meglerhus? Eller ledelse?
Hvordan vil avtalen prises med dagens kurs?

Vil folk våge å fly med Max flyene ? Jeg våger min påstand at NAS bytter ut til Airbus
Redigert 16.02.2020 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Epona
16.02.2020 kl 11:42 1228

Norwegian vil ikke uttale seg om RR avtalen, uvisst av hvilken grunn. Tror derfor at ingen vil kommentere den før Norwegian selv offentliggjør avtalen, antatt planlagt i forbindelse med avslutning av andre prosesser.
aibo
16.02.2020 kl 11:48 1200

Geir Karlsen uttaler seg om Rolls-Royce i Q4 presentasjonen (sikkert en glipp) og sier at den "kunne vært bedre"
Boeing og FFA krangel nå på gang.

"Boeing nekter å etterkomme krav fra FAA om endring av kabling i 737 MAX – Vil trolig forsinke godkjennelsen ytterligere"
https://www.hangar.no/boeing-nekter-a-etterkomme-krav-fra-faa-om-endring-av-kabling-i-737-max-vil-trolig-forsinke-godkjennelsen-ytterligere/

EliotS
16.02.2020 kl 11:53 1181

Jeg har det indtryk at avtalen med Roll Royce kunne have været bedre i forhold til hvornår flyene bliver taget ud for reperasjon. Men det er mit indtryk.

Industrisektoren er ifølge Nordea Investments preget av Boeings problemer med 737 Max-flyene.

«Boeing har annonsert at de stanser produksjonen av denne flytypen og har måttet ta store nedskrivninger. Boeing forklarer noe, men ikke alt av svakheten i industrisektoren», skriver strategene.

NAS kan ikke ta i bruk en flytype som sluttes å produseres fordi ryktet er ødelagt ? Det trenger heller ikke være trygt å fly med
Epona
16.02.2020 kl 12:09 1104

Når MAX flyene får klarsignal til å lette vil de bli noen av de sikreste flyene i lufta; trolig vil ingen andre fly da noengang ha gjennomgått så sikre og grundige sikkerhetsanalyser som MAX.

Anslår verdien på avtale rundt 1-1,5 milliard? Dette vil nok gi litt byks i aksjen når det de velger å offentliggjøre det..

Vet ikke om jeg er helt enig i det. Ta i bruk en flytype som like før går ut av produksjon. Nei, det kan jeg aldri tenke meg Kjos gjør. De kansellerer avtalen hvis det lar seg gjøre og handler Airbus. Boeing vil nok gi saftig kompensasjon hvis de får NAS til å ta i bruk flyene. Det kan nok skje. Må være en utrolig vanskelig situasjon for Kjos og Co
EliotS
16.02.2020 kl 12:57 973

Hvordan kan et sekskap som NAS med en markesværdi på ca. 6 mia slippe under med at offentligøre noget om Roll Royce avtalen, hvis den har en værdi på 1-1,5 mia.?

Jeg forstå altså ikke deres Kommunikationsstretegi her.
EliotS
16.02.2020 kl 13:01 957

optimist68 - Du skriver “ NAS kan ikke ta i bruk en flytype som sluttes å produseres...”.

Vil du gøre det klart om du mener det er permanent eller midlertidig?

Foreløpig er det kun stoppa av Boeing men kan like gjerne bli på permanent basis. Noen antyder flyet har designfeil og ikke bare software. Vi får se...

Tror aldri at 737MAX kommer tilbake i luften igjen

sikkert mange som bryr seg om hva du tror

Du har rett! De vil kalle den noe annet enn Max.