Hva skjer med Europrisaksjen når tilbakekjøp er fullendt?

Morten
EPR 30.07.2018 kl 13:06 9615

Europris hamstrer egne aksjer,ca 120.000 aksjer per dag. Hvis de fortsetter slik 5-6 dager til har de fylt opp med 2 millioner egne aksjer. Blir spennende å se hva som skjer med kursutviklingen når EPR er ferdig med tilbakekjøpene. Noen som har noen formening?
Redigert 19.01.2021 kl 23:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2018 kl 13:36 9567

Ikke godt å si. Kursen ligger vel ikke på 21 bare fordi EPR skal få kjøpe egne aksjer billig? Forståsegpåere har jo hatt kjøpsanbefaling på kurser over 30, så det var merkelig om de skulle endre dette til salgsanbefaling sånn uten videre.. Tålmodighet?
Morten
30.07.2018 kl 14:46 9491

Enig i det du skriver. Blant annet DnB har fortsatt kjøpsanbefaling med target 30. Snitt target for de som har dekning på aksjen er 33, så det er vel et noe urolig marked akkurat nå. Vi får sitte med aksjene og se dette an selv om aksjen ligger i en negativ trend. Men det kan jo snu :-) håper jeg...
MaxMekker
30.07.2018 kl 15:17 9445

Anbefaling
Kjøp
Kilde: Nordea Markets.

Kursmål 33 kr ..
Redigert 30.07.2018 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
pengex
30.07.2018 kl 18:06 9329

Europris handler egne aksjer for å kunne kjøpe ut øob med selskapets aksjer i 2020. Aksjen blir manipulert for at oppkjøpet skal bli billigst mulig. Sier seg selv. Kommer nok til å ligge rundt denne kursen en god stund før noen åpner kjeften. Så hysj. Laster opp i det stille nå.
abbos
30.07.2018 kl 18:37 9266

Noen må jo selge med kraftig tap for at Epr skal få handlet til disse lave kursene.
Hvordan manipulerer man Epr ?
Kelox
30.07.2018 kl 18:49 9242

MACD viser en positiv trend, fortsetter den slik så er det ikke lenge til den gir et kjøps signal. Europris hamstrer samtidig askjer på billig salg og er snart full lastet. Tilfelig? Neppe.
Morten
31.07.2018 kl 12:24 8946

I hvert fall en som har skjønt det :-)
all4one
31.07.2018 kl 13:25 8873

Hvorfor kjøpe Europris når man kan kjøpe den samme dritten, bare rimeligere og fraktfritt på Aliexpress og Wish?

Hvorfor skal man da sitte seg i bilen, betale drivstoff, bompenger og slitasje på kjøretøyet?

Fjernes tollfri import under 350 kr skal jeg vurdere Europris, men ikke før.
Den tollfrie importen, spesielt på elektronikk og matvarer, er drepen for produsenter og grossister, men flott for konsumenter.
Loki
31.07.2018 kl 13:34 8843

Er ikke sikkert dem manipulerer Epr. Men det er jo mulig at noen av de større eierne lånte ut aksjer som skal tilbakeleveres 2 uker før 2018 regnskapet er ferdig.
Men for oss vanlige dødlige er det ikke mulig å vite så mye. Det vi vet er at folketrygdfondet enten solgte eller lånte ut nesten 2% av epr til shorting.
Vi vet også at noen av de på top 10 ikke er der lenger. Så enten salg med stort tap eller utlån. Vi vet også at et par av de andre på top 10 i det stille kjøper seg opp i Epr.

Det er litt vanskelig å vite for oss småinvestorer da regjeringen har gjort så godt dem kan å skjule hva som er utlån eller salg på børsen. Vel med anonyme kjøp etc.
espetalen84
31.07.2018 kl 13:42 8810

Dagens mest autistiske innlegg. Folk handler på Europris fordi det er naturlig å ønske varene øyeblikkelig istedenfor å vente på at de skal shippes fra Kina. Normale folk kjøper ikke vaskepulver, oppvaskbørster, dobørster, dopapir, vaskebaljer, bleier, kaffifilte, plantejord osv på aliexpress, Jeg handler elektronikk og klær nesten utelukkende på nettet, men de nevnte varene kjøper jeg på Europris fordi jeg setter pris på at de selger stor kvanta for en rimelig pris. Og dette gjør de med en P/E på 8,7 i skrivende stund, så derfor har jeg også aksjer i selskapet. Og jeg setter meg ikke i bilen og kjører til Europris, jeg svipper innom på vei hjem fra jobb!
all4one
31.07.2018 kl 17:10 8681

Bra du kan ta deg en rask tur innom Europris. Er sikkert ikke så lang kø der som på dagligvaresjappene i Reitan-, Norges- eller den siste dagligvaregruppen jeg ikke husker navnet på. Rema, Coop Obs eller Kiwi Er noen eksempler.
Sist jeg sjekket var ikke Europris inne på listen som rimeligste dagligvarebutikk engang på overnevnte.
Planter og jord kjøpes på plantasjen eller Felleskjøpet sammen med annet hageutstyr fra Gardena.
I verste fall drar man på Biltema eller Clas Ohlson.

Pass på hvem du kaller autist. Personer med diagnoser i autismespekteret har en tendens til å få heng-ups. Muligens du har fått det i Europris?
Å kalle andre som argumenterer mot deg for autister vitner om manglende etikette og forståelse for diagnosen. Kanskje du skulle lest deg litt opp?
Før du eventuelt gjør det bør du vurdere noen furturistiske bøker om netthandel og økonomi rundt stordriftsfordeler.

Det er en grunn til hvorfor de tre store i norsk dagligvarehandel, plantasjen med hagegreier og Power/Elkjøp/Lefdal utkonkurrerer de små aktørene på pris.
Retail i Nille-segmentet kommer til å gå samme vei som Nille.
_K2_
31.07.2018 kl 18:27 8601

> Sist jeg sjekket var ikke Europris inne på listen som rimeligste dagligvarebutikk engang på overnevnte.

Ikke så rart: Europris er ikke en dagligvarekjede og har da heller aldri vært på de listene.
De fører f.eks. hverken frossen- eller ferskevare (meieiprodukter, frukt/grønnsaker osv.)

Europris gâr godt de, og det gjør lignende kjeder i USA også. Med den forskjellen at 'over there' setter kursene stadig nye ATH (Costco, Wal-Mart mfl.) og det i Amazons hjemland. Ulike kundegrupper.
Redigert 31.07.2018 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
espetalen84
31.07.2018 kl 20:43 8465

Haha traff jeg et sårt punkt? Kalte deg ikke autistisk, kalte innlegget autistisk. Å tro at Ola og Kari Nordmann handler Europrisvarer på aliexpress fordi det er billigere og for å slippe slitasje på bilen :))

Jeg argumenterer verken for pris eller kvalitet på Europris kontra rema, biltema eller plantasjen, jeg bare påpeker det FAKTUM at aksjen handles på p/e under 9 for øyeblikket, at de har økende omsetning og bunnlinje, at en av norges mest vellykkede fondsforvalter trekker selskapet frem som 1 av 3 på børsen denne høsten, og at jeg personlig liker konseptet som forbruker for de varene jeg handler der (et stort pluss er at de er veldig flinke til å plassere varene slik at man finner det man leter etter kjapt)
Slettet bruker
31.07.2018 kl 21:16 8414

Enig med deg i sak, men å kalle innlegget autistisk er skivebom. Da vet du ingenting om autisme.
all4one
31.07.2018 kl 22:01 8340

Du har troen, jeg har det ikke mye pga 350 kr-grensen som er idiotisk. Hadde den blitt redusert eller fjernet, noe som egentlig er logisk, hadde mitt inntrykk av Europris sitt konsept blitt styrket. U-landshjelp til et etparti-vektsland.
Da hadde kanskje folk tenkt seg om før de handlet(miljø), importavgift/toll og norske arbeidsplasser. Nå kan man kjøpe dritt for en slikk og ingen ting som dumper portofritt ned i postkassen noen uker senere.

Skjer noe med tollfri import eller porto så kommer jeg også til å kjøpe Europris. Siden deres for netthandel har vel blitt forholdsvis bra?

Ønsker uansett alle aksjonærer en god reise!
Jeg er ikke i aksjen, men er ikke grunn for meg til å ønske andre folk ulykke.
Forhåpentligvis tjener dere penger på Europris :)
inference
31.07.2018 kl 22:07 8323

Europris er billig og betaler fine utbytter. Hadde de endret strategien bort fra ekspansjon over på steady state business på topp 50% av butikkene supplert av netthandel hadde jeg kjøpt. Ekspansjon av fysiske butikker på stadig svakere beliggenheter når de store kanonene er på vei inn i landet samtidig som varer man bestiller på nett i utvalgte butikker en ettermiddag ligger og venter på nærmeste matbutikk morgenen etter syns jeg er en dårlig strategi.
Slettet bruker
31.07.2018 kl 22:17 8307

Selger Europris noe som det ellers ville være naturlig å bestille på internett fra Kina? Toalettrens? Vedbriketter? Hagemøbler? Baconcrisp? Har du på fredagen lyst på en pose chips til gullrekken bestiller du den neppe på nettet. Hvis jeg trenger plantejord drar jeg til Europris heller enn til Plantasjen siden butikken er nærmere og prisen er lavere.
Redigert 31.07.2018 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
all4one
01.08.2018 kl 00:19 8188

Tja, siden du spør: Hardware som Småelektronikk, nips, treningssaker, verktøy og skole eksempelvis. Tøy og ting på kropp handles aldri fra Kina pga skumle kjemikalier.
Ting jeg trenger eller ikke trenger, men som er forholdsvis lett og holdbar.
Du trekker frem dagligvarer som vask- og personlig konsum.
Siden du er inne på det kjører Coop obs, Rema og Kiwi ofte tilbud på samme type varer. Muligens er Europris rimeligere på noen varer og butikken appellerer uten tvil til en bestemt kundegruppe.
Barn elsker slike butikker.
Damer med shoppinghunger det samme.
Plutselig finner de noe de «trenger» eller har lyst på.

Jeg skriver ikke fordi jeg ikke har troen på segmentet, men de burde satset sterkere på Internett og den kundegruppen de kjenner best i det markedet de kjenner best. Nemlig her hjemme i Norge.
Nille gikk som kjent dunken, har det litt i bakhodet selv om det var et annet firma med en annen strategi.
Europris går tross alt i overskudd.

Det har vist blitt solgt masse flamingo-baderinger i sommer. De har også solgt Hval sjokolade i en årrekke. Sistnevnte er kvalitet.
Vet ikke med hagemøblene deres, det overlater jeg til andre.

pengex
01.08.2018 kl 09:24 7976

Flere som har godt for europris ideen, var innom dollar store i sverige her om dagen. Samme opplegget og stort sett samme sortimentet.
Fatter ikke hvor de finner alt nipset de selger. Kina?
abbos
01.08.2018 kl 11:48 7875

Ser ut til at det er store menger aksjer som skal ut med tap ?
Ser ut som det har dannet seg et gulv her og kjøperne er fornøyd med å få den på 21 kroner hver dag ?
Slettet bruker
01.08.2018 kl 13:36 7787

Veldig spesielt hvor stabil aksjekursen har blitt. Først et fall på nesten 20% på 3 dager, så har den holdt seg innenfor en spread på 2% de neste 11 dagene.
abbos
01.08.2018 kl 16:05 7694

For de som har tro på Epr vil inngang nå sannsynligvis være røverpris ?
HitIT
01.08.2018 kl 22:35 7512

Ser ut til at det begynner å gå tomt på lav 21. EPR fikk ikke hanket inn så mye i dag.
Loki
02.08.2018 kl 07:37 7349

Det er synd,men vi får håpe på noen flere shortere. EPR trenger fortsatt 500k flere aksjer i denne omgang. Men de trenger jo engentlig å kjøpe tilbake 4-6 millioner flere aksjer på tilbakekjøp etter de er ferdige med de første 2 milionene for å betale for 20% av øob. De har jo mer enn nok kontantstrøm til det. Om nødvendig kan de jo bare redusere utbyttet neste år. Et utbytte på 1.7 kr er altfor høyt når aksjen koster 21 kroner.
Redigert 02.08.2018 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Dialog4
02.08.2018 kl 08:04 7314

Nordea anslår i sin prognose for 2019 et utbytte på kr. 1,9 mot kr. 1,7 i 2018 som allerede er utbetalt.
nemi's
03.08.2018 kl 11:02 7060

1.mill aksjer gikk i transaksjon kl 10:30 i dag. Det som er sikkert, er at her ble det solgt med milliontap.
HitIT
10.08.2018 kl 11:31 6641

Svart er opp ;)
abbos
10.08.2018 kl 12:14 6574

Da var tilbakekjøpet ferdig og aksjen stiger- happy trading ??
Redigert 10.08.2018 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
Morten
10.08.2018 kl 12:42 6528

Ja, de ble ferdig med tilbakekjøp av 2 mill aksjer i går. Synes det er underlig at aksjen stiger når etterspørselen etter aksjen teoretisk sett burde bli lavere. Men, men... her er det noe vi ikke vet. Jeg er rimelig sikker på at ERP vil stige godt de neste ukene :-)
Oljeekspressen
10.08.2018 kl 12:59 6492

Ja, bør ligge til rette for en liten opptur her? Vurderer inngang.
Redigert 10.08.2018 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2018 kl 23:15 6294

Jeg skrev litt i en XXL tråd, å mener faktisk Europris tjener mere penger enn hva XXL gjør, å betaler neste det samme i utbytte...her syns jeg faktisk Europris er underpriset pr d.d. kontra XXL...Europris burde ha ligget på rundt 35-40 kr pr aksje idag...på meg virker det som det KUN er Europris som er priset Edruelig, kontra mange andre selskap på P/E.
Europris gir faktisk ett utbytte på ca 8% på dagens kurs 21.50, noe som faktisk er den beste utbytte aksjen på OSE pr d.d.

XXL har betalt ett utbytte i år på 2.00kr. dvs på dagens kurs 49.50 utgjør dette ca 4 %....hvilken aksje er dyrest???
Redigert 11.08.2018 kl 23:18 Du må logge inn for å svare